Rozběhla se tady zajímavá diskuse o materiálovém inženýrství, svařování korby CV90, a tepelných úpravách ocele.
Kdysi se skutečně uvažovalo o tom, že
KORBY budeme SVAŘOVAT, ačkoliv kvalitní pancéřovou ocel neumíme, ale to ještě nebylo vybráno konkrétní pásové bojové vozidlo.
Rase píše:...u té metody s vanou "nebude praskat a nebudou se šířit rezonance". V tomhle se nevyznám, ale nejsou za tím problémem s hlukem v Ajaxech právě tyhle rezonance? U Lynxu dost hrozí dětské nemoci - ve všech ohledech.
To je možný, ale všechno má svoje. Ten pancíř Lynxu je zase asi víc modulární, a je to možná modernější materiál, či ocel.
Austrálie si Lynx vyrobila z vlastní oceli, společný závod MILVEHCOE s Rheinmetall, ale tam se už vyrábí také Boxer.
Bisalloy Steels stala prvotřídním dodavatelem pancéřové oceli. Také výrobce BlueScope a společnost Rheinmetall Defence Australia podepsaly dohodu o spolupráci, na jejímž základě bude společnost dodávat tisíce tun surovin pro místní výrobu pancéřové oceli pro nový národní australský průmysl vojenských vozidel.
A co bylo u nás? Jaký vlastníme ocelárny?
I kdyby se neco predelalo ve Vitkovicich, ale ty nejsou statni. Co pak s nim dal. Na nasi predpokladanou seriovost prilis narocne.
Vítkovice byly nejdříve majetkem Rothschildů, za války Hermanna Göringa, pak "Klementa Gottwalda", po převratu prošly divokou privatizací, a dnes jsou společnosti ASTONIA ze skupiny
SHIRAN GROUP z londýnských kanceláří.
AOBP upozornila, že stoprocentní přenos výroby bojových vozidel pěchoty na české území není možný, protože český průmysl nevyrobí speciální ocel pro korbu, podvozek vozidla, motor s převodovkou či kanón pro zbraňovou stanici.
Kromě finální montáže a svařování koreb je pro český průmysl reálně prostor na dodávku některých subsystémů, např. optických přístrojů, hasicího systému, kabeláže, speciálních sedaček či řadu strojírenských součástí.
https://www.ibvv.cz/en/na-veletrhu-idet ... ni-zakazku
Tak nějak jsem čekal, že poslední verze se dá vyrábět i bez té popouštěcí/kalící vany, nebo co to mají jen ve Švédsku.
Přeci jen konkurenční vozidla s tím nemají problém a podobné vany nepotřebují.
Ale očividně to mají vychytané a alespoň nebude s těmi podvozky problém.
Teoreticky se dá korba vyrobit bez kalení, to se používá pro zvýšení odolnosti pancíře po svařování.
Já to beru tak, že to je asi kvalitnější postup, který je vhodný pro dynamicky namáhané svařované spoje pancíře. Jednotlivé kusy pancíře by bylo možné zakalit před svařením korby, ale vzniká pnutí. Méně ušlechtilá ocel je vhodná ke svařování. Záleží také na druhu oceli. Know-how spočívá také v rychlosti ochlazování pancíře během kalení.
Pancíř se může obejít bez významného podílu legovacích prvků jako chróm, molybden, nikl. Vzácný nikl je možné do určité míry manganem.
Rusko s tím kdysi experimentovalo u svých těžkých tanků, když ztratilo zdroje na Ukrajině. Krivoj Rog – železo. Záporoží a Nikopol – rudy manganu a barevných kovů (měď a nikl).
Malým zvýšením obsahu niklu je možné dosáhnout dobré kujnosti a houževnatosti, zvýšením obsahu manganu a molybdenu se zvyšuje tvrdost.
No a tak sovětské pancíře byly během WW2 sice tvrdé, ale méně kujné.
Dnes se používá také kompozitní pancíř, desky z ochuzeného uranu - tank Abrams, atd. U obrněných vozidel se dávají obvykle kompozitní desky na vnitřní stranu pancíře, a na vnější se dává ERA - Explozivní Reaktivní pancíř (Armour).
Nerikam, ze bychom to technologicky nezvladli, paklize know-how by nam Svedove poskytli.
Ale neumim si predstavit financni narocnost vybudovat takovy prakticky hutni provoz.
I kdyby se neco predelalo ve Vitkovicich, ale ty nejsou statni.
...Vubec nikdy jsem nepredpokladal, ze by nam pustili zmineny technologicky postup.
Dobře Honzíku. Pak bychom si to teoreticky mohli udělat "na vlastní triko", ale Švédové by za to asi neručili.
Švédský způsob namáčení rozpálené korby do chladící lázně je trošku "stará škola". Ale má to své už popsané důvody.
Svařenec korby vozidla LYNX je také dodáván do Maďarska z Německa. Něco si prostě zbrojní podniky ponechávají. Pokud daná země nemá navíc vlastní pokročilou metalurgii, tak to asi jinak moc nejde, nebo by to bylo komplikované a nelukrativní pro nás.
Asi to je dobře, jak se rozhodli, protože by šlo na tom něco pokazit. Korba je velký a relativně složitý svařenec. Není to jen o kalící vaně. Celý proces je u CV90 kombinovaný a empiricky odzkoušený.