Díl 1.: Focke Wulf Fw-190D-9 Dora (Easy Model EM37261)

Většina fandů letectví zná slavný Gallandův létající cirkus, tedy Jagdverband 44 vyzbrojenou proudovými Me-262. Ty však byly při vzletu a přistání velmi zranitelné, takže byla vyhrazena pro jejich ochranu takzvaná Platzschutzstaffel, složená z Focke-Wulfů FW-190D. Kvůli snadné identifikaci vlastní protiletadlovou obranou byly natřeny výrazným nátěrem červenou barvou s bílými pruhy na spodních plochách, což jim vyneslo přezdívku Papageistaffel, tedy česky letka papoušků. Z fotografií jsou známy čtyři letouny, označené „Červená 1, 3, 4 a 13“. Tyto jsou dostatečně zdokumentované, včetně emblémů pod kabinou a jejich pilotů:
”Červená 1”: FW-190D-9, W.Nr. 600424, pilot
Leutnant Heinz „Heino“ Sachsenberg. Nápis pod kabinou "
Verkaaft's mei Gwand I foahr in Himmel!". Zajímavostí letounu bylo, že mu na spodních plochách chybělo bílé lemování trámových křížů.
”Červená 3”: FW-190D-9, W.Nr. 600?69, pilot
Hauptmann Waldemar Wübke. Nápis pod kabinou
“Im Auftrage der Reichsbahn”.
”Červená 4”: FW-190D-11, W.Nr.2200??, pilot
Leutnant Karl-Heinz Hoffmann. Nápis pod kabinou
“Der nächste herr dieselbe Dame!“.
”Červená 13”: FW-190D-9, W.Nr. 210240, pilot
Oberleutnant Klaus Faber. Nápis pod kabinou
“Rein muß er und wenn wir beide weinen!“.
Méně známým strojem, o kterém jsem nenašel moc informací, je FW-190D-11 (W.Nr.2200??)
”Červená 2”. Podle některých zdrojů na ní létal pilot
Feldwebel Bodo Dirschauer a pod kabinou měla mít nápis
“Rein mit Sack und Flöte“.
Všechny tyto letouny nesly před nápisy na levém boku znak JV 44, černobílou šachovnici v rudém kruhu. Bílé spodní pruhy byly na každém letounu kreslené od ruky a tedy jinak daleko od sebe. Ani trámové kříže na bocích nebyly standardizované, čísla 1 a 3 je měla menší. Stejně tak číslo 1 neslo na směrovce větší svastiky. Všechny stroje měly žlutě natřený vrchol vrtulového kuželu a chyběl jim označující pruh na ocase letounu, kromě čísla 4, kde byly znatelné jeho bílé zbytky.
Leutnant Heinz Sachsenberg, Hauptmann Waldemar Wübke, Oberleutnant Klaus Faber a Leutnant Karl-Heinz Hoffmann

Model od Easy Model vychází z kamufláže, která byla publikována v magazínu
Monogram Close Up číslo 10 (ISBN: 0-914144-10-3) a vyšla již v roce 1990.
Představuje letoun
“Bílá 1“. Podle nápisu
“Im Auftrage der Reichsbahn“ by se mělo jednat o Wübkeho stroj. Kromě toho je však na boku i emblém v podobě okřídleného kola, který na “Červené 3“ chyběl.
Ten se nacházel v černé barvě na jiném Wübkeho stroji, a to Me-109E-4 “Žlutá 5“, se kterým sloužil v září 1940 u 9. Steffel při Jagdgeschwader 54.
Waldemar Wübke v kabině Me-109E-4
Pomineme-li tedy netypické bílé označení stroje, osobní emblém a chybějící znak JV 44, má model i několik dalších nepřesností. U výrobků určených pro evropský trh je běžná chybějící svastika. I když trámové kříže na bocích trupu měly u Papageistaffel různé rozměry, u žádného jiného stroje nebyly použity jednoduché, bez lemování. Stejně tak vrtulový kužel by měl být žlutý, popřípadě podle monografie červeno-bílý. S výjimkou čísla 4 také byly na boční plochy nastříkány nepravidelné zelené skvrny barvou RML 82. S ohledem na způsob nasazení letounu je dost nepravděpodobné použití přídavných nádrží. Na žádných fotografiích nejsou namontované. Pokud by však použity byly, nejspíše pak běžné, šedivé.

Kromě Easy Model tuto kamufláž použila na svůj kovový model v měřítku 1:72 i firma Dragon (prodává ho pod číslem 50079). Ta se zabývá i plastikovým modelářstvím a vydala stejný kit v měřítku 1:48. V poměru 1:72 můžeme koupit v edici Easy Assembly model od Hobby Boss, ze kterých jsou kolekce Easy Model kompletovány. Taktéž pak dodal na trh aršíky v měřítku 1:48 a 1:32 i výrobce Peddinghaus. Proto se také můžeme s touto kamufláží setkat u některých postavených plastikových modelů.
Jaká tedy zůstává pro sběratele hotových modelů alternativa? Pokud budou chtít FW-190 v kamufláži JV 44, jsou, kromě zmíněného Dragona, v podstatě jen dvě. Obě v podobných cenových i kvalitativních parametrech.
Warmaster dodává pod číslem APF0006 slavnější Wübkeho “Červenou 3“, kde však musíme doplnit boční trámové kříže, společnost
IXO/Altaya potom “Červenou 13“ Klause Fabera. U obou chybějí svastiky.
Otázku do diskuze tedy máme v podstatě jedinou, ale zásadní.
Existovalo opravdu letadlo “Bílá 1“, nebo je jen výplodem fantazie tvůrců publikace? Podle mě je to pouze špatná reprodukce barev a kombinace více fotografií, i s Dorou nesouvisejících, dohromady. Ale je stejně tak možné, že se pletu a Wübke opravdu na tomto letounu, byť jen chvilku, létal.
Fotografie velice pěkně postavených modelů v této kamufláži:
http://cs.finescale.com/fsm/modeling_su ... 02338.aspx
http://www.modelersite.com/JuL2002/Engl ... -9_Eng.htm
Zdroje:
http://www.flyingmule.com
http://wp.scn.ru
http://www.eduard.com/store/out/media/1154.pdf
http://www.aeroflight.co.uk/biblio/seri ... am/mcu.htm