Britské bojové vozidlo AJAX
Napsal: 17/2/2016, 21:38
Britské bojové vozidlo AJAX
V Británii běží poměrně ambiciózní projekt na celou rodinu moderních pásových vozidel na společném podvozku – FRES (Future Rapid Effect System). Základem je podvozek ASCOD a celý projekt je zastřešen General Dynamics UK, který porazil ve výběrovém řízení společnost BAE (s podvozkem CV90). Podvozek ASCOD je ale masivně přepracovaný, dle požadavků armády. Dlouho se používal název SCOUT SV, ale 15. září 2015 byl celý projekt přejmenován na AJAX (podle hlavního vozidla celé rodiny). V článku tak budu používat oba termíny, abych tak předešel zmatkům a chaosu. V průběhu času byl projekt rozdělen do několika výrobních fází (Block 1/2/3), které obsahovaly různé typy vozidel. V důsledku škrtů byly jednotlivé fáze upraveny, některé typy proškrtány a přesunuty, v podstatě tak vznikla jen jedna výrobní série. Nemá smysl se jimi více zatěžovat. Nyní ale k počtu vozidel. Původně chtěla Britská vláda pořídit, v rámci projektu FRES (Future Rapid Effect System), 4000 obrněných vozidel na platformě SCOUT SV a jen samotného typu Ajax mělo být až 1010 vozidel, jako náhrada za oblíbené CVR(T). Po sérii škrtů a úprav požadavků, je konečný počet 589 vozidel na jednotné platformě.
245 vozidel Ajax (s věží)
198 bojově-průzkumných vozidel Ajax
23 vozidel pro řízení palby Ajax
24 vozidel pozemního průzkumu Ajax
256 vozidel PMRS (bez věže)
59 obrněných transportérů Ares
112 velitelských vozidel Athena
34 vozidel ke sledování bojiště Ares
51 ženijních průzkumných vozidel Argus
88 ženijních vozidel vycházejících z PMRS
38 vyprošťovacích vozidel Atlas
50 opravárenských vozidel Apollo
V budoucnu se počítá i s možností úpravy na ambulantní vozidlo, mostní, vozidlo nesoucí protitankové střely, podpůrné vozidlo s kanonem ráže 120mm a patrně i možností osadit podvozek houfnicí nebo minometem. Jak již bylo řečeno, původní projekt počítal s velkou rodinou těchto vozidel (4000 kusů) a tato ztráta se zkrátka musela projevit v různosti variant a časem bude nutné dokoupit další vozidla. Zcela chybí transportéry (APC) i bojová vozidla pěchoty (IFV). Tuto funkci budou plnit upravená vozidla Warrior (WCSP), ke kterým se ještě vrátíme. Dodám, že prázdné sériově vyráběné vozidlo Ajax, by mohli mít i schopnost plavby. Přeci jen 22,5t mají pásové podvozky, které dokáží překonávat vodní plochy pomocí plováků. Samozřejmě by se musela přičíst váha plováků, pohonného ústrojí atd. Elektronické vybavení vozidel je schválně masivní, jelikož se počítá s tím, že vozidla Ajax budou i vyhledávat cíle pro dělostřelectvo a tanky Challenger 2. Vozidla tak budou klíčovým prvkem elektronického bojiště. Vozidlo Ares (PMRS) sice nemá těžkou výzbroj, ale veze pěší družstvo (4 vojáci), které se po sesednutí rozvine a bude plnit potřeby předsunutého průzkumu a návodčích (pro letouny a dělostřelectvo). Velitelský zaměřovač Orion, dokáže zjistit cíl o velikosti tanku, na vzdálenost větší než 21 km, rozpoznat na více než 10 km a přesně identifikovat na cca 5,5 km. Pozemní nebo vzdušné cíle dokáže identifikovat za jakýchkoliv povětrnostních nebo světelných podmínkách. Zařízení také dokáže automaticky rozpoznávat cíle, pomocí digitální technologie zpracování zobrazení. Pomocí WASAD (Wide Area Search And Detect), jsou barevně označeny potencionální cíle a po potvrzení velitelem se automaticky otočí i věž. I v této fázi, zařízení detekuje a připravuje další zjištěné cíle. Součástí Orionu je i laserový dálkoměr (do 10 km) a laserový ozařovač cílů nové generace VELT (Vehicle Eyesafe Laser Transceiver) od firmy Thales. A samozřejmě spousta dalších vychytávek.
Case Telescoped Armament System
S programem Ajax je propojen paralelní program dodávek 515 kusů pokročilých rychlopalných kanónů ráže 40mm - CTAS (Case Telescoped Armament System). Vývoj a výrobu kanónu má na starosti CTA International (společný podnik britské BAE Systems a francouzské Nexter). Ministerstvo obrany za kanóny CTAS zaplatí 256 milionů dolarů. Konstrukci věže, integraci CTAS kanónu a montáž na vozy Ajax bude mít na starosti britská odnož Lockheed Martin UK. Britové budou na úkolu spolupracovat s německou Rheinmetall. Cena zakázky dosahuje 142,5 milionu dolarů. Ve věži bude prostor pro velitele a střelce. Původní ASCOD má věž, která vychází z věže SP-30 (pro Pandury) a vyráběl je Steyer (dnes General Dynamics). Je klidně možné, že SP-30 byla navržená s pomocí Němců pro Steyer. Zbraň samotná funguje v režimu hunter-killer / killer-killer, který umožňuje veliteli samostatně vyhledávat a označovat cíle. Jakmile je cíl vybrán, věž se natočí proti cíli automaticky a střelec pouze dokončí zaměření a zničení cíle. Mezi tím velitel již vyhledává další cíl. Střelec může při střelbě volit ze dvou druhů teleskopické munice (průbojnou nebo tříštivou). Počítá se s možností použití programovatelné munice (tříštivý granát může explodovat ve vzduchu). Díky použití teleskopické munice, mají náboje délku srovnatelnou s municí ráže 30mm (40×225mm), díky čemuž se ušetří prostor a údajně omezí i zpětný ráz při střelbě. Teleskopický náboj pro 40 mm CTAS kanón, má průměr 65 mm a celkovou délku 225 mm, což je délka jako u standardní munice ráže 30 mm, ale má třikrát větší prachovou nálož. Při testech teleskopická munice dokázala na 1000m probít 140mm homogenní válcované oceli. Sekundární výzbroj tvoří spřažený kulomet L94A1 ráže 7,62mm. Celkem 245 kanónů CTAS získají vozidla Ajax (25 kanónů bude určeno pro testování a následnou výuku nových osádek), zbytek získají modernizovaná vozidla Warrior. Zde bych se rád pozastavil, jelikož ste si mohli povšimnout, že u vozidel chybí klasický obrněný transportér. Transport pěchoty bude mít na starost vozidlo WCSP (Warrior Capability Sustainment Programme). Což je upravené vozidlo MCV-80/FV510 Warrior, osazené novou věží s kanónem CT40. Projekt počítá s modernizací 449 vozidel, z čehož 245 bude ve variantě IFV - osazeno novou věží. Vozidlo Ajax nemá bezosádkovou věž z důvodu, že Britové stále počítají s možností přímé obsluhy zbraní. Dá se říct, že jsou hodně konzervativní, ale tak nějak pořád počítají s lidským faktorem, i u stroje nadupaného elektronikou. Přeci jen, tohle klasické řešení je už vyzkoušené a nemá smysl vymýšlet novinky (byť by byly zajímavé). Ještě mě napadá, že u těchto vozidel se velice dbá na proti-minovou ochranu a odsazení části posádky mimo korbu, ji může zachránit (viz osádky Merkav, které když najely na minu, přišly jen o řidiče, ale osádka vyvázla jen s lehkými zraněními). Moderní protitankové zbraně pak většinou zabijí osádku ve věži, ale přežije řidič. Někdo z osádky tak většinou přežije. Navíc celá věž je dost masivní a chráněná, tak horizontální ochrana je asi více než dostatečná. Ložisko věže (Ajax) má 1,7 m a tato šířka je speciálně navrhnuta pro pohodlí osádky. Konstruktéři počítají s tím, že zbraňoví operátoři budou mít ve vozidle oblečeny balistické vesty. Konstruktéři počítají i s možností zvětšení otvoru na průměr 1,9 m, určený pro osazení vozidla palebné podpory (Direct Fire) s kanonem ráže 120 mm (s hladkým vývrtem), který by plnil úlohy současného tanku. Výrobce zmiňuje i možnost zvětšení otvoru až na 2,1 m.
Vozidla Ajax jako pilíř Strike Experimentation Group
Britská armáda začala v roce 2017 budovat experimentální útočnou skupinu SEG (Strike Experimentation Group). SEG se stane předobrazem nových britských útočných brigád (Strike Brigades), které posílí britské schopnosti účastnit se bojových operací vysoké intenzity. Podle think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies) britské armádě, na rozdíl např. od americké nebo francouzské, chybí střední obrněné brigády postavené na kolové platformě. Britské armádě tyto střední obrněné brigády chybí a tento nedostatek popsal britský vládní dokument Strategic Defence and Security Review (SDSR) v roce 2015. Dokument SDSR všobecně popsal obranou strategii Velké Británie do roku 2025, označil hlavní hrozby pro Spojené království a také nutné schopnosti, které jsou nutné pro eliminaci zmíněných hrozeb. Jedním z doporučení dokumentu SDSR je opětovné vybudování schopností účastnit se bojových operací vysoké intenzity - pro tento účel SDSR doporučuje vybudovat dvě nové útočné brigády a zvednout počet expedičních (nasaditelných) brigád ze čtyř na pět. Hlavní britskou expediční silou bude 3. divize, kde najdeme zmíněné dvě nové útočné brigády a dvě současné obrněné brigády. Obě dvě nové útočné brigády budou organizovány následujícím způsobem: Průzkumný prapor s vozidly Ajax, jeden střední bojový prapor s vozidly Ajax. Dva prapory mechanizované pěchoty, dělostřelecké, ženijní, logistické a zdravotnické jednotky. Prapory mechanizované pěchoty útočných brigád získají v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) nové obrněné transportéry na kolovém podvozku 8×8. Zde se má jednat o vozidla Boxer. V případě britských útočných brigád je unikátní právě kombinace pásového (Ajax) a kolového (Boxer) podvozku. Ajax kombinuje vysokou taktickou mobilitu, skvělou odolnost a velkou palebnou sílu, ale jednoduše nebude schopen se na velkou vzdálenost přesouvat tak rychle, jako kolová MIV. SDSR také doporučuje snížit tři pluky (ve skutečnosti jde o jednotky početně na velikosti praporu) tanků Challenger 2 na pouhé dva. Jeden pluk s tanky Challenger 2 bude přezbrojen právě na vozidla Ajax. Pokud jde o Challengery, tak ty měly být nahrazeny "středním tankem" na podvozku Ajaxe, kvůli finančním škrtům v programu, byla tato verze zrušena, tak jako některé další (minometné atd.). Samotná konstrukce je ale tomu uzpůsobena a pro tankovou verzi mělo být jen větší ložisko věže. Je dost škoda, že z této možnosti sešlo, přeci jen investice do modernizace Challengerů rovněž nebudou zrovna malé - tedy pokud se rozhodne o dražším balíčku i s novým kanónem - z původního tanku by tak zbyla jen šlupka.
Sériová výroba vozidel Ajax
Sériová výroba bude zahájena v roce 2017, v polovině roku 2019 bude zahájen výcvik posádek a vozidla se dostanou k bojovým jednotkám v roce 2020. Do roku 2024 budou vyrobeny všechna vozidla. Ještě dodám ekonomický aspekt celé zakázky. Prvních pět před-produkčních vozidel bude vyrobeno ve Španělsku (Santa Bárbara Sistemas), ta budou určena k testování. Výroba bude probíhat ve městě Merthyr Tydfil hrabství Mid Glamorgan ve Walesu. Přímo ve městě má vzniknout 300 pracovních míst. Celkem v UK to bude 2800 lidí, kteří budou nějak zpojeni do výroby. Sériová vozidla budou z 80% kompletována v Jižním Walesu. Ocel se bude vozit ze Švédska, vhodné ocelárny už v Británii nejsou. Celý projekt má vyjít na 4,5 miliard Liber. Při 589 kusech by to vycházelo na 7 640 000 Liber za kus = 11 mil.$ jedno vozidlo. Je v tom započítaný vývoj, práce na několik let pro 2800 lidí, nová výrobní hala (infrastruktura) atd. navíc i jednotlivé verze jsou hozené do jednoho pytle. Z toho za 515 moderních kanónů zaplatí celkem 256 milionů dolarů (část jde na Warriory). Kompletní konstrukce věže vychází na 142,5 milionu dolarů takhle by šlo pokračovat dál. Podobně jsem viděl cenu i u Pumy IFV, kdy se jednou psalo o víc jak 10 mil.$ (rozpočítané i náklady na vývoj) a jinde jen 7 mil/kus (což asi bude cena pro zahraniční zájemce). Reálná cena za samotné vozidlo tak nebude tak enormní, jak by se mohlo zdát (vysoká ale bude, tak jako tak). Vliv na podporu britského průmyslu je jistě nezanedbatelný.
Základní charakteristika:
Délka 6430 mm
šířka 2990 mm
výška 2160 mm
světlá výška 512mm
osádka 3
výsadek 4 (u varianty PMRS)
využitelný objem 12,5 m3 (10,5 m3 pro výsadek)
prázdná hmotnost 22,5 t (bez věže)
bojová hmotnost 34 t
maximální hmotnost 42 t
modulární pancéřování
na úrovni IV/V+ STANAG 4569
motor MTU 8V 199 TE21
rezerva výkonu 21%
převodovka Renk 256B
šest rychlostí vpřed i zad
výkon 600 kW
pomocný elektromotor (samostatný)
odpružení torzními tyčemi
maximální rychlost 70 km/h
zrychlení z 0 na 48 km/h trvá 12,5 sekundy
dojezd 500 km
maximální stoupání 60%
kolmá překážka 750 mm
příkop o šířce 2500 mm
brodění až 1250 mm
elektronické vybavení vozidla:
modulární řešení komponentů (snadno vyměnitelné)
výstražný systém před ozářením laserem
panoramatický výhled 360°
termovize Catherine MP (Thales)
stabilizovaný zaměřovač Orion
systém WASAD
systém detekce požáru
systém řízení palby
systém detekce NBC
systém TWS (track while scan)
schopnost "hunter killer"
TV kamera (HD)
laserový dálkoměr (10 km)
laserový ozařovač cílů (VELT)
ochrana před EMP a rušením
možnost sdílení dat v reálném čase
integrovaný systém BOWMAN
rozhraní Gigabit Ethernet 20 Gbs/s
multifunkční maskovací síť Barracuda
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ajax_%28Scout_SV%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Future_Ra ... ect_System
http://www.armadninoviny.cz/britove-bud ... igady.html
http://www.armadninoviny.cz/ajax-ocelov ... ledat=Ajax
http://www.armadninoviny.cz/pmrs-nove-p ... taven.html
http://www.armyrecognition.com/scout_sv ... tures.html
https://www.shephardmedia.com/media/ima ... uC0A8t.jpg