chráněné křižníky třídy POWERFUL

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

chráněné křižníky třídy POWERFUL

Příspěvek od kacermiroslav »

chráněné křižníky třídy POWERFUL
Velká Británie
rok 1895

Obrázek
HMS Powerful
Lodě ve třídě:
- HMS Powerful (Impregnable II.) - (1894 – 1895 - 1897)
- HMS Terrible (Fisgard III.) – (1894 – 1895 – 1898)

* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.

Pancéřové křižníky nemohly plnit všechny role, která se od nich očekávala. Pro boj proti řadovým bitevním lodím byly příliš slabé, a ani jejich redukované pancéřování nemohlo odolat zásahům z těžkých děl bitevních lodí. Proto vznikl požadavek na konstrukci nového typu plavidla – chráněného křižníku, který by byl schopen doprovázet a chránit vlastní konvoje, stejně tak ohrožovat nepřátelské loďstvo. Dále měl za úkol provádět průzkumnou činnost, předávat rychlé depeše atd. Lodě bez jakékoliv pancéřové ochrany byly sice rychlé, ale byly příliš zranitelné proti nepřátelské palbě a to dokonce i proti středním a lehkým dělům. Proto nový typ plavidla byl chráněn pancéřovou palubou, která kryla většinu životně důležitých ústrojí lodě a tato pancéřová paluba se pak stala charakteristickým rysem těchto lodí. Těmto plavidlům se pro tuto ochranu říkalo chráněné křižníky a na svou dobu úspěšně plnila svěřené úkoly.
Obrázek


KONSTRUKCE
Budování velkých oceánských ruských a francouzských pancéřových a chráněných křižníků bylo ve Velké Británii chápáno jako přímé ohrožení jejího koloniálního obchodu, ochrany a spojení s nimi. Odpovědí se měly stát velké chráněné křižníky třídy Powerful (někdy jsou též uváděny jako pancéřové křižníky, ale jelikož jejich hlavní ochrana spočívala v pancéřové palubě, mělo by se tak jednat o chráněný křižník). Jednalo se tak o první Britské chráněné křižníky. HMS Terrible byla postavena loděnicí James & George Thomson v Clydebanku a to podle projektu ing. Williama Whitea. S její stavbou se započalo v roce 1894, slavnostně na vodu byla spuštěna dne 27.května 1895 a dokončena byla roku 1898. Trup lodi měl dvojité dno a přední vaz byl vyroben z fosforového bronzu a měl hmotnost 15 tun. Ze stejného materiálu byl vyroben i zadní vaz a lodní žebra. HMS Powerful byla stavěna loděnicí Vickers Limited, Barrow ve Furness. S její stavbou se započalo v roce 1894, slavnostně ji pak na vodu spustil Vévoda z Devonshire dne 24.července 1895. Plavidlo pak bylo dokončeno o dva roky později dne 8.června 1897. Byli to velké a drahé lodě, HMS Powerful stála podle Brasseyeho námořní ročenky (z roku 1904) celkem £705,335 a HMS Terrible £708,619.
Obrázek spuštění HMS Powerful na vodu

Jednalo se o plavidla o délce 152,5 m, šířce 21,7 m a ponoru 8,2 m. Svými rozměry a standardním výtlakem 14.440 tun se řadila mezi největší plavidla svého druhu, která byla kdy postavena. V přední části plavidla se nacházela pancéřovaná velitelská věž a můstek a byla zde i kormidelna. Za můstkem stál přední bojový stěžen s dvěma marsy a plošinou pro světlomety. Další stěžeň stál na zádi. Součástí stěžňů byly i jeřáby.
Obrázek kasematy středních děl ráže 152 mm

Pohonná jednotka se skládala ze strojovny a kotelny, přičemž stroje a kotle zabíraly délku 76,8 metrů z celkové délky plavidly 152,5 metrů. Tento prostor byl rozdělen podélnými a příčnými přepážkami na samostatná oddělení, čímž byla zajištěna jejich lepší ochrana proti poškození. Ve dvou z těchto prostorů byla strojovna a v dalších osmi byly kotelny. Přepážky zároveň sloužily i jako podpůrné prvky pancéřové paluby. Celkově byl celý trup podélnými a příčnými přepážkami dělen na 236 vodotěsných oddělení. Uhelné bunkry byly rozmístěné podél strojoven a kotelen a dokonce i nad pancéřovou palubou, čímž poskytovala další ochranu. Protože plné uhelné bunkry dokázali často zmírnit účinky nepřátelské palby. Vezená zásoba uhlí mohla být až 3.000 tun přičemž při ekonomické 14 uzlové rychlosti byl dojezd plavidla 7.000 námořních mil (cca 13.000 km).

Podpalubní prostory byly vysoko klenuté, což umožňovalo umístit i vysoké vertikální stroje pod pancéřovou palubu. O pohon se staraly dva trojčinné čtyřválcové parní stroje. Pára pro ně byla vyráběna ve 48 kotlích typu Belleville, které pracovaly s provozním tlakem 18,3 kg/cm2 (1,8 MPa). Kotle byly rozmístěny v osmi kotelnách, které jak bylo výše řečeno, byly od sebe odděleny pro zajištění větší bezpečnosti. Ve čtyřech zadních kotelnách bylo osm kotlů rozdělených do tří skupin, přičemž se přední a zadní skupina skládala ze dvou kotlů ležících vedle sebe a střední skupina ze dvou párů kotlů, otočených k sobě zadní částí. Zbylých 16 kotlů bylo rozmístěno ve čtyřech předních kotelnách a to tak, že stály po dvou podél přepážky. Pohonná jednotka měla velký výkon 18.795 kW (25.572 k) a dokázala tak lodi o výtlaku více jak 14.000 tun udělit úctyhodnou maximální rychlost 22,4 uzlů (41,5 km/h). V roce 1904 byly oba chráněné křižníky přestavěny na naftové vytápění kotlů.

Pancéřová paluba kromě strojního vybavení kryla i muniční sklady a sklad torpéd pro torpéda ráže 450 mm. Nad pancéřovou palubou ležely sklady uhlí, zásoby potravin, byly tu také nádrže na vodu pro kotle a pitnou vodu, dále ubikace posádky a jídelny důstojníků a mužstva. Posádka byla tvořena 894 muži.

Pořizovací náklady:
HMS Powerful - £705.335,-
HMS Terrible - £708.619,-
Obrázek


VÝZBROJ
Odpověď na silné ruské oceánské pancéřové křižníky musela být také silná i co se výzbroje týče. Proto hlavní dělostřelecká výbava byla tvořena dvěmi děly ráže 234 mm - BL 9.2-inch (234 mm) Mk VIII L/40, přičemž jedno stálo v ose plavidla na přídi a druhé na zádi. Obě hlavní děla byla chráněna pancéřovou otočnou kopulí. Kadence děl byla 2-3 rány za minutu a dokázala vystřelovat projektily o hmotnosti 172,4 kg počáteční rychlosti střely 795 m/s. Průraznost Kruppovy oceli na vzdálenost 2,7 km byla 242 mm. Hmotnost děla byla 27,43 tun. Elevace děl ve věžích byla –5/+15°, stranový odměr +150/-150°. Při maximální elevaci byl dostřel 11.745 m.
Obrázek příďové dělo ráže 234 mm

Sekundární výzbroj představovala 152 mm děla (QF 6 in /40) v celkovém počtu 12 kusů, která byla na palubě umístěna v pancéřových kasematách. Vždy šest děl mohlo provádět boční salvu, která tak měla hmotnost 270 kg (jeden projektil vážil 45 kg). Kadence těchto středních děl byla závislá na sehranosti obsluhy a byla zpravidla 5-7 ran za minutu. Dostřel při maximálním náměru v kasematách (20°) byl 9.140 m. Elevace činila –5/+20°, stranový odměr +150/-150°. Dálka hlavně 6,096 m a projektil opouštěl hlaveň rychlostí 657 m/s.

Další výzbroj tvořila děla na ochranu proti rychle plujícím nepřátelským lehkým plavidlům a byla tvořena 16 děly ráže 76 mm (12-pdr 3 inch, 76 mm) a 12 rychlopalnými děly ráže 47 mm (3 pdr). Součástí výzbroje bylo i 9 kulometů Maxim a čtyři podhladinové torpédomety ráže 450 mm.

TTD - námořní dělo ráže 234 mm (9.2"/40 - 23.4 cm - Mark VIII)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Výrobce: Velká Británie
* Model zbraně: 1895
* Ráže: 234 mm
* Celková délka hlavně: 9,754 m
* Délka vývrtu hlavně:
* Hmotnost hlavně: 27,43 t
* Hmotnost střely: 172,4 kg
* Hmotnost prachové náplně: 30-35 kg
* Počáteční rychlost střely: 795 m/s
* Pracovní tlak:
* Životnost hlavně:
* Počet ran za minutu: 2-3
* Dostřel: 11.745 m
* Průraznost (2,7 km): 242 mm (Kruppova ocel)

Hmotnost boční salvy:
2 x 234 mm = 344,8 kg
6 x 152 mm = 270 kg
Celkem: 614,8 kg


PANCÉŘOVÁNÍ
Jak už bylo v úvodu řečeno, chráněné křižníky měly chráněnou pouze palubu. V případě plavidel třídy Terrible měla vlastní pancéřová paluba vzepětí 3,2 metrů a uprostřed lodě byla 1,1 m nad čárou ponoru a její boční šikmé stěny byly na boky plavidla napojeny 2,1 metrů pod čárou ponoru. Vlastní síla pancéřové paluby byla ve středu a tudíž na nejdůležitějším místě (nad kotelnou, strojovnou a muničními sklady) chráněna 101 mm silným pancéřem. Tato pancéřová ochrana se směrem ke koncům plavidla zeslabovala na 76 mm až 30 mm. V nejexponovanějších místech byla paluba místy až 150 mm silná. Konstrukčně se jednalo o ocelové desky na sebe skládány ve třech vrstvách a spojené nýty.

Hlavní děla ráže 234 mm byla umístěna v pancéřové otočné kopuli, stejný pancéř kryl i výtahové šachty pro střelivo do těchto děl. Barbety těchto děl kryl 152 mm silný pancéř. Střední děla ráže 152 mm byla na palubě umístěna v pancéřových kasematách a kryl je štít silný 152 mm.

Na přídi byla umístěna okrouhlá pancéřová velitelská věž s vnitřním prostorem o průměru 2,89 metrů. Tato velitelská věž byla vestavěna do velitelského můstku na přední nástavbě, kde byla rovněž i kormidelna. Do tohoto malého pancéřovaného prostoru se v případě bojů ukrýval velitelský štáb lodi.
Obrázek

TTD - chráněné křižníky třídy POWERFUL
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Velká Británie
* Délka: 152,5 m
* Šířka: 21,7 m
* Ponor: 8,2 m
* Výtlak (standardní): 14.440 t
* Výzbroj: 2x234mm (2xI), 12x152mm (12xI), 16x76mm (16xI), 12x47mm (12xI), 9x kulomet, 4x Torpédomet ráže 450 mm
* Pancéř paluba: 30-150 mm:
* Pancéř barbet: 152 mm
* Výkon strojů: 18.795 kW / 25.572 k
* Rychlost: 22,4 uzlů (41,5 km/h)
* Dojezd: 7.000 nm (13.000 km) při 14 uzlové rychlosti.
* Posádka: 894 mužů




BOJOVÁ KARIÉRA

HMS Powerful
Po svém dokončení v roce 1897 a převzetím do služby Royal Navy se spolu se svou sesterskou lodí se pohybovala čínské oblastí a poté se zúčastnila druhé Búrské války (1899-1902) v Jižní Africe. Posádka z obou lodí se také angažovala v dalším válečném konfliktu a to v čínském Boxerském povstání v roce 1900. Za svou statečnost při pozemních operacích obdržela posádka děkovný dopis od anglické královny Viktorie. V roce 1904 byla přestavěna na naftový ekonomičtější provoz. V prosinci 1905 byl HMS Powerful přesunut do Austrálie jako vlajková loď zdejší flotily (Fremantle v Západní Austrálii). Dne 3.února 1908 se Powerful podílel na prvním trans-Tasmánském radiovém přenosu v Tasmánském moři. V roce 1911 navštívila posádka Novo Zélandský Auckland. Během WW1 se obě sesterské lodě podíleli především na dohledu transportů z Austrálie a Nového Zélandu do válečných oblastí v Evropě a Arábii. V listopadu 1919 byla Powerful přejmenována na Impregnable II. Po dlouhé službě byla nakonec dne 31.srpna 1929 prodána k sešrotování.
Obrázek návštěva ostrovanů z Fiji na palubě Powerful v roce 1905


HMS Terrible
V roce 1898 po svém dokončení prodělala Terrible řadu zkoušek během kterých například v prosinci 1898 podnikla cestu z Portsmouthu do Gibraltaru průměrnou rychlostí 18 uzlů. Z Gibraltaru pak pokračovala na Maltu průměrnou rychlostí 21,5 uzlů. Po absolvování úspěšných zkoušek byla stejně jako její sesterská loď přesunuta do čínské oblasti. Stejně jako Powerfull i Terrible se pak zúčastnila druhé Búrské války a následně i Boxerského povstání v Číně. V roce 1904 stejně jako Powerful prodělala přestavbu na naftové spalování pro zajištění ekonomičtějšího provozu. Během WW1 se obě sesterské lodě podíleli především na dohledu transportů do válečných oblastí v Evropě a Arábii. V roce 1915 však byla již odzbrojena. Po válce byla Terrible v srpnu 1920 přejmenována na Fisgard III. a upravena jako výcviková loď. Po dvanácti letech v této roli byla v červenci 1932 prodána k sešrotování. Tím se završila její bohatá téměř 35-letá kariéra.
Obrázek HMS Terrible



ZHODNOCENÍ
První Britské chráněné křižníky byly na svou dobu i pozdější léta skutečné kolosy s úctyhodným výtlakem 14.00 tun a výzbrojí. Hmotnost boční salvy více jak 600 kg tvořena dvěmi děly ráže 234 mm a šesti děly ráže 152 mm byla na úrovni pancéřových křižníků. Stejně tak pancéřová paluba byla silná a rychlost více jak 22 uzlů dělala z této třídy lodí důstojného protivníka všem chráněným a lehkým křižníkům a i pancéřovým. Handicapem však byla chybějící ochrana boků, což by se jistě negativně projevilo při bojovém střetnutí. Ovšem to už by se jednalo o pancéřový křižník. Vzhledem k vodám, kde se obě plavidla pohybovala, však riziko střetnutí s pancéřovým křižníkem nebo těžší námořní jednotkou nepřítele bylo minimální a tak tato koncepce rychlé a dobře vyzbrojené lodi s velkým akčním rádiusem byla na místě. Vhodnost koncepce a přestavba na ekonomický naftový pohon byla prokázána dlouhou aktivní službou, která vydržela až do začátku 30-tých let 20.století.
Obrázek HMS Powerful


Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
http://www.battleships-cruisers.co.uk
http://www.navalhistory.flixco.info
http://www.maritimequest.com
http://www.angloboerwar.com
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ještě malé srovnání výkonu jednotlivých lodí během zkoušek:
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Velká Británie“