Bombardovací dron, který je určen tak maximálně k průniku nad cíl, odbombardování a zmizení do kšá logicky nebude žádným soupeřem ve vzdušném boji Pokud bude třeba, aby byl dron soupeřem ve vzdušném boji, tak se bude zcela jinak přistupovat k jeho konstrukci, vybavení, parametrům, způsobu ovládání a softwaru. Dále dron může být dálkově ovládaný či autonomní či obojí. Stroj bez pilota nemá řadu omezení, který pilotovaný stroj má a dále vše závisí jen na vývoji technologií. Jestli si myslíš, že pilot bude mít nějakou extra výhodu, když si bude dřepět ve svém letadle, odněkud si to vysokou rychlostí přihasí dron, menší, obratnější a patrně hůře detekovatelný a smázne ho z oblohy, tak nevím. A tohle není otázka nějakých 50 až 100 let, tohle je realizovatelné dříve.Skeptik píše:Dokážou být drony alespoň slabým soupeřem ve vzdušném boji? ANI NÁHODOU
Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
To bude fungovať... do momentu, keď niekto prelomí kodovú ochranu a bezpilotný bombardér vyklopí náklad doma...
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
V súčastnosti je snaha vo vzdušnom súboji hlavne o variantu BVR.Skeptik píše:..Dokážou být drony alespoň slabým soupeřem ve vzdušném boji? ANI NÁHODOU
Algoritmus pilota:
1.na radare je značka
0,5sec
2.IFF potvrdila že je to nepriateľ
0,5sec
3.vystrelena A-A raketa
-ak ešte žije tak
4.ostrá protiraketová zatáčka s 9G
Algoritmus UAV:
1.na radare je značka
2.IFF potvrdila že je to nepriateľ
3.vystrelena A-A raketa
4.ostrá protiraketová zatáčka s 15G
Pri súboji na dohľad -Dog fighte môže dron využívať manévre s preťažením väčším ako 9G takže sa dokáže dostať za pilota.
Pri dostatočnej rozlišovacej schopnosti kamery by mohol na základe zmeny polohy krídielok,smerovky,klapiek okamžite reagovať na započatú obratku pilota príslušným smerom.Nepriateľské lietadlo vplyvom zotrvačnosti ešte nezačalo ani reagovať na zmenené výchylky aerodynamických plôch ale UAV už tiež začne manéver potrebným smerom.
Súčastné UAV niesú konštruované na Dog fight a vyššiu akrobaciu ale to je dočasné.Pretože to nebolo potrebné,pretože by to software aj tak nestíhal a sú to v podstate diaľkovo riadené lietadlá.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
kenafv: Je to otázka času a není. Osobnost pilota nenahradíš, stačí když se zjistí - a že se určitě zjistí - jak dron naprogramovanej a ovládáš situaci ty. Člověk bude myslím ještě dlouho nenahraditelný právě kvůli své schopnosti improvizovat, zcela nezávisle se rozhodovat a hlavně, dělat nelogické blbosti, na které programátoři prostě nepomysleli. A i bez toho bych si to ovládnutí vzduchu drony tak lehce nemaloval - na silnici jim stačí hlídat rozměry dva, vzduch je o třech, přidej různé setrvačné síly... Pak např. vstupy čidel se dají odpálit vhodným EMP prostředkem a jistě vás napadne vlastní způsob jak takovýho drona sundat...
Co jsem napsal ale ustupuje do pozadí jiného a to velmi velkého problému - etického. Dáme zbraním schopnost se zcela nezávisle rozhodnout někoho zabít? Protože jestli odmyslíme operátora, který rozhodně nebude v těchto situacích figurovat - bo značné zpoždění způsobené přenosem dat, přidáme nutnou dávku agresivity, bez které se boj vyhrát nedá a máme zaděláno na pořádnej problém - co až se pustí do vlastních nebo civilistů, přidej zabordelené prostředí, jakým bojiště obecně je... Rozhodně dojde k vývoji autonomních bojových prostředků. Ale asi se moc nespletu, když řeknu, že to po několika pořádných malérech zakáží nějakou ženevskou konvencí...
Co jsem napsal ale ustupuje do pozadí jiného a to velmi velkého problému - etického. Dáme zbraním schopnost se zcela nezávisle rozhodnout někoho zabít? Protože jestli odmyslíme operátora, který rozhodně nebude v těchto situacích figurovat - bo značné zpoždění způsobené přenosem dat, přidáme nutnou dávku agresivity, bez které se boj vyhrát nedá a máme zaděláno na pořádnej problém - co až se pustí do vlastních nebo civilistů, přidej zabordelené prostředí, jakým bojiště obecně je... Rozhodně dojde k vývoji autonomních bojových prostředků. Ale asi se moc nespletu, když řeknu, že to po několika pořádných malérech zakáží nějakou ženevskou konvencí...
"Každý šermíř na ho..., když nepřátel nerovno."
(A. Sapkowski)
(A. Sapkowski)
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
S tou etikou som to spomínal hneď na začiatku.
S tým že by si drona vyviedol z "algoritmu" tým že urobíš nejakú nelogickú vec?O to sa už určite pokúšal aj Kasparov keď sa pokúšal poraziť Deep Blue v šachu.Nanašiel žiadnu takú variantu.
Odpálenie senzorov pomocou EMP?Zatiaľ sa to podarilo len na pár metrov ale to môže urobiť potom aj dron pilotovanému lietadlu a podstatne skorej(reakčný čas).
Na tú improvizáciu na ktorú programátori nepomysleli?Skúsenosti sa kumulujú aj od ostatných automatov a simulácií,takže ak by ju ten "porazený" dron mohol nejako predať ostatným(či by to stihol odoslať alebo z čiernej skrínky) tak už by sa to neopakovalo.
To že na ceste stačí vartovať len dva rozmery je veľmi zúžený pohľad.Pretože na ceste sa vyskytujú križovatky,ostatné autá,semafóry,dopravné značky,chodci,bicyklisti a pod.V tomto smere by som povedal že to má dron podstatne jednoduchšie.Vartuje si len cieľ a blízkosť zeme,inak mu tam nič nezavadzia(ak nepočítam vedenie vysokého napätia na stĺpoch)
Odolnosť proti hacknutiu a zarušeniu je jedna zo základných požiadaviek.
P.S.
Samozrejme Murphyho zákony fungujú síce rýchlo, ale zato spoľahlivo.
S tým že by si drona vyviedol z "algoritmu" tým že urobíš nejakú nelogickú vec?O to sa už určite pokúšal aj Kasparov keď sa pokúšal poraziť Deep Blue v šachu.Nanašiel žiadnu takú variantu.
Odpálenie senzorov pomocou EMP?Zatiaľ sa to podarilo len na pár metrov ale to môže urobiť potom aj dron pilotovanému lietadlu a podstatne skorej(reakčný čas).
Na tú improvizáciu na ktorú programátori nepomysleli?Skúsenosti sa kumulujú aj od ostatných automatov a simulácií,takže ak by ju ten "porazený" dron mohol nejako predať ostatným(či by to stihol odoslať alebo z čiernej skrínky) tak už by sa to neopakovalo.
To že na ceste stačí vartovať len dva rozmery je veľmi zúžený pohľad.Pretože na ceste sa vyskytujú križovatky,ostatné autá,semafóry,dopravné značky,chodci,bicyklisti a pod.V tomto smere by som povedal že to má dron podstatne jednoduchšie.Vartuje si len cieľ a blízkosť zeme,inak mu tam nič nezavadzia(ak nepočítam vedenie vysokého napätia na stĺpoch)
Odolnosť proti hacknutiu a zarušeniu je jedna zo základných požiadaviek.
P.S.
Samozrejme Murphyho zákony fungujú síce rýchlo, ale zato spoľahlivo.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Víťazstvom DeepBlue by som neoperoval - tím programátorov DeepBlue mal niekoľko špičkových veľmajstrov a šachových analytikov a bol preprogramovaný nielen medzi jednotlivými hrami, ale ako sa neskôr prezradilo, programátori zasahovali do jeho činnosti i počas jednotlivých hier.
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Pánové, nepřeceňujte ty technologie tolik.
Dnes je ještě stále velký problém odladit FBW software tak, aby dělal co má i v mezních situacích a vy po něm chcete aby se samostatně rozhodoval a improvizoval
Uznávám, že při vzdušném boji BVR může mít, pro takový boj konstruovaný UAV, větší schopnost se řízené střele vyhnout ... vzhledem k tomu, že může jít do vyšších G-ček. Na druhou stranu lze zkonstruovat UAV (s pevnými nosnými plochami), který i s nějakým slušným payloadem udělá třeba +/- 20 G aniž by se rozpadl? Pilotované letouny to nedokáží ... a pilot není tím limitem.
V dog-fightu to není ani tak o obratnosti či rychlosti stroje ... ale vždy o taktice a taktickém myšlení. Tady UAV zatím prohrávají na plné čáře.
A nezapomeňte, že software UAV nemusíte hacknout - stačí jej zarušit. Pak se UAV musí spolehnout na "svojí inteligenci" a je z něj drahý létající cvičný cíl
Dnes je ještě stále velký problém odladit FBW software tak, aby dělal co má i v mezních situacích a vy po něm chcete aby se samostatně rozhodoval a improvizoval
Uznávám, že při vzdušném boji BVR může mít, pro takový boj konstruovaný UAV, větší schopnost se řízené střele vyhnout ... vzhledem k tomu, že může jít do vyšších G-ček. Na druhou stranu lze zkonstruovat UAV (s pevnými nosnými plochami), který i s nějakým slušným payloadem udělá třeba +/- 20 G aniž by se rozpadl? Pilotované letouny to nedokáží ... a pilot není tím limitem.
V dog-fightu to není ani tak o obratnosti či rychlosti stroje ... ale vždy o taktice a taktickém myšlení. Tady UAV zatím prohrávají na plné čáře.
A nezapomeňte, že software UAV nemusíte hacknout - stačí jej zarušit. Pak se UAV musí spolehnout na "svojí inteligenci" a je z něj drahý létající cvičný cíl
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Ty asi myslíš G-čka z katapultu ale tie v prípade boja bojového lietadla nie sú pre nás smerodajné(ak nepočítam katapultáž).Pokial viem pre taktiku boja stíhačky pre vybojovanie vzdušnej nadvlády(F-22,PAK-FA) je limitujúci faktor pilot a jeho cca 9G.Skeptik píše:Pánové, nepřeceňujte ty technologie tolik.
Dnes je ještě stále velký problém odladit FBW software tak, aby dělal co má i v mezních situacích a vy po něm chcete aby se samostatně rozhodoval a improvizoval
Uznávám, že při vzdušném boji BVR může mít, pro takový boj konstruovaný UAV, větší schopnost se řízené střele vyhnout ... vzhledem k tomu, že může jít do vyšších G-ček. Na druhou stranu lze zkonstruovat UAV (s pevnými nosnými plochami), který i s nějakým slušným payloadem udělá třeba +/- 20 G aniž by se rozpadl? Pilotované letouny to nedokáží ... a pilot není tím limitem.
V dog-fightu to není ani tak o obratnosti či rychlosti stroje ... ale vždy o taktice a taktickém myšlení. Tady UAV zatím prohrávají na plné čáře.
A nezapomeňte, že software UAV nemusíte hacknout - stačí jej zarušit. Pak se UAV musí spolehnout na "svojí inteligenci" a je z něj drahý létající cvičný cíl
Ako limitujúci faktor na G-čka na UAV by som tipoval rotor motoru(neviem odhadnúť).
Pod "bojovým" UAV si človek nesmie predstavovať niečo s tvarom Predátora ale niečo čo aerodynamicky vyzerá ako F-22 alebo PAK-FA.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Ne, Géčky myslím přetížení při náhle změně směru letu
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Nevim aké preľaženie potom myslíš.Skeptik píše:Ne, Géčky myslím přetížení při náhle změně směru letu
Myslíš prudké otočenie sa okolo pozdĺžnej osy?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
A myslíš, že nějaká vyšší taktika nebo taktické myšlení ti tak zásadně pomůže? Když nebudeš schopen stíhat reakčně a výkonově? Jak psal např. kenavf - jak obelstíš dron sedící ti v dogfightu za zadkem a s nelidskou reakční a manévrovací schopností? Možná tak když se katapultuješ...to by ho mohlo rozhoditSkeptik píše:V dog-fightu to není ani tak o obratnosti či rychlosti stroje ... ale vždy o taktice a taktickém myšlení. Tady UAV zatím prohrávají na plné čáře.
Představ si, že jsi mistr kung-fu, máš na sobě nějaký svižný pancéřový oblek, co ti dovolí se hýbat jak šaolin a proti tobě stojí robot. Ten sice není mistr kung-fu, má jen nějaký základní bojový program, ale dokáže vypálit pěstí a obecně reagovat tak rychle, že to nejsi skoro schopen sledovat. Jak moc by jsi si v tomhle věřil a spoléhal se na nějaké přelstění robota?
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Quoi? A to sme kde ? V roku...? Už aj v Star Wars vedeli klony prekonať botov , ale to som asi o rok - dva ďalej, alebo pozadu.A myslíš, že nějaká vyšší taktika nebo taktické myšlení ti tak zásadně pomůže? Když nebudeš schopen stíhat reakčně a výkonově? Jak psal např. kenavf - jak obelstíš dron sedící ti v dogfightu za zadkem a s nelidskou reakční a manévrovací schopností? Možná tak když se katapultuješ...to by ho mohlo rozhodit
Představ si, že jsi mistr kung-fu, máš na sobě nějaký svižný pancéřový oblek, co ti dovolí se hýbat jak šaolin a proti tobě stojí robot. Ten sice není mistr kung-fu, má jen nějaký základní bojový program, ale dokáže vypálit pěstí a obecně reagovat tak rychle, že to nejsi skoro schopen sledovat. Jak moc by jsi si v tomhle věřil a spoléhal se na nějaké přelstění robota?
BPL sú špica a určite mali, majú a budú mať miesto na bojisku, ale ľudský faktor je ťažko nahraditeľný vo všetkých oblastiach. Ja osobne v oblasti prieskumu, vzdušného REB, retlansácie, spojenia, navigácie a v prípade bojového použitia proti málo chráneným cieľom preferujem BPL. Tam naozaj nie je potrebný extra kumšt, len dobrý a ťažko zarušiteľný spôsob spojenia. A ten môže byť samozrejme problém. Ale viem si predstaviť napr. systém BPL leteckých navodčíkov, ktorý stratia síce vďaka rušeniu kontakt s centrálou, ale budú lietať samostatne nad územím v stanovenej trase a spojovať sa priamo s lietadlom / vrtuľníkom / loďou a tomu predávať minimálne obraz a súradnice.
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Já jen kontruji názor, že bezosádkové prostředky se navždy zaseknou na úrovni Predatoru nebo robotka co vypadá tak trošku jako příbuzný toho z filmu Číslo 5 žije. Výkony a možnosti AIM-9B a AIM-9X, případně FT-17 a T-34, či Firebee a XB-47 jsou přeci jen někde jinde a to je toho zase tolik nedělí. Jestli si tedy někdo myslí, že se třeba i za 20 let budou drony chovat stejně nablble a budou mít stejné možnosti jako dnes, tak ho přesvědčovat nebudu, ale... Vše je to o dostatečném vývoji elektroniky. A pokud jednoho dne nedáš člověku nějaký zásadní impulz (biotechnologie, propojení mozku s elektronikou, aby jsi z něj vyždímal více, atp.), tak nutně začne v řadě oblastí na roboty ztrácet. Už jen z principu věci...pokud něco bude schopno reagovat za 1s a tobě to bude trvat 10s, tak přes to nejede vlak. A to nemluvím o tom, že ty budeš bez vylepšení těla nadobro zaseklý na 10s, kdežto stroj bude možno vylepšit třeba na 0,1s. A to není otázka nějakých 50-100 let nebo dokonce fantazií ze Star Treku.rabo píše:Quoi? A to sme kde ? V roku...? Už aj v Star Wars vedeli klony prekonať botov , ale to som asi o rok - dva ďalej, alebo pozadu.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Je to o tom že technologie k tomu potrebné sú už k dispozícii,je ich len treba skombinovať a doladíť.
Máme technologiu lietadiel s FBW systémom do ktorých sa dá riadiaci systém namontovať.(aj veľmi obratných stíhačiek)
Máme riadiaci systém ktorý umožňuje pohyb auta v neznámom prostredí.Neviem nakoľko flexibilný je systém z X-47B.
Máme systémy na optické rozpoznávanie predmetov.
Šachové počítače dokážu porážať veľmajstrov.
Počítač Watson dokáže porážať najlepších súťažiacich v hre Jeopardy(analogia Riskuj) a to odpovedá na ústne kladené otázky. http://technet.idnes.cz/superpocitac-po ... chnika_pka
Je len otázka času,kedy sa to dá DARPA dohromady.
Máme technologiu lietadiel s FBW systémom do ktorých sa dá riadiaci systém namontovať.(aj veľmi obratných stíhačiek)
Máme riadiaci systém ktorý umožňuje pohyb auta v neznámom prostredí.Neviem nakoľko flexibilný je systém z X-47B.
Máme systémy na optické rozpoznávanie predmetov.
Šachové počítače dokážu porážať veľmajstrov.
Počítač Watson dokáže porážať najlepších súťažiacich v hre Jeopardy(analogia Riskuj) a to odpovedá na ústne kladené otázky. http://technet.idnes.cz/superpocitac-po ... chnika_pka
Je len otázka času,kedy sa to dá DARPA dohromady.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Toto bych ještě doplnil o pár postřehůPolarfox píše:Já jen kontruji názor, že bezosádkové prostředky se navždy zaseknou na úrovni Predatoru nebo robotka co vypadá tak trošku jako příbuzný toho z filmu Číslo 5 žije. Výkony a možnosti AIM-9B a AIM-9X, případně FT-17 a T-34, či Firebee a XB-47 jsou přeci jen někde jinde a to je toho zase tolik nedělí. Jestli si tedy někdo myslí, že se třeba i za 20 let budou drony chovat stejně nablble a budou mít stejné možnosti jako dnes, tak ho přesvědčovat nebudu, ale... Vše je to o dostatečném vývoji elektroniky. A pokud jednoho dne nedáš člověku nějaký zásadní impulz (biotechnologie, propojení mozku s elektronikou, aby jsi z něj vyždímal více, atp.), tak nutně začne v řadě oblastí na roboty ztrácet. Už jen z principu věci...pokud něco bude schopno reagovat za 1s a tobě to bude trvat 10s, tak přes to nejede vlak. A to nemluvím o tom, že ty budeš bez vylepšení těla nadobro zaseklý na 10s, kdežto stroj bude možno vylepšit třeba na 0,1s. A to není otázka nějakých 50-100 let nebo dokonce fantazií ze Star Treku.rabo píše:Quoi? A to sme kde ? V roku...? Už aj v Star Wars vedeli klony prekonať botov , ale to som asi o rok - dva ďalej, alebo pozadu.
1) rychlost učení - ve chvíli, kdy se něco naučí jeden dron, tak ve velmi krátkém časovém úseku daný fígl zvládnou i všechny ostatní drony. Ve chvíli, kdy je nějaký dron sestřelen, tak může být celá situace x-krát simulována tak, aby se v případě dalšího dronu nedošlo k opakování
;2) pilotem dnes nemůže být libovolný hejhulák - jsou to pečlivě vybraní a vycvičení jedinci. A kolik je takových v populaci? Jak dlouho trvá jejich výcvik? Jak dlouho trvá výroba dronů? Jaký je přijetelný poměr ztrát?
3) reakční doba člověka se pohybuje přibližně kolem 0,2s - jedná se o čas, který je potřeba k zaznamenání události, zpracování a reakci na ni. Liší se pro různé typy podnětů. Tento čas je dán rychlostí šíření vzruchu v nervových vláknech, takže s nějakým zlepšením nelze počítat. Tohle je v zásadě minimální čas, který je potřeba připočítat ke době, která uplyne od podání informace pilotovi po jeho reakci na ni.
4) přetížení - řídící jednotka dronu je prakticky imunní vůči směru a velikosti přetížení. Zatímco lidé velmi těžce zvládají negativní přetížení. Při vhodné konstrukci by drony mohly mít podstatnou výhodu v této oblasti. Zatímco pilot při prudkém manévru div neupadne do bezvědomí, tak dron může analyzovat situaci, jakoby letěl po přímce.
5) únava - k tomu asi není moc co dodávat
6) váha, velikost, tvar - dron nepotřebuje vystřelovací sedačku, kyslíkové lahve, kokpit apod. díky tomu je možné lépe optimalizovat konstrukci
7) komunikace - skupina dronů může prakticky okamžitě upravovat svoji činnost na základě datalinku a neustále mají přehled o celkové situaci
Myslím si, že zpočátku nebude nereálné sestřelit dron. Avšak po nějaké době to může být značný problém. Protože jaké taktiky lze donekonečna vymýšlet proti protivníkovi, který bude menší, obratnější, bleskově reagující a z každého souboje se snaží poučit? A k tomu se bude optimálně rozhodovat, nebude znát únavu ani strach...
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Vše co tu píšete potřebuje aspoň základní umělou inteligenci. A k tomu je ještě daleko.
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Takto odpovedá počítač Watson(rok 2011) na otázky v súťaži Joepardy(Riskuj)skelet píše:Vše co tu píšete potřebuje aspoň základní umělou inteligenci. A k tomu je ještě daleko.
Takto šoféruje autonómne auto
Takto vyzerajú základy rozoznávania predmetov.Nič sofistikovanejšie som nenašiel ale za príklad to môže stačiť len si namiesto zubnej pasty predstavte tank alebo lietadlo.
Ono to nie je o umelej inteligencii ale o nejakých algoritmoch.Umelú inteligenciu potrebuješ keď "potrebuješ postaviť vajíčko na špičku" alebo "rozviazať Gordický uzol".
U bojového stroja potrebuješ aby sa choval podľa algoritmov.Ak sa dostane do situácie ktorú nepozná,tak použije algoritmus, ktorý splňuje najviac bodov ktoré zodpovedajú danej situácii(myslím že to používal ten počítač Watson,keď to bolo potreba).
V tom prípade môže byť naprogramovaný,že keď to percento splnenia klesne pod určitú medznú(nastavenú) hodnotu tak buď preruší bojovú úlohu alebo sa opýta vzdialeného operátora na potvrdenie k pokračovaniu bojovej úlohy.
O heknutí alebo zarušení systému sa momentálne nebavme,to je vec ktorá je samozrejme nebezpečná a hrozí a musia byť proti tomu opatrenia,ale to nie je momentálne aktuálnym bodom tejto diskusie.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Umělá inteligence... Nemyslím si, že by byla potřeba nějaká spešl umělá inteligence - není potřeba aby kreativně něco vymýšlela. V zásadě je potřeba, aby dron na základě dostupných dat a získaných údajů zvolil vhodnou strategii. A těch údajů může brát najednou v potaz strašně moc - senzory, predikce trajektorií, datalink, rozvědka apod. V zásadě je to pak o volbě vhodného klasifikačního algoritmu a jeho správném natrénování. Ostatně mám pocit, že v některých hrách se vyskytuje pokročilá "UI", která je schopná se přizpůsobovat akcím hráče (omezeně, aby byla porazitelná).
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
No s tou UI ve hrách to tak horký není jelikož opakuje pouze několik sekvencí které jsou předskriptované a ve strategiích co jsem hrál mě nenapadá žádná hra která by se dokázala poučit z toho jak hraju(malá vyjímka je HOI 3 ale tam je to vzhledem ke komplexnosti docela zajímavé ale dochází často k nesmyslným reakcím taky takže UI samotná nebude všelék a bez dozoru ehm...)a a nebyla předvítatelná po několika hrách a jediné k čemu docházi je že nedostatek inteligence kompenzuje hra množstvím a snaží se uspamovat hráče což v reálu by asi moc přínosné nebylo
Lepší je tragický konec než tragédie bez konce
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Budoucnost UAV/BPL - diskuze
Počítačové hry sú tiež chybný argument. Počítač je vo všetkých strategických hrách naopak umelo "debilizovaný", jednoducho preto, že ľudský hráč nie je schopný "uklikať" celú hernú plochu a jednotky na nej, ani prepínať výrobu s prakticky nulovými prestojmi.
A strieľačky? - radšej nespomínať. V ktorej sú reakcie NPC na ohrozenie a zmeny v hernom prostredí prirodzené?
Je to samozrejmé - hra, v ktorej je hráčova postava do minúty mŕtva, by sa asi príliš nepredávala...
A strieľačky? - radšej nespomínať. V ktorej sú reakcie NPC na ohrozenie a zmeny v hernom prostredí prirodzené?
Je to samozrejmé - hra, v ktorej je hráčova postava do minúty mŕtva, by sa asi príliš nepredávala...
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова