Mám několik dotazů na okřídlené kolegy: Má ještě někdo v provozu, civilním nebo vojenském, kluzáky?
A jaká byla četnost opětovného použití při bojových akcích? Něco jsem se dočetl v knize Giganti od Ernesta Petera, kde popisoval lety s ME 321 a ME 323, něco málo o poválečném vývoji u nás v knize Od bodáku po tryskáče - nedokončené čs zbrojní projekty 1945 - 1955 od Martina Dubánka. Takže by mě zajímalo, jestli to byla slepá ulička, nebo se s kluzáky ještě počítá. Myšlenka to asi není zcestná, ale v dnešní době je jiný způsob uvažování
Nákladní a výsadkové kluzáky
Moderátor: jarl
Re: Nákladní a výsadkové kluzáky
Podľa mňa nie, počas vojny zažili veľký boom, ale potom rýchlo zmizli. Boli pomalé a zraniteľné, nahradili ich vrtuľníky.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Nákladní a výsadkové kluzáky
Myslím, že výsadkové klzáky už nepoužíva nikto a zachované kusy v letuschopnom stave budú skutočne veľké rarity. Nespomínam si, že by sa v posledných 15 rokoch objavila zmienka o predvádzaní výsadkového klzáku (nie repliky alebo zmenšeniny) na nejakej leteckej šou...
Výsadkový klzák bol vyslovene "spotrebný materiál", okrem výcviku a preletov medzi letiskami určený len na jedno bojové použitie. Pristávacie plochy, ktoré boli vyberané pre pristávanie klzákov, obvykle neumožňujú bezpečné pristátie normálnych lietadiel, o štarte ani nehovoriac. Takže klzáky, aj keby neboli poškodné/zničené pri pristátí a pri následnej bojovej činnosti, by museli byť pomocou pozemnej techniky prevezené niekam, kde sa dá uskutočniť štart a návrat na základňu. To je však v danej dobe značne drahé - a naopak, celodrevené konštrukcie boli relatívne veľmi lacné.
Trochu iný prípad sú nákladné klzáky, ktorými sa prepravovali náklady, ktoré nebolo možné naložiť do vtedajších dopravných lietadiel. Tieto sa samozrejme používali opakovane, ale tiež - operovali medzi letiskami.
Použitie v dnešnej dobe - s tým asi nikto ani neuvažuje. Proti "moderným" lietadlám a vrtuľníkom neprinášajú žiadnu výhodu, so zavedením "veľkokapacitných" lietadiel v polovici 50. rokov ako sú An-12 a C-130 stratili aj poslednú výhodu - schopnosť prepravy "ťažšej" techniky. Technika, ktorú prepravovali klzáky, sa dala vysadzovať pristávacími a o málo neskôr aj padákovými výsadkom. A naopak - s vyradením dopravných lietadiel a bombardérov s piestovými motormi vymizly veľké stroje schopné nákladné a výsadkové klzáky ťahať.
Klzáky by som nepovažoval za vyslovene "slepú uličku", v období svojej existencie plne zodpovedali technickým možnostiam a požiadavkám doby, presne tak ako parné lokomotívy či kolesové parníky. Vývoj letectva a taktika leteckých výsadkov sa však vydala iným smerom.
Výsadkový klzák bol vyslovene "spotrebný materiál", okrem výcviku a preletov medzi letiskami určený len na jedno bojové použitie. Pristávacie plochy, ktoré boli vyberané pre pristávanie klzákov, obvykle neumožňujú bezpečné pristátie normálnych lietadiel, o štarte ani nehovoriac. Takže klzáky, aj keby neboli poškodné/zničené pri pristátí a pri následnej bojovej činnosti, by museli byť pomocou pozemnej techniky prevezené niekam, kde sa dá uskutočniť štart a návrat na základňu. To je však v danej dobe značne drahé - a naopak, celodrevené konštrukcie boli relatívne veľmi lacné.
Trochu iný prípad sú nákladné klzáky, ktorými sa prepravovali náklady, ktoré nebolo možné naložiť do vtedajších dopravných lietadiel. Tieto sa samozrejme používali opakovane, ale tiež - operovali medzi letiskami.
Použitie v dnešnej dobe - s tým asi nikto ani neuvažuje. Proti "moderným" lietadlám a vrtuľníkom neprinášajú žiadnu výhodu, so zavedením "veľkokapacitných" lietadiel v polovici 50. rokov ako sú An-12 a C-130 stratili aj poslednú výhodu - schopnosť prepravy "ťažšej" techniky. Technika, ktorú prepravovali klzáky, sa dala vysadzovať pristávacími a o málo neskôr aj padákovými výsadkom. A naopak - s vyradením dopravných lietadiel a bombardérov s piestovými motormi vymizly veľké stroje schopné nákladné a výsadkové klzáky ťahať.
Klzáky by som nepovažoval za vyslovene "slepú uličku", v období svojej existencie plne zodpovedali technickým možnostiam a požiadavkám doby, presne tak ako parné lokomotívy či kolesové parníky. Vývoj letectva a taktika leteckých výsadkov sa však vydala iným smerom.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Nákladní a výsadkové kluzáky
Relativně nedávno se uvažovalo o zásobování jednotek za pomocí levných bezpilotních kluzáků, ale na 90% to určitě vyšumělo. Ani si už nepamatuju jestli ten kluzák měl mít pevnou nebo rotační nosnou plochu.


