Fairchild A-10 Thunderbolt II

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Fairchild A-10 Thunderbolt II

Příspěvek od Haness »

Obrázek

Fairchild A-10 Thunderbolt II

Jak pro koho je tohle letadlo známé,to už je vcelku jedno, ale je pravda že se postupem času vypracovalo v páteřní stroj americké armády při ničení obrněných jednotek nepřítele - takže by možná bylo dobré o něm něco napsat :wink:

dnes už je sice hodně nahrazováno,ale pořád kolem jeho bojové činnosti panují rozpačité názory zda jej nechat ve výzbroji nebo vyřadit.

A-10 byl zkonstruován z požadavku americké armády na stroj který by byl určen hlavně pro primární úkol - ničení obrněných prostředků nepřítele. Zakázku na vytvoření takovéhoto stroje zadala US Army ještě ke konci války ve Vietnamu kde takovýto stroj trochu chyběl - nebylo to v tom že neměly stíhačky které by mohly ničit tanky,ale tohle všechno nešlo skloubit v jednom stroji dohromady. Američané potřebovali stroj který by dosahoval průměrných rychlostí (požadavek na větší rychlosti nebyl),měl dostatečně pevný podvozek díky kterému by mohl startovat z nezpevněných ploch a měl dostatečnou nosnost aby unesl všechny tehdy dostupné protipozemní a hlavně ty protitankové zbraně.

Jako první přišla s nabídkou ihned firma Fairchild a tento stroj byl přes veliké váhání (!!) přijat. Ty pochybnosti okolo jeho přijetí byly vyvozeny z toho že US Army nyní chtěla bojové stroje (ať už stíhačky nebo bombardéry) které by dosahovaly nadzvukových rychlostí po zjištěních z války ve Vietnamu kde se rychlost jevila jako jediná pořádná obrana před střelami země-vzduch. A rychlost zrovna není A-10 vlastní - je schopen dosáhnout jen 680km/h to je maximum.

Schopnosti A-10 však zanedlouho přesvědčili i ty pochybující o jeho kvalitě. Na svou velikost a nosnost zbraní je a-10 velice obratný a to i s max. zatížením.

Avšak i přes mnohá svá plus má i mnoho mínusů které jej začaly stavět do pozice stroje kterého se snaží US Army nahradit modernějšími letadly.
Základním úkolem A-10 bylo a je ničení pancéřovaných cílů,podpora pozemních jednotek a nově teď stroje pro letecké navádění.

Hlavní a základní výzbrojí A-10 je mohutný letecký kanon ráže 30 mm GAU-8 Avenger.Tato obrovská zbraň slouží především k útokům na tanky a pancéřovaná vozidla,má taky obrovskou kadenci - pilot může volit mezi 2 ma rychlostmi střelby 4200ran/min a 2 100 ran/min. Pro tuto zbraň je možno nabít hodně druhů munice,nejpoužívanější je asi průbojná munice s kulkami z ochuzeného uranu - ty mají obrovskou průraznost. Kanon má 7 hlavní a do bubnového zásobníku je možno nabít 1350 střel.
Dalšími užívanými zbraněmi A-10 jsou střely AGM-65 Maverick,které jsou používány proti pohyblivým cílům a ničí je z nadzvukového letu, dále pak bloky z neřízenými raketami jako LAU-68,samostatné neřízené rakety, je také možno připevnit pumy neřízené třeba Mk.82,83,ale i ty řízené jako Walleye,Walleye II,Paveway,ale také řízené střely vzduch vzduch pro vlastní obranu jako třeba AIM-9 Sidewinder,nebo Aim-7 Sparrow.A-10 může nést i radiolokační střely HARM,nebo také protilodní střely AGM-84 SLAM.
A-10 letící jako předsunutý letecký návodčí má obvykle podvěšeno pár raket pro vlastní obranu před dalšími letadly, bloky s neřízenými,barevnými raketami pro označování cílů a dále hlavně různá pouzdra jak pro vlastní obranu tak pouzdra s infračervenými zařízeními pro označení cílů pro útočná letadla.

A-10 je velice dobře chráněný proti poškozením a taky samo proti případným poškozením nebo zničením a to pouzdry pro rušení pozemních vyhledávacích a střeleckých radarů - ALQ-184 ECM.Dále jsou na stroji hodně výmetnice klamných cílů a stroj je konstruován aby vydržel zásahy kulek i ráže 20 mm.Motory A-10 jsou stíněny proti ič. vyzařováni už v gondolách.ale taky dvojitou směrovkou která je kryje.

A-10 je tedy i v této době stále účinný stroj,ale začíná být pomalu,ale jistě nahrazován stroji F-16 Fighting Falcon - tedy jen útočné letky,stroje leteckých návodčích zůstávají ve výzbroji dále, i když už jsou mnohé prameny na jejich stáhnutí z výzbroje i v tomto nasazení.

Nejvíce byly A-10 použity ve válce v Perském zálivu kde se jim připisuje zničení největšího procenta tanků z celé války.

Nevýhody A-10 jsou v tom že stroj nemůže operovat za špatného počasí pže mu chybí palubní radar.

Technické údaje - A-10A Thunderbolt II

Motory: TF34-GE-100
Max. rychlost: 680 km/h
Dolet: 885 km
Dostup: 10 575 m

Rozměry:

Rozpětí: 17,53 m
Délka: 16,25 m
Výška: 4,47 m
Plocha křídel: 47,01 m2

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Haness dne 17/8/2005, 19:51, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Dobrý Haness, už jsem si myslel že si tohohle zajímavého stroje nikdo nevšimne. 8)

Jenom k tomu výběru. To nebylo váhání, jenom běžné výběrové řízení.
Konkurentem v tomhle případě byl Notrhrop A-9 a je zajímavé, že například v letových vlastnostech byl výrazně lepší než A-10!!

Taky přidám pár fotek.

ObrázekObrázek
Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jo tak to samo že to bylo klasické výběrové řízení,amíci myslím nepraktikují českej způsob vzít hned první nabídku :D

Ale A-10 vyhrál tak tak,pže se hodně lidem nelíbila hlavně jeho malá rychlost,a zvlᚡt když se s takovou vlastností objevil po válce ve Vietnamu kde se rychlost ukázala jako hlavní prostředek pro uniknutí před SAMy.Ale měl velké + a to že dokázal tak dobře manévrovat s takovým zatížením výzbrojí - to zase hovořilo por něj,asi se jim zdálo že by s takovou obratností mohl lépe uniknout bez té potřebné rychlosti.

Takže vyfásl dobré,silné rušičky a výmetnice klamných cílů po celém trupu - takže to vypadá jako novoroční ohňostroj když se dají všechny do činnosti.

A taky už jen to že pro něj vytvořili novou zbraň mluví za sebe (GAU - 8) a to je myslím hodně pozoruhodná zbraň s takovou kadencí,tak přená a tak ničivá/účinná (30/sec.)


Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A-9 se koncepcí podobá Su-25, ví někdo kdy byl zalétan ten Suchoj?
Nebylo to tak, že to letadlo stavěli podle GAU-8?

Jinak Hanessi, článek je OK, ale zkus opravit ty překlepy, prosím
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Nyslím, že pro stroj hovořilo to, že má maximálně jednoduchou konstrukci a dokáže přežít obrovská poškození.
Mnoho dílů je stranově zaměnitelných. Hydraulické systémy jsou zdvojené a tak daleko od sebe, že je není nožno zničit jediným zásahem. A navíc poškození trupu se dá snadno opravit v polních podmínkách.

A to, že se letoun prakticky stavěl kolem kanónu jsem četl taky.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

První let se Su-25 bylo 22.února 1975 takže to je rok po A-10 a tedy i A-9.

Já mám za to že GAU-8 byl stavěn pro A-10 takže A-10 byl vyroben první,jestli šlo o to že stroj byl tak velký že někoho napadlo tam dát takovou zbraň -ale jistě ti něřeknu co podle čeho bylo stavěno.

Ikdyž zase když do toho šlahne nějakej těžkej flak tak je konec....pilot taky sedí v jakoby pancéřované vaně takže je maximálně chráněn proti zásahům ze země.

...opravím....
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Haness píše:Já mám za to že GAU-8 byl stavěn pro A-10 takže A-10 byl vyroben první,jestli šlo o to že stroj byl tak velký že někoho napadlo tam dát takovou zbraň -ale jistě ti něřeknu co podle čeho bylo stavěno.
Samozřejmě že máš pravdu. Ale celá přední část letounu byla konstruována s ohledem na tvar a velikost kanónu a hlavně jeho zásobníku.

Mimochodem, nevíš jestli byl tento komplet použit ještě někde jinde??


Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Uvažovalo se o jeho použití v F-16, respektive versi A-16 jako náhradě za A-10, ale byl to neúspěch, drak Falconu tenhle kanon nezvládl (teplo atd.).
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

A proč to vůbec chtějí nahrazovat?
Jestli jen kvůli rychlosti tak mi to přijde dost divné. Vždyť to přece není stíhačka.

Myslím, že USAF nemá jiný letoun který by byl tak odolný.
V monografii tohoto letounu se píše, že je schopný letu s ustřeleným jedním motorem nebo polovinou ocasních ploch, nebo bez třetiny křídla.
Nouzové mechanické ovládání SOP a VOP je kvůli odolnosti provedeno zdvojenými ocelovými lany místo táhel a takových vychytávek je na tonto stroji hodně.

Navíc celý letoun od kabiny dozadu má prý potah ohýbaný jen v jednom směru, takže při polních opravách se dá průstřel zacelit prakticky jakýmkoliv kusem plechu.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Norad: GAU-8 Zkoušeli v hodně letadlech do kterých to nějak šlo ale u všech pohořeli,třeba u Corsairu II tím že udělali vlastní prostor,oddělením nad nasávacím prostorem,ale to nešlo pže motor jde velkou čásí letedla a nebylo pořádně místo pro zásobník a jeho pohyby.

Proč ho chtějí nahradit? Je to prosté,máš pravdu není to stíhačka ale bitevník a v tom je ten problém,po zdokonalení hlavňových zbraní třeba Shilky už se i pro tento druh zbraní stává hodně zranitelným,a to aby se mohl skrýt ve tmě nejde pže nemá dotupnou techniku pro operování v noci nebo za stížených operačních podmínek a v tom to je. Možná to jde vysvětlit takto když američani třeba budou potřebovat za nějaké války v noci rychle nasadit proti útočícím tanků nějaký stroj tak A-10 nebudou moct,musejí podvěsit PT zbraně na něajký jiný stroj který toho bue schopný. Ty nové F-16 jsou hodně dobré,mohou operovat za každých podmínek mají nejnovější tehnologii,mohou dosahovat velikých rychlostí a v minuloti už se osvědčily jako PT letadla,takže je začaly rovnou upravovat aby nahradily A-10. Je to prosté proč ryskovat sestřelení letadla a tím vlastně zhodit peníze do něj vynaložené když ty peníze můžou dát do úpravy stroje kde je to sestření daleko míň možné.

Máš pravdu že je až hodně odolný, a tak to je - tím se vyvažuje to že musí ten stroj být připraven na to že s takovou rychlostí to poškození snést bude muset pže je tu daleko větší procento možnosti toho poškození.

Tobě se tohle letadlo tak líbí? :wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Budeš se divit, ale mně se líbí právě takové atypické stroje.
Kromě tohoto třeba SR-71, F-117, B-2 apod. Víš co myslím.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Myslím že už za pár let atypické nebudou,spíš se jim bude říkat normální;)
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
EASY_COMPANY
rotný
rotný
Příspěvky: 94
Registrován: 13/11/2005, 12:39
Bydliště: Most
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od EASY_COMPANY »

přidal bych něco k výdrži A-10, mělo být schopno letu s jedním motorem, 50% ocasních ploch a mohlo přijít o 1/3 křidla a samozřejmě přístát bez podvozku.
Obrázek

Trénink je všechno a i květák je jen vycepované zelí
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

USAF nechtělo A-10 vůbec, ale armády si ho prostě vydupala. Tendence o jeho vyřazení se projevují od počátku stále, ale zatím přežívám, ikdyž došlo k redukci početních stavů.
Ohledně jeho náhrady stihačnou, nejvíce se v tomto angažoval nový Corsair II (A-7) resp.. Byly dokonce uspořádány porovnávací střelby (10. 5. 1974, tehdy tedy YA-10, Fort Riley, Kansas) Výsledek byl jednoznačný. Corsair II se mohl jít zahrabat, to co dokázali svinští jezdci se svými stroji bylo nad jeho síly.
A-10 byl vybrán proti A-9 proto, že sice měl horší letové vlastnosti, ale byl méně zranitelný PL střelami s infračerveným naváděním, odolnější proti flaku a snažší výrobu (jinak ale oba typy byly v tomto dobré, A-9 se vyráběla 10.5 normohodin, A-10 9.2 nrmohodiny)
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

Dokonce jsem kdesi četl, že ten oblý tvar obou turbín má pozitivní vliv na radarový odraz letounu, že je tedy o něco menší pravděpodobnost, že jej radar zachytí...nebo spíš je pro radar neviditelný do určité vzdálenosti od radaru, která je o něco málo menší než u jiných ne-stealth letounů USAF.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

válka je vůl
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Jen pár poznámek. :-)

A-10 chtějí vyřadit mimojiné proto, že se jedná o zbraňový systém studené války, kdy si měla masa A-10 poradit s nehoráznou masou obrněné techniky Varšavské smlouvy. Nyní se však s eventualitou bleskového nasazení tisíců tanků a BVP nedá reálně počítat. Na menší uskupení pak stačí víceúčelové typy letounů. Velkým problémem A-10 bylo totiž to, že neměl možnost operovat za zhoršených meteorologických podmínek a v noci(dvoumístný YA-10NAW byl postaven pouze v jednom kuse a nebyl přijat do výzbroje). Pro pilota bylo létání v přízemní výšce bez RL pro přízemní let spojený s vyhledáváním a zaměřováním cílů dost náročné, chlapíci si po hodině letu na cvičeních dost stěžovali(bitevní piloti mají holt chlebíček poněkud tvrdší), což je dnes nepřípustné.

Jen poznámka k článku, Hanessi, předpokládám, že údaj o možnosti nést a odpalovat AIM-7 je překlep, jde o ptákovinu, A-10 jej nemá čím navádět. Jinak pěkný článek, díky za něj.

A-10 byl skutečně stavěn "okolo" kanonu GAU-8, na něj byla vypsána soutěž první. Nejdřív zkonstruovali náboj, pak rotační kanon a nakonec systém pohonů a zásobník. Jinak si pamatuju na pěknou fotku srovnání velikosti GAU-8 a VW Brouka, kanon je o "něco" větší :-).

Mašina je to pěkná, festovní (narozdíl od spousty US letadel), pro daný účel ideální. Jenže podmínky se změnily a je dnes prostě zastaralá. Asi jako Su-25K.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

Janni: Já zase četl, jak si svinští jezdci svoje stroje pochvalují a nechtějí se jich vzdát ani za zlaté prase. ;-)

Bitevní letoun jako A-10 má přeci jen stále své výhody a jeho jediná vada na kráse v současné době je, že se Američané nemají k tomu ho zmodernizovat podobně, jak to udělali Sověti se Su-25.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Dzin: Netvrdím, že se piloti chtěli svých A-10 zbavit. Jen že si oprávněně stěžovali na absenci systémů pro létání NAW(z výcviku jsou na ně zvyklí). Chápu, že se jich nechtějí vzdát(ono lítat nad oblastí byť jen mírně prosycenou prostředky PVO v F-16 a A-10 v přízemní výšce je sakra rozdíl) :-)

Ještě dodám, proč se pilotů T-boltů II říká svinští jezdci. Výrobky firmy Republic měly ustálenou řadu nicků. F-84 byl Groundhog, F-84F Superhog a F-105 Ultrahog. A-10(Fairchild mezitím pohltil Republic) pak dostal podle vzhledu nick Warthog, což je v naší mateřštině prase bradavičnaté. Bojové jméno Thunderbolt II mu bylo přiděleno, používají se obě.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Příspěvek od Dzin »

Přičemž Warthog je zdaleka oblíbenější a Thunderbolt se prakticky nevyskytuje. Alespoň jsem na něj nikde nenarazil (nemyslím teď odbornou literaturu, ale sledování zpráv apod.) ;-)
Ona holt A-10 nemá od počátku na růžích ustláno a to přesto, že v každém bojovém nasazení dokazuje, jak je to užitečný letoun a zbavovat se ho by byl omyl. Minimálně do doby, než se objeví důstojná náhrada.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Letadla“