Meč sv. Štefana.
Napsal: 14/2/2014, 13:28
Meč sv. Štefana.
Pôvodný korunovačný meč uhorských kráľov je uložený v pokladnici pražského hradu. Slávny Karol IV. ho pri inventúre dal zapísať pod názvom Gladius S. Stephani Regis Ungariae cum manubrio eburneo – Meč Sv. Štefana, Uhorské kráľovstvo, slonovinová rukoväť. Keďže Čechom nepatri, nikdy sa špeciálne nevenovali jeho výskumu, ale Maďari nepochybujú o jeho pravosti a niekedy si ho zapožičajú na rôzne výstavy.
Ten meč je veľmi podivný. Podľa knižky „Sword of the Viking Age“ z roku 2002 a aj maďarských vedcov sa jedna o stredoeurópsky výrobok z oblasti Solingenu. Čepeľ je podľa tzv. Petersenovej klasifikácii „Typ 1“.vyrobena niekedy od roku 600 do roku 820. Záštita a rukoväť sú „Typ D“, ktoré sa používali na mečoch vyrobených medzi rokmi 800 až 850. Prekrytím oboch dátumov sú roky výroby 800 až 820. A.D. To je v poriadku, ale je priveľmi starý na to aby s ním bojoval prvý uhorský kráľ v roku 1000 A.D.

Aj keď to bol vo svojej dobe kvalitný výrobok o 180 rokov neskôr by v rukách maďarského veľkokniežaťa pôsobil komicky. Ako mohla vyzerať zbraň mladého maďarského vládcu okolo roku 1000 je vidieť vo viedenskej Schatzkammer kde je tzv. Boží meč. Je to luxusná šabľa plna zlatých ozdôb. Výrobok maďarských kováčov a zodpovedá šabliam používanými maďarskými veľmožmi pri honfoglaláse - zaujatí vlasti. Šabľa je pre ľahkú jazdu výhodnejšia a neunavuje tak ruku ako meč.

Podľa kronikárov v roku 997 A.D. pri Hrone „opásali mečom“ Vajka, syna veľkokniežaťa Gejzu. Následné Vajk vybojoval víťaznú bitku pri Vespréme s pohanom Kopanyom a o pár rokov sa stal s prvým uhorským kráľom. O tom aký v bitke použil meč, Maďari nepochybujú. Na kopci s GPS 47.1295 / 18.0322 urobili 13 metrový mečový pamätník.

Vráťme sa ale naspäť k Hronu. Podľa kroník mládenca Štefana, ktorý bol nitrianskym správcom, opásali slovanskí veľmoži Hont a Poznaň. Dvaja bohatí Slovania opášu mlade maďarské knieža, ktoré je ich pánom temer 200 ročnou nemotornou rárohou. Pritom v roku 997 bolo ľahšie opásať Štefana maďarskou hi-tech šabľou alebo novým kvalitnejším nemeckým mečom. Je to zhola nemožne, aby starý meč predstavoval osobnú zbraň.
Dôvod prečo pri opásaní použili ten meč musel byt v samotnom meči, ako symbole.
Na meči je tento nápis. Predstavujú overenú kvalitu a dekoruje významného muža okolo roku 800. Meč musel byť v Karpatskej kotline pri ich príchode Maďarov v posledných desaťročiach 9. storočia. Nielen prítomný, ale aj významný a okruhu mladého veľkokniežaťa musela byť známa jeho história. Nesmieme zabúdať, že tiež to musel byť meč kresťana, presnejšie kresťanského vládcu.

Sú dve možnosti ako sa meč dostal do tábora Štefanovho vojska pri Hrone. Buď ho doniesol mladý Štefan z Ostrihomu, ale Hont a Poznan z Nitry. Buď je to meč Mojmíra I. alebo Pribinu.
Obaja Mojmír I. aj Pribina mohli po roku 820 dostať tento honosný meč od cisára Ľudovíta I. Pobožného. V roku 831 ho mohol odovzdať biskup Reginhar pri krste Mojmírovi, alebo v roku 828 pri vysvecovaní kostola arcibiskup Adalram Pribinovi. Mohol to byť „korunovačný a dedičný meč“ vládcu Dolnej neskôr Veľkej Moravy, alebo vládcu Nitrianska.
Existencia meča a jeho jednoznačne priradenie k sv. Štefanovi legalizuje jednu z dvoch legiend. Obe sa viažu ku koncu vlády Mojmírovcov. Ak meč doniesol mladý Štefan z Ostrihomu, tak to potvrdzuje vzdanie sa Mojmíra II. po bitke v roku 905 Arpádovi a odovzdanie Moravy, potvrdené sobášom Mojmírovej dcéry s Arpádovým synom Zoltánom. Ak priniesli meč z Nitry, tak je pravdivá povesť kronikára Kosmasa, že po prehranej bitke s Maďarmi sa Svätopluk II. utiahol do kláštora nad Nitrou. Aj keď Kosmas v legende myslel Svätopluka Veľkého, povesť sa viaže skôr k nitrianskému vládcovi Svätoplukovi II..
Pravdepodobnejšie asi bude, že je to meč Mojmírov, nakoniec Štefanovými dŕžavami v čase korunovácie boli temer rovnaké územia, akým vládli v roku 900 Mojmírovci.
Pôvodný korunovačný meč uhorských kráľov je uložený v pokladnici pražského hradu. Slávny Karol IV. ho pri inventúre dal zapísať pod názvom Gladius S. Stephani Regis Ungariae cum manubrio eburneo – Meč Sv. Štefana, Uhorské kráľovstvo, slonovinová rukoväť. Keďže Čechom nepatri, nikdy sa špeciálne nevenovali jeho výskumu, ale Maďari nepochybujú o jeho pravosti a niekedy si ho zapožičajú na rôzne výstavy.
Ten meč je veľmi podivný. Podľa knižky „Sword of the Viking Age“ z roku 2002 a aj maďarských vedcov sa jedna o stredoeurópsky výrobok z oblasti Solingenu. Čepeľ je podľa tzv. Petersenovej klasifikácii „Typ 1“.vyrobena niekedy od roku 600 do roku 820. Záštita a rukoväť sú „Typ D“, ktoré sa používali na mečoch vyrobených medzi rokmi 800 až 850. Prekrytím oboch dátumov sú roky výroby 800 až 820. A.D. To je v poriadku, ale je priveľmi starý na to aby s ním bojoval prvý uhorský kráľ v roku 1000 A.D.

Aj keď to bol vo svojej dobe kvalitný výrobok o 180 rokov neskôr by v rukách maďarského veľkokniežaťa pôsobil komicky. Ako mohla vyzerať zbraň mladého maďarského vládcu okolo roku 1000 je vidieť vo viedenskej Schatzkammer kde je tzv. Boží meč. Je to luxusná šabľa plna zlatých ozdôb. Výrobok maďarských kováčov a zodpovedá šabliam používanými maďarskými veľmožmi pri honfoglaláse - zaujatí vlasti. Šabľa je pre ľahkú jazdu výhodnejšia a neunavuje tak ruku ako meč.

Podľa kronikárov v roku 997 A.D. pri Hrone „opásali mečom“ Vajka, syna veľkokniežaťa Gejzu. Následné Vajk vybojoval víťaznú bitku pri Vespréme s pohanom Kopanyom a o pár rokov sa stal s prvým uhorským kráľom. O tom aký v bitke použil meč, Maďari nepochybujú. Na kopci s GPS 47.1295 / 18.0322 urobili 13 metrový mečový pamätník.

Vráťme sa ale naspäť k Hronu. Podľa kroník mládenca Štefana, ktorý bol nitrianskym správcom, opásali slovanskí veľmoži Hont a Poznaň. Dvaja bohatí Slovania opášu mlade maďarské knieža, ktoré je ich pánom temer 200 ročnou nemotornou rárohou. Pritom v roku 997 bolo ľahšie opásať Štefana maďarskou hi-tech šabľou alebo novým kvalitnejším nemeckým mečom. Je to zhola nemožne, aby starý meč predstavoval osobnú zbraň.
Dôvod prečo pri opásaní použili ten meč musel byt v samotnom meči, ako symbole.
+ULFBERHT+
Na meči je tento nápis. Predstavujú overenú kvalitu a dekoruje významného muža okolo roku 800. Meč musel byť v Karpatskej kotline pri ich príchode Maďarov v posledných desaťročiach 9. storočia. Nielen prítomný, ale aj významný a okruhu mladého veľkokniežaťa musela byť známa jeho história. Nesmieme zabúdať, že tiež to musel byť meč kresťana, presnejšie kresťanského vládcu.

Sú dve možnosti ako sa meč dostal do tábora Štefanovho vojska pri Hrone. Buď ho doniesol mladý Štefan z Ostrihomu, ale Hont a Poznan z Nitry. Buď je to meč Mojmíra I. alebo Pribinu.
Obaja Mojmír I. aj Pribina mohli po roku 820 dostať tento honosný meč od cisára Ľudovíta I. Pobožného. V roku 831 ho mohol odovzdať biskup Reginhar pri krste Mojmírovi, alebo v roku 828 pri vysvecovaní kostola arcibiskup Adalram Pribinovi. Mohol to byť „korunovačný a dedičný meč“ vládcu Dolnej neskôr Veľkej Moravy, alebo vládcu Nitrianska.
Existencia meča a jeho jednoznačne priradenie k sv. Štefanovi legalizuje jednu z dvoch legiend. Obe sa viažu ku koncu vlády Mojmírovcov. Ak meč doniesol mladý Štefan z Ostrihomu, tak to potvrdzuje vzdanie sa Mojmíra II. po bitke v roku 905 Arpádovi a odovzdanie Moravy, potvrdené sobášom Mojmírovej dcéry s Arpádovým synom Zoltánom. Ak priniesli meč z Nitry, tak je pravdivá povesť kronikára Kosmasa, že po prehranej bitke s Maďarmi sa Svätopluk II. utiahol do kláštora nad Nitrou. Aj keď Kosmas v legende myslel Svätopluka Veľkého, povesť sa viaže skôr k nitrianskému vládcovi Svätoplukovi II..
Pravdepodobnejšie asi bude, že je to meč Mojmírov, nakoniec Štefanovými dŕžavami v čase korunovácie boli temer rovnaké územia, akým vládli v roku 900 Mojmírovci.