Izrael na vlastní kůži - reportáž číslo čtyři
Napsal: 20/7/2015, 17:00
ZEMĚ VE VÁLCE A NÁROD VE ZBRANI,
aneb
STÁT IZRAEL NA VLASTNÍ KŮŽI.
aneb
STÁT IZRAEL NA VLASTNÍ KŮŽI.
Reportáž z cesty po Izraeli v rámci tematického zájezdu zaměřeného na vojenskou historii této malé země.
ÚVOD
Předchozí reportáž skončila tím, že jsme se důkladně unaveni po večeři odebrali spát. Ale bylo toho více. Byla to naše poslední noc v Tiberias, takže než jsme šli spát, tak jsme museli co se dalo už pobalit, ráno by na to nemusel být čas. Plán už byl trochu rozrušený, ale to bylo dáno okolnostmi a kolektivním dohovorem.
Den čtvrtý měl mít totiž původně tento program:
23. 3. pondělí - snídaně, mošav Támar B'Kfar - velmi zajímavé počátky osidlování Izraele počátkem 20. století, zastávka u Kibucu Degania A, B – hrdinská obrana v roce 1948, Allon More – izraelská osada na palestinském území, beseda s Gerschonem Portnoyem (bývalý příslušník speciálních jednotek IDF, znalec vojenské historie Státu Izrael), Jeruzalém – panorama města z Olivové hory, Lví brána, kterou se v roce 1967 podařilo izraelským parašutistům proniknout do Starého města, ubytování, večeře, nocleh.
Vy už z mých předchozích reportáží víte, že mošav Támar B'Kfar jsme navštívili už cestou do Tiberias, stejně jsme navštívili i Kibuc Deganja, rodiště Moše Dajana. Protože jsme dohodou vynechali Meggido, padla i návštěva vesnice v Palestině i beseda s Gerschonem Portnoyem. Všichni jsme se těšili na plavbu po Galilejském moři. Tím se plán na den hodně poměnil. Ale nebylo potřeba ničeho litovat.
Kapitola první: PLAVBA PO GALILEJSKÉM MOŘI
Po snídani jsme skutečně naložili svoje saky a paky do našeho autobusu, za zásadní účasti našeho arabského řidiče. Ten chlapík se nám asi líbil všem, byl prostě prima. Rozloučili jsme se s hotelem, poděkovali každý jak jsme uměli jeho zaměstnancům a sjeli dolů ke Galilejskému moři do přístavu.
Galilejské jezero - moře, má mnoho názvů. Tiberiadské jezero, Genezaretské jezero či Kineretské moře, Kineretské jezero, Kineret. Arabsky je to sestava krucánků, která se vysloví Buchajret Tabarija. Je to největší izraelské sladkovodní jezero nacházející se v Severním distriktu u Golanských výšin, v severní části Velké příkopové propadliny. V obvodu má přibližně 53 km a je 21 km dlouhé a 13 km široké. Jeho rozloha je 166 km2 a maximální hloubka 43 m.
Leží 212 metrů pod úrovní světového oceánu a je tak nejníže položeným sladkovodním jezerem na světě a druhým nejníže položeným jezerem po Mrtvém moři v jižním Izraeli.


Zde je mapa Galijského jezera a jeho nejbližšího okolí a současně i satelitní snímek stejné oblasti.
V povodí jezera je prováděno extenzivní zemědělství. Galilejské jezero je hlavním zdrojem pitné vody pro Izrael a pokrývá přibližně jednu třetinu jeho spotřeby. Je historickou rybářskou lokalitou – již více než dva tisíce let je využíváno pro rybářství – a křesťany je pokládáno za místo Ježíšových zázraků. Část jeho vod je odváděna Národním rozvaděčem vody do jižní části země pro potřeby zavlažování a část je na základě izraelsko-jordánské mírové smlouvy odváděna do Jordánska. Na západním břehu jezera se nachází město Tiberiada, které je podle židovské tradice jedním ze čtyř svatých měst judaismu. O městě už jsem zde psal.
Místní rybí celebritou je ryba, která se česky jmenuje úžasně: TLAMOUN GALILEJSKÝ. Bohužel jsem ji neviděl na vlastní oči a když jsem se ji pokoušel najít na internetu, byl jsem zahlcen nepřehledným množstvím informací a ani netuším, jak ten tvor opravdu vypadá. Což je škoda, prý je moc dobrá. Jeden obrázek co jsem našel, asi bude tento galilejský klenot.

Já ryby moc nejím. Jsou prý zdravé, ale na druhou stranu obsahují fosfor, který je jedovatý a tak jsem při jejich konzumaci opatrný.
Galilejské jezero leží na starověké obchodní stezce Via Maris, která vedla mezi Egyptem a severními říšemi Sýrií, Malou Asií a Mezopotámií. Na březích jezera založili Řekové, Hasmonejci a Římané vzkvétající města a osady, včetně Gadary, Hippos a Tiberias. Historik Josephus Flavius byl tímto krajem okouzlen a mimo jiné zaznamenal zdejší prosperující rybolov, kdy na jezero pravidelně vyplouvalo více než 200 lodí.
Dle Bible lze usoudit, že většina z nejzajímavějších událostí putování Ježíše Krista, se odehrálo u břehů Galilejského jezera. V tomto období docházelo k rozvoji osad při pobřeží a značnému obchodu a lodní dopravě. Markovo, Matoušovo a Lukášovo evangelium popisuje, jak Ježíš učinil z rybářů na jezeře své učedníky. Byli jimi rybáři Šimon - pokřtěný na Petra, a jeho bratři Ondřej, Jan a Jakub. Jedna z Ježíšových nejznámějších řečí – Horské kázání – se odehrála na hoře s výhledem na jezero a i mnoho jeho dalších zázraků se odehrálo zde, včetně chůze po vodě, zastavení bouře a nakrmení pěti tisíců hladových.


Dva obrazy, které ukazují zázraky Ježíše Krista. Druhý ukazuje bouři na Galilejském moři krátce před tím, než ji zázrakem zažehnal. První potom ukazuje zázrak chůze po hladině tohoto jezera.
Když v roce 135 potlačili Římané povstání Bar Kochby- známější jako Druhá válka židovská, následně vyhnali všechny Židy z Jeruzaléma, načež se centrum židovské kultury a učení přesunulo do zdejší oblasti, zejména pak do Tiberias. V období Byzantské říše se jezero stalo díky jeho významu v Ježíšově životě jedním z hlavních cílů křesťanských poutníků. To vedlo k rozvoji plně kvalifikovaného cestovního ruchu, který zahrnoval jak pohodlné hostince, tak turistické trasy.
S nástupem středověku význam jezera poklesl, když Byzantská říše ztratila kontrolu nad touto oblastí a ta následně přešla pod kontrolu Umajjovského chalifátu a posléze dalších islámských státních útvarů. Mimo Tiberias byla hlavní města v oblasti postupně vylidněna. 4. července 1187 se poblíž jezera uskutečnila mezi křižáckými vojsky a muslimy vedenými Saladinem bitva u Hattínu, která předznamenala zánik křižáckých států v Zámoří.
Současnost tohoto jezera je nesmírně složitá, politicky i lidsky. V roce 1909 založili židovští osadníci v jeho blízkosti první společnou zemědělskou osadu Kvucat Kineret, kde se židovští imigranti učili farmářství a zemědělství. Později jejich následovatelé založili kibuc Deganija. Kineret byl kolébkou kibucové kultury.
V roce 1923 uzavřelo Spojené království a Francie Sykes-Picotovu dohodu, která rozdělila území bývalé Osmanské říše mezi Britský mandát Palestiny a Francouzský mandát Sýrie. Britové přenechali Francouzům jižní část Golanských výšin výměnou za severní část Jordánského údolí. Hranice byly přepsány tak, že oba břehy řeky Jordán a celé Galilejské jezero, včetně deset metrů širokého pruhu po jeho severním pobřeží, připadlo mandátní Palestině, společně s následujícími dodatky:
Primo: Jakákoliv existující práva Syřanů k využívání vod Jordánu musí zůstat nedotčená.
Secundo: Syrská vláda má právo vystavět nové molo v Semachu nebo společně využívat existující molo.
Tertio: Obyvatelé Sýrie a Libanonu mají stejná práva rybolovu na Chulském a Galilejském jezeře a řece Jordán, jako obyvatele Palestiny a palestinská vláda je zodpovědná za kontrolu těchto vodních ploch.
Obsah těchto dohod nebyl nikdy naplněn a s konečnou platností vše popřelo izraelské vítězství v první arabsko-izraelské válce, kdy poražené arabské síly a jejich mateřské státy ztratily jakýkoliv vliv na dění kolem galilejského moře. Podrobně jsem se tomu věnoval v práci nazvané voda pro Izrael, ale dočkala se negativního ohlasu a vyvolala dost rozporů, tedy se tomu zde věnovat nebudeme.
Zde jen uvedu, že zde začíná mimořádná stavba zvaná Národní rozvaděč vody, jehož výstavba začala v roce 1964 a který odvádí část vod jezera do hlavních izraelských populačních center a je jedním z hlavních zdrojů pitné vody v zemi. Izrael také vodou z jezera zásobuje Jordánsko, jak ho k tomu zavazuje Izraelsko-jordánská mírová smlouva, podepsaná 26. října 1994 na hraničním přechodu mezi Izraelem a Jordánskem. Smlouva byla výsledkem dlouho trvajícího dialogu mezi oběma stranami a její hlavní cíle se nezaměřovaly přímo na otázku bezpečnostní, nýbrž především na otázky ekonomické a vzájemný dialog.

Izraelský premiér Jicchak Rabin a jordánský král Husajn I. při podepsání mírové smlouvy
Dnes je nejvýznamnější ekonomickou aktivitou na jezeře cestovní ruch a celá zdejší oblast je oblíbená prázdninová destinace. Mnoho historických a náboženských míst kolem jezera, zejména město Tiberias, je ročně navštíveno miliony místních a zahraničních turistů. Mezi další ekonomické aktivity patří jako už asi tisíce let rybářství a od dvacátých let dvacátého století i zemědělství. Na jezeře je také rozvinutá místní lodní doprava.
Jednou z hlavních atrakcí je místo, kde z jezera vytéká řeka Jordán, kam jezdí tisíce poutníků z celého světa, aby se zde nechali pokřtít či překřtít. Lokalita je zvána Jardenit.

Zde jsme se nezastavili, ale pokud se ještě do Izraele podívám a mám to v plánu, třeba se zadaří.
Když jsme dorazili do přístavní oblasti, zaparkovali jsme náš autobus na pěkném parkovišti obklopeném objekty místního kibucu a všude přítomnou květinovou a stromovou výzdobou. Na to se podíváme dále. Takto vypadala a vypadají mola pro lodní dopravu v Galilejském moři:


Toto obrovské molo zde leží jako důkaz vyšší hladiny vody v Galilejském moři v minulosti. A to druhé je provozní nástupní molo pro nastupování do výletních lodí.


Tato dvě malá plavidla, spojená navzájem se stala na určený čas tak trochu výsostným územím České republiky. Druhý obrázek ukazuje, jak vypadalo nástupní molo z paluby lodí.
Lodní doprava na Galilejském moři patří, pokud jsem pochopil, jedné podnikavé rodině. Pracují v ní nějakým dílem všichni a samosebou mají i celou řadu zaměstnanců. Průvodce našeho zájezdu pan Daniel Haslinger je s touto rodinou v hluboce přátelských vztazích, a jak se vyjádřil jeden z členů rodiny, považují jej za bráchu. Vyjížďka byla příjemná, jezero je krásné a výhledy z něj velmi krásné.


Zde je celkový pohled na přístaviště a pohled na pobřežní zástavbu.


Dva pohledy na nádherné pobřežní porosty.
Při plavbě jsme se dočkali zajímavého překvapení. Na Galilejském moři totiž platí jedno pravidlo. Každá loď v průběhu celé plavby, za reprodukce hymny země, ze které pochází její cestující, vztyčí vlajku země těchto cestujících na úroveň vlajky Státu Izrael. Vlajky potom spolu vlají po celou dobu plavby.

Dvě vlajky vlající vedle sebe, byl to působivý pohled. A líbí se mi, že stejné cti se dostává každé výpravě odkudkoliv ze světa.
Jinak naše dvě lodice spojené dohromady a pomalu driftující po jezeře byly jen malé, koneckonců nás bylo málo. Bylo to takové rodinné a o hodně příjemnější než velké výpravy, které mají k dispozici velká plavidla. Jsou také pěkná a tak se na dvě z těch velkých lodí podívejte.


Takže zde je jedna z těch velkých lodí v dálce a jiná po přiblížení. Když jsem tu loď viděl, naznal jsem, že je potřeba naši výpravu po vojenské historii státu Izrael trochu nabít akcí a navrhl jsem lodníkům přes tlumočení šéfa zájezdu, že když máme dvě lodě, mohly bychom tu velkou vzít do kleští a provést pirátskou zteč paluby. Bylo to přijato s velkou radostí, ale k realizaci nedošlo. Asi jsem měl dodat, že protivníky naházíme do vody a s kořistí půjdeme fifti - fifty. Bez motivace to asi nemělo tu správnou váhu.
Plavba byla zajímavá ještě tím, že po celou dobu jsme se dovídali zajímavé věci. Na palubě s námi totiž byla celá loďařská rodina. Zakladatel tatínek, k tomu se ještě vrátíme, dva jeho synové, kluci jako buci. Jejich maminka se s námi přišla přivítat, ale plavbu nenastoupila, byla nemocná a tak brzy odešla. A jeden ze synů nám ukázal, jak se na Galilejském moři už tisíce let loví ryby.


Bylo to působivé. První obrázek ukazuje toho chlapíka se svinutou sítí a druhý jak se hází do vody. Je to hustá čtvercová síť, která má po obvodu závaží a háčky. Po hodu volně klesá do hloubky a pokud při tom volném pádu narazí na ryby, omotá je a to i několik a háčky se zamotají do sebe a ryby v ní zůstanou uvězněné. Takto se to zde dělá neskutečně dlouhou dobu. Bohužel za naší plavby se nepodařilo přes opakované snahy chytit ani mřenku, takže rybářské aktivity neměly úspěch.

Tato fotografie ukazuje jejich tatínka. Uvedu jen příjmení, více si bohužel nepamatuji a poznámky jsem zapomněl ve stolku v hotelu v Betlémě. Je to pan Smadar. Ale pro účel naší cesty byl velmi důležitý. Je to izraelský válečný hrdina. V roce 1967 v době Šestidenní války, byl velitelem úderného ženijního odřadu, který předstihl hlavní síly jordánské armády spěchající na bojiště, které se mělo rozvinout na území dnešního Západního břehu.
Díky statečnosti jeho a jeho vojáků se podařilo včas vyhodit do vzduchu dva významné mosty přes řeku Jordán a díky tomu nebylo možno zvrátit poměr sil v boji o celou oblast a hlavně o Jeruzalém ve prospěch Jordánska. Byly to Alenbyho most a most Krále Abdaláha I. Tak Stát Izrael toto území a město získal do své působnosti a současně si tak založil na nekonečný řetěz problémů, kterým čelí dodnes. Z vojenského hlediska šlo o mimořádný vojenský čin spojený průnikem hluboko do území ovládaného nepřítelem. Mosty totiž byly vyhozeny do vzduchu před zahájením samotné války a to 1. června 1967.
A nyní je čas na trochu historie.
Obecně se soudilo a soudí, že Izrael se v té době nacházel z vojensko-obranného hlediska v beznadějné situaci. Hranici se Sýrií tvořily Golanské výšiny, z jejichž vrcholů mohlo syrské dělostřelectvo bez omezení ostřelovat osady v Izraeli. A také to dělalo. Ještě dnes jsou v polích po celém severním Izraeli rozmístěny betonové převozné kryty pro ochranu lidí při nenadálé palbě. Syrsko-izraelská hranice byla zároveň místem, kudy do Izraele pronikali radikální palestinští ozbrojenci z Fatahu. Velké roztrpčení na syrské straně vyvolalo dobudování izraelského zavlažovacího systému, tedy Národní rozvaděč vody, který odváděl vodu z Galilejského jezera.
Další problematickou hranicí byla hranice izraelsko-jordánská. Jeruzalém, izraelské hlavní město, byl rozdělen a polovinu ovládalo právě Jordánsko. Přestože byl Jeruzalém tzv. demilitarizovanou zónou, byli zde přítomní jak izraelští, tak jordánští vojáci. Na dnešním Západním břehu měli Jordánci rozmístěny dvě pěší brigády a hned za Jordánem čekaly další síly. Jordánsko ale stálo při sporech, které vedly ke vzniku války poněkud stranou. Jordánsko, které mělo s Izraelem korektní vztahy, současně nepatřilo mezi režimy blízké SSSR. Mělo přímou vazbu na Velkou Británii. Zároveň ale jordánská propaganda kritizovala Násira za ustupování Izraeli, takže egyptský vůdce byl do konfrontace s Izraelem tlačen, jinak by ztratil svou pozici panarabského vůdce, kterou si pracně budoval. 30. května byla v Káhiře proto podepsána jordánsko-egyptská smlouva o vzájemné obraně a jordánská armáda byla podřízena egyptskému velení. A tím bylo pro Izrael jasno. Jakýkoliv boj s Egyptem je současně bojem s Jordánskem.
Proto byly mosty přes Jordán terčem likvidačních ženijních odřadů. Aby nebylo možno vytvořit najednou tři fronty, pokud by byl Izrael napaden a ten nemusel od počátku čelit nezvládnutelné vojenské situaci, bylo rozhodnuto, mimo jiné o zničení mostů, které by mohly sloužit k přesunům velkých sil jordánské armády na Jordánskem anektované území západního břehu.


První most zničený v akci, kterou nám veterán popisoval, byl most Krále Abdullaha I. Most byl destruován k nepoužitelnosti ani provizorním způsobem, i když se o to Jordánci pokusili. Most nebyl obnoven do dnešních dní a asi už nikdy nebude.

Zde je krásná kolorovaná pohlednice druhého zničeného mostu, tento nesl jméno generála Alenbyho. Záběr je z roku 1930 a je to už druhý most stejného jména. Ten starší, z roku 1918 je na obrázku vidět v pozadí.


A takto vypadal po destrukci izraelskými ženisty. Most byl obnoven na základě izraelsko- jordánské mírové smlouvy za spolufinancování Japonskem. Je to dnes vlastně jediný most přes řeku Jordán mezi oběma státy.
Relativně nejbezpečnější hranici měl Izrael s Egyptem, neboť na egyptské straně hranice byly od roku 1956 rozmístěny pohotovostní jednotky OSN. Jenže právě Egypt pod tlakem Sýrie, která od dubna měla s Izraelem několik ozbrojených konfliktů, začal napětí eskalovat. 13. a 14. května izraelští představitelé varovali Sýrii, že na provokace na hranicích odpoví Izraelské obranné síly tvrdě nekompromisně. Tato prohlášení jsou považována za důvod, proč se Násir 14. května rozhodl vyzvat jednotky OSN k částečnému stažení ze Sinaje.
16. května byl egyptským jednotkám vydán rozkaz k překročení Suezu a obsazení Sinaje. Tehdejší generální tajemník OSN U Thant odpověděl, že částečné stažení není možné. Násir proto 18. května vyzval k úplnému stažení jednotek OSN ze Sinaje. Pozice jednotek UNEF zároveň začali obsazovat příslušníci egyptské armády. 20. května byla v Izraeli vyhlášena částečná mobilizace. 21. května egyptská armáda obsadila Šarm aš Šajch a den na to Egypt uzavřel Tiranskou úžinu pro jak izraelské lodě, tak i pro neizraelské dopravující do Izraele strategický materiál. Tento krok de facto znamenal nemožnost vstupu do Akabského zálivu. Izrael tak byl odříznut od hlavních obchodních tras. Odříznutím přístavu Ejlat byl Izrael zároveň připraven o přísun ropy.
Uzavření Tiranské úžiny bylo aktem agrese z hlediska mezinárodního práva a USA v poselství zaslaném do SSSR upozornily, že Izrael má právo na vojenskou odpověď. Tato skutečnost je neoddiskutovatelný fakt.
Krátce před samotným střetnutím spolu telefonicky hovořili egyptský prezident Násir a jordánský král Husajn. Husajn se v tomto rozhovoru zmínil o tom, že očekává, že Izrael brzy zahájí boj a že nepochybně v první řadě povede úder proti egyptskému letectvu. Násir jej ubezpečil, že přesně s tím počítá a je na to připraven. Egypt skutečně očekával letecký úder Izraele a podnikl i určitou přípravu na jeho včasné zachycení a odražení. Šlo o amatérská opatření, která se ukázala být naprosto neúčinná.
Není cílem zde popisovat celý průběh toho divokého konfliktu. A co se týká Západního břehu jen pár dat:
5. června: Bojové akce byly zahájeny operací Moked – leteckým útokem proti Egyptu, Jordánsku a Sýrii. Překvapení bylo dokonalé. 419 letadel bylo zničeno na zemi. Katastrofa, která potkala arabskou stranu, však měla ještě větší rozsah. Násir, aby neztratil tvář, totiž podvedl své spojence Jordánsko a Sýrii, kterým oznámil, že útok úspěšně odrazil a že izraelské letectvo utrpělo těžké ztráty. Oba státy se okamžitě rozhodly zapojit do konfliktu a zahájily nálety na Izrael.
Autor plánu preemptivního leteckého úderu na letectva arabských armád, vrchní velitel IAF-izraelských vzdušných sil, Mordechai „Motti“ Hod. Pro nás je zajímavé, že to byl jeden z izraelských pilotů, kteří ovládli pilotáž bojových letadel u nás, v bývalém Československu. Byl účastníkem třetího pilotního kursu, který byl realizován na letištích Prostějov a Olomouc.
Ty však byly buď s těžkými ztrátami odraženy, popřípadě mířily na civilní cíle a měly jen minimální vojenský význam. Poté následoval zdrcující útok na syrská a jordánská letiště a zničení prakticky všech arabských letadel. Ve 14.30 Izrael ovládl vzdušný prostor nad celým bojištěm. Syrská a jordánská pozemní fronta byly Moše Dajanem prohlášeny za vedlejší a prioritou zůstala porážka egyptské armády. Přesto se zde rozpoutaly tvrdé boje mezi silami protivníků v Jeruzalémě: na linii oddělující Západní a Východní Jeruzalém a letectvo zničilo vše, co se pokusilo přiblížit z jordánského vnitrozemí k hraniční řece.

Dva z mnoha zničených egyptských strojů
6. června: intenzivní boje se převalovaly celým územím, ale nejtvrději se bojovalo kolem Jeruzaléma. IDF se připravovaly na generální útok.
7. června: Ráno po těžkých bojích vstoupili izraelští výsadkáři do Starého města v Jeruzalémě a v 10:15 se v izraelských rukách ocitla Chrámová hora a tím i celý Jeruzalém. Izraelské jednotky dále během dne obsadily celé teritorium dnes zvaného Západní břeh.

Izraelští vojáci odpočívají po bojích u Západní zdi. No tím bych tu trochu historie opustil, stejně jako vzpomínání starého vojáka. Bylo mi trochu divné, že ten člověk o tom s námi mluví, ale mluví o tom neochotně, spíše jen z povinnosti nebo z přátelství, které ho váže k našemu průvodci, šéfovi zájezdu. Nakonec nám bylo řečeno, že vzpomíná nerad a že je mu líto všech životů, které v nekonečném konfliktu mezi jeho vlastí a rabským světem byly ztraceny.
Následně jsem byl tak trochu vyveden z míry. Oba synové - lodníci a lodní kapitáni jsou i hudebníci. Když nám byla vyložena historie vzniku jejich skupiny, tiše jsem poslouchal a nestačil se divit. Takže se nedá nic dělat a čeká nás další trocha historie.
Dne 25. června 2006, byl unesen izraelský tankista Gilad Šalit v pohraničí Pásma Gazy. K incidentu se přihlásily dokonce tři organizace: Al Kassám, Výbor lidového odporu a Islámská armáda. Izrael odpověděl ultimátem na vydání zajatce. Po jehož vypršení izraelská armáda zahájila vojenskou operaci za účelem jeho osvobození.
Ráno 12. července 2006 zaútočili vojáci Hizballáhu raketami a minomety na severoizraelské město Šlomi a přilehlá vojenská stanoviště, což stálo život 5 civilistů. Při pozemním útoku na dvě hlídkující izraelská vozidla bojovníci Hizballáhu zabili tři vojáky a dva - Ehuda Goldwassera a Eldada Regeva údajně zajali. Izraelci se rozhodli útočníky pronásledovat. Jejich tank Merkava III padl do nepřátelské léčky. Najel na obrovskou podzemní minu, která ho totálně zničila. Posádka zahynula a další voják padl při přestřelce.
Útok Hizballáhu byl nečekaný. Od roku 2000, kdy se Izrael stáhl z jihu Libanonu, panoval na izraelsko-libanonské hranici relativní klid, jen párkrát do roka přerušený přestřelkami. Větší napětí panovalo po vítězství Hamásu v lednových palestinských volbách mezi Palestinskou samosprávou a Izraelem, které vyvrcholilo 25. června. Skupina devíti Palestinců, včetně příslušníků Hamásu, unesla již zmíněného izraelského tankistu Gilada Šalíta, což vedlo k invazi Izraele do Gazy.
Proč se Hizballáh rozhodl vstoupit do konfliktu, není zcela jasné. Spekulovalo se, že šíitské hnutí podporované Teheránem mělo takto odpoutat pozornost od krize okolo íránského jaderného programu. Vyloučit však nelze ani snahu šíitského Hizballáhu zviditelnit se v palestinské otázce, kde vůdčí roli v posledních letech převzal neméně radikální nicméně sunnitský Hamás. Podíl na aktivizaci Hizballáhu mohla mít i složitá vnitropolitická situace Libanonu po odchodu syrských vojsk, která dohlížela na mír v zemi. Hizballáh protestoval proti odchodu Syřanů, kteří jej podporovali. Není jasno. A pokud Hizballah nepromluví, jasno nebude.
Ať v tom bylo co chtělo, Izrael to okomentoval slovy, že se jedná o válečný akt, na který je nutno odpovědět silou. Zahájil tedy bombardování převážně jižní části Libanonu a jeho ukončení podmínil vydáním obou zajatých vojáků. Vůdce Hizballahu Hasan Nasralláh prohlásil, že vojáky propustí jedině, budou-li propuštěni palestinští vězni, kteří si odpykávají svůj trest v izraelských věznicích. A začala mela.
Konflikt se rychle rozhořel, když 13. července 2006 zahájil Izrael námořní a vzdušnou blokádu Libanonu, která trvala dva měsíce. Podnikl také řadu náletů nejen na města na jihu Libanonu, ale také na Bejrút a oblasti, kde neměl Hizballah žádné opěrné body. Stejný den vypálil Hizballáh první rakety na izraelský přístav Haifa, a ukázal tak, že je lépe vyzbrojen, než se myslelo. To se potvrdilo o den později, kdy raketa Hizballáhu zasáhla izraelskou korvetu, kterou zapálila. Loď se podařilo zachránit, protože raketa zasáhla jen jeřáb. Na vině zásahu byla i posádka, která nezapojila všechny ochranné systémy, protože nepředpokládala, že by Hizballáh disponoval tak moderními střelami. Hizballáh využíval i bezpilotních letadel íránské výroby.

Mapa cílů raketčíků Hizballahu v Izraeli
Izrael několik prvních dní spoléhal na technickou převahu, především letecké bombardování a ostřelování z lodí, a dokonce nakrátko překročil hranice s Libanonem, aby zlikvidoval pozice Hizballáhu. Neustálé nálety a ostřelování jihu Libanonu vyvolaly exodus. Obyvatelé utíkali na sever i do Sýrie, nakonec své domovy opustilo na 300 000 lidí, a zemi houfně opouštěly tisíce cizinců i desetitisíce Libanonců s dvojím občanstvím. Útěk byl obtížný, protože Izrael své nálety soustřeďoval na infrastrukturu, zejména ničil silnice a mosty, aby po nich Hizballáh nemohl přepravovat zbraně na jih k izraelským hranicím. Později dokonce hrozil útokem na všechna jedoucí vozidla. Humanitární situace v Libanonu se zhoršovala, protože situace neumožňovala vyslat pomoc. Teprve 26. července přistálo první letadlo s humanitární pomocí.

Zde jsou fotografie dopadů raket do Izraelských měst. Na prvním je zásah do města Haifa a na druhém potom zasažený dům ve městě Kirjat Šmona

A toto je pro nás hlavní- zásah města Tiberias jednou z celkového počtu 35 nebo 37 raket, které na toto město dopadly.
Přesto ale nálety a ostřelování nepřinesly očekávané výsledky. Hizballáh dál každý den vypálil na Izrael sto raket a jeho příslušníci se pohybovali v těsné blízkosti izraelsko-libanonských hranic. 19. července se pod palbou milicí Hizballáhu ocitli izraelští pozorovatelé. Začala pozemní ofenziva. IDF se pomalu za cenu velkého úsilí prolamovaly jižním Libanonem, který jak jejich vojáci od všech zbraní zjistili, se od odchodu jejich předchůdců z Libanonu stal jednolitým opevněným pásmem. Jejich protivník izraelské vojáky překvapil vysokou kázní, neochvějnou morálkou a skvělým bojovým nasazením. Hizballah nesmírně vyrostl a byl IDF rovnocenným protivníkem. Přesto ale ustupoval a IDF vše co obsadily doslova a do písmene srovnaly se zemí, zasypaly a zničily. Ale Hizballah bojoval dál a ztráty IDF velmi rychle dosáhly výše, která přestala být únosná v porovnání s výsledky.


Zde je malá ukázka, čemu izraelští vojáci museli čelit. První obrázek ukazuje vstup do podzemního zařízení Hizballáhu v bojové zóně. Všimněte si dokonale vytvořeného pokopu, při správném položení vchod lze odhalit jen velmi obtížně. Na druhém je skvělá ukázka železobetonového bunkru - je opravdu hodně dobrý.

A když zde řešíme raketové ostřelování Izraele, tak jeden z mnoha dostupných snímků podzemního odpalovacího zařízení neřízených raket v jižním Libanonu.
Boje byly ukončeny 14. srpna ráno. I poté docházelo k ojedinělým střetům, ale válka se znovu nerozhořela. Tři dny po konci bojů se začala na jih Libanonu přesouvat libanonská armáda, jejíž vojáci střídali milice Hizballáhu. Vázlo ale rozmístění jednotek OSN. Kvůli nejasným pravomocem řada evropských zemí váhala s vysláním vojáků. Kvůli průtahům Izrael ukončil blokádu Libanonu ráno 7. září. Večer otevřel vzdušný prostor a druhý den ukončil i námořní blokádu.
Když vše skončilo, bilance nebyla dobrá ani pro jednu stranu.
Izraelské letectvo uskutečnilo na 15 500 vzletů, z nichž deset tisíc připadalo na bojová letadla. V Libanonu bombardovalo na 7 000 cílů. V bojích padlo 119 izraelských vojáků, střet si vyžádal také životy 44 izraelských civilistů, zraněno bylo 1 350 civilistů a 400 izraelských vojáků.
Na libanonské straně zahynulo 1 191 osob včetně čtyř příslušníků mírových sil UNIFIL. Věrohodnost tohoto čísla ale zpochybnila sama libanonská strana, která toto číslo uvedla několik dní před uzavřením příměří. Po něm snížila počet mrtvých na 1023 lidí. Zde lze říci, že počet mrtvých v Libanonu je překvapivě nízký, tedy vzhledem k tomu kolik náletů bylo IAF realizováno. Média to málokdy uvádí, ale už v této válce bylo libanonské civilní obyvatelstvo varováno. Někdy i letáky kde bude proveden nálet. Nevím o armádě, která by nepřítele varovala tímto způsobem. I tak to je příliš mnoho mrtvých za ambice jedné teroristické organizace. Jenže věřte údajům někoho, kdo lže neuvěřitelným způsobem. Například 7. srpna libanonský premiér nejdříve dramaticky oznámil, že při jediném úderu na nějakou budovu v přístavu Tyr zahynulo 40 libanonských civilistů. Reakce světa byla adekvátní této informaci - izraelští vojáci jsou vrazi civilistů. Jenže zde bylo pár opravdu nezávislých novinářů. Když vyšli s fakty, musela se říci pravda - mrtvý byl jeden člověk. Když takto lžou premiéři, komu věřit?
Zraněno bylo 3 600 osob včetně osmi příslušníků UNIFIL. Izrael uvedl, že zabil 500 - 800 příslušníků Hizballáhu, ten však přiznal ztrátu pouhých 250 svých bojovníků. Zahraniční novináři se ale shodují na počtu zabitých příslušníků Hizballáhu v počtu 500 až 550. Jako další fakt ukazující jednostrannost vnímání celé války je to, že je třeba uvést, že do pohybu se před nálety a pozemním útokem dalo cca 900 000 lidí. O nich se mluvilo, mluví a mluvit bude. Nikdo ale dnes už neví, že napadeným byl Izrael a zde se dalo do pohybu před raketovými útoky asi 500 000 lidí. Tento údaj nikdy nebyl pro svět relevantní.
Pro Izraelskou armádu válka nedopadla dobře. Ne že by neodvedla svou práci. To ano. Ale během války předvedla nemálo krajně sporných kroků, což asi vedlo a vede k tomu, že se pohled na strukturu IDF změnil a tento proces pokračuje dodnes.
Během války bylo 47 tanků Merkava zasaženo raketami a dva zničeny nástražnými pozemními bombami. V důsledku zničení tanků padlo 33 izraelských vojáků. Zasažení tanku ale neznamená vždy jeho zničení. Část tanků se po opravách vrátila zpět k jednotkám. Ztráty posádek ze statistického hlediska dosáhly v průměru jen necelých 20 % osob z celkového stavu osádek zasažených tanků. Tanky Merkava opět prokázaly svoji odolnost, ale vůči nejmodernějším protitankovým střelám jsou i velmi odolné Merkavy zranitelné.
A to ukázalo, že se na bojiště proti těmto gerilovým silám, které ale jsou schopné bojovat i jako hodně tvrdá pěchota, musí opět nastoupit pěchota. Nasazení pěchoty v této válce doprovázely až ostudné nedostatky. Pro záložníky bylo málo výstroje a když se objevila fakta že zatímco každý příslušník Hizballáhu má kvalitní balistickou ochranu a u IDF jen každý osmý voják, během pár dní různé izraelské banky, výrobní korporace a prostí lidé pomocí sbírek dokázali dodat bojující armádě asi 8 000 neprůstřelných vest s pomocnými komplety.
No tolik k troše historie a zpátky na Galilejské moře a výletní loď.
Rakety, které začaly dopadat na Tiberias vedly k tomu, že část obyvatel město opustila a část zůstala. Na celé město sedl smutek nad jejich chlapci a dívkami, kteří museli do války, nad škodami které jejich město utrpělo a celé město propadlo malomyslnosti. Ale pár mladíků - lodníků - se jednou večer usadilo v přístavu, vzali hudební nástroje a začali hrát a zpívat. Zpívali vše - dětské odrhovačky, lidové a zlidovělé písně, sami nové rytmy tvořily. A stal se malý zázrak. Ten první večer, když v noci končili, bylo zde několik set lidí. Druhý den jich přišly tisíce a nakonec jich každý večer přicházely desítky tisíc. Sjížděli se sem z celého blízkého i vzdáleného okolí Tiberias a celé okolí se nesmírně morálně zvedlo. Lidé se přestali bát a začali věřit v dobrý konec. Stal se z toho fenomén, který pomohl celému Izraeli. U nás se o tom ví jen málo. Když vše skončilo, vznikla nová hudební skupina jménem HAVA NAGILLAH BAND. Existuje jako volné seskupení dodnes a měla turné i v České republice. Frontmen skupiny je David Smadar.


První snímek ukazuje Davida Smadara a druhý jádro skupiny v prosinci 2012.
Jméno mají po světoznámé skladbě Hava Nagila. Hava Nagila je hebrejská lidová píseň často zpívaná při oslavách. Píseň je oblíbená především v židovských a řeckých komunitách a je považována za symbol židovství.
https://www.youtube.com/watch?v=Lw984UBTOZ8
Tento videoklip, kde hudbu produkuje André Rieu, je asi jedno z nejlepších zpracování této světoznámé skladby. Stojí za to.
Nápěvem je chasidská melodie neznámého původu. Běžně zpívaný text písně byl pravděpodobně složený Abrahamem Cvi Idelsohnem v roce 1918 k oslavě britského vítězství v Palestině během První světové války, jakož i k oslavě Balfourovy deklarace z roku 1917.
Tito zpívající lodníci dokonce několikrát ovládli i žebříčky izraelské hitparády a v České republice vystupovali na hodně místech a to i několikrát.
Zde jsou videoklipy, které je ukazují v různých situacích jejich turné po České republice.
https://www.youtube.com/watch?v=-5m5Pcus1CY
https://www.youtube.com/watch?v=W8ch14lAf-I


Hava Nagilla Band v Prostějově hráli přímo ve vstupním portálu naší pěkné radnice. Vyvolali takové menší srocení a když nastoupila skupina Rut, bylo to ještě lepší.
No a jaké to má osobní doteky ke mě a mojí paní? Musel jsem cestovat 2 500 kilometrů daleko, abych se seznámil s lidmi, které moje dcera zná už několik let, protože jako členka taneční skupiny Rut s nimi v Prostějově vystupovala. Ještě dnes říká, že jsou to pěkní uličníci. Něco bylo domluveno. Hudba, tanec. Hudba měla končit a nekončila. A tak následovala taneční improvizace. Prý byli na pár pohlavků…


A zde je Rut v kostýmech pro chasidské tance. Na prvním obrázku se velmi odpovědně tančí, a na druhém, jelikož si hudebníci dělali, co chtěli, méně odpovědně blbne v rámci improvizace.

Ale všude kde byli, zanechali za sebou nesmazatelnou stopu. Vždy vypráví, jak si váží naší země, nás, jejích obyvatel. Vědí, že na světě moc přátel Izrael nemá. Vědí, že naše země je jedna z těch opravdových.

Taneční skupina Rut při letošním vystoupení v Praze. Ta dívka úplně vpravo je Palbák, tedy přesněji můj pobočník Pozorovatel-signalista, tedy moje dcera.

David nám vypráví o svých cestách po České republice.
No ale vše dobré a hezké musí skončit. I naše vyjížďka. Byl to hezky strávený čas mezi lidmi, které jsme viděli poprvé v životě, ale byli jsme s přáteli. Po opuštění plavidel a rozloučení s hostiteli jsme dostali asi hodinu a půl času na prohlídku okolí. A bylo se na co koukat.
Jako každý kibuc co jsme viděli, jde o zajímavou směsici užitkových, reprezentativních a obranných staveb. Vše doplněno množstvím parkových úprav. Takže pár fotografií.


První fotografie ukazuje zatím největší Ficus benjaminus jaký jsem do té doby v životě viděl. Tiše jsme s mojí paní obdivovali, jak může narůst to, co se u nás pěstuje v květináčích. Jenže když jsme vešli do vnitřních prostorů kibucu, zjistili jsme, že jsme neviděli to opravdu TOP. Ten druhý obrázek je ten samý strom, ale tady už opravdu pěknej macek.


Hlavní budova kibucu při pohledu od mola a ta samá budova, tedy její vstupní areál. Je to zajímavě architektonicky pojatá stavba a vypadá velmi dobře.

Jenže možnost války či jiné násilné hrozby je v Izraeli brána velmi vážně. A tak se podívejte na pancéřová protitlaková okna centrálního krytu kibucu, který je umístěn pod hlavní budovou. Kryt sám je velmi odolný, ale první stupeň ochrany tvoří samotná centrální budova.



Zde jsou tři pohledy na pestrou parkovou výzdobu. Ta se nachází v celých prostorách kibucu. Je to prostě moc pěkné a jen prostá procházka po chodnících stojí za to.

Poslední snímek ukazuje moji maličkost za volantem traktoru - veterána s přívěsem pro přepravu osob. Nevím přesně, k čemu je užíván, ale taková vyhlídková cesta kolem jezera v něm by byla vskutku hustokrutodémonská….
Po volné prohlídce jsme se napáskovali do našeho autobusu a vyrazili na jih do Jeruzaléma a Betléma. Po cestě nás ale čekala ještě jedna zastávka. A to krásný fortifikační kus, hrad Belvoir.