Bojové vozidlo pěchoty WOLFDOG
Napsal: 18/7/2016, 14:36

Bojové vozidlo pěchoty WOLFDOG
Za tímto projektem stojí známá, brněnská výrobna traktorů Zetor. Firma právě dokončuje projekt pásového obrněného vozidla, které by ráda nabídla evropským armádám včetně té české. Exportní název by tedy byl IFV Wolfdog, česky pak BVP Vlčák. Transportér Wolfdog bude stavěný pro osmičlenný vojenský výsadek a tříčlennou posádku. Existenci projektu potvrdila Isabela Vršková, jednatelka firmy Zetor Engineering. "Aktuálně prochází revizí a společně s partnery finalizujeme jeho dvě varianty" upřesňuje Vršková. Zetor Engineering, dceřinka slavného výrobce traktorů, zatím svoje plány nikde nezveřejňuje. Na oficiálních stránkách se mi podařilo nalézt, že Společnost Zetor Engineering, s.r.o. vznikla v roce 2014 jako 100% vlastněná dceřiná společnost ZETOR TRACTORS a.s. Jejím hlavním cílem je rozšíření současného zaměření společnosti, tj. výroby traktorů, o možnosti rozvíjet se i v oblasti vojenského průmyslu. Předpokladem pro zabezpečení úspěchu v této oblasti rozvoje jsou nejen dlouholeté zkušenosti v oblasti těžké off-road techniky, ale také samotné historické předpoklady vzniku společnosti ZETOR TRACTORS a.s. v roce 1946, jako dceřiné společnosti Zbrojovky Brno. Prvotním plánovaným krokem společnosti Zetor Engineering v oblasti vojenského průmyslu je vyvinout speciální mobilní podvozek – nosič MMBS (mobile military base station) schopný v třídě IFV (Infantry fighting vehicle) bojových vozidel pěchoty splnit nové nároky vyplývající ze souhrnu zkušeností a analýz z nasazení v současnosti existujících bojových vozidel tohoto typu v bojových operacích a prognóz budoucích konfliktů. Ukazuje se, že bezpečnost vozidel v aktuálních konfliktech je nedostačující, a že ani výrazná modernizace dnes používané vozové techniky není schopna splnit vysoké požadavky na ochranu posádky. Zetor Engineering, s.r.o. rozvíjí speciální projekty v oblasti vojenského průmyslu, při kterých vychází ze schopností a zkušeností ze stavby těžkých strojů – traktorů, kde je hlavním cílem zaměření se na motorizované podvozky – mobilní základny a nosiče speciálních vojenských nadstaveb specifických podle jednotlivých vojenských strategií. Již v květnu (2016) vstoupila společnost Zetor Engineering do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. To by jí případně vyjednávání s ministerstvem obrany mohlo ulehčit. Resort nyní finalizuje přípravné práce na zakázce, v rámci níž by vojáci v horizontu několika let získali náhradu za stárnoucí vozidla BVP-2. Mluví se až o 210 nových obrněncích za 50 miliard korun. I to je důvod, proč vzniká IFV Wolfdog. "Projekt cílí na trhy, kde probíhá, či bude probíhat výměna BVP za vozidla, jež odpovídají moderním armádním požadavkům," souhlasí Vršková. Dle mého, je ale problém v již etablované konkurenci, která může potencionálním zákazníkům nabídnou mnohem lepší podmínky, dá se říct offsety, než malá firma s žádnou tradicí v oboru bojových vozidlech nebo výrobě vojenských vozidel. Jedinou možností je tedy uspět na tuzemském trhu, a pokud se vozidlo osvědčí, získat tak renomé i v okolních státech, což usnadní vývoz na světové trhy. Přeci jen i menší státy v současnosti vyrábí vlastní konstrukce pásových vozidel (zmiňme Gruzii, Singapur atd.), tak by neměl být problém zkonstruovat pásovou platformu v soukromém podniku v ČR. Očekávám že zbraňové systémy, elektronika a možná i celá věž by byly zakoupeny od většího zahraničního výrobce. V této věci je totiž tuzemská výroba příliš drahá a nerentabilní.
Představení demonstrátoru v roce 2018
Pokud vše půjde podle plánu, do konce roku 2016 má vzniknout první demonstrátor vozidla Wolfdog, pro interní zkoušky. Osobně jsem hodně zvědavý na výsledky testů a doufám, že proniknou i na veřejnost. Později se můžeme těšit i na oficiální zkoušky, které se snad dostanou na veřejnost. Na veletrhu IDET 2017 firma vystavila maketu vnitřku, kde ukazuje prostorové možnosti. "Jde o velkorysé řešení, vejdou se do něj vojáci do výšky 195 centimetrů. Do současných vozidel se často vyšší vojáci nevejdou," řekl Bořil. Vnitřní prostor pro vojáky by měl být konkurenční výhodou. Už v roce 2018 by měl být hotový takzvaný demonstrátor, což je předchůdce prototypu, vozidla Wolfdog. Vozidlo může být ve verzi OT, BVP nebo střední tank / vozidlo palebné podpory (ráže 105 až 120mm). Co se týče bojové věže, tak ta bude osazena podle přání zákazníka. Jedná se o novou koncepci bojových vozidel, které by měly odpovídat vojenským předpokladům až do roku 2050. "Ochrana posádky odpovídá prognózám budoucích konfliktů a ničivosti balistických zbraní či min. Řada ostatních vozidel je starší koncepce a přestávají požadavkům stačit," uvedl Bořil. Pokud nedojde ke zdržení, u tendru MO na nové BVP, Wolfdog již bude moci cílit pouze mimo ČR. Dojde li ke zdržení, je možné, že v roce 2018 bude vozidlo nabídnuto i AČR. Zetor ale necílí jen na AČR, zastaralá bojová vozidla pěchoty, BMP 1/2, jejichž konstrukce odpovídá standardům studené války, má dodnes ve výzbroji řada evropských armád a všechny připravují nákupy nových transportérů. Potenciál zde tedy je. Zpráva o pracích na novém tuzemském bojovém vozidle je pro mě zjevením a ohromným překvapením. Přeci jen se doposud skloňovaly jen zahraniční konstrukce a neúspěšný Šakal. V případě úspěšných testů bych Vlčákovi přál úspěch, přeci jen by se tak omezil zbrojní monopol Czechoslovak group, nebo výroba licenčních typů. Minimálně vozidlu přeji, aby svými schopnostmi překonal neúspěšnou psovitou šelmu, která se mohla stát novým BVP pro AČR, snad si zaslouží obdobně masivní reklamu.
Osádka - 3+8
Výzbroj - 30 až 120 mm
Délka - 7,8 m
Šířka - 3,2 m
Světlá výška - 0,5 m
Brodivost - 1,2 m
Překážka - kolmá stěna 895 mm
Hmotnost - až 44 t
Rychlost - až 70 km/h
Dojezd - 600 km
Odolnost dle STANAG:
Balistická - 4-5
Protiminová - 4a až 4b
Zdroj:
http://zpravy.e15.cz/fleet-special/zeto ... el-1333192
http://defence-blog.com/army/zetor-engi ... -2017.html
http://www.armadninoviny.cz/idet-2017-z ... lfdog.html
http://www.zetorengineering.com/cz
http://www.euro.cz/byznys/zetor-chce-do ... er-1298031



