Japonské hybridy Ise a Hyuga

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Lord »

Bitevní lodě třídy Ise

IJN-Ise-1917.jpg
Bitevní lodě třídy Ise byla dvojice bitevních lodí Ise a Hyuga typu dreadnought postavených pro japonské císařské námořnictvo během první světové války.

Třída Ise byla modifikací třídy Fuso, došlo k přeskupení dělových věží ve středolodí. Délka byla 208,2 m, což je asi o 3 m delší než Fuse.
Výtlak byl cca 32 tisíc tun. Výzbroj 6 × dvojče 35.6 cm děl, 20 × 14 cm, 4 × 7,62 cm protiletadlových děl, a 6 × 53,3 cm torpédomety.

Lodě třídy Ise měly dvě sady parních turbín s přímým pohonem, z nichž každá poháněla dvě hřídele lodního šroubu a využívala páru dodávanou 24 vodotrubnými kotli Kampon Rō-Gō. Turbíny byly navrženy tak, aby dosahovaly celkového výkonu 45 000 koňských sil (34 000 kW) a lodím poskytovaly rychlost 23 uzlů (43 km/h).

IJN-Ise-1927.jpg
ISE v roce 1927 před rozsáhlejší rekonstrukcí. Oproti roku 1917 má jiný přední stěžen. Všimněte si hustého kouře z komínu. Kotle spotřebovávaly směs uhlí a ropy a lodě vezly dostatek obojího.

Sesterská loď HYUGA byla částečně modernizována ve dvou etapách v letech 1928-1929 a 1931-1932, během nichž byla její příďová nástavba přestavěna ve stylu pagodového stěžně. Protiletadlová děla byla nahrazena 12.7 cm dvouúčelovými děly. Byly odstraněny torpédomety a dvouliberní děla Vickers byla nahrazena dvaceti licenčně vyrobenými lehkými protiletadlovými děly Hotchkiss typ 96 ráže 2,5 cm v deseti dvojčatech.

IJN-Ise-1936.jpg
V letech 1934-1936 byla ISE rekonstruována, přičemž bylo vylepšeno její pancéřování a pohonné zařízení, kotle vyměněny jen za naftové. Instalace vyboulení pro posílení podvodní ochrany atd. Navzdory nákladným rekonstrukcím byla obě plavidla v předvečer války v Tichomoří považována za zastaralá, hlavně z hlediska rychlosti.

Lodě měly původně šest podvodních torpédometů integrovaných do trupu. Ty byly odstraněny při první přestavbě v letech 1935-1937.

Po ztrátě většiny velkých letadlových lodí během bitvy o Midway v polovině roku 1942 byly přestavěny s letovou palubou nahrazující zadní dvojici dělových věží, aby mohly provozovat leteckou skupinu plovákových průzkumných letadel. A byly odstraněny kasematová děla.
Japonské námořnictvo, chronicky trpělo nedostatkem paliva, a kvůli své nižší rychlosti než jiné lodě, jako byly letadlové lodě a křižníky, nevidělo příležitost nasadit hydridy do bitvy, k tomu došlo až ve fatální bitvě u Leyte v roce 1944.

IJN-Ise-1943.jpg
Nedostatek výkonných letadel a kvalifikovaných pilotů však znamenal, že letouny nebyly nikdy v boji. Hydridní letadlové lodě byly příležitostně využívány k převozu vojáků a materiálu na japonské základny.

IJN-Ise-1944-Leyte-Gulf.jpg
ISE ale bojovala v poslední velké námořní bitvě, které se zúčastnila, bitvě v zálivu Leyte v říjnu 1944, v klamné flotile admirála Ozawy u mysu Engano, bez letadel, která měla být její největší výhodou.

IJN-Ise-1945-July-attack-Kure.jpg
Poté byly převedeny do rezervy, dokud nebyly v červenci 1945 potopeny při amerických náletech na Kure.

IJN-Ise-1945-Kure.jpg
Vzhledem k tomu, že Ise byla zakotvena a potopena v mělké vodě, mohla být sešrotována roky po válce.


Bojové nasazení

Ise, Hyuga a zbytek 2. divize bitevních lodí vypluly 28. května s Aleutskou podpůrnou skupinou ve stejnou dobu, kdy většina císařské flotily zahájila útok na ostrov Midway. V době bitvy o Midway byly namontovány radary typu 21 pouze na bitevních lodích Ise a Hyuga.
V dubnu 1942 vypracovalo japonské námořnictvo plán útoku na Midway a Kisku na Aleutách. Plán byl uskutečněn o dva měsíce později, v červnu.
Během tohoto krátkého období byl instalován na bitevní lodě ISE a HYUGA radar typ 21 o vlnové délce 1,5 metru a radar včasné výstrahy o vlnové délce 10 cm typ 22.

:arrow: RADAR bohužel nebyl na letadlových, ale bitevních lodích, navíc směřujících úplně někam jinam, k Aleutám!
Analytici bitvy dospěli k závěru, že rozhodujícím prvkem při potopení čtyř japonských letadlových lodí bylo překvapení ze strany amerických střemhlavých bombardérů. Kdyby japonské letadlové lodě měly radar rovnocenný americkému CXAM, s největší pravděpodobností by nebyly překvapeny a bitva by pravděpodobně mohla dopadnout jinak.
Provádět útok na Aleuty byla zbytečná akce. Američany se odlákat nepodařilo, neboť dokázali rozlišit japonský purpurový kód a vymysleli v klidu dopředu vlastní plán reakce.

ISE před bitvou u Midway prošla úpravami pagodové věže a instalací prvních deseti 25mm dvojitých kanónů. A kromě toho, že byla jako jedna z prvních japonských lodí krátce před osudnou bitvou vybavena radarem. Zkušební instalace Typ 21 byla vpředu na hlavním dálkoměru na pagodové věži. Tuto instalaci si loď ponechala až do svého potopení.

V roce 1944 přibyly na obou stranách pagodového stožáru dva pozorovací systémy Typ 22 pro námořní prostor s charakteristickými dvojitými rohovými anténami a později téhož roku (na rozdíl od Hyugy) také dva pozorovací systémy Typ 13 pro vzdušný prostor šikmo na zádi po obou stranách nad hvězdicovitým prstencem plošiny hlavního stožáru.

IJN-Ise-radar.jpg
O tom, zda byla instalace "13-Go" skutečně provedena, se občas vedly spory, ale na záběrech z října 1944 poblíž Leyte jsou antény vidět. Na vraku jsou po válce na fotografiích stále patrné i držáky, poškozená pravoboční anténa a levoboční anténa, která zřejmě spadla na letovou palubu v důsledku vibrací při zásahu během potopení v Kure.

Typ 13 byl navržen jako radar protivzdušné obrany a mohl být přemístěn na různé platformy, například na pevninu, lodě a dokonce i na ponorky.
Dokázal detekovat velké skupiny letadel na vzdálenost až 100 kilometrů a jednotlivá letadla na vzdálenost 50 kilometrů.
K fungování na maximální výkon potřeboval výkon v hodnotě 10 kW a šířka mezi pulzy byla 10 mikrosekund. Radarový systém mohl vysílat a přijímat signály.


Letadlovka Hyūga

Začátkem března 1944 vystřídal Nomuru kontradmirál Kijoši Kusagawa. Od této doby až do kapitulace Japonska kotvila Hyūga v Hirošimském zálivu bez paliva a letadel. Více než 240 amerických letounů z letadlové lodi Task Force 58 zaútočilo 19. března na Kure a loď byla zasažena třemi bombami, které zabily 37 a zranily 52 členů posádky. Její protiletadlová děla tvrdila, že během útoku sestřelila jeden střemhlavý bombardér Curtiss SB2C Helldiver.
Dne 20. dubna byla Hyūga znovu označena jako záložní loď čtvrté třídy, byla odtažena na novou pozici v Hirošimském zálivu a silně zamaskována.

Později byla 24. července napadena při bombardování Kure a zasažena 10 pumami, které jí utrhly část stěžně, zničily můstek a způsobily velké požáry. Při útoku zahynulo přes 200 námořníků včetně Kusagawy a 600 jich bylo zraněno. Postupné zaplavování způsobilo, že se loď během několika následujících dní potopila na mělčinu, a její posádka dostala rozkaz odstranit všechny snadno přístupné zbraně.

Hyūga byla 29. září neúspěšně napadena 24 těžkými bombardéry USAAF Consolidated B-24 Liberator. Došlo k sestřelu bombardéru, americká posádka se ocitla v zajetí v Hirošimě, kde jí zahubila atomová bomba.

Ze seznamu námořnictva byla Hyūga vyřazena 20. listopadu 1945. Její vrak byl vyzdvižen a rozebrán v loděnici Kure společnosti Harima Zōsen Corporation od 2. července 1946 do 4. července 1947.

Kombinace bitevní a letadlové lodě ... co vy na to?
IJN-Ise-wow.jpg
Ende.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

ISE a HYUGA

Příspěvek od Lord »

Japonská hydridní letadlová loď ISE

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Další hybridi ... Chikuma, Sagami

Obrázek
Chikuma.

Obrázek
Sagami.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Lord píše:další hybridi ... Chikuma, Sagami
Tak Sagami neznám. Na tom nákresu je opravdu hybrid. Celá přední polovina lodi je těžký křižník třídy Tone, a zadní polovina je zase těžký křižník Mogami v přestavbě po roce 1943.

Chikuma byla ovšem klasickým těžkým křižníkem. Kvůli rozšířené letecké skupině byla celá hlavní výzbroj 8x203 přesunuta na příď a ze zádě operovalo až 6 hydroplánů.

Melkor píše:Nic jiného než zoufalství to nebylo.
No stejný nápad měli i Američani. A tady mi to jako zoufalství moc nepřipadá.
V osmdesátých letech plánovali přestavět bitevní lodě tř. Iowa. Celou záď lodi až k nástavbě měl zabrat hangár a letová paluba. Z lodě měly potom operovat AV-8B.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
nmkcz
vojín
vojín
Příspěvky: 12
Registrován: 23/1/2008, 14:02

Příspěvek od nmkcz »

Ani mě to jako zoufalství nepřipadá. Koneckonců ruská třída letadlových křížníků tu byla dost dlouho.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

nmkcz píše:Ani mě to jako zoufalství nepřipadá. Koneckonců ruská třída letadlových křížníků tu byla dost dlouho.
Pokud se nepletu, ty byly udělány kvůli proplouvání Bosporem, kde jinak dle smluv nesmí proplouvat letadlové lodě, alespoň takto zprostředkovaně se to ke mě dostalo.

EDIT:Jinak co se týká japonských úprav bitevních lodí a křižníků, sem neslyšel o žádném úspěšnějším bojovém nasazení. Jediné dvě takto upravené bitevní lodě IJN Ise a IJN Hyuga se zůčastnili v Ozawově Severním svazu bitvy u Leyte, kde stejně jako zbytek svazu sloužili jako návnada pro americké letadlové lodě. Protože jak se ve výsledku ukázalo, nebylo ke konci války nejhorší nedostatek palub pro námořní letouny, ale nedostatek letounů a hlavně pilotů samotných. V této bitvě pokud se nepletu měl Severní svaz na začátku snad jen 1/3 maximálního počtu letadel.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Cassius Chaerea píše:Jediné dvě takto upravené bitevní lodě IJN Ise a IJN Hyuga se zůčastnili v Ozawově Severním svazu bitvy u Leyte, kde stejně jako zbytek svazu sloužili jako návnada pro americké letadlové lodě. Protože jak se ve výsledku ukázalo, nebylo ke konci války nejhorší nedostatek palub pro námořní letouny, ale nedostatek letounů a hlavně pilotů samotných. V této bitvě pokud se nepletu měl Severní svaz na začátku snad jen 1/3 maximálního počtu letadel.
Udává se, že celý Severní svaz disponoval 108 letadly jejichž piloti na tom co se týká výcviku byli tak bledě, že se ani nepředpokládal jejich návrat na paluby LL. Ovšem konkrétně Ise a Hyuga v této bitvě nenesly jediné letadlo, byly určeny pro dělostřeleckou podporu. A těsně po bitvě byly dokonce katapulty obsluhující letovou palubu na obou lodích odstraněny kvůli rozšíření střeleckých sektorů.
Takže vlastně taková zvláštní přestavba která byla ve výsledku bezúčelná.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Taky si říkám, že tato přestavba byla de facto zoufalým krokem a nedá se srovnávat s plánovanou americkou přestavbou bitevních lodí třídy IOWA. V jejim případě a v době, kdy se o přestavbě uvažovalo, již palebná podpora ztratila velký význam v porovnání s dobou WW2. Japonci se podle mě měli raději soustředit na přestavbu nákladních lodí na lehké letadlové lodě bez ohledu na jejich handicap v podobě nulového pancéřování a malé rychlosti. Pořád totiž přítomnost jakékoliv letadlové lodi rovná se krytí vlastních sil ze vzduchu. Což ale u hybridních lodí nebylo dost dobře možné. Lodě tak nemohli plnit ani jednu z rolí na "plný úvazek" a taky podle toho jejich bojová hodnota vypadala.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Příspěvek od Micuhide Akechi »

Zoufalý krok to jistě byl, ale možná, že v té době byly transportní lodě cennější než bitevní :-) Vždyť i supermoderní Jamato si střihlo pár transportních výletů. A stejný osud postihl i řadu jiných „válečných“ lodí.

Ale teď vážně. Po Midway Japonci nutně rychle potřebovali flotilové letadlové lodě. Narychlo přestavěné nákladní lodě nemohly tuto úlohu plnit. Chybějící pancéřování nevadilo, ale rychlost byla problém. Sotva by se v té době v japonském námořnictvu našla loď, která by po přestavbě překonávala 21 uzlů. Přitom to byla ta nejmenší rychlost, kterou se bojové svazy pohybovaly v bitevní zóně, a to ještě jen ve chvílích relativního klidu. Taková loď by neúnosně omezila pohyblivost svazu rychlých lodí.

Ve skutečnosti Japonci přestavěli celou řadu lodí, ale jen ty největší a nejrychlejší (23 – 28 uzlů) se odvážili poslat do skutečné bitvy. Byly to Džunjó, Hijó, Rjúhó, Čitose a Čijoda. Poslední dvě byly sice původně hydroplánové, ale svým způsobem také transportní. Ostatní, pomalejší, se dočkaly jen pomocné služby. Přitom třeba 2 lodě třídy Taijó vstoupily do služby ještě před bitvou o Midway, mohly nést 27 letadel a plout max. rychlostí 21 uzlů.

Ise a Hyuga se kandidáty na přestavbu staly možná také proto, že u Hyugy došlo při cvičné střelbě k explozi a zničení jedné ze záďových dělostřeleckých věží. To ale těžko může omluvit fakt, že tato „oprava“ byla naprostým mrháním prostředků. A když už byly hotové, tak se je v podstatě ani nepokusili využít. Dokončeny v létě 1943, při troše snahy se mohly zúčastnit obrany Marian, ale místo toho …
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Přesně tak, možná se to nezdá, ale Japonci skutečně přestavěli na letadlovky velmi mnoho lodí. Konkrétně: Akicu Maru (ještě ve stavbě změněný liner), Kajó (ex liner Argentina Maru), Kumano Maru (postaveno na základě běžných náklaďáků), Nigicu Maru (ještě ve stavbě změněný liner), Šimane Maru (překopaný tanker), Šinjó (ex německý liner Scharnhorst), Tajó (ex liner Kasuga Maru), Jamaširo Maru (ex tanker), Unjó (ex liner Jawata Maru), Džunjó (ex liner Kašiwara Maru), Hijó (ex liner Izumo Maru), Čujó (ex liner Nippon Jusen) a Rjúhó (předělaný ponorkový tendr Tajgej).
Že je nenasazovali do největších a nejznámějších bitev je dáno jednak Micuhidem zmíněnou malou rychlostí, jednak tím, že je Japonci potřebovali jinde daleko víc. Malé letadlovky obvykle buď doprovázely konvoje nebo byly jádrem protiponorkových stíhacích skupin. Tím pádem na nich ani nemusela sloužit nejmodernější letadla, takže vůbec nevadilo, když se z nich stalo jakési odkladiště zastaralých modelů, které by si na frontě už ani nevrzly.
さようなら。
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re:

Příspěvek od Raiden »

O přestavěných bitevních lodích Ise a Hjúga je krátký, ale dobrý článek také zde:

The Japanese Ise and Hyuga Hybrid Battleship-Carriers
http://www.navweaps.com/index_tech/tech-021.php

Micuhide Akechi píše: 4/10/2011, 00:14 Zoufalý krok to jistě byl, ale možná, že v té době byly transportní lodě cennější než bitevní :-) Vždyť i supermoderní Jamato si střihlo pár transportních výletů. A stejný osud postihl i řadu jiných „válečných“ lodí.
Jednu transportní (mimochodem pozoruhodně úspěšnou) misi absolvovaly v posledním roce války i Ise a Hjúga. Šlo o operaci Kita-gó, kdy tyto dvě bitevní lodě doprovázené křižníkem Ójodo a třemi torpédoborci (Kasumi, Hacušimo a Asašimo) do Japonska přepravily náklad nedostatkových strategických surovin, šlo o ropu a ropné produkty (především sudy s leteckým benzínem), kaučuk, cín, wolfram a rtuť. K jejich uložení na palubách obou bitevních lodí dobře posloužil právě hangár pod tou krátkou letovou palubou na jejích zádích a dále pak sklady munice pro letadla.
Svaz těchto šesti lodí vyplul 10. února 1945 ze Singapuru a vydal se Jihočínským mořem na cca 2500 mil dlouhou plavbu do Japonska. Již druhého dne byl zpozorován britskou ponorkou Tantalus, která se na japonské lodě neúspěšně pokusila zaútočit. V následujících dnech na japonský svaz uspořádalo americké ponorkové loďstvo zuřivý ale neúspěšný hon, kterého se zúčastnilo více jak 20 ponorek. Všechny japonské lodě všem těmto útokům úspěšně unikly a nakonec 20. února zakotvily v Kure. Operace Kita-gó byl jistě velký úspěch, avšak na katastrofální situaci Japonska to žádný vliv mít nemohlo a pro obě bitevní lodě to byla labutí píseň jejich kariéry - po připlutí a vyložení nákladu bylo zbývající palivo v jejich nádržích odčerpáno a obě lodě nečinně kotvily u Kure až do konce července, kdy byly obě potopeny americkým palubním letectvem při sérii náletů na japonské námořní základny.
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Lord »

Vrak lodi Hyuga v roce 1945

IJN-Hyuga-1945.jpg

Video: Vrak japonské bitevní a letadlové lodi Hyuga v Kure 1946

Video: Těžce poškozená japonská bitevní loď "Ise" v přístavu Kure
Hezká barevná videa lodí.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Raiden »

Skvělá videa se zajímavými detaily :up:
雷電
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Raiden »

Jestliže lodě třídy Fusó měly i v japonském námořnictvu údajně pověst nejškaredějších bitevních lodí, tak bitevní lodě třídy Ise měly mezi posádkami pověst bitevních lodí s nejhoršími ubytovacími podmínkami, a to i s ohledem na standard japonského námořnictva, který byl hluboko za loďstvy USA i evropských mocností. To bylo způsobeno tím, že trup lodí třídy Ise měl menší objem (zvýšená paluba v přední části lodě byla o poznání kratší), což dobře vynikne při porovnání siluet tříd Fusó a Ise. Úbytek vnitřního prostoru pak konstruktéři vyřešili zmenšením velikosti ubikací posádky, což byl parametr stojící v žebříčku priorit konstruktérů prakticky na posledním místě.

Lord píše: 3/8/2005, 03:24 V letech 1934-1936 byla ISE rekonstruována, přičemž bylo vylepšeno její pancéřování a pohonné zařízení, kotle vyměněny jen za naftové. Instalace vyboulení pro posílení podvodní ochrany atd. Navzdory nákladným rekonstrukcím byla obě plavidla v předvečer války v Tichomoří považována za zastaralá, hlavně z hlediska rychlosti.
To je pravda, nicméně zajímavé je srovnání s jejich americkými protějšky (taktéž modernizované staré bitevní lodě). S loděmi tříd Pennsylvania, New Mexico a Tennessee mají srovnatelnou výzbroj (12 děl ráže 325 mm) a oproti lodím třídy Nevada mají o dvě těžká děla navíc. Všechny tyto americké lodě pak překonávají maximální rychlostí (americké měly max. 21 uzlů), zatímco silou pancéřové ochrany za svými americkými protějšky poněkud zaostávají - Japonci mimo jiné museli kvůli použití dvouhlavňových věží chránit větší plochu trupu - Američané totiž přešli na trojhlavňové věže.

Lord píše: 3/8/2005, 03:24 Ise, Hyuga a zbytek 2. divize bitevních lodí vypluly 28. května s Aleutskou podpůrnou skupinou ve stejnou dobu, kdy většina císařské flotily zahájila útok na ostrov Midway. V době bitvy o Midway byly namontovány radary typu 21 pouze na bitevních lodích Ise a Hyuga.
...
RADAR bohužel nebyl na letadlových, ale bitevních lodích, navíc směřujících úplně někam jinam, k Aleutám!
Analytici bitvy dospěli k závěru, že rozhodujícím prvkem při potopení čtyř japonských letadlových lodí bylo překvapení ze strany amerických střemhlavých bombardérů. Kdyby japonské letadlové lodě měly radar rovnocenný americkému CXAM, s největší pravděpodobností by nebyly překvapeny a bitva by pravděpodobně mohla dopadnout jinak.
To je pravda, třeba by přítomnost těch lodí s radary u letadlových lodí Japoncům pomohla - ovšem pokud by ty radary opravdu fungovaly. Japonci krátce před bitvou o Midway na bitevní loď Ise sice nainstalovali první předsériový model radaru typu 21 a na její sesterskou loď Hjúga byl podobně nainstalován předsériový model radaru typu 22, nicméně jejich výkony a hlavně spolehlivost byly mizerné - tyto dva přístroje v podstatě víc nefungovaly než fungovaly, zejména ten typ 22 se údajně projevil jako naprostý zmetek. Na vině byly (kromě problémů se samotným vývojem) zejména problémy s kontrolou kvality při výrobě elektrotechnických součástek - největší problémy byly s elektronkami, které měly velmi nízkou životnost. Radar typu 21 jich obsahoval 54, zatímco radar typu 22 jich měl 40, takže pravděpodobnost poruchy některé z nich byla mimořádně vysoká.
Nejzávažnější problémy se sice během cca šesti měsíců po bitvě u Midway víceméně podařilo vyřešit, nicméně problémy japonského elektrotechnického průmyslu výrobu japonských radarů silně ochromovaly - například z prvních 60 sériových exemplářů radaru typu 22 jich správně fungovalo pouze šest. A to se v průběhu války nijak nelepšilo, ba právě naopak – koncem války již byla situace v japonském elektrotechnickém průmyslu natolik katastrofální, že z každých 100 vyrobených elektronek výstupní kontrolou prošla pouze jedna, přičemž i ty (co kontrolou prošly) měly tzv. střední dobu selhání pouhých 100 hodin. To například v případě radaru typu 22 (40 elektronek) ve výsledku znamenalo střední dobu selhání pouhé 2 až 3 hodiny a u typu 21 (54 elektronek) to bylo ještě o poznání horší...
雷電
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Lord »

Dobrý Raidene, rozebereme to...
Raiden píše: Všechny tyto americké lodě pak překonávají maximální rychlostí (americké měly max. 21 uzlů), zatímco silou pancéřové ochrany za svými americkými protějšky poněkud zaostávají...
Původně Ise dosahovala rychlosti až 23 uzlů, po první přestavbě 25 uzlů.
A jakou rychlost měla po přestavbě na hydridní letadlovku přesně nevím, ale odhadují na 24 uzlů.
Každopádně třída Jamato měla rychlost 27 uzlů.
Ale letadlové lodě byly rychlejší, Šókaku 34 uzlů. Pokud by měla Ise operovat s nimi nestačilo by to.

Raiden píše: Japonci krátce před bitvou o Midway na bitevní loď Ise sice nainstalovali první předsériový model radaru typu 21 a na její sesterskou loď Hjúga byl podobně nainstalován předsériový model radaru typu 22, nicméně jejich výkony a hlavně spolehlivost byly mizerné...
S kvalitou radarů máš asi pravdu. Můžeš uvést zdroj? Kdy napíšeš článek o amerických radarech?
Možná budu psát o japonských, britských, okrajově amerických, zatím sbírám podklady.

Na začátku to byly ještě nějaké prototypy, či předsérie. U typu 21 bych očekával větší spolehlivost, ale elektronky byly problematické.
Typu 21 byl radar včasné letecké výstrahy a zaměřování pomocí VKV, o vlnové délce 1,5 metru, frekvenci měl 200 MHz.
Dokázal odhalit velkou formaci bombardérů na 100 km, osamocený letoun na 70 km.

Proč myslíš, že ho nahradili typem 13 o vlnové délce 2 metry?
Kvůli rozměrům, či řešení, dvě antény pro každou stranu lodi, a nemusel se otáčet?

Japonské námořnictvo přitom chtělo soustředit úsilí na vývoj radaru s metrovou vlnovou délkou.

Všechny japonské radary používané ve válce byly omezeny na formu zobrazení A-scope (amplituda echa v závislosti na dosahu).
Měli příliš málo inženýrů, odváděni do armády.
Přesto nakonec v červenci 1945 dokončili deset sad prototypu radaru PPI, určeného pro noční válku.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Lord »

Nasypu jsem ještě nějaké info. Máš k tomu něco víc ?

Typ 22 byl mikrovlnný radar pro detekci a targeting válečných lodí, o vlnové délce 10 cm.
Bylo považováno za teoreticky obtížnější detekovat menší válečné lodě pomocí VKV radaru.

Jako vysílací magnetron pro tento 10 cm radar byl použit dutinový magnetron, který Japonci vyvinuli už v roce 1939.
V roce 1941 dokončili prototyp celokovového magnetronu s permanentním magnetem, ale nemohli pokračovat dále v sériové výrobě kvůli nedostatku materiálů pro permanentní magnety a nedostatku výrobních zařízení.

Kontrola kvality při výrobě představovala vážný problém: z prvních šedesáti vyrobených souprav jich skutečně fungovalo jen asi šest.
Hlavním problémem bylo dosažení dostatečné přesnosti při obrábění zvláštně tvarovaných dutin magnetronu M-312, aby bylo možné dosáhnout přesné frekvence potřebné pro sladění magnetronu s vakuovou elektronkou M-60 použitou v přijímači.

Jeho prvním operačním triumfem bylo umožnění plavby evakuační flotily na Kisku pod příkrovem husté mlhy.

Japonské radary měly oproti Spojencům horší vlastnosti a ve větším počtu byly nasazeny opožděně.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 22/8/2023, 19:22
Raiden píše: Japonci krátce před bitvou o Midway na bitevní loď Ise sice nainstalovali první předsériový model radaru typu 21 a na její sesterskou loď Hjúga byl podobně nainstalován předsériový model radaru typu 22, nicméně jejich výkony a hlavně spolehlivost byly mizerné...
S kvalitou radarů máš asi pravdu. Můžeš uvést zdroj? Kdy napíšeš článek o amerických radarech?
Možná budu psát o japonských, britských, okrajově amerických, zatím sbírám podklady.
Údaje ohledně (ne)spolehlivosti japonských radarů jsem našel zde:
http://pwencycl.kgbudge.com/R/a/Radar.htm

Jinak na článku se pomalu pracuje :D

Lord píše: 22/8/2023, 19:22 Všechny japonské radary používané ve válce byly omezeny na formu zobrazení A-scope (amplituda echa v závislosti na dosahu).
Měli příliš málo inženýrů, odváděni do armády.
Přesto nakonec v červenci 1945 dokončili deset sad prototypu radaru PPI, určeného pro noční válku.
To operátory japonských radarů jistě dosti znevýhodňovalo, A-scope se s PPI vůbec nedá srovnávat...

Lord píše: 22/8/2023, 19:24 Jako vysílací magnetron pro tento 10 cm radar byl použit dutinový magnetron, který Japonci vyvinuli už v roce 1939.
V tomto před válkou byli Japonci na relativně dobré cestě, např. Britové se k magnetronu srovnatelných parametrů dostali až o rok později.
Jinak za války Japonci měli velké problémy se zajištěním potřebných materiálů, vybavuji si historku jak údajně vývojový tým musel potřebný materiál shánět na černém trhu, což následně vedlo zatčení několika osob pracujících na vývoji radaru typu 22 obávanou japonskou tajnou policií Kempeitai na dobu jednoho měsíce...
雷電
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Raiden »

Lord píše: 22/8/2023, 19:22 Typu 21 byl radar včasné letecké výstrahy a zaměřování pomocí VKV, o vlnové délce 1,5 metru, frekvenci měl 200 MHz.
Dokázal odhalit velkou formaci bombardérů na 100 km, osamocený letoun na 70 km.

Proč myslíš, že ho nahradili typem 13 o vlnové délce 2 metry?
Kvůli rozměrům, či řešení, dvě antény pro každou stranu lodi, a nemusel se otáčet?
Ano, řekl bych, že to bylo kvůli rozměrům (velké a těžké matracovité antény v případě typu 21) a i kvůli tomu řešení.
雷電
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Raiden »

hezká ilustrace bitevní lodě Ise po přestavbě na ten hybrid.
Ise.jpg
雷電
Uživatelský avatar
Raiden
praporčík
praporčík
Příspěvky: 390
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Japonské hybridy Ise a Hyuga

Příspěvek od Raiden »

Pár zajímavých poznámek k těmto hybridům:

The Japanese Ise and Hyuga Hybrid Battleship-Carriers
http://www.navweaps.com/index_tech/tech-021.php
雷電
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“