Stíhací letadla první světové války – část 3
Napsal: 3/9/2005, 23:03
Stíhací letadla první světové války – část 3
Letecký boj v první fázi války měl v sobě něco blízkého rytířským turnajům, letounů bylo málo a ctily se rytířské zásady boje může proti muži. Postupně se však staly dennodenní záležitostí a na jejich výsledku závisela udržení či ztráty vzdušné převahy. Stíhací piloti byli vždy považování za elitu letectva.
Z extra třídy pilotů se poměrně záhy stali první esa – piloti s pěti a více sestřely. Tito piloti byli oslavovaní jako novodobí rytíři a stali se miláčky médii (tehdy jen noviny). Uznávání sestřelů se řídilo velmi přísnými pravidly, uváděné hodnoty jsou oficiální, podle mnohých u některých es podhodnocené. (Z každého letectva uvedu jen první tři esa a celkový počet es, o jednotlivcích psát v tomto článku nebudu)
Britské impérium
73 – Edward Mannock
72 – W. A. Bishop
60 – R. Collishaw
Celkový počet es – 784
Německo
80 – Manfred, svob. pan von Richthofen
62 – Ernst Udet
53 – Erich Loewenhardt
Celkový počet es – 363
Francie
75 – René Fonck
54 – G. M. L. J. Guynemer
45 – Ch. E. J. M. Nungesser
Celkový počet es – 158
Itálie
34 – Francesco Baracca
26 – Silvio Scaroni
24 – Pier R. Piccio
Celkový počet es – 43
U letectva Rakouska – Uherska nejsou známy přesné počty sestřelů, uvádí se tyto údaje:
35-40 – Godwin Brumowski
23-32 – Julius Arigi
27-30 – Frank Linke-Crawford
V c. a k. letectvu bylo asi 25 – 30 es.
U Ruska je situace obdobná:
17 – A. A. Kazakov
15 – P. V. d´Agrujejev
13 – A. P. Severskij
V carském ruském letectvu bylo asi 19 es.
USA
26 – Edward V. Rickenbacker
21 – Frank Luke ml.
17 – Raoul Luftbery
Je uváděno 88 es, mnozí z nich však sloužili u vzdušných sil jiných spojeneckých států.
Jen několik slov o největším esu – von Richthofen byl k letectvu přelože od jízdy v roce 1915, v září 1916 přeložen k Jagdstaffel 2. První sestřel 17.9.1916. Létal na Albatrosu D.III., od června 1917 velitel JG 1. Nelétal vždy na rudě pomalovaném letounu, taktéž JG 1 nebyla vyzbrojena jen Fokkerem Dr.1. Sestřelen 21.4.1918.
Ještě něco k organizaci letectva. První světová válka přinesla osamostatnění letectva od pozemních či námořních sil. Ve Francii byla Armée de l´Air začleněna jako pátá zbraň pod ministerstvem války. V Německu původně letectvo příslušelo k armádě, v roce 1916 vzniká samostatné letectvo – Deutsche Luftstreikaft.
1.4. 1918 se zrodila Royal Air Force (RAF) sloučením RFC a RNAS. Royal Flying Corps vznikl už v roce 1912, Royal Naval Air Service v červenci 1914.
Edward Mannock
Manfred, svob. pan von Richthofen
René Fonck
Letecký boj v první fázi války měl v sobě něco blízkého rytířským turnajům, letounů bylo málo a ctily se rytířské zásady boje může proti muži. Postupně se však staly dennodenní záležitostí a na jejich výsledku závisela udržení či ztráty vzdušné převahy. Stíhací piloti byli vždy považování za elitu letectva.
Z extra třídy pilotů se poměrně záhy stali první esa – piloti s pěti a více sestřely. Tito piloti byli oslavovaní jako novodobí rytíři a stali se miláčky médii (tehdy jen noviny). Uznávání sestřelů se řídilo velmi přísnými pravidly, uváděné hodnoty jsou oficiální, podle mnohých u některých es podhodnocené. (Z každého letectva uvedu jen první tři esa a celkový počet es, o jednotlivcích psát v tomto článku nebudu)
Britské impérium
73 – Edward Mannock
72 – W. A. Bishop
60 – R. Collishaw
Celkový počet es – 784
Německo
80 – Manfred, svob. pan von Richthofen
62 – Ernst Udet
53 – Erich Loewenhardt
Celkový počet es – 363
Francie
75 – René Fonck
54 – G. M. L. J. Guynemer
45 – Ch. E. J. M. Nungesser
Celkový počet es – 158
Itálie
34 – Francesco Baracca
26 – Silvio Scaroni
24 – Pier R. Piccio
Celkový počet es – 43
U letectva Rakouska – Uherska nejsou známy přesné počty sestřelů, uvádí se tyto údaje:
35-40 – Godwin Brumowski
23-32 – Julius Arigi
27-30 – Frank Linke-Crawford
V c. a k. letectvu bylo asi 25 – 30 es.
U Ruska je situace obdobná:
17 – A. A. Kazakov
15 – P. V. d´Agrujejev
13 – A. P. Severskij
V carském ruském letectvu bylo asi 19 es.
USA
26 – Edward V. Rickenbacker
21 – Frank Luke ml.
17 – Raoul Luftbery
Je uváděno 88 es, mnozí z nich však sloužili u vzdušných sil jiných spojeneckých států.
Jen několik slov o největším esu – von Richthofen byl k letectvu přelože od jízdy v roce 1915, v září 1916 přeložen k Jagdstaffel 2. První sestřel 17.9.1916. Létal na Albatrosu D.III., od června 1917 velitel JG 1. Nelétal vždy na rudě pomalovaném letounu, taktéž JG 1 nebyla vyzbrojena jen Fokkerem Dr.1. Sestřelen 21.4.1918.
Ještě něco k organizaci letectva. První světová válka přinesla osamostatnění letectva od pozemních či námořních sil. Ve Francii byla Armée de l´Air začleněna jako pátá zbraň pod ministerstvem války. V Německu původně letectvo příslušelo k armádě, v roce 1916 vzniká samostatné letectvo – Deutsche Luftstreikaft.
1.4. 1918 se zrodila Royal Air Force (RAF) sloučením RFC a RNAS. Royal Flying Corps vznikl už v roce 1912, Royal Naval Air Service v červenci 1914.


