Německé bojové vozidlo PMMC G5
Napsal: 2/12/2016, 11:13
Německé bojové vozidlo PMMC G5
Modulární platforma PMMC G5 od společnosti FFG. V roce 2014 vyhlásilo dánské ministerstvo obrany tendr na náhradu vozidel M113. Do soutěže se zapojila BAE Systems Hagglunds s vozidlem CV90 Armadillo, General Dynamics Land Systems (GDLS) s pásovým vozidlem ASCOD a kolovým Piranha V, francouzský Nexter Systems nabídl transportér Vehicule Blindé Combat D’Infanterie (VBCI). Pozoruhodným byla účast málo známé německé společnosti Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG), která představila transportér PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5. Vítězem se stal kolový transportér Piranha V, ale vraťme se k onomu pozoruhodnému vozidlu od FFG. Společnost Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft se zabývá především modernizaci vozidel M113. V případě PMMC G5 se má jednat o vozidlo navazující na úspěšné transportéry M113, ale jde o novovýrobu. Od svého vzoru se liší delší korbou, o jedno pojezdové kolo. Podle oficiálních údajů ze stránek FFG, transportér G5 nastavuje nové standardy pásových vozidel v ochraně proti minám a IED. Korba vozidla odolává přímé střelby puškovými náboji až do ráže 7,62 mm. Samozřejmostí je schopnost připevnit na boky přídavné keramické pláty a dále tak posílit balistickou odolnost. Obrovskou předností německého vozidla je velká modularita. Přes odnímatelnou střechu lze do vozidla namontovat specializoavné moduly, podle typu mise – se zbraňovou stanicí a prostorem pro výsadek, sanitní, průzkumné, velitelsko-štábní, vyprošťovací, minometné atd. Každý modul (včetně kompletní posádky) pak může vážit až 6,5 tuny. Celková váha činí 25 tun, přičemž holé vozidlo bez modulu váží pouze 18,5 tuny. Vozidlo dokáže v transportní konfiguraci převážet až 12 vojáků, z toho dva členy posádky. Vojáci mohou do vozidla vstoupit střešními průlezy nebo výklopnou zadní rampou. Výměna modulů nemá v polních podmínkách trvat více než několik hodin. Každý modul je navíc rozměrově uzpůsoben, aby mohl být přepravován v klasických ISO dopravních kontejnerech. Druh modulu a jeho konfigurace záleží jen a pouze na zákazníkovi. Podobný přístup je ideální i pro zapojení vojenského průmyslu zákazníka (off-sety), který může zcela ve své režii vyvinout specializované moduly podle přání armády. Řidič má k dispozici masivní průhledový překryt kabiny vybavený neprůstřelným sklem. Velitel vozidla k pozorování okolí využívá kruhovou pozorovatelnu na střeše vozidla. Němci tak sázejí především na perfektní výhled, než na zprostředkovaný obraz pomocí kamer – ty jsou ale ve vozidle G5 samozřejmě také k dispozici. Výkonné parametry vozidla jsou standardní, tedy žádné hybridní nebo elektrické řešení pohonu. Naftový motor o výkonu 411 kW umožňuje vozidlu na zpevněném povrchu jet rychlostí až 72 km/h a dojezd je 600 kilometrů. Standardní verze vozidla PMMC G5 obsahuje dálkově ovládanou zbraňovou stanici. Pevnost a nosnost korby umožňuje montáž kulometů až do ráže 12,7 mm nebo 40mm granátometu, poslední verze vozidla byla osazena modulem s izraelskou bojovou věží Samson 2, vyzbrojenou kanónem ráže 30 mm a PTŘS.
Společnost FFG se účastní s vozidlem PMMC G5 tendru na nové BVP pro Armádu České Republiky. Rozhodně se nejedná o favorita, nebo jakkoliv oblíbené vozidlo. Krom modularity a nízké hmotnosti, nás může zaujmout několik aspektů. Vozidlo je velice lehké (25 tun) a neobsahuje žádné speciální součástky, prakticky se jedná o takovou skládačku z komerčně dostupných dílů, tedy není problém zajistit 100% převod plánů, dokumentace a v podstatě i výroby do ČR. Cenově by se také mohlo jednat o prakticky nejlevnější vozidlo - spolu s Lynxem (až na bojovou věž Lance) a tureckými vozidly, které mají být poměrně levné (hlavně Tulpar). Osobně beru jako velkou výhodu velice slušný výhled z vozidla, kompaktní rozměry a možnost modulární úpravy dle mise, což se může hodit. Snadno se také dají vyrábět nové verze vozidel (jen nové moduly). Nevýhodu vidím v nízké nosnosti (podvozek nejde osadit tankovou věží s kanónem 105-120mm), nízké balistické ochraně a kvůli hmotnosti i omezení nosnosti. Dále pak poměrně velkou výšku (ve stylu M113), která ale zajišťuje osádce adekvátní komfort. Rozhodně se nehodlám vozidla nějak zvlášť zastávat, ale rozhodně se jedná o zajímavou možnost, kterou by měla hodnotící komise brát v potaz (snad jej nevyřadí jen po prvním pohledu).
Zdroj:
http://www.ffg-flensburg.de/en/light-ve ... s/pmmc-g5/
http://www.armadninoviny.cz/nemecky-obr ... mc-g5.html
http://defense-update.com/20150502_piranha_denmark.html
http://www.cafebabel.co.uk/article/denm ... iasco.html