Obrněný transportér ZUBR
Napsal: 8/6/2016, 20:39
Obrněný transportér ZUBR
Již uplynulo hodně času od doby, kdy byl na IDETu 97 představen obrněný transportér ZUBR, jehož autorem byly Přerovské strojírny, Přerov, a.s. Vozidlo pochází z konce 90.let a dá se říct, že se jedná o moderního nástupce OT-64, upraveného dle Západních standardů ve variantě 6x6 nebo 8x8. V osmdesátých letech probíhala neúspěšná jednání s polskou stranou o modernizaci OT-64 Skot. Polsko návrhy odmítlo a armáda se do modernizace sama nepustila. Velení AČR se tedy rozhodlo, že původní kolová technika je již nedostačující a ozbrojené síly potřebují nový, menší, rychlejší, silněji pancéřovaný a silněji vyzbrojený kolový obrněný transportér. Kořeny zakázky jdou až do 90.let, kdy prosadil tehdejší ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr vizi, že by se měl vytvořit ryze český vojenský vůz. Do projektu investovala, tehdejší socialistická vláda Miloše Zemana, desítky milionů korun. Od počátku se na vývoji podílel i Pavel Musela - vlivný zbrojař ze společnosti Pamco napojený na ČSSD. Pro zajímavost, původně se hovořilo o nákupu až 440 vozidel (!) Když vláda padla a moci se chopil Vladimír Špidla, změnilo se i zadání. Již začátkem roku 2003 zveřejnilo ministerstvo obrany záměr nahradit dosluhující OT-64 některým ze zahraničních strojů. Maketa OT Zubr vznikla jako soukromá iniciativa Přerovských strojíren a. s. ( PSP ). Projekt se nedostal dál než do fáze nákresů a makety 1:1. Z dnešního pohledu je jasné, že tento projekt byl příliš ambiciózní (jako všechny tuzemské projekty z této doby), ale hodí se jej porovnat s vozidly Pandur II 8x8, které již několik let úspěšně slouží v AČR.
ZUBR PSP se mělo stát rodinou víceúčelových kolových vozidel v provedení 6x6, 8x8 a případně i 10x10. U vozidel měla být zajištěna zaměnitelnost většiny součástek, což by zjednodušilo logistické zabezpečení, školení posádek a údržbu. Konstrukce měla být stavebnicová, díky čemuž bylo možno podvozky osadit jednoduchou věží s lehkým kulometem, nebo i kanónem ráže 105mm. Základem měla být společná korba i podvozek. Úroveň balistické ochrany by bylo možno upravovat pomocí přídavného pancéřování. Oproti předchozím transportérům pěchoty, byl kladen velký důraz na humanizaci vozidla, čímž by se zvýšila užitná hodnota vojáka a i samotného bojového vozidla. V tom je jasně viditelný rozdíl od konceptu OT-64, OT-90, BTR a BMP. Rodina vozidel měla mít nezávisle řešené zavěšení kol, rozvod typu H s možností zmenšení poloměru zatáčení přibrzděním, pohon všech kol, centrální huštění a možnost dojezdu po úplném úniku vzduchu. Co se týče komunikačních prostředků a elektronických systémů, tak měly být standardní dle norem NATO. Konstrukce vozidel řady ZUBR měl umožňovat širokou škálu nejrůznějších zástaveb, což umožňovalo vznik celé řady specializovaných variant. Kromě obrněného transportéru nebo bojového vozidla pěchoty přicházel v úvahu i stíhač tanků s protitankovými řízenými střelami, vozidlo palebné podpory s otočnou věží a kanónem až do ráže 105mm, protiletadlový komplet, průzkumné, velitelské, vyprošťovací, spojovací nebo dílenské vozidlo. Z dnešního pohledu by bylo vhodnější koncipovat vozidlo i na vyšší zátěž. Příkladem mohu uvést VBM Centauro 8×8 (od Finmeccanica Oto Melara SpA), který lze osadit věží HITFACT 105mm/52 nebo 120mm/45, ale i houfnicí 155mm/39. Celkově mi přijde vozidlo Zubr, velice inspirovaný italským VBM Freccia (ze kterého vychází i zmíněný Centauro). U některých návrhů konstruktéři použili věž identickou s italskými věžemi Hitfist Plus (použité i u vozidel Dardo). Byť v této době bylo velmi oblíbené i švýcarské vozidlo MOWAG Piranha.
Celý projekt byl odložen a postupem času zapomenut. Neúspěch tohoto stěžejního projektu znamenal i konec Přerovských strojíren a. s. ( PSP ). Podklady pro projekt (projektová dokumentace, model atd.) byly součástí majetku dceřiné společnosti PSP Bohemia a.s., která v roce 2003 zkrachovala, dokumentace přešla do konkurzní podstaty a poté byla skartována. Kopie je patrně v archivu ministerstva obrany. Jak již bylo řečeno, OT Zubr byl inspirován italským vozidlem VBM Freccia a dalším horkým kandidátem bylo švýcarské vozidlo MOWAG Piranha. Vlastník práv na toto vozidlo, General Dynamics, raději přihlásil svou další společnost, Steyr (nabízející Pandur II 8x8), kterému hrozily existenční problémy a českou zakázku nutně potřeboval. Podpora rakouského Steyru na úkor Přerovských strojíren se z tehdejšího pohledu zajisté zdálo být chybou, ale co si budeme nalhávat, obě společnosti měly neporovnatelný potenciál a zázemí, k čemuž se chci ještě vrátit. Projekt Zubr vypadal velice dobře, ale vývoj z ničeho, by byl hodně drahý a nejspíš by dřív nebo později skončil. I pokud by byla vozidla zavedena, je třeba si vzpomenout na projekty z této doby, jako byl T72M4CZ, L-159 Alca, PL-20 Plamen atd. kterým byl předpovídán exportní úspěch, ale skončilo to u malé série, drahého vývoje a celkového zklamání. Navíc by se jednalo o nevyzkoušený stroj, který by se na trhu nejspíš neprosadil, oproti dravé konkurenci. I u Poláků je pěkně vidět, že z Patrie AMV postupně vytvářejí vlastní stroj – Rosomák II atd. U Panduru II je to podobné - časem může vzniknout nové "OT Zubr" který bude mít s Pandurem II společného jen předka.
Zdroj:
http://forum.worldoftanks.eu/index.php? ... t-ot-zubr/
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=576&start=200
http://domaci.ihned.cz/c1-40683980-naku ... i-politiku
https://www.valka.cz/CZE-ZUBR-8x8-projekt-t221661