Turecká bojová vozidla
Napsal: 13/3/2016, 08:00
Bojové vozidlo Kaplan od FNSS
Turecká společnost FNSS Defence Systems (Savunma Sistemleri) představila na vojenské výstavě IDEF-2015, konané v tureckém Istambulu ve dnech 5. až 8. května, moderní IFV (BVP) třetí generace, pod názvem Kaplan-20 (Tigr 20t). Pokud Vám tato konstrukce připomíná CV90, nemýlíte se. FNSS je z 51% vlastněná tureckou společností Nurul Holding a z 49% BAE Systems Inc. Cena není známa, ale patrně bude podobná jako u vozidel CV90.
Vozidlo je soukromou iniciativou firmy FNSS, jelikož se očekává, že během pár let, začnou turecké ozbrojené síly, hledat náhradu za bojová vozidla pěchoty ACV-15 a obrněné transportéry M113. Kaplan-20 lze využít jako obrněný transportér nebo bojové vozidlo pěchoty. Vozidlo navazuje na projekt lehkého průzkumného vozidla Kaplan (Tygr), poprvé představeného na výstavě IDEF 2013, který se vyznačoval velice nízkou hmotností, pouhých 20 t. Díky nízké hmotnosti se dokáže Kaplan-20, pohybovat po blátivém podkladu, měkké půdě i kamenitém terénu. Měrný výkon činí 16 až 18 kW na tunu (22 až 25 koní). Za zmínku stojí systém plavby, který je použitelný bez přípravy. Pohon ve vodě zajištují dva vodomety v zadní části vozidla (po stranách dveří / rampy). Směr lze korigovat pomocí klapek. Rychlost mi není známa, ale odhad je 10 km/h (údaje pro obdobný stroj - Kurganěc). Kaplan-20 má schopnost ve vodě i couvat (!) Je konstruován pro nasazení jak v horkém, tak i chladném klimatu.
Osádku tvoří již zmíněný velitel, střelec a řidič. Počet výsadku se liší podle výzbroje. Bojové vozidlo pěchoty (s věží) pojme šestičlenný výsadek. Jako obrněný transportér (bez věže) převeze až osm vojáků. Podlaha je tvarována tak, aby odolala výbuchu miny nebo IED – směřovala energii výbuchu do stran. Pro tento případ jsou sedačky zavěšené, aby byl minimalizován tlak na páteř vojáků při výbuchu (při pevné sedačce smrtící). Dveře pro výsadek jsou dvojité, tedy jsou hydraulicky sklopnou rampou, tak mají jednokřídlé klasické dveře (na pantech). Konstrukce korby by měla být z hliníku, nebo lehkých slitin. Ta je doplněná i kompozitní pancíř AMAP od společnosti IBD Deisenroth. Tento pancíř je použit u většiny bojové techniky NATO (IFV Puma, poslední varianty CV90, Ajax, Leopard 2, tak i útočné helikoptéry Tiger a mnoho dalších). Právě díky němu, získalo vozidlo charakteristický zaoblený tvar. Vystavené vozidlo bylo osazené bezosádkovou věží Teber (bojová sekera), z produkce FNSS. Její pohon zajišťuje elektromotor. Hlavní výzbroj tvoří rychlopalný kanón ATK Bushmaster Mk 44 ráže 30 mm, ale je nabízena i možnost osadit věž Teber kanónem ráže 40 mm. Na přání bude možno osadit vozidlo klasickou dvoumístnou věží pro velitele a střelce, nebo těžkou tankovou věží s kanónem ráže 105 mm (patrně i 120 mm). Vzniklo by tak vozidlo palebné podpory, nebo lehký tank. Pravděpodobně i minometem, nebo lehkou houfnicí. Konstrukce korby tak bude dosti pevná, aby dokázala pojmout výsledné zvýšení váhy a otřesů při střelbě, což je u vozidla této váhové kategorie velkým plus (není ale unikátní). Kanón je částečně zakryt, což snižuje jeho tepelnou stopu. Střelec sdílí veškeré systémy s velitelem vozidla. Má k dispozici laserový dálkoměr, noční a denní zaměřovač - kamery jsou chráněné a poskytují panoramatický přehled o okolí vozidla (360°). Střelec může vybírat z dvou druhů munice, nejspíš průbojná a tříštivá. Sekundární výzbroj tvoří spřažený kulomet ráže 7.62 mm a šestnáct vrhačů kouřových granátů (pravděpodobně schopné vrhat i tříštivé granáty).
Vozidlo je navrženo tak, aby udržovalo na bojišti krok s novým tureckým hlavním bojovým tankem Altay. Maximální rychlost je tedy 70 km/h a dojezd na cestě je 600 km. Přesný typ zahraničního motoru však ještě nebyl vybrán. Bude se jednat o dieselový powerpacka konkurenční stroj Tulpar IFV, je osazený dieselovým motorem Scania o výkonu 800 hp. Což je standart i u dalších moderních bojových vozidel pěchoty, této váhové kategorie. Budu tedy předpokládat, že tomu tak bude i nyní. Pásy jsou pryžové, od německé firmy Dahl. Snižují vibrace, výrazně snižují hlučnost a prodlužují životnost podvozku (systém jako u CV90). Z Německa pochází i kola, pokročilé odpružení, kompozitový pancíř AMAP (Advanced Modular Armor Protection) od společnosti IBD Deisenroth. Z některé z Evropských zemí též zmíněný dieselový motor, automatická převodovka a elektronické systémy. Zde bych zmínil akustický systém detekce nepřátelské palby – PILAR V od francouzské společnosti Metravib. V Turecku se tak tedy jen svařuje samotná kostra a jednotlivé komponenty se zde skládají do výsledného celku. To ale neznamená, že by představitelé FNSS neprohlašovali, že vozidlo vzniklo čistě v turecké režii (!) Jedná se ale o čistě politický krok, aby byl v očích veřejnosti podpořen domácí průmysl a z politických důvodů omezen vliv zahraničních výrobců. Výsledná konstrukce, použitá technická řešení, činí z vozidla Kaplan-20 klasické západní IFV (BVP), třetí generace, zcela ve standardech NATO. FNSS nabízí i těžší vozidlo pod označením Kaplan-30 nebo střední tank Kaplan-MT.
Technické parametry
Typ - Kaplan-20
Výrobce - FNSS
Délka - 6.5 m
Šířka - 3.15 m
Výška – 2 m
Váha – 20 t
Osádka – 3 (řidič, střelec, velitel)
Výsadek s věží – 6
Výsadek bez věže – 8
Motor – dieselový
Výkon – 800 hp
Odpružení – torsní tyče
Převodovka - automatická
Pásy pryžové – výrobce Diehl (Ger)
Rychlost – 70 km/h (musí stíhat tank Altay)
Dojezd – 650 km
Schopnost překonat zákop 2.6 m široký
Překážku vysokou 0.7 m
Stoupání 40 až 60 %
Plavba bez přípravy
Vodomet na zádi 2x
Výzbroj – bezosádková věž FNSS Teber
Primární - ATK Bushmaster Mk 44 ráže 30 mm
Munice – dva druhy
Sekundární - spřažený kulomet ráže 7.62 mm
Vrhače kouřových granátů
Elektrický pohon věže
Možnost osadit i ráží 40 mm a 105 mm
Akustický systém detekce nepřátelské palby - Metravib PILAR V (Fr)
Ochrana před chemickým, jaderným a biologickým nebezpečím (CBRN)
Dno korby chráněné proti minám a IED
Velitel a střelec mají sdílené systémy
Denní a noční kamery s ochranou před oslepením
Panoramatický rozhled (360°)
Laserový dálkoměr
Stabilizovaný systém řízení palby
Zdroj:
http://defence.pk/threads/idef-2015-kap ... ss.373909/
http://www.army-technology.com/projects ... g-vehicle/
http://www.armyrecognition.com/idef_201 ... 06157.html
http://www.militarybox.cz/news/kaplan-2 ... irmy-fnss/
http://www.armadninoviny.cz/turecka-boj ... an-20.html
https://www.fnss.com.tr/en/product/kaplan-20-ngafv
http://www.copybook.com/military/companies/fnss#home