Pohľad na Slovenské národné povstanie zo vzduchu.
Napsal: 8/9/2015, 14:21
Pohľad na Slovenské národné povstanie zo vzduchu.
1. časť: Luftwaffe nad Slovenskom.

Do začiatku Slovenského národného povstania neboli na území Slovenskej republiky dislokované žiadne väčšie bojové útvary Luftwaffe, ak nerátame pristávanie stíhačiek na letisku Vajnory alebo Piešťany, či Trenčianske Biskupice. Išlo ale len o krátkodobé medzipristátia po bojoch.
Jediným väčším útvarom Luftwaffe bola III.Kampfbeobachter Schule na letisku Malacky-Nový Dvor. Táto školská výcviková jednotka do 20.8.1944 disponovala 30 lietadlami. V poslednom augustovom týždni a začiatkom septembra ich počet ale prudko vzrástol. Pribudli lietadlá, ktoré Nemci zhabali v zaplombovaných hangároch v Piešťanoch, keď piešťanská posádka odišla do povstania. Ďalšie stroje padli do nemeckých rúk, keď s nimi už príslušníci Leteckej dopravnej skupiny nestihli preletieť na povstalecké letisko Tri Duby (dnes letisko Sliač). Z letiska v Trenčianskych Biskupiciach a z tylovej zálohy Skupiny vzdušných zbraní dislokovanej v Spišskej Novej Vsi zabavili Nemci tiež nejaké lietadlá. Z letiska Balice v Poľsku boli do Malaciek a Piešťan vyčlenené ďalšie lietadlá.
Už v posledných augustových dňoch a začiatkom septembra nemecký operačný štáb predvídavo nariadil dôkladný letecký prieskum nad povstaleckým územím pre naplánovanie vlastných pozemných operácií proti povstalcom. Z maďarského letiska Györ preletelo na letisko v Piešťanoch 7 prieskumných fockewulfov, ktoré vykonali podrobný fotografický prieskum. Mali pod krídlami zavesené bomby, ktorých odhodenie na povstalecké územie malo vyvolať spätnú reakciu - paľbu povstalcov, čo by odhalilo ich pozície. Prieskumné lety sa vykonávali bez stíhacej ochrany, keďže velenie Luftwaffe i nemecký operačný štáb pozemných jednotiek neočakávali, že by povstalci disponovali stíhacími lietadlami. 6.9. však bolo jedno z prieskumných lietadiel zostrelené dvojicou stíhačov Kombinovanej letky v priestore Kremnica (R.Božík a F.Cyprich). Následne teda velenie Luftwaffe presunulo z nemeckého Ansbachu do Piešťan 6 stíhačiek Messerschmitt Bf 109G-14. V polovici septembra bolo presunutých do Piešťan aj 11 bombardérov Ju 87D-3 a D-5.
Luftwaffe napokon v polovici septembra 1944 operovala z dvoch kľúčových leteckých základní na Slovensku - z Malaciek a Piešťan a disponovala s takmer 100 lietadlami, z toho skoro 30 bolo bombardovacích. Nárast lietadiel (najmä v Malackách) neušiel pozornosti 15.americkej leteckej armády (ďalej len "15.USAAF") operujúcej z juhotalianskych základní. K 17.9. Američania leteckým prieskumom zistili, že na letisku v Malackách sa nachádza 78 lietadiel Luftwaffe, z toho 25 stíhacích a 31 bombardovacích (prevažne Ju 87D, Ju 88A a He 111).
Ju 87G-5 na letisku Malacky-Nový Dvor so slovenskými mechanikmi - leto 1944.

Slovenské povstalecké letectvo operovalo z letiska Tri Duby a s provizórnej vzletovej a pristávacej dráhy pri obci Zolná (dnes súčasť Zvolena). Tvorilo ho: už spomínaná Kombinovaná letka a 1.čs. stíhací letecký pluk - ktorý priletel na pomoc SNP zo ZSSR. Jadro slovenského letectva Skupina vzdušných zbraní odletela 31.8. do ZSSR, aby vzdušne podporila Východoslovenskú armádu, hoci sa aj uvažovalo, že preletí zo svojej základne letiska v Išle na povstalecké letisko Tri Duby. Kombinovaná letka, vybavená starými lietadlami, teda sama bojovala proti nepriateľovi až do 17.9., kedy priletel 1.čs. stíhací pluk so sovietskymi stíhačkami Lavočkin La-5FN.
Čo sa týka nemeckého velenia je potrebné spomenúť, že 31.augusta preberajú vedúcu úlohu vo všetkých vojenských akciách týkajúcich sa pacifikácie Slovenska oddiely zbraní SS v priamej podriadenosti Himmlera. Himmler poveril vykonaním operácií na obsadenie Slovenska SS-Obergruppenführera Gottloba Bergera. Bol to jeden z najlepších pobočníkov, ktorých Himmler mal. Berger sa už od roku 1940 pohyboval na Slovensku a podieľal sa aj na výcviku Hlinkovej gardy. Na potlačenie povstania nedostal ohľadne pozemských vojsk žiadne zvláštne rezervy, ale čo sa týka letectva mal k dispozícii dostatočný počet lietadiel, ktoré boli schopné podporiť Wehrmacht a zložky SS v útoku i obrane.
Gottlob Berger.

Práve bombardovacie lietadlá zohrali v horskom teréne stredného a severného Slovenska rozhodujúcu úlohu pri likvidovaní ohnísk povstalcov. Nemohli síce plne využiť horizontálne plošné bombardovanie, ale účinne sa zamerali na bodové strmhlavé bombardovanie. Luftwaffe dokázala využiť svoju prevahu a priamo podporila nemecké bojové skupiny, čím dopomohla prelomiť obranu povstalcov v Strečnianskej tiesňave, dobyť priestor Dubná Skala-Vrútky a umožnila prebojovať sa do dolného Turca a obsadiť prístup k Martinu a Kraľovianskej tiesňave. Nemecké pozemné sily vďaka Luftwaffe obsadili strategicky výhodné a dominantné body, odkiaľ mohli riadiť nielen delostreleckú paľbu ale aj navádzať bombardéri na rozhodujúce údery.
Orientačná mapa.
Luftwaffe sa zamerala aj na likvidáciu vysielača pri Banskej Bystrici a 2.9. sa jej to, po zhodení 46 bômb, aj podarilo. Nepoľavovala ani naďalej v útočnom bombardovaní a prieskumnej operačnej činnosti. Mapovala aj situáciu na letisku Tri Duby. Okrem toho stihla podporiť postup nemeckých jednotiek v oblasti Liptov v smere na Ružomberok, bombardovať kasárne v Turčianskom Sv.Martine, podporiť postup bojovej skupiny SS údolím Nitry smerom na Topoľčany. S pomocou Luftwaffe padli napokon Topoľčany, Bielice, Oslany, Nováky a 14.9. Prievidza.
Luftwaffe sa prvého tvrdého odvetného úderu dočkala 18.9., keď 1.čs.stíhací letecký pluk vykonal prepad na letisko Piešťany. Na letisku bolo dislokovaných 30 lietadiel Luftwaffe. Veliteľ 1.čs.stíhacieho leteckého pluku škpt. F.Fajtl vyslal na nálet osemčlennú skupinu stíhačov vedenú npor. J.Stehlíkom. Skupina zničila 6 stíhacích Messerschmittov Bf 109G-14. Išlo o lietadlá na zvláštne použitie, ktorými na Slovensku osobne disponoval generál Berger. Ďalších 10 lietadiel bolo poškodených.
Po tomto nálete Luftwaffe usúdila, že Piešťany sú veľmi zraniteľné a zvyšné stroje odpratali na dobre chránenú leteckú základňu v Malackách-Nový Dvor. Piešťany týmto prestali slúžiť ako operačná základňa pre Luftwaffe.
Druhého, oveľa mohutnejšieho úderu sa Luftwaffe dočkala 20.9. 113 bombardovacích lietadiel B-24H Liberator 15.USAAF operujúcej z juhu Talianska dokonalým kobercovým náletom naplno zasiahla Malacky-Nový Dvor. Zhodili 14.891 bômb a zničili vzletové a pristávacie dráhy, obidva hangáre, čerpaciu stanicu a budovu na vyvolávanie leteckých snímok. Zničili aj 27 lietadiel a ďalších 8 strojov vážne poškodili.
Bombardovanie letiska 20.9.44.

Luftwaffe, po týchto dvoch úderoch, stratila letecké základne na Slovensku a nezmohla sa až do konca septembra na vážnejšiu akciu. Zamerala sa na nočné prieskumné lety a zhadzovala propagačné letáky (ako provizórna základňa slúžilo letisko vo Vajnoroch). Luftwaffe už teraz mohla silné akcie vykonať len zo zahraničia. Na území Poľska a Rumunska mala dve veľké zoskupenia Luftwaffe (Luftflotte 6 a 4) s počtom 1.760 lietadiel. Keď ale Rusi vstúpili do Rumunska a Rumunsko vypovedalo spojenectvo s Nemeckom, do ohrozenia obkľúčenia a zničenia sa dostalo aj zoskupenie Luftflotte 4. Bola nariadená evakuácia letísk z Rumunska na letiská v Maďarsku. Tieto presuny lietadiel opäť neušli leteckému prieskumu 15.USAAF. Tá v dňoch 30.8. až 2.9. vykonala 193 náletov na maďarské letiská Debrecín, Kecskemet a Nagyvárad a zničila a poškodila 342 lietadiel Luftwaffe.
Napriek tomu ešte stále bola na území Poľska a Maďarska silná koncentrácia útvarov Luftwaffe. Postupom Červenej Armády sa síce museli letecké základne Luftwaffe v Maďarsku presunúť bližšie k hraniciam so Slovenskom, ale Slovensko sa práve tým dostalo do klieští. Medzi Maďarskom a Poľskom vznikla krátka vzdušná vzdialenosť, ktorá umožnila novovymenovanému veliteľovi nemeckých okupačných jednotiek gen. Höfflemu pružne operovať nad povstaleckým územím. Začiatkom októbra 1944 mohli byť zoskupenia Luftflotte 6 a 4 nasadené z časti aj proti povstalcom.
4.10. vzlietlo z maďarského letiska Farmos 8 lietadiel Ju 87D-5 a podporilo boj jednotiek SS, aby dobyli a obsadili Sv.Kríž nad Hronom. Zároveň Luftwaffe naďalej monitorovala povstalecký priestor a zameriavala sa aj na podrobný poveternostný prieskum. Priaznivé poveternostné podmienky umožnili 18.10., aby Luftwaffe vykonala útok na letisko Tri Duby. Dve náletové vlny zničili niekoľko lietadiel, avšak nezasiahli kasárne, ani vzletové a pristávacie dráhy - zásluhou paľby z protilietadlovej batérie npor. Virdzeka a zásahom dvoch stíhačov z 1.čs.stíhacieho leteckého pluku ppor. Hlučku a ppor. Štičku.
Nemecké pozemné sily sa po 18.10. zamerali na urýchlenie zničenia ohnísk povstaleckej armády, najmä na Banskú Bystricu.
1.čs.stíhací letecký pluk s torzom Kombinovanej letky dokázal udržať letisko Tri Duby až do svojho odletu zo Slovenska (25.10.). Vtedy už padlo rozhodnutie najvyšších povstaleckých orgánov, že pod tlakom materiálnej a technickej prevahy nemeckých vojsk, prejdú povstalci na partizánsky spôsob boja. Veliteľ pluku teda definitívne zastavil všetky letecké akcie. Povstalecká armáda už nedokázala udržať ani kľúčový priestor Zvolen - B.Bystrica. Obsadením B.Bystrice (27.10.) jednotkami SS sa prakticky skončil odpor povstaleckej armády ako organizovaného celku a prešiel na partizánsky spôsob boja. Luftwaffe sa medzitým už zamerala aj na prieskum cestných komunikácií, aby zmapovala pohyby povstaleckých ústupových kolón, ktoré sa dali pohybu ešte pred pádom B.Bystrice. Následne spustila nálety na ústupové cesty a najdôležitejšie dopravné tepny. Bombardovala preplnené cesty a šírila smrť , paniku a strach. Útoky si vyžiadali mnoho obetí na životoch a ťažké straty na bojovej technike. Jedinou ochranou bola 10.protilietadlová batéria pod vedením kpt. V.Lacka, ktorej sa podarilo zaujať palebné postavenie na Donovaloch. Táto úspešne v dosahu dostrelu odrážala nemecké nálety. Dokázala sa ubrániť aj proti trom Ju 88A, ktorých cieľom bolo zneškodniť samotnú batériu. Zvládla sama obranu vzdušného priestoru nad Donovalmi a aj vďaka nej mnohé povstalecké jednotky mohli nerušene ustúpiť do vopred určených priestorov v horách, aby pokračovali v boji ako partizáni. Dňa 28.10. však akýkoľvek odpor proti Luftwaffe skončil. Protilietadlové delá 10.batérie zneškodnila samotná obsluha pred odchodom do hôr. Luftwaffe získala absolútnu vzdušnú kontrolu nad Slovenskom.
Úspechy Slovenského povstaleckého letectva však boli obdivuhodné. Pluk uskutočnil v priebehu svojho pôsobenia (až do odletu 25.10.) 563 operačných letov. Zostrelil 9 lietadiel (plus pravdepodobne ešte ďalšie 3) a vážne poškodil 7 lietadiel vo vzduchu. Na zemi zničil 6 lietadiel a úspešne zasiahol mnohé pozemné ciele. Kombinovaná letka v priebehu SNP vykonala 350 operačných letov. Zaslúži si, aby som podrobnejšie spomenula jej úspechy, keďže dlho bola odkázaná len na seba, nemala navádzací ani kontrolný systém a disponovala starými lietadlami. Operovala nad celým povstaleckým územím a okrem funkcie stíhacieho a bombardovacieho letectva, plnila prieskumné a kuriérne lety. Taktiež zásobovala obkľúčené a odrezané jednotky a zhadzovala letáky. Zasahovala v prospech vlastných pozemných vojsk s nebývalou statočnosťou a odvahou. Lietala v malej výške a tak sa ľahko mohla stať terčom nepriateľskej paľby. Napriek všetkému dokázala zostreliť 7 nepriateľských lietadiel, na zemi poškodila 3 lietadlá, 5 tankov a samohybných diel. Zničila a vážne poškodila 12 delostreleckých batérií, 2 železničné lokomotívy, 16 železničných plne naložených nákladných vozňov, 35 nákladných a 12 osobných áut, 2 rádiovozy, 39 guľometných a 21 mínometných hniezd a 5 pozorovacích stanovíšť. Z boja vyradila najmenej 300 mužov. Zhodila 22,5 ton trhavých a zápalných bômb a vystrieľala vyše 55.000 ks nábojov.
O pilotoch by sa dalo veľa písať, ale tu v tomto článku nie je k tomu priestor. Spomeniem len Františka Cypricha z Kombinovanej letky, ktorý je držiteľom dvoch rekordov - ako prvý povstalecký pilot urobil zostrel, keď 2.9. so svojou staručkou Aviou B-534 zostrelil neozbrojený maďarský dopravný Ju 52/3m. Zároveň sa tým stal posledným stíhacím pilotom v druhej svetovej vojne, ktorý vykonal zostrel iného lietadla na dvojplošníku. Na prvej fotke je František Cyprich. Na druhej je vyobrazenie jeho Avie, výr. číslo 217. Všimnite si povstalecký znak a chýbajúcu časť krytu kabíny.


2.časť: Vzdušný most pomoci zo ZSSR.

Sovietske najvyššie velenie vedelo dostatočne dopredu o prípravách na SNP. V auguste 1944 malo k dispozícii aj oficiálne dokumenty: vojenský plán povstania vypracovaný gen.Jánom Golianom (povereným vedenia povstaleckej armády), politický návrh ilegálnej KSS a Memorandum gen.Ferdinanda Čatloša o spoločnej vojenskej akcii so ZSSR na zachovanie slovenského štátu odtrhnutého od Československa, ale pod záštitou ZSSR - čo bolo v rozpore so zámermi čs.exilovej vlády v Londýne i KSS.
Tieto rozporuplné dokumenty, ale aj rozporuplné vyjadrenia čs. oficiálnych predstaviteľov, vyvolali zo sovietskej strany iba nedôveru a mlčanie, a to až do vypuknutia SNP. Sovietska strana sa odôvodnene zdráhala poskytnúť konkrétnejšie informácie zo svojho plánu ťaženia jednotiek Červenej Armády a z plánu svojich strategických operácií. Neposkytla teda čs. strane žiadne info, ohľadne toho, či začleňuje povstanie do operačných plánov ČA. Navyše, sovietske velenie obdržalo stanovisko generálneho štábu ČA, ktoré sa kriticky vyjadrilo k vojenskému plánu povstania a pokladalo ho za nereálny. Avšak z hľadiska politického, mohlo byť SNP významné a z tohto pohľadu mohla ČA ísť na pomoc povstaleckému Slovensku skôr, než bude pripravený samotný útok sovietskych jednotiek cez Karpaty. Tak sa aj stalo. Po vypuknutí SNP, najvyššie sovietske velenie akceptovalo povstanie práve pre politické možnosti, ktoré sa im v budúcnosti na Slovensku otvárali. Zároveň ale aj s cieľom zvíťaziť nad Nemeckom a oslobodiť Československo.
Keď maršál Konev, veliteľ 1.ukrajinského frontu, obdržal informácie o stave Východoslovenskej armády a jej potencionálnej schopnosti zaútočiť na Nemcov v ústrety ČA, podal 1.9. hlásenie Stalinovi. Hlásenie bolo priebežne doplňované o najnovšie informácie. Stalin, napriek tomu, že bolo čoskoro jasné, že Východoslovenská armáda nebude schopná otvoriť a podržať ťažké karpatské priesmyky a teda ČA sa určite dočká veľkých strát, 2.9. nariadil generálnemu štábu, aby okamžite zorganizoval zásobovanie vojenským materiálom vzdušným mostom a vydal smernice pre 1. a 4. UF na uskutočnenie sovietskej útočnej operácii cez Karpaty. Plán Karpatsko-duklianskej operácie bol vypracovaný 3.9. O 5 dní neskôr sa začala vojensky najdôležitejšia a najúčinnejšia sovietska pomoc SNP zameraná predovšetkým na pozemnú formu pomoci, ale ešte predtým začala aj vzdušná pomoc.
Zásobovať letecky povstaleckú armádu, ktorá medzitým stratila dve divízie, na vzdialenosť 200-250 kilometrov od frontu, nebolo jednoduché. Bolo však nutné posilniť ozbrojený odpor povstalcov, do doby, kým sa plne nerozvinie Karpatsko-duklianska operácia, ktorá pôvodne rátala s tým, že urýchlene prenikne hlboko na územie Slovenska. Prepravu a zhadzovanie výzbroje na povstalecké Slovensko dostal na starosť gen. Sčetčikov, ktorý 2.9. vydal rozkaz, aby sa v jednotlivých plukoch vyčlenili posádky vycvičené v nočnom lietaní a so skúsenosťami so zásobovaním. Začiatkom septembra už bolo sformovaných 42 posádok 4.gard.Gomeľského leteckého zboru, ktoré mali k dispozícii bombardovacie lietadlá B-25 Mitchell (dodané z USA do ZSSR) schopné dopraviť jednu tonu nákladu na vzdialenosť 2.240 kilometrov. Zásobovacie operácie sa začali v noci z 3. na 4.9., ale z dôvodu búrky sa museli vrátiť na svoje základne Kalinovka pri Vinici a letisko Umaň. Nasledujúcu noc už počasie umožnilo 19 lietadlám zhodiť 18 ton zbraní a streliva nad Tri Duby. Prvá etapa zásobovanie (okrem troch nocí) trvala do 18.9. Druhá etapa zásobovania sa mala uskutočniť nad záložným letiskom Rohozná pri Brezne, ktorý ale bolo treba najprv vybudovať. Práce skončili 24.10., ale už od 21.9. v priestore Rohozná (ale aj čiastočne na Tri Duby) priebežne fungoval vzdušný most pomoci. Zásobovanie pokračovalo do priestoru Donovaly aj po ústupe povstaleckých vojsk. Celkove bolo uskutočnených 498 vzletov v prospech povstalcov a Sovieti pritom nestratili ani jednu posádku. Zhodili náklad s hmotnosťou asi 259 ton.
Medzitým prebiehala Karpatsko-duklianska operácia v rámci ktorej sa vyznamenala 2.čs.samostatná paradesantná brigáda (ďalej len "parabrigáda") dislokovaná v ZSSR a vytvorená z príslušníkov 1.pešej divízie zajatej Červenou armádou. V rámci deviatich dní postúpila v urputných bojoch cca o 14 kilometrov a v súčinnosti so sovietskymi tankovými jednotkami oslobodila 12 poľských obcí, pričom prišla o 630 mužov (vrátane ranených a nezvestných). Postupne sa jej jednotky sústredili do 22.9. v Króscienku, aby sa pripravili na odlet na povstalecké územie Slovenska. Zodpovednosť za bezpečné pristátie na letisku Tri Duby, vysadenie parabrigády, zbraní, munície a streliva mal na starosti plk. B.F.Čirskov. Čirskov zostavil operačnú skupinu schopnú zabezpečiť zložitú organizáciu nočnej prevádzky na letisku Tri Duby, prijímanie lietadiel 5.Orelského leteckého zboru bombardovacieho letectva, ich vykladanie a nakladanie a odoslanie späť na materskú základňu. Čirskov so svojou skupinou úspešne priletel v noci zo 16. na 17.9. na Tri Duby a odviedol kus dobrej a profesionálnej práce. Hneď nasledujúcu noc sa uskutočnil prvý hromadný prílet aj s príslušníkmi 1.čs. stíhacieho leteckého pluku. Presun parabrigády na Slovensko sa však stále odkladal nielen kvôli nepriaznivému počasiu, ale aj návštevy čs.vládnej delegácie spojenej s vyznamenaním príslušníkov parabrigády. Konečne v noci z 26. na 27.9. začal presun parabrigády. Pre nepriaznivé počasie a zásahy nemeckých nočných stíhačov sa presun parabrigády natiahol skoro na mesiac. V noci z 24. na 25.10. plk. Čirskov odlieta z letiska Tri Duby, čím prakticky končí sovietsky vzdušný most pomoci. Podarilo sa prepraviť 2.074 osôb (z toho 1.928 parabrigadistov) a cca 360 ton vojenského materiálu v rámci úspešných 349 vzletov. Jednotky parabrigády, priebežne presúvané na Slovensko, čestne plnili úlohy na pridelených úsekoch povstaleckého frontu a tiež bránili nepriateľovi predčasne obsadiť Tri Duby alebo B.Bystricu. Avšak ani jej včasný prílet v plnej zostave, by nezvrátil nepomer vojenských síl, ktoré sa utkali v SNP.
Článok bol v predstihu uverejnený aj tu: http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?p=23381#23381
Zdroje:
Stanislav J., Klabnik V.: Slovenské letectvo 3, B.Bystrica, 2003
Cséfalvay F., Mičev S.: Deň po dni - SNP, Múzeum SNP, 2012
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-malacky.htm
http://robertpetko.blog.sme.sk/c/353652 ... ckach.html
http://www.29august1944.sk/pravda-o-snp ... embra-1944
http://history.virtualfighters.cz/odboj/kniha02.htm
http://forum.valka.cz/topic/view/47575/ ... -Frantisek
https://sk.wikipedia.org/wiki/Slovensk% ... 9_letectvo
http://www.szpb.sk/para2.htm
http://www.historiarevue.sk/hr03-02/nato/csefalvay.htm
http://www.klubvtn.info/info_120.htm
1. časť: Luftwaffe nad Slovenskom.

Do začiatku Slovenského národného povstania neboli na území Slovenskej republiky dislokované žiadne väčšie bojové útvary Luftwaffe, ak nerátame pristávanie stíhačiek na letisku Vajnory alebo Piešťany, či Trenčianske Biskupice. Išlo ale len o krátkodobé medzipristátia po bojoch.
Jediným väčším útvarom Luftwaffe bola III.Kampfbeobachter Schule na letisku Malacky-Nový Dvor. Táto školská výcviková jednotka do 20.8.1944 disponovala 30 lietadlami. V poslednom augustovom týždni a začiatkom septembra ich počet ale prudko vzrástol. Pribudli lietadlá, ktoré Nemci zhabali v zaplombovaných hangároch v Piešťanoch, keď piešťanská posádka odišla do povstania. Ďalšie stroje padli do nemeckých rúk, keď s nimi už príslušníci Leteckej dopravnej skupiny nestihli preletieť na povstalecké letisko Tri Duby (dnes letisko Sliač). Z letiska v Trenčianskych Biskupiciach a z tylovej zálohy Skupiny vzdušných zbraní dislokovanej v Spišskej Novej Vsi zabavili Nemci tiež nejaké lietadlá. Z letiska Balice v Poľsku boli do Malaciek a Piešťan vyčlenené ďalšie lietadlá.
Už v posledných augustových dňoch a začiatkom septembra nemecký operačný štáb predvídavo nariadil dôkladný letecký prieskum nad povstaleckým územím pre naplánovanie vlastných pozemných operácií proti povstalcom. Z maďarského letiska Györ preletelo na letisko v Piešťanoch 7 prieskumných fockewulfov, ktoré vykonali podrobný fotografický prieskum. Mali pod krídlami zavesené bomby, ktorých odhodenie na povstalecké územie malo vyvolať spätnú reakciu - paľbu povstalcov, čo by odhalilo ich pozície. Prieskumné lety sa vykonávali bez stíhacej ochrany, keďže velenie Luftwaffe i nemecký operačný štáb pozemných jednotiek neočakávali, že by povstalci disponovali stíhacími lietadlami. 6.9. však bolo jedno z prieskumných lietadiel zostrelené dvojicou stíhačov Kombinovanej letky v priestore Kremnica (R.Božík a F.Cyprich). Následne teda velenie Luftwaffe presunulo z nemeckého Ansbachu do Piešťan 6 stíhačiek Messerschmitt Bf 109G-14. V polovici septembra bolo presunutých do Piešťan aj 11 bombardérov Ju 87D-3 a D-5.
Luftwaffe napokon v polovici septembra 1944 operovala z dvoch kľúčových leteckých základní na Slovensku - z Malaciek a Piešťan a disponovala s takmer 100 lietadlami, z toho skoro 30 bolo bombardovacích. Nárast lietadiel (najmä v Malackách) neušiel pozornosti 15.americkej leteckej armády (ďalej len "15.USAAF") operujúcej z juhotalianskych základní. K 17.9. Američania leteckým prieskumom zistili, že na letisku v Malackách sa nachádza 78 lietadiel Luftwaffe, z toho 25 stíhacích a 31 bombardovacích (prevažne Ju 87D, Ju 88A a He 111).
Ju 87G-5 na letisku Malacky-Nový Dvor so slovenskými mechanikmi - leto 1944.

Slovenské povstalecké letectvo operovalo z letiska Tri Duby a s provizórnej vzletovej a pristávacej dráhy pri obci Zolná (dnes súčasť Zvolena). Tvorilo ho: už spomínaná Kombinovaná letka a 1.čs. stíhací letecký pluk - ktorý priletel na pomoc SNP zo ZSSR. Jadro slovenského letectva Skupina vzdušných zbraní odletela 31.8. do ZSSR, aby vzdušne podporila Východoslovenskú armádu, hoci sa aj uvažovalo, že preletí zo svojej základne letiska v Išle na povstalecké letisko Tri Duby. Kombinovaná letka, vybavená starými lietadlami, teda sama bojovala proti nepriateľovi až do 17.9., kedy priletel 1.čs. stíhací pluk so sovietskymi stíhačkami Lavočkin La-5FN.
Čo sa týka nemeckého velenia je potrebné spomenúť, že 31.augusta preberajú vedúcu úlohu vo všetkých vojenských akciách týkajúcich sa pacifikácie Slovenska oddiely zbraní SS v priamej podriadenosti Himmlera. Himmler poveril vykonaním operácií na obsadenie Slovenska SS-Obergruppenführera Gottloba Bergera. Bol to jeden z najlepších pobočníkov, ktorých Himmler mal. Berger sa už od roku 1940 pohyboval na Slovensku a podieľal sa aj na výcviku Hlinkovej gardy. Na potlačenie povstania nedostal ohľadne pozemských vojsk žiadne zvláštne rezervy, ale čo sa týka letectva mal k dispozícii dostatočný počet lietadiel, ktoré boli schopné podporiť Wehrmacht a zložky SS v útoku i obrane.
Gottlob Berger.

Práve bombardovacie lietadlá zohrali v horskom teréne stredného a severného Slovenska rozhodujúcu úlohu pri likvidovaní ohnísk povstalcov. Nemohli síce plne využiť horizontálne plošné bombardovanie, ale účinne sa zamerali na bodové strmhlavé bombardovanie. Luftwaffe dokázala využiť svoju prevahu a priamo podporila nemecké bojové skupiny, čím dopomohla prelomiť obranu povstalcov v Strečnianskej tiesňave, dobyť priestor Dubná Skala-Vrútky a umožnila prebojovať sa do dolného Turca a obsadiť prístup k Martinu a Kraľovianskej tiesňave. Nemecké pozemné sily vďaka Luftwaffe obsadili strategicky výhodné a dominantné body, odkiaľ mohli riadiť nielen delostreleckú paľbu ale aj navádzať bombardéri na rozhodujúce údery.
Orientačná mapa.

Luftwaffe sa zamerala aj na likvidáciu vysielača pri Banskej Bystrici a 2.9. sa jej to, po zhodení 46 bômb, aj podarilo. Nepoľavovala ani naďalej v útočnom bombardovaní a prieskumnej operačnej činnosti. Mapovala aj situáciu na letisku Tri Duby. Okrem toho stihla podporiť postup nemeckých jednotiek v oblasti Liptov v smere na Ružomberok, bombardovať kasárne v Turčianskom Sv.Martine, podporiť postup bojovej skupiny SS údolím Nitry smerom na Topoľčany. S pomocou Luftwaffe padli napokon Topoľčany, Bielice, Oslany, Nováky a 14.9. Prievidza.
Luftwaffe sa prvého tvrdého odvetného úderu dočkala 18.9., keď 1.čs.stíhací letecký pluk vykonal prepad na letisko Piešťany. Na letisku bolo dislokovaných 30 lietadiel Luftwaffe. Veliteľ 1.čs.stíhacieho leteckého pluku škpt. F.Fajtl vyslal na nálet osemčlennú skupinu stíhačov vedenú npor. J.Stehlíkom. Skupina zničila 6 stíhacích Messerschmittov Bf 109G-14. Išlo o lietadlá na zvláštne použitie, ktorými na Slovensku osobne disponoval generál Berger. Ďalších 10 lietadiel bolo poškodených.
Po tomto nálete Luftwaffe usúdila, že Piešťany sú veľmi zraniteľné a zvyšné stroje odpratali na dobre chránenú leteckú základňu v Malackách-Nový Dvor. Piešťany týmto prestali slúžiť ako operačná základňa pre Luftwaffe.
Druhého, oveľa mohutnejšieho úderu sa Luftwaffe dočkala 20.9. 113 bombardovacích lietadiel B-24H Liberator 15.USAAF operujúcej z juhu Talianska dokonalým kobercovým náletom naplno zasiahla Malacky-Nový Dvor. Zhodili 14.891 bômb a zničili vzletové a pristávacie dráhy, obidva hangáre, čerpaciu stanicu a budovu na vyvolávanie leteckých snímok. Zničili aj 27 lietadiel a ďalších 8 strojov vážne poškodili.
Bombardovanie letiska 20.9.44.

Luftwaffe, po týchto dvoch úderoch, stratila letecké základne na Slovensku a nezmohla sa až do konca septembra na vážnejšiu akciu. Zamerala sa na nočné prieskumné lety a zhadzovala propagačné letáky (ako provizórna základňa slúžilo letisko vo Vajnoroch). Luftwaffe už teraz mohla silné akcie vykonať len zo zahraničia. Na území Poľska a Rumunska mala dve veľké zoskupenia Luftwaffe (Luftflotte 6 a 4) s počtom 1.760 lietadiel. Keď ale Rusi vstúpili do Rumunska a Rumunsko vypovedalo spojenectvo s Nemeckom, do ohrozenia obkľúčenia a zničenia sa dostalo aj zoskupenie Luftflotte 4. Bola nariadená evakuácia letísk z Rumunska na letiská v Maďarsku. Tieto presuny lietadiel opäť neušli leteckému prieskumu 15.USAAF. Tá v dňoch 30.8. až 2.9. vykonala 193 náletov na maďarské letiská Debrecín, Kecskemet a Nagyvárad a zničila a poškodila 342 lietadiel Luftwaffe.
Napriek tomu ešte stále bola na území Poľska a Maďarska silná koncentrácia útvarov Luftwaffe. Postupom Červenej Armády sa síce museli letecké základne Luftwaffe v Maďarsku presunúť bližšie k hraniciam so Slovenskom, ale Slovensko sa práve tým dostalo do klieští. Medzi Maďarskom a Poľskom vznikla krátka vzdušná vzdialenosť, ktorá umožnila novovymenovanému veliteľovi nemeckých okupačných jednotiek gen. Höfflemu pružne operovať nad povstaleckým územím. Začiatkom októbra 1944 mohli byť zoskupenia Luftflotte 6 a 4 nasadené z časti aj proti povstalcom.
4.10. vzlietlo z maďarského letiska Farmos 8 lietadiel Ju 87D-5 a podporilo boj jednotiek SS, aby dobyli a obsadili Sv.Kríž nad Hronom. Zároveň Luftwaffe naďalej monitorovala povstalecký priestor a zameriavala sa aj na podrobný poveternostný prieskum. Priaznivé poveternostné podmienky umožnili 18.10., aby Luftwaffe vykonala útok na letisko Tri Duby. Dve náletové vlny zničili niekoľko lietadiel, avšak nezasiahli kasárne, ani vzletové a pristávacie dráhy - zásluhou paľby z protilietadlovej batérie npor. Virdzeka a zásahom dvoch stíhačov z 1.čs.stíhacieho leteckého pluku ppor. Hlučku a ppor. Štičku.
Nemecké pozemné sily sa po 18.10. zamerali na urýchlenie zničenia ohnísk povstaleckej armády, najmä na Banskú Bystricu.
1.čs.stíhací letecký pluk s torzom Kombinovanej letky dokázal udržať letisko Tri Duby až do svojho odletu zo Slovenska (25.10.). Vtedy už padlo rozhodnutie najvyšších povstaleckých orgánov, že pod tlakom materiálnej a technickej prevahy nemeckých vojsk, prejdú povstalci na partizánsky spôsob boja. Veliteľ pluku teda definitívne zastavil všetky letecké akcie. Povstalecká armáda už nedokázala udržať ani kľúčový priestor Zvolen - B.Bystrica. Obsadením B.Bystrice (27.10.) jednotkami SS sa prakticky skončil odpor povstaleckej armády ako organizovaného celku a prešiel na partizánsky spôsob boja. Luftwaffe sa medzitým už zamerala aj na prieskum cestných komunikácií, aby zmapovala pohyby povstaleckých ústupových kolón, ktoré sa dali pohybu ešte pred pádom B.Bystrice. Následne spustila nálety na ústupové cesty a najdôležitejšie dopravné tepny. Bombardovala preplnené cesty a šírila smrť , paniku a strach. Útoky si vyžiadali mnoho obetí na životoch a ťažké straty na bojovej technike. Jedinou ochranou bola 10.protilietadlová batéria pod vedením kpt. V.Lacka, ktorej sa podarilo zaujať palebné postavenie na Donovaloch. Táto úspešne v dosahu dostrelu odrážala nemecké nálety. Dokázala sa ubrániť aj proti trom Ju 88A, ktorých cieľom bolo zneškodniť samotnú batériu. Zvládla sama obranu vzdušného priestoru nad Donovalmi a aj vďaka nej mnohé povstalecké jednotky mohli nerušene ustúpiť do vopred určených priestorov v horách, aby pokračovali v boji ako partizáni. Dňa 28.10. však akýkoľvek odpor proti Luftwaffe skončil. Protilietadlové delá 10.batérie zneškodnila samotná obsluha pred odchodom do hôr. Luftwaffe získala absolútnu vzdušnú kontrolu nad Slovenskom.
Úspechy Slovenského povstaleckého letectva však boli obdivuhodné. Pluk uskutočnil v priebehu svojho pôsobenia (až do odletu 25.10.) 563 operačných letov. Zostrelil 9 lietadiel (plus pravdepodobne ešte ďalšie 3) a vážne poškodil 7 lietadiel vo vzduchu. Na zemi zničil 6 lietadiel a úspešne zasiahol mnohé pozemné ciele. Kombinovaná letka v priebehu SNP vykonala 350 operačných letov. Zaslúži si, aby som podrobnejšie spomenula jej úspechy, keďže dlho bola odkázaná len na seba, nemala navádzací ani kontrolný systém a disponovala starými lietadlami. Operovala nad celým povstaleckým územím a okrem funkcie stíhacieho a bombardovacieho letectva, plnila prieskumné a kuriérne lety. Taktiež zásobovala obkľúčené a odrezané jednotky a zhadzovala letáky. Zasahovala v prospech vlastných pozemných vojsk s nebývalou statočnosťou a odvahou. Lietala v malej výške a tak sa ľahko mohla stať terčom nepriateľskej paľby. Napriek všetkému dokázala zostreliť 7 nepriateľských lietadiel, na zemi poškodila 3 lietadlá, 5 tankov a samohybných diel. Zničila a vážne poškodila 12 delostreleckých batérií, 2 železničné lokomotívy, 16 železničných plne naložených nákladných vozňov, 35 nákladných a 12 osobných áut, 2 rádiovozy, 39 guľometných a 21 mínometných hniezd a 5 pozorovacích stanovíšť. Z boja vyradila najmenej 300 mužov. Zhodila 22,5 ton trhavých a zápalných bômb a vystrieľala vyše 55.000 ks nábojov.
O pilotoch by sa dalo veľa písať, ale tu v tomto článku nie je k tomu priestor. Spomeniem len Františka Cypricha z Kombinovanej letky, ktorý je držiteľom dvoch rekordov - ako prvý povstalecký pilot urobil zostrel, keď 2.9. so svojou staručkou Aviou B-534 zostrelil neozbrojený maďarský dopravný Ju 52/3m. Zároveň sa tým stal posledným stíhacím pilotom v druhej svetovej vojne, ktorý vykonal zostrel iného lietadla na dvojplošníku. Na prvej fotke je František Cyprich. Na druhej je vyobrazenie jeho Avie, výr. číslo 217. Všimnite si povstalecký znak a chýbajúcu časť krytu kabíny.


2.časť: Vzdušný most pomoci zo ZSSR.

Sovietske najvyššie velenie vedelo dostatočne dopredu o prípravách na SNP. V auguste 1944 malo k dispozícii aj oficiálne dokumenty: vojenský plán povstania vypracovaný gen.Jánom Golianom (povereným vedenia povstaleckej armády), politický návrh ilegálnej KSS a Memorandum gen.Ferdinanda Čatloša o spoločnej vojenskej akcii so ZSSR na zachovanie slovenského štátu odtrhnutého od Československa, ale pod záštitou ZSSR - čo bolo v rozpore so zámermi čs.exilovej vlády v Londýne i KSS.
Tieto rozporuplné dokumenty, ale aj rozporuplné vyjadrenia čs. oficiálnych predstaviteľov, vyvolali zo sovietskej strany iba nedôveru a mlčanie, a to až do vypuknutia SNP. Sovietska strana sa odôvodnene zdráhala poskytnúť konkrétnejšie informácie zo svojho plánu ťaženia jednotiek Červenej Armády a z plánu svojich strategických operácií. Neposkytla teda čs. strane žiadne info, ohľadne toho, či začleňuje povstanie do operačných plánov ČA. Navyše, sovietske velenie obdržalo stanovisko generálneho štábu ČA, ktoré sa kriticky vyjadrilo k vojenskému plánu povstania a pokladalo ho za nereálny. Avšak z hľadiska politického, mohlo byť SNP významné a z tohto pohľadu mohla ČA ísť na pomoc povstaleckému Slovensku skôr, než bude pripravený samotný útok sovietskych jednotiek cez Karpaty. Tak sa aj stalo. Po vypuknutí SNP, najvyššie sovietske velenie akceptovalo povstanie práve pre politické možnosti, ktoré sa im v budúcnosti na Slovensku otvárali. Zároveň ale aj s cieľom zvíťaziť nad Nemeckom a oslobodiť Československo.
Keď maršál Konev, veliteľ 1.ukrajinského frontu, obdržal informácie o stave Východoslovenskej armády a jej potencionálnej schopnosti zaútočiť na Nemcov v ústrety ČA, podal 1.9. hlásenie Stalinovi. Hlásenie bolo priebežne doplňované o najnovšie informácie. Stalin, napriek tomu, že bolo čoskoro jasné, že Východoslovenská armáda nebude schopná otvoriť a podržať ťažké karpatské priesmyky a teda ČA sa určite dočká veľkých strát, 2.9. nariadil generálnemu štábu, aby okamžite zorganizoval zásobovanie vojenským materiálom vzdušným mostom a vydal smernice pre 1. a 4. UF na uskutočnenie sovietskej útočnej operácii cez Karpaty. Plán Karpatsko-duklianskej operácie bol vypracovaný 3.9. O 5 dní neskôr sa začala vojensky najdôležitejšia a najúčinnejšia sovietska pomoc SNP zameraná predovšetkým na pozemnú formu pomoci, ale ešte predtým začala aj vzdušná pomoc.
Zásobovať letecky povstaleckú armádu, ktorá medzitým stratila dve divízie, na vzdialenosť 200-250 kilometrov od frontu, nebolo jednoduché. Bolo však nutné posilniť ozbrojený odpor povstalcov, do doby, kým sa plne nerozvinie Karpatsko-duklianska operácia, ktorá pôvodne rátala s tým, že urýchlene prenikne hlboko na územie Slovenska. Prepravu a zhadzovanie výzbroje na povstalecké Slovensko dostal na starosť gen. Sčetčikov, ktorý 2.9. vydal rozkaz, aby sa v jednotlivých plukoch vyčlenili posádky vycvičené v nočnom lietaní a so skúsenosťami so zásobovaním. Začiatkom septembra už bolo sformovaných 42 posádok 4.gard.Gomeľského leteckého zboru, ktoré mali k dispozícii bombardovacie lietadlá B-25 Mitchell (dodané z USA do ZSSR) schopné dopraviť jednu tonu nákladu na vzdialenosť 2.240 kilometrov. Zásobovacie operácie sa začali v noci z 3. na 4.9., ale z dôvodu búrky sa museli vrátiť na svoje základne Kalinovka pri Vinici a letisko Umaň. Nasledujúcu noc už počasie umožnilo 19 lietadlám zhodiť 18 ton zbraní a streliva nad Tri Duby. Prvá etapa zásobovanie (okrem troch nocí) trvala do 18.9. Druhá etapa zásobovania sa mala uskutočniť nad záložným letiskom Rohozná pri Brezne, ktorý ale bolo treba najprv vybudovať. Práce skončili 24.10., ale už od 21.9. v priestore Rohozná (ale aj čiastočne na Tri Duby) priebežne fungoval vzdušný most pomoci. Zásobovanie pokračovalo do priestoru Donovaly aj po ústupe povstaleckých vojsk. Celkove bolo uskutočnených 498 vzletov v prospech povstalcov a Sovieti pritom nestratili ani jednu posádku. Zhodili náklad s hmotnosťou asi 259 ton.
Medzitým prebiehala Karpatsko-duklianska operácia v rámci ktorej sa vyznamenala 2.čs.samostatná paradesantná brigáda (ďalej len "parabrigáda") dislokovaná v ZSSR a vytvorená z príslušníkov 1.pešej divízie zajatej Červenou armádou. V rámci deviatich dní postúpila v urputných bojoch cca o 14 kilometrov a v súčinnosti so sovietskymi tankovými jednotkami oslobodila 12 poľských obcí, pričom prišla o 630 mužov (vrátane ranených a nezvestných). Postupne sa jej jednotky sústredili do 22.9. v Króscienku, aby sa pripravili na odlet na povstalecké územie Slovenska. Zodpovednosť za bezpečné pristátie na letisku Tri Duby, vysadenie parabrigády, zbraní, munície a streliva mal na starosti plk. B.F.Čirskov. Čirskov zostavil operačnú skupinu schopnú zabezpečiť zložitú organizáciu nočnej prevádzky na letisku Tri Duby, prijímanie lietadiel 5.Orelského leteckého zboru bombardovacieho letectva, ich vykladanie a nakladanie a odoslanie späť na materskú základňu. Čirskov so svojou skupinou úspešne priletel v noci zo 16. na 17.9. na Tri Duby a odviedol kus dobrej a profesionálnej práce. Hneď nasledujúcu noc sa uskutočnil prvý hromadný prílet aj s príslušníkmi 1.čs. stíhacieho leteckého pluku. Presun parabrigády na Slovensko sa však stále odkladal nielen kvôli nepriaznivému počasiu, ale aj návštevy čs.vládnej delegácie spojenej s vyznamenaním príslušníkov parabrigády. Konečne v noci z 26. na 27.9. začal presun parabrigády. Pre nepriaznivé počasie a zásahy nemeckých nočných stíhačov sa presun parabrigády natiahol skoro na mesiac. V noci z 24. na 25.10. plk. Čirskov odlieta z letiska Tri Duby, čím prakticky končí sovietsky vzdušný most pomoci. Podarilo sa prepraviť 2.074 osôb (z toho 1.928 parabrigadistov) a cca 360 ton vojenského materiálu v rámci úspešných 349 vzletov. Jednotky parabrigády, priebežne presúvané na Slovensko, čestne plnili úlohy na pridelených úsekoch povstaleckého frontu a tiež bránili nepriateľovi predčasne obsadiť Tri Duby alebo B.Bystricu. Avšak ani jej včasný prílet v plnej zostave, by nezvrátil nepomer vojenských síl, ktoré sa utkali v SNP.
Článok bol v predstihu uverejnený aj tu: http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?p=23381#23381
Zdroje:
Stanislav J., Klabnik V.: Slovenské letectvo 3, B.Bystrica, 2003
Cséfalvay F., Mičev S.: Deň po dni - SNP, Múzeum SNP, 2012
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-malacky.htm
http://robertpetko.blog.sme.sk/c/353652 ... ckach.html
http://www.29august1944.sk/pravda-o-snp ... embra-1944
http://history.virtualfighters.cz/odboj/kniha02.htm
http://forum.valka.cz/topic/view/47575/ ... -Frantisek
https://sk.wikipedia.org/wiki/Slovensk% ... 9_letectvo
http://www.szpb.sk/para2.htm
http://www.historiarevue.sk/hr03-02/nato/csefalvay.htm
http://www.klubvtn.info/info_120.htm