Ruská vojenská reforma - letectvo

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Dzin »

Jak je na tom rusko v případě cvičným letounů. Narazil jsme na starší článek od Fojtíka (asi 4 roky staré, nepamatuji si přesně), kde tvrdil, že je to dost mizerný stav a ani zavedení Jak-130 to nezlepší. Prorokoval, že nejméně do roku 2020 bude ruské letectvo stále z důvodu špatné/nedostatečné výcvikové techniky spíše jen teoreticky silné. Došlo ke zlepšení, nebo je ta vize pořád takováto?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Julesak »

Rusko má momentálne v prevádzke nejakých 50-60 Jak-130, plus ďalších cca 20 má objednaných.
Čo je podľa určite zlepšenie oproti L-39, či je to (cca 70-80) dostatočný počet na dnešné ruské letectvo si netrúfam posúdiť.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Dzin »

V současné době je v Rusku až 1000 L-39. Co si tak vzpomínám, v provozu jich je několik stovek. Pokud to budeme porovnávat s tímhle, tak je těch Jaků velmi málo. Když to porovnám s USAF, to má v provozu přes tisícovku cvičných letadel, což by odpovídalo celkovým počtům L-39. Nejsem schopen posoudit, kolik by jich Rusko reálně pro plnohodnotný výcvik potřebovalo, ale myslím si, že by to mohlo být několik stovek. Pokud Fojtík tvrdil, že to bude problém, potom má asi pravdu stále.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Julesak »

Na stranu druhú si treba uvedomiť že počet lietadiel dnešného ruského letectva letectva je významne menší než u USA či ZSSR, a tomu podľa mňa zodpovedá výrazne menší počet cvičných lietadiel.
Napr. za ZSSR existovalo niekoľko (8?) samostatných leteckých/pilotných škôl (učilísť), ruské letectvo mám myslím už len jednu pre pilotov strojov s pevným krídlom a jednu pre vrtuľnikárov.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od mepu »

Plánovaná potřeba Jaků-130 pro ruské letectvo cca 250 letounů, je to ale starší údaj.
Obrázek
Zipoun
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 177
Registrován: 28/12/2011, 06:22

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Zipoun »

"Putin: strategické velení v Arktidě má začít pracovat od 1. prosince"
http://czech.ruvr.ru/news/2014_11_24/Pu ... ince-5872/
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Skeptik »

Dzin píše:V současné době je v Rusku až 1000 L-39. Co si tak vzpomínám, v provozu jich je několik stovek. Pokud to budeme porovnávat s tímhle, tak je těch Jaků velmi málo. Když to porovnám s USAF, to má v provozu přes tisícovku cvičných letadel, což by odpovídalo celkovým počtům L-39. Nejsem schopen posoudit, kolik by jich Rusko reálně pro plnohodnotný výcvik potřebovalo, ale myslím si, že by to mohlo být několik stovek. Pokud Fojtík tvrdil, že to bude problém, potom má asi pravdu stále.
V současné době ruské VVS provozují cca 1.250 "jednopilotních" bojových letadel, z nichž cca 450 je vyrobených nebo modernizovaných v posledních 10ti letech (většina z nich po roce 2010).
K tomu provozují cca 90 cvičných L-39 a 56 Jak-130.
Zda je to moc či málo neumím posoudit - stejně jako nevím jaká je úroveň tohoto výcviku. I když dle všeho se jeho úroveň v posledních letech výrazně zvýšila.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Dzin »

Zkusím najít toho Fojtíka. Každopádně mi přišlo zajímavé, že se podobné úvahy moc neobjevují a většinou se vše soustřeďuje na bojové jednotky a výcvik se trochu opomíjí. Proto třeba bylo pro Rusko nemilé, když díky sankcím Německo přerušilo výstavbu dalších moderních výcvikových zařízení pro potřeby ruské armády.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Julesak »

Skeptik - presne tak. Proste VVS RF sú menšie než VVS ZSSR alebo USAF, teda potrebujú menej cvičných lietadiel.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Julesak »

Dzin píše:Zkusím najít toho Fojtíka. Každopádně mi přišlo zajímavé, že se podobné úvahy moc neobjevují a většinou se vše soustřeďuje na bojové jednotky a výcvik se trochu opomíjí. Proto třeba bylo pro Rusko nemilé, když díky sankcím Německo přerušilo výstavbu dalších moderních výcvikových zařízení pro potřeby ruské armády.
Ako to nakoniec dopadlo s centrom v Muline neviem, okrem neho by však mali vzniknúť ešte tri - teda jedno v každom okruhu. Na juhu v Aśuluku, na východe na strelnici Cugol neďaleko leteckej základne Step.
Aký je/mal byť podiel zahraničných dodávateľov na ich postavení mi nie je známe.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Polarfox »

Julesak píše:Skeptik - presne tak. Proste VVS RF sú menšie než VVS ZSSR alebo USAF, teda potrebujú menej cvičných lietadiel.
Jasně, ale stále tu máš určitý počet aktivních cvičných letounů. Pokud není současný držený počet adekvátní menšímu počtu bojových letounů, tak proč jsou drženy? A pokud je adekvátní (ať již pro potřeby současné či budoucí), tak se dá předpokládat, že bude potřeba je nahradit, byť by to nebylo striktně metodou kus za kus. Další otázkou je početní stav letectva RF v budoucnu...tj. stejný počet bojových letounů nebo se plánuje navýšení (s tomu odpovídajícími nároky na cvičné letouny)?
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Julesak »

Objednaných Jakov je cez 70, z toho 50+ už je dodaných. Či budú nasledovať aj ďalšie objednávky neviem, a to koľkým bojovým lietadlám zodpovedá koľko cvičných - to by chcelo porovnať napr. stav VVS ZSSR k nejakému roku, prípadne dnešný stav USAF.
A to sa mi osobne momentálne nechce.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Xawi3r »

Julesak píše:Objednaných Jakov je cez 70, z toho 50+ už je dodaných. Či budú nasledovať aj ďalšie objednávky neviem, a to koľkým bojovým lietadlám zodpovedá koľko cvičných - to by chcelo porovnať napr. stav VVS ZSSR k nejakému roku, prípadne dnešný stav USAF.
A to sa mi osobne momentálne nechce.

To bych neřekl,že by bylo relevantní porovnání. Domnívám se, že dnes je na výcvik stejného počtu pilotů potřeba podstatně méně cvičných letadel,než v dobách někdy před třiceti lety a dříve ( moderní simulátory..., technika a metody používané při výcviku obecně, atd. ).
Než na USAF, nebo ZSSR bych se raději díval na poměry cvičné a "ostré" techniky v zemích, jako je Francie, Německo atd., aby jsme došli k relevantním závěrům...
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Dzin »

Sovětské letectvo mělo v aktivní službě

v roce 1985
- 1225 bombardérů
- 2545 bitevníků
- 1620 stíhaček
- 205 REB
- 1090 průzkumných
- 185 protiponorkových
- 110 tankovacích
- 2135 transportních
- 2040 cvičných

v roce 1990
- 1205 bombardérů
- 2430 bitevníků
- 1520 stíhaček
- 205 REB
- 970 průzkumných
- 180 protiponorkových
- 110 tankovacích
- 1870 transportních
- 2040 cvičných

poměr je tedy 1 ku 4 - 4,5

Rusko mělo v roce 2007
- 204 bombardérů
- 793 bitevníků
- 765 stíhaček
- 60 REB
- 20 včasné výstrahy
- 119 průzkumných
- 20 tankovacích
- 327 transportních
- 980 cvičných

poměr 1 ku 2,35

ovšem kolik z toho reálně v roce 2007 provozovalo težko říci.


Xawi3r
Mě by přišlo logické spíše naopak. Sice máme realistické simulátory, ale vzrostla i složitost pilotáže a i vedení vzudšných operací. Čili bych předpokládal, že nároky na piloty kladené budou vyšší a bude se požadovat jejich větší vycvičenost.
Máme přehled, kolik pilot musel mít nalétáno cvičných hodin? To by tohle mohlo trošku nasměrovat.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Franz Trubka »

Dzine, ktera letadla se zarazovala do pruzkumnych a ktera do REB ?
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od Xawi3r »

Nějaké info o aktuálním náletu letových hodin pilotů východního vojenského okruhu za rok 2014:

Piloti An-12 a An-26 v průměru 200 hodin a nejvytíženější posádka 330 hodin.
Piloti Su-24 v průměru dodnes 180 hodin.
Piloti vrtulníků 150 hodin.
Piloti bojových/útočných letounů 130 hodin.

http://news.mail.ru/inregions/fareast/2 ... /20173005/

Nevím jak jsou na tom v ostatních vojenských okruzích, ale dle článku bych očekával zhruba polovinu:)
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Dzin »

Nevím, mám uvedenou jen souhrnou tabulku. Mohl bych to maximálně začít různě dohledávat, ale abych využil citaci "a to sa mi osobne momentálne nechce."
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od Alchymista »

"Kondičné" lietanie na cvičných lietadlách má zmysel hlavne u stíhačov a bitevníkov, ale už len čiastočný alebo malý až žiadny u ostatných druhov.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Ruská vojenská reforma

Příspěvek od mepu »

Xawi3r píše:Nějaké info o aktuálním náletu letových hodin pilotů východního vojenského okruhu za rok 2014:

Piloti An-12 a An-26 v průměru 200 hodin a nejvytíženější posádka 330 hodin.
Piloti Su-24 v průměru dodnes 180 hodin.
Piloti vrtulníků 150 hodin.
Piloti bojových/útočných letounů 130 hodin.

http://news.mail.ru/inregions/fareast/2 ... /20173005/

Nevím jak jsou na tom v ostatních vojenských okruzích, ale dle článku bych očekával zhruba polovinu:)
Vzhledem k Ukrajině bych v západním, jižním a centrálním čekal spíš dvakrát tolik :-D

---
Čirou náhodou jsem dnes narazil na toto, tak vám to sem hodím ;)

SR-10 - má zaplňovat mezeru mezi letouny Jak-130 a Jak-152
Letectvo projevilo zájem o získání proudových cvičných letadel SR-10. Ministerstvo obrany poslalo návrhy na úpravu technických specifikací výběrového řízení na vývojové práce na cvičné letouny SR-10 (dopis ze dne 03.25.2014, na №02-15 / 615 CC). Generální štáb ruského ministerstva obrany připravila stanovisko k věci, následně byla schválena ministrem obrany, což znamená, že můžete začít výroba prototypů a jejich testování u letectva. V roce 2015 se plánují vyrobit 4 prototypy.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
> http://industrial-news.com/?p=786
fotky z firmy a vývoje/výroby sportovního prototypu (ne armádního!) > http://kb-sat.ru/projects/cp10.shtml
Pěkné éro :oops:
Velice pěkné sice z r.2009 porovnání SR-10 v podstatě s všemi výcvikovými letouny na světě v různých kategoriích (i připravovaných, je tam i Jak-152) v této prezentaci > http://kb-sat.ru/i/files/documents/cp10 ... 10-eng.ppt
Obrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Ruská vojenská reforma - letectvo

Příspěvek od kenavf »

Dopredná šípovitosť?Pokial viem tak na SU-47 vyhodnotili že u doprednej šípovitosti prevládajú zápory nad kladmi. http://cs.wikipedia.org/wiki/Suchoj_Su-47
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „SSSR - Rusko“