Súčasný a budúci stav námorných síl EU.
- keď píšem EU, samozrejme sem rátam aj Nórsko.
- výsadkové sily /a lietadlové lode/ sú zhrnuté vo vlákne
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=326&t=6758
- súhrn je (zatiaľ) za „strednú triedu“ jednotiek, bez rýchlych člnov, minoloviek, hliadkových lodí a pod.
- porovnávam, dnešný stav so stavom okolo r. 2020
(poprosím o kolegov o príp. opravy a doplnenie)
SSBN
Británia, aj Francúzsko si podržia po 4 SSBN, moderné triedy Vanguard a Triomphant, ktoré prežijú dlho cez 2020.
T.j.
za EU celkovo 8, čo je slušné 3 miesto na svete (teda, uvidíme čo Čína).
SSN
Británia má 4x Trafalgar, nahradzované postupne Astute (2x), v r. 2020 by mal byť pomer 2/5, perspektívne si chce podržať 7x SSN.
Francúzsko má 6x starých Rubis, perspektívne nahradzované tr. Barracuda – v r. 2020 by mali byť dve. Keďže Francúzi počítajú s 6timi operačnými SSN, dá sa predpokladať, že Rubis budú vyradzované so zaraďovaním Barakúd.
Celkovo disponuje (a bude) EU 12-13 SSN, aj keď nie tak výkonnými ako USA a Rusko - 3tie miesto (opäť - uvidíme čo Čína).
SS
Sú tie čo fakticky posúvajú ponorkové loďstvo Európy na miesto druhé - čo sa týka blízkych morí a oceánov - určite.
Nemecko má 6 ks Typ 212 a bude ich mať aj v r. 2020.
Taliansko 2 a v r. 2020 ich chce mať 4 plus 2 vylepšené 212A. Dnes ešte disponujú štvoricou triedy Sauro, tá ale bude okolo r. 2020 vyradzovaná.
Španieli prevádzkujú dve jednotky typu Agosta, ktoré budú vyradené a perspektívne budú mať 4x S-80.
Holanďania 4x Walrus, ktoré prešli modernizáciou a majú byť nahradené okolo r.2025.
Švédi disponujú dvoma ponorkami tr. Södermanland a troma špičkovými Gotland. Program náhrady narušil krach severského spoločného programu a kúpa lodeníc Kockums Nemcami, avšak po vládnom zásahu kúpil SAAB Kockums späť a Švédi objednávajú (zatiaľ) dve ponorky projektu A26 – náhradu Södermanland s dodaním do 2022.
Nóri modernizovali 6ks svojich Ula ponoriek, ktoré by mali slúžiť aj po 2020 a perspektívne byť nahradené novým programom vyhláseným v r. 2014 otázne je v akom počte.
Portugalci majú dve moderné Tridente derivátu Typu 214.
Gréci 7 Typu 209, z ktorých bude najstarších 6 asi postupne vyradzovaných a 3 Typu 214, štrvrtá bude zaradená čoskoro, stavba ďalších dvoch sa z rozp. dôvodov odložila.
Poliaci majú 1ks staršie Kilo a 4 staré Nórske Kobben, všetky budú časom vyradené.
Celkovo sú to dnes a aj perspektívne cca štyri desiatky kusov, čo je veľmi slušný počet. A prvé miesto na svete.
PL Torpédoborce a fregaty
Británia má a bude mať aj v r. 2020 6 torpédoborcov Type 45.
Francúzi a Taliani majú po dvoch fregatách Horizon, Francúzi aj dve zastaralé Cassard, ktoré perspektívne nahradia PL verzie FREMM, podobne ako Taliani svoje Durand de la Penne.
Nemci majú 3 fregaty Sachsen (4-tá nie je zatiaľ objednaná), Holanďania 4 ks moderných De Zeven Provinciën, Dáni tri tr. Iver Huitfeldt - postavené na kombinácii SMART-L od Thalesu a APAR radaroch.
Španieli 5x F-100 Alvaro de Bazán a Nóri 5x Fridtjof Nansen- postavené na Aegis. Všetky budú v službe aj v r. 2020.
Napriek povedzme o niečo nižším výkonom a nižšej únosnosti oproti USA a Ázijským PL torpédoborcom treba povedať, že
34 PL jednotiek je veľmi slušná sila – a druhé miesto na svete.
PPO a viacúčelové fregaty
Británia má 13 veľmi podarených Type 23, po r. 2022 ich plánuje nahradiť projektom Type 26, kvôli rozpočtu asi len 8ks.
Francúzi disponujú dvojicou moderných Aquitaine (a v r. 2020 ich bude 6), ďalej 5x starými Georges Leygues, ktoré budú postupne vyraďované
(koľko sa ich bude v r. 2020 sa mi nepodarilo dohľadať, doplňte prípadne) a 5timi moderými La Fayette (budú aj v r. 2020).
Taliani majú 7 ks starých Maestrale a 2ks Lupo, tie budú postupne nahradené variantmi Bergamini/FREMM, v počte 8ks, dnes ich majú 4.
Španielská šestica zastaralých fregát tr. Santa María bude vyradená bez náhrady (Španieli sa spoliehajú na kombináciu pokrokových F-100 a množstva patrol vessel).
Holanďania predali väčšinu svojich fregát Karel Doorman, ponechali si dve, ktoré prešli modernizáciou a budú slúžiť aj v r. 2020, Belgičania a Portugalci kúpili po dve. Tí disponujú tiež dvojicou Vasco da Gama (Meko 200). Rok 2020 asi prežijú, ale o dlho nie.
Dáni majú dve Absalon- univerzálne fregaty.
Gréci 4x Hydra (Meko-200) a 8 ex Holandských Kortenaer, 6 z nich bolo modernizovaných - je otázne koľko ich kvôli rozpočtu prežije r. 2020.
Poliaci disponujú dvoma staršími O.H.Perry, budú vyradené bez náhrady.
Celkovo to je 75 a perspektívne okolo 60 jednotiek. Čo pre EU znamená 1. miesto na svete.
Korvety a ľahké fregaty
Francúzi majú 6x Floréal
(koľko sa ich bude v r. 2020 sa mi nepodarilo dohľadať, doplňte prípadne). Nemci 5x moderných Braunschweig, Taliani 5 tr. Minerva, ktoré by mali byť nahradené novým typom Pattugliatore Polivalente d'Altura (PPA) v počte 6ks. Dáni 4 ks. tr. Thetis, Švédi majú dve jednotky tr. Göteborg a dve tr. Stockholm, ktoré boli pred pár rokmi modernizované a teda neviem koľko ich prežije 2020, náhradou sú špičkové korvety Visby, ktorých maj ú 5. Portugalci prevádzkujú po dvoch starších korvetách tried Baptista de Andrade a João Coutinho, budú vyradené.
Čo je tridsiatka jednotiek a perspektívne zhruba polovičný počet. Ťažisko sa presúva k jednotkám typu OPV, ale vzhľadom na škrty sa sem možno presunie viac jednotiek z predchádzajúcej kategórie.
Záver – nič, čo by sme doteraz v debatách o o.s. EU neriešili:
Budovanie národných síl, namiesto „súčastí väčšieho celku.“
Vo výsledku tak síce EU má len zlomok výsadkovej kapacity, či lietadlových lodí USA, disponuje však dokonca (zbytočne) väčšou kapacitou eskortných plavidiel ako USA a predimenzovaným počtom lokálnej sily, najmä konvenčných ponoriek.
A zdá sa, že sa na tomto trende veľa nezmení. Rozpočtové problémy sa riešia nie špecializáciou, ale plošnou redukciou a presunom do ľahších – „expedičných“ jednotiek, resp. OPV – pričom sa redukuje ich schopnosť nám. boja. Je to pozvoľný, ale jasne identifikovateľný trend.
Napr.: OPV Holland – výkonovo slabé, ale senzormi na úrovni fregaty (pričom tie tvoria až 1/3 ceny = kontraproduktívne šetrenie), alebo zoškrtanie a náhrada Francúzskych FREMM, ľahšími jednotkami, atď. Čo by samozrejme pri počte jednotiek nebol problém –
ak by existovala stratégia budovania spoločnej globálnej kapacity...