Zemakt píše: ↑21/4/2024, 09:49
A další variace na téma Grófa Cepelína. Tentokrát rok 1947 v rámci jeho vyplutí ze Svinoústí do Leningradu.
Mimochodem tohle by měla být fotka stále ještě ze Štětína, kde je usazen na dně. Před vyzdvižením.
Ještě se vrátím k tomu dokončení:
Německá plavidla byla po válce rozdělena do tří kategorií:
Kategorie A - provozuschopné
Kategorie B - uschopnitelné do 3-6ti měsíců
Kategorie C - neuschopnitelné pod 6 měsíců
Všechny lodě kategorie C byly určeny k destrukci, přičemž pro jednotlivé varianty (zdali je loď plouvoucí, na skluzu, atd. atd.) byly určeny konkrétní koncové termíny (15.5.1946, 15.8.1946 a 15.5.1947) a různé typy zneschopnění, přičemž GZ se týkal termín 15.5.1946 a likvidaci dostali na starost Poláci, samozřejmě se sovětským dohledem a hlavním slovem.
Nikoho asi nepřekvapí, že pro Sověty, když se jim to hodilo, existovaly dohody, aby se porušovaly. Samozřejmě by si GZ nejraději nechali a i ho od roku 1945 nakrátko oficiálně zařadili do námořnictva. Obecně s likvidací těžkých jednotek kategorie C ve své jurisdikci/držení nijak nepospíchali a do řádného termínu s tím neudělali prakticky nic (kromě toho, že v rozporu s dohodami řadu jednotek začali vyzdvihovat a odtahovat do SSSR). Proto muselo přijít až opakované upozornění na vládní úrovni a teprve poté Sověti narychlo dostáli dohodám. V březnu 1947 k tomu vydali patřičný dekret a v říjnu 1947 deklarovali všechna plavidla jako zničená.
Není divu, že řada plavidel skončila jako cíle - moc času na jinou likvidaci nezbývalo a byla tu tendence alespoň něco z toho narychlo vytřískat. To se týká i GZ, který i tak dokázal v samém závěru srdnatě odolávat osudu a sovětským (ne)schopnostem. Z 88 bomb svržených sovětskými letadly jich zasáhlo tuhle plovoucí stodolu bez pohonu 6 kousků a když měl pak jít ke dnu, tak první torpédo podplavalo, druhé zasáhlo boční výduť a až třetí poslalo nebohý nosič ke dnu.