CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pressburger
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 537
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Pressburger »

Opoziční poslanci: Nákup CV90 bez zasmluvnění ohlášeného českého podílu je selháním ministerstva. Inflační doložka je neobvyklá
zdroj: https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 70831.html
Arthur
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od KOLT »

Tak u nás mají dneska obě brigády taky jinou munici :)
Uživatelský avatar
Pressburger
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 537
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Pressburger »

KOLT píše: 2/6/2023, 14:13 Tak u nás mají dneska obě brigády taky jinou munici :)
Oni to samozrejme vedia...
U Vás v prechodnom období budú dve avšak u Nás až tri :-?
Arthur
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Dzin »

Juraj Tichý píše: 2/6/2023, 13:18 Strelba na 1km by dopadla inak
Záleží čím, Pandur II by s tím neměl problém, možná by to za optimálních okolností dokázal i na 2 kilometry. Na zeslabená místa sovětských tanků 30mm moderní kanon relativně dostačuje. Větší průbojnost je jistě dobrá, ale z praxe se ukazuje, že i schopnost co největšího počtu výstřelů je nezanedbatelná stejně jako schopnost vystřelit první. Finálně by vše záleželo na konkrétní situaci, v jaké by se navzájem vozidla ocitla.
Juraj Tichý píše: 2/6/2023, 13:18 Účinnosť PTRS výrazne znížia APS.
To je zase otázka, jak moc co funguje. Problém je, že značná část hodnocení se dělá na základě tvrzení výrobců a ty jsou vždy tzv. optimální. Účinnost APS bude vždy nižší, než se deklaruje a někdy i dost podstatně. Na druhou stranu, účinnost PTŘS je na tom identicky. Základní faktor pro přežití na bojišti je a určitě ještě nějaký čas bude pancíř, tedy pasivní ochrana. Různé doplňkové ochrany vše zvyšují, ale rozhodně ještě nejsme v situaci, kdybychom se mohli ve větší míře spolehnout právě na APS. To je ostatně vidět i z velké hmotnosti moderních BVP kvůli maximální pancéřové ochraně. Pokud by účinnost APS byla taková, jak se někdy deklaruje, potom by určitě touto cestou nešly, protože hlavní nebezpečí je u nich spatřováno v RPG a PTŘS, tedy těm hrozbám, proti nimž je APS určena.

Neříkám, že APS je neúčinná nebo že se nevyplatí ji na BVP či OT dávat, ale jen, že je třeba na ní zatím hledět jako na doplňkovou ochranu.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Rase »

Daník píše: Verze CV-90 pro AČR:
PBVP - 141 ks bojových
PBV-V - 31 ks velitelských
PBV-Pz - 18 ks průzkumných
POV-Ž - 13 ks ženijních
POV-DP - 12 ks dělostřeleckých pozorovatelen
POV-V - 15 ks vyprošťovacích
POV-Zdr - 16 ks zdravotnických

Plus jestli si vzpomínám dobře tak v rámci zakázky je tam nějakých až 36 ks dílenských vozidel na podvozku Tatra 8x8.
Jinak teda ke každému Bevku je koupena jedna ta multispektrální síť (jen verze lesní, původně AČR chtěla 3, tedy i zimní a horskou, ale holt nic, lepší jak u Pandurů, ty měly původně dostat taky ty 3 a nakonec není ani jedna, to se řeší klasickými sítěmi různých typů.), každé PBVP by mělo mít rušičku proti výbušninám, s tím že je nakoupen určitý počet rušiček proti dronům, který však nestačí pro všechny vozidla. Samozřejmě stále velkou neznámou jsou počty ND a počty a druhy munice. I když hádám, že ND budou takové "běžné počty". A munice bude základní pro výcvik, s tím, že "válečné" zásoby se nakoupí (snad) později, jelikož hodit Bevka co už takhle za 60mld působí jak červený hadr na část voličstva a politiků a k tomu rovnou do stejné smlouvy hodit i ten servis za dalších asi 20 mld a k tomu inflační doložka za 10mld plus munice za třebas 5-10 mld. Inu... to by byla skoro revoluce...Takže se to hezky rozloží, aby to bylo voličsky více stravitelné. Plus samozřejmě... finanční zdroje jsou stále problém.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Dílenských vozidel je 29.
K rušičkám.
Stejně tak se snižoval počet pořizovaných rušiček proti nástražným výbušným zařízením. Všechna vozidla budou vybavena přípravou na nasazení rušiček, a těmi budou následně vozidla osazována podle toho, jaké budou plnit úkoly a kde budou nasazena.
Inflační doložka.
Jak je řešena inflační doložka a proč je v projektu zaimplementována, když to dříve běžnou praxí nebylo?

Není pravda, že to nebylo běžnou praxí. Inflační doložka je součástí řady kontraktů MO a její zohlednění plně odpovídá současné ekonomické realitě v dodavatelských řetězcích. Zohlednění inflace není v tomto kontraktu provedeno klasickou inflační doložkou, ale indexací řady proměnných, což lépe odráží změnu nákladů skutečně spojených s výrobou BVP. Cena se bude průběžně upravovat v závislosti na vývoji ceny práce a dalších vstupů, zejména cen surovin a polotovarů nezbytných pro výrobu a obecně subdodávek z různých zemí. Podle predikcí, které si MO zpracovalo, by indexace ceny mohla kontrakt za sedm let jeho trvání navýšit v jednotkách miliard korun. Přesnou sumu však bude možné vyčíslit až zpětně, protože bude závislá na aktuálním ekonomickém vývoji v zemích, z nichž budou subdodávky pocházet. Šlo o ekonomičtější přístup, než kdybychom souhlasili s tím, že se cena hned v základu zvýší o předpokládanou (avšak nijak přesně určitelnou) míru inflace v následujících letech. Vzhledem k aktuální výši inflace a obavám, které všude vzbuzuje, je prakticky jisté, že bychom zaplatili podstatně víc, než když budeme cenu navyšovat o reálné dopady různých konkrétních indexů, protože navýšení ceny by odráželo i obavy švédské strany z celosvětového růstu cen, došlo by tedy k nacenění příslušných rizik. Náš postup nám dává jistotu, že navíc zaplatíme jen tolik, o kolik ceny vstupů do výroby reálně vzrostou.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Rase »

Zcelkového počtu 246 ks by se v ČR mělo vyrábět více jak 200 ks. Tak jako doposud ve všech případech, tak i u naší zakázky se budou korby svařovat ve Švédsku. BAE Systems Hägglunds AB si to ponechá jako své strategické know how. Tedy na nějakou výrobu speciálních verzí můžeme zapomenout - maximálně je můžeme navrhnout, poslat data Švédům a výslednou korbu si jen osadit vším potřebným. Tak nějak jsem čekal, že poslední verze se dá vyrábět i bez té popouštěcí/kalící vany, nebo co to mají jen ve Švédsku. Asi tam používají něco jako tady na fotce: "Kalení podvozkové vany švýcarského tanku Panzer 68 v olejové lázni v roce 1977." Tak snad budou ta vozidla alespoň dodána rychle :neutral:

FB_IMG_1685952984459.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Nerikam,ze bychom to technologicky nezvladli paklize know-how by nam Svedove poskytli .Ale neumim si predstavit financni narocnost vybudovat takovy prakticky hutni provoz. I kdyby se neco predelalo ve Vitkovicich ,ale ty nejsou statni. .S co pak s nim dal. Na nasi predpokladanou seriovost prilis narocne.
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 903
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od mikojan29 »

Nechcem sa hrať na mudrlanta, ale presne toto som predpokladal. Toto know-how si švédi nepustia z rúk a nebudú to robiť ani pri ČR kontrakte. Navyše, ako píše HONZIK11, vybudovanie niečoho takého, ako je vyššieuvedené, je aj pri akvizícii 246 ks finančne nerentabilné.
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Zemakt »

No a myslíte že by to byl problém svařit to klasicky z dostupného materiálu?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Problém by to byl zejména pro výrobce, který by nemohl zaručit deklarované parametry vozidla.

Asi není problém že by to nebylo rentabilní, ale technologii dokončování Švédové nechtějí dát z ruky. Patrně to není poslední vozidlo které chtějí tímhle způsobem vyrábět.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Lynx »

To know-how je v tepelnej úprave toho podvozku ako celku. Vďaka tomu získavajú pevnostne parametre rovnaké ako konkurencia pri nižšej hmotnosti. Keď ste si chceli závrat, mohli ste si vybrať stroj ako Maďari a tvárami by ste si koľko by ste chceli..
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Svareni z narezaneho neslitinoveho plechu problem neni. Jenze na korpusu jsou navareny jeste dalsi komponenty. Samotne svary vznaseji do konstrukce obrovske napeti ale nejen to. Poskozuji strukturu kovu kolem nej.
Proto se voli jina technologie. Svaris to ,a pak teprve tepelne upravujes ,kalis,,popoustis,odstranujes pnuti a pak do materialu teprve vnasis napr.cementovanim,nitridovanim dalsi prvky.
Tim vytvoris jednolity pevny korpus svareny treba z ruzne tlustych materialu z ktery nebude praskat nebudou se sirit rezonance apod.
Toto je ale dost narocny proces a Svedove ho piplali a vychytavali at uz se teplot,materialu, chemie ,ci casovych useku tyka ,nemalou dobu. A taky jiste chteji navratnost svych technologii. Dovedu si predstavit,ze znicili dost korpusu nez to bylo optimum.
Ale to dulezite je v tom ,ze my uz nemame statni hute ani slevarny. A ty zihaci a popousteci pece by se musely stavet . Neco jineho je v Trinci vyrobit ingot a neco jineho ho zuslechtit. A tady se jedna o rozmerny vyrobek,pevnou skorepinku.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Rase »

Osobně jsem si spíš myslel, že konstrukci CV90 Mk.IV upravili, aby šla korba svařovat i bez těchto vychytávek. Přeci jen konkurenční vozidla s tím nemají problém a podobné vany nepotřebují. Ale očividně to mají vychytané a alespoň nebude s těmi podvozky problém.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Lynx »

Ta vaňa a prípravky nie sú zďaleka tak podstatne ako know-how za tým skryté. A nie, oni si nevytvoria pre seba ďalšiu konkurenciu, ktorá bude vedieť vyrábať ako oni...
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Vubec nikdy jsem nepredpokladal,ze by nam pustili zmineny technologicky postup .Je to metalurgicko chemicka alchymie. Vychytana metodou chyb a omylu. Navic pouzitelna i v jinych oborech v nichz lehce nahradis narocny a drahy odlitek stabilizovanym svarencem.Mnohdy se musi torzni tuhost korpusu nahanet rozmerem. Viz LYNX.A pak to to prezentovat jako klad. Nemluve o vetsich tloustach mene kvalitniho materialu tam kde to neni treba.Mene kvalitnim myslim balisticky mene odolnym. Mekcim ,ale zbytecne tlustym i hmotnym.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 5/6/2023, 17:37, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Rase »

Jsem fakt zvědavý, jak si bude stát naše CV90 proti maďarským Lynxům nebo britským Ajaxům. Konkrétně myslím kvalitu svárů a výroby. Napadlo mě to když HONZIK11 zmiňoval, že u té metody s vanou "nebude praskat a nebudou se sířit rezonance". V tomhle se nevyznám, ale nejsou za tím problémem s hlukem v Ajaxech právě tyhle rezonance? Celkově to s těmi sváry bude zajímavé, jelikož s tím měly hodně problémy i SKOTy (svařované v Polsku). Oproti třeba tomu Lynxu si myslím, že Švédi už mají celou výrobu tak vychytanou, že už z principu by to mělo být bez problémů. U Lynxu dost hrozí dětské nemoci - ve všech ohledech.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od KOLT »

Tipl bych, že právě ta odladěnost výroby, designu a provozu byly klíčové důvody, proč AČR preferovala CV90. Ale to by asi věděl spíš Dzin :)
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Příspěvek od Lord »

Rozběhla se tady zajímavá diskuse o materiálovém inženýrství, svařování korby CV90, a tepelných úpravách ocele.
Kdysi se skutečně uvažovalo o tom, že KORBY budeme SVAŘOVAT, ačkoliv kvalitní pancéřovou ocel neumíme, ale to ještě nebylo vybráno konkrétní pásové bojové vozidlo.
Rase píše:...u té metody s vanou "nebude praskat a nebudou se šířit rezonance". V tomhle se nevyznám, ale nejsou za tím problémem s hlukem v Ajaxech právě tyhle rezonance? U Lynxu dost hrozí dětské nemoci - ve všech ohledech.
To je možný, ale všechno má svoje. Ten pancíř Lynxu je zase asi víc modulární, a je to možná modernější materiál, či ocel.
Austrálie si Lynx vyrobila z vlastní oceli, společný závod MILVEHCOE s Rheinmetall, ale tam se už vyrábí také Boxer.
Bisalloy Steels stala prvotřídním dodavatelem pancéřové oceli. Také výrobce BlueScope a společnost Rheinmetall Defence Australia podepsaly dohodu o spolupráci, na jejímž základě bude společnost dodávat tisíce tun surovin pro místní výrobu pancéřové oceli pro nový národní australský průmysl vojenských vozidel.


A co bylo u nás? Jaký vlastníme ocelárny?
I kdyby se neco predelalo ve Vitkovicich, ale ty nejsou statni. Co pak s nim dal. Na nasi predpokladanou seriovost prilis narocne.
Vítkovice byly nejdříve majetkem Rothschildů, za války Hermanna Göringa, pak "Klementa Gottwalda", po převratu prošly divokou privatizací, a dnes jsou společnosti ASTONIA ze skupiny SHIRAN GROUP z londýnských kanceláří.

AOBP upozornila, že stoprocentní přenos výroby bojových vozidel pěchoty na české území není možný, protože český průmysl nevyrobí speciální ocel pro korbu, podvozek vozidla, motor s převodovkou či kanón pro zbraňovou stanici.
Kromě finální montáže a svařování koreb je pro český průmysl reálně prostor na dodávku některých subsystémů, např. optických přístrojů, hasicího systému, kabeláže, speciálních sedaček či řadu strojírenských součástí.
https://www.ibvv.cz/en/na-veletrhu-idet ... ni-zakazku

Tak nějak jsem čekal, že poslední verze se dá vyrábět i bez té popouštěcí/kalící vany, nebo co to mají jen ve Švédsku.
Přeci jen konkurenční vozidla s tím nemají problém a podobné vany nepotřebují.
Ale očividně to mají vychytané a alespoň nebude s těmi podvozky problém.
Teoreticky se dá korba vyrobit bez kalení, to se používá pro zvýšení odolnosti pancíře po svařování.
Já to beru tak, že to je asi kvalitnější postup, který je vhodný pro dynamicky namáhané svařované spoje pancíře. Jednotlivé kusy pancíře by bylo možné zakalit před svařením korby, ale vzniká pnutí. Méně ušlechtilá ocel je vhodná ke svařování. Záleží také na druhu oceli. Know-how spočívá také v rychlosti ochlazování pancíře během kalení.

Pancíř se může obejít bez významného podílu legovacích prvků jako chróm, molybden, nikl. Vzácný nikl je možné do určité míry manganem.

Rusko s tím kdysi experimentovalo u svých těžkých tanků, když ztratilo zdroje na Ukrajině. Krivoj Rog – železo. Záporoží a Nikopol – rudy manganu a barevných kovů (měď a nikl).

Malým zvýšením obsahu niklu je možné dosáhnout dobré kujnosti a houževnatosti, zvýšením obsahu manganu a molybdenu se zvyšuje tvrdost.

No a tak sovětské pancíře byly během WW2 sice tvrdé, ale méně kujné.

Dnes se používá také kompozitní pancíř, desky z ochuzeného uranu - tank Abrams, atd. U obrněných vozidel se dávají obvykle kompozitní desky na vnitřní stranu pancíře, a na vnější se dává ERA - Explozivní Reaktivní pancíř (Armour).

Nerikam, ze bychom to technologicky nezvladli, paklize know-how by nam Svedove poskytli.
Ale neumim si predstavit financni narocnost vybudovat takovy prakticky hutni provoz.
I kdyby se neco predelalo ve Vitkovicich, ale ty nejsou statni.
...Vubec nikdy jsem nepredpokladal, ze by nam pustili zmineny technologicky postup.
Dobře Honzíku. Pak bychom si to teoreticky mohli udělat "na vlastní triko", ale Švédové by za to asi neručili.
Švédský způsob namáčení rozpálené korby do chladící lázně je trošku "stará škola". Ale má to své už popsané důvody.

Svařenec korby vozidla LYNX je také dodáván do Maďarska z Německa. Něco si prostě zbrojní podniky ponechávají. Pokud daná země nemá navíc vlastní pokročilou metalurgii, tak to asi jinak moc nejde, nebo by to bylo komplikované a nelukrativní pro nás.

Asi to je dobře, jak se rozhodli, protože by šlo na tom něco pokazit. Korba je velký a relativně složitý svařenec. Není to jen o kalící vaně. Celý proces je u CV90 kombinovaný a empiricky odzkoušený.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“