Lehký tank M24 Chaffee
Napsal: 16/3/2014, 21:16
Úvod
Americká armády vyvinula a postavila v průběhu druhé světové války nejméně pět různých typů lehkých tanků. Z nich byly nejrozšířenější typy M3 a M5, známější však pod označením „Stuart“. Americké lehké tanky měly pohnutou historii v armádě během války, neboť byly použity v rolích, ke kterým se zrovna moc nehodily. Zprvu byly nasazovány jako podpora pěchoty a na boj s tanky nepřítele. Tuto roli následně převzaly střední tanky M4, lehké tanky se s úspěchem prosazovaly v bojích v Pacifiku, rokem 1944 je jejich význam podstatně snížen.
Nedostatky amerických tanků mají původ v meziválečných letech, neboť v roce 1920 ovlivnil jejich další vývoj přísné omezení finančních prostředků a hlavně velké množství tanků, které zůstaly po ukončení první světové války. Těmito tanky byly Renault FT a americký licenční Six-Ton Tank. Až na začátku 30. let americké vedení znalo, že tato technika je zastaralá a že potřebuje modernější techniku.
Na začátku druhé světové války byly ve výzbroji armád převážně lehké tanky, využívané nejen pro bojovou činnost, ale také pro průzkum. Při boji měly být podporovány středními tanky, kterých bylo avšak velmi málo. Těžké průlomové tanky, mimo Sovětský svaz, neměla ve výzbroji žádná armáda. Tak jak válka postupovala, byly lehké tanky nahrazovány lépe pancéřovanými středními tanky, které nesly základní kanónovou výzbroj v ráži 75 až 85 mm. Střední tanky celkově podporovaly pěchotu při její činnosti a utkávaly se v boji se shodnými vozidly protivníka. Následně se objevily v tankových jednotkách těžké tanky obdařené silným pancéřováním a výkonnou základní zbraní. Německá armáda dostala univerzální tank Panther, který v sobě spojoval výhody středního a těžkého tanku. Lehké tanky, kterých bylo v armádách nejvíce, byly pomalu odsouvány k jediné činnosti na kterou stačily, tedy k průzkumu. Hlavní přednost lehkých tanků měla být rychlost a dobré manévrování v terénu. Jejich výzbroj byla plánována na boj se shodnými stroji nepřítele a jiným lehce obrněným cílům. Německá vozidla navržená za války dostala kanon ráže 20 mm, americká a ruská vozidla byla osazena kanony ráže 37 a 45 mm. Britská konstrukce šla nejvýše, například u tanku Valentine byla použita kanónová ráže 57 mm a později až na ráži 75 mm, přičemž stroj dostal i nezvykle silné pancéřování. Americké a německé konstrukční kanceláře prosazovaly návrhy na lehké tanky jako vozidla se slabým pancířem, ale dobrou výzbrojí schopnou postavit se středním tankům. Německé velení rozhodlo lehké tanky osadit kanonem ráže 50 mm, avšak velkovýrobě bránil stav průmyslu a jiné přednosti výroby pro frontu. U Američanů to bylo naopak, tam sériová výroba kanonu ráže 75 mm pro tank nebyl žádný problém.
Část první : Problém s koncepcí lehkého tanku

< Lehký tank M3
> Lehký tank M3A1
Po uvržení Spojených států do víru druhé světové války byly v porovnání s ostatními státy ve výzbroji americké armády velmi malé počty tanků, přičemž lehké tanky převládaly. Aby bylo možné ve velmi krátké době vyzbrojit tankové jednotky, nečekalo se na vývoj nových vozidel, ale šlo se cestou důkladné modernizace osvědčených typů. Tím se dostaly do výroby dva typy tanků M3, lehký tank označený jako M3 General Stuart a střední označený jako M3 General Lee. První operace americké armády se bez lehkých tanků M3 neobešly. Americká obrněná divize v té době měla v sestavě dva tankové pluky, každý z nich se skládal ze dvou praporů středních tanků M3 a jednoho praporu lehkých tanků M3. První střety s nepřátelskými tanky v severní Africe poukázaly na fakt, že nový lehký tank je nutností.
Následně byly vyvinuty dva stroje, modernizovaný následník M3A3 s novější korbou a věží a nový lehký tank M5. Tento lehký tank měl od typu M3A3 odlišnou korbu a jeho sedmiválcový hvězdicový motor byl vyměněn za dva řadové automobilové motory. Změna se nedotkla podvozku a výzbroje, kanonu ráže 37 mm. Pancéřování zůstávalo téměř shodné. Lehké tanky typové řady M3 a M5 dosahovaly rychlosti 48 km/h, což je řadilo k rychlejším vozidlům, a pro průzkumnou činnost to bylo výhodou. Mezitím byl na začátku roku 1941 ve Spojených státech vyvinut prototyp lehkého tanku s označením T7. Vozidlo pro podporu pěchoty s hmotností okolo 14 tun, vezlo mimo kulometnou výzbroj, kanon ráže 37 mm. Velení americké armády se navržený stroj nelíbil a žádalo tank, který by byl rychlejší a se silnější výzbrojí, tím i těžší. O rok později, přesněji v květnu 1942 byl představen prototyp tanku s kanónovou výzbrojí ráže 57 mm. Při testech se ukázalo, že tato ráže je málo účinná a tím proti stávajícím německým strojům nedostatečná. Další prototypové vozidlo, s označením T7E5, bylo postaveno v srpnu téhož roku (1942), tentokrát s kanonem ráže 75 mm. Změny na prototypu se odrazily v hmotnosti, která se zastavila na 27 tunách, a další úpravy ho posunuly na hmotnost 29 tun, což vozidlo posunulo do kategorie pro střední tanky. Celkově bylo vyrobeno sedm kusů tohoto neúspěšného projektu T7, ale na druhou stranu byla konečně určeny obecná kritéria pro nový lehký tank. Pancéřování tanků M3 a M5 se nijak nezměnilo, ale výzbroj měla stačit k boji se středními tanky. Vznikl také projekt lehkého tanku M5 s kanonem ráže 75 mm, ale problém bez úpravy věže projekt ukončil. V rozhodování pomohly zkušenosti z bojů v Tunisku a vyjádření takových autorit, jako generálové George Patton a Omar Bradley. Lehkým tankům tím připadla pouze průzkumná role a toto rozhodnutí se podepsalo v létě 1943 na změnách struktury obrněných divizí. Od září se v každém praporu nacházely tři roty středních tanků a jen jedna rota lehkých tanků, význam lehkých tanků klesal.
< Lehký tank M3A3
> Lehký tank M5A1
Část druhá : Zahájení projektu lehkého tanku T24
< Samohybná houfnice M8 HMC
> Lehký tank M22 Locust
Ještě před úmyslem s instalací kanonu ráže 75 mm se Američané pustili do projektu navýšení palebné síly lehkého tanku montáží houfnice M2/M3 ráže 75 mm na lafetě M7. Stroj dostal označení 75 mm HMC M8 (Howitzer Motor Carriage – samohybná houfnice ráže 75 mm). Rozdíly v konstrukci korby si vyžádaly změnu její horní desky a přesun průlezů posádky z horní desky na přední desku. Následovala možnost montáže kanonu M6 ráže 75 mm v podobné věži, zde se ale jednalo o speciální kanon vyvinutý pro útočnou verzi bombardéru B-25H Mitchell. Kanon měl po úpravách nižší hmotnost a menší zpětný ráz, v tanku byl spřažen s kulometem a uložen v zavřené věži (u předchozího vozidla M8 byla věž otevřená).
Zprvu bylo počítáno neměnit pohonné jednotky tanku M5, korba a podvozek musel být nově vytvořený, neboť podvozek lehkého tanku M5 byl vyvinut na začátku 30. let. Hmotnost tanku se nesměla dostat nad hranici 20 tun, což se podepsalo na snížení tloušťky pancéřových desek. Tento projekt nového lehkého tanku, zahájený 29. dubna 1943 obdržel označení T24. Jako zajímavost je třeba uvést fakt, že o měsíc dříve běžela výroba lehkého tanku M22 Locust. Stroj určený pro výsadkové jednotky se konstrukčně podobal lehkým tankům typové řady M3 a M5 (upravený M5), se shodnou výzbrojí. Vývoj tanku Locust byl zahájen v únoru 1941, po roce vývoje a testů přišla objednávka na 500 vozidel, později navýšena na 1900 strojů, o další rok (duben 1943) první vozidla už přebírala armáda. Tanky byly možné přepravit vzduchem kluzáky Hamilcar či letounem C-54. Projekt T24 byl přidělen konstrukční kanceláři společnosti Chrysler Motor Car Division koncernu General Motors Corporation, které velel hlavní inženýr firmy Chrysler Ed Cole. Vytvoření korby nového tanku dostala na starost společnost Cadillac, která z časových důvodů kopírovala konstrukci modernější variantu lehkého tanku M5A1. Zprvu konstruktéři vycházeli z horní část korby samohybné houfnice M8, ale větší průměr základny věže se podepsal na širší korbě nad článkovými pásy a roztažení postranic směrem ven. Větší věž si totiž vyžádalo vedení obrněných sil (Armored Force), neboť byla naplánována pro tříčlennou posádku. Ve věži měl velitel se střelcem stanoviště na levé straně, napravo se nacházel nabíječ. Další požadavky a změny vytvořily úplně novou konstrukci korby, která byla nepodobná dřívějším tankům. Pancéřové desky korby měly sklon, nejvíce však přední deska, což navyšovalo odolnost proti průstřelu. Poklop nouzového opuštění tanku se nacházel v podlaze za stanovištěm řidiče. Řidič se nacházel na levé straně v přední části korby., na rozdíl od lehkých tanků M5 a M5A1, které měly ovládací otočné páčky, měl k dispozici pedály. Prvky kontroly pro řidiče byly v tanku zdvojeny, svoje v základu měl i pomocný řidič.
Posádka tanku M24 byla převážně čtyřčlenná, ale v některých zdrojích se uvádí pátý člen. Ten měl stanoviště napravo vedle řidiče a byl cvičen jako pomocný řidič (asistent řidiče), měl na starost radiostanici a byl schopen zastat funkci nabíječe. Mimo to obsluhoval kulomet ráže 7,62 mm na kulovém čepu nainstalovaný do pravého předního pancíře. Poklopy řidičů se otevíraly tak, že se lehce nadzvedly a otočily na čepu bokem, každý z nich byl opatřen otočným periskopem.
Výzbroj lehkého tanku byla svěřena firmě Rock Island Arsenal, která použila upravený kanon T13E1 vyvinutý pro protilodní útočnou verzi středního bombardéru B-25H Mitchell. Kanon ráže 75 mm dostal tlumič zpětných rázů T19. Náboje navržené ráže 75 mm bylo výhodou pro logistiku amerických tankových jednotek, neboť jsou používány středními tanky M4 Sherman. Další výhodou této zbraně byla hmotnost. V porovnání s dělem M3 s hmotností 401 kg měl kanon M5 pouze 180 kg. Pravděpodobně v průběhu června roku 1943 procházel kanon palebnými testy a byl zkoušen v lafetě T90, s použitím modernějším tlumičem zpětných rázů T33. Kanon, později pod výrobním označením M6, byl nainstalován do věže s průměrem podstavy 1524 mm, zákluz zbraně s délkou 30 cm byl v toleranci. Jako sekundární výzbroj doplňovaly základní zbraň dva kulomety ráže 7,62 mm, jeden spřažený s kanonem a druhý se nacházel v přední části korby. Jeden kulomet M2 HB ráže 12,7 mm, umístěným na věži, byl určen k palbě proti nízko létajícím cílům. V pravé přední části věže byl namontován minomet M3 ráže 50 mm pro vrhání dýmových granátů, po ukončení války byl z vozidel demontován.
Dřevěná maketa lehkého tanku T24, tvar věže a výzbroj v té době nebyla ještě vyřešena.
Podvozek byl vytvořen podle zatím nepoužitého amerického patentu ze začátku 30. let, s plánem zavěšení na torzních tyčích. U vozidla byly použity nově upravené torzní tyče, s pomocí odpružení dvou pojezdových kol. S článkovými pásy typu T72 o šířce 406,4 mm, s jedním hrotem uprostřed tak vznikl úplně jiný podvozek než u typu M5, a šíře pásů slibovala dobrý pohyb v terénu. Zavěšení pojezdových kol nebylo nové, ale technici použili prvky z podvozku stíhače tanků GMC M18 Hellicat (Gun Motor Carriage). Testy pak potvrdily, že nový podvozek zlepšil jízdu a pohyb v terénu. Jak už bylo uvedeno, zprvu byl zámysl použít kompletní pohonný systém z lehkého tanku M5A1, ale došlo na změny. Dva osmiválcové motory Cadillac o výkonu 82 kW (110 HP na motor) zůstaly, dostaly větší chladiče, ale pro závadnost automatické převodové skříně u tanku M5A1 byla použita ruční převodovka. Převodovky se nacházely v přední části korby a pro zamýšlenou nízkou siluetu vozidla byly hnací hřídele uloženy velmi nízko. Řidič prototypu měl k dispozici dva převodové stupně pro jízdu vpřed a jednu zpátečku.

Lehký tank T24 v průběhu testů ve Fort Knox .
V květnu 1943 byla hotova dřevěná maketa projektu T24, po představení a následnému schválení armádního velení byla rozjeta výroba dvou prototypů. Postavený model udělal velmi dobrý dojem a Výbor pro vyzbrojování ( Ordnance Committee) nečekal na provedení testů a už 2. září ve svém nařízení OCM 21446 navrhl výrobu 1000 tanků. Tento počet tanků M24 měl být postaven místo lehkého tanku ve verzi M5A1. V objednávce nebránil ani nesouhlas vedoucího konstruktéra, který poukazoval na nesplnění požadavků armády ohledně hmotnosti a šířky plánovaného stroje. Přední pancéřová deska měla velký sklon (30°) s tloušťkou pancíře 25 mm, spodní pak shodnou tloušťku se sklonem 45°. Nejsilnější pancíř byl použit na štít kanonu, kde spodní i horní část měla sílu 38 mm. Celková hmotnost tanku se pohybovala kolem 20 tun a dvojice motorů Cadillac ho rozjela na rychlost 56,3 km/h po zpevněném povrchu a 27,4 km/hod v terénu.
< První prototyp lehkého tanku T24 vystavený v Aberdeen Proving Ground ze dne 21. října 1943. Stroj nemá velitelskou pozorovací věžičku, ale má instalované všechny kulomety.
> Snímek ze dne 7. února.1944 na polygonu v Aberdeen Proving Ground, první prototyp lehkého tanku T24 v průběhu testů, kde najezdil 4500 km.
První ze dvou prototypových vozidel byl hotov k 10. říjnu 1943, k oficiálnímu předání na testování na armádním polygonu Aberdeen Proving Ground došlo 15. října 1943. Druhý prototyp byl kompletní až v prosinci téhož roku. Testy prokázaly úspěšnou konstrukci a drobné závady nového vozidla byly typické pro každý nový prototyp. To se však nedá říci o zkoušené výzbroji, ta jako zcela nová konstrukce úplně selhala. Po provedené modernizaci systému odbrzdění zpětného rázu byla již funkce brzdovratného zařízení v pořádku. Změnami si prošel i druhý prototyp, jemuž bylo také instalováno upravené brzdovratné zařízení. Testy se protáhly až do poloviny prosince roku 1943, následně stroje převzal Výbor pro obrněné síly (Armored Force Board) ve Fort Knox k hodnocení vhodnosti pro službu v armádě. I když závěrečné hodnocení konstrukce lehkého tanku T24 dopadla velmi úspěšně, byly před sériovou výrobou vozidla navrženy určité změny. Úpravy se dotkly interiéru a pro munici byly montovány bezpečnější tzv. „mokré“ zásobníky. Průlez velitele byl nahrazen věžičkou D90095 o průměru 813 mm se šesti průzory a velitelský periskop odstraněn. Druhý dvoudílný průlez byl vyměněn za menší, jednodílný, před kterým se nacházel ventilátor, doposud instalovaný vedle průlezu velitele. Protiletadlový kulomet byl osazen masivnější trojnožkou. Na levé straně věže byla přibyla anténa, na pravé straně otvor pro střelbu a současně pro nakládání munice. Kombinace nové přenosové jednotky a převodovky Hydramatic nabídla celkem osm rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro zpátečku, což bylo velmi užitečné, neboť umožnilo rychlé vycouvání dosahující k rychlosti až 28 km/hod.


Standardizovaný lehký tank M24, na fografiích je stroj z první výrobní série, Aberdeen dne 23. června 1944. Velitelská věžička je vlevo a protiletadlový kulomet umístěn vpravo vzadu.
Část třetí : Sériová výroba lehkého tanku M24

Výrobu lehkého tanku dostala na starost společnost Cadillac, která částečně popustila část objednávky firmě Massey-Harris. Důvodem předání části výroby do jiného závodu bylo navýšení objednávky ze dne 12.prosince 1943 z 1000 kusů na 1800 tanků. Rozběhnutí výroby v halách Cadillacu bylo naplánováno na začátek března, ale výrobní linka byla obsazena lehkými tanky M5A1, které se zde montovaly až do 25. dubna 1944. A tak byl do konce dubna zkompletován pouze jeden tank. V květnu se výrobní linky o prostor dělily ještě s tanky M4A1, potom už se výroba lehkého tanku T24 rozjela naplno. Výrobní linky společnosti Massey-Harris se výrobou stroje T24 plně zaměstnaly až srpnu, neboť do konce července se zabývaly ještě produkcí lehkého tanku M5A1. Protože první bojové nasazení lehkého tanku M5A1 na západní frontě v létě čtyřiačtyřicátého roku se nesetkalo s kvalitním hodnocením, byla objednávka na nový lehký tak opět víc jak znásobena. Do výzbroje americké armády byl nařízením OCM 24175 nový lehký tank přijat 22. června roku 1944 a obdržel oficiální označení M24 Light Tank, tedy lehký tank M24. K označení mu později přibylo pojmenování Chaffee, a to na počest generála Adnyho Chaffee, který se výrazně zasloužil o budování obrněných sil ( Armored Force) americké armády. Celkově bylo vyrobeno na 4731 kusů tohoto bojového vozidla, o převážnou část (3300 kusů) se postarala společnost Cadillac. Jiné zdroje uvádí rozdílná čísla, například 4070 tanků či 4371, v druhém případě jde asi o překlep. Mimo lehký tank M24 byl plán na jeho podvozku navíc vytvořit 345 dalších vozidel. Jednalo se o samohybný protiletadlový dvojkanon M19 a samohybnou houfnici M41. Jelikož se zde zdroje v počtech rozcházejí, mělo být vytvořeno asi 300 M19 GMC (Gun Motor Carriage) a 45 kusů M41 HMC (Hovitzer Motor Carriage), nakonec bylo pravděpodobně vyrobeno 60 strojů M41. V závěrečném období sériové výroby se cena za jeden lehký tank M24 ustálila na 39 653 dolarů.
V průběhu výroby došlo k určitým změnám, část tanků dostala skládací desku pro ochranu hlavy řidiče při jízdě s otevřeným průlezem. Standardně tanky M24 obdržely ocelové článkové pásy T72E1, v zimě byly pásy doplněny o rozšiřující překryty, tzv. Grounsers. U později vyrobených strojů byly instalovány článkové pásy T85E1 s gumovými násadami. Jelikož palba z protiletadlového kulometu se odbývala převážně mimo věž, byla zbraň montována vedle velitelské věžičky či před věžičku.

< Stanoviště řidiče v lehkém tanku M24 je vpředu na levé straně korby, zde je pohled na jeho stanoviště zevnitř.
> Pohled do vnitřku lehkého tanku na schránky k uložení munice.

< Na pravé straně korby, za sedačkou druhého řidiče je umístěn únikový poklop.
> Vnitřní pohled na ventilátor namontovaný do střechy korby mezi řidičem a asistentem řidiče.
Technická data lehkého tanku M24 Chaffee
typ : lehký tank
hmotnost : 18,4 t
rozměry : délka (s kanonem) 5560 mm, délka korby 5030 mm, šířka 3000 mm, výška 2770 mm, světlost 460 mm
posádka : 4 -5 mužů (velitel, řidič, střelec, nabíječ) případně druhý řidič, sloužící jako radista a střelec z příďového kulometu
výzbroj : kanon M6 L/39 ráže 75 mm (48 nábojů), protiletadlový kulomet Browning M2HB ráže 12,7 mm (440 nábojů), 2 kulomety Browning M1919A4 ráže 7,62 mm (1 spřažený s kanonem, 1 uchycený v přídi (3750 nábojů)
pohon : dva osmiválcové vodou chlazené motory Cadillac Series 44T24
hmotnostní výkon : 16,09 hp/t
dojezd : silnice 161 km, terén asi 100 km
rychlost : silnice 56 km/h, terén asi 40 km/h
obsah nádrží : 500 l
spotřeba paliva : silnice 3,11 l/km, terén 5 l/km
tlak na půdu : 0,793 kg / cm ²
stoupavost : 31°
překážky : kolmá stěna 0.91 m, příkop 2,44 m, brod 1,02 m
pancéřování : korba - přední horní : 25 mm při 30 °, přední spodní : 25 mm při 45 °, boky : 25 mm při 88 °, záď :19 mm při 90 °, strop : 13 mm při 0 °, dno : 10 mm při 0 °
věž – čelo : 38 mm při 30 ° - 90 °, štít kanonu : 38 mm při 30 ° - 90 °, boky : 25 mm při 65 °, záď : 25 mm při 90 °, střecha : 13 mm při 0 ° - 22 °




Lehký tank M24 v detailech
Pokračování ve 2. části
Americká armády vyvinula a postavila v průběhu druhé světové války nejméně pět různých typů lehkých tanků. Z nich byly nejrozšířenější typy M3 a M5, známější však pod označením „Stuart“. Americké lehké tanky měly pohnutou historii v armádě během války, neboť byly použity v rolích, ke kterým se zrovna moc nehodily. Zprvu byly nasazovány jako podpora pěchoty a na boj s tanky nepřítele. Tuto roli následně převzaly střední tanky M4, lehké tanky se s úspěchem prosazovaly v bojích v Pacifiku, rokem 1944 je jejich význam podstatně snížen.
Nedostatky amerických tanků mají původ v meziválečných letech, neboť v roce 1920 ovlivnil jejich další vývoj přísné omezení finančních prostředků a hlavně velké množství tanků, které zůstaly po ukončení první světové války. Těmito tanky byly Renault FT a americký licenční Six-Ton Tank. Až na začátku 30. let americké vedení znalo, že tato technika je zastaralá a že potřebuje modernější techniku.
Na začátku druhé světové války byly ve výzbroji armád převážně lehké tanky, využívané nejen pro bojovou činnost, ale také pro průzkum. Při boji měly být podporovány středními tanky, kterých bylo avšak velmi málo. Těžké průlomové tanky, mimo Sovětský svaz, neměla ve výzbroji žádná armáda. Tak jak válka postupovala, byly lehké tanky nahrazovány lépe pancéřovanými středními tanky, které nesly základní kanónovou výzbroj v ráži 75 až 85 mm. Střední tanky celkově podporovaly pěchotu při její činnosti a utkávaly se v boji se shodnými vozidly protivníka. Následně se objevily v tankových jednotkách těžké tanky obdařené silným pancéřováním a výkonnou základní zbraní. Německá armáda dostala univerzální tank Panther, který v sobě spojoval výhody středního a těžkého tanku. Lehké tanky, kterých bylo v armádách nejvíce, byly pomalu odsouvány k jediné činnosti na kterou stačily, tedy k průzkumu. Hlavní přednost lehkých tanků měla být rychlost a dobré manévrování v terénu. Jejich výzbroj byla plánována na boj se shodnými stroji nepřítele a jiným lehce obrněným cílům. Německá vozidla navržená za války dostala kanon ráže 20 mm, americká a ruská vozidla byla osazena kanony ráže 37 a 45 mm. Britská konstrukce šla nejvýše, například u tanku Valentine byla použita kanónová ráže 57 mm a později až na ráži 75 mm, přičemž stroj dostal i nezvykle silné pancéřování. Americké a německé konstrukční kanceláře prosazovaly návrhy na lehké tanky jako vozidla se slabým pancířem, ale dobrou výzbrojí schopnou postavit se středním tankům. Německé velení rozhodlo lehké tanky osadit kanonem ráže 50 mm, avšak velkovýrobě bránil stav průmyslu a jiné přednosti výroby pro frontu. U Američanů to bylo naopak, tam sériová výroba kanonu ráže 75 mm pro tank nebyl žádný problém.
Část první : Problém s koncepcí lehkého tanku


< Lehký tank M3
> Lehký tank M3A1
Po uvržení Spojených států do víru druhé světové války byly v porovnání s ostatními státy ve výzbroji americké armády velmi malé počty tanků, přičemž lehké tanky převládaly. Aby bylo možné ve velmi krátké době vyzbrojit tankové jednotky, nečekalo se na vývoj nových vozidel, ale šlo se cestou důkladné modernizace osvědčených typů. Tím se dostaly do výroby dva typy tanků M3, lehký tank označený jako M3 General Stuart a střední označený jako M3 General Lee. První operace americké armády se bez lehkých tanků M3 neobešly. Americká obrněná divize v té době měla v sestavě dva tankové pluky, každý z nich se skládal ze dvou praporů středních tanků M3 a jednoho praporu lehkých tanků M3. První střety s nepřátelskými tanky v severní Africe poukázaly na fakt, že nový lehký tank je nutností.
Následně byly vyvinuty dva stroje, modernizovaný následník M3A3 s novější korbou a věží a nový lehký tank M5. Tento lehký tank měl od typu M3A3 odlišnou korbu a jeho sedmiválcový hvězdicový motor byl vyměněn za dva řadové automobilové motory. Změna se nedotkla podvozku a výzbroje, kanonu ráže 37 mm. Pancéřování zůstávalo téměř shodné. Lehké tanky typové řady M3 a M5 dosahovaly rychlosti 48 km/h, což je řadilo k rychlejším vozidlům, a pro průzkumnou činnost to bylo výhodou. Mezitím byl na začátku roku 1941 ve Spojených státech vyvinut prototyp lehkého tanku s označením T7. Vozidlo pro podporu pěchoty s hmotností okolo 14 tun, vezlo mimo kulometnou výzbroj, kanon ráže 37 mm. Velení americké armády se navržený stroj nelíbil a žádalo tank, který by byl rychlejší a se silnější výzbrojí, tím i těžší. O rok později, přesněji v květnu 1942 byl představen prototyp tanku s kanónovou výzbrojí ráže 57 mm. Při testech se ukázalo, že tato ráže je málo účinná a tím proti stávajícím německým strojům nedostatečná. Další prototypové vozidlo, s označením T7E5, bylo postaveno v srpnu téhož roku (1942), tentokrát s kanonem ráže 75 mm. Změny na prototypu se odrazily v hmotnosti, která se zastavila na 27 tunách, a další úpravy ho posunuly na hmotnost 29 tun, což vozidlo posunulo do kategorie pro střední tanky. Celkově bylo vyrobeno sedm kusů tohoto neúspěšného projektu T7, ale na druhou stranu byla konečně určeny obecná kritéria pro nový lehký tank. Pancéřování tanků M3 a M5 se nijak nezměnilo, ale výzbroj měla stačit k boji se středními tanky. Vznikl také projekt lehkého tanku M5 s kanonem ráže 75 mm, ale problém bez úpravy věže projekt ukončil. V rozhodování pomohly zkušenosti z bojů v Tunisku a vyjádření takových autorit, jako generálové George Patton a Omar Bradley. Lehkým tankům tím připadla pouze průzkumná role a toto rozhodnutí se podepsalo v létě 1943 na změnách struktury obrněných divizí. Od září se v každém praporu nacházely tři roty středních tanků a jen jedna rota lehkých tanků, význam lehkých tanků klesal.


< Lehký tank M3A3
> Lehký tank M5A1
Část druhá : Zahájení projektu lehkého tanku T24


< Samohybná houfnice M8 HMC
> Lehký tank M22 Locust
Ještě před úmyslem s instalací kanonu ráže 75 mm se Američané pustili do projektu navýšení palebné síly lehkého tanku montáží houfnice M2/M3 ráže 75 mm na lafetě M7. Stroj dostal označení 75 mm HMC M8 (Howitzer Motor Carriage – samohybná houfnice ráže 75 mm). Rozdíly v konstrukci korby si vyžádaly změnu její horní desky a přesun průlezů posádky z horní desky na přední desku. Následovala možnost montáže kanonu M6 ráže 75 mm v podobné věži, zde se ale jednalo o speciální kanon vyvinutý pro útočnou verzi bombardéru B-25H Mitchell. Kanon měl po úpravách nižší hmotnost a menší zpětný ráz, v tanku byl spřažen s kulometem a uložen v zavřené věži (u předchozího vozidla M8 byla věž otevřená).
Zprvu bylo počítáno neměnit pohonné jednotky tanku M5, korba a podvozek musel být nově vytvořený, neboť podvozek lehkého tanku M5 byl vyvinut na začátku 30. let. Hmotnost tanku se nesměla dostat nad hranici 20 tun, což se podepsalo na snížení tloušťky pancéřových desek. Tento projekt nového lehkého tanku, zahájený 29. dubna 1943 obdržel označení T24. Jako zajímavost je třeba uvést fakt, že o měsíc dříve běžela výroba lehkého tanku M22 Locust. Stroj určený pro výsadkové jednotky se konstrukčně podobal lehkým tankům typové řady M3 a M5 (upravený M5), se shodnou výzbrojí. Vývoj tanku Locust byl zahájen v únoru 1941, po roce vývoje a testů přišla objednávka na 500 vozidel, později navýšena na 1900 strojů, o další rok (duben 1943) první vozidla už přebírala armáda. Tanky byly možné přepravit vzduchem kluzáky Hamilcar či letounem C-54. Projekt T24 byl přidělen konstrukční kanceláři společnosti Chrysler Motor Car Division koncernu General Motors Corporation, které velel hlavní inženýr firmy Chrysler Ed Cole. Vytvoření korby nového tanku dostala na starost společnost Cadillac, která z časových důvodů kopírovala konstrukci modernější variantu lehkého tanku M5A1. Zprvu konstruktéři vycházeli z horní část korby samohybné houfnice M8, ale větší průměr základny věže se podepsal na širší korbě nad článkovými pásy a roztažení postranic směrem ven. Větší věž si totiž vyžádalo vedení obrněných sil (Armored Force), neboť byla naplánována pro tříčlennou posádku. Ve věži měl velitel se střelcem stanoviště na levé straně, napravo se nacházel nabíječ. Další požadavky a změny vytvořily úplně novou konstrukci korby, která byla nepodobná dřívějším tankům. Pancéřové desky korby měly sklon, nejvíce však přední deska, což navyšovalo odolnost proti průstřelu. Poklop nouzového opuštění tanku se nacházel v podlaze za stanovištěm řidiče. Řidič se nacházel na levé straně v přední části korby., na rozdíl od lehkých tanků M5 a M5A1, které měly ovládací otočné páčky, měl k dispozici pedály. Prvky kontroly pro řidiče byly v tanku zdvojeny, svoje v základu měl i pomocný řidič.
Posádka tanku M24 byla převážně čtyřčlenná, ale v některých zdrojích se uvádí pátý člen. Ten měl stanoviště napravo vedle řidiče a byl cvičen jako pomocný řidič (asistent řidiče), měl na starost radiostanici a byl schopen zastat funkci nabíječe. Mimo to obsluhoval kulomet ráže 7,62 mm na kulovém čepu nainstalovaný do pravého předního pancíře. Poklopy řidičů se otevíraly tak, že se lehce nadzvedly a otočily na čepu bokem, každý z nich byl opatřen otočným periskopem.
Výzbroj lehkého tanku byla svěřena firmě Rock Island Arsenal, která použila upravený kanon T13E1 vyvinutý pro protilodní útočnou verzi středního bombardéru B-25H Mitchell. Kanon ráže 75 mm dostal tlumič zpětných rázů T19. Náboje navržené ráže 75 mm bylo výhodou pro logistiku amerických tankových jednotek, neboť jsou používány středními tanky M4 Sherman. Další výhodou této zbraně byla hmotnost. V porovnání s dělem M3 s hmotností 401 kg měl kanon M5 pouze 180 kg. Pravděpodobně v průběhu června roku 1943 procházel kanon palebnými testy a byl zkoušen v lafetě T90, s použitím modernějším tlumičem zpětných rázů T33. Kanon, později pod výrobním označením M6, byl nainstalován do věže s průměrem podstavy 1524 mm, zákluz zbraně s délkou 30 cm byl v toleranci. Jako sekundární výzbroj doplňovaly základní zbraň dva kulomety ráže 7,62 mm, jeden spřažený s kanonem a druhý se nacházel v přední části korby. Jeden kulomet M2 HB ráže 12,7 mm, umístěným na věži, byl určen k palbě proti nízko létajícím cílům. V pravé přední části věže byl namontován minomet M3 ráže 50 mm pro vrhání dýmových granátů, po ukončení války byl z vozidel demontován.
Podvozek byl vytvořen podle zatím nepoužitého amerického patentu ze začátku 30. let, s plánem zavěšení na torzních tyčích. U vozidla byly použity nově upravené torzní tyče, s pomocí odpružení dvou pojezdových kol. S článkovými pásy typu T72 o šířce 406,4 mm, s jedním hrotem uprostřed tak vznikl úplně jiný podvozek než u typu M5, a šíře pásů slibovala dobrý pohyb v terénu. Zavěšení pojezdových kol nebylo nové, ale technici použili prvky z podvozku stíhače tanků GMC M18 Hellicat (Gun Motor Carriage). Testy pak potvrdily, že nový podvozek zlepšil jízdu a pohyb v terénu. Jak už bylo uvedeno, zprvu byl zámysl použít kompletní pohonný systém z lehkého tanku M5A1, ale došlo na změny. Dva osmiválcové motory Cadillac o výkonu 82 kW (110 HP na motor) zůstaly, dostaly větší chladiče, ale pro závadnost automatické převodové skříně u tanku M5A1 byla použita ruční převodovka. Převodovky se nacházely v přední části korby a pro zamýšlenou nízkou siluetu vozidla byly hnací hřídele uloženy velmi nízko. Řidič prototypu měl k dispozici dva převodové stupně pro jízdu vpřed a jednu zpátečku.
Lehký tank T24 v průběhu testů ve Fort Knox .
V květnu 1943 byla hotova dřevěná maketa projektu T24, po představení a následnému schválení armádního velení byla rozjeta výroba dvou prototypů. Postavený model udělal velmi dobrý dojem a Výbor pro vyzbrojování ( Ordnance Committee) nečekal na provedení testů a už 2. září ve svém nařízení OCM 21446 navrhl výrobu 1000 tanků. Tento počet tanků M24 měl být postaven místo lehkého tanku ve verzi M5A1. V objednávce nebránil ani nesouhlas vedoucího konstruktéra, který poukazoval na nesplnění požadavků armády ohledně hmotnosti a šířky plánovaného stroje. Přední pancéřová deska měla velký sklon (30°) s tloušťkou pancíře 25 mm, spodní pak shodnou tloušťku se sklonem 45°. Nejsilnější pancíř byl použit na štít kanonu, kde spodní i horní část měla sílu 38 mm. Celková hmotnost tanku se pohybovala kolem 20 tun a dvojice motorů Cadillac ho rozjela na rychlost 56,3 km/h po zpevněném povrchu a 27,4 km/hod v terénu.
< První prototyp lehkého tanku T24 vystavený v Aberdeen Proving Ground ze dne 21. října 1943. Stroj nemá velitelskou pozorovací věžičku, ale má instalované všechny kulomety.
> Snímek ze dne 7. února.1944 na polygonu v Aberdeen Proving Ground, první prototyp lehkého tanku T24 v průběhu testů, kde najezdil 4500 km.
První ze dvou prototypových vozidel byl hotov k 10. říjnu 1943, k oficiálnímu předání na testování na armádním polygonu Aberdeen Proving Ground došlo 15. října 1943. Druhý prototyp byl kompletní až v prosinci téhož roku. Testy prokázaly úspěšnou konstrukci a drobné závady nového vozidla byly typické pro každý nový prototyp. To se však nedá říci o zkoušené výzbroji, ta jako zcela nová konstrukce úplně selhala. Po provedené modernizaci systému odbrzdění zpětného rázu byla již funkce brzdovratného zařízení v pořádku. Změnami si prošel i druhý prototyp, jemuž bylo také instalováno upravené brzdovratné zařízení. Testy se protáhly až do poloviny prosince roku 1943, následně stroje převzal Výbor pro obrněné síly (Armored Force Board) ve Fort Knox k hodnocení vhodnosti pro službu v armádě. I když závěrečné hodnocení konstrukce lehkého tanku T24 dopadla velmi úspěšně, byly před sériovou výrobou vozidla navrženy určité změny. Úpravy se dotkly interiéru a pro munici byly montovány bezpečnější tzv. „mokré“ zásobníky. Průlez velitele byl nahrazen věžičkou D90095 o průměru 813 mm se šesti průzory a velitelský periskop odstraněn. Druhý dvoudílný průlez byl vyměněn za menší, jednodílný, před kterým se nacházel ventilátor, doposud instalovaný vedle průlezu velitele. Protiletadlový kulomet byl osazen masivnější trojnožkou. Na levé straně věže byla přibyla anténa, na pravé straně otvor pro střelbu a současně pro nakládání munice. Kombinace nové přenosové jednotky a převodovky Hydramatic nabídla celkem osm rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro zpátečku, což bylo velmi užitečné, neboť umožnilo rychlé vycouvání dosahující k rychlosti až 28 km/hod.
Standardizovaný lehký tank M24, na fografiích je stroj z první výrobní série, Aberdeen dne 23. června 1944. Velitelská věžička je vlevo a protiletadlový kulomet umístěn vpravo vzadu.
Část třetí : Sériová výroba lehkého tanku M24


Výrobu lehkého tanku dostala na starost společnost Cadillac, která částečně popustila část objednávky firmě Massey-Harris. Důvodem předání části výroby do jiného závodu bylo navýšení objednávky ze dne 12.prosince 1943 z 1000 kusů na 1800 tanků. Rozběhnutí výroby v halách Cadillacu bylo naplánováno na začátek března, ale výrobní linka byla obsazena lehkými tanky M5A1, které se zde montovaly až do 25. dubna 1944. A tak byl do konce dubna zkompletován pouze jeden tank. V květnu se výrobní linky o prostor dělily ještě s tanky M4A1, potom už se výroba lehkého tanku T24 rozjela naplno. Výrobní linky společnosti Massey-Harris se výrobou stroje T24 plně zaměstnaly až srpnu, neboť do konce července se zabývaly ještě produkcí lehkého tanku M5A1. Protože první bojové nasazení lehkého tanku M5A1 na západní frontě v létě čtyřiačtyřicátého roku se nesetkalo s kvalitním hodnocením, byla objednávka na nový lehký tak opět víc jak znásobena. Do výzbroje americké armády byl nařízením OCM 24175 nový lehký tank přijat 22. června roku 1944 a obdržel oficiální označení M24 Light Tank, tedy lehký tank M24. K označení mu později přibylo pojmenování Chaffee, a to na počest generála Adnyho Chaffee, který se výrazně zasloužil o budování obrněných sil ( Armored Force) americké armády. Celkově bylo vyrobeno na 4731 kusů tohoto bojového vozidla, o převážnou část (3300 kusů) se postarala společnost Cadillac. Jiné zdroje uvádí rozdílná čísla, například 4070 tanků či 4371, v druhém případě jde asi o překlep. Mimo lehký tank M24 byl plán na jeho podvozku navíc vytvořit 345 dalších vozidel. Jednalo se o samohybný protiletadlový dvojkanon M19 a samohybnou houfnici M41. Jelikož se zde zdroje v počtech rozcházejí, mělo být vytvořeno asi 300 M19 GMC (Gun Motor Carriage) a 45 kusů M41 HMC (Hovitzer Motor Carriage), nakonec bylo pravděpodobně vyrobeno 60 strojů M41. V závěrečném období sériové výroby se cena za jeden lehký tank M24 ustálila na 39 653 dolarů.
V průběhu výroby došlo k určitým změnám, část tanků dostala skládací desku pro ochranu hlavy řidiče při jízdě s otevřeným průlezem. Standardně tanky M24 obdržely ocelové článkové pásy T72E1, v zimě byly pásy doplněny o rozšiřující překryty, tzv. Grounsers. U později vyrobených strojů byly instalovány článkové pásy T85E1 s gumovými násadami. Jelikož palba z protiletadlového kulometu se odbývala převážně mimo věž, byla zbraň montována vedle velitelské věžičky či před věžičku.
< Stanoviště řidiče v lehkém tanku M24 je vpředu na levé straně korby, zde je pohled na jeho stanoviště zevnitř.
> Pohled do vnitřku lehkého tanku na schránky k uložení munice.
< Na pravé straně korby, za sedačkou druhého řidiče je umístěn únikový poklop.
> Vnitřní pohled na ventilátor namontovaný do střechy korby mezi řidičem a asistentem řidiče.
Technická data lehkého tanku M24 Chaffee
typ : lehký tank
hmotnost : 18,4 t
rozměry : délka (s kanonem) 5560 mm, délka korby 5030 mm, šířka 3000 mm, výška 2770 mm, světlost 460 mm
posádka : 4 -5 mužů (velitel, řidič, střelec, nabíječ) případně druhý řidič, sloužící jako radista a střelec z příďového kulometu
výzbroj : kanon M6 L/39 ráže 75 mm (48 nábojů), protiletadlový kulomet Browning M2HB ráže 12,7 mm (440 nábojů), 2 kulomety Browning M1919A4 ráže 7,62 mm (1 spřažený s kanonem, 1 uchycený v přídi (3750 nábojů)
pohon : dva osmiválcové vodou chlazené motory Cadillac Series 44T24
hmotnostní výkon : 16,09 hp/t
dojezd : silnice 161 km, terén asi 100 km
rychlost : silnice 56 km/h, terén asi 40 km/h
obsah nádrží : 500 l
spotřeba paliva : silnice 3,11 l/km, terén 5 l/km
tlak na půdu : 0,793 kg / cm ²
stoupavost : 31°
překážky : kolmá stěna 0.91 m, příkop 2,44 m, brod 1,02 m
pancéřování : korba - přední horní : 25 mm při 30 °, přední spodní : 25 mm při 45 °, boky : 25 mm při 88 °, záď :19 mm při 90 °, strop : 13 mm při 0 °, dno : 10 mm při 0 °
věž – čelo : 38 mm při 30 ° - 90 °, štít kanonu : 38 mm při 30 ° - 90 °, boky : 25 mm při 65 °, záď : 25 mm při 90 °, střecha : 13 mm při 0 ° - 22 °








Lehký tank M24 v detailech
Pokračování ve 2. části