Motor RD-180

Moderátor: Bleu

Odpovědět
Beda
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 28/7/2012, 02:01

Motor RD-180

Příspěvek od Beda »

RD-180 je dvoukomorový raketový motor na kapalná paliva ruské konstrukce, využívající uzavřeného cyklu. Byl vyvinut ze čtyřkomorového motoru RD-170, používaného na raketách Zenit. Je vybaven jednou turbočerpadlovou jednotkou, která obsluhuje obě spalovací komory. Práva na používání motoru zakoupila na počátku 90. let společnost General Dynamics (později je získal Lockheed Martin) pro projekt pokročilé nosné rakety a program Atlas.
http://cs.wikipedia.org/wiki/RD-180

Ruský útok na americkou kosmonautiku (nebo peněženku?)
http://blog.kosmonautix.cz/2013/09/rusk ... penezenku/

Obrázek

mepu píše:Rusko zakázalo USA používání ruských raketových motorů RD-180 (první stupeň Atlas III) při vynášení vojenských družic. A od 1.června zakáže na svém území všechny stanice GPS.
http://rt.com/news/158680-russia-usa-rocket-gps/
===
tak to mají docela problém s těmi motory...
Na co je používali? Co já vim, tak je na nic USA nevyužívalo, jen se přemejšlelo, že by ten motor šel použít a co si taky pomatuju, že se docela zvedla kritika v USA, že pak bude NASA závislá na Rusku načeš bylo prohlášeno, že je RD Amross velice daleko ve vývoji své vlastní verze RD-180 (to se psal rok 2011 tušim). Takže to zase vypadá na stejně bezzubé zákazy, jako EU, nebo USA, on je ve výsledku ten Putin stejnej šašek jako Obama...
Nejde o zakazani GPS. Ten system ma na zemi stanice, podle kterych se v tom systemu kalibruje presnost. Rusove take nekolik let usiluji a vystavbu pozemnich stanic v USA a ty jim to neumoznili, pry by Glosnas na uzemi zpresnil navadeni raket.....To jako ze by ho pri napadeni nemohli vypnout ??? Urcite na kazde strane jsou pripravene rakety na likvidaci navigacnich druzic. Tak kde ty pozemni stanice nejsou, je presnost mensi. Uz na to doplatil amiku torpedoborec, verili GPS a v tom oceanu to melo presnost 100m a rozparali si bok lode.

ISS
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa ... i-iss.html
Coz je horsi ze o ISS je smlouva do roku 2020 a rusove ji nebudou chtit prodlouzit. Amici do te doby musi mit vlastni dopravu astronautu, ale uz nechali spadnout Skylab, tak ISS muze mit podobny osud. Ono se moc nepise o spolupraci na palube ISS, ale v zacatku rusove nesmeli do prostor amiku...jak je to ted se nepise. Jestli maji nejake prostory kam druha strana nesmi. Tak pokud se nedohodnou na prodlouzeni smlouvy, bude to pro kosmonautiku rana. Museli by provoz financovat prevazne amici.
ISS je stavena tak ze spousta agragetu zajistujici provoz je spolecnych, tak jestli rusove na ISS skonci, na sve palube zhasnou a zamknou, tak pujde ISS do kopru. Stanice neni konstruovana na cinost bez posadky. Pokud by to chtela nektera strana pouzivat sama, jiste by musela tu cast druheho odkoupit. V tom ISS jede rada statu, davali do toho penize, podileli se na vyrobe. Byl by to jiste na dlouhou radu konec mezinarodni spoluprace. Svoji stanici chce postavit Cina. Uz se objevil clanek ze rusove lituji likvidace ISS. Ze byl ISS stary a zaostalej.... V poslednim obdobi zivota raketoplanu, stare dily elektroniky nakupovali pres inzeraty od soukromniku, kteri to meli z likvidace starych el. systemu v prumyslu..... O likvidaci MIRu stali amici, aby rusove penize davali jen do ISS.

Otázka kolem ISS http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=165152#p165152

Muzeme jen doufat, ze az se to uklidni, zase se dohodnou, ale jiste to poskodi duveru ve spolupraci.

http://www.astro.cz/clanek/6235
Ty motory muzou amici dal pouzivat, ale nesmi je pouzit na vynaseni vojenskych druzic. Ze je kupujou, no je to pro ne levnejsi, kdyz nebudou kamaradi, tak vojenska spoluprace nebude, to same s Ukrajinou.
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od CAT »

Beda: Ohledně těch motorů už jsem doplňoval info...
CAT píše: No ono je to jinak - Amíci to samosebou postavit schopni jsou, jen k tomu zatim nebyl důvod, odhadují, že by to stálo 1 bilion dolců a cca 5 let rozjet výrobu na půdě USA, což neni nic nereálnýho, ani hrozně moc drahýho... Takže toliko fakta k tomu co dokážou, nebo nedokážu USA vyrobit. Další věcí je ta, že by se toho ihned chytly firmy v USA, třeba Space Exploration Technologies, jejichž SpaceX Falcon 9v1.1 dokáže Atlas V nahradit a zrovna je ve fázi certifikování US Air force... Takže se musí nechat, že to je rozhodně větší políček, než 15 odřízlejch kont, ale taky ne tvrdá rána vesmírnému výzkumu USA...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

Beda píše: Na co je používali? Co já vim, tak je na nic USA nevyužívalo, jen se přemejšlelo, že by ten motor šel použít a co si taky pomatuju, že se docela zvedla kritika v USA, že pak bude NASA závislá na Rusku načeš bylo prohlášeno, že je RD Amross velice daleko ve vývoji své vlastní verze RD-180 (to se psal rok 2011 tušim). Takže to zase vypadá na stejně bezzubé zákazy, jako EU, nebo USA, on je ve výsledku ten Putin stejnej šašek jako Obama...
Bedo a CATe něco si o tom nastudujte, se v těch raketových motorech fakt mýlíte :) Nosič Atlas V - první start 15. června 2007, ten byl přímo pro používaní RD-180 vyvinut (jiný motor LOX/RP s takovými výkonovými parametry prostě na světě neexistuje, je to unikát technického rázu, který zatím nikdo nebyl schopný napodobit, američané se věnovali převážně vodíkovým motorům a motorům na TPH (proto i když mají licenci, je radši kupují a ne vyrábí (není to jak vyrobit auto), je to úplně jiná technologie LOX/RP než 50let ve svém vesmírném programu používají)) nosiče Atlas V tvoří páteř americké nosné kapacity a dlouho budou.

Americký Federální soud (11.05.2014) ukončil krátkodobý zákaz (sankce vůči RF) pro americké firmy nakupující v současné době bezkonkurenční raketové motory RD-180, ruské raketové motory se používají k dopravě životně důležitých vojenských a výzvědných družic do vesmírů. USA mají v současné době zásoby RD-180 na dva roky v případě narušení dodávek. > http://www.themoscowtimes.com/business/ ... 99839.html
wiki > http://cs.wikipedia.org/wiki/Atlas_V
Obrázek
ganglion
Příspěvky: 1
Registrován: 14/5/2014, 05:32

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od ganglion »

mepu píše:Bedo a CATe něco si o tom nastudujte, se v těch raketových motorech fakt mýlíte :) Nosič Atlas V - první start 15. června 2007, ten byl přímo pro používaní RD-180 vyvinut (jiný motor LOX/RP s takovými výkonovými parametry prostě na světě neexistuje, je to unikát technického rázu, který zatím nikdo nebyl schopný napodobit, američané se věnovali převážně vodíkovým motorům a motorům na TPH (proto i když mají licenci, je radši kupují a ne vyrábí (není to jak vyrobit auto), je to úplně jiná technologie LOX/RP než 50let ve svém vesmírném programu používají)) nosiče Atlas V tvoří páteř americké nosné kapacity a dlouho budou.
Atlas V byl vyvinut v době, kdy neexistoval Merlin. Proč by Atlas V nemohl létat třeba se sedmi Merliny 1D v prvním stupni? Ten by se tím dokonce odlehčil, RD-180 váží pět a půl tuny, kdežto sedm Merlinů 1D se v pohodě vejde do tří a půl tuny při větším tahu. Nižší hmotnost a vyšší tah (pokud to umožní zvýšit zrychlení při startu a snížit gravitační ztráty - nepřekročí-li se tím aerodynamické namáhání) by mohly aspoň částečně vykompenzovat o něco nižší specifický impulz. Možná by o něco museli zvětšit průměr prvního stupně, ale jestli se nepletu, k tomu se stejně časem chystají, tak by to udělali dřív. Asi tam bude hodně háčků, ale nevím - ušlo mi něco opravdu zásadního?
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

ganglion píše:Atlas V byl vyvinut v době, kdy neexistoval Merlin. Proč by Atlas V nemohl létat třeba se sedmi Merliny 1D v prvním stupni? Ten by se tím dokonce odlehčil, RD-180 váží pět a půl tuny, kdežto sedm Merlinů 1D se v pohodě vejde do tří a půl tuny při větším tahu. Nižší hmotnost a vyšší tah (pokud to umožní zvýšit zrychlení při startu a snížit gravitační ztráty - nepřekročí-li se tím aerodynamické namáhání) by mohly aspoň částečně vykompenzovat o něco nižší specifický impulz. Možná by o něco museli zvětšit průměr prvního stupně, ale jestli se nepletu, k tomu se stejně časem chystají, tak by to udělali dřív. Asi tam bude hodně háčků, ale nevím - ušlo mi něco opravdu zásadního?
Nahradit teoreticky 1x RD-180 6x Merliny 1D, teoreticky by šlo :) Jen to není tak jednoduché, musel bys zase stavět od základů v podstatě nový nosič v prvním stupni (opakoval by se tedy celý vývojový kolotoč po hodně let, než by do toho někdo posadil družice s nálepkou "pro národní bezpečnost"), to už je výhodnější pro USA dotovat vývoj rodiny Falconu 9 ;) A pravděpodobně tohle rozhodnutí z ruské strany jim ho urychlí.
Obrázek
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od CAT »

Mepu: Falcon je ve fázi certifikace US Air force, čili je funkční, jen mu chybí certifikát na oficiální provoz...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

CAT píše:Mepu: Falcon je ve fázi certifikace US Air force, čili je funkční, jen mu chybí certifikát na oficiální provoz...
Ale jo, ale zatím je to jen Falcon 9 a max v1.1 s 68% nosnosti oproti Atlasu V, zatímco Falcon Heavy s 53,000 kg je zas mastodont oproti tomu, z toho de vidět, že zatím za nosič Atlas V nemají náhradu.
Obrázek
BranoX5
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 14/5/2014, 10:40

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od BranoX5 »

Co sa tyka tych rd180 motorov, tak to myslim nebude take horuce, nakolko Atlas V nie je jediny nerusky tazky nosic.

- Delta IV Heavy (Boeing)
- Ariane 5 (ESA)
- H-IIB (Mitsubishi)
- Falcon (SpaceX)

celkom prehladna tabulka "raketiek"
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ch_systems
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od Alchymista »

ganglion píše:
mepu píše:Bedo a CATe něco si o tom nastudujte, se v těch raketových motorech fakt mýlíte :) Nosič Atlas V - první start 15. června 2007, ten byl přímo pro používaní RD-180 vyvinut ...
Atlas V byl vyvinut v době, kdy neexistoval Merlin. Proč by Atlas V nemohl létat třeba se sedmi Merliny 1D v prvním stupni? Ten by se tím dokonce odlehčil, RD-180 váží pět a půl tuny, kdežto sedm Merlinů 1D se v pohodě vejde do tří a půl tuny při větším tahu. Nižší hmotnost a vyšší tah (pokud to umožní zvýšit zrychlení při startu a snížit gravitační ztráty - nepřekročí-li se tím aerodynamické namáhání) by mohly aspoň částečně vykompenzovat o něco nižší specifický impulz...
Ten nižší špecifický impulz znamená pre Atlas vo verzi 551 stratu cca štvrtiny nosnosti na LEO - podľa http://mek.kosmo.cz/zaklady/vypocty.htm to vychádza 14085,9 kg so siedmimi Merlin-1C proti 18792,9kg s RD-180 - rozdiel je 4707kg. To je priliš veľa, väčšinu preň planovaných nákladov teda vôbec nevynesie. S "ľahšími" verziami Atlasu s RD-180 to bude podobné - alebo skôr ešte horšie, relatívna strata nosnosti bude horšia.
Isp - špecifický impulz - je najdôležitejší parameter raketového motoru a nedá sa "nahradiť" vôbec ničím.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 14/5/2014, 12:33, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
ganglion
Příspěvky: 1
Registrován: 14/5/2014, 05:32

Re: Vývoj na Ukrajině

Příspěvek od ganglion »

Alchymista píše:Ten nižší špecifický impulz znamená pre Atlas vo verzi 551 stratu cca štvrtiny nosnosti na LEO - podľa http://mek.kosmo.cz/zaklady/vypocty.htm to vychádza 14085,9 kg so siedmimi Merlinmi proti 18792,9kg s RD-180 - rozdiel je 4707kg. To je priliš veľa, väčšinu preň planovaných nákladov teda vôbec nevynesie. S "ľahšími" verziami Atlasu s RD-180 to bude podobné - alebo skôr ešte horšie, relatívna strata nosnosti bude horšia.
Isp - špecifický impulz - je najdôležitejší parameter raketového motoru a nedá sa "nahradiť" vôbec ničím.
Na té stránce je hromada hausnumer, jak ve vstupech, tak ve výsledcích. I když pominu, že není zřejmé, jak tam přesně zohlednit vzletový profil, žádný stupeň Atlasu V nemá 382000 newtonů tahu. Neulítla jim tam nula? Mně to přijde divné hlavně proto, že se mi moc nechce věřit, že by se to se zrychlením <0,2g po vyhoření strap-on SRBs vůbec dostalo na oběžnou dráhu i bez nákladu, natož s dvaceti tunami užitečného zatížení, což okamžitě vzbuzuje otázku, jak že to autor té stránky počítá, když pokles tahu na desetinu z té rakety neudělá ponorku. Když tam tu nulu přidám (což skutečně odpovídá tahu RD-180, i když jen na hladině moře), tak se to skoro neprojeví na rychlosti po dohoření. Já nevím, vám tohle nepřijde ani trošku podezřelé?

Jinak když tam dosadím realistická čísla pro sedm Merlinů (Isp = 2900, tah = 4550000, konstrukce -= 2120, hoření = 177), tak ten pokles je z 19900 kg (těch 18800 kg to má jen při těch nesmyslných 382 kN) na 16200 kg. To je rozdíl sice taky velký, ale aspoň o tunu lepší. Musk slibuje upratovaný (po anglicku, ne po slovensku! ;-)) Merlin 1D se 730 kN tahu na hladině moře, tak s trochou paliva navíc (prodloužit?) by s toho snad ještě tak tuna šla vyžvýknout. Nebo ten stupeň rovnou předělat pro Merliny (jelikož se tam do šířky skoro nevejdou), ale je pravda, že to pak bude úplně jiná raketa - on ten Centaur v druhém stupni přeci jen nemá s Atlasem vůbec nic společného, že.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Motor RD-180

Příspěvek od Lord »

Kéž by Rusko své hrozby naplnilo!

Jednak by to byla vzpruha pro americký raketový průmysl (národní systémy by ze dne na den dostaly nejvyšší prioritu, o tom není třeba pochybovat).
A jednak by šlo o úžasný protiargument na nekonečná volání „nic nedělejte, nakupujte v zahraničí, je to levnější“.
U strategických zakázek se totiž nedá hledět jen na cenu (jinak nejsou strategické, že). Nezávislost má také svoji nemalou hodnotu.
http://blog.kosmonautix.cz/2013/09/rusk ... penezenku/

Taky názor :rotuj:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Motor RD-180

Příspěvek od Alchymista »

ganglion - jj, je tam preklep, jedna nula chýba. :oops: dám im správu...
Druhú chybu som urobil ja - počítal som Merlin 1C, nie Merlin 1D

Jeden problém je hmotnosťou motorov Merlin a RD-180 - alebo aj obecnejšie - s americkými a ruskými motormi a stupňami.
Každý z nich totiž počíta TWR (Thrust-to-weight ratio) inak (a aj motory tak konštruuje), takže niekde zistíš, že americký motor samotný má výborné TWR, ale pomer hmotnosti celého prázdneho stupňa (s motorom a bez paliva) a ťahu je nakoniec o dosť horší ako u podobného ruského stupňa s motorom s uvádzaným značne horším TWR. Je to dané okrem iného tým, rus počíta silovú štruktúru, prenášajúcu sily od motoru na stupeň do hmotnosti motoru, kým američan väčšinu tejto štruktúry považuje za súčasť konštrukcie samotného stupňa. Preto sa na prvý pohľad javia americké motory ľahšie a s lepším TWR, ale keď začneš sledovať celé stupne, situácia sa obvykle obráti. Pritom sa panuje názor (a ja ho tiež uznávam), že američania dokážu postaviť samotný drak stupňa a nádrže s ekvivalentnou odolnosťou a objemom hmotnostne ľahšie ako rusi.
Čo to znamená - rozdiel hmotnosti stupňa s motormi Merlin a s motorom RD-180 bude iný, ako vychádza z jednoduchého rozdielu hmotností samotných motorov, pretože bude potrebné pridať tú silovú struktúru (plus potrubia, čerpadlá a ventily pre rozvod paliva k siedmim motorom, čo je ďalšia hmotnosť navyše)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Motor RD-180

Příspěvek od Lord »

Dobrý emerický videjko 8-)
http://videos.howstuffworks.com/discove ... -video.htm

Atlas V start



Atlas V je dvoustupňová nosná raketa. O pohon se stará jeden motor ruské konstrukce RD-180. Druhý stupeň je Centaur V1 s motory RL-10A-4-2.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Astronomie a Fyzika“