No nějaký indicie Ti sem hodím, ale stačí dát hledat i na Palbě
Pátrač píše:Kolegové, dají se někde dohledat relevantní čísla o ztrátách, které luftwaffe utrpěla na východní frontě? K něčemu to potřebuji a nemůžu se pohnout.
Pátrači, docela obšírná debata o letectvu na východní frontě, VVS, ale i včetně ztrát Luftwaffe se vedla
například ZDE
Něco i kolem Kubáně -
grafíky zde
Něco by šlo z toho po pročtění vytáhnout, ale konkrétněji Ti odpoví možná další Farky, Hans a spol.?
Farky píše:Ty ztráty jsou vycucané z německých a sovětských archívních dokumentů. Vím že je to složitější (ztracené činností nepřítele, při nehodách atd.), ale i kdybychom vzali nejoptimističtější čísla pro Sověty, pořád to bude výrazně ve prospěch Luftwaffe.
Tam se jednalo především o kurskou leteckou bitvu, ale dotýkali jsme se i jiných roků. Problém je ve vedení statistik, porovnávání různých zdrojů, atd. Někdo to považuje za nadsazené, nebo naopak, bojové, nebojové, není to tak jednoduchý, jak se na první pohled možná zdá

Něco vytáhnout i z uvedených odkazů v tématech, ale English viď.
DZIN napsal: Jinak jsem našel, takže podle Triumf a tragédie má VVS bojové ztráty podle roků:
1941 - 10.546
1942 - 10.187
1943 - 11.246
1944 - 9.456
1945 - 4.133
Skeptik kontroloval: Podle posledních (prý) údajů ztratily VVS v boji 38.409 bojových letadel (POZOR transportní, spojovací, cvičná a podobná havěť nejsou započteny).
Nicméně Pátrači, hodilo by se doplnění ztrát ze strany Luftwaffe sem, ať to máme po kupě. Pokud chceš jen sumu za celou východní frontu, nějaký číslo Ti borci snad hodí.
Nebo
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=35064#p35064 - To je zase debata hlavně o započítávání sestřelů.
Lidské ztráty Luftwaffe byly za období od 22. června 1941 do 27. prosince 1941 na všech frontách celkem 6232 mrtvých (z toho 732 důstojníků), 2564 (475) nezvěstných a 11 425 (831) raněných - z toho většina byly ztráty na východní frontě. Celkové ztráty Luftwaffe od začátku války 1. září 1939 do 27. prosince 1941 narostly na 16 525 (2321) mrtvých, 10 859 (1677) nezvěstných a 21 290 (1844) raněných.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=139390#p139390
Produkce za celou válku Německo: 116 875 letadel, z toho 70 000 totálně zlikvidovaných. Podle typů 41 452 stíhaček, 22 037 bombardérů, 15 428 výcvikových, 10 221 proudových, 5 548 bitevníků, 6 733 průzkumných, a 6 141 transportních.
Za prvních 6 měsíců roku 1942 to bylo z knihy
Black Cross/Red Star vol.2 by Christer Bergstrom and Andrey Mikhailov:
jednotka/leden/únor/březen/duben/květen/červen/celkem
JG 3: -/1/5/2/14/6/28
JG 5: 1/5/5/11/9/5/36
JG 51: 4/11/3/1/5/9/33
JG 52: 6/2/4/2/21/15/50
JG 53: -/-/-/-/1/7/8
JG 54: 13/15/10/8/12/11/69
JG 77: 5//13/3/14/6/42
ZG 1: 2/6/2-/0/9/19
ZG 2: -/-/-/-/0/20/20
ZG 26: 4/6/5/-/-/-/15
Výše zmíněná čísla obsahují všechny ztráty v důsledku nepřátelských akcí, a to nejen ztráty způsobené stíhači VVS (ale i AA, či na zemi), ale nezahrnují počet bojovníků ztracených při nehodách.
Pokud stále někoho zaráží nepoměr mezi počtem německých a sovětských sestřelených letadel na východní frontě, tak důvody jsou různé.
Na počátku války byla výhodou Němců soustředěnost v místech bojů, kde došlo k získání absolutní vzdušné převahy, zatímco sovětské síly byly rovnoměrně roztroušeny po celém území.
V druhé fázi od června 1942 do května 1943 začalo sovětské letectvo bojovat o strategickou iniciativu (Charkovská operace, Stalingrad), docházelo k rozsáhlým změnám v organizační struktuře VVS, kádrovým změnám, změnám složení a taktiky leteckých skupin. Dále byla horší úroveň leteckého personálu kvůli nevhodnému a zejména příliš krátkému výcviku zaměřeném na kvantitu.
Velké zkušenosti většiny německých letců v kombinaci se zhoršením kvality sovětských letců po ztrátě řady zkušených pilotů v počáteční fázi konfliktu způsobují nárůst ztrát VVS asi na čtyřnásobek, ztráty Luftwaffe se prakticky nemění.
Ve třetí fázi od června 1943 do května 1944 probíhají rozhodující boje o strategickou převahu ve vzduchu (bitva u Kurska, letecká bitva na Kubáni), projevují se klady organizačních změn ve VVS a kvality nových velitelů i nových taktických postupů, lepší úroveň letců VVS i VMF, stabilizace leteckého průmyslu SSSR má za následek kvalitní dodávky množství moderních letadel.
Záleží jak chceš článek, či podklady pojmout
