Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Od architektury přes malířství po hudbu

Moderátor: Bleu

Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Ideový spor mezi Sugerem, opatem ze Saint-Denis
a sv. Bernardem z Clairvaux
Obrázek
Na počátku bylo slovo, to slovo bylo u Boha, to slovo bylo Bůh.
To bylo na počátku u Boha.
Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest.
V něm byl život a život byl světlo lidí.
To světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila.
Od Boha byl poslán člověk, jménem Jan.
Ten přišel proto, aby vydal svědectví o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho.
Jan sám nebyl tím světlem, ale přišel, aby o tom světle vydal svědectví.
Bylo tu pravé světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa.


Když vstoupíte kolem poledne, za slunečného dne, do kostela sv. Mikuláše v Praze na Malé Straně, první čeho si nejspíš všimnete, je světlo. Světlo, které prostupuje celým ohromně rozlehlým interiérem. Opírá se do mramorových sloupů, dává vyniknout iluzivní architektuře, zvýrazňuje nádherně vyvedené fresky na stropě a v kopuli nad hlavním oltářem. Světlo, které pomáhá potlačovat zvlnění stropní klenby. Pozlacené oltáře září na všechny strany. Světlo dává vyniknout monumentálním sochám, mezi kterými nechybí Athanasius, Basil z Caesareje, Řehoř Naziánský, Jan Zlatoústý, ale také sv. Jan Nepomucký s železnou - pozlacenou koulí na noze, proti kterému, na druhé straně lodí, stojí perský král Kýros s pozlacenými okovy v rukách. Celý interiér se skví krásou a monumentálností, které mají za cíl člověka ohromit a především přenést kamsi výš, blíž Bohu respektive dostat Boha do svatostánku. Jednoduše chrám má být Boha hoden.

Způsob výzdoby chrámu sv. Mikuláše je de facto výslednicí delšího vývoje, který započal ve 12. století. První polovina 12. století má v sobě zakomponovaný intelektuální spor mezi dvěma osobnostmi, které obě vycházely z novoplatonismu Dionysia Areopagity a které přesto zastávaly velmi rozdílné nazírání na svět. Řeč je Sugerovi, opatu ze Saint-Denis a cisterciákovi sv. Bernardovi z Clervaux.

Společným základem, z kterého vycházel jak Suger tak sv. Bernard byl, jak už bylo řečeno výše, novoplatonismus, který ale byl oběma duchovními chápán rozdílně a do značné míry se projevil v jejich názoru na poznání pravdy-Boha i na umění. Oba používají světelnou metafyziku vycházející přímo z Dionysia Areopagity a jeho spisu O nebeské hierarchii. Oba chápou světlo v Dionýsově smyslu jako metaforu poznání. Zjednodušeně vyjádřeno - Bůh je světlo (pravda). Oba chtěli dosáhnout poznání Boha, každý svým způsobem, sv. Bernard, odříkáním a meditací, Suger rozumem a harmonií.

Suger chápal rozum jako sílu, která uvážlivě vyrovnává propast „mezi věcmi lidskými a božskými. Pouze ona spojuje to, co si zdánlivě odporuje kvůli svému nižšímu původu a protikladné přirozenosti, přemosťuje tuto propast a dává zaznít nejvyšší dokonalé a libé harmonii."

Překonat zdánlivě nepřekonatelné rozpory je v podstatě ústředním tématem filosofie, kterou se řídí Suger. Kromě rozumu, se na harmonii podílí i láska, caritas, za jejíhož přispění se lze napájet z pramene rozumu věčné moudrosti, aby bylo možné vzdorovat vnitřní rozervanosti a trvalému neklidu. A tedy dosáhnout harmonie.

Sv. Bernard, a tím i klášter v Citeaux, se stavěl proti městům, z kterých jeho mniši odešli, proti vyučování ve školách, které cisterciáci považovali za zbytečné – přednášky učitelů měli za zbytečnou překážku mezi duší a Kristem. Navíc když se dle jejich názoru člověk víc dozví v lesích než v knihách. Pro Bernarda není nic horšího než dialektika a marné úsilí objasnit víru rozumem. Diskuze o svatém textu byla hříchem. Úvahy o Písmu se odebíraly k tomu směru, že člověk odraz boží nesdílí v rozumu, ale v lásce, jež je i odměnou za cestu, kterou je pokora. Sv. Bernard píše ve spisu „O sedmi stupních pokory a pýchy“. „V čem ale spočívá občerstvení, které slibuje stoupajícím vzhůru a uděluje těm, kteří dospěli do cíle? Je snad láska? K ní přece, jak říká sv. Benedikt, dospěje mnich nakonec tehdy, když zdolá všechny stupně pokory. Vskutku sladký a příjemný pokrm je láska, která napřimuje unavené, sílí slabé truchlící plní radostí, zkrátka břemeno pravdy činí mírným a jeho tíži činí lehkou.“ Člověk se má nechat láskou unášet a v návaznosti a na Dionýsia Areopagitu a jeho oběh světla nebeskými hierarchiemi Bernard píše, že důvodem proč Boha milovat jen Bůh sám. Sv. Bernard si kromě Dionysiových myšlenek používá i „svatební metafory“ z Písně písní, tam kde jde o extatické spojení lidské duše s Bohem, kdy je duše stavěna na roveň Bohu. Duše se má v tomto spojené rozplývat jako vzduch, které je zaplavený slunečním světlem. Takového stavu však může dosáhnout jen tehdy, když se zbaví všeho, co pochází z člověka. Tím se opět dostáváme k základní filosofii Bernarda. To znamená naprosté odříkání, asketismus, poslušnost a pokoru.

A však i Suger si uvědomuje a počítá s odříkáním. Odříkání vidí jako část cesty k osvícení. Dává, nebo spíš by chtěl dávat, „přednost věcem duchovním před tělesnými, věčným před pomíjivými tělesnými touhami a nedbat obtíží a úkladů vnějších smyslů." Vymanit se z nich, a pozvednout svého duch, aby se mohli obdivovat věcem jiným a kochat se jimi. Lidskou přirozenost vidí jako obtíženou a těžce poraněnou zkaženost, která postihla původní podstatu. Ta se, podle něj, oddává spíše přítomnosti než budoucnosti a sama se není z toho stavu schopna vymanit, ale protože ji přijde na pomoc Boží láska a obdaří jí rozumem a inteligencí – může tento stav překonat.

Bernardovo myšlení bylo velmi blízké Dionýsově teologii a bylo jen logické, že našlo v několika ohledech společnou řeč s tím, co prosazoval Suger v umění potažmo architektuře.

Idea architektury chrámu a umění
Vztah obou osobností k architektuře není zase tak rozdílný jak by se mohlo zdát. Základem je způsob uvažování o světle a šíření světla v kostele jako hlavní idea. Oba chtěli, aby kostel byl prostoupen světlem. Pro oba je kostel předsálím nebe. Rozdíl je však v přístupu. Cisterciáci v návaznosti na svou řeholi odmítají vnější krásu. Kostel má povznášet k mystickým výšinám už jen svým symbolickým uspořádáním s rytmem konstrukce. Stavba se má rozměry celkově podrobovat řeholi. Má to být rovnováha sladěná s universem. Kostel je obrazem cisterciácké cestě ke spáse. Cisterciácké opatství nemá průčelí ani bránu. Je prosté uzavřené do sebe, sebe zpytující, meditativní, tak jak velí přísně dodržovaná benediktínská řehole. Díky ideji šíření světla však i cisterciácké stavby přejímají veliká okna v provedení en grisaille, které plně propouštějí nezměněné světlo. Konec konců právě z důvodu vůle po použití těchto oken – novoty – nakonec i cisterciácké stavby přejmou křížovou klenbu.

Suger přistupoval ke kostelu jinak. Byl přesvědčen, že kostel musí být nádherný, aby byl hoden Boha. Suger se na rozdíl od Bernarda nedomníval, že posláním mnicha je chudoba a naprosté odmítání světa a jako benediktin si zvolil clunyjskou cestu.

Suger jistě souhlasil s názorem Huga z Cluny, který prohlásil, že mu „připadalo zvlášť správné vložit ty největší skvosty především do služeb svaté eucharistie. Když mají být zlaté číše, zlaté baňky a zlaté hmoždířky podle Božích slov a podle příkazu Proroka používány k zachycování krve skopců, telat a červené jalovice, tím víc zlatých nádob, drahokamů a všeho, co se ve stvořeném světě považuje za nejcennější, je třeba k přijímání krve Ježíše Krista. Naši odpůrci namítají, že k tomuto úkonu postačí oddaná duše, čistý duch a zbožný úmysl; i my připouštíme, že je to nepochybně ze všeho nejdůležitější. A přesto trváme na tom, že při vší dokonalé vnitřní čistotě a při vší dokonalé vnější důstojnosti je nutno sloužit také vnějším zdobením posvátných nádob a že tato služba má platit především svaté oběti."

Vnější krása byla pro Sugera prostředkem kontemplace. „A když mě pestrá nádhera drahokamů díky mému zalíbení v kráse Božího příbytku občas odvádí od vnějších starostí a vznešená meditace mne přesvědčuje, abych v ní setrvával, přenášeje i rozličné svaté ctnosti z oblasti hmotných věcí k věcem nehmotným, zdává se mi, že vidím, jako bych prodléval v nějaké krajině mimo zemský povrch, která se v úplnosti nenachází ani v kalu země, ani v čistotě nebes, a věřím, že mohu být milostí Boží anagogickým způsobem přenesen z tohoto nízkého do onoho vyššího světa."

Pro asketického sv. Bernarda něco naprosto nepředstavitelného. Je sice schopen uznat potřebu vnější důstojnosti a majetku u samotných výše postavených osob, avšak neuznává ani, podle něj, závratnou výšku kostelů ani vnitřní výzdobu – dle něj nákladnou a podivnou a nesouhlasí ani se shromažďováním bohatství. „Nestojí za vším tím modloslužebnictvím hrabivost? Nejde nám spíš o to něco získat než dát? Možná se ptáš, jak je to možné. Je to zvláštní, ale možné to je. Peníze se rozhazují tak šikovně, že se množí. Vydávají se, aby přibyly, mrhání rodí nadbytek. Pouhý pohled na nákladné, ale obdivuhodné marnotratnosti vybízí lidi spíše k přispění než k modlení. Tak bohatství vsává bohatství, peníze táhnou peníze.“ Výzdobu stejně tak. „Vystaví se krásný obraz nějakého svatého nebo svaté, a čím je barevnější, tím si lidé myslí, že je svatější. Běží jej políbit a už se od nich čeká dar, víc obdivují krásu, než uctívají svatost. Proto dávají do kostelů ne koruny, ale kola pokrytá drahokamy, obklopená světly, o nic méně zářící vsazenými kameny. Místo svícnů vztyčují jakési stromy s úžasnou dovedností z ohromného množství bronzu, na nichž se neblyští drahokamy o nic méně než lucerny.“

Zkrátka Bernardovi přijde jakákoliv snaha o podle něj přehnanou výzdobu zbytečná a především je to projev marnivosti. „Co se tím vším, ptáš se, sleduje? Pobídka kajícníkům, nebo prohlídka návštěvníkům? Marnost nad marnost, ne marnější než šílenější. Kostel přidal na lesku svých stěn ještě víc a pro chudáky nemá nic. Své kameny odívá zlatem a své děti nenechává nahé. Na útraty chudáků slouží očím boháčů. Zvědavci tu najdou, čím by se potěšili, a potřební nenajdou, čím by se utěšili. Kdybychom měli úctu aspoň k obrazům svatých: podlaha, po níž se šlape nohama, se jimi jenom hemží“ Bernard, věren své filosofii, brojí proti tomu, co je pomíjivé. „Proč se zdobí něco, co se brzy zašpiní? Proč se pokrývá barvami, po čem se bude nutně šlapat? K čemu jsou krásné věci tam, kde je vždy znova znečistí prach? A konečně, co to má společného s chudými, s mnichy, s duchovními? Ledaže by následující prorocký verš odpovídal na výše zmíněnou básníkovu otázku: Pane, líbí se mi výzdoba tvého domu a místo, kde dlí tvoje sláva. Přesto však svoji kritiku kromobyčejně smířlivě: Souhlasím, v kostele se takové věci mohou dít. I když marnivým a hrabivým lidem neprospějí, prostým a zbožným neuškodí.“

Argumenty proti těmto výtkám Suger staví stejně jako Hugo z Cluny, na tezi, že Oběť i když je nákladná, není dostatečně hodna Boží velikosti, a přesto se od Boha dostane velké milosti. Suger uznává argumenty o čistotě srdce a svatosti mysli, které přednáší sv. Bernard, avšak je toho názoru, že „v souvislosti s vnější výzdobou posvátných nádob vyznáváme, že svaté Oběti je třeba sloužit tak, jako vůbec ničemu, totiž ve veškeré vnější čistotě a vnější nádheře. Ve všem a v každém ohledu musíme co nejpatřičněji sloužit našemu Vykupiteli, který nás neodmítl zaopatřit ve všem, a to bez jakékoli výjimky.“

Další část argumentace vedené Sugerem se racionálně točila kolem faktické potřeby většího a prostornějšího kostela. „Shledávali jsme a uvědomovali si při častých svátcích, jako na svátek svatého Dionýsia, na Lendid a při mnoha dalších, že zdejší situace je poněkud neúnosná. Prostor byl totiž velmi malý, takže se ženy nemohly dostat k oltáři jinak, než, že kráčeli po hlavách mužů jako po podlaze, a to za velké a hlasité vřavy.“

Motivace, která hnala Sugera za výzdobou, krásou a velikostí kostela, se dále nepochybně zakládala na snaze vytvořit ze Saint-Denis první kostel království, a v jistém smyslu ji lez tuto snahu chápat i jako „politický úkol.“

Spor o výzdobu mezi Sugerem a sv. Bernardem potažmo mezi clunyjskou kongregací na jedné straně a cisterciáky s kartuziány na straně druhé, má ještě jednu rovinu, která se se týká krásy jako takové.

Cisterciáci s kartuziány vnější, smyslově vnímatelnou krásu nepopírají ani před ní nezavírají oči. Považují ji však za nepatřičnou a nehodnou Božího příbytku a v souvislosti s krásou, hovoří o nádherném, leč zvrhlém požitku. Víc než cokoli jiného jsou k vnější kráse citlivější a krása je neskonale fascinuje. Což koneckonců dokládá sám sv. Bernard v Apologia ad Guillelmum. „Co statně v klášterech, kde mniši společně čtou, mají co pohledávat všechna směšná zrůdnost, prapodivně zpotvořená krása a krásná zpotvořenost? Co tam dělají ty nečisté opice? Lítí lvi? Zrudní kentauři? Bytosti, jež jsou jen napůl lidmi? Skvrnitý tygři? Vojáci při šarvátce? Lovci troubící do rohů? Vidíme tu několik těl s jedinou hlavou a naopak mnoho hlav na jediném těle. Zde vidíme čtvernožce s hadím ocasem, tam zase rybu s hlavou čtvernožce. Vidíme tu stvůru, jež zepředu vypadá jako kůň a zezadu jako koza, rohatcem, jak vystrkuje koňský zadek. Věci se zkrátka mají tak, že kam jen oko dohlédne, všude vidí tak značnou a podivnou různost nesourodých forem, že mu bude milejší prohlížet si mramor, než si číst v kodexech, a člověk bude raději celý den trávit obdivováním těchto vyobrazení, než aby rozjímal nad Božím zákonem. Ó Bože! Když už se za tyto mrzkosti nestydíme, proč nás alespoň nemrzí náklady na ně vynaložené?“

Podle E. Panofskyho sv. Bernard s uměním v kostelích a klášterech nesouhlasil především proto, že ho pociťoval natolik silné, že ho pokládal za nebezpečné. Bernard odsuzoval umění, protože patřilo k tomu, čím je svět špatný. K tomu co chápal jako revoltu pomíjivého vůči věčnému, rozumu proti víře, smyslů proti duchu. Suger pak měl nepochybně štěstí, že v Dionýziových spisech objevil takovou křesťanskou filosofii, která mu umožnila v hmotné kráse vytvořit část té duchovní. Duchovní, nebo přesněji morální a reálný fyzický svět tak mohl chápat jako jednotné záření, takové jaké popisoval, když mluvil o „svých“ drahokamech.

Závěr
Rozepře jako tato většinou nemají správně řešení. Argumenty obou stran jsou z jejich pohledu prakticky nenapadnutelné. Slovo proti slovu. Podstatnější se zdají být důsledky, které to mělo do budoucna. I když dnes už Suger není považován za „vynálezce“ gotiky, nebo se o tom alespoň vedou spory. Někdo tvrdí, že je třeba vidět právě ty nové prvky, které jsou na stavbě opatství použity. Jiný naopak zdůrazňuje zachování starých prvků a konstatuje, že stavba je více románská, než gotická. Je otázka, nakolik jsou diskuze tohoto druhu k něčemu, protože to je podtrhuje neuchopitelnost a nejednotnost románského slohu. Věda se pak dostává do podobné situace jako v případě vymezení počátku středověku nebo konce antiky.

Faktem také zůstává, že architektonické prvky použité za Sugerovy správy našly uplatnění i na stavbách jeho hlavních ideových odpůrců, a sice cisterciáků. Kdyby nic jiného, svědčí to o značné univerzálnosti a přijatelnosti jím uvedeného základní myšlenky stavby už v jeho době.

Suger zjevně byl tím člověkem, kdo dodal a sepsal ten nejzákladnější ideový rámec sakrálních staveb. Ten přijala za své nejen gotika, ale i renesance nemluvě o baroku a klasicismu. Nemluvím teď o nákladnosti či četnosti výzdoby potažmo její přítomnosti v kostele, jež se v různých dějinných obdobích zhusta měnila, ale o světle jako o základní „látce,“ která se má v kostele šířit a šíří se.

Sv. Bernard v tom to s Sugerem dle všeho snad souhlasil i když mu vytýkal přílišnou výšku a rozlehlost „jeho“ kostelů. Nemůžeme se mu však divit, v úvodu k už jednou citovanému spisu „O sedmi stupních pokory a pýchy“ kde se sv. Bernard obává, že by se jeho sepsáním mohl stát slavným, avšak když nenapíše nic, stane se neužitečným. Protože se, ale nějakou cestou dát musel. Zvolil tedy sepsání a nepochybně se slavným (i když nejen z těchto důvodů) stal. Rozsáhlé prostory kostelů a katedrál, mu musely připadat jako ztělesněná nepokora a pýcha.

Jak Suger tak sv. Bernard byli nepochybně velmi zbožní. Rozdílné projevy jejich zbožností jsou však dle mého soudu jen dvě strany téže mince, to co je mezi těmi stranami, jim je společné. To co sv. Bernard dává najevo velikým odříkáním, poslušností a pokorou - to znamená lásku k Bohu a sebeobětování. Suger dává to samé najevo snahou co nejvíce Boha oslavit co nejskvělejší stavbou, co nejkrásnějšími nádobami z co nejdražších materiálů.

Suger přišel v architektuře s tím, co se povedlo umění ars nova a Philippovi de Vitri v hudbě. Začít kvalitativně nový způsob a cestu.

Philippe de Vitry


Seznam použité literatury
DIONÝSIOS, Areopagita, O nebeské hierarchii, Praha 2009

Sv. Bernard z Clairvaux, Malby, sochy, zlato a stříbro v klášterech, In. Skutky opata Sugera, Bernard z Clairvaux opatu sugerovi, Nač je v chrámu zlato?, Vilémův životopis opata Sugera, Erwin Panofsky: Suger, opat ze Saint-Denis, Praha 2003, s. 128-130.

Sv. Bernard z Clairvaux, Traktát o sedmi stupních pokory a pýchy, http://www.klastervyssibrod.cz/_d/Berna ... -pychy.pdf


DUBY, Georges, Věk katedrál; Umění a společnost 980 – 1420, Praha 2002.

ECO, Umberto, Umění a krása ve středověké estetice, Praha 2007.

OHLER, Norbert, Katedrála, Jinočany 2006

PANOFSKY, Erwin, Suger, opat ze St.-Denis, in. PANOFSKY, Erwin, Význam ve výtvarném umění, Praha 1981, s. 93-121.

SUGER, Spisy o Saint-Denis, Praha 2006

Zdroj foto: http://konstochvanligasaker.se/barnvagn ... kapitalet/
Naposledy upravil(a) Bleu dne 10/1/2013, 09:26, celkem upraveno 5 x.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Tkuh »

Podle mě to sem patří. Já si totiž vždycky palbu představoval jako historicko-vojenský portál.
Je fascinující a zároveň i děsivé, jak ze stejné myšlenky mohou vzniknout dva vzájemně si oponující názory. :-? Jinak mám dojem, že Suger (v architektuře určitě) zvítězil, ale Bernardovi názory bývaly alespoň v kázáních oceňovanější. Vždyť skromně žijící v chudobě je každý druhý svatý :D
Já osobně mám sakrální stavby rád. Asi až teď jsem si uvědomil, co buduje tu jejich zvláštní atmosféru. Ze všech, které jsem kdy navštívil, ale na mě nejvíce zapůsobil svatý Pavel v Londýně, i když u něj to bylo spíš monumentalitou.
radecky
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 7/11/2008, 19:25

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od radecky »

Mluvíme-li o Bernardu z Clairvaux, pak podle mého názoru jde o osobnost, která patří i na historicko - vojenský portál. Bernard opat z Clairvaux byl hlavním ideologem druhé křížové výpravy a samozřejmě jeho odkaz působil při vyhlašování dalších křížových výprav do Svaté země. Jakmile papež Evžen II vyhlásil svou bulou Quantum praedecessores křížovou výpravu, ujal se Bernard z Clairvaux díla a s využitím svých řečnických a organizačních schopností se plně oddal ideové přípravě křížového tažení. V pojetí opata Bernarda účast na křížové výpravě měla být projevem osobního pokání a osvobození křižákovy duše od hříchu bylo stejně důležité jako osvobození Levanty od pohanů. Jeho zdůvodnění výpravy tak dosáhlo podstatně vyšší filosofické úrovně než tomu bylo dříve. Šlo samozřejmě o dobyvatelskou výpravu ( Jeruzalem v roce 1146 byl ještě v rukách západních křesťanů). Sv. Bernarda však zároveň rozpoutal vášně , které pod vlivem lidových kazatelů šířících jeho myšlenky často vyústily v podobě protižidovských pogromů.
Stejně významné bylo působení sv. Bernarda v souvislosti se vznikem rytířských řádů. Byl to on kdo vytvářel regule na církevním koncilu v Troyes. V nové řeholi byly klášterní zásady upraveny tak, aby odpovídaly potřebě ozbrojeného boje. V řádech zůstal příkaz osobní chudoby a poslušnosti , avšak ozbrojený boj ve službách božích a církevních se stal hlavním posláním člena rytířských řádů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

V pojetí opata Bernarda účast na křížové výpravě měla být projevem osobního pokání
No snad v pojetí Bernarda. Jinak II.křížová výprava /oproti té první/ byla především věcí politickou, vojenskou a sledovala zájmy vysoké šlechty. Ani protižidovské nálady už nevřely tak zuřivě, jako během I.křížové výpravy, v zárodku je uhasili. A skončila fiaskem.
Abych se vrátila k témě článku, při křižáckých výpravách se na křižáckých hradech objevují prvky cisterciácké architektury a naopak. Mniši z řádu se dostávají do kontaktu s uměleckými slohy jiných kultur, které (v detailech) uplatňují na svých stavbách.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Stuko - jak sis mohla všimnout je to esej. Za proč míchat baroko s gotikou? nu protože se to hodí - idea světla v kostele je stejná. A důležitost světla je značná což koneckonců píše i pan Kelner "Vyznění interiéru dotváří hra světla, které provzdušňuje loď, pod kopulí však přechází v šero, jemuž vévodí jas z tamburu kopule."

prvních pár řádku Janova evangelia je tam prostě proto, že s nimi pracuje mimo jiné Dionýzos Aeropagita, z nějž vycházeli jak Suger taky Bernard, a protože si myslim, že tam patřej prostě tvořej rámec.

A napíšu to ještě jednou - nejde o technické řešení - ale o IDEU, nápad nebo náplň katedrálního-gotického slohu a to jak jí vnímat a číst. Co šlo jsem založil na primárních pramenech (kolik procent textů na plabě na tomhle založeno btw...). Můžeš se stavět třeba na hlavu ale tenhle názor co jsem tu viceméně shrnul zastává naprostá většina historiků a historiků umění.

A ještě k textu o kostelu Mikuláše doporučuju nastudovat něco o těhletěch pojmech a co znamenaj 1) ikonografický program 2) výklad ikonografického programu.

V celku nevidím důvod proč bych se ti měl jakkoli dál zpovídat, tenhle text, který vidíš, jsem si dneska u našeho středověkáře bez problému obhájil, a kupodivu výborně. Tím tahle debata s Tebou pro mě končí.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

je to marný, je to marný, je to marný. Neumíš číst.

"Suger zjevně byl tím člověkem, kdo dodal a sepsal ten nejzákladnější ideový rámec sakrálních staveb. Ten přijala za své nejen gotika, ale i renesance nemluvě o baroku a klasicismu. Nemluvím teď o nákladnosti či četnosti výzdoby potažmo její přítomnosti v kostele, jež se v různých dějinných obdobích zhusta měnila, ale o světle jako o základní „látce,“ která se má v kostele šířit a šíří se."
ende hotovo - napsaný to tam je nevim co dál řešíš.

příspěvky spojil Skelet
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Inconnu
desátník
desátník
Příspěvky: 48
Registrován: 23/3/2010, 14:43

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Inconnu »

Díky za článek, je dobré si to připomenout. Ještě bych dodal, že disputace a ideové spory středověkých teologů byly vlastně obdobou dnešního vědeckého výzkumu. Kdo ví, jak by bez tohoto základu vypadala novověká filisofie...
Peace through superior firepower
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

O čem esej vlastně je?
Naposledy upravil(a) Stuka dne 13/1/2013, 21:28, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Autor eseje nevysvětluje novoplatonismus, mystiku, nevysvětluje kdo byl Suger a Bernard páč to jaksi neměl za potřebí. Článek nebyl určen pro palbu, ale je to normální seminárka, která má i poznámkový aparát a která měla být poměrně konkrétní což prostě je. Argumentace proč zdobený a velký kostel nemá nic společného s Dionysiem ale 1) s tím jak argumentovala clunyjská kongregace jmenovitě například Hugo z Cluny což v tom článku celkem jasně píšu a za 2) tím, že původní kostel byl prostě malej. Vono se kostely fest zdobily i před gotikou víme, kor v rámci románského slohu. To, že chtěl Suger mít něco extra souvisí v prvé řadě s tím, že chtěl ze Saint Denis, tj z místa kde jsou pohřbení francouzští králové udělat první kostel království což v té eseji mám taky. atd atd. To světlo je nadstavba a právě to co činí gotiku zajímavou. Prostě jí dodal ideu a program. Pořád nic co by v to mým původním textu nebylo.

Mě tak nějak pořád uniká co se ti na tom textu nelíbí, ale musí tě to strašně s*át, když si se vykřečila k takovýdle dlouhý stati :D Nehledě na jednu zásadní věc, já v tom textu celkem jasně píšu, že Suger není vynálezce gotiky, ale že dal ideu gotickému-katedrálnímu umění tj. právě to světlo a čachrování s ním tj.znova opakuju ideu a program, náplň práve tou aplikací světelné metafyziky.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Poprosím, abys rozlišoval mezi Dionysiem a Pseudo-Dionysiem. To je totiž veliký rozdíl a byli kdysi zaměňováni.
Naposledy upravil(a) Stuka dne 13/1/2013, 21:28, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

1) což ovsem jaksi nemění nic na uvedeném textu.

2) přečti si ten původní text ještě jednou je tam jasně napsaný proč kostel má být zdobený a proč konkrétně ta jeho kostel má být velký. Dokonce je tam i napsaný na čem ta argumentace stála. A je tam i napsaný v čem mu to světlo pomohlo. Jinak nerozumím, čemu nerozumíš.
A ano byli zaměňováni - zrovna v Sugerově době, konec konců na tom byla i postavena legenda k opatství st. denis. Je ale myslím snad jasný o kom se bavíme.

3)ne žádnej útrum nebyl - ten se v zásadě týká jen cisterciáků - budem li se bavit o zdobení kostela, nebo třeba i rukopisů... obě teze pro i proti fungovali vedle sebe.

5)Gotika přišla do Anglie z Francie, před tim tam "jeli" v románském slohu, v Anglii se mu řiká normanský, raná gotika je tam známa jako raný anglický styl. To jestli by se gotika tak jak ji známe zrodila nebo nezrodila nejsem schopnej říct, nemám křišťálovou kouli

6)tak začni používat mozek - srát tě může co chce, na používání primárních pramenů jaksi stojí historie/historiografie jako věda, s tim tak nějak asi nic nenaděláš. Jestli si opravdu četla tu estetiku od Eca tak sis také jistě všimla co tam nejen k tomudle tvrdí, a že argumentuje právě na základě těch "údajných" citací které vysvětluje.

6)Ne nejsem v žádné církvi a ani nejsem věřící. Ještě poznámka to že někdo neví, že "něco" existuje ještě neznamená, že "to" neni. Což tvrdíš ty.
Když dneska někomu "neučenému" ukážeš obraz "Karla V. u Muhlberku" od Tiziana tak jeho jedinej výklad bude, že to je prostě obraz Karla V. u Muhlberka nic jiného k tomu nejspíš neřekne, to že tam je samozřejmě skrytá smybolika vědět prostě nebude a ani ji nebude schopen přečíst. S kostelem a ikonografickým programem to bude podobné. A Protože prakticky všechno v kostele má svůj řád a smysl a význam a symboliku jednak jako jednotlivá věc jednak jako celek. Dneska narozdíl od dřívjěška to dává smysl možná některým věřícím pro tehdejší lidi to byla ve své podstatě součást "komunikačního kódu" s jehož čtením neměli problém. Světlo stejně jako obrazy má v kostele svoji symboliku.
Idea šíření světla v kostele je si ale myslim velmi univerzální od katolíků po kalvíny a v Evropě prostě působí právě od dob Sugerových.

Jen takový všeobecná poznámka k tomu co jak mysleli a do jaké míry používali přisloví o vlku a koze. Bavíme se o době kdy je třeba jednorožec stejně reálnej jako normální kůň. O tom že středověk má obrovsky rozvinutou symboliku a alegorické myšlení asi není třeba se dál bavit. Pokud todle budeš pomíjet nikam se nedostaneš.
Naposledy upravil(a) Bleu dne 10/1/2013, 09:03, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Alfik »

K oběma něco :) abyste se rozešli v míru do svých rohů.
Bleu: Nemíním tě kritizovat za práci ani za její obsah. Ale přinde mi, že tvá práce postrádá tři základní věci - které se dají napsat třemi větami: Co nám chceš říct, proč nám to říkáš, a proč bychom to měli číst. Asi to je dáno tím, že (jak píšeš) je to součást nějaké seminárky, vytržená z ní, a tudíž necelá. Čili je to věc stylu. Pro příklad: Když mě zastaví na ulici někdo kdo mě zve na nějaké "setkání kde bych si mohl vydělat" tak mu řeknu, aby mi ve třech větách sdělil o co jde, co z toho bude mít a co z toho budu mít já. Když to začne okecávat jako že "tam musím jít a slyšet to od odborníka" tak je mi jasné že je to nějaké letadlo - MLM. A oba ze zmiňovaných církevníků takto psali, v cit. spisech - oba napsali co, proč a jak.
Co se týče Stučiného přísp., zdá se mi, že ses právě "opřel" do někoho kdo ti zde (v tomto vlákně) pomohl. Její "jinými slovy totéž" je totiž dovysvětlující pro ty, kteří to tvé četli a nerozuměli. Jak správně zaznělo, nejsou zde mraky mystiků či teologů.
Stuko: Máš pravdu v tom, že gotika by vznikla i bez těch dvou a jejich sporu. Ostatně, již název je o tom, že tento "nový" styl byl pro většinu církevních představitelů naprosto barbarský a kacířský, a navíc napovídá kde (u koho) vznikl, resp. odkud se jeho prvotní rozpoznávací znaky začaly šířit. Na druhou stranu, opat prostě potřeboval obhájit, že staví něco, co je a) barbarské až kacířské a za b) on v té době probíhal v církvi proces, který vedl k jejímu z-katholikos-čtění. Právě v době počínající gotiky docházelo k začleňování pohanských zvyků, náb. představ, a kulturních detailů z barbarské (stále ještě nepokřtěné) Evropy do křesťanství.
To je to, co na jedné straně dalo církvi možnost být pojítkem světa, na druhé straně např. právě tohle vyčítají muslimové křesťanům - dle nich k. prostě ustoupili od svých zásad - zbarbarštěli sami. Už dříve takto (dle m.) zahodili první přikázání, když zvítězila idea trijjedinosti oproti jednotrojnosti (možná že vůbec tento spor, resp. jeho existence, byla již tím bodem kdy se k. začalo měnit na náb. kde není zcela jisté zda jde ještě o mono- či polyteismus, dle muslimů).
Takže vážený církevní činovník byl jaksi v pasti - chtěl svůj kostel se svým pojetím světla jako cesty k Bohu, a souč. ale nechtěl skončit jako mnozí před ním i po něm na hranici coby kacíř. Odtud jejich spor, Bleuem popsaný.
Avšak - toto si můžeme rozebírat možná mezi sebou. Možná se tu pár teologů a mystiků najde. Ale moc ne :) S prací Bleuovou to moc nesouvisí, leda tak, že je to další rozměr.
Možná zde (na Palbě) opravdu chybí vlákno či skupina vláken určená pro historii a kulturu nikoli vojenskou. Konec konců, i tento spor mohl skončit nějakou tou menší kruciátou, a ten kostel mu mohli slavnostně vypálit... a to už by bylo vojenství.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Alfík - seminárku sem se dal tak jak jsem ji odevzdal, jedním z požadavku na ní bylo, že tam nebude žádný sáhodlouhý úvod o ničem a že bude věcná. Proto tam nic takovýho neni a proto je taková je. Přiznám se, že jsem původně uvažoval, že bych speciálně pro palbu napsal nějakej obecnější úvod, nakonec mi to přišlo totálně zbytečný protože si prostě myslím, že je v celku jasné co chtěl básník říci.

název gotika je až (pozdně)renesanční vynález a konkrétně a s ním přišel Vasari (1511-1574) čili jde o anachronismus.Ten název měl vyjadřovat jisté opovržení architekturou (kulturou), která dle jeho mínění byla barbarská - gótská - a nevycháející z antické tradice - což je obecně vzato pravda (to, že v zásadě nevychází z antické tradice). Je to prostě součást jistého odporu ke středověku typického pro renesanci. Středověk jako takovej vezme na milost až romantismus.

To co píšeš dál jsou vyloženě nepravdy a dezitenpratece, mám na mysli zejména děje které dle tebe probíhali v cirkvi v době počínající gotiky po roce 1100 - christologické spory, byly v té době tak 300let minulostí.


Vrátím se ještě k tématu.

Docela zajímavou charateristiku katedrál napsal E. H. Gombrich v knize Příběh umění. "Dívat se na gotické chrámy pouze z hlediska technických výkonů by bylo však nebyl osprávné. Umělec dosáhl toho, že cítíme smělost záměru a že nás těší. Když se díváme na dórská chrám, vnímáme funkci řady sloupů, které nesou tíhu vodorovné střechy. Když však stojíme uvnitř gotické katedrály, jsme nuceni pochopit komplexní souhru tlaku a tahu, která drží vznosnou klenbu pohormadě. Nikde nejsou žádné prázdné zdi nebo masivní sloupy. Máme dojem, že celý interiér je utkán z tenkých přípor a žeber; jejich síť pokrývá klenbu a sbíhá dolů po zdech, k pilířům vytvořeným svazkem kamenných přípor. I okna jsou vyplněna spletí linií, kterým říkáme kružba.
Velké katedrály, tedy kostely patřící biskupům koncem 12. a 13. století byly většinou koncipopvány v tak odvážných a skvělých proporcích, že jen málokteré - jestli vůbec nějaké - byly dokončeny přesně tak jak byly navrženy. Nicméně i po mnoha změnách, které během doby prodělaly, zůstává vstup do těchto obrovských interiérů, jejichž samotné rozměry vyvolávají dojem nepatrnosti všeho co je lidské a malicherné, nezapomenutelný zážitek. Jen stěží si dovedeme představit pocit, který tyto stavby vyvolávaly v těch, kdo znali jen těžké a ponuré stavby románského slohu. (neřkuli dřevěné chalupy, nebo nízké kamenné domy pozn. bleu). Starší kostely mohly svou silou vyjadřovat něco z "církve bojující", které nabízely ochranu před náporem zla. Nové katedrály poskytovaly věřícím pohled do jiného světa. V kázáních a hymnech slyšeli o Novém Jeruzalému, jehož brány jsou z perel, v němž byly drahocenné skvosty, ulice z ryzího zlata a průzračného křišťálu (Zjevení sv. Jana kap. 21). Tato vidina se nyní snesla z nebes na zem. Stěny budov již nebyly studené a nenaháněly hrůzu. Byly z barevného skla, které zářilo jako rubíny a smaragdy. Sloupy žebra a kružby svítily zlatem. Všechno co bylo těžké, pozemské a všední bylo odstraněno. Věřící kteří se poddali rozjímání, cítili, že se dostávají blíže k pochopení tajemství mimo dosah hmotného světa."


http://www.kosmas.cz/knihy/61649/pribeh-umeni/
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Kdyby Bleu upravil esej pro Palbu, vynechal teologický nános a poskytl svůj názor na světlo v gotice a jeho význam pro méně vzdělané v této oblasti (pokud to dokáže) , bylo by to určitě zajímavější a nemusela tu proběhnout adrenalinová debata. Takže opět se ujmu slova já, ale už jen krátce a stručně.

Světlo v gotickém chrámu plní dvě funkce: praktickou – osvětluje interiér, vytváří dojem velkého do nebes stoupajícího prostoru, ztenčuje zdi. Pohled návštěvníka je tedy veden vzhůru a dostává se mu prostorových a světelných efektů. Vitráže v oknech slouží pro negramotné jako ilustrace , určené pro vzdělávání a inspiraci. Jejich výroba zaměstnávala řadu lidí a poskytovala jim výdělek – což není zanedbatelná věc. Vitráže se postupně zdokonalují, okna se kvůli nim zvětšují, stávají se uměleckým dílem, patří častokrát k tomu nejkrásnějšímu, co lze v gotické stavbě vidět.

Světlo plní samozřejmě i funkci duchovní. Ve středověku je vše propojeno se světem duchovna, náboženství a mystiky. Světlo nemůže být výjimkou. Vitráže jsou vytvářené tak rafinovaně a barevně, aby světlo nepropouštěly přímo, ale jakoby zářivě, třpytivě. Takto propuštěné světlo vytváří zážitek plný bázně a tajemna. Potom už záleželo jenom na vnitřním rozpoložení středověkého návštěvníka, s čím si tento úkaz spojil, v souladu s náboženstvím, kterému věřil. Středověký návštěvník při pohledu na vitráže, vnímal na duchovní úrovni současně obraz, světlo, barvu i tajemno. Když k tomu přidám celý interiér a krásu exteriéru chrámu, není div, že návštěvník padl do kolen.

Světlo hrálo důležitou roli v umění a architektuře odjakživa, co vznikla první lidská společnost. Nakolik byl Suger jeho znovuobjevitelem, mně osobně nezajímá. Skláním se jedině před neznámým architektem, který vytvořil baziliku v St.Denis.

Alfik, Destroyman - :up:
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Co je ten teologický nános?

edit: jinak si opět napsala co sem řikal už jinde. Jen tak pro zajimavost jakékoli sakrální umění od vitraží po obrazy je kromě estetické a symbolické funkce ještě zároveň edukativní. Což si koneckonců odsouhlasili - potřebu té edukativnosti - na synodě - v Arrasu v roce 1025.

jo taky mě začíná bavit jak tak pomalu začínáš otáčet - že ty čteš toho Eca :D
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Zbytečně hlavní myšlenku rozšiřuješ o další teologické disputace. Zabíháš do jiných sfér sporu.
Naposledy upravil(a) Stuka dne 13/1/2013, 21:29, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

stuka:
Sféry které s tím dost podstatně souvisej, protože mimo jiné porovnávam názory obou osobností.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Lord »

Bleu potřebuje k diskusi profesora z filozofické fakulty, nebo minimálně jejího studenta :) Zatímco techniky by spíše více zajímal stavitelský úhel pohledu na sakrální architekturu. I když samozřejmě chápu, že ta idea světla se do chrámu promítá. Pro neznalce to chce, ale přelouskat víckrát. Proto doplnění Stukou mi přišlo rozumné. Samozřejmě jde o míru, dovysvětlení, případně obecnější úvod k článku nebyl od věci. Nicméně své čtenáře si na historicko-vojenském portálu najde. Píšu asertivně jen svůj názor, jak to na mě zapůsobilo, nemám zámysl brojit proti Bleu, ale v tomhle nejsem světák :oops: Pokud někdo dokáže rozebrat více aspekty článku, tak do toho, budu jen tichý čtenář :wink:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Už mně to nezajímá. Tímto v této témě končím a klidně si s Bleu debatuj sám a na úrovni vyšších sfér. Zdravím.
Naposledy upravil(a) Stuka dne 13/1/2013, 21:30, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od skelet »

O co mi jde? Abys v tom nehledala rozbor teologie, který v tom není. Nikdo tady nechce rozbor toho kolik andělů se vejde na špičku jehly, nebo jestli má být církev chudá nebo bohatá. To zde předkládáš ve svém fanatismu pouze ty. Tento článek je jen o filosofii doby, od které se gotika odpíchla. Nic více, nic méně.
A co se od tohoto očekávalo? Že to rozproudí debatu o architektuře a případně i o kultuře za období gotiky. Jenže to by někteří lidé nesměli být hysteričtí fanatici! Pokud bys na začátku reagovala takto
Objevení gotického slohu není možné odbýt tím, že napíšu, že opat Suger okolo r.1135 dal postavit v St. Denis novou chrámovou budovu a to je první budova v gotickém slohu na světě. Gotický sloh se vyvíjel z románského slohu a nejvíc k jeho rozvoji přispěl cisterciácký řád, který tvary svých staveb na rozdíl od bujnějších tvarů románských zjednodušil. Gotika ale vyrůstala ruka v ruce se změnami ve společnosti, církve, chápání světa, boha. Měnila se politická situace, bohatství rostla, objevují se nové vládnoucí dynastie, mění se vztah církve a světské moci. Dochází k úpadku morálních a duchovních hodnot. Rozvíjí se vzdělanost, mění se školní vzdělání atd. atd. V těchto proměnách se vyvíjí i nová architektura. Románská architektura vychází z antické (hlavně římské) architektury. Dostává se tedy ke slovu i otázka, co je ještě povoleno a co je už pohanské, nevhodné pro křesťanské stavby a co je třeba odvrhnout. To, co se hodilo – zůstalo. Viď včlenění otravy Aristotela do středověkého učení.

Stejné platí i o architektuře. Něco zůstalo, něco se měnilo. Změny ve společnosti přinesly i změny ve stavebním slohu. Suger tedy nebyl jediný, který podlehl tomuto novému větru, nebyl jediný, který viděl a zaznamenal větší nebo menší změny ve vývoji architektury. Výsledkem jeho snažení (když to rapidně zkrátím) byla bazilika v St. Denis. Další podrobnosti si určitě rádi najdete na netě.

Nemohu si na tomto místě odpustit vyznání, že miluji architekturu a obzvlášť gotický styl. Pro jeho čistou geometrii v projektech a vizuální krásu. Jeho nadýchanost, vznešenost a lehkost je přímo omamná. Vnitřní prostory jsou pečlivě propočítané, prostor je ucelený, harmonický, přičemž vědomě či nevědomě odvozen od architektonických tradic klasické antiky.

Vrátím se ale k bazilice v St. Denis. Opat Suger napsal spis o chrámu v St. Denis a v něm krom jiného , obhájil jeho stavbu a výzdobu. Hádejte, čím se hájil? A prozradím, že nakonec se i lišácky obhájil a to proti bigotnímu Bernardovi se kterým byl samozřejmě ve sporu. Zatím hádejte. Výsledek vám povím za chvíli. Opat Suger – představme si ho jako moderního a vzdělaného člověka, přístupného všemu novému. Oproti němu stojí Bernard – tehdy ještě pochopitelně ne svatý – ortodoxní, až nesnesitelný, bijící se v prsa za pravou víru a duchovní čistotu a návratu ke křesťanským tradicím a k chudobě a střídmosti. Bernard není jen tak někdo. Třímá plamenný meč a má bojovní rétoriku. Abych nebyla nespravedlivá a nevykreslila zde Bernarda jenom jako slepého fanatika, jeho návrat ke křesťanským hodnotám byl předzvěstí humanizmu a byl věru v té době potřeba. Někdo musel ukázat na nestřídmý život v církvi, hromadění majetku, utápění se v nádheře skvostů, bohatých rouch, perlivé výzdobě sakrálních staveb a nestřídmého života církevních hodnostářů. Čím měl opat Sugar oponovat, když chtěl postavit chrám vyšší jako ty ostatní, jiný než ty ostatní, vzdušný, zvláštní, kde by byly spojeny staré a nové prvky, kde by byla i výzdoba a krása? (Sorry, za hrubky v češtině – určitě se jich tady nasbíralo, protože píšu narychlo).

No, už vás dál nebudu napínat, i když mně to baví. Kdo hádal, že vytáhl spisy řeckého novoplatonika Pseudo-Dionisiuse Areopagitu, hádal správně. Lehce přeskočím, co obnáší filozofický směr – novoplatonizmus. Zakousnu se rovnou do světla, co zde na Palbu vnesl Bleu. Ano, opat Suger byl znám inteligencí a šikovností, a tak pochopil, že je potřeba, aby se vlk nažral a ovce zůstala celá. Vytáhl Pseudo-pfuúúj atd. ani se to nedá zapamatovat a není ani třeba a jeho spisy. Spisy byly velmi vážené a měly velký ohlas, takže když se někdo na ně odvolal, tak určitě neprohloupil a nikdo ho nemohl obvinit, že nádheru stavby prosazuje kvůli nějaké své hříšnosti, zábavě a odvrácení se od boha. Naopak. Spojení světla s bohem – je mystika, která posloužila jako dobrý argument, jak obhájit stavbu nádherné, vysoké, prosluněné stavby, vevnitř se třpytící a omračující. Zároveň opat Suger uspokojil i své svědomí, protože cítil a dával Bernardovi za pravdu, že je opravdu třeba zavést zase disciplínu a dostat duchovní svět pod kontrolu. Trošku ukáznit a postrašit, dodala bych. Pobyt v gotické sakrální stavbě se na to ideálně hodí. Není pravda?
tak celá debata se nese ve zcela jiném duchu. Ale bohužel ses uvedla příspěvkem, kterým ses uvedla..

Nezbude mi než tě upozornit, že tento článek je na tom obdobně jako tvůj článek E=mc2, který je na hranicích záběru Palba.cz, a který jsem chránil stejně jako chráním tento. Proč tedy tento "úvod" do gotiky nevyužiješ (když tvrdíš, že pro ni máš slabost) a toto vlákno nerozvíjíš? Aha.. vlastně vím proč.. Bleu si dovolil citovat z Evangélia podle Jana... a to je pro fanatické ateisty smrtelný hřích

edit: "diskuze" mezi Stukou a CC vymazána
edit2: vlákno bylo nahrubo probráno a promazáno
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Umění v historických souvislostech“