P-47 N Thunderbolt
Napsal: 2/7/2005, 19:02
Jak známo, byl P-47 před příchodem P-51 nejdůležitějším strojem pro doprovod bombardérů v Evropě. Nicméně nebyl pro tuto roli úplně ideální, neboť dolet nebyl dostatečný, ačkoliv se jej pomocí přídavných nádrží podařilo dostat na přeci jen použitelnou úroveň. Jiná situace byla na pacifickém bojišti. Vzdálenosti zde byly pro Thunderbolta jednoznačně příliš velké, než aby mohl být použit pro doprovod bombardérů. Vzhledem k zavádění P-51 firmě Republic hrozilo nebezpečí, že výroba bude v roce 1944 ukončena, proto udělala jediné, co mohla: radikálně zvýšila dolet svého bojovníka.
Výsledkem byla verse P-47N. 19.května 1944 byla oficiálně zadána konstrukce nového křídla s vestavěnými nádržemi "pro zvětšení doletu jednoho YP-47M". Ten se posléze změnil na YP-47N, stejně jako druhý prototyp. Požadovaný bojový dolet 1000 mil (cca 1600 km) byl překonán o 200 mil (cca 300 km). Nové štíhlejší křídlo také dosti výrazně zlepšilo letové vlastnosti, příčná obratnost vzrostla ze 79°/s na 98°/s a také se snížil poloměr zatáčky, to vše i přes značný nárůst hmotnosti. Ta byla skutečně značná, prázdný letoun vážil 4998 kg, maximální vzletová byla dosažena až 10200 kg! Přesto vzrostly i další parametry, dostup byl 13100 m, maximální rychlost 750 km/h (což bylo jen o 10km/h méně než u speciálního rychlostního P-47M!). Také nosnost výzbroje byla fenomenální, bylo možno podvěsit až 1360 kg pum a raket.
Drakově vycházela verse N z versí D/M. Motor Pratt a Whitney R-2800-57 o výkonu až 2090 kW měl zesílené lože, upravený výfukový systém, větší olejovou nádrž (150 l), hydraulické ovládání regulačních klapek chlazení a nový elektrický generátor. Vnitřní zásoba paliva činila 2100 l, což bylo o 700 l více, než v D/M. Bylo to umožněno díky osmi samosvorným nádržím v kořenech křídla. Z dalších úprav byly významné: větší klapky a křidélka, související s větším křídlem, upravený a zesílený podvozek, o 80% vyšší množství neseného kyslíku.
VARIANTY
P-47N-1-RE (pozn.1)
První sériová verse, vyrobeno bylo 550 strojů. Křídlo bylo připraveno pro vzpěry přídavných nádrží o 1140 l (!!!). Použit byl nový kvadrant s pákami plynu, turba a vrtule, ovládající jednotku automatického řízení motoru (AEC).
P-47N-5-RE
Od N-1 se odlišovali montáží deseti závěsů pro rakety HVAR, dále upravenými závěsy katapultových lan (pozn.2) a také instalací radiolokátoru AN/APS-13 na SOP. Ten sloužil jako výstražný pro hlídání zadní polosféry. Oproti N-1 poněkud, vzhledem k vyšší hmotnosti, klesla maximální rychlost a dostup. Později vyráběné stroje dostali nové závěsníky S-1 místo dosavadních B-10. Tyto stroje měli mít původně více úprav a měly být vyráběny jako N-10, avšak tyto úpravy se nakonec objevili až na N-15, proto byla zakázka na N-10 převedena do N-5. Bylo vyrobeno 550 strojů.
P-47N-15-RE
Použit byl nový zaměřovač K-14 A nabo B namísto dosavadního K-14. Dále byl odstraněn AEC. Postaveno bylo 200 letounů.
P-47N-20-RE
Odlišovali se motory versí R-2800-73 nebo -77, jinou radiostanicí, nouzovou palivovou soustavou a úpravou palivové soustavy pro přídavné nádrže. Vyrobeno bylo 200 kusů.
P-47N-20-RA
Odpovídal N-20-RE, část pozdějších strojů měla upravenou podlahu kabiny u pedálů. Vyrobeno bylo 149 strojů.
P-47N-25-RE
Poslední série Thunderboltu. Opět byl zaveden AEC, ovšem vylepšený. Zesílena byla křidélka a klapky z důvodu jejich namáhání při odpalu raket. U části se objevila varianta motoru R-2800-81. Vyrobeno bylo 167 letounů.
TECHNICKÉ ÚDAJE P-47N-1-RE (v závorce pro srovnání P-47 D-25-RE)
ROZMĚRY
Rozpětí: 12,96 m (12,43 m)
Délka: 11,01 m (10,92 m)
Výška: 4,4 m (4,5 m)
Nosná plocha: 29,93 m2 (27,87 m2)
HMOTNOST
Prázdná: 4998 kg (4540 kg)
Vzletová normální: 6276 kg (6628 kg)
VÝKONY
Maximální rychlost: 750 km/h (690 km/h)
Dostup: 13100 m (12800 m)
Dolet: 3220 km (1660 km)
POZNÁMKY
Pozn.1: RE byly letouny vyráběné ve Farmingdale, RE v Evensville. Ovšem pozor, u varianty D toto platilo obráceně!
Pozn.2: tato lana byla využívána při bojích v Pacifiku již na versi D. Na paluby letadlových lodí byly samozřejmě Thunderbolty nakládány jeřáby, přistání nabylo možné, vzlet ovšem ano, což bylo často využíváno.

P47D

repub-p47n
Výsledkem byla verse P-47N. 19.května 1944 byla oficiálně zadána konstrukce nového křídla s vestavěnými nádržemi "pro zvětšení doletu jednoho YP-47M". Ten se posléze změnil na YP-47N, stejně jako druhý prototyp. Požadovaný bojový dolet 1000 mil (cca 1600 km) byl překonán o 200 mil (cca 300 km). Nové štíhlejší křídlo také dosti výrazně zlepšilo letové vlastnosti, příčná obratnost vzrostla ze 79°/s na 98°/s a také se snížil poloměr zatáčky, to vše i přes značný nárůst hmotnosti. Ta byla skutečně značná, prázdný letoun vážil 4998 kg, maximální vzletová byla dosažena až 10200 kg! Přesto vzrostly i další parametry, dostup byl 13100 m, maximální rychlost 750 km/h (což bylo jen o 10km/h méně než u speciálního rychlostního P-47M!). Také nosnost výzbroje byla fenomenální, bylo možno podvěsit až 1360 kg pum a raket.
Drakově vycházela verse N z versí D/M. Motor Pratt a Whitney R-2800-57 o výkonu až 2090 kW měl zesílené lože, upravený výfukový systém, větší olejovou nádrž (150 l), hydraulické ovládání regulačních klapek chlazení a nový elektrický generátor. Vnitřní zásoba paliva činila 2100 l, což bylo o 700 l více, než v D/M. Bylo to umožněno díky osmi samosvorným nádržím v kořenech křídla. Z dalších úprav byly významné: větší klapky a křidélka, související s větším křídlem, upravený a zesílený podvozek, o 80% vyšší množství neseného kyslíku.
VARIANTY
P-47N-1-RE (pozn.1)
První sériová verse, vyrobeno bylo 550 strojů. Křídlo bylo připraveno pro vzpěry přídavných nádrží o 1140 l (!!!). Použit byl nový kvadrant s pákami plynu, turba a vrtule, ovládající jednotku automatického řízení motoru (AEC).
P-47N-5-RE
Od N-1 se odlišovali montáží deseti závěsů pro rakety HVAR, dále upravenými závěsy katapultových lan (pozn.2) a také instalací radiolokátoru AN/APS-13 na SOP. Ten sloužil jako výstražný pro hlídání zadní polosféry. Oproti N-1 poněkud, vzhledem k vyšší hmotnosti, klesla maximální rychlost a dostup. Později vyráběné stroje dostali nové závěsníky S-1 místo dosavadních B-10. Tyto stroje měli mít původně více úprav a měly být vyráběny jako N-10, avšak tyto úpravy se nakonec objevili až na N-15, proto byla zakázka na N-10 převedena do N-5. Bylo vyrobeno 550 strojů.
P-47N-15-RE
Použit byl nový zaměřovač K-14 A nabo B namísto dosavadního K-14. Dále byl odstraněn AEC. Postaveno bylo 200 letounů.
P-47N-20-RE
Odlišovali se motory versí R-2800-73 nebo -77, jinou radiostanicí, nouzovou palivovou soustavou a úpravou palivové soustavy pro přídavné nádrže. Vyrobeno bylo 200 kusů.
P-47N-20-RA
Odpovídal N-20-RE, část pozdějších strojů měla upravenou podlahu kabiny u pedálů. Vyrobeno bylo 149 strojů.
P-47N-25-RE
Poslední série Thunderboltu. Opět byl zaveden AEC, ovšem vylepšený. Zesílena byla křidélka a klapky z důvodu jejich namáhání při odpalu raket. U části se objevila varianta motoru R-2800-81. Vyrobeno bylo 167 letounů.
TECHNICKÉ ÚDAJE P-47N-1-RE (v závorce pro srovnání P-47 D-25-RE)
ROZMĚRY
Rozpětí: 12,96 m (12,43 m)
Délka: 11,01 m (10,92 m)
Výška: 4,4 m (4,5 m)
Nosná plocha: 29,93 m2 (27,87 m2)
HMOTNOST
Prázdná: 4998 kg (4540 kg)
Vzletová normální: 6276 kg (6628 kg)
VÝKONY
Maximální rychlost: 750 km/h (690 km/h)
Dostup: 13100 m (12800 m)
Dolet: 3220 km (1660 km)
POZNÁMKY
Pozn.1: RE byly letouny vyráběné ve Farmingdale, RE v Evensville. Ovšem pozor, u varianty D toto platilo obráceně!
Pozn.2: tato lana byla využívána při bojích v Pacifiku již na versi D. Na paluby letadlových lodí byly samozřejmě Thunderbolty nakládány jeřáby, přistání nabylo možné, vzlet ovšem ano, což bylo často využíváno.
P47D

repub-p47n