Tank T-14 Armata, história vzniku

Obrněná a tanková technika

Moderátoři: Julesak, sa58

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Ataman »

Dzin píše: 29/11/2022, 08:01který sice přinese do výzbroje ruského námořnictva schopnost nasazovat miniponorky z velkých ponorek
Zrovna tohle VMF už dávno umí. S ostatním nelze nesouhlasit.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Dzin »

Ataman píše: 29/11/2022, 09:36Zrovna tohle VMF už dávno umí. S ostatním nelze nesouhlasit.
Takhle sem to i myslel, pokud to z toho nebylo patrno, omluva za nedorozumění.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od skelet »

článek na ruském Topwaru o Armatě. Vypadá to, že Armata nebude.. ne , že by ji nepotřebovali, ale prostě ji neumí vyrobit.
Problém je s motorem, převodovkou, elektronikou.
https://topwar-ru.translate.goog/207749 ... r_pto=wapp
https://topwar.ru/207749-armaty-ne-bude ... itsja.html
ObrázekObrázekObrázek
821
praporčík
praporčík
Příspěvky: 389
Registrován: 4/8/2010, 12:25

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od 821 »

V podstate vyssie uvedeni clanok o T-14 Potemkin prelozeny. Co ma prekvapilo ze motor je este z Tigra :mrgreen:
https://www.armadninoviny.cz/dobra-zpra ... rmata.html
CETERUM AUTEM CENSEO MOSCOVIAM ESSE DELENDAM
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Ataman »

821 píše: 3/1/2023, 19:13Co ma prekvapilo ze motor je este z Tigra :mrgreen:
No, to právě není. A i kdyby opravdu byl, pak by tahle skutečnost sama o sobě žádným problémem nebyla. Vůbec celej ten článek je jak kdyby ho napsal Víťa Suvorovů. Což samozřejmě nic nemění na tom, že Armata je zádeli.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Alfik »

Je jen inspirovaný motorem z Tygra. Což, popravdě řečeno, není zrovna známka toho že to bude dobrý motor.
Motor z Tygra byl sice výkonný, ale tak složitý, že náročný na obsluhu i údržbu a extrémně poruchový.
Plus neopravitelný na frontě. Musel do spec. opraven. Do Německa. Vlakem. Minimálně dny cesty každým směrem...
8-)
To si můžou dovolit v NATO, kde je ve skladech motorů i celých sestav přehršel až dvě hafo, a kde se to vymění, včetně celé sestavy s převodovkou a koncovými převody, kus za kus, a jede se dál.
V Rusku...
:down:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Ataman »

Alfik píše: 4/1/2023, 09:38 Je jen inspirovaný motorem z Tygra.
Je inspirovaný motorem, o kterém se uvažovalo, že by se mohl strkat do tygrů.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1416
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od danny1691 »

Armata má benzíňák? Inspirovaný motorem z tygra?
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
bat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 664
Registrován: 30/10/2011, 17:49

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od bat »

Na TopWaru je spousta kravin, ale zarazilo mě to taky,
Sověti samozřejmě kopírovali a silně inspirovali vším možným. Nedivil bych se.
Jediné relevatní co jsem našel bylo https://oldmachinepress.com/2018/02/05/ ... nk-engine/
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Zemakt »

Diesel V2 zase vycházel z leteckého BMW VI benzíňáku jestli mne paměť neklame. Mohu se ale mýlit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1416
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od danny1691 »

M-17, což je upravený licenční letecký motor BMW-6.
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Zemakt »

Tak tak VI, píše se o stejném nebo obdobném designu několika částí, jestli i bloku netuším. Každopádně tam stopa je. Proč ne. Ono překopat tak velký benzín na diesel taky není zrovna sranda. A aby to nebylo tak jednoduché, lze narazit i na zdroje zmiňující Liberty či Hispánku.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Tankový dieselový motor Simmering Porsche

Příspěvek od Lord »

Zemakt píše: 4/1/2023, 16:51 Ono překopat tak velký benzín na diesel taky není zrovna sranda.
Ale to je mýlka, nešlo o překopání... Bat to ostatně už uvedl. Samozřejmě motor do X je složitý, ale má některé výhody.
Například Bugatti Veyron /Chiron má motor W16.
Němci u tanků preferovali benzínové motory kvůli zásobování a dokázali také vyrábět syntetický benzín. Ovšem dieselové motory dosahují vyšších kroutících momentů a mají nižší spotřebu.
danny1691 píše: 4/1/2023, 09:52 Armata má benzíňák? Inspirovaný motorem z tygra?
Možná by to chtělo číst trošku pozorněji o jakém motoru se v článku píše. Tiger I a II měl samozřejmě benzínový motor Maybach.

Ale pro královského tygra se vyvíjel dieselový motor Simmering Sla 16. Maybach HL230 byl na takový kolos slabý.

Konstruktéři Říše vytvořili prototypy tankových dieselových motorů, které svými parametry převyšovaly tankové motory zemí protihitlerovské koalice. Jedním z takových německých motorů byl 16-válcový vzduchem chlazený přeplňovaný diesel Sla 16 ve tvaru písmene X.

Vývoj tohoto motoru začal v roce 1942 konstrukční kanceláří Ferdinanda Porscheho. Hlavním konstruktérem motoru byl sám Porsche; řadu výpočtů provedl profesor Kamm ze Stuttgartu.

sgp-sla-X16-Porsche.jpg
Simmering (Porsche Type 203) X-16 dieselový tankový motor.

Vzhledem k tomu, že konstrukční kancelář Porsche neměla vlastní výrobní základnu, práce na konstrukci prototypů motoru provedla vídeňská společnost Simmering-Graz-Pauker AG.

Armata-motor-A-85-3A.jpg
ARMATA měla mít motor A-85-3A, který se zdá, že koncepčně vychází z Porscheho motoru.

Akorát že nemá 16 válců, 4x válce do X, ale jen 3 válce do X, někdy označovaný také jako 12N360. Netroufám si ovšem tvrdit, že to je okopírovaný motor Porsche. Má více sofistikovanějších prvků. Motor to měl být sice kompaktní a výkonný, ale z hlediska účinnosti, přenosu tepla, zaostává za moderními zahraničními modely, a to armádě nevyhovuje. Bylo navrženo zvážit možnost použití jiného motoru.

Každopádně vývoj ruského motoru nebyl dokončen. Je třeba zbavit motor zjištěných nedostatků a uvést ho do plného provozu, aby armádě poskytl všechny nové výhody.

Pro příklad zkušenosti z prvního testu německého naftového motoru odhalily špatné chlazení válců spodních řad. Aby se tento jev odstranil, byly ventilátory chladicího systému přepracovány - jejich přepracování a výroba trvala asi čtyři týdny. Po výměně ventilátorů se chlazení motoru stalo uspokojivým, což umožnilo úspěšně dokončit zkoušky.
Motor byl testován pouze v extrémně zkráceném programu (nicméně ve známých podmínkách zimy 1945 nebylo možné očekávat jinak), což neumožnilo jeho plné odzkoušení a vedlo by k nepředvídatelnosti důsledků hromadné výroby.

Pravděpodobně se motor Sla 16 nebo jeho dokumentace dostala k ruským specialistům - v každém případě v sovětských zdrojích existují jeho velmi podrobné popisy a vlastnosti. Obecně platí, že tento motor vzbudil značný zájem v SSSR.

Hodnocení motoru Sla 16 bylo následující:
"Volba schématu ve tvaru písmene X pro 16válcový motor zajišťuje minimální výšku motoru a rozměry. Je zajímavé poznamenat, že vzduchem chlazený motor úspěšně zapadá do rozměrů, které dříve zaujímal kapalinou chlazený motor spolu s chladiči a ventilátory. Obecně však konstrukce není příliš spolehlivá, protože spolu s díly, které mají velmi velkou bezpečnostní rezervu (například klikový hřídel, kliková skříň), je řada dílů velmi nespolehlivá a složitá (například konstrukce pohonu ventilátorů a palivových čerpadel, připevnění setrvačníku atd.)."

Možná, že zkušenosti ze studia vznětového motoru Simmering využili ruští inženýři při tvorbě experimentálních tankových dieselových motorů ve tvaru X v poválečném období.

ChTZ-Uraltrak mimo jiné vyrábí motory V-92S2F pro hlavní bitevní tanky T-72B3M a T-90M. V současné válečné situaci se jeví jako racionálnější soustředit zdroje na tyto tanky a motory.


Zdroje:

https://oldmachinepress.com/2018/02/05/ ... nk-engine/

https://alternathistory.com/vtoroe-dykh ... ng-sla-16/

https://en.topwar.ru/181987-platforma-a ... gatel.html
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Zemakt »

Ahoj Lorde, ne, mýlka to není, protože já píšu o BMW VI vs V2. Ale jinak s tebou souhlasím, to přirovnání motoru Armaty je fakt Blesku hodné.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Od BMW-VI k M-17

Příspěvek od Lord »

Motor BMW VI byl např. neobvykle využit jako pohonná jednotka pro vysokorychlostní železniční vůz "Zeppelin".
Bylo vyvinuto mnoho verzí motoru BMW VI, který se licenčně vyráběl v Japonsku a Sovětském svazu, ale nevím co má společného s Armatou? Ale jo, díky už vidím vaší debatu, jako určitě Sověti kopírovali německé vzory a technologie. Ruský V-2 pro T-34 měl vycházet z M17, což byl licenční BMW VI, to ano.
Pak to překopání do dieselu je záležitostí materiálů klikové hřídele, čepů, atd.

Dobrý článek na
https://www.valka.cz/16698-Od-BMW-VI-k-M-17
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Alfik »

Děkuju za detaily a vysvětlení. Čili ten článek je zcela zmatečný.
Btw "překopání" je fakt dost problém, už proto, že v dieselu jsou cca 10x větší tlaky... :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od skelet »

Článek je spíše dehonestující, než zmatečný. Vypadá to, že T-14 má prostě víc problémů, než se tady uvádělo.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od Rase »

T-14 zkrátka nebudou a pokud se je někdo rozhodne poslat na Ukrajinu, tak si akorát trhnou ostudu (nehodou nebo zničením nepřítelem) a pak by nebylo ani co ukazovat na přehlídkách. Mě osobně překvapilo, že tam ani nejde osadit ověřený motor z T-90 - to by dávalo smysl.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
bat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 664
Registrován: 30/10/2011, 17:49

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od bat »

Důvod nebude, že jsou problémy s motorem atp., ale peníze. Tak ono to není nepodobné situaci Třetí Říše, kdy spousta skutečně nadějných projektů museli seškrtat. Rusku prostě "děngy" docházejí a dočkáme se i dalších škrtů, které se "rozumně" zdůvodní.

PS. Z Ruska se stane technický skanzen. Teď obchází šrotiště a hledají staré draky z Tu-22M, aby nějak dobastlili tyto archeologické artefakty poplatné počátkům 70. let (malá nadsázka).
Obrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Tank T-14 Armata, história vzniku

Příspěvek od HONZIK11 »

Tu 22M3M ve spojeni s Ch-50 s doletem 1900 km a s Ch-47M2 Kinžal s doletem 2000 km ,paklize si je spojis do funkcniho celku,tak poznamka o artefaktu zni ponekud podivne a podcenuje schopnosti protivnika.
Je to stale v teto kombinaci sakra nebezpecny zbranovy system.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“