STŘEDNÍ TANK T4

Obrněná technika USA do roku 1945
Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od kacermiroslav »

STŘEDNÍ TANK T4
USA
Rok 1935


Obrázek

Když se mi do rukou dostala kniha od Ivo Pejčocha Obrněná technika 11 díl - USA, tak při zběžném prolistování mě hned zaujala jedna fotka, u které na mě ze stránky jakoby vykukoval legendární sovětský tank T-34, ale přitom to byla knížka o obrněné technice USA. Tak jsem se hned musel začíst a trošku si nastudovat o co se vlastně jedná. Samozřejmě že většině Palbáků je znám původ sovětského stroje a tak vás inspirace ohledně původní konstrukce z USA asi vůbec nepřekvapí. Nicméně vhledem k tomu, že o středním tanku T4 prakticky nikdo nic asi neví, tak jsem si říkal, že by bylo vhodné jej trošku představit.

Vzhled v sobě nezapře konstrukční školu Waltera Christieho, která se dá poměrně dobře identifikovat podle podvozku a dalších specifických prvků. V případě stroje T4 se jednalo o poslední střední tank, který pocházel z konstrukční kanceláře výše uvedeného Waltera Christieho. A opět, stejně jako v předchozích modelech, byl základ postaven na podvozku, který se vyznačoval na každém boku čtyřmi velkými pojezdovými koly plus hnací a napínací kolo. Christie s touto koncepcí takového podvozku přišel již v roce 1928 (zkušební stroj M1928), kdy odstranil do té doby obvyklé nosné kladky a odpružení nakonec vyřešil pomocí vinutých pružin, které schoval za boční kryty.

Oproti sovětské legendě T-34, která byla převážně svařovaná, tak tento ideový předchůdce byl ještě v duchu té doby konstruován s nýtovaným trupem na úhelnicích. Nicméně čelní část byla již velmi moderně zešikměla se zaoblenou spodní částí trupu. Tady je podle mě opět vidět ten předobraz pro sovětský tank, který také používal výrazně šikmou čelní stěnu a zaoblený spodek trupu. Co se pancéřové ochrany týče, tak k tomu jsem bohužel moc nedohledal a ani Pejčoch k tomu ve své knize nic moc neuvádí. Takže jediné údaje jsou, že pancéřování se pohybovalo v rozmezí od 7 mm do 15,9 mm. Asi je každému jasné, že toto pancéřování by stroj chránilo pouze proti účinkům ručních palných zbraní, čemuž i odpovídá celková hmotnost, která byla 13,5 tuny při délce 490 cm a výšce 221 cm. Logicky pak silnější pancíř byl použit na čelních partiích trupu a otočné věže.

Obrázek

Jako pohonná jednotka byl vybrán řadový 7 válcový vzduchem chlazený benzínový motor Continental o výkonu 268 koňských sil (při 2.400 otáčkách za minutu), který dokázal tanku o hmotnosti 13,5 tun udělit rychlost 38 km/h na pásech a až 60 km/h na kolech. Christie se totiž stále držel své koncepce, která umožňovala kombinovat jak jízdu na pásech, tak i kolech bez pásů. Po sejmutí pásů se dala řídit poslední zadní kola. Jak čas ukázal, tak tato myšlenka, přestože zní logicky, se nakonec v bojových podmínkách prakticky neujala. Jízda na kolech sice snižovala spotřebu, umožňovala větší rychlost, neničila tolik tehdejší cesty, ale ten luxus v podobě výběru cest v bojových podmínkách a nasazování, či sundávání pásů, se prostě neujal.

Co se výzbroje týče, tak ta byla uložená v plně otočné věži, kde v jejím čele byly uloženy dva kulomety. Každý z nich ale byl rozdílné ráže, když jeden byl těžký v podobě ráže 12,7 mm a druhý 7,62 mm. Nevím co přesně konstruktéry k volbě této výzbroje vedlo, ale je fakt, že na polovinu třicátých let to zase nebylo až tak neobvyklé. Třetí zbraň byla uložená v trupu vedle řidiče a jednalo se opět o lehký kulomet ráže 7,62 mm. Vlastní uložení této zbraně do kapkovitého výstupku ve mě opět evokuje sovětský T-34, který měl obdobné řešení.

Osádka byla tvořená čtveřicí mužů, kde řidič se střelcem z kulometu seděli v přední části trupu (střelec většinou obsluhoval i radiostanici). Velitel s nabíječem seděli ve věži, přičemž velitel zároveň plnil funkci střelce z hlavní zbraně. V tomto případě to bylo jednodušší, když hlavní zbraní byl velkorážní kulomet s dostatečnou zásobou munice v pásech.

Výroba dala vzniknout pouze 16 kusům tanků T4, přičemž výrobcem byla továrna Rock Island Arsenal. Tyto moderní tanky se používaly především na základně Fort Benning a to k výcviku nových tankistů. Vzhledem k této roli byli tanky pořád v provozu a tak nás asi nepřekvapí, že pro opotřebení je musela US armáda vyřadit z provozu již v roce 1940. Jistou roli v tom asi hrál i pokrok, který mezi tím probíhal u konkurence a v jehož světle tyto tanky rychle zastarávali.

Model T4E1
Vedle základního modelu vznikla i další varianta T4E1, kde otočná věž byla sejmutá a nad trupem vznikla hranatá nástavba pro dva kulomety. Jeden z nich byl opět velkorážní ráže 12,7mm a druhý ráže 7,62mm. Jelikož s pevnou nástavbou nebylo možno bránit boky vozidla, tak konstruktéři nechali do bočních stěn vetknout po dalším kulometu ráže 7,62mm v každém z boků. Trupové střeliště zůstalo beze změny. Celkem byly postaveny tři stroje, které se rovněž používali ve Fort Benningu k výcviku.

Obrázek

TTD - střední tank T4
* Země původu: USA
* Délka: 4,92 m
* Šířka:
* Výška: 2,21 m
* Hmotnost: 13,5 tun
* Výzbroj: 1x 12,7 mm kulomet + 1x 7,62 mm kulomet

* Pancéřování: od 7 do 16 mm
* Pohonná jednotka: Continental, benzín
* Výkon strojů: 268 koňských sil
* Rychlost: 60 km/h na kolech, 38 km/h na pásech
* Dojezd:
* Osádka: 4 muži

Obrázek

Zhodnocení
Nepochybně se jednalo o moderní konstrukci, jejichž bojovou hodnotu snižovala slabá výzbroj v podobě kulometů a rovněž relativně slabé pancéřování. V době vzniku v roce 1935 to byl sice standard, ale rychle zastarával. Na druhou stranu trup i pohonná jednotka umožňovali další modernizace a jsem přesvědčen o tom, že o případná dělová výzbroj byla za určitých podmínek možná. Je tedy škodou, že další vývoj tomuto stroji nebyl umožněn. Přitom když se podávám např. na sériové vyráběný M2, tak T4 na mě působí vyzrálejší a modernější konstrukcí. Přitom M2 byl do sériové výroby přijat až v červenci 1938. Američané tak mohli mít konkurenci odpovídají stroj výrazně dříve, ale podle mě prostě nerozpoznali výhody modelu T4, se kterým se dalo pracovat a rozvíjet jej dále.

Zdroje:

• Ivo Pejčoch - Obrněná technika 11 - USA - 2014
http://www.historyofwar.org/articles/we ... T4_M1.html
http://forum.worldoftanks.com/index.php ... er-4-to-6/
http://www.davidpride.com/Army/US_APG_284.htm
http://www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Zemakt »

Přitom když se podávám např. na sériové vyráběný M2, tak T4 na mě působí vyzrálejší a modernější konstrukcí.
tak s tímto se dá zřejmě jen souhlasit, o této konstrukci jsem neměl doposud ani tucha. Díky. Je zajímavé, že při hledání "ideálu" měli Amíci ten ideál zrovna před nosem, ale zřejmě nerozpoznali ten potencionál, zpátečníci :D a pak se to s nimi vleklo po téměř celou válku. Vždyť v té době již drandily naše Pragy, tak se přece něco o výhodách velkých podvozkových kol muselo za velkou louži profláknout.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Skeptik »

No, ony ty závěry nejsou tak úplně správné.
Nešlo o "velká kola", ale o systém odpružení. Ten Christieho měl, kromě nesporných výhod ... "dlouhý chod odpružení" umožňující nevídanou průchodivost, použití velkých kol umožňující vysokou rychlost (a možnost sundat pásy a pokračovat na kolech) i své nevýhody. Ty nejzásadnější byly:
- omezení vnitřního prostoru ... to co bylo u tanků s tehdy klasickým odpružením umístěno "venku" tj. mezi koly resp. v podvozkovém vozíku, bylo u Christieho odpružení umístěno uvnitř korby
- jednoduchost údržby ... vzhledem k tomu, že odpružení bylo uvnitř byl k němu horší přístup.

To, spolu se zjištěním, že pohyb na kolech (resp. neustálé vyměňování pásového a kolového pohybu je nepraktický), který byl resp. měl být nejvýznamnější výhodou Chriestieho koncepce, není v praxi využitelný, vedlo americkou armádu k odmítnutí této větve rozvoje tanků.

Zda to bylo prozíravé či chyba je otázka. Ostatně T-34 byl poslední konstrukcí využívající Christieho odpružení - všechny další sovětské tanky, počínaje T-44, již Chriestieho odpružení nahradily dnes obvyklými torzními tyčemi.
Stejný vývoj proběhl i za "Velkou louží", kde tanky přešly k odpružení vertikálními (horizontálními) vinutými pružinami na torzní tyče počínaje M47 Patton.

Naznačování, že T4 je jakýsi "prototyp" T-34 :lol: protože má stejné odpružení, zkosený čelní pancíř a podobný kryt kulometu odpovídá dobovému přesvědčení, že I-16 je kopie neznámého Curtisse, protože má hvězdicový motor a sověti přeci něco tak progresivního nemohli postavit :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od jarl »

Po delší odmlce vítám Míru Kačera zpět mezi aktivní autory a doufám, že na jeho další článek nebudeme muset čekat tak dlouho.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Zemakt »

Měl jsem spíše na mysli využití pojezdových kol velkého průměru jako takových, ale jinak souhlas.
Naznačování, že T4 je jakýsi "prototyp" T-34 :lol: protože má stejné odpružení, zkosený čelní pancíř a podobný kryt kulometu odpovídá dobovému přesvědčení, že I-16 je kopie neznámého Curtisse, protože má hvězdicový motor a sověti přeci něco tak progresivního nemohli postavit :wink:
:D spíš je to potvrzení té věci, když dva něco nezávisle kutí, tak mnohdy se doberou podobnému výsledku. Každopádně, jistý progres se této konstrukci upřít nedá. Dalo by se i říct, že tvarem korby, koly o velkém průměru to byla na rok 1938 nadčasová konstrukce.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13197
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Rase »

Zemakt:
Spíš by sme ho měli porovnávat s LT-35 nebo i LT-34. Přeci jen LT-38 už vznikl v jiné době (vývoj šel hodně rychle dopředu). Nebylo by špatné T-4 porovnat s ruským BT-2 / BT-5. Přeci jen mi koncepčně přijdou shodné, mají tenký pancíř, pasují i velká kola. Oba stroje si jsou hodně podobné. Když to přeženu, tak ona kulometná výzbroj nebo čelo korby, připomíná některé jiné ruské tanky. Opravdu je až zarážející, jak se vývoj tanků v SSSR a USA na krátko protínal. Když se na ten stroj koukám z čistě amerického pohledu, tak on ten Sherman nevypadá vůbec špatně. Přeci jen slušnější výzbroj, pancíř, robustnější konstrukce atd. Přeci jen asi měli nějaký důvod, proč opustili koncept T-4 a šli trochu jiným směrem.
ps. děkuju za článek ke stroji, který jsem neznal - jen víc a houšť :) Diky
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Zemakt »

Když se na ten stroj koukám z čistě amerického pohledu, tak on ten Sherman nevypadá vůbec špatně
No tak to promiň Rase, ale právě Sherman z roku 42, vypadá oproti designu tohoto tanku, jako tank z pravěku.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13197
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Rase »

Z globálního pohledu ano, ale když se na ty stroje koukám čistě z pohledu vývoje amerických tanků, tak mi přijdou ony robustnější stroje jako Lee, nebo Sherman lépe řešené, ale uznávám že nemá smysl jej porovnávat s těmito novějšími stroji *. T4 opticky silně připomíná T-34, ale já vidím podobnost jen v tom vzhledu. Přeci jen díky tenkému pancéřování si mohli dovolit trochu jiný vzhled než bylo běžné - narážím na zaoblenou přední část korby. I ten sešikmený pancíř vidím hlavně jako prvek který měl hlavně zjednodušit výrobu, než že by konstruktéři cílili na zlepšení balistické odolnosti - ale nevím.
* Když se ale koukám co v roce 1935 v Americe vznikalo, nebo jezdilo, tak T4 nevypadá vůbec zle. Přeci jen lehký tank M2 měl obdobnou výzbroj (verze M2A3), lehkou konstrukci i poněkud kostrbatěj tvarovanou korbu. V porovnání s ním je vidět posun, ale neumím si představit, že i po větším rozpracování, by z T4 mohlo vzniknout vozidlo jako T-34, byť jej tvarově hodně připomíná. V tomto jsem skeptický.

Obrázek
Lehký tank M2A3 na Annual Army Day Parade, ve Washingtonu (1939)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Skeptik »

Dle zkoušek v Aberdeenu byly výkony Christieho T4 a M2 Lee prakticky shodné ... při poloviční ceně M2 Lee.
Pofiderní výhodou T4 byla jeho schopnost "slíknout pásy" a uhánět dál na kolech.

Pánové POZOR, to že něco "vypadá moderně" ještě neznamená, že to moderní je.
A porovnávat T4 se středními tanky té doby? Děláte si legraci, se jeho lehkým pancéřováním, kulometnou výzbrojí a hmotností 13 tun?
Lehký tank jak vyšitý a navíc s nijak nadstandardními výkony (vzhledem k ceně).

Ale ano, srovnejme ho s něčím, co vyšlo z původní Christieho konstrukce M1928 ... např. sovětským BT-5
Stejné schopnosti jako T4, ale rychlejší, ve věži 45 mm kanón a motor 400 ks při hmotnosti 11,5 tuny (T4 o 2 tuny, ale motor jen 268 ks)
nebo britským Cruiser Mk III (ten je sice až z roku 1936 a je více ovlivněn sovětskými BT než původním M1928, ale budiž)
Stejné schopnosti jako T4 ale lepší pancéřování, kanón a motor 340 ks.

Prostě Christie vymyslel nový způsob odpružení pásových vozidel, který umožňoval jejich lepší průchodivost přes překážky a možnost sundat pásy a pohybovat se rychle na kolech.
Jako konstruktér tanků ale naprosto vyhořel - výtvory konkurenčních konstruktérů, kteří použili jeho myšlenku, byly řádově lepší.
Ale to už se stává :(
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11605
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Zemakt »

Já nic neporovnávám, já si jenom myslím, že američané měli téměř na dosah tu samou příležitost, jakou měli sověti. Tjs. na základě Christieho konstrukcí se dopracovat k modernímu střednímu tanku. Na rozdíl od nich, ne přes BTéčka, ale přes T4. Konec konců A24 nebo kýho čerta poslední vzorky před T34 ještě tu schopnost sundavat pásy měly, ne?

Jinak řečeno, měli našlápnuto, ovšem zcela jiné ovzduší a politika izolace... Na rozdíl od zcela jiného klimatu v SSSR a evropského zbrojení konce třicátých let.

Schopnost sundavání pásů zcela pomíjím, modernost konstrukce spatřuji pouze ve tvaru její korby a podvozku, bez pérování :wink: . Výhodu velkých pojezdových kol spatřuji, zejména v jednoduchosti, na rozdíl od mnohdy komplikovaných "vozíkových pojezdů" , v jednoduchosti, v jednoduchosti a snad i v jistém prvku pasivní bezpečnosti boku korby.
Přeci jen díky tenkému pancéřování si mohli dovolit trochu jiný vzhled než bylo běžné - narážím na zaoblenou přední část korby. I ten sešikmený pancíř vidím hlavně jako prvek který měl hlavně zjednodušit výrobu, než že by konstruktéři cílili na zlepšení balistické odolnosti
tohle Rase moc smysl nedává, naopak to podporuje Skeptikovo tvrzení že M2 byla o poznání lacinější. I když, nejdražší položkou na T4 mohl být právě ten podvozek.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od kacermiroslav »

Díky za přivítání:-) pokud to půjde, tak tu budu opět častěji. Jinak k článku. Taky se domnívám, že T4 mohl být takovým předobrazem pro další modernější konstrukce, které mohly být ve světovém měřítku konkurence schopné. Skutečnost ale byla jiná a troufám si říct, že většina amerických předválečných a válečných tanků hrála prostě druhou ligu. O svém asi vypovídají vojenské příručky atd., které počítali, že při útoku na německá tank Tiger by útok měl být veden 4 tanky Sherman s tím, že dva zřejmě budou přitom útoku zničeny. Prostě tady vítězí kvantita nad kvalitou.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:Já nic neporovnávám, já si jenom myslím, že američané měli téměř na dosah tu samou příležitost, jakou měli sověti. Tjs. na základě Christieho konstrukcí se dopracovat k modernímu střednímu tanku. Na rozdíl od nich, ne přes BTéčka, ale přes T4. Konec konců A24 nebo kýho čerta poslední vzorky před T34 ještě tu schopnost sundavat pásy měly, ne?
To souhlas. To měli.
Jenže Američané nepovažovali Christieho systém za progresivní, ale naopak za krok vzad. Ostatně i v hodnocení T-34 zkoušeného v Aberdeenu se objevuje tvrzení, že: "Tank má zastaralý systém odpružení typu Christie, již před léty odmítnutý armádou USA" ... nebo něco v tom smyslu (nemám čas to hledat).
Prototypy T-34 nikdy možnost sundávat pásy neměly. V SSSR byla vyhlášena soutěž na další rozvoj BT-7. Koškin (konstruktér T-34) připravil dva prototypy lehký tank A-20 (16,5 t a 45 kanón :)) a střední A-32 (19 tun a 76 mm kanón). První byl kolo/pásový (někdy označován též BT-20), druhý již čistě pásový. Z A-32 se pak vyvinul T-34.
Pokud by Američané chtěli dospět ke skutečně modernímu střednímu tanku, museli by jít, co se odpružení týče, tím skutečně moderním směrem. Tím je použití torzních tyčí ... viz Panzer III; Panzer IV nebo KV-1.

OT ... SSSR počátkem 30tých let vyvinul jiný, skutečně střední, tank na podvozku Christie ... T-29. To by asi měl být etalon pro T4 (pokud by chtěl být nazýván středním tankem), protože BTčka byl vždy lehký tank :)
Obrázek

To kačermiroslav
Nemyslím si, že by Shermany hrály druhou ligu ... ostatně i sověti uznávali, že byly skoro rovnocenné tankům T-34-76.
Udávat jako argument, že pravidla boje s Tigrem předpokládala převahu 4 na 1 je poněkud nefér. Pravidla boje lehkých křižníků s bitevní lodí taky nepředpokládala boj jeden na jednoho.
A z tohoto pohledu Panzer V Tiger prostě byl "bitevní lodí". A když už jsem u toho přirovnání, tak Panzer VI Panter byl "těžkým křižníkem" (stejně jako KV-1 či Matylda a částečně i Sherman Firefly či T-34-85) a T-34, Sherman, Panzer IV, Cromwell a další tahouni tankových bojů byly "lehké křižníky".
Na lehké tanky pak zbývá klasifikace "torpédoborce"
Veškeré porovnánání tanků by pak mělo vycházet z tohoto třídění ... jinak je to vždy unfair k tanku "nižší" kategorie ... který má ale vždy výhodu v jednoduchosti a rychlosti produkce.

Doufám, že si rozumíme.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 31/10/2016, 19:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13197
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Rase »

Zemakt:
Právě že jsem to myslel trochu jinak. Tím šikmým pancířem si ušetřili práci, kterou by znamenalo posvařovat "onen schod", ale na druhou stranu, dělníkům zkomplikovalo výrobu ona zaoblená přední části korby. Právě zaoblený pancíř velice prodražoval výrobu tuzemského PA.II "želva". Tady to muselo být podobné. Konkurenční M2 je řešen klasicky (posvařované pláty). I ta výroba velkých kol musela být nákladnější, než jak tomu bylo u podvozku tanku Sherman, byť měl svoje výhody v terénu.

Sherman vs Tiger:
pokud by existovaly nějaké obdobné poučky u Němců, tak proti těžkých sovětským tankům, jako byl IS-1/2, by bylo potřeba patrně obdobné množství Pz.IV, jako Shermanů proti Tigeru. V případě Pantherů, by bylo nejspíš potřeba taky více než jeden stroj, pro bezpečné zničení ISka. Němci se ale podobnými poučkami asi nezaobírali :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Mirek58 »

Neměly už prototypy Christie šikmý čelní pancíř?
Lovím z paměti a mám za to, že to byl jejich druhý charakteristický konstrukční prvek.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od kopapaka »

J. Walter Christie a jeho tanky
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=333&t=3617
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: STŘEDNÍ TANK T4

Příspěvek od Skeptik »

Jenže toto nelze nazvat "šikmým pancířem". Tvar nevyplynul z balistické odolnosti, ale spíše z konstrukce.
Ostatně, z tohoto pohledu by za tank se "šikmým pancířem" dal považovat i FT-17 :)
Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“