Obrněné říční dělové čluny projektu S 40
Napsal: 19/6/2013, 21:30
Na základě projektu obrněného říčního děl. člunu 1125 U navrhla CKB - 50 ( vedoucí B.I. Četvernikov ) v roce 1938 obrněný říční dělový člun S 40
a v únoru 1940 byly konkretizovány tech. taktické požadavky na malý obrněný říční člun se zesílenou Pl. výzbrojí tvořenou kul. ráže 12,7 mm. K tomuto posílení vzhledem k vypuknutí války nedošlo a lodě se stavěly dle původního projektu.
Lodě projektu S 40 byly určeny pro potřeby pohraničních útvarů NKVD s místem určení řeka Amu - Darja ve stř. Asii.
Změna oproti projektu 1125 U spočívala ve výměně pohonné jednotky za vznětové motory V2 a snížení ponoru na 0,5m , vzhledem ke specifickým podmínkán pouštní řeky ( kolísavý průtok).
Pohonné jednotky byly voleny především s ohledem na uzavřený cyklus chlazení motoru (voda-vzduch). Protože vody Amu - Darjy byly silně znečištěné a v době nízkého průtoku řeky ve velkém množství tato oplývala peřejemi . Z těchto důvodů, trup lodi nenarušený otvory pro přívod chladicí vody byl velkou výhodou pro bezpečnost chodu pohonné jednotky a bezpečnost vlastní lodi.
Nevýhodou byla vysoká hlučnost za chodu motorů , ostatně známá i ze zkušeností s tanky ve kterých tyto motory byly nainstalovány a to i přes výfuky vyvedené pod vodní hladinu.
Ovšem instalace tohoto typu pohonné jednotky přineslo jednu velkou výhodu , která se ukázala při provozu těchto BKA na řece Volze v r.1942.
Kdy uzavřený chladicí okruh motorů umožnoval plavbu i při zamrzání řeky , kdy jiné typy trpěly zamrzáním sacích otvorů pro chladící vodu pohonných jednotek a tím i jejich vyřazení z provozu .
Stavba tohoto typu BKA probíhala v Zelenodolské loděnici záv. č. 340 a obsáhla celkem 8 ks.
Z nich první byl převeden na řeku Amu -Darja v lednu 1941 , kde prošel zkouškami. Ostatní lodě projektu S 40 se zůčastnili bojů od řeky Volhy po Dunaj.
Volžská flotila měla ve stavu lodě BKA -23,26,31,34 v r. 1942 a Dunajská flotila k 1.9.1944 BKA 331,333,323.
Na řece Volze u Stalingradu byly ztraceny lodě BKA 31 -9.10.1942 a BKA 34 - 1.11.1942.

Výzbroj:
Plánovaná děl. věž MU , při realizaci nahrazená standartní věží z tanku T 34 , s upraveným náměrem kanonu až na +70 st.
Typ kanonu - L-11, F 34
Spřažený kul. DT 7,62mm
PL výzbroj
3x Pl kul. věž PB-3, 7,62mm
Po r. 1942 byly na lodě instalovány minomety 82mm 2x a raketomet M-8-M 82 mm
Výtlak - 31,9 t
Max. délka - 24,7 m
Šířka - 3,9 m
Ponor - 0,5 m
Pohonná jednotka - 2x V2 (400 ks)
Rychlost - 19 uzlů při dosahu 125 km
Posádka - 13mužu
Pancíř - bok - 7 mm
- paluba - 4 mm
- vel věž - 8mm
Dvojité dno , pancíř zasahoval 150mm pod vodolinku.
Zdroj:
cmboat.ru
navylib.su
A.V. Platonov- Sov.monitory a obrněné čluny
a v únoru 1940 byly konkretizovány tech. taktické požadavky na malý obrněný říční člun se zesílenou Pl. výzbrojí tvořenou kul. ráže 12,7 mm. K tomuto posílení vzhledem k vypuknutí války nedošlo a lodě se stavěly dle původního projektu.
Lodě projektu S 40 byly určeny pro potřeby pohraničních útvarů NKVD s místem určení řeka Amu - Darja ve stř. Asii.
Změna oproti projektu 1125 U spočívala ve výměně pohonné jednotky za vznětové motory V2 a snížení ponoru na 0,5m , vzhledem ke specifickým podmínkán pouštní řeky ( kolísavý průtok).
Pohonné jednotky byly voleny především s ohledem na uzavřený cyklus chlazení motoru (voda-vzduch). Protože vody Amu - Darjy byly silně znečištěné a v době nízkého průtoku řeky ve velkém množství tato oplývala peřejemi . Z těchto důvodů, trup lodi nenarušený otvory pro přívod chladicí vody byl velkou výhodou pro bezpečnost chodu pohonné jednotky a bezpečnost vlastní lodi.
Nevýhodou byla vysoká hlučnost za chodu motorů , ostatně známá i ze zkušeností s tanky ve kterých tyto motory byly nainstalovány a to i přes výfuky vyvedené pod vodní hladinu.
Ovšem instalace tohoto typu pohonné jednotky přineslo jednu velkou výhodu , která se ukázala při provozu těchto BKA na řece Volze v r.1942.
Kdy uzavřený chladicí okruh motorů umožnoval plavbu i při zamrzání řeky , kdy jiné typy trpěly zamrzáním sacích otvorů pro chladící vodu pohonných jednotek a tím i jejich vyřazení z provozu .
Stavba tohoto typu BKA probíhala v Zelenodolské loděnici záv. č. 340 a obsáhla celkem 8 ks.
Z nich první byl převeden na řeku Amu -Darja v lednu 1941 , kde prošel zkouškami. Ostatní lodě projektu S 40 se zůčastnili bojů od řeky Volhy po Dunaj.
Volžská flotila měla ve stavu lodě BKA -23,26,31,34 v r. 1942 a Dunajská flotila k 1.9.1944 BKA 331,333,323.
Na řece Volze u Stalingradu byly ztraceny lodě BKA 31 -9.10.1942 a BKA 34 - 1.11.1942.

Výzbroj:
Plánovaná děl. věž MU , při realizaci nahrazená standartní věží z tanku T 34 , s upraveným náměrem kanonu až na +70 st.
Typ kanonu - L-11, F 34
Spřažený kul. DT 7,62mm
PL výzbroj
3x Pl kul. věž PB-3, 7,62mm
Po r. 1942 byly na lodě instalovány minomety 82mm 2x a raketomet M-8-M 82 mm
Výtlak - 31,9 t
Max. délka - 24,7 m
Šířka - 3,9 m
Ponor - 0,5 m
Pohonná jednotka - 2x V2 (400 ks)
Rychlost - 19 uzlů při dosahu 125 km
Posádka - 13mužu
Pancíř - bok - 7 mm
- paluba - 4 mm
- vel věž - 8mm
Dvojité dno , pancíř zasahoval 150mm pod vodolinku.
Zdroj:
cmboat.ru
navylib.su
A.V. Platonov- Sov.monitory a obrněné čluny