Conqueror versus Belgrano
Napsal: 28/6/2013, 18:27
Brzy ráno 2. dubna 1982 probudila československého mořeplavce Rudolfa Krautschneidera v Port Stanley střelba, a když vylezl na palubu své jachty POLKA, uviděl elitní argentinské jednotky útočící na město. Generál Galtieri stojící v čele vojenské junty se totiž rozhodl dlouholetý spor o Falklandské ostrovy vyřešit silou a odvést pozornost vlastního obyvatelstva od vnitřních problémů „malou vítěznou válkou.“ Co nedokázaly v uplynulých desetiletích předchozí vlády, měli teď jedním překvapivým úderem získat vojáci. Potom snad Argentinci zapomenou na neutěšenou ekonomickou situaci a vlna patriotismu udrží juntu u moci. Z tohoto důvodu padlo 26. března rozhodnutí zahájit již delší čas připravovanou operaci „Rosario“ a sporné ostrovy obsadit silou.

Hlava argentinské vojenské junty-generál Galtieri
Souhlas s invazí vyslovil i admirál Anaya, jehož Armada de la República Argentina (ARA) byla pověřena vlastním provedením operace. Proto už 28. března vyplulo na moře invazní loďstvo a v noci z 1. na 2. dubna se poblíž Port Stanley vylodilo 2000 mužů, kteří obsadili všechny důležité objekty a zaútočili na sídlo zdejšího guvernéra. Malá britská posádky musela po několika hodinách kapitulovat a nad guvernérovým palácem zavlála argentinská vlajka. Druhého dne došlo i k obsazení Jižní Georgie, ale zde utrpělo argentinské loďstvo první ztrátu. Střela vypálená z pancéřovky typu Carl Gustav probila bok fregaty GUERRICO a nescházelo mnoho, aby další zásah přivedl k výbuchy rakety Exocet, což by pravděpodobně znamenalo zkázu plavidla.
Nehledě na tuto nepříjemnost operace „Rosario“ splnila svůj účel a generál Galtieri si na balkóně Růžového paláce mohl vychutnat ovace davu, který jej nadšeně oslavoval. Juntě je rázem odpuštěna obří inflace, zatýkání odborových předáků, mučení politických odpůrců a jiné hříchy, hlavně, když Malvíny jsou zase Argentinské! Viva Galtieri! Dávná křivda byla konečně napravena a odvety se toho památného dne nikdo neobávat. Zdálo se, že Londýn dostal jedním tahem mat. Velká Británie sice vyhrála obě světové války, ale všichni přeci vědí, že její „nejskvělejší hodina“ už pominula a pragmatičtí Angličané se určitě nepustí do války kvůli chudým ostrovům někde v jižním Atlantiku. Samozřejmě se dala očekávat vlna protestů, ale nakonec jim nezbude nic jiného, než se smířit se ztrátou další součástí skomírajícího impéria.

Argentinci oslavují obsazení Malvínských ostrovů
Ve skutečnosti se Londýn už koncem března rozhodl vyslat k Falklandským ostrovům několik atomových ponorek, a protože zpravodajská služba zaznamenala vyplutí argentinského loďstva, svolala 31. března ministerská předsedkyně schůzi svých ministrů a poradců, aby mohla k nepřátelské hrozbě zaujmout jasné stanovisko. První námořní lord sebevědomě prohlásil, že Royal Navy může do týdne vyslat do jižního Atlantiku silný operační svaz, jenž by ve spolupráci s armádními jednotkami, vetřelce vypudil. V opačném případě by Británie „byla považována za stát, jehož slovo nic neznamená.“ Ne všichni s bojovným admirálem souhlasili, ale v čele vlády stála Margaret Thatcherová, kterou socialistický tisk označoval jako „Železnou lady“, a tato dáma dostála své pověsti a dala operaci „Corporate“ zelenou.
Vojenský zásah podporovala i drtivá většina veřejnosti, kterou pobouřily snímky zajatých britských vojáků se samopaly u hlavy, takže není divu, že když z Portsmouthu vyplouvaly 5. dubna letadlové lodě HERMES a INVINCIBLE, přišly se s jejich posádkami rozloučit tisíce lidí a zbytek národa tuto událost sledoval u televizních obrazovek. Celkem do konce dubna vyplulo na moře 65 válečných, výsadkových, transportních, pomocných a zásobovacích plavidel, na jejichž palubách se nacházelo 7000 vojáků. Velením flotily válečných lodí byl pověřen kontradmirál Woodward, ale ponorky podléhaly přímo veliteli ponorkového loďstva viceadmirálu Herbertovi.

Letadlová loď Invincible
Na britských lodích panovala uvolněná nálada a posádky příliš nepočítaly s možností boje. Royal Navy sice už nevládla mořím a oceánům, ale pořád se jednalo o třetí nejsilnější válečné námořnictvo planety. V podmínkách bipolárního světa muselo být neustále připraveno k bojovému nasazení, takže námořníci prodělali důkladný výcvik a lodě procházely řádnou údržbou. Vědomí vlastní síly svádělo k nepodloženému optimismu a většina námořníků nabyla přesvědčení, že Argentinci tváří v tvář jejich operačnímu svazu na poslední chvíli couvnou a k boji nedojde. Jenomže vojenská junta rozehrála vysokou hru o vlastní přežití a v zájmu zachování tváře před světem neváhala vsadit vše na jednu kartu a hrát vabank. Veškerá jednání skončila neúspěchem a obě země neodvratně směřovaly k válečné konfrontaci.

Křižník General Belgrano
Londýn 12. dubna oznámil, že v okruhu 200 mil (360 km) od geografického středu Falklandských ostrovů bude ustanovena bojová zóna známá jako TEZ (Total Exclusion Zone) a každé argentinské plavidlo, které ji naruší bude potopeno. Blokádu měly provádět ponorky, ale přesto nebyla příliš efektivní, jelikož Argentinci využívali k posilování ostrovů hlavně letectvo, a těch několik vyslaných lodí Britové nezachytili. Hranice TEZ střežila i stíhací atomová ponorka CONQUEROR přezdívaná žoviálně „Conks“. Ta vyplula počátkem dubna z Faslane a zamířila na jih. CONQUEROR patřil k třídě VALIANT, jejíž jednotky dosahovaly na hladině výtlaku 4200 tun a pod hladinou mohly vyvinout rychlost 28 uzlů. Maximální povolená hloubka ponoření činila díky vysokopevnostní oceli UKE 300 m a výzbroj tvořilo šest torpédometů o průměru 533 mm. Velitelem byl tehdy 36letý fregatní kapitán Wreford-Brown, jenž dostal mimo jiné za úkol přepravit k dějišti válečných operací malý výsadkový oddíl.
Royal Navy se v uplynulých desetiletích připravovala na válku se SSSR, takže nikdo z posádky CONQUERORU nebyl vycvičen v rozpoznávání argentinských válečných lodí. Poddůstojník Guinea si tedy ještě před vyplutím nechal udělat zvětšeniny fotografií nepřátelských jednotek, otištěné ve známé ročence Jane´s Fighting Ships, a pečlivě studoval siluety jednotlivých typů plavidel. Ponorka se pohybovala rychle a již v půlce dubna dorazila do přidělené operační oblasti. Nejprve hlídkovala u Jižní Georgie, ale žádné nepřátelské lodě neobjevila. Kapitán Wreford-Brown dostal 23. dubna rozkaz odplout k Falklandám, ale brzy se CONQUEROR vrátil k Jižní Georgii, kde byla spatřena nepřátelská ponorka SANTA FÉ, která dostala příležitost torpédovat hlídkovou loď ENDURANCE, ale argentinský velitel se jí rozhodl ze sentimentálních důvodů ušetřit.

Ponorka Conqueror
SANTA FÉ poškodily 25. dubna vrtulníky startující z britských válečných lodí a posádka jí musela navést na mělčinu a opustit. Téhož dne kapitulovaly argentinské jednotky na Jižní Georgii, ale CONQUEROR se ve zdejších vodách zdržoval ještě několik dní, než odplul k Falklandským ostrovům. Pro výsadkový oddíl si mezitím přiletěl vrtulník z torpédoborce ANTRIM, takže na palubě zůstal jen velitel a jeho 102 podřízených.
Zatímco se britský Task Force blížil ke sporným ostrovům, zaměstnávaly znepokojenou juntu přípravy na jeho odražení. Na Falklandách se zakopalo 13 000 pěšáků a na zdejším letišti přistálo 23 zastaralých letounů typu Pucará, které však mělo podporovat 65 moderních strojů startujících z letišť v Argentině. Důležitá úloha se očekávala od válečného námořnictva a admirál Anaya byl odhodlán zvednout hozenou rukavici a pustit se se slavnou Royal Navy do křížku. Proto 27. dubna vyslal na moře většinu bojeschopných jednotek pod velením kontradmirála Allary, s úkolem pohybovat se podél zakázané zóny a v případě útoku na ostrovy napadnout invazní loďstvo. Tento záměr nahrával jeho protějšku, neboť kontradmirál Woodward hodlal nejprve oslabit nepřátelské loďstvo a letectvo a teprve potom provést vlastní vylodění.

Britský Task Force
GENERAL BELGRANO si doplnil zásoby paliva, potravin a munice a 26 (?). dubna už znovu brázdil neklidnou hladinu jižního Atlantiku. Na jeho palubě se k možnému boji chystalo 1093 mužů a velením byl pověřen 49letý námořní kapitán Bonzo. Většinu posádky tvořili námořníci z povolání a posluchači námořní akademie (byl využíván i jako školní plavidlo), ale přesto nechybělo ani 408 mladíků sloužících na křižníků v rámci povinné vojenské služby a dokonce i dva civilisté (bratři Avilové). GENERAL BELGRANO už měl svá nejlepší léta dávno za sebou a jeho maximální rychlost kvůli závadám kotlů a turbín nepřekračovala 18,5 uzlů. Křižník v uplynulých desetiletích prošel menšími modernizacemi; dostal dva pátrací radiolokátory, přistávací plošinu pro vrtulníky a několik kontejnerů s protiletadlovými raketami Seacat, což poněkud pozvedlo jeho bojovou hodnotu. Jenomže tato dílčí vylepšení z něj nemohla učinit válečné plavidlo na úrovni doby a vyslat jej do ostré akce znamenalo hrát ruskou ruletu s životy početné posádky, ale admirál Anaya těžko mohl svoji druhou největší jednotku ponechat v bezpečí přístavu.
GENERAL BELGRANO se u ostrova Estados 28. dubna setkal s torpédoborci PIEDRA BUENA a HIPPÓLITO BOUCHARD, které společně s pomocnou lodí FRANCISCO DE GURRUCHAGA a zrekvírovaným tankerem PUERTO ROSALES, vytvořily operační skupinu 79.3. Další skupina sestávala z letadlové lodi VEINTICINCO DE MAYO, torpédoborců SANTÍSIMA DE TRINIDAD a HERCULES a pomocné lodě PUNTA MEDANOS, zatímco poslední tvořily moderní fregaty DRUMMOND, GUERRICO a GRANVILLE. Na moři také operovala ponorka SAN LUIS. Dne 29. dubna obdržel kapitán Bonzo rozkaz zaujmout pozici jižně od Falkland a bránit ostrovy před útokem z jihovýchodu a nebo od mysu Horn. Proto celé uskupení zamířilo na východ a přiblížilo se k hranicím zakázané zóny.

Torpédoborec Piedra Buena
GENERAL BELGRANO načerpal 1. května palivo, a protože téhož dne zaútočila britská letadla na Falklandy, vydal admirál Allara rozkaz k útoku. Aby neprozradil vlastní polohu nechtěl Bonzo zbytečně používat radiolokátory, takže ještě téhož dne vyslal do vzduchu průzkumný vrtulník Alouette III, jenž však žádné lodě neobjevil. Vyplutí křižníku zaznamenala nepřátelská rozvědka a k eliminaci této hrozby byla vyslána ponorka CONQUEROR. Britské ponorky musely - k pramalé radosti admirála Woodwarda - operovat v předem daných sektorech, které směly opustit jenom na rozkaz velitelství v Northwoodu. CONQUEROR naštěstí dostal přidělenou oblast jižně od Falkland, což dalo jeho posádce příležitost vstoupit do dějin.
Ponorka hlídkovala v určeném sektoru a 30. dubna večer zaslechla nezaměnitelný zvuk lodních vrtulí. Blížící se plavidlo bylo identifikováno jako tanker PUERTO ROSALES. Fregatní kapitán Wreford-Brown se rozhodl držet v jeho blízkosti a druhý den spatřil v periskopu hledaný křižník. Operační skupina 79.3. byla objevena a kapitán její pozici předal na letadlovou loď HERMES spolu s žádostí o povolení k útoku, třebaže se nacházela mimo zakázanou zónu. V této souvislosti je zajímavé, že o týden dříve sledovala ponorka SPLENDID nějaký čas letadlovou loď VEINTICINCO DE MAYO, ale válečný kabinet povolení k jejímu torpédování nevydal.

Letadlová loď Veinticinco de Mayo
Kontradmirál Woodward Wreforda-Browna dobře znal, jelikož spolu před časem sloužili na WARSPITE, a mohl se tedy považovat za jeho učitele. Jakožto bývalý ponorkář chápal, že mu osud nadělil skvělou příležitost zasadit nepříteli citelný úder, jenomže povolení napadnout loď mimo TEZ mohl udělit pouze velitel ponorkové flotily, takže Woodward v tomto směru intervenoval u viceadmirála Herberta. Jeho argumenty byly následující. Britská vláda již dříve oznámila, že si vyhrazuje právo napadnout nepřátelské lodě i vně 200mílové bojové zóny, pokud usoudí, že představují hrozbu pro invazní loďstvo. A tato situace právě nastala, protože severozápadně od Task Force operovala letadlová loď VEINTICINCO DE MAYO, o něco východněji číhaly tři fregaty a jižně od Falkland křižoval GENERAL BELGRANO a dva torpédoborce.
Woodward se domníval, že jej Argentinci hodlají sevřít do kleští a rozhodl se jednu jejich čelist zničit. Jeho obavy nebyly vůbec přehnané, neboť admirál Allara skutečně hodlal 1. května napadnout britský operační svaz a startu letounů z VEINTICINCO DE MAYO zabránily jenom nepříznivé povětrnostní podmínky. A protože pozice jižního uskupení byla, na rozdíl od zbývajících argentinských formací, lokalizována, musel preventivní úder dopadnout na GENERALA BELGRANA.

Schéma plánovaného argentinského útoku na Task Force
Později se vyrojily názory, že tři zastaralé jednotky neznamenaly žádnou reálnou hrozbu, ale Woodward byl opačného mínění. Křižník byl díky své pancéřové ochraně do značné míry imunní vůči protilodním střelám, a jeho 15 kanónů ráže 152 mm převyšovalo dostřelem a ničivým účinkem všechna britská děla. Pravda, časy kdy o výsledku námořních bitev rozhodovala váha boční salvy, už patřily minulosti, ale doprovodné torpédoborce nesly obávané samonaváděcí rakety Exocet, a pokud by na Task Force současně zaútočilo i argentinské letectvo, mohl osud invazního svazu viset na vlásku.
A ještě jedna okolnost admirála Woodwarda zneklidňovala. Jižně od Falkland se rozkládá oblast zvaná Burdwood Bank. Tato rozsáhlá mělčina, kde hloubka oceánu kolísá od 30 do 300 m, je pro ponorky těžko prostupná, takže kdyby Argentinci změnili kurz a přes Burdwood Bank zamířili k britskému operačnímu svazu, CONQUEROR by s nimi v noční tmě dozajista ztratil kontakt a ráno by se mohli nepozorovaně dostat do pozice vhodné k odpálení raket. Zatímco americké satelity zprostředkovávaly čilou komunikaci mezi operačním svazem a Britskými ostrovy, Woodword na své vlajkové lodi trnul hrůzou, že dříve než získá svolení k útoku „můžeme se všichni koupat v jižním Atlantiku, mrznout a řešit otázku, kde se tu vzalo těch zpropadených šestnáct Exocetů.“

Kontradmirál Woodward
Naštěstí pro Brity se Argentinci o podobný manévr nepokusili a celá skupina 79.3. plula sem a tam rychlostí 13 uzlů podél jižní hranice TEZ a nic nenasvědčovalo tomu, že by si námořní kapitán Bonzo uvědomoval hrozící nebezpečí. Jestliže Britové během celého přesunu Atlantikem počítali s hrozbou, jež na ně mohla číhat pod mořskou hladinou, a dokonce jednou vyhlásili falešný protiponorkový poplach, Argentinci se chovali jako by jim žádné nebezpečí nehrozilo. Doprovodné torpédoborce neměly zapnutý sonar a nepozorné hlídky si nevšimly ani periskopu, který se v dvouhodinových intervalech objevoval nad hladinou. Takto proběhl celý 1. květen, aniž by se situace nějak změnila. CONQUEROR se stále držel v kýlové brázdě křižníku jako lovecký pes větřící kořist, netrpělivý Wreford-Brown přecházel po velínu ponorky podoben lvu v kleci, ale povolení k útoku stále ne a ne přijít.
V noci z 1. na 2. května obdržel kapitán Bonzo rozkaz ke stažení do výchozí pozice, takže kolem šesté hodiny ranní se všechny jeho lodě obrátily na západ a směřovaly k ostrovu Estados. V době obratu se nalézaly v pozici 55 stupňů, 15 min. již. šíř. a 55 stupňů, 50 min. záp. dél., přičemž je od britského svazu dělilo 240 mil. Mezi posádkou GENERALA BELGRANA převládalo mínění, že nebezpečí pominulo, protože tento manévr je rychle vyvedl z dosahu nepřátelských letadel. Byla neděle 2. května 1982 a nikoho ani nenapadlo, že právě nastává poslední den v dlouhé kariéře křižníku. Začalo se zhoršovat počasí a klesající barometr věštil příchod bouře, takže námořníci uvítali, když kapitán Bonzo dopoledne odvolal nejvyšší stupeň pohotovosti a většina posádky mohla opustit své bojové posty.

Admirál Anaya
Pocit bezpečí byl opravdu pouze zdánlivý, neboť tou dobou konečně padlo rozhodnutí křižník torpédovat. Ani velitel ponorkové flotily nechtěl převzít zodpovědnost za potopení nepřátelské lodě mimo TEZ, takže konečné řešení této ožehavé otázky musela schválit britská vláda. Premiérka Thatcherová se ztotožnila s názorem admirála Woodwarda, který tvrdil, že pokud se GENERAL BELGRANO přiblíží na dostřel, bude si třeba položit otázku: „buďto oni nás, a nebo my je.“ „Železná lady“ znovu prokázala, že se nebojí přijmout odpovědnost a rozhodla, že když už toho dne musí umírat nějací námořníci, bude lepší, když své syny a manžele budou oplakávat argentinské ženy.
Rozkaz k útoku vydalo velitelství v Northwoodu v 9:30, jenomže zafungoval zákon schválnosti a na CONQUERORU majícímu problémy s radiostanicí textu neporozuměli, takže ponorka znovu zamířila do větší hloubky, aniž by Wreford-Brown věděl, že kýžené povolení bylo uděleno. Kontradmirál Woodward musel na velitelském můstku HERMESU klít jako pohan, protože depeši přijala všechna britská plavidla, s výjimkou toho jediného, jež útok mohlo provést! Technické problémy tedy prozatím GENERALA BELGRANA zachránily a osud mu nabídl poslední šanci vyváznout. Kapitán Bonzo jí však nevyužil a křižník plul nadále rychlostí pouhých 13 uzlů, zatímco oba torpédoborce jej zajišťovaly jen z pravoboku, odkud však byl ponorkový atak velmi nepravděpodobný, protože se tím směrem rozkládala mělčina Burdvood Bank.

Námořní kapitán Bonzo
Třebaže do Británie mezitím došlo hlášení, že GENERAL BELGRANO změnil kurz a vzdaluje se od bojové zóny, byl příkaz k jeho napadení zopakován a tentokrát jej CONQUEROR zachytil. Ponorka se tehdy držela 7 mil za zádí křižníku a Wreford-Brown neprodleně zahájil sérii manévrů, které jej měly dostat do útočné pozice. Velitel nyní přemýšlel, který typ torpéd použít. K dispozici měl osvědčený model Mk 8 zavedený v Royal Navy už koncem 30. let, a nebo ultramoderní Mk 24 Tigerfish, jenž měl tu výhodu, že se po odpálení mohl ovládat vodícím kabelem a po zachycení cíle přešel na samočinné navádění, takže se vlastně jednalo o obdobu protilodních střel typu „vystřel a zapomeň.“ Wreford-Brown zvolil šalamounské řešení a nařídil jednu polovinu vrhačů nabít staršími a druhou novějšími - ale méně spolehlivými - torpédy. „Emkáosmičky“ hodlal odpálit pokud se dokáže nepozorovaně přiblížit na krátkou distanci, kdežto sofistikované „Tigerfische“ měly přijít na řadu tehdy, kdyby Argentinci ponorku odhalili a zahájili úhybné manévry.
CONQUEROR se obezřetně plížil k nic netušící kořisti a velitel průběžně vizuálně kontroloval její pozici, neboť se nechtěl spokojit jenom s údaji sonaru. V praxi to probíhalo tak, že ponorka vždy zhruba čtvrt hodiny plula rychlostí osmnácti uzlů, ale pak nakrátko zvolnila na pouhých pět uzlů, aby provedla pozorování periskopem, čímž se ale vystavovala riziku odhalení. Miller a Jordan k tomu ve své knize o moderních ponorkách uvádějí, že: „při pozorování (...) musí být hlavice periskopu vysunuta nad hladinu, kde může být zjištěna vizuálně nebo pomocí radaru, stejně jako vodní stopa, která za hlavicí vzniká při pohybu ponorky.“ Naštěstí vzorně spolupracující Argentinci neměli zapnutý radar a nepozorné hlídky zrádný periskop neodhalily, ani když se CONQUEROR přiblížil na pouhé dvě míle. Tehdy se kapitán Wreford-Brown rozhodl hru ukončit a s nepřátelskou lodí skoncovat. Ponorka zrychlila na maximum, zleva obeplula GENERALA BELGRANA, vystoupala na periskopovou hloubku a zaujala útočnou pozici.
Hodiny ukazovaly 15:57 (v Británii bylo 18:57) a čas vyměřený starému křižníku se pomalu nachyloval. Atmosféra ve velínu houstla. Wreford-Brown vysunul periskop, aby po vzoru románového kapitána Nema sledoval zkázu nepřítele na vlastní oči, a vydal rozkaz: „Pal!“ Všechny potřebné údaje už dávno zpracoval počítač, takže první torpédo se mohlo okamžitě vydat na cestu k cíli vzdálenému necelých 1400 yardů. Nakonec se rozhodl pro stará dobrá Mk 8, která tak dostala poslední příležitost zasáhnout do dějin námořního válčení. O pouhých sedm sekund později bylo vystřeleno druhé torpédo a třetí brzy následovalo.

Znázornění zásahů torpédy
Smrtonosný vějíř neodvratně směřoval rychlostí 40 uzlů k levému boku křižníku a obsluha hydrofonu je nějaký čas zřetelně slyšela, než je přehlušil hluk lodních vrtulí GENERALA BELGRANA. Na takovou distanci nešlo minout, takže po 55 sekundách došlo k nevyhnutelnému. Wreford-Brown spatřil jak v předolodí vyšlehly plameny a vzápětí se podobný výjev odehrál i pod záďovou nástavbou. Dva zásahy potvrdili i hydroakustici a celé osazenstvo velínu začalo navzdory předpisům hlasitě jásat. Křižník se otřásl od kýlu až po vrcholky stožárů a lodní šrouby se záhy přestaly otáčet, zatímco v hydrofonech se ozývaly zvuky borceného kovu. Radostné výkřiky ustaly, jako by si Britové teprve nyní uvědomili plný dosah toho co provedli, společně s možností, že nepřítel jim může brzy oplatit stejnou mincí.
Wreford-Brown sice později uvedl, že musel přemáhat touhu nechat si přinést šálek čaje, ale na podobná furiantská gesta opravdu nebyla vhodná chvíle. Boky argentinských torpédoborců se ježily vrhači hlubinných pum typu Hedgehog a dalo se předpokládat, že jejich posádky učiní vše, aby vlajkový křižník pomstily. Mladý kapitán nesl zodpovědnost za celou posádku a doma jej čekaly tři malé děti, takže zatáhl periskop, nařídil ponor do větší hloubky a vítězný CONQUEROR se začal vysokou rychlostí vzdalovat jihovýchodním směrem.
Na palubě GENERALA BELGRANA měli úplně jiné starosti. Wreford-Brown použil starší typ torpéd hlavně z toho důvodu, že nesly těžší bojovou hlavici, takže si od nich sliboval větší účinek a „emkáosmičky“ jej opravdu nezklamaly. Na velitelský můstek křižníku začala krátce po šestnácté hodině docházel alarmující hlášení o způsobených škodách. První torpédo explodovalo v prostoru mezi kotevním zařízením a muničním skladem pod přední dělovou věží, přičemž odervalo celou příďovou sekci až k přepážce kolmo navazující na boční pancéřový pás. To na první pohled vypadalo hrozivě, ale křižníky této třídy už během války v Tichomoří podobná poškození přežily. Magacíny s granáty ráže 152 mm přestály výbuch bez úhony, a jelikož pancéřová přepážka vydržela, průnik vody do podpalubí nebyl velký. Zaplaven byl sklad 40mm granátů, ale pro osud plavidla mělo větší význam vyřazení pomocných mechanismů. V této sekci se naštěstí nacházela jen hrstka námořníků, takže o život přišlo pouze deset mužů.

General Belgrano
Druhé torpédo zasáhlo křižník v prostoru zadní strojovny, jejíž obsluha kompletně zahynula. Exploze 365 kg torpexu pod pancéřovým pásem prorvala v obšívce obrovský otvor zvící 90 metrů čtverečných a síla výbuchu, doprovázeného ohnivou smrští, dokázala prolomit všechny tři paluby. Nestor Sensi na tyto hrůzné okamžiky vzpomíná takto: „Když jsem se dostal zpět do své kabiny, ozvala se první exploze; byl to obrovský výbuch, který mnou hodil na podlahu. Hluk byl obrovský-nesnesitelný, hrozně nesnesitelný. A zápach, vše prostupující zápach-intenzivní sirný zápach.“ Rozsah poškození svádí k domněnce, že Argentinci kvůli vlastnímu pohodlí nechali otevřené dveře a průlezy mezi jednotlivými sekcemi a tím osud své lodě sami zpečetili. Takřka okamžitě byla zaplavena zadní strojovna, čímž křižník nejenže ztratil chod, ale hlavně přestaly pracovat generátory vyrábějící elektřinu. Nad strojovnou byly společenské místnosti důstojníků a odpočívárna pro mužstvo a výbuch tyto hojně navštěvované prostory naprosto zdevastoval, což vedlo k příšerným ztrátám v řadách posádky. Během několika sekund zde zemřelo 234 námořníků a uniknout dokázalo jen 41 šťastlivců.
Zmrzačený křižník se začal rychle naklánět na levobok a po deseti minutách už náklon dosahoval 15 stupňů. Vzhledem k výpadku dodávek elektřiny nebylo možné zprovoznit lodní čerpadla a různé improvizované snahy zastavit vodní příval vyznívaly naprázdno. Nefungovalo ani osvětlení a v temném a kouřem se plnícím podpalubí zoufale bloudili dezorientovaní námořníci (mnozí zranění či popálení) a hledali cestu ven z tohoto pekla. Sensi vzpomíná: „Byla naprostá tma. Když jsem se postavil, musil jsem šátrat po stěnách, abych poznal, kde jsou dveře.“ Kapitán Bonzo se přesto pokoušel loď zachránit. Chvíli bylo možné doufat, že náklon se podaří stabilizovat, jenomže k tomu bylo nutné nejen zprovoznit čerpadla, ale také řízeně zaplavit některé oddíly na pravoboku a nebo alespoň přečerpat palivo. To nešlo provést bez obnovení dodávek elektřiny, takže kapitán vyslal do podpalubí elektromechanika, jenž měl zjistit rozsah škod. Odvážný muž pronikl s nasazením života do evakuované přední strojovny, jenom proto aby zjistil, že všechny rozvaděče jsou zničené.

Potápějící se General Belgrano
Kapitán se musel smířit s nevyhnutelným a v 16:21 vydal obávaný rozkaz: „Opustit loď!“ Náklon křižníku už tehdy činil hrozivých 21 stupňů a bylo zřejmé, že jeho zánik je pouze otázkou času. Většina přeživších námořníků se mezitím dokázala dostat na palubu a teď se spořádaně chystali plavidlo opustit. Důstojníci dokázali udržet kázeň, což je za dané situace nutné ocenit, neboť poručík Hendrix nám zanechal očité svědectví o dění na palubě: „Bylo tu mnoho raněných. Většina z nich utrpěla popáleniny, byli zde i muži úplně potřísnění olejem. Všude byla spousta kouře a jen velmi obtížně se dalo kráčet po palubě kvůli náklonu lodi.“ Naštěstí zafungoval nácvik řešení podobných situací, takže každý muž věděl co má dělat. Rozdávaly se záchranné vesty a zraněným se dostalo první pomoci. Našli se i odvážlivci, kteří se vrátili do útrob tonoucího křižníku (nechyběl mezi nimi ani Hendrix) a vyprošťovali odtud zraněné kamarády.
GENERAL BELGRANO nesl 72 gumových záchranných člunů, z nichž každý měl pojmout 20 mužů. Některé sice zničil výbuch, ale pořád jich zůstalo dost, aby se do nich vešli všichni přeživší námořníci. Čluny se po vhození do moře samočinně nafoukly, ale nastupování ztěžovalo vzdouvající se moře, takže nejeden muž skončil v ledové vodě. Proto zůstali některé rafty poloprázdné, zatímco v jiných se tísnilo i 30 osob. Později se náklon křižníku zvětšil natolik, že se paluba téměř dotýkala hladiny a nástup se tím usnadnil. Námořníci se pokoušeli pádlovat od potápějícího se plavidla a Oscar Fornez později uvedl: „V záchranném člunu nás bylo 16 a museli jsme se snažit dostat co nejrychleji od lodi. Jinak by nás loď vzala pravděpodobně s sebou, když se začala potápět. A vítr nás stále hnal k lodi. Ale najednou (…) se vítr nebo možná osud obrátil, přišla obrovská vlna a odnesla nás opačným směrem.“
Neznámý fotograf dokázal v pohupujícím se raftu pořídit několik nekvalitních snímků potápějícího se válečníka, které o několik dnů poději obletěly svět. V 16:40 bylo naloďování ukončeno, přičemž kapitán Bonzo křižník opustil jako poslední a nyní se svými muži fascinovaně sledoval jeho poslední chvíle. GENERAL BELGRANO se nejprve převrátil na levý bok a kolem 17. hodiny s hrozivým rachotem zmizel pod hladinou. Sensi později vypověděl, že měl pocit jako by přišel o blízkou osobu, jiní námořníci hromadně zpívali státní hymnu a další pateticky volali: „Ať žije vlast! Ať žije Belgrano!“ Prostě hrdinštější konec si lze těžko představit.

Doprovodný torpédoborec
Vlastenecké nadšení však brzy vyprchalo a promrzlí trosečníci museli obrátit pozornost k přízemnějším záležitostem. V květnu na jižní polokouli vrcholí podzim, jenž v těchto zeměpisných šířkách běžně přináší teploty pod bodem mrazu, a jelikož je od nejbližšího kousku pevné země (ostrova Estados) dělilo 100 mil, bylo zřejmé, že pokud brzy nedorazí záchranná plavidla, všichni v ledovém Atlantiku zemřou. Největší naděje vkládali do doprovodných torpédoborců, jenomže ty se ne a ne objevit. HIPPÓLITO BOUCHARD zasáhlo třetí torpédo, které však naštěstí nevybuchlo, a snad proto jeho kapitán na nic nečekal a odplul, zatímco osamocený PIEDRA BUENA se snažil vyhledat prchající CONQUEROR. Ani on nebyl schopen ponorku přesně lokalizovat, takže jenom naslepo svrhl tři hlubinné pumy a také zmizel.
Oba velitelé své počínání vysvětlovali obavou před dalším torpédovým útokem, ale jejich laxní přístup k osudu trosečníků z vlajkového křižníku je přinejmenším podivný. Wreford-Brown opravdu původně uvažoval o dalším ataku, ale později si vše rozmyslel. Po letech dokonce uvedl: „Nemyslím si, že by mi paní Thatcherová poděkovala, kdybych znovu nabil torpédomety a zničil zbývající dvě lodě.“ Teprve ve chvíli, kdy GENERAL BELGRANO zmizel z obrazovky radaru a nedařilo se jej kontaktovat radiostanicí, podaly torpédoborce hlášení na velitelství, a jelikož se mezitím setmělo, začali Argentinci s pátráním až 3. května.

Jeden z utonulých argentinských námořníků
Mořské proudy a silný vítr mezitím hnaly čluny na jihovýchod. Námořníci se je snažili svázat dohromady, ale jejich úsilí zmařil příchod bouře. Vichr dosahoval rychlosti 100 km/h a desetimetrové vlny pohazovaly rafty jako by to byly korkové zátky. Jeden se převrátil a jeho posádku pohltil nenasytný oceán, zatímco ostatní se rozptýlily na velké ploše. V noci udeřily mrazy a trosečníci, choulící se jeden k druhému jako kuřata ke kvočně, začínali ztrácet naději. V přeplněných člunech se jim snáze dařilo odolávat nočnímu chladu, ale v některých raftech bylo jen několik námořníků, kteří často utrpěli omrzliny a mnozí do rána zemřeli. Naštěstí se bouře zklidnila a východ slunce přinesl záblesk naděje.
V té době už pátrací akce běžela naplno. Jejím organizováním byl pověřen fregatní kapitán Martini, jenž vyslal do vzduchu čtyři letadla a k dvojici torpédoborců se měla připojit další tři plavidla. Pomoc nabízel i kapitán chilské lodě PILOTO PARDO, ale Argentinci s jejím přijetím nepochopitelně dlouho otáleli. Pravda, mezi Buenos Aires a Santiagem de Chile panovaly napjaté vztahy a junta se dokonce obávala zapojení Chilanů do konfliktu, ale podobné nabídky v nouzi nejvyšší se prostě neodmítají. Argentinští námořníci a piloti si mohli oči vykoukat, ale po trosečnících nikde ani stopy. Teprve kolem deváté objevil letoun Neptuno naftovou skvrnu a o tři hodiny později konečně spatřil 100 km od místa ztroskotání první oranžový člun. Do inkriminované oblasti se okamžitě začaly stahovat záchranné lodě, protože bylo zřejmé, že každá minuta zpoždění může stát někoho z jejich kamarádů život. Pátrání pokračovalo i v noci a ráno 4. května byl objeven poslední raft, jehož posádka přežila na moři skoro 40 hodin.

Záchranná loď Bahía Paraíso
Nejvíce trosečníků přijal na palubu FRANCESCO GURRUCHAGA, jenž vyrval z náručí smrti 365 námořníků; PIEDRA BUENA 276, BAHÍA PARAÍSO 88 a konečně HIPPÓLITO BOUCHARD spasil 64 životů. Záchranné práce sledoval i CONQUEROR, ale jeho velitel se držel dostatečně daleko, aby jej Argentinci nespatřili. Podle Tatarkova rozkaz pomoci „polučily“ i sovětské rybářské lodě ŽUKOVSKIJ a BĚLOKAMENSK, které však vylovily pouze těla tří utonulých námořníků. Pátrání pokračovalo až do 7. května a letectvo zde hlídkovalo ještě o dva dny déle, ale žádné další trosečníky se najít nepodařilo. Zachránění byli průběžně odesílání do přístavu Ushuaia, odkud je letadla odvážela do nemocnice v Puerto Belgrano. Většina námořníků vyvázla jen s podchlazením, ale smrtka mezi nimi řádila i na záchranných plavidlech, a několik mužů dokonce zemřelo ještě na nemocničním lůžku. Celkem si potopení GENERALA BELGRANA pravděpodobně vyžádalo 323 obětí, ale často se uvádí i číslo 368. Mezi utonulými nechyběli ani bratři Avilové, kteří jakožto civilisté měli sice možnost loď po zahájení bojů opustit, ale svého práva nevyužili a osud jim uchystal mokrý hrob.

Hořící torpédoborec Sheffield
Britové naopak potopení GENERALA BELGRANA slavili jako velký úspěch a byli přesvědčeni, že Royal Navy zasadila Argentincům „mocný úder (…) za Margaret, Anglii i sv. Jiří.“ Věci se však chopil zdejší bulvární tisk, pro nějž válka o Falklandy představovala zlatý důl. Palcové titulky oslavující vojenský triumf stylem, jako by se jednalo o sportovní klání, vyvolávaly zbytečné emoce a dráždily city Argentinců. Medvědí službu své zemi prokázala i britská vláda, která o celé záležitosti vydávala protichůdná prohlášení a pustila se do slovní války, kterou nemohla nikdy vyhrát.
Vlna pobouření se vzedmula i v mnoha dalších zemích, protože potopení válečné lodě 35 mil od hranic bojové zóny se nesetkalo s pochopením, tím spíše, když záhy vyšlo najevo, že GENERAL BELGRANO plul k domovskému přístavu. Od ještě větší tragedie INDIANOPOLISU už uběhlo několik desetiletí a svět mezitím zapomněl jaké hrůzy přináší ponorková válka. Logické důvody bledly ve srovnání s obrazy tonoucích argentinských námořníků a Británie utrpěla morální prohru. Socialistický tábor útok unisono odsoudil a kritiky se Londýn dočkal i kupř. ze strany Irska, Francie, Itálie a Španělska. Aby se podobná aféra nemohla opakovat, prohlásili Britové za bojovou zónu celý jižní Atlantik, ale protesty umlčet nemohli. Všem křiklounům však jaksi uniklo, že mezi oběma státy probíhala regulérní válka a Britové už dříve oznámili, že za určitých okolností si vyhrazují právo k útoku i na lodě mimo TEZ. Ostatně ponorka SAN LUIS měla podle tvrzení Argentinců už 1. května neúspěšně odpálit torpéda na blíže nespecifikovanou loď, takže jejich rozhořčení nad zmařenými životy zavání pokrytectvím.

Jeden z umírněnějších titulků britského bulvárního tisku
Britští vojenští představitelé však měli v celé záležitosti jasno a jejich mínění vyjádřil admirál Fieldhouse: „Potopení BELGRANA bylo základem úspěchu operace „Corporate“ a zasáhlo srdce argentinského námořnictva.“ Admirál Anaya stáhl všechny tři operační skupiny zpět na základny a jeho lodě už do konce války na moře nevypluly. Výjimku představovaly nesmělé operace ponorky SAN LUIS, která však ničeho nedosáhla. Kontradmirál Woodward tedy mohl přikročit k provedení invaze, kterou se pokoušelo narušovat pouze nepřátelské letectvo. Argentinští piloti bojovali přímo s fanatickým odhodláním a kromě SHEFFILDU dokázali potopit ještě pět další plavidel, ale vylodění zabránit nemohli. Elitní britské jednotky vycvičené pro boj v arktických podmínkách, si klestily cestu zasněženými ostrovy k Port Stanley a v polovině června musel guvernér Menéndez podepsat kapitulaci a generál Moore mohl domů odeslat toužebně očekávanou zprávu: „Falklandy jsou opět pod vládou, kterou si přeje jejich obyvatelstvo. Bůh ochraňuj královnu.“
Cena zaplacená za jejich dobytí nebyla nakonec tak vysoká, jak se mnozí škarohlídi obávali. Britové napočítali 255 padlých a 777 raněných, ale pokud by potopení GENERALA BELGRANA nezahnalo nepřátelské loďstvo do přístavů, mohla se vyloďovací operace proměnit v masakr. Paul Kemp dokonce napsal, že „jeden útok jedné ponorky vyhrál celou válku.“ To je samozřejmě nadsázka, ale mnozí britští vojáci a námořníci dost možná vděčili za život právě rozkazu křižník potopit. Rozkazu nemilosrdnému a politicky těžko obhajitelnému, ale z vojenského hlediska správnému. Fregatní kapitán Wreford-Brown za svůj čin obdržel Řád za záslužnou službu, ale po návratu do Faslane vyvolat další vlnu pobouření, když na CONQUERORU vyvěsil pirátskou vlajku zvanou „Veselý Roger“. Tím sice navázal na tradici sahající až do roku 1914, ale za dané situace se jednalo o nevhodné gesto, jímž zbytečně přilil oleje do ohně a potvrdil svoji „pirátskou“ reputaci.

Conqueror s vyvěšenou pirátskou vlajkou
Válka tedy skončila britským vítězstvím, ale spor o Falklandy či Malvíny se vede až do dnešních dnů. V Argentině se potopení GENERALA BELGRANA každoročně okázale připomíná a 31 let stará kauza nepřestává zatěžovat vztahy mezi Londýnem a Buenos Aires. Naštěstí se pokračování konfliktu nezdá pravděpodobné, ale uspokojivé řešení je stále v nedohlednu. CONQUEROR byl vyřazen ze služby v r. 1990 a dodnes je jedinou atomovou ponorkou, která potopila nepřátelskou válečnou loď. Doufejme, že mu tento primát ještě dlouho vydrží a raději si ani nepředstavujme, co by následovalo, pokud by některý z jeho nástupců musel odpálit své střely s jadernou hlavicí. To by byl slovy Stanislava Bártla „patrně poslední den lidské civilizace.“
Použité zdroje:
Адмирал Сэнды Вудворд и Патрик Робинсон: Фолклендская война. Vydala nakladatelství Симферополъ Доля 2005.
Jaroslav Hrbek: Válka o Falklandy. Vydalo nakladatelství Lidové noviny 1999.
Peter Snow-Dan Snow: Největší světová bojiště 20. století. Vydalo nakladatelství Mladá fronta 2009.
Stanislav Bártl: Stíny mořských hlubin: Vydalo nakladatelství Mladá fronta 1989.
Морская Кампания 2007/9
Dan van der Vat: Ponory ve válce. Vydalo nakladatelství Argo 1997.
David Miler, John Jordan: Moderní válečné ponorky. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2007.
http://merkulof.com/page835.html
http://militera.lib.ru/h/kemp_pk/index.html
http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... /index.htm
http://www.camne.com.ar/cruceroarabelgr ... torica.htm
http://www.histarmar.com.ar/index.htm
http://www.konflikty.pl/a,4137,Czasy_na ... grano.html
http://www.warconflict.ru/rus/xx/?actio ... ent&id=103
http://3mv.ru/forum/8-313-1
http://www.warconflict.ru/rus/xx/?actio ... ent&id=103
http://www.wikipedia.org/

Hlava argentinské vojenské junty-generál Galtieri
Souhlas s invazí vyslovil i admirál Anaya, jehož Armada de la República Argentina (ARA) byla pověřena vlastním provedením operace. Proto už 28. března vyplulo na moře invazní loďstvo a v noci z 1. na 2. dubna se poblíž Port Stanley vylodilo 2000 mužů, kteří obsadili všechny důležité objekty a zaútočili na sídlo zdejšího guvernéra. Malá britská posádky musela po několika hodinách kapitulovat a nad guvernérovým palácem zavlála argentinská vlajka. Druhého dne došlo i k obsazení Jižní Georgie, ale zde utrpělo argentinské loďstvo první ztrátu. Střela vypálená z pancéřovky typu Carl Gustav probila bok fregaty GUERRICO a nescházelo mnoho, aby další zásah přivedl k výbuchy rakety Exocet, což by pravděpodobně znamenalo zkázu plavidla.
Nehledě na tuto nepříjemnost operace „Rosario“ splnila svůj účel a generál Galtieri si na balkóně Růžového paláce mohl vychutnat ovace davu, který jej nadšeně oslavoval. Juntě je rázem odpuštěna obří inflace, zatýkání odborových předáků, mučení politických odpůrců a jiné hříchy, hlavně, když Malvíny jsou zase Argentinské! Viva Galtieri! Dávná křivda byla konečně napravena a odvety se toho památného dne nikdo neobávat. Zdálo se, že Londýn dostal jedním tahem mat. Velká Británie sice vyhrála obě světové války, ale všichni přeci vědí, že její „nejskvělejší hodina“ už pominula a pragmatičtí Angličané se určitě nepustí do války kvůli chudým ostrovům někde v jižním Atlantiku. Samozřejmě se dala očekávat vlna protestů, ale nakonec jim nezbude nic jiného, než se smířit se ztrátou další součástí skomírajícího impéria.

Argentinci oslavují obsazení Malvínských ostrovů
Ve skutečnosti se Londýn už koncem března rozhodl vyslat k Falklandským ostrovům několik atomových ponorek, a protože zpravodajská služba zaznamenala vyplutí argentinského loďstva, svolala 31. března ministerská předsedkyně schůzi svých ministrů a poradců, aby mohla k nepřátelské hrozbě zaujmout jasné stanovisko. První námořní lord sebevědomě prohlásil, že Royal Navy může do týdne vyslat do jižního Atlantiku silný operační svaz, jenž by ve spolupráci s armádními jednotkami, vetřelce vypudil. V opačném případě by Británie „byla považována za stát, jehož slovo nic neznamená.“ Ne všichni s bojovným admirálem souhlasili, ale v čele vlády stála Margaret Thatcherová, kterou socialistický tisk označoval jako „Železnou lady“, a tato dáma dostála své pověsti a dala operaci „Corporate“ zelenou.
Vojenský zásah podporovala i drtivá většina veřejnosti, kterou pobouřily snímky zajatých britských vojáků se samopaly u hlavy, takže není divu, že když z Portsmouthu vyplouvaly 5. dubna letadlové lodě HERMES a INVINCIBLE, přišly se s jejich posádkami rozloučit tisíce lidí a zbytek národa tuto událost sledoval u televizních obrazovek. Celkem do konce dubna vyplulo na moře 65 válečných, výsadkových, transportních, pomocných a zásobovacích plavidel, na jejichž palubách se nacházelo 7000 vojáků. Velením flotily válečných lodí byl pověřen kontradmirál Woodward, ale ponorky podléhaly přímo veliteli ponorkového loďstva viceadmirálu Herbertovi.

Letadlová loď Invincible
Na britských lodích panovala uvolněná nálada a posádky příliš nepočítaly s možností boje. Royal Navy sice už nevládla mořím a oceánům, ale pořád se jednalo o třetí nejsilnější válečné námořnictvo planety. V podmínkách bipolárního světa muselo být neustále připraveno k bojovému nasazení, takže námořníci prodělali důkladný výcvik a lodě procházely řádnou údržbou. Vědomí vlastní síly svádělo k nepodloženému optimismu a většina námořníků nabyla přesvědčení, že Argentinci tváří v tvář jejich operačnímu svazu na poslední chvíli couvnou a k boji nedojde. Jenomže vojenská junta rozehrála vysokou hru o vlastní přežití a v zájmu zachování tváře před světem neváhala vsadit vše na jednu kartu a hrát vabank. Veškerá jednání skončila neúspěchem a obě země neodvratně směřovaly k válečné konfrontaci.
General Belgrano vyplouvá
Ještě předtím než první britské lodě dorazily do jižního Atlantiku, začala se k boji připravovat i ARA. Argentinské loďstvo bylo nejsilnější v celé Latinské Americe (početní stav činil asi 30 000 mužů), jenomže za Royal Navy zaostávalo jak v množství plavidel, tak v úrovni výcviku. Přesto je nebylo radno podceňovat a sám admirál Woodward o něm později napsal, že „mělo letadlovou loď, početní převahu ve střelách Exocet na hladinových lodích, dvě moderní tiché dieselové ponorky a zásobovací základny hned po ruce.“ Mezi největší jednotky plavící se pod modro-bílou vlajkou se zlatým sluncem patřil lehký křižník GENERAL BELGRANO o standardním výtlaku 10 800 tun. Původně se jednalo o americký PHOENIX provozovaný US Navy už od roku 1939. V r. 1951 jej za 7 800 000 dolarů koupila Argentina, kde dlouhá léta sloužil jako vlajková loď. Operace „Rosario“ se kvůli plánované opravě nemohl zúčastnit, ale již 16. dubna vyplul na moře a hlídkoval v okolí Falklandských ostrovů, odkud se 22. dubna vrátil do přístavu Ushuaia na Ohňové zemi. Nepřítel se zatím neukázal, ale v oblasti už patrolovaly britské ponorky.
Křižník General Belgrano
Londýn 12. dubna oznámil, že v okruhu 200 mil (360 km) od geografického středu Falklandských ostrovů bude ustanovena bojová zóna známá jako TEZ (Total Exclusion Zone) a každé argentinské plavidlo, které ji naruší bude potopeno. Blokádu měly provádět ponorky, ale přesto nebyla příliš efektivní, jelikož Argentinci využívali k posilování ostrovů hlavně letectvo, a těch několik vyslaných lodí Britové nezachytili. Hranice TEZ střežila i stíhací atomová ponorka CONQUEROR přezdívaná žoviálně „Conks“. Ta vyplula počátkem dubna z Faslane a zamířila na jih. CONQUEROR patřil k třídě VALIANT, jejíž jednotky dosahovaly na hladině výtlaku 4200 tun a pod hladinou mohly vyvinout rychlost 28 uzlů. Maximální povolená hloubka ponoření činila díky vysokopevnostní oceli UKE 300 m a výzbroj tvořilo šest torpédometů o průměru 533 mm. Velitelem byl tehdy 36letý fregatní kapitán Wreford-Brown, jenž dostal mimo jiné za úkol přepravit k dějišti válečných operací malý výsadkový oddíl.
Royal Navy se v uplynulých desetiletích připravovala na válku se SSSR, takže nikdo z posádky CONQUERORU nebyl vycvičen v rozpoznávání argentinských válečných lodí. Poddůstojník Guinea si tedy ještě před vyplutím nechal udělat zvětšeniny fotografií nepřátelských jednotek, otištěné ve známé ročence Jane´s Fighting Ships, a pečlivě studoval siluety jednotlivých typů plavidel. Ponorka se pohybovala rychle a již v půlce dubna dorazila do přidělené operační oblasti. Nejprve hlídkovala u Jižní Georgie, ale žádné nepřátelské lodě neobjevila. Kapitán Wreford-Brown dostal 23. dubna rozkaz odplout k Falklandám, ale brzy se CONQUEROR vrátil k Jižní Georgii, kde byla spatřena nepřátelská ponorka SANTA FÉ, která dostala příležitost torpédovat hlídkovou loď ENDURANCE, ale argentinský velitel se jí rozhodl ze sentimentálních důvodů ušetřit.

Ponorka Conqueror
SANTA FÉ poškodily 25. dubna vrtulníky startující z britských válečných lodí a posádka jí musela navést na mělčinu a opustit. Téhož dne kapitulovaly argentinské jednotky na Jižní Georgii, ale CONQUEROR se ve zdejších vodách zdržoval ještě několik dní, než odplul k Falklandským ostrovům. Pro výsadkový oddíl si mezitím přiletěl vrtulník z torpédoborce ANTRIM, takže na palubě zůstal jen velitel a jeho 102 podřízených.
Zatímco se britský Task Force blížil ke sporným ostrovům, zaměstnávaly znepokojenou juntu přípravy na jeho odražení. Na Falklandách se zakopalo 13 000 pěšáků a na zdejším letišti přistálo 23 zastaralých letounů typu Pucará, které však mělo podporovat 65 moderních strojů startujících z letišť v Argentině. Důležitá úloha se očekávala od válečného námořnictva a admirál Anaya byl odhodlán zvednout hozenou rukavici a pustit se se slavnou Royal Navy do křížku. Proto 27. dubna vyslal na moře většinu bojeschopných jednotek pod velením kontradmirála Allary, s úkolem pohybovat se podél zakázané zóny a v případě útoku na ostrovy napadnout invazní loďstvo. Tento záměr nahrával jeho protějšku, neboť kontradmirál Woodward hodlal nejprve oslabit nepřátelské loďstvo a letectvo a teprve potom provést vlastní vylodění.

Britský Task Force
GENERAL BELGRANO si doplnil zásoby paliva, potravin a munice a 26 (?). dubna už znovu brázdil neklidnou hladinu jižního Atlantiku. Na jeho palubě se k možnému boji chystalo 1093 mužů a velením byl pověřen 49letý námořní kapitán Bonzo. Většinu posádky tvořili námořníci z povolání a posluchači námořní akademie (byl využíván i jako školní plavidlo), ale přesto nechybělo ani 408 mladíků sloužících na křižníků v rámci povinné vojenské služby a dokonce i dva civilisté (bratři Avilové). GENERAL BELGRANO už měl svá nejlepší léta dávno za sebou a jeho maximální rychlost kvůli závadám kotlů a turbín nepřekračovala 18,5 uzlů. Křižník v uplynulých desetiletích prošel menšími modernizacemi; dostal dva pátrací radiolokátory, přistávací plošinu pro vrtulníky a několik kontejnerů s protiletadlovými raketami Seacat, což poněkud pozvedlo jeho bojovou hodnotu. Jenomže tato dílčí vylepšení z něj nemohla učinit válečné plavidlo na úrovni doby a vyslat jej do ostré akce znamenalo hrát ruskou ruletu s životy početné posádky, ale admirál Anaya těžko mohl svoji druhou největší jednotku ponechat v bezpečí přístavu.
GENERAL BELGRANO se u ostrova Estados 28. dubna setkal s torpédoborci PIEDRA BUENA a HIPPÓLITO BOUCHARD, které společně s pomocnou lodí FRANCISCO DE GURRUCHAGA a zrekvírovaným tankerem PUERTO ROSALES, vytvořily operační skupinu 79.3. Další skupina sestávala z letadlové lodi VEINTICINCO DE MAYO, torpédoborců SANTÍSIMA DE TRINIDAD a HERCULES a pomocné lodě PUNTA MEDANOS, zatímco poslední tvořily moderní fregaty DRUMMOND, GUERRICO a GRANVILLE. Na moři také operovala ponorka SAN LUIS. Dne 29. dubna obdržel kapitán Bonzo rozkaz zaujmout pozici jižně od Falkland a bránit ostrovy před útokem z jihovýchodu a nebo od mysu Horn. Proto celé uskupení zamířilo na východ a přiblížilo se k hranicím zakázané zóny.

Torpédoborec Piedra Buena
GENERAL BELGRANO načerpal 1. května palivo, a protože téhož dne zaútočila britská letadla na Falklandy, vydal admirál Allara rozkaz k útoku. Aby neprozradil vlastní polohu nechtěl Bonzo zbytečně používat radiolokátory, takže ještě téhož dne vyslal do vzduchu průzkumný vrtulník Alouette III, jenž však žádné lodě neobjevil. Vyplutí křižníku zaznamenala nepřátelská rozvědka a k eliminaci této hrozby byla vyslána ponorka CONQUEROR. Britské ponorky musely - k pramalé radosti admirála Woodwarda - operovat v předem daných sektorech, které směly opustit jenom na rozkaz velitelství v Northwoodu. CONQUEROR naštěstí dostal přidělenou oblast jižně od Falkland, což dalo jeho posádce příležitost vstoupit do dějin.
Ponorka hlídkovala v určeném sektoru a 30. dubna večer zaslechla nezaměnitelný zvuk lodních vrtulí. Blížící se plavidlo bylo identifikováno jako tanker PUERTO ROSALES. Fregatní kapitán Wreford-Brown se rozhodl držet v jeho blízkosti a druhý den spatřil v periskopu hledaný křižník. Operační skupina 79.3. byla objevena a kapitán její pozici předal na letadlovou loď HERMES spolu s žádostí o povolení k útoku, třebaže se nacházela mimo zakázanou zónu. V této souvislosti je zajímavé, že o týden dříve sledovala ponorka SPLENDID nějaký čas letadlovou loď VEINTICINCO DE MAYO, ale válečný kabinet povolení k jejímu torpédování nevydal.

Letadlová loď Veinticinco de Mayo
Kontradmirál Woodward Wreforda-Browna dobře znal, jelikož spolu před časem sloužili na WARSPITE, a mohl se tedy považovat za jeho učitele. Jakožto bývalý ponorkář chápal, že mu osud nadělil skvělou příležitost zasadit nepříteli citelný úder, jenomže povolení napadnout loď mimo TEZ mohl udělit pouze velitel ponorkové flotily, takže Woodward v tomto směru intervenoval u viceadmirála Herberta. Jeho argumenty byly následující. Britská vláda již dříve oznámila, že si vyhrazuje právo napadnout nepřátelské lodě i vně 200mílové bojové zóny, pokud usoudí, že představují hrozbu pro invazní loďstvo. A tato situace právě nastala, protože severozápadně od Task Force operovala letadlová loď VEINTICINCO DE MAYO, o něco východněji číhaly tři fregaty a jižně od Falkland křižoval GENERAL BELGRANO a dva torpédoborce.
Woodward se domníval, že jej Argentinci hodlají sevřít do kleští a rozhodl se jednu jejich čelist zničit. Jeho obavy nebyly vůbec přehnané, neboť admirál Allara skutečně hodlal 1. května napadnout britský operační svaz a startu letounů z VEINTICINCO DE MAYO zabránily jenom nepříznivé povětrnostní podmínky. A protože pozice jižního uskupení byla, na rozdíl od zbývajících argentinských formací, lokalizována, musel preventivní úder dopadnout na GENERALA BELGRANA.

Schéma plánovaného argentinského útoku na Task Force
Později se vyrojily názory, že tři zastaralé jednotky neznamenaly žádnou reálnou hrozbu, ale Woodward byl opačného mínění. Křižník byl díky své pancéřové ochraně do značné míry imunní vůči protilodním střelám, a jeho 15 kanónů ráže 152 mm převyšovalo dostřelem a ničivým účinkem všechna britská děla. Pravda, časy kdy o výsledku námořních bitev rozhodovala váha boční salvy, už patřily minulosti, ale doprovodné torpédoborce nesly obávané samonaváděcí rakety Exocet, a pokud by na Task Force současně zaútočilo i argentinské letectvo, mohl osud invazního svazu viset na vlásku.
A ještě jedna okolnost admirála Woodwarda zneklidňovala. Jižně od Falkland se rozkládá oblast zvaná Burdwood Bank. Tato rozsáhlá mělčina, kde hloubka oceánu kolísá od 30 do 300 m, je pro ponorky těžko prostupná, takže kdyby Argentinci změnili kurz a přes Burdwood Bank zamířili k britskému operačnímu svazu, CONQUEROR by s nimi v noční tmě dozajista ztratil kontakt a ráno by se mohli nepozorovaně dostat do pozice vhodné k odpálení raket. Zatímco americké satelity zprostředkovávaly čilou komunikaci mezi operačním svazem a Britskými ostrovy, Woodword na své vlajkové lodi trnul hrůzou, že dříve než získá svolení k útoku „můžeme se všichni koupat v jižním Atlantiku, mrznout a řešit otázku, kde se tu vzalo těch zpropadených šestnáct Exocetů.“

Kontradmirál Woodward
Naštěstí pro Brity se Argentinci o podobný manévr nepokusili a celá skupina 79.3. plula sem a tam rychlostí 13 uzlů podél jižní hranice TEZ a nic nenasvědčovalo tomu, že by si námořní kapitán Bonzo uvědomoval hrozící nebezpečí. Jestliže Britové během celého přesunu Atlantikem počítali s hrozbou, jež na ně mohla číhat pod mořskou hladinou, a dokonce jednou vyhlásili falešný protiponorkový poplach, Argentinci se chovali jako by jim žádné nebezpečí nehrozilo. Doprovodné torpédoborce neměly zapnutý sonar a nepozorné hlídky si nevšimly ani periskopu, který se v dvouhodinových intervalech objevoval nad hladinou. Takto proběhl celý 1. květen, aniž by se situace nějak změnila. CONQUEROR se stále držel v kýlové brázdě křižníku jako lovecký pes větřící kořist, netrpělivý Wreford-Brown přecházel po velínu ponorky podoben lvu v kleci, ale povolení k útoku stále ne a ne přijít.
V noci z 1. na 2. května obdržel kapitán Bonzo rozkaz ke stažení do výchozí pozice, takže kolem šesté hodiny ranní se všechny jeho lodě obrátily na západ a směřovaly k ostrovu Estados. V době obratu se nalézaly v pozici 55 stupňů, 15 min. již. šíř. a 55 stupňů, 50 min. záp. dél., přičemž je od britského svazu dělilo 240 mil. Mezi posádkou GENERALA BELGRANA převládalo mínění, že nebezpečí pominulo, protože tento manévr je rychle vyvedl z dosahu nepřátelských letadel. Byla neděle 2. května 1982 a nikoho ani nenapadlo, že právě nastává poslední den v dlouhé kariéře křižníku. Začalo se zhoršovat počasí a klesající barometr věštil příchod bouře, takže námořníci uvítali, když kapitán Bonzo dopoledne odvolal nejvyšší stupeň pohotovosti a většina posádky mohla opustit své bojové posty.

Admirál Anaya
Pocit bezpečí byl opravdu pouze zdánlivý, neboť tou dobou konečně padlo rozhodnutí křižník torpédovat. Ani velitel ponorkové flotily nechtěl převzít zodpovědnost za potopení nepřátelské lodě mimo TEZ, takže konečné řešení této ožehavé otázky musela schválit britská vláda. Premiérka Thatcherová se ztotožnila s názorem admirála Woodwarda, který tvrdil, že pokud se GENERAL BELGRANO přiblíží na dostřel, bude si třeba položit otázku: „buďto oni nás, a nebo my je.“ „Železná lady“ znovu prokázala, že se nebojí přijmout odpovědnost a rozhodla, že když už toho dne musí umírat nějací námořníci, bude lepší, když své syny a manžele budou oplakávat argentinské ženy.
Viva la Patria! Vila el Belgrano!
Rozkaz k útoku vydalo velitelství v Northwoodu v 9:30, jenomže zafungoval zákon schválnosti a na CONQUERORU majícímu problémy s radiostanicí textu neporozuměli, takže ponorka znovu zamířila do větší hloubky, aniž by Wreford-Brown věděl, že kýžené povolení bylo uděleno. Kontradmirál Woodward musel na velitelském můstku HERMESU klít jako pohan, protože depeši přijala všechna britská plavidla, s výjimkou toho jediného, jež útok mohlo provést! Technické problémy tedy prozatím GENERALA BELGRANA zachránily a osud mu nabídl poslední šanci vyváznout. Kapitán Bonzo jí však nevyužil a křižník plul nadále rychlostí pouhých 13 uzlů, zatímco oba torpédoborce jej zajišťovaly jen z pravoboku, odkud však byl ponorkový atak velmi nepravděpodobný, protože se tím směrem rozkládala mělčina Burdvood Bank.

Námořní kapitán Bonzo
Třebaže do Británie mezitím došlo hlášení, že GENERAL BELGRANO změnil kurz a vzdaluje se od bojové zóny, byl příkaz k jeho napadení zopakován a tentokrát jej CONQUEROR zachytil. Ponorka se tehdy držela 7 mil za zádí křižníku a Wreford-Brown neprodleně zahájil sérii manévrů, které jej měly dostat do útočné pozice. Velitel nyní přemýšlel, který typ torpéd použít. K dispozici měl osvědčený model Mk 8 zavedený v Royal Navy už koncem 30. let, a nebo ultramoderní Mk 24 Tigerfish, jenž měl tu výhodu, že se po odpálení mohl ovládat vodícím kabelem a po zachycení cíle přešel na samočinné navádění, takže se vlastně jednalo o obdobu protilodních střel typu „vystřel a zapomeň.“ Wreford-Brown zvolil šalamounské řešení a nařídil jednu polovinu vrhačů nabít staršími a druhou novějšími - ale méně spolehlivými - torpédy. „Emkáosmičky“ hodlal odpálit pokud se dokáže nepozorovaně přiblížit na krátkou distanci, kdežto sofistikované „Tigerfische“ měly přijít na řadu tehdy, kdyby Argentinci ponorku odhalili a zahájili úhybné manévry.
CONQUEROR se obezřetně plížil k nic netušící kořisti a velitel průběžně vizuálně kontroloval její pozici, neboť se nechtěl spokojit jenom s údaji sonaru. V praxi to probíhalo tak, že ponorka vždy zhruba čtvrt hodiny plula rychlostí osmnácti uzlů, ale pak nakrátko zvolnila na pouhých pět uzlů, aby provedla pozorování periskopem, čímž se ale vystavovala riziku odhalení. Miller a Jordan k tomu ve své knize o moderních ponorkách uvádějí, že: „při pozorování (...) musí být hlavice periskopu vysunuta nad hladinu, kde může být zjištěna vizuálně nebo pomocí radaru, stejně jako vodní stopa, která za hlavicí vzniká při pohybu ponorky.“ Naštěstí vzorně spolupracující Argentinci neměli zapnutý radar a nepozorné hlídky zrádný periskop neodhalily, ani když se CONQUEROR přiblížil na pouhé dvě míle. Tehdy se kapitán Wreford-Brown rozhodl hru ukončit a s nepřátelskou lodí skoncovat. Ponorka zrychlila na maximum, zleva obeplula GENERALA BELGRANA, vystoupala na periskopovou hloubku a zaujala útočnou pozici.
Hodiny ukazovaly 15:57 (v Británii bylo 18:57) a čas vyměřený starému křižníku se pomalu nachyloval. Atmosféra ve velínu houstla. Wreford-Brown vysunul periskop, aby po vzoru románového kapitána Nema sledoval zkázu nepřítele na vlastní oči, a vydal rozkaz: „Pal!“ Všechny potřebné údaje už dávno zpracoval počítač, takže první torpédo se mohlo okamžitě vydat na cestu k cíli vzdálenému necelých 1400 yardů. Nakonec se rozhodl pro stará dobrá Mk 8, která tak dostala poslední příležitost zasáhnout do dějin námořního válčení. O pouhých sedm sekund později bylo vystřeleno druhé torpédo a třetí brzy následovalo.

Znázornění zásahů torpédy
Smrtonosný vějíř neodvratně směřoval rychlostí 40 uzlů k levému boku křižníku a obsluha hydrofonu je nějaký čas zřetelně slyšela, než je přehlušil hluk lodních vrtulí GENERALA BELGRANA. Na takovou distanci nešlo minout, takže po 55 sekundách došlo k nevyhnutelnému. Wreford-Brown spatřil jak v předolodí vyšlehly plameny a vzápětí se podobný výjev odehrál i pod záďovou nástavbou. Dva zásahy potvrdili i hydroakustici a celé osazenstvo velínu začalo navzdory předpisům hlasitě jásat. Křižník se otřásl od kýlu až po vrcholky stožárů a lodní šrouby se záhy přestaly otáčet, zatímco v hydrofonech se ozývaly zvuky borceného kovu. Radostné výkřiky ustaly, jako by si Britové teprve nyní uvědomili plný dosah toho co provedli, společně s možností, že nepřítel jim může brzy oplatit stejnou mincí.
Wreford-Brown sice později uvedl, že musel přemáhat touhu nechat si přinést šálek čaje, ale na podobná furiantská gesta opravdu nebyla vhodná chvíle. Boky argentinských torpédoborců se ježily vrhači hlubinných pum typu Hedgehog a dalo se předpokládat, že jejich posádky učiní vše, aby vlajkový křižník pomstily. Mladý kapitán nesl zodpovědnost za celou posádku a doma jej čekaly tři malé děti, takže zatáhl periskop, nařídil ponor do větší hloubky a vítězný CONQUEROR se začal vysokou rychlostí vzdalovat jihovýchodním směrem.
Na palubě GENERALA BELGRANA měli úplně jiné starosti. Wreford-Brown použil starší typ torpéd hlavně z toho důvodu, že nesly těžší bojovou hlavici, takže si od nich sliboval větší účinek a „emkáosmičky“ jej opravdu nezklamaly. Na velitelský můstek křižníku začala krátce po šestnácté hodině docházel alarmující hlášení o způsobených škodách. První torpédo explodovalo v prostoru mezi kotevním zařízením a muničním skladem pod přední dělovou věží, přičemž odervalo celou příďovou sekci až k přepážce kolmo navazující na boční pancéřový pás. To na první pohled vypadalo hrozivě, ale křižníky této třídy už během války v Tichomoří podobná poškození přežily. Magacíny s granáty ráže 152 mm přestály výbuch bez úhony, a jelikož pancéřová přepážka vydržela, průnik vody do podpalubí nebyl velký. Zaplaven byl sklad 40mm granátů, ale pro osud plavidla mělo větší význam vyřazení pomocných mechanismů. V této sekci se naštěstí nacházela jen hrstka námořníků, takže o život přišlo pouze deset mužů.

General Belgrano
Druhé torpédo zasáhlo křižník v prostoru zadní strojovny, jejíž obsluha kompletně zahynula. Exploze 365 kg torpexu pod pancéřovým pásem prorvala v obšívce obrovský otvor zvící 90 metrů čtverečných a síla výbuchu, doprovázeného ohnivou smrští, dokázala prolomit všechny tři paluby. Nestor Sensi na tyto hrůzné okamžiky vzpomíná takto: „Když jsem se dostal zpět do své kabiny, ozvala se první exploze; byl to obrovský výbuch, který mnou hodil na podlahu. Hluk byl obrovský-nesnesitelný, hrozně nesnesitelný. A zápach, vše prostupující zápach-intenzivní sirný zápach.“ Rozsah poškození svádí k domněnce, že Argentinci kvůli vlastnímu pohodlí nechali otevřené dveře a průlezy mezi jednotlivými sekcemi a tím osud své lodě sami zpečetili. Takřka okamžitě byla zaplavena zadní strojovna, čímž křižník nejenže ztratil chod, ale hlavně přestaly pracovat generátory vyrábějící elektřinu. Nad strojovnou byly společenské místnosti důstojníků a odpočívárna pro mužstvo a výbuch tyto hojně navštěvované prostory naprosto zdevastoval, což vedlo k příšerným ztrátám v řadách posádky. Během několika sekund zde zemřelo 234 námořníků a uniknout dokázalo jen 41 šťastlivců.
Zmrzačený křižník se začal rychle naklánět na levobok a po deseti minutách už náklon dosahoval 15 stupňů. Vzhledem k výpadku dodávek elektřiny nebylo možné zprovoznit lodní čerpadla a různé improvizované snahy zastavit vodní příval vyznívaly naprázdno. Nefungovalo ani osvětlení a v temném a kouřem se plnícím podpalubí zoufale bloudili dezorientovaní námořníci (mnozí zranění či popálení) a hledali cestu ven z tohoto pekla. Sensi vzpomíná: „Byla naprostá tma. Když jsem se postavil, musil jsem šátrat po stěnách, abych poznal, kde jsou dveře.“ Kapitán Bonzo se přesto pokoušel loď zachránit. Chvíli bylo možné doufat, že náklon se podaří stabilizovat, jenomže k tomu bylo nutné nejen zprovoznit čerpadla, ale také řízeně zaplavit některé oddíly na pravoboku a nebo alespoň přečerpat palivo. To nešlo provést bez obnovení dodávek elektřiny, takže kapitán vyslal do podpalubí elektromechanika, jenž měl zjistit rozsah škod. Odvážný muž pronikl s nasazením života do evakuované přední strojovny, jenom proto aby zjistil, že všechny rozvaděče jsou zničené.

Potápějící se General Belgrano
Kapitán se musel smířit s nevyhnutelným a v 16:21 vydal obávaný rozkaz: „Opustit loď!“ Náklon křižníku už tehdy činil hrozivých 21 stupňů a bylo zřejmé, že jeho zánik je pouze otázkou času. Většina přeživších námořníků se mezitím dokázala dostat na palubu a teď se spořádaně chystali plavidlo opustit. Důstojníci dokázali udržet kázeň, což je za dané situace nutné ocenit, neboť poručík Hendrix nám zanechal očité svědectví o dění na palubě: „Bylo tu mnoho raněných. Většina z nich utrpěla popáleniny, byli zde i muži úplně potřísnění olejem. Všude byla spousta kouře a jen velmi obtížně se dalo kráčet po palubě kvůli náklonu lodi.“ Naštěstí zafungoval nácvik řešení podobných situací, takže každý muž věděl co má dělat. Rozdávaly se záchranné vesty a zraněným se dostalo první pomoci. Našli se i odvážlivci, kteří se vrátili do útrob tonoucího křižníku (nechyběl mezi nimi ani Hendrix) a vyprošťovali odtud zraněné kamarády.
GENERAL BELGRANO nesl 72 gumových záchranných člunů, z nichž každý měl pojmout 20 mužů. Některé sice zničil výbuch, ale pořád jich zůstalo dost, aby se do nich vešli všichni přeživší námořníci. Čluny se po vhození do moře samočinně nafoukly, ale nastupování ztěžovalo vzdouvající se moře, takže nejeden muž skončil v ledové vodě. Proto zůstali některé rafty poloprázdné, zatímco v jiných se tísnilo i 30 osob. Později se náklon křižníku zvětšil natolik, že se paluba téměř dotýkala hladiny a nástup se tím usnadnil. Námořníci se pokoušeli pádlovat od potápějícího se plavidla a Oscar Fornez později uvedl: „V záchranném člunu nás bylo 16 a museli jsme se snažit dostat co nejrychleji od lodi. Jinak by nás loď vzala pravděpodobně s sebou, když se začala potápět. A vítr nás stále hnal k lodi. Ale najednou (…) se vítr nebo možná osud obrátil, přišla obrovská vlna a odnesla nás opačným směrem.“
Neznámý fotograf dokázal v pohupujícím se raftu pořídit několik nekvalitních snímků potápějícího se válečníka, které o několik dnů poději obletěly svět. V 16:40 bylo naloďování ukončeno, přičemž kapitán Bonzo křižník opustil jako poslední a nyní se svými muži fascinovaně sledoval jeho poslední chvíle. GENERAL BELGRANO se nejprve převrátil na levý bok a kolem 17. hodiny s hrozivým rachotem zmizel pod hladinou. Sensi později vypověděl, že měl pocit jako by přišel o blízkou osobu, jiní námořníci hromadně zpívali státní hymnu a další pateticky volali: „Ať žije vlast! Ať žije Belgrano!“ Prostě hrdinštější konec si lze těžko představit.

Doprovodný torpédoborec
Vlastenecké nadšení však brzy vyprchalo a promrzlí trosečníci museli obrátit pozornost k přízemnějším záležitostem. V květnu na jižní polokouli vrcholí podzim, jenž v těchto zeměpisných šířkách běžně přináší teploty pod bodem mrazu, a jelikož je od nejbližšího kousku pevné země (ostrova Estados) dělilo 100 mil, bylo zřejmé, že pokud brzy nedorazí záchranná plavidla, všichni v ledovém Atlantiku zemřou. Největší naděje vkládali do doprovodných torpédoborců, jenomže ty se ne a ne objevit. HIPPÓLITO BOUCHARD zasáhlo třetí torpédo, které však naštěstí nevybuchlo, a snad proto jeho kapitán na nic nečekal a odplul, zatímco osamocený PIEDRA BUENA se snažil vyhledat prchající CONQUEROR. Ani on nebyl schopen ponorku přesně lokalizovat, takže jenom naslepo svrhl tři hlubinné pumy a také zmizel.
Oba velitelé své počínání vysvětlovali obavou před dalším torpédovým útokem, ale jejich laxní přístup k osudu trosečníků z vlajkového křižníku je přinejmenším podivný. Wreford-Brown opravdu původně uvažoval o dalším ataku, ale později si vše rozmyslel. Po letech dokonce uvedl: „Nemyslím si, že by mi paní Thatcherová poděkovala, kdybych znovu nabil torpédomety a zničil zbývající dvě lodě.“ Teprve ve chvíli, kdy GENERAL BELGRANO zmizel z obrazovky radaru a nedařilo se jej kontaktovat radiostanicí, podaly torpédoborce hlášení na velitelství, a jelikož se mezitím setmělo, začali Argentinci s pátráním až 3. května.

Jeden z utonulých argentinských námořníků
Mořské proudy a silný vítr mezitím hnaly čluny na jihovýchod. Námořníci se je snažili svázat dohromady, ale jejich úsilí zmařil příchod bouře. Vichr dosahoval rychlosti 100 km/h a desetimetrové vlny pohazovaly rafty jako by to byly korkové zátky. Jeden se převrátil a jeho posádku pohltil nenasytný oceán, zatímco ostatní se rozptýlily na velké ploše. V noci udeřily mrazy a trosečníci, choulící se jeden k druhému jako kuřata ke kvočně, začínali ztrácet naději. V přeplněných člunech se jim snáze dařilo odolávat nočnímu chladu, ale v některých raftech bylo jen několik námořníků, kteří často utrpěli omrzliny a mnozí do rána zemřeli. Naštěstí se bouře zklidnila a východ slunce přinesl záblesk naděje.
V té době už pátrací akce běžela naplno. Jejím organizováním byl pověřen fregatní kapitán Martini, jenž vyslal do vzduchu čtyři letadla a k dvojici torpédoborců se měla připojit další tři plavidla. Pomoc nabízel i kapitán chilské lodě PILOTO PARDO, ale Argentinci s jejím přijetím nepochopitelně dlouho otáleli. Pravda, mezi Buenos Aires a Santiagem de Chile panovaly napjaté vztahy a junta se dokonce obávala zapojení Chilanů do konfliktu, ale podobné nabídky v nouzi nejvyšší se prostě neodmítají. Argentinští námořníci a piloti si mohli oči vykoukat, ale po trosečnících nikde ani stopy. Teprve kolem deváté objevil letoun Neptuno naftovou skvrnu a o tři hodiny později konečně spatřil 100 km od místa ztroskotání první oranžový člun. Do inkriminované oblasti se okamžitě začaly stahovat záchranné lodě, protože bylo zřejmé, že každá minuta zpoždění může stát někoho z jejich kamarádů život. Pátrání pokračovalo i v noci a ráno 4. května byl objeven poslední raft, jehož posádka přežila na moři skoro 40 hodin.

Záchranná loď Bahía Paraíso
Nejvíce trosečníků přijal na palubu FRANCESCO GURRUCHAGA, jenž vyrval z náručí smrti 365 námořníků; PIEDRA BUENA 276, BAHÍA PARAÍSO 88 a konečně HIPPÓLITO BOUCHARD spasil 64 životů. Záchranné práce sledoval i CONQUEROR, ale jeho velitel se držel dostatečně daleko, aby jej Argentinci nespatřili. Podle Tatarkova rozkaz pomoci „polučily“ i sovětské rybářské lodě ŽUKOVSKIJ a BĚLOKAMENSK, které však vylovily pouze těla tří utonulých námořníků. Pátrání pokračovalo až do 7. května a letectvo zde hlídkovalo ještě o dva dny déle, ale žádné další trosečníky se najít nepodařilo. Zachránění byli průběžně odesílání do přístavu Ushuaia, odkud je letadla odvážela do nemocnice v Puerto Belgrano. Většina námořníků vyvázla jen s podchlazením, ale smrtka mezi nimi řádila i na záchranných plavidlech, a několik mužů dokonce zemřelo ještě na nemocničním lůžku. Celkem si potopení GENERALA BELGRANA pravděpodobně vyžádalo 323 obětí, ale často se uvádí i číslo 368. Mezi utonulými nechyběli ani bratři Avilové, kteří jakožto civilisté měli sice možnost loď po zahájení bojů opustit, ale svého práva nevyužili a osud jim uchystal mokrý hrob.
Kauza Belgrano
Zpráva o potopení křižníku vyvolala v Argentině zděšení. Generál Galtieri ještě v noci z 1. na 2. května v projevu k národu sebevědomě hovořil o připravenosti ozbrojených sil k obražení invaze a teď lidé najednou v novinách četli děsivě dlouhý seznam mrtvých námořníků. V celé zemi se konala smuteční shromáždění a vlajky visely na půl žerdi. Odhodlání bojovat sice dosud nevyprchalo, ale důvěra v juntu byla otřesena a vlna nevole záhy smetla Galtieriho a nastolila demokratický režim. Volaní po pomstě vyslyšeli argentinští piloti. Raketa Exocet AM 39 odpálená z letounu Super Etendard zasáhla 4. května torpédoborec SHEFFIELD a tentokrát oplakávali své mrtvé zase Britové. Naděje na mírové řešení se definitivně rozplynuly a na oltář vlasti musely být na obou stranách položeny ještě stovky životů. 
Hořící torpédoborec Sheffield
Britové naopak potopení GENERALA BELGRANA slavili jako velký úspěch a byli přesvědčeni, že Royal Navy zasadila Argentincům „mocný úder (…) za Margaret, Anglii i sv. Jiří.“ Věci se však chopil zdejší bulvární tisk, pro nějž válka o Falklandy představovala zlatý důl. Palcové titulky oslavující vojenský triumf stylem, jako by se jednalo o sportovní klání, vyvolávaly zbytečné emoce a dráždily city Argentinců. Medvědí službu své zemi prokázala i britská vláda, která o celé záležitosti vydávala protichůdná prohlášení a pustila se do slovní války, kterou nemohla nikdy vyhrát.
Vlna pobouření se vzedmula i v mnoha dalších zemích, protože potopení válečné lodě 35 mil od hranic bojové zóny se nesetkalo s pochopením, tím spíše, když záhy vyšlo najevo, že GENERAL BELGRANO plul k domovskému přístavu. Od ještě větší tragedie INDIANOPOLISU už uběhlo několik desetiletí a svět mezitím zapomněl jaké hrůzy přináší ponorková válka. Logické důvody bledly ve srovnání s obrazy tonoucích argentinských námořníků a Británie utrpěla morální prohru. Socialistický tábor útok unisono odsoudil a kritiky se Londýn dočkal i kupř. ze strany Irska, Francie, Itálie a Španělska. Aby se podobná aféra nemohla opakovat, prohlásili Britové za bojovou zónu celý jižní Atlantik, ale protesty umlčet nemohli. Všem křiklounům však jaksi uniklo, že mezi oběma státy probíhala regulérní válka a Britové už dříve oznámili, že za určitých okolností si vyhrazují právo k útoku i na lodě mimo TEZ. Ostatně ponorka SAN LUIS měla podle tvrzení Argentinců už 1. května neúspěšně odpálit torpéda na blíže nespecifikovanou loď, takže jejich rozhořčení nad zmařenými životy zavání pokrytectvím.

Jeden z umírněnějších titulků britského bulvárního tisku
Britští vojenští představitelé však měli v celé záležitosti jasno a jejich mínění vyjádřil admirál Fieldhouse: „Potopení BELGRANA bylo základem úspěchu operace „Corporate“ a zasáhlo srdce argentinského námořnictva.“ Admirál Anaya stáhl všechny tři operační skupiny zpět na základny a jeho lodě už do konce války na moře nevypluly. Výjimku představovaly nesmělé operace ponorky SAN LUIS, která však ničeho nedosáhla. Kontradmirál Woodward tedy mohl přikročit k provedení invaze, kterou se pokoušelo narušovat pouze nepřátelské letectvo. Argentinští piloti bojovali přímo s fanatickým odhodláním a kromě SHEFFILDU dokázali potopit ještě pět další plavidel, ale vylodění zabránit nemohli. Elitní britské jednotky vycvičené pro boj v arktických podmínkách, si klestily cestu zasněženými ostrovy k Port Stanley a v polovině června musel guvernér Menéndez podepsat kapitulaci a generál Moore mohl domů odeslat toužebně očekávanou zprávu: „Falklandy jsou opět pod vládou, kterou si přeje jejich obyvatelstvo. Bůh ochraňuj královnu.“
Cena zaplacená za jejich dobytí nebyla nakonec tak vysoká, jak se mnozí škarohlídi obávali. Britové napočítali 255 padlých a 777 raněných, ale pokud by potopení GENERALA BELGRANA nezahnalo nepřátelské loďstvo do přístavů, mohla se vyloďovací operace proměnit v masakr. Paul Kemp dokonce napsal, že „jeden útok jedné ponorky vyhrál celou válku.“ To je samozřejmě nadsázka, ale mnozí britští vojáci a námořníci dost možná vděčili za život právě rozkazu křižník potopit. Rozkazu nemilosrdnému a politicky těžko obhajitelnému, ale z vojenského hlediska správnému. Fregatní kapitán Wreford-Brown za svůj čin obdržel Řád za záslužnou službu, ale po návratu do Faslane vyvolat další vlnu pobouření, když na CONQUERORU vyvěsil pirátskou vlajku zvanou „Veselý Roger“. Tím sice navázal na tradici sahající až do roku 1914, ale za dané situace se jednalo o nevhodné gesto, jímž zbytečně přilil oleje do ohně a potvrdil svoji „pirátskou“ reputaci.

Conqueror s vyvěšenou pirátskou vlajkou
Válka tedy skončila britským vítězstvím, ale spor o Falklandy či Malvíny se vede až do dnešních dnů. V Argentině se potopení GENERALA BELGRANA každoročně okázale připomíná a 31 let stará kauza nepřestává zatěžovat vztahy mezi Londýnem a Buenos Aires. Naštěstí se pokračování konfliktu nezdá pravděpodobné, ale uspokojivé řešení je stále v nedohlednu. CONQUEROR byl vyřazen ze služby v r. 1990 a dodnes je jedinou atomovou ponorkou, která potopila nepřátelskou válečnou loď. Doufejme, že mu tento primát ještě dlouho vydrží a raději si ani nepředstavujme, co by následovalo, pokud by některý z jeho nástupců musel odpálit své střely s jadernou hlavicí. To by byl slovy Stanislava Bártla „patrně poslední den lidské civilizace.“
Použité zdroje:
Адмирал Сэнды Вудворд и Патрик Робинсон: Фолклендская война. Vydala nakladatelství Симферополъ Доля 2005.
Jaroslav Hrbek: Válka o Falklandy. Vydalo nakladatelství Lidové noviny 1999.
Peter Snow-Dan Snow: Největší světová bojiště 20. století. Vydalo nakladatelství Mladá fronta 2009.
Stanislav Bártl: Stíny mořských hlubin: Vydalo nakladatelství Mladá fronta 1989.
Морская Кампания 2007/9
Dan van der Vat: Ponory ve válce. Vydalo nakladatelství Argo 1997.
David Miler, John Jordan: Moderní válečné ponorky. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2007.
http://merkulof.com/page835.html
http://militera.lib.ru/h/kemp_pk/index.html
http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... /index.htm
http://www.camne.com.ar/cruceroarabelgr ... torica.htm
http://www.histarmar.com.ar/index.htm
http://www.konflikty.pl/a,4137,Czasy_na ... grano.html
http://www.warconflict.ru/rus/xx/?actio ... ent&id=103
http://3mv.ru/forum/8-313-1
http://www.warconflict.ru/rus/xx/?actio ... ent&id=103
http://www.wikipedia.org/