Northrop YF-117D Tacit Blue „Whale“
Napsal: 6/7/2013, 22:33
Northrop YF-117D Tacit Blue „Whale“
USAF, DARPA a Northrop Corp. spolupracovali v letech 1978 až 1985 na stavbě technologického demonstrátoru, na kterém se měly ověřit technologické postupy pro stavbu letounu B-2 Spirit (Program ASSAULT BREAKER) a otestovat radar AN/APY-3, s jehož upravenou verzí AN/APY-7 se počítalo pro letoun E-8 Joint Stars (Program PAVE MOVER). Program TACIT BLUE stál přibližně 165 milionů dolarů. Cena zahrnovala náklady na vývoj, stavbu a letecké testy. Northrop Corp. obdržel 136 milionů dolarů na stavbu technologického demonstrátoru, a záložního nekompletního draku.
Tacit Blue byl dolnoplošník ovládaný čtyřnásobně zálohovaným fly-by-wire řízením. V bohatě prosklené kabině seděl jeden pilot. Stroj poháněly dva motory Garrett ATF3-6, každý o síle 24kN. Vzduch se k motorům dostával skrze atypicky umístěný vstup v horní části trupu. Zde byla umístěna i čidla teploty a proudění vzduchu.
Svůj první let vykonal letoun 5 Února 1982. Pilotem byl Richard G. Thomas a během tohoto letu od něj získal přezdívku "Velryba". Během tří let operační služby provedla "velryba" 135 letů s pěti piloty: Richard G. Thomas, Col. (Sel) Don Cornell, Lt. Col. Russ Easter, Lt. Col. Ken Dyson a Maj. Dan Vanderhorst. Většinou šlo o 3 – 4 lety během týdne, párkrát i několik letů během jediného dne. V roce 1985 po dosažení 250 letových hodin byl program ukončen, a letoun byl přemístěn do skladu. V květnu roku 1996 byl stroj vystaven v Národním Muzeu Letectva Spojených Států nedaleko Daytonu ve státě Ohio. Letoun se nachází v hangáru "výzkum a vývoj". Hangár je však od 01.05.2013 pro veřejnost uzavřen.













(Vlevo) Jediný pilot "na smlouvu", Richard G. Thomas při oslavě 100 letu "velryby". (Vpravo) Upomínkové předměty na památku prvního letu.
Zdroj: National Museum of the US Air Force a Internet
velikost prvního obrázku upravil Skelet