Avia B 534 SVZ v boji

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Martas2411 »

Avia B 534 SVZ v boji

Obrázek

Po rozbití Československa zůstalo na území nově vzniklého Slovenského štátu něco okolo 300 letadel.Všechno to byly stroje bývalého Leteckého pluku č.3,který byl pojmenovaný po M.R. Štefánikovi.Nebudu se zde zmiňovat o všech typech,které na Slovensku zůstali,ale jen Aviích B 534.Jelikož jsem napsal už kdysi článek o tomto československém symbolu předválečného letectva na webu vojna.net a zde určitě o tomto typu letadla taky něco bude,tak o letadle nebudu rozebírat víc.Zajímá mě jen jeho bojové působení v rámci SVZ -Slovenských Vzdušných Zbraní,což byl nový název pro vznikající nové slovenské letectvo po 15.březnu 1939.

Přesný počet Avií,které zůstali na Slovensku po rozbití republiky není přesně znám.Různé zdroje-různé informace.Já se budu držet pana Rajlicha a ten uvádí 66 standartních Avii B 534 a 15 Avii Bk 534(Verze Bk měla být kanonová verze,ale k vyzbrojení kanonem nedošlo,místo toho tyto Avie měli třetí kulomet).



První bojové nasazení Avií bylo v tzv.Malé válce,což byl Slovensko-Madarský konflikt,který se odehrál 23 až 31.3.1939.Madaři tehdy posilněni svým úspěchem zaútočili proti novému sousedovi z již okupované Podkarpatské Rusi,ze které musela ustoupit původně Československá armáda.V tomto konfliktu se bojovalo i ve vzduchu a pro nové slovenské letectvo tento konflikt moc dobře nedopadl.Tíhu těchto bojů nesla 45.(velitel poručík Ján Svetlík) a 49.(velitel poručík Ján Prháček)letka vyzbrojena 20 Aviemi a 12.a 13. pozorovací letka s 20 pozorovacími a bombardovacími Letovy Š 328.Je třeba říct,že tyto letky musely být doplněny piloty z ostatních letek na Slovensku ,jelikož když se rozpadla republika a čeští piloti odešli,zůstalo u těchto letek zhruba 6 pilotů na každou letku.Letky 45.a 49.byly posíleny piloty ze stíhacích letek 37,38 a 39 z Pieštan-(velitel Ondrej Ďumbala).Tyto letky byly dislokovány na letišti ve Spišské Nové Vsi.

Dne 23.března to vše vypuklo.Slováci toho dne provedli celkem 19 průzkumných letů.Dvě Avie byly sestřeleny a další 4 avie spolu s jedním Š 328 byly poškozeny.Za sestřelení i poškození těchto letadel mohla madarská protiletadlová obrana.Byli zabiti 2 piloti,z toho velitel 45.letky Ján Svetlík a desátník Štefan Devan ze 49.letky.Byli to první piloti slovenského letectva kteří zahynuli v boji.

Následujícího dne t.j.24.března 1939 došlo mezi slovenským a madarským letectvem k nejtěžším leteckým bojům.Protivníky slovenských letadel byly již dobře známé Fiaty Cr 32.od jednotky 1/1 "Ijász"(Lukostřelec) startující z letiště Užhorod.Při 17 bojových letech Slováků byly ztraceny 2 Avie a jeden Š 328.V kokpitu jedné Avie zahynul další velitel letky a to poručík Ján Prháček ,velitel tentokráte 49.letky.Takže Madarům se podařilo za dva dny zabít oba velitele 45.a 49.letky.Tento vzdušný boj proběhl dopoledne a byli při něm zabiti 3 letci.Mimo těchto dvou Avií a jednoho Letovu ,které byly setřeleny,byly další 4 Avie a jeden Letov poškozený.Z těchto letadel se podařilo jednu Avii Maďarům ukořistit,jelikož pilot nouzově přistál na okupovaném území .Tuto Avii Maďaři zprovoznili a dostala i madarské znaky a kamufláž.

Obrázek

protivník slovenských Avií- Fiat CR 32 od I/I "Lukostřelec"

Obrázek

Ještě k tvrdším vzdušným bojům došlo toho dne odpoledne v porstoru města Sobranec.Tříčlenný roj Š 328 od 12.letky byl vyslán bombardovat maďarské jednotky.Tento tříčlenný roj doprovázeli i 3 stíhačky B 534 od od 45.letky.Tuto skupinu napadlo 9 madarských Fiatů a začal masakr.Madarům se podařilo sestřelit jeden Š 328,který pilotoval svobodník Gustav Pažický.Pilot byl zabit a jeho pozorovatel Ferdinand Švento,který vyskočil z letadla byl pravděpodobně rozstřílen Maďary ve vzduchu.Podle jiného zdroje byl zabit maďarskými husary na zemi ,kteří v domnění si mysleli že vytahuje z náprsní kapsy zbraň,ale ve skutečnosti vytahoval své doklady.Maďarští piloti sestřelili i další Š 328 ,který pilotoval svobodník Josef Drlička s pozorovatelem nadporučíkem Šronkem.Tito letci měli štěstí a podařilo se jim nouzově přistát.Mimo těchto dvou bombardovacích Letovů Š 328 se maďarským pilotům podařilo sestřelit i všechny 3 doprovodné Avie B 534,jejichž piloti naštěstí nebyli zabiti a přistáli na okolních polích.Jediný kdo se vrátil na svou základnu byl Letov Š 328 Mikuláše Guljaniče.
Po tomto vzdušném boji sice hlásili 2 piloti Avii (četař Hanovec a desátník Danihel),že sestřelili každý po jednom Fiatu,ale maďarské zdroje to nepotvrzují.

Tento den bylo taky poprvé bombardováno slovenské území a to letiště ve Spišské Nové Vsi.Útok provedlo 10 maďarských bombardérů Junkers JU 86 od letek 3/4 "Sarkany" a 3/5 "Huvelyk Matyi",které startovali z letiště v Debrecínu.Při tomto náletu bylo zabito na 12 vojáků civilistů a byly poškozeny dvě Avie B 534 ,jeden Letov Š 328 a jeden bombardér Avia B 71.Hlavním cílem madarských bombardérů bylo vyřadit letiště.Toto se jim však nepovedlo.

Tato válka byla na nátlak Německa ukončena a 31.3.39 byla podepsána dohoda o nové Slovensko-Maďarské hranici.Pozemní i vzdušné boje skončili .Paradoxem je,že obě tyto země se již za dva roky zúčastnili útoku na Sovětský svaz.
V těchto bojích ztratilo Slovenské letectvo 9 Avií B 534 a 4 Letovy Š 328.Sedm pilotů bylo v boji zabito a jeden zajat.

Polská kampaň

Další anabázi ve které se Slovenské Vzdušné Zbraně angažovaly byl útok na Polsko.Slovenský štát byl jediný německý spojenec,který se tohoto útoku zúčastnil.

Útoku na Polsko se rovněž zúčastnili i stíhací Avie z letek č.39 a 45. v počtu zhuba 20 stíhaček.Většinou se jednalo o doprovod německých Ju 87 ,známých a v té době obávaných štuk.V této kampani přišlo slovenské letectvo o dvě avie.První Avii Slováci ztratili dne 9.září 1939 při doprovodu stuk na železniční stanice Drogobyč a Stryj.Byla sestřelena protiletadlovou palbou,její pilot čatník Viliam Grúň od 39.letky nouzově přistál na polském území a podařilo se mu vyhnout zajetí a nakonec se i probil zpět ke svým.Druhá Avie byla ztracena tentýž den,kdy s ní desátník Viliam Jaloviar havaroval při přistání na letišti v Prešově.Havárii tento pilot nepřežil.Slovenští piloti si z této kampaně odnesli i jeden sestřel.Dne 6.září trojice slovenských pilotů ve složení rotný Hanovec ,desátník Žiaran a desátník Jaloviar připsali sestřel polského pozorovacího letedla typu Lublin R XIII v.č.56.194,který patřil do 56.pozorovací letky .Tento stroj startoval z polního letiště Mrowli blízko Rzeszowa.Ted se zdroje rozchází podle jednoho to měl být obyčejný průzkumný let a podle jiného mělo letadlo zavěšené bomby.Takže jsem našel údajný záznam sepsaný až za několik dní po této události osobou tou nejpovolanější a to pozdějším leteckým esem Františkem Hanovcem-

Obrázek

Obrázek

Obrázek

6. septembra 1939 dostal som rozkaz od veliteľa letky por.let. Jozefa Páleníčka,aby som s trojčlenným rojom pristál na letisku Ňaršany, držal tam hotovosť a stíhal nepriateľské lietadlá na dohľad alebo podľa rozkazu hlásnej služby. Na ňaršanskom letisku pristál som o 04.30 hod. a zaujal som hotovostné postavenie. Asi o 07.15 hod. spozoroval som poľské pozorovacie lietadlo zo smeru Solivar – Prešov. Nariadil som štart. Spočiatku chceli sme ho prinútiť k pristátiu. Neuposlúchli však a pozorovateľ robil prípravy k obrane. Zahájil som preto útok zospodu a zozadu a zasiahol som ho hneď prvou dávkou.Lietadlo začalo horieť, pozorovateľ odhodil bomby,ktoré zapálili stodolu pri Ostrovanoch. Po krátkej dobe sa lietadlo stočilo,spadlo do vývrtky a zrútilo sa asi 200 m severne od Ostrovan.Posádka desiatnik pilot zhorel,totožnosť nezistená, pozorovateľ Edward Porada,poručík, mŕtvy.


LUBLIN XIII verze D

Obrázek

V tomto letadle zahynuli oba letci.Pilot kaprál Edward Piasecki i pozorovatel poručík Edward Porada.Porada z letadla vyskočil,ale pro malou výšku se mu neotevřel padák.Oba piloti byli pochovani na hřbitově v Prešově.Všichni tito 3 piloti byli vyznamenáni,jenom Jaloviar byl vyznamenán " in memoriam" jelikož se za 3 dny nato zabil při přistání.
Jak se mi podařilo zjistit z polského webu,tak těla údajně ležela ve vraku a poblíž několik dní,kde je ještě víc znetvořovali divocí psi.Až poté byla pohřbena.Zde odkaz na obrázek,kde je pravděpodobně ještě tělo Edwarda Piaseckego v troskách stroje.
http://mysliwcy.pl/forum/watki.php?id=490&ustaw=&s=14

Zbytky Lublinu i s pilotem.

Obrázek

Obrázek

Hrob polských letců v Prešově

Obrázek
Velmi zajímavou kapitolou těchto bojů je nasazení Avií B 534 proti takzvanému Legionu Čechů a Slováků.Dne 17.září totiž slovenské Avie B 534 doprovázeli německé štuky při náletu na Hluboczek Wielki poblíž Tarnopolu.Toto místo bylo právě svěřeno české a slovenské legii v Polsku ,což byli vojáci,kteří po rozpadu Československa utekli do Polska a zapojili se do bojů proti nacismu v řadách polského vojska.Tomuto legionu velel generál Lev Prchala.Právě toto místo bylo hájeno protiletadlovou obranou složenou z českých a slovenských vojáků,kteří utekli za hranice,letců nevyjímaje,takže to muselo být pro tyto vojáky velice frustrující vidět známě stroje v akci.Spekulovalo se o zapojení slovenských Avii proti bývalým československým vojákům a po válce bylo proti tehdejším akterům vedeno vyšetřování. Zde velice zajímavý článek o tomto poválečném vyšetřování tohoto náletu.
http://www.valka.cz/14019-Povalecne-doz ... ke-kampani

ÚTOK NA SOVĚTSKÝ SVAZ

Tohoto útoku se měli zůčastnit stíhací letky č.11,12 a 13 vyzbrojené aviemi.Tyto letky se přesunuli na letiště na východním Slovensku a čekali na rozkaz.Nakonec velení rozhodlo 11.letku nechat na Slovensku kvůli ochraně vzdušného prostoru a tak se tato letka z východního Slovenska stěhovala zpět na pieštanské letiště.Dne 7 .července 1941 se přesunuli letky č.12 a 13 každá s 11 letouny na západní část Ukrajiny.Tyto letky byly přiděleny jako stíhací ochrana německým pozorovacím letkám 3 H 32 a 4 H 32,které byly vyzbrojeny německými Henschely Hs 126, mimo to doprovázeli i bombardovací slovenské Letovy Š 328.Avie rovněž útočili na pozemní cíle Rudé armády .Velmi úspěšný bitevní nálet na na kolony Rudé armády provedlo 11 avií od 12.letky pod velením stotníka Vladimíra Kačky dne 20 července.Napadená ustupující kolona,která se přesouvala po silnici Vinnica -Niemirov,utrpěla těžké stráty.První vzdušné vítězství pro Slovenské Vzdušné Zbraně vybojovali slovenští stíhači dne 29.července 1941.Toho dne se 12. letka setkala s přibližně asi 15 stroji sovětského letectva (pravděpodobně to byly Polikarpovy I 16, nebo I 15,nebo I 153) .Bez vlastních zrát sověty zahnala a jeden stroj rudého letectva byl sestřelen. Další 3 sestřely si avie připsali 7. a 8.září ve vzdušných soubojích nad mostem u Gornostajpolu.Jeden si připsal čatník Drlička a druhý Kocka.Ke třetímu sestřelu se nikdo nehlásil,ačkoliv byl potvrzen německými pozemními jednotkami.Na východní frontě došlo i k velice kuriozním situací ve které bývalé československé stroje obstáli se ctí.Díky schopnosti tohoto stroje vzlétat i s neupravených travnatých ploch, zachraňovali Avie i životy letců.Dne 25.července 1941 tříčlenný roj od 13.letky doprovázel německý Henschel Hs 126 .Tento roj se poblíž Tulčinu dostal do těžké protiletadlové kulometné palby Rusů.Čatník František Brezina musel nouzově přistát na území kde byli rudoarmějci.Druhý pilot Avie čatník Štefan Martiš nejprve kulometnou palbou rozehnal dotírající rudoarmějce a pak přistál vedle Brezinové Avie .Brezina na nic nečekal a vyskočil na spodní křídlo Martišovho stroje a přitom se držel vzpěr.Přetížené Avii se podařilo odstartovat a oba letci se v pořádku vrátili na své letiště.Oba piloti byli za tento čin vyznamenání medailí "Za Hrdinstvo" II. a III.stupně.Tito dva přislušníci byli prvními vyznamenanými letci SVZ na východní frontě.

Avia na východní frontě

Obrázek
Dne 30.července se stalo to samé.Tehdy 6 Avií od 12.letky provedlo bitevní nálet za použití bomb poblíž Gradzeva.Při tomto náletu byl poškozen stroj čatníka Martina Danihela.Pilot musel přistát mezi linií fronty a hrozilo mu zajetí.Samozřejmě že ho kamarádi nenechali ve štychu a vedle něho přistáli Avie čatníků Gustava Kuboviče a Josefa Drličky.Danihel se vyšplhal na křídlo Drličkovy Avie,podle jiného zdroje ho Drlička vzal do kabiny .Obě Avie vzlétli a dostali se na vlastní letiště.
Ale i Slováci měli ztráty .Čatník J.Kaliský od 12.letky se 21.září nevrátil z bojového letu.Pravděpodobně byl sestřelen flakem u Rogozova při doprovodu Š 328.

Na podzim roku 1941 končilo nasazení letců SVZ na východní frontě.Dne 26.října 1941 se vrátila 12.letka z pouhými 4 aAviemi z fronty na Slovensko .
Za tyto ztráty mohla hlavně nemožnost už opravovat letadla v polních podmínkách .Letadla byla častokrát poškozena palbou ze země a už to prostě nešlo dál opravovat.
Ale i tak odcházeli slovenští stíhači s východní fronty se ctí.Obě stíhací letky provedly od léta do podzimu 1119 letů,při 58 vzdušných soubojích sestřelili 5 nebo 6 sovětských letadel,provedli 14 bitevních a 14 bombardovacích náletů,383 hlídkových letů,v 91 případech doprovázeli slovenské Letovy Š 328 a v 88 případech německá letadla.

Další nasazení příslušníků SVZ na východní frontě bylo až následující rok .V létě roku 1942 odletěla 11.letka s asi 12 Aviemi B 534 a 1.pozorovací letka se 6 Letovy Š 328 na Ukrajinu.Vzhledem už v té době zastaralé technice byly tyto stroje nasazeny pouze k plnění druhořadých úkolů.Jednalo se především o protipartyzánské lety a kurýrní službu.První pozorovací letka byla na východní do řína 1942 ,poté byla stažena zpět na Slovensko.Jedenáctá letka byla na východní frontě podstatně déle ,až do srpna 1943.Jenomže to už šlo s morálkou pilotů dolů ,sice nadále prováděli průzkumné a protipartyzánské akce v okolí Minska,ale po porážce německých vojsk u Stalingradu došlo k dezercím Avii na sovětskou stranu.U Němců si tato jednotka vysloužila přezdívku" Partisanen nummer zwei".
V srpnu 1943 je tato jednotka stažena zpět domů a tímto prakticky končí nasazení Avíí B 534 v rámci SVZ na východní frontě.Určitě by se dalo o nasazení Avii B 534 napsat ještě mnohem víc,ale to už je lepší si přečíst nějakou publikaci.

Avie ovšem ještě nesložily svá křídla ,čekal je ještě další boj a to v Slovenském Národním Povstání,kde v rámci tzv,Kombinované letky zas pro změnu bojovali proti Němcům,ale to už je na jiný článek a do jiné sekce.

V článku se mohou vykytovat určité nepřesnosti ,jelikož jsem čerpal opravdu z mnoha zdrojů i hodně starších,Za tu dobu se mohlo vyrojit mnoho pro mě neznámých informací,takže mi toto prominte.

Jinak bych chtěl sdělit svůj osobní názor na Avii B 534 .Když si dokázala Avie poradit na východní frontě se sovětskými Polikarpovy I 16,určitě by zatopila i Německýcm pilotům v roce 1938,samozřejmě za předpokladu kdyby nebyl Mnichov. Škoda toho,velice rád bych napsal článek o bojovém působení těchto letadel v československém prvorepublikovém letectvu proti nepřítel.I když na druhou stranu mám něco takového časem v úmyslu.Nebude to sice tak akční jako na Slovenské Avie,ale něco jsem vyštrachal.Ale to až v budoucnu.

Tento článek je i na vojna.net,ale zde je v novější a doplněné podobě.

Zdroje -KNIHY

Jiří Rajlich-Za boha a národ
Jiří Rajlich ,Jiří Sehnal-Slovenští letci 1939-45
Charles K. Kliment ,Břetislav Nakládal-Slovenská armáda 1939-45
Charles K. Kliment ,Dénes Bernárd-Madarská armáda 1919-45
Jiří Vraný-Avia B 534

weby -http://www.valka.cz/
http://mysliwcy.pl/forum/watki.php?id=490&ustaw=&s=14
http://muzeumlotnictwa.pl/historia/slow ... /index.php
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od vodouch »

Existuje publikace
Rajlich: Tatranští orli nad Kubání: Historie slovenské letky 13
Vydaly ARES s. r. o. Praha 4 a D-Consult s. r. o. Praha 1 v roce 2002
Je to historie letky 13 od začátku až do konce.
Obrázek
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Martas2411 »

vodouch píše:Existuje publikace
Rajlich: Tatranští orli nad Kubání: Historie slovenské letky 13
Vydaly ARES s. r. o. Praha 4 a D-Consult s. r. o. Praha 1 v roce 2002
Je to historie letky 13 od začátku až do konce.

Jo tu mám taky,ale ta popisuje letku 13 a ta létala na Bf 109 verzí E a F.Jinak Slovenské letectvo je zajímavé téma.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od jarl »

Slovenské letectvo je velmi zajímavé a tady na Palbě ještě skoro nezpracované téma, takže bych nějaké další podobné články přivítal. Nedávno jsem se dozvěděl, že jedna Avie (typ Avia BH-33) se ve třicátých letech dostala i do letectva španělských republikánů, ale o jejím případném bojovém nasazení není nic známo. Ovšem naše stroje Letov Š-231 si ve Španělsku zabojovaly dost, takže i to by byl dobrý námět na článek.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Zemakt »

Kromě Letovů Š-231 stojí za zmínku ještě Aero A-101, či Ab-101. Ale to už je dost daleko od Avií, tak jen na závěr zmíním, že k této problematice je pár kvalitních článků na valce.cz.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Martas2411 »

Tak toto jsou určitě zajímavá témata a možná,že se k nim časem dostanu.Podklady nějaké mám,hlavně o těch Letovech Š 231.Ale prvně bych chtěl zmapovat trošku bojové vystoupení Avii B 534 v československém letectvu v určité části republiky.No vlastně bojové to moc nebude,ale bude to určitě zajímavé.

Jinak k těm Aviím.Zde jsem narazil na video o Malé vojně.Vypráví tam i někdejší pilot a stíhací eso František Hanovec.Je to zhruba od 10.20 minuty.Video bych jsem vložil,bohužel jsem nepřišel ještě jak na to.S obrázky už to umím

https://www.youtube.com/watch?v=DNomKU_oJW0&t=1332s

V tomto rozhovoru pan plukovník Hanovec potvrzuje,že na vlastní oči viděl střelbu na posádku Š 328 Pažický- Švento,kteří vyskočili ze zasaženého Š 328 a maďarští stíhači po nich stříleli,když byli na padácích .V té době to byla asi síla..... :(
Naposledy upravil(a) Martas2411 dne 14/11/2016, 19:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Vložit to s nastaveným začátkem zde použitý script neumí... Jedině ho vložit normálně bez nastaveného času....

zkopírovat a vložit

Kód: Vybrat vše

[youtube]DNomKU_oJW0[/youtube]
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Zemakt »

Aniž bych chtěl něco předjímat, doporučil bych ti knihu Vzdušní donkichoti od J. Marka. Pakliže ji tedy nemáš :wink: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Martas2411 »

Aaron-díky nějak se s tím zkusím poprat
zemakt-taky děkuji,to je něco o četnických leteckých hlídkách.Něco podobného mám doma,ale ne tuto knihu.
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Martas2411 »

Z těchto letadel se podařilo jednu Avii Maďarům ukořistit,jelikož pilot nouzově přistál na okupovaném území .Tuto Avii Maďaři zprovoznili a dostala i madarské znaky a kamufláž.

Obrázek
Tak jsem našel podrobnosti k této "madarské"Avii.

Jak už z článku víte,tak onu Avii B 534 pilotoval desátník Josef Zachar,v jiném zdroji je uváděna hodnost svobodníka.V 10.00 odstartoval tříčlenný roj ve složení- poručík letectva Josef Páleníček,rotmistr Ján Hergott a již zmiňovaný Josef Zachar .Měli za úkol bombardovat tanky a nepřátelskou techniku v prostoru Tibava-Sobrance-Nižná Rybnica.Během útoku byla Zacharova Avie zasažena madarskou protiletadlovou palbou.Pilotovi se ovšem podařilo nouzově přistát s poškozenou Avií na poli.Ke vší smůle tam byl nepřítel a Zachar se tak dostal do zajetí.Tento pilot se ocitl v nezáviděhodné situaci,jelikož údajně potvrdil Maďarům,že hlavní leteckou základnou v boji proti maďarské straně je letiště ve Spišské Nové Vsi.Jak víte,tak letiště ve Spišské Nové Vsi bylo později bombardováno Madarským letectvem a byly ztráty na životech i technice.Byl obviněn z vlastizrady.Co se s ním později stalo a jak to Slovenská strana dál řešila to nevím.

Obrázek

Zacharovu Avii Maďaři opravili a samozřejmě ji i testovali.Za řízením tohoto stroje se vystřídali zkušení frontoví letci tak i zalétavací piloti.Asi největší hvězdou,který na Avii létal byl maďarský stíhač Aladár Heppes,pozdější velitel slavné madarské eskadry- 101. stíhací eskadra "Puma".Tento pilot měl 8 potvrzených a 4 nepotvrzené sestřely.

Obrázek Obrázek

Aladár Heppes

Obrázek

Jeho hodnocení i hodnocení ostatních pilotů nebylo pro Avii zrovna přívětivé.Byla srovnávána s Fiaty Cr.32 aFiaty Cr. 42 .Mezi diskutovanými letovými vlastnostmi Avie převládala kritika nízké max.rychlosti,horší stoupavosti a především slabé výzbroje.
Avia dosloužila na letišti v Gyoru,kde byla údajně v květnu 1945 zničena.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Avia B 534 SVZ v boji

Příspěvek od Zemakt »

:lol: no tak ty slabé stránky jsou zrovna stránkami, v kterych Avia zrovna nebyla horsi nez prumer. S vyjimkou Falca. Ale to byl de facto poslední svého druhu. Srovnání s CR 32 by neměla být taková tragédie.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“