Záhadná havária pri Starej Kremničke
Napsal: 12/2/2014, 19:22
ZÁHADNÁ HAVÁRIA PRI STAREJ KREMNIČKE

Úvodom chcem povedať, že článok som napísala z podnetu užívateľa Parmezana, ktorý mi dodal základný zdroj k článku. Parmezano chcel týmto spôsobom osloviť čitateľov Palby, či by k predmetnej udalosti nemali nejaké poznatky. Podobná výzva prebehla pred časom aj v niektorých slovenských médiách.
Pred opisom samotnej tragickej udalosti vám stručne priblížim oblasť, v ktorej sa udalosť stala. Železničná stanica Stará Kremnička leží na trati Zvolen-Kremnica-Diviaky medzi stanicami Bartošova Lehôtka a Hronská Dúbrava. Stanica Stará Kremnička leží vysoko nad údolím nad rovnomennou obcou. Trať z Hronskej Dúbravy stúpa do najvyššie položenej stanice na trati Kremnické Bane 775 metrov n. morom. Trasa sa kľukatí, mnohými oblúkmi kopíruje obrysy Kremnických vrchov a prechádza viacerými tunelmi a zárezmi. Medzi Starou Kremničkou a Bartošovou Lehôtkou sa nachádza najhlbší traťový zárez na Slovensku.
Povstalecké boje pri Starej Kremničke, kedy bola značne nemeckým útokom poškodená aj budova železničnej stanice, sa skončili 5.októbra 1944 a presunuli sa k obom brehom rieky Hron a k obci Pitelová. 27.októbra však padla Banská Bystrica a tým SNP bolo oficiálne ukončené. Niektoré povstalecké oddiely zatlačené do hôr, však spolu s partizánmi pokračovali v bojoch až do konca vojny.
A teraz k samotnej udalosti: Tesne pred polnocou v noci 26. decembra 1944 odchádzal z Vrútok vlak č. 10582 smerom na Kremnicu. Táto trať bola ešte v rukách Nemcov a bola značne sabotovaná partizánmi. Vlak mal celkom 37 vozňov s asi 370 nemeckými vojakmi. V prednej časti súpravy boli zaradené osobné vozne, v ktorých boli nemeckí dôstojníci. V zakrytých nákladných vozňov sa tlačili nemeckí poddôstojníci a vojaci. Vo vysokostenných a na plošinových vozňoch bola naložená ťažká bojová technika: guľomety, delá, pancierové autá a tanky. V debnách bola uložená pešiacka a delostrelecká munícia. Vo vlaku okrem Nemcov boli iba dvaja Slováci – rušňovodič Kúdelka a jeho pomocník Knoško. Jednalo sa o špeciálny vojenský transport určený pre frontové pásmo medzi riekami Hronom a Ipľom, kde mal byť náklad umiestnený. Tento strategický nemecký presun mal zabrániť postupu frontu na západ.
Skoro ráno 27.decembra transport zastavil v Kremnických Baniach, ale s obtiažou. Brzdy sa rušnovodičovi nezdali v poriadku. Požiadal Nemcov o predĺženie zastávky v stanici, aby mohol dať brzdy vozňov skontrolovať a prípadne ich aj opraviť. Nemci však súhlas nedali. Mysleli si, že ide iba o zámienku ako transport zdržať. Transport sa teda pohol smerom na Kremnicu. Rušnovodič pred stanicou v Kremnici pribrzdil, avšak tlakové brzdy nereagovali. Na ručné brzdy sa spoliehať nemohol, keďže ani jedna nebola obsadená nejakou skúsenou obsluhou. Transport teda prehrmel cez stanicu Kremnica plnou rýchlosťou. Rušnovodič skúšal priebežne pribrzďovať, ale transport ešte rýchlosť zvyšoval, keďže trasa v týchto miestach klesá. Prehnal sa cez Grobňu nad Kremnicou. Rušnovodič a jeho pomocník tušili, že sa rútia do nešťastia, Nemci však zatiaľ nič nezbadali. Rušňovodič teda upozornil nemeckých vojakov, ktorí boli s ním v rušni, že mu zlyhávajú brzdy, avšak či mu nerozumeli alebo nebrali jeho varovanie vážne, nič neurobili. Vlak vydával stále signál o zastavení všetkými prostriedkami, ale márne. Ešte jeden človek vedel, že s transportom je niečo v neporiadku. Bol to čierny pasažier – železničiar Michal Sklenka, ktorý pri vypravovaní transportu naň nebadane naskočil, aby sa dostal domov. Usadil sa pri ručnej brzde, ktorú začal priťahovať, keď videl, že transport sa rúti čoraz väčšou rýchlosťou, ale transport nereagoval. Obsluha jednej ručnej brzdy nemala na rýchlosť transportu vplyv.
Transport sa vrútil do stanice Bartošová Lehôtka, kde mal zastaviť, no prehnal sa tadiaľ vyše stokilometrovou rýchlosťou. Keď výpravca stanice videl čo sa deje, telefónom sa mu podarilo spojiť sa so žst. Stará Kremnička a vydať príkaz, aby transport odklonili na slepú koľaj, kde mali umiestniť zarážky na jeho zastavenie, a tým zabrániť nešťastiu. V Starej Kremničke sa totižto mal transport križovať s osobným vlakom vypraveným z Hronskej Dúbravy. Transport sa plnou rýchlosťou vrútil do stanice Stará Kremnička, vbehol na slepú koľaj, zarážky ho však nezastavili, ale hnal sa ďalej. Narazil na konci koľaje do skaly, čo malo za následok, že rušeň a 17 vozňov sa zrútilo dolu z 8 metrov vysokého múru na trať, až k portálu tunela. Zrútené vozne poškodili strážny domček, kotol rušňa nárazom praskol a vznietil sa. Výpravca a niekoľko ďalších železničiarov na stanici stihli pred haváriou vbehnúť do pivnice pod staničnou budovou. Počuli už len obrovský náraz. Bolo 9 hodín ráno. Za chvíľu bol transport v plameňoch. Náklad začal vybuchovať, detonácie nasledovali jedna za druhou. Ľudia, ako živé fakle, vyskakovali z vozňov. Zvyšky z havárie zasiahli aj protivlak – iný nemecký transport, ktorý tiež začal horieť. Pomocník rušnovodiča Knoško zomrel, keď v zúfalstve vyskočil z rušňa. Rušnovodiča Kúdelku našli ťažko zraneného v rušni a previezli ho do nemocnice, kde zomrel. Čierny pasažier – železničiar Sklenka, mal šťastie. Asi ho náraz vyhodil z brzdy na svah, dostal sa k potoku, kde sa pozviechal a uvedomil si, že k troskám sa určite ešte stále blíži osobný vlak a možno nič netuší, ani nehodu za ohybom neuvidí a treba ho zastaviť. So zlomenou nohou sa presunul asi 250 metrov spoza tunela pred transport a dával čiapkou znamenie „Stoj“. Rušnovodič osobného vlaku z Hronskej Dúbravy znamenie zbadal a pri stúpaní do svahu vlak bez problémov zastavil. Z nemeckých vojakov sa 7 zachránilo. Všade ležali trosky a obhorené znetvorené telá. Zranených preniesli do dediny, telá mŕtvych balili do vriec. Inak sa ale o celej udalosti veľa nevie. Nevie sa napr. o akú nemeckú jednotku išlo. Nezachovali sa písomné záznamy, okrem záznamu v pamätnej knihe stanice Hronská Dúbrava z roku 1944. Pamätníci vypovedali, že výbuchy munície počuli ešte dva dni po havárii. Vojaci údajne majú byť pochovaní v hornej časti cintorína v Kremnici. Iný zdroj však uvádza, že telá boli odvezené a pochované na dnes neznámom mieste. Historici oslovili aj nemecké veľvyslanectvo, avšak zatiaľ sa nepodarilo v nemeckých archívoch nájsť žiaden záznam o nehode, ktorá bola najväčším vlakovým nešťastím na Slovensku v priebehu druhej svetovej vojny.

Stará Kremnička - železničná nehoda z roku 1927
Či havária transportu bola náhoda alebo sabotáž, je otázne. Vo Vrútkach, odkiaľ bol transport vypravený, pôvodný nemecký rušeň nahradili iným, so slovenským rušňovodičom a jeho pomocníkom. Tlakové brzdy vlaku boli buď pokazené alebo zámerne poškodené. V tom čase partizáni vykonali množstvo úspešných sabotérskych akcií a namiesto oleja mohol niekto do bŕzd prisypať kremičitan, čím brzdy znefunkčnil. V novinách Železničiar z r.1970, kde je celá havária podrobne popísaná, avšak článok je podmienený vtedajšou dobou, je uvedené, že vo Vrútkach pri kontrole bŕzd vlaku vozmajster Kollár úmyselne klepol na kohút vedenia priebežnej brzdy medzi šiestym a siedmym vozňom. Tým ho uzavrel a zamedzil prechod stlačeného vzduchu do vozňov, ktoré boli za uzavretým kohútom smerom ku koncu vlaku. Myslel si, že vlak bude mať pôvodný rušeň s nemeckou obsluhou, nakoľko slovenskej posádke už Nemci nedôverovali. Keď zistil, že rušeň je vymenený a v ňom dvaja Slováci, chcel rušňovodiča upozorniť na uzavretý kohút. K vlaku sa však už nemohol priblížiť, pretože Nemci mu v tom zabránili a tiež teda nemohol ani znova kohút povoliť.
V roku 1927 sa stala v žst. Stará Kremnička aj iná havária , a to nákladného vlaku. Na obrázku vidíte slepú koľaj pred tunelom Skalica.
Zo staničných budov na žst. Stará Kremnička už dnes ostala len výpravná budova z r. 1872, ktorá chátra. O jej osud sa však začalo zaujímať Občianske združenie Kamenica a zabránilo sa tomu, aby bola zbúraná. Dobrovoľníci objekt vyčistili a OZ Kamenica sa podarilo so Železnicami SR uzavrieť nájomnú zmluvu na budovu stanice i pozemky. Na jar chcú začať s rekonštrukčnými prácami. Pevne verím, že sa im podarí zachrániť tento skvost našej histórie a týmto článkom im vyjadrujem vďaku a plnú podporu.
Zdroje:
http://ziar.dnes24.sk/zahadna-havaria-n ... dia-154718
http://www.ozkamenica.wbl.sk/Stanica-v-minulosti.html
http://www.ta3.com/clanok/1017899/v-sta ... vojny.html
http://ziar.sme.sk/c/6978644/boj-o-zach ... zdali.html

Úvodom chcem povedať, že článok som napísala z podnetu užívateľa Parmezana, ktorý mi dodal základný zdroj k článku. Parmezano chcel týmto spôsobom osloviť čitateľov Palby, či by k predmetnej udalosti nemali nejaké poznatky. Podobná výzva prebehla pred časom aj v niektorých slovenských médiách.
Pred opisom samotnej tragickej udalosti vám stručne priblížim oblasť, v ktorej sa udalosť stala. Železničná stanica Stará Kremnička leží na trati Zvolen-Kremnica-Diviaky medzi stanicami Bartošova Lehôtka a Hronská Dúbrava. Stanica Stará Kremnička leží vysoko nad údolím nad rovnomennou obcou. Trať z Hronskej Dúbravy stúpa do najvyššie položenej stanice na trati Kremnické Bane 775 metrov n. morom. Trasa sa kľukatí, mnohými oblúkmi kopíruje obrysy Kremnických vrchov a prechádza viacerými tunelmi a zárezmi. Medzi Starou Kremničkou a Bartošovou Lehôtkou sa nachádza najhlbší traťový zárez na Slovensku.
Povstalecké boje pri Starej Kremničke, kedy bola značne nemeckým útokom poškodená aj budova železničnej stanice, sa skončili 5.októbra 1944 a presunuli sa k obom brehom rieky Hron a k obci Pitelová. 27.októbra však padla Banská Bystrica a tým SNP bolo oficiálne ukončené. Niektoré povstalecké oddiely zatlačené do hôr, však spolu s partizánmi pokračovali v bojoch až do konca vojny.
A teraz k samotnej udalosti: Tesne pred polnocou v noci 26. decembra 1944 odchádzal z Vrútok vlak č. 10582 smerom na Kremnicu. Táto trať bola ešte v rukách Nemcov a bola značne sabotovaná partizánmi. Vlak mal celkom 37 vozňov s asi 370 nemeckými vojakmi. V prednej časti súpravy boli zaradené osobné vozne, v ktorých boli nemeckí dôstojníci. V zakrytých nákladných vozňov sa tlačili nemeckí poddôstojníci a vojaci. Vo vysokostenných a na plošinových vozňoch bola naložená ťažká bojová technika: guľomety, delá, pancierové autá a tanky. V debnách bola uložená pešiacka a delostrelecká munícia. Vo vlaku okrem Nemcov boli iba dvaja Slováci – rušňovodič Kúdelka a jeho pomocník Knoško. Jednalo sa o špeciálny vojenský transport určený pre frontové pásmo medzi riekami Hronom a Ipľom, kde mal byť náklad umiestnený. Tento strategický nemecký presun mal zabrániť postupu frontu na západ.
Skoro ráno 27.decembra transport zastavil v Kremnických Baniach, ale s obtiažou. Brzdy sa rušnovodičovi nezdali v poriadku. Požiadal Nemcov o predĺženie zastávky v stanici, aby mohol dať brzdy vozňov skontrolovať a prípadne ich aj opraviť. Nemci však súhlas nedali. Mysleli si, že ide iba o zámienku ako transport zdržať. Transport sa teda pohol smerom na Kremnicu. Rušnovodič pred stanicou v Kremnici pribrzdil, avšak tlakové brzdy nereagovali. Na ručné brzdy sa spoliehať nemohol, keďže ani jedna nebola obsadená nejakou skúsenou obsluhou. Transport teda prehrmel cez stanicu Kremnica plnou rýchlosťou. Rušnovodič skúšal priebežne pribrzďovať, ale transport ešte rýchlosť zvyšoval, keďže trasa v týchto miestach klesá. Prehnal sa cez Grobňu nad Kremnicou. Rušnovodič a jeho pomocník tušili, že sa rútia do nešťastia, Nemci však zatiaľ nič nezbadali. Rušňovodič teda upozornil nemeckých vojakov, ktorí boli s ním v rušni, že mu zlyhávajú brzdy, avšak či mu nerozumeli alebo nebrali jeho varovanie vážne, nič neurobili. Vlak vydával stále signál o zastavení všetkými prostriedkami, ale márne. Ešte jeden človek vedel, že s transportom je niečo v neporiadku. Bol to čierny pasažier – železničiar Michal Sklenka, ktorý pri vypravovaní transportu naň nebadane naskočil, aby sa dostal domov. Usadil sa pri ručnej brzde, ktorú začal priťahovať, keď videl, že transport sa rúti čoraz väčšou rýchlosťou, ale transport nereagoval. Obsluha jednej ručnej brzdy nemala na rýchlosť transportu vplyv.
Transport sa vrútil do stanice Bartošová Lehôtka, kde mal zastaviť, no prehnal sa tadiaľ vyše stokilometrovou rýchlosťou. Keď výpravca stanice videl čo sa deje, telefónom sa mu podarilo spojiť sa so žst. Stará Kremnička a vydať príkaz, aby transport odklonili na slepú koľaj, kde mali umiestniť zarážky na jeho zastavenie, a tým zabrániť nešťastiu. V Starej Kremničke sa totižto mal transport križovať s osobným vlakom vypraveným z Hronskej Dúbravy. Transport sa plnou rýchlosťou vrútil do stanice Stará Kremnička, vbehol na slepú koľaj, zarážky ho však nezastavili, ale hnal sa ďalej. Narazil na konci koľaje do skaly, čo malo za následok, že rušeň a 17 vozňov sa zrútilo dolu z 8 metrov vysokého múru na trať, až k portálu tunela. Zrútené vozne poškodili strážny domček, kotol rušňa nárazom praskol a vznietil sa. Výpravca a niekoľko ďalších železničiarov na stanici stihli pred haváriou vbehnúť do pivnice pod staničnou budovou. Počuli už len obrovský náraz. Bolo 9 hodín ráno. Za chvíľu bol transport v plameňoch. Náklad začal vybuchovať, detonácie nasledovali jedna za druhou. Ľudia, ako živé fakle, vyskakovali z vozňov. Zvyšky z havárie zasiahli aj protivlak – iný nemecký transport, ktorý tiež začal horieť. Pomocník rušnovodiča Knoško zomrel, keď v zúfalstve vyskočil z rušňa. Rušnovodiča Kúdelku našli ťažko zraneného v rušni a previezli ho do nemocnice, kde zomrel. Čierny pasažier – železničiar Sklenka, mal šťastie. Asi ho náraz vyhodil z brzdy na svah, dostal sa k potoku, kde sa pozviechal a uvedomil si, že k troskám sa určite ešte stále blíži osobný vlak a možno nič netuší, ani nehodu za ohybom neuvidí a treba ho zastaviť. So zlomenou nohou sa presunul asi 250 metrov spoza tunela pred transport a dával čiapkou znamenie „Stoj“. Rušnovodič osobného vlaku z Hronskej Dúbravy znamenie zbadal a pri stúpaní do svahu vlak bez problémov zastavil. Z nemeckých vojakov sa 7 zachránilo. Všade ležali trosky a obhorené znetvorené telá. Zranených preniesli do dediny, telá mŕtvych balili do vriec. Inak sa ale o celej udalosti veľa nevie. Nevie sa napr. o akú nemeckú jednotku išlo. Nezachovali sa písomné záznamy, okrem záznamu v pamätnej knihe stanice Hronská Dúbrava z roku 1944. Pamätníci vypovedali, že výbuchy munície počuli ešte dva dni po havárii. Vojaci údajne majú byť pochovaní v hornej časti cintorína v Kremnici. Iný zdroj však uvádza, že telá boli odvezené a pochované na dnes neznámom mieste. Historici oslovili aj nemecké veľvyslanectvo, avšak zatiaľ sa nepodarilo v nemeckých archívoch nájsť žiaden záznam o nehode, ktorá bola najväčším vlakovým nešťastím na Slovensku v priebehu druhej svetovej vojny.

Stará Kremnička - železničná nehoda z roku 1927
Či havária transportu bola náhoda alebo sabotáž, je otázne. Vo Vrútkach, odkiaľ bol transport vypravený, pôvodný nemecký rušeň nahradili iným, so slovenským rušňovodičom a jeho pomocníkom. Tlakové brzdy vlaku boli buď pokazené alebo zámerne poškodené. V tom čase partizáni vykonali množstvo úspešných sabotérskych akcií a namiesto oleja mohol niekto do bŕzd prisypať kremičitan, čím brzdy znefunkčnil. V novinách Železničiar z r.1970, kde je celá havária podrobne popísaná, avšak článok je podmienený vtedajšou dobou, je uvedené, že vo Vrútkach pri kontrole bŕzd vlaku vozmajster Kollár úmyselne klepol na kohút vedenia priebežnej brzdy medzi šiestym a siedmym vozňom. Tým ho uzavrel a zamedzil prechod stlačeného vzduchu do vozňov, ktoré boli za uzavretým kohútom smerom ku koncu vlaku. Myslel si, že vlak bude mať pôvodný rušeň s nemeckou obsluhou, nakoľko slovenskej posádke už Nemci nedôverovali. Keď zistil, že rušeň je vymenený a v ňom dvaja Slováci, chcel rušňovodiča upozorniť na uzavretý kohút. K vlaku sa však už nemohol priblížiť, pretože Nemci mu v tom zabránili a tiež teda nemohol ani znova kohút povoliť.
V roku 1927 sa stala v žst. Stará Kremnička aj iná havária , a to nákladného vlaku. Na obrázku vidíte slepú koľaj pred tunelom Skalica.
Zo staničných budov na žst. Stará Kremnička už dnes ostala len výpravná budova z r. 1872, ktorá chátra. O jej osud sa však začalo zaujímať Občianske združenie Kamenica a zabránilo sa tomu, aby bola zbúraná. Dobrovoľníci objekt vyčistili a OZ Kamenica sa podarilo so Železnicami SR uzavrieť nájomnú zmluvu na budovu stanice i pozemky. Na jar chcú začať s rekonštrukčnými prácami. Pevne verím, že sa im podarí zachrániť tento skvost našej histórie a týmto článkom im vyjadrujem vďaku a plnú podporu.
Zdroje:
http://ziar.dnes24.sk/zahadna-havaria-n ... dia-154718
http://www.ozkamenica.wbl.sk/Stanica-v-minulosti.html
http://www.ta3.com/clanok/1017899/v-sta ... vojny.html
http://ziar.sme.sk/c/6978644/boj-o-zach ... zdali.html