Obrněné vozidlo Otaman
Obrněné vozidlo Otaman
Obrněné vozidlo Otaman
Na Kyjevské výstavě "Arms and Security 2016", představila společnost NPO Practika nové kolové obrněné vozidlo v konfiguraci 6x6. Vozidlo je pojmenované Отаман (Otaman), ale češtiny by se lépe hodil překlad "Ataman", význam je stejný (wataman, vataman, otaman), ale pro nás Evropany je stravitelnější. Vozidlo je určené pro námořní pěchotu a jednotky schopné překonávat vodní toky. Tomu odpovídá váha 16 tun a pravděpodobně osádku tvoří 3+7 mužů. Má se jednat o první vozidlo budoucí platformy kolových vozidel, která hodlá společnost nabízet. Můžeme tedy očekávat i další vozidla v běžnější konfiguraci 8x8. Představené vozidlo se dá označit za prvotní prototyp, jelikož ještě není osazená dvojce vodometů a patrně se časem upraví i samotný vzhled. Osobně očekávám modernější LED světlomety a výstupky pro uchycení přídavného pancéřování. Také některé další detaily jsou zatím jen hrubé, ale to je pochopitelné. Příští rok bych očekával již propracovanější produkt. Netradiční je, že není představeno hrubé vozidlo v konfiguraci KOT (kolový obrněný transportér) ale přímo vozidlo palebné podpory. S velkou pravděpodobností se pod plachtou ukrývá upravená věž ze sovětské samohybné houfnice 2S1 Gvozdika, s houfnicí 2A31 ráže 122mm. Zmíním, že i tato rozšířená pásová houfnice z konce 60.let 20.století, má velice podobnou váhu a je schopná překonávat vodní toky. Pokud je tato domněnka správná, tak ve věži Atamana, je instalována houfnice 2A31, ta je vybavena zařízením na profukování hlavně, dvoukomorovou úsťovou brzdu s klínovým závěrem s vodorovným pohybem klínu. Ve věži je umístěno i mechanické nabíjecí zařízení, které zaručuje rychlost střelby 4 - 5 ran za minutu. Ke střelbě se používá především munice tříštivo-trhavá s maximálním dostřelem 15 300 m a o hmotnosti 21,76 kg, zadymovací a kumulativní o hmotnosti 18,2 kg. Kromě toho je možné používat náboje s přídavným raketovým pohonem s dostřelem do 21 900 m, agitační, kazetové a osvětlující. Ve vozidle je převáženo 40 kusů munice, ale při plavbě je nutné snížit zásobu na 30 ks. Dá se tedy očekávat, že hodnoty pro vozidlo Ataman, budou velice podobné.
Vozidlo je vzhledově zdánlivě podobné polskému prototypu Rosomak 6x6, ale vzhledem k tomu, že společnost NPO Praktika, u svých jiných konstrukcí využívá podvozky italské společnosti Iveco, tak očekávám spíš podobnost k úspěšnému vozidlu VBTP-MR Guarani. Právě tato vozidla zaznamenala nebývalý úspěch v brazilském tendru, kdy byla objednána licenční výroba 4077 vozidel, za 2,5 miliardy EUR. Výroba byla zahájena v roce 2012 a potrvá do roku 2030. Guarani vychází z vozidla Iveco SuperAV a dá se říci, že se jedná o jeho nejlevnější konfiguraci. Váží 16,7 tuny, dlouhé je 6,9m, široké 2,7m a vysoké 2,3m bez věže. Osádku tvoří 2+9 mužů
Ještě se pozastavím u společnost NPO Praktika. Ta se dostala do povědomí v roce 2009, kdy na vojenské přehlídce (na ukrajinském dnu nezávislosti) v Kijevě první lehké obrněné vozidlo SRM-1 "Kozak" postavené na podvozku Iveco Daily 55S18W 4x4. V roce 2014 bylo již postaveno lépe pancéřované vozidlo nazývané Kozak 2, již s protiminovou ochranou, postavené na podvozku Iveco Eurocargo сhassis, další rok následovalo vozidlo postavené na podvozku Iveco Daily сhassis. Celkově by mělo být vyrobeno 13 vozidel. Vozidla používá především národní garda a pár vozidel vlastní i pohraničníci. Obdobná spolupráce ukrajinských a zahraničních firem není nic zvláštního, jelikož ukrajinská armáda provozuje i vozidla KrAZ Spartan (desítky kusů) a KrAZ Shrek (2), vzniklá ve spolupráci KrAZ (Kremenchuk Automobile Plant) a kanadské společnosti Streit Group. Osobně tedy očekávám, že společnost NPO Praktika, se rozhodla právě pro spolupráci se společností Iveco.
Edit 1: Doplním, že jsem dohledal i fotografii vozidla Otaman 8x8 ve verzi KOT, patrně se představilo u stejné příležitosti jako verze 6x6,
krom toho, že je opatřeno kamufláží, jsem nic bližšího nesehnal - brzy snad doplním.
Edit 2: Tak pod plachtou opravdu byla věž z houfnice 2S1 Gvozdika
Zdroj:
http://fdlx.com/business-ukraine/68444- ... -foto.html
http://www.militarybox.cz/news/otaman-6 ... e-vozidlo/
https://en.wikipedia.org/wiki/Kozak_(ar ... l_carrier)
https://pt.wikipedia.org/wiki/VBTP-MR_Guarani
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/2/2023, 19:13, celkem upraveno 4 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo Otaman
Dohady se potvrdily, překvapivě ukázali i interiér vozidla:
http://defence-blog.com/army/in-ukraine ... n-6x6.html
http://defence-blog.com/army/in-ukraine ... n-6x6.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/2/2023, 19:12, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo Otaman
Pro zajimavost, tady je Otaman na začátku roku 2016, tedy ještě před svým představením, kdy ještě neměl ani jméno.
http://defence-blog.com/army/ukrainian- ... r-8x8.html

http://defence-blog.com/army/ukrainian- ... r-8x8.html


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo Otaman 8x8
Vozidlo představené v září 2017.
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/2/2023, 19:10, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo Otaman 8x8
Rase nebolo by vhodne premenovat temu napr. na Ukrajinske kolesove obrnene vozidla?
Ked si uz nacrel Ukrajisnke novinky, tak toto je BTR-NIK nastupca (modernizacia) BRDM-2 podla riesenia zavesenia kolies postaveny na zaklade BTR-xx vyvojarom je NPP Nikolajev


Cielom bolo zvysit takticko-technicke charakteristiky povodneho BRDM, pouzitim podovozkovej sustav z rodiny vozidiel BTR, motora IVECO, prepracovanim korby a zvysenim ochrany

http://uprom.info/en/news/vpk/opublikov ... kogo-btrz/
Podla mojho nazoru podla prvotnych inforamacii ide pekne a komplexne vykonanu modernizaciu
Ked si uz nacrel Ukrajisnke novinky, tak toto je BTR-NIK nastupca (modernizacia) BRDM-2 podla riesenia zavesenia kolies postaveny na zaklade BTR-xx vyvojarom je NPP Nikolajev


Cielom bolo zvysit takticko-technicke charakteristiky povodneho BRDM, pouzitim podovozkovej sustav z rodiny vozidiel BTR, motora IVECO, prepracovanim korby a zvysenim ochrany

http://uprom.info/en/news/vpk/opublikov ... kogo-btrz/
Podla mojho nazoru podla prvotnych inforamacii ide pekne a komplexne vykonanu modernizaciu

Re: Ukrajinské obrněné transportéry
Je vidět, že vývoj vozidel OTAMAN je již ve velice zajímavé fázi. Přikládám aktuální fotografie verze 6x6 a 8x8.
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/2/2023, 19:09, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Ukrajinské obrněné transportéry
Clovek by nepovedal, ze je vlastne 50. rokov stare BTR-60, Dizajnovo vyzera lepsie, nez BTR-4
---
Nenarazil si, niekde na fotky toho modernizovaneho BMP?
---
Nenarazil si, niekde na fotky toho modernizovaneho BMP?
Re: Ukrajinské obrněné transportéry
Ono BTR-4 se mi nikdy nelíbilo, u BTR-4MV1 je vidět posun, ale bylo by lepší, pokud by použili světlomety jako u ostatních vozidel a přesunuli je výš. Chápu, že přední část oplácali přídavným pancířem, ale mohli si s tím víc pohrát. Třeba příští rok ukuchtí nějaký zajímavější facelift. Hodně se mi ale líbí, že zrušili ona skla a nahradili je průzory. Osobně ale beru OTAMAN jako zajímavější konstrukci, která má větší potenciál (plavbyschopnost má taky). Níže přikládám fotky modernizace BMP-1. Koncept připomíná tuzemské OT-90 "Havlův tygr". Ona ta výzbroj není zrovna super, ale jako recyklace starší techniky, proč ne - velkorážní kulomet je levnější než třicítka, ale přesnější než původní nízkotlaký kanón. Interiér vypadá dobře, akorát se zdá, že museli zvyšovat strop korby, tedy výrobní náročnost jako u Šakala. Největší cenová zátěž by ale byla top moderní věž, čemuž se konstruktéři vyhnuli.
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/2/2023, 19:08, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Ukrajinské obrněné transportéry
ono pouzitie podvozku starych BMP na vseliake tie podporne vozidla nemusi byt zle riesenie...
Ukrajinci sa s tym nehrali ako CSG zo v podstate odrezali strop a zvysili bocnice o 30 cm, navarili spat strop na hi-res fotkach tie prechody dobre vidiet...
Ukrajinci sa s tym nehrali ako CSG zo v podstate odrezali strop a zvysili bocnice o 30 cm, navarili spat strop na hi-res fotkach tie prechody dobre vidiet...
Re: Ukrajinské obrněné transportéry
A základní pancíř je tak jako u klasického befka?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Ukrajinské obrněné transportéry
Očividně je pancéřování původní.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Ukrajinské obrněné transportéry
Ukrajinská modernizace nazvaná BMP-1 UM

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo Otaman
Obrněné vozidlo Otaman 6x6 absolvovalo první sérii praktických zkoušek a testů.
https://defence-blog.com/army/ukraines- ... trial.html
https://www.youtube.com/watch?v=Ubl729QQ2O8
https://defence-blog.com/army/ukraines- ... trial.html
https://www.youtube.com/watch?v=Ubl729QQ2O8

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo Otaman
Ukrajinská soukromá společnost Praktika oznámila, že vyvíjí novou verzi kolového obrněného vozidla Otaman. Charakteristiky jsou zatím neznámé, ale uvádí se, že bude používat stejné uspořádání jako německý Boxer. Bude tak zajímavé sledovat, zda půjde rovněž o modulární koncept, atd.
https://twitter.com/UkrReview/status/18 ... 5592442965
https://twitter.com/UkrReview/status/18 ... 5592442965

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček