Boeing B-17 Flying Fortress

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Haness »

B-17 jeden z příkladů který dokonale ukazuje jak dokáže být účinné bombardovací letectvo když je složeno s letadel této skupiny. B-17 se stala jakýmsi symbolem strategického bombardování Evropy.

Celý název je B-17 Flying Fortress což v v češtině znamená létající pevnost. Letoun byl navržen v letech 35 – 37 a to s mnoha úpravami. První verze které ještě nezasáhly do války (i když už v evropě válka byla) byly slaběji vyzbrojeny (takřka vůbec) a po představení tohoto letadla byla B-17 razantně odmítána jak veřejností tak částečně i vládou USA. Šlo o to že podle ucelených názorů takovýto letoun nebyl vůbec potřeba a navíc představoval cosi „zlověstného“ a řada lidí si použití tohoto letadla raději ani nechtěla připustit. Ale i přes tyto aspekty se první verze nevyzbrojené začali zařazovat do amerického letectva zprvu jako průzkumné a zásobovací letouny a později také ihned jako bombardéry.

Jako bombardéry se začaly používat ihned po zjištění jak dokáže toto letectvo působit v jiných armádách – konkrétně v německé armádě kde už tehdejší bombardéry byly pevnou součástí německé strategie. Je sice pravda že němci v té době neměli žádný bombardér který by se dal zařadit do skupiny s B-17 (a proto taky vznikly další dohady),ale měli střední bombardéry jako He-111,Do-17 a jiné.

Nicméně stejně po řadě dohadů okolo zavedeni SF do výzbroje si armáda prosadila svou a začala mohutně nakupovat nové verze B-17 a to verze F o kterých se často mluví jako o druhé generaci B-17tek. Jen pro informaci první verze, a to ještě verze D které se používali k tomu průzkumu a zásobování neměli dostatečnou obrannou výzbroj (i když pro ně už tehdy byla plánována mohutná výzbroj – podle toho taky ten název) a taky řadu technických nedostatků které musely být odstraněny vzhledem k jejich dalšímu použití jako bombardéru. Největším příkladem nedostatku u prvních verzí je asi chybějící zadní střeliště které bylo klíčové pro obranu letounu – to už posoudíte sami…

Takže nastoupila nová generace letounů které už byly vyzbrojeny mnoha kulomety a už měli i zadní střeliště a střílny celkově byly řešeny daleko lépe. Při navrhování střelišť postupovali technici také s poznatky bombardovacího letectva RAF a pak také částečně z poznatků vlastních při menších bojích v Pacifiku kde se také ukázala fatální chyba v plánované taktice použití B-17.

Ta chyba byla taková že už z názvu „létající pevnost“ bylo patrné že se letoun dokáže (prý)ubránit sám pomocí silné kulometné výzbroje a s tím také počítali plánovači kteří pro B-17 vytvořili vlastní formace které byly speciální a při letech v těchto sevřených formacích se letouny bránily navzájem – spíš bych měl napsat že se měli bránit navzájem = bez obrany stíhaček!!. Tato taktika byla hojně používána v Pacifiku, ale do té doby než na svazy bombardérů poprvé sině zaútočili japonští stíhači a B-17 utrpěly těžké ztráty. I přes to byla tato taktika ozkoušena i v Evropě v podání 8. letecké armády – a ti byli přesvědčeni (společně s nadějemi generálů z RAF) že mohutné svazy B-17 a potom i B-24 Liberator dokáží své cíle napadat bezpečně za dne a bez přílišného počtu stíhaček – jenže se taky zmýlili. Proto byla později posílána s Bombardéry mohutná ochrana stíhaček – jenže do doby než se objevil P-51 Mustang, létaly eskorty s bombardéry takřka jen k hranicím s Německem a pak se museli vrátit kvůli nedostatku paliva (P-47 Thunderbolt).

Později se z B-17 stal nejvíce početný bombardér spojenců v Evropě. Tyto letouny byly nasazeny takřka všude, v Evropě, i z Itálie, a samo že i v Pacifiku kde to ale po chvíli převzal mohutnější B-29.
Posádku B-17 tvořilo obvykle 10 osob: 2 piloti; střelec v horní věži; radista který obsluhoval další horní kulomet; navigátor a bombometčík oba obsluhovali kulomet na jedné straně přídě letounu; a zbytek už byli čistě střelci: střelec ve spodní věži, 2 boční střelci a střele v zadním kulometném stanovišti.

Základní zbraní byl 12,7 mm kulomet celkem jich v letadle bylo 13. V pozdějších verzích např G byla do přídě instalována také otočná věž osazená 2 kulomety. Letoun dokázal unést 8 000 kg pum, jenže obvykle nosil 2 500 kg pum aby doletěl na vzdálenost 1 250 km a zase zpět. B-17 byl také vybaven velice účinným pumovým zaměřovačem a později také přístrojem H2S který zobrazoval krajinu přímo pod sebou takže bombardéry dokázaly útočit i přes mraky – což bylo v té době velice skvělé.

B-17 byl označován za první celokovový bombardér Us army. Vzhledem k počtu náletů učiněných tímto letadlem byly i ztráty velice vysoké a to nejen kvůli stíhačům Luftwaffe, ale i kvůli protiletadlovému dělostřelectvu které bylo velice úspěšné, o jeho účinnosti v koordinaci s radary a letectvem v oblasti kde byla tzv. „Kanhuberova linie“ nemluvě! Proto ztráty při náletech byly velice vysoké a cíle byly ničeny za velice vysokou cenu životů vojáků.
Základní turnus v americké armádě byl 25 letů a této hranice se podařilo dosáhnout jen několika posádkám – tohle číslo bylo velice proklínané, Jak už všichni určitě znají tak nejznámější posádkou která toho dosáhla byla posádka B-17 pojmenované „Memphis belle.“
Ty názvy a kresby na přídích bombardérů už jsou typické a myslím že o nich nemusím ani nic zmiňovat…

FF měla velice odolnou konstrukci a dokázala se vrátit i s velice těžkými poškozeními jak je to hodně často vidět na záběrech z válečných dokumentů kde jsou ukázány vracející se bombardéry s např. kompletně ustřelenou směrovkou a to až k trupu!!,nebo s naprosto zničeným podvozkem, i při zničení 2 motorů se FF dokázala vrátit na své základny a zachránit tak svou posádku.

Technické údaje: B-17F Flying Fortress

Motory: 4x hvězdicový motor Wright R-1820-97 Cyclone; výkon 895kW
Max. rychlost: 462 km/h
Dostup: 10 850 m
Dolet: 3 200 km s 2 725 kg pum

Rozměry:

Rozpětí: 31,62 m
Délka: 22,86 m
Výška: 5,82 m

Obrázek
B-17formation.

Obrázek
posádka "Memfiské krásky" po 25 bojových letech

Obrázek
B-17 padá po přímém zásahu flakem...bohužel častý případ
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

další obrázky z útoků....

Obrázek
přímý zásah flakem do vnitřního motoru

Obrázek
B-17 formace

Obrázek
FF už odpojená od svého svazu padá po zásahu motoru pod dalším útokem německého stíhače
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

i toto jsou hromadne nalety...

Obrázek
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Někde jsem viděl dokonalou fotku, kde B-17 sejmula bomba z vlastního svazu a kompletně mu zničila celou záď. Holt ne zcela dokonalí let v boxu. Nemá ji tady někdo?
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Bohužel i tohle byla nevýhoda letu v boxech,pokud jsi měl dokonale poskládaný box a potom se box nějak pomíchal třeba v případě napadení stíhači,nebo příliš silném flaku a letadla se potom poskládaly každé na jiné místo tak k tomu došlo.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

casty byly i srazky...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

nj takových ztrát bylo hodně,bohužel, srážky byly častý,aby taky ne když letadlo dostalo zásah tak se začalo točit (tak to jde taky vidět v tv záběrech) takový letadlo pokud takhle proletělo boxem tak...to jsem taky slyšel jako kritiku boxů že sice dokáží chránin každé letadlo (ikdyž),ale pokud se stalo něco uvnitř boxu tak to mělo své stinné stránky i pro ostatní letadla.
Časté taky bylo zřícení bombardérů při startech.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ted nevim jaky pilot to psal (mozna Zemke), ale byl to nekdo znamej, proste on a jeho roj stihacu dostali za ukol eskortovat flakem poskozenou b17 zpet domu, neletela sama, ale mela po kazdy strane jeste jednu b17, ktere ji taky delaly cvr, ty dve zdrave mohly letet rychleji domu se svazem, ale neudelaly to, radsi doprovazely plazici se kamarady...
kdyz uz vsichni byli temer nad kanalem, najednou v ty poskozeny b17 neco zacalo horet a po chvilce explodovala, vybuch ji naprosto znicil a jeste urval vnitrni kridla tech dvou doprovodnych, stihaci leteli domu se slzama v ocich...

tusim ze psal, ze z tech 3xb17 vyskocili 3 lidi...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

I to je docela výkon. Padákz byly v bombardérech umístěný poněkud nešikovně. Lépeřečeno ve chvíli, kdy se celý stroj začal převracet a točit kolem své osy cestou dolů po zásahu, tak to většinu posádky odhodilo na stěny a prakticky znemožnilo dostat se k padákům, natož si je ještě nasadit a vyskočit.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To bylo právě nešikovně řešený, letci třeba He-111 měly padáky přímo na sobě už v letadle,ale letci v B-17 atd, měli padáky na společném místě, ne na sobě, navíc to ani nešlo si na sebe dát padák třeba ještě na protiflakovoü vestu
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jen podotknu že i ti v He-111 to neměli nejjednodušší. I dostat se ke dveřím byl občas docela velký problém. Zajímavý je, že právě tohle spojenci neřešily, byť se v bombardérech angažovaly mnohem víc než Němci.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

jo to jo,myslel jsem to jednodušší že měli padáky na sobě, to máš pravdu že v tomhle to jednodušší neměli, pokud se letoun začal točit po zásahu tak to musel být zápas, když jedinné místo kde se dalo letadlo opustit bya střelecká vana dole
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

B-17 se střelami Republic/Ford JB-2 LOON (kopie V-1)
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
rade622
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 22/10/2007, 11:04
Bydliště: Hradiště Uherské

Fotky

Příspěvek od rade622 »

Doporučuji - http://www.100thbg.com/index.htm --
Jsou tam krásné fotky B-17. Některá poškození se zdají neslučitelná s letem.
Rade622
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Výcviková pomůcka Luftwaffe aneb jak se dostat B-17 na kobylku a nenechat se přitom zabít
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od kacermiroslav »

Tento legendární bombardér mohl být u US jednotek nasazen dříve, pokud by byl úspěšnější během výběrového řízení v roce 1935. Prototyp pod označením Model 229 z konstrukční dílny Gifforda Emeryho a Edwarda C. Wellse se od konkurence odlišoval tím, že se jednalo o čtyřmotorový stroj, zatímco konkurence používala pouze motory dva. Během prvních zkoušek 28.července 1935 dosáhl prototyp průměrné rychlosti 406 km/h, což byla rychlost, která překračovala tehdejší průměr i u stíhacích letounů. Jelikož v testech v porovnání s konkurencí byl prototyp více než úspěšný, tak generálmajor Frank M.Andrews rozhodl o nákupu 65 testovacích strojů pod označením YB-17. Nicméně v říjnu 1935 došlo k havárii prototypu a Model 229 tak byl z další soutěže vyřazen. Armáda tak i přes nesporné úspěchy prototypu rozhodla objednávku na 65 strojů YB-17 stornovat a dala místo nich přednost nákupu 133 konkurenčních dvoumotorových bombardérů Douglas B-18 "Bolo". určitou roli v tom hrála i nákupní cena, protože jeden stroj B-18 stál 58.200 dolarů zatímco B-17 (YB-17) šlo u Boeingu pořídit za téměř 100.000 dolarů.

Německá Luftwaffe používala několik ukořistěných Boeingů B-17 C u tajné eskadry KG 200.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Hans S. »

B17C asi spíš ne. Nejsem si ani jistý, jestli tahle subverze byla v Evropě vůbec nasazena. Co jsem viděl nějaké bokorysy, tak KG 200 používala nějakou B17F.

Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od kacermiroslav »

Hansi, nemáš nějaké bližší informace o jejich nasazení u Němců? Byly využívány jen k testům, nebo i nějak aktivně v bojích? A nevíš, kolik kusů a jak se jim je podařilo splašit?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Hans S. »

Něco málo se píše přímo v knize Tajná eskadra KG 200. Stroj krom "bojového" nasazení u KG 200 létal ještě jako demonstrátor u skupiny Zirkus Rosarius. Tam létalo pět Flying Fortressů + pět Liberatorů (i když pochopitelně ne najednou).

V rámci KG 200 sloužily (pokud si dobře vzpomínám) hlavně k vysazování agentů, vždy ale s německým markingem. Stroje tedy u Luftwaffe nesloužily k bombardování. Kolik jich v KG 200 létalo, to nevím...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Boeing B-17 Flying Fortress

Příspěvek od Skeptik »

Hans S. píše:B17C asi spíš ne. Nejsem si ani jistý, jestli tahle subverze byla v Evropě vůbec nasazena. Co jsem viděl nějaké bokorysy, tak KG 200 používala nějakou B17F.
Obrázek
Toto je prý konkrétně B-17F-27-BO (No. 41-24585; PU-B)
Více třeba ZDE http://ww2db.com/image.php?image_id=3245 včetně popisu užití - v diskuzi pod fotkou

Jinak podle tohoto odkazu http://www.warbirdsresourcegroup.org/LR ... tress.html těch B-17 používala KG 200 celkem 6.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“