Panavia Tornado - letoun obrovských možností
Napsal: 4/9/2005, 01:28
Na počátku Tornada (td) byl požadavek,jako vždycky,na stíhačku která by dosahovala velkých rychlostí,za použití optimálně 2 motorů,které by se narvaly do co nejmenšího stroje.
Vznikla by tak stíhačka která by vzhledem ke své velikosti a tahu motorů mohla nést nesčetné množství zbraní a stále by mohla manévrovat pže rakety samy o sobě nejsou nějak moc těžké,proto by se mohly podvěsit všude kde by to jen šlo.
Letadlo bylo dále vybaveno křídly s měnitelnou šípovitostí které mu navíc umožnily i mnoho dalších bojových úkolů.Byly také tím plánem dané "strategie" obratnosti tohoto letounu.
Na vývoji stroje se podílely 3 země: Německo,Itálie a velká Británie, údajně ještě i Egypt ale ten za chvíli vypadl prý pro nedostatek financí.
Na začátku tedy všichni chtěli přepadovou stíhačku,ale po tom jak bylo poznat jakýže to stroj se rýsuje na prkně si začali všichni vymýšlet co by ze stroje nemohlo být dále - taky že to tak dopadlo a td má mnoho uplatnění ve kterých se dobře projevují všechny jeho vlastnosti do něj dané a upravené pro to a ono použití. Začnu psát ty hlavní verze pže ty se od sebe mnohdy hodně liší pže rozmanitost tohohle letadla je fakt velká.
Takže začnu základní verzí která byla na začátku - tedy přepadová a záchytná stíhačka = stíhací verze.
Tornado ADV - air defence variant = varianta pro vzdušnou obranu
Tyto stroje se v RAF označují písmenem F jako za WW2,takže Tornado F Mk3 - verze Tornada AVD kterou používají v RAF.
No ale už konečně k samotnému letadlu - ADV má klasicky základem posádku tvořenou 2 letci kteří sedí za sebou,pilot,navigátor-obsluha zbraňových systémů.Mnozí namítnou proč musí mít takové malé letadlo dvojí posádku,je to něco jako u F-14 Tomcat-u kde je taky instalován velice silný radar a obsluha se nezaměřuje jen na vzdušné cíle,ale jinak vše ostatní,námořní atd.Navíc letoun nese širokou paletu zbraní a jiných systémů což by pilot sám o sobě nestíhal.
Ovšem i přes svou velikost je ADV a celkově Tornado docela těžkým strojem ale na to zvládá své úlohy docela dobře.
Verze v RAF jsou dále upravovány pro co nejpůsobivější nasazení tak aby mohly zastavit případné útočící stroje ještě daleko před hranicemi Anglie.
Ovšem je nutno napsat že i s tím jak je ADV obratné se do přímých soubojů moc nehodí pže zase tak skvělou stíhačkou která by se mohla postavit moderním svým soupeřům není!Největším uživatelem těchto td je RSAF - královské saudské letectvo,dále RAF a Německo.
ADV je také určeno pro záchytné lety u hranic nepřítele tak aby mohlo zastavit útočníky ještě než se dostanoou pořádně za své hranice proto jsou standardem u ADV odhoditelné nádrže na 2 250 litrů.Proto se také přímo hodily a byly používány pro hlídky nad bez letovou zónou kolem Iráku.
ADV je vybaveno silným radarem typu FoxHunter který umožňuje kontrolu krajiny přímo pod letounem a zaměřování pozemních cílů.
Základní výzbrojí ADV je kanon Mauser IWKA ráže 27 mm který má kandenci 50 ran/sec. Je nabíjen standardní municí - vysoce explozivních nebo explozivních protileteckých nábojů.Další jsou rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder,radarové střely Sky Flash nebo 6 střel AMRAAM.
moje oblíbená verze
Tornado ECR - electronic combat and reconnaissance = verze pro elektronický boj a průzkum
Tuto verzi používá jen Německá Luftwaffe,jsou ještě jedny Tornada a to ITECR to jsou italské ECR které se trošičku liší.
ECR je td který by se dal zařadit do skupiny Wild Weasels.ECR je vybaveno řadou systémů umožňující této verzi dokonale plnit své poslání.Jsou to věci jako je třeba infračervená kamera FLIR,nebo pouzdro ELS pro nalezení,identifikaci a zobrazení radarů a radarových vysílačů,taktéž jejich zaměření pro střely jako je AGM-88 HARM,dále ještě ič senzory pro lety v noci.
Tato verze byla nasazena při misích v Bosně.
ECR je vylepšeno o silnější motory které jsou stíněny proti ič vyzařování a mají o 10% vyšší tah než standardní motory u td,dostanou letadlo na rychlost až 2 330 km/h.
Letadlu chybí jeho kanony Mauser,výzbroj tvoří výhradně rakety HARM.Dále bývají podvěšeny kontejnery pro pozorování třeba u ITECR MBB,ještě pak přídavné nádrže a podvěsné výmetnice klamných cílů a rušící pouzdra.
Tornado IDS - interdiction,strike = bitevník,útočná verze,stíhací bombardér
Přesto že byl td plánován jako stíhačka,největší úspěchy začal získávat ihned po svém prvním uvedení jako bitevní verze,ta začala být daleko více prioritní.
V RAF jsou tyto stroje klasicky označeny GR - jako Ground - pozemní verze.V této úloze se td osvědčilo snad nejvíc,je zde naplno účinná a taky je všemi státy které je užívají naplno "ctěna"
IDS může nést širokou paletu zbraní,základem je kanon Mauser,dále je zde možnost podvěšení jak železných-neřízených tak řízených pum,laserem naváděných bomb,různých střel ať už proti-pozemních,protileteckých,nebo proti-lodních - Při požadavku napíšu typy zbraní pže je toho opravdu hodně.
Nejpozoruhodnější zbraní je pouzdro se submunicí JP233 to bývá upevněno pod trupem buď jednotlivě nebo 2 vedle sebe. Pouzdro obsahuje speciální submunici.Pro použití této zbraně musí td letět přesně 60 m nad zemí.Pumičky se z pouzdra dostávají buďto pomocí pružné lamely která je vyhodí ven (to v případě že je potřeba přesné kobercové bombardování např. kolony aut jedoucí po silnici),nebo se pumičky z pouzdra dostávají pomocí malé explozivní výbušky která je vyhodí na podstatně větší vzdálenost - rozptyl.Submunice se na zem snese na padáčcích kde exploze roztrhne a zničí první část (při útocích na letištní plochy asfalt runwaye) a další část - malá mina se tím dostane do kráteru po výbuchu.Tyto miny jsou buďto časované,nebo kontaktní kdy mají přímo ohrožovat opravářské čety!
U IDS je výhoda toho že se těžké náklady mohou dát na trupové závěsníky.
Je vybaveno řadou pomocných systémů jako je třeba DECCA,laserový dálkoměr GEC,palubní radar je speciálně vybaven systémem pro lety podle povrchu což bylo jasně vidět co dokáže při letových záběrech Tornad z války v Perském Zálivu kde létaly skutečně velice nízko,dále stojí za zmínku systém pro elektronické řízení letu FBW které obsahuje stabilizační systém.
Tornada IDS byla z úspěchem nasazena ve válce v Perském zálivu kde jich bylo ale několik sestřeleno.
Technické údaje: Tornado Mk.1
motory: Turbo Union RB 199-34R s přídavným spalováním,tah jednoho je 71,18 kN
max.rychlost: 1 482 km/h
dostup: 24 000 m
dolet: 3 890 km
Rozměry:
rozpětí: max.:13,90 m
min.: 8,90 m
délka: 16,70 m
výška: 5,79 m
plocha křídel: 30 m2

německé ECR v originální kamufláži

tornado s podvěšenými protiradarovými střelami ALARM

systém pro hloubkové lety dokáže letoun udržet bezpečně i v této výšce
Vznikla by tak stíhačka která by vzhledem ke své velikosti a tahu motorů mohla nést nesčetné množství zbraní a stále by mohla manévrovat pže rakety samy o sobě nejsou nějak moc těžké,proto by se mohly podvěsit všude kde by to jen šlo.
Letadlo bylo dále vybaveno křídly s měnitelnou šípovitostí které mu navíc umožnily i mnoho dalších bojových úkolů.Byly také tím plánem dané "strategie" obratnosti tohoto letounu.
Na vývoji stroje se podílely 3 země: Německo,Itálie a velká Británie, údajně ještě i Egypt ale ten za chvíli vypadl prý pro nedostatek financí.
Na začátku tedy všichni chtěli přepadovou stíhačku,ale po tom jak bylo poznat jakýže to stroj se rýsuje na prkně si začali všichni vymýšlet co by ze stroje nemohlo být dále - taky že to tak dopadlo a td má mnoho uplatnění ve kterých se dobře projevují všechny jeho vlastnosti do něj dané a upravené pro to a ono použití. Začnu psát ty hlavní verze pže ty se od sebe mnohdy hodně liší pže rozmanitost tohohle letadla je fakt velká.
Takže začnu základní verzí která byla na začátku - tedy přepadová a záchytná stíhačka = stíhací verze.
Tornado ADV - air defence variant = varianta pro vzdušnou obranu
Tyto stroje se v RAF označují písmenem F jako za WW2,takže Tornado F Mk3 - verze Tornada AVD kterou používají v RAF.
No ale už konečně k samotnému letadlu - ADV má klasicky základem posádku tvořenou 2 letci kteří sedí za sebou,pilot,navigátor-obsluha zbraňových systémů.Mnozí namítnou proč musí mít takové malé letadlo dvojí posádku,je to něco jako u F-14 Tomcat-u kde je taky instalován velice silný radar a obsluha se nezaměřuje jen na vzdušné cíle,ale jinak vše ostatní,námořní atd.Navíc letoun nese širokou paletu zbraní a jiných systémů což by pilot sám o sobě nestíhal.
Ovšem i přes svou velikost je ADV a celkově Tornado docela těžkým strojem ale na to zvládá své úlohy docela dobře.
Verze v RAF jsou dále upravovány pro co nejpůsobivější nasazení tak aby mohly zastavit případné útočící stroje ještě daleko před hranicemi Anglie.
Ovšem je nutno napsat že i s tím jak je ADV obratné se do přímých soubojů moc nehodí pže zase tak skvělou stíhačkou která by se mohla postavit moderním svým soupeřům není!Největším uživatelem těchto td je RSAF - královské saudské letectvo,dále RAF a Německo.
ADV je také určeno pro záchytné lety u hranic nepřítele tak aby mohlo zastavit útočníky ještě než se dostanoou pořádně za své hranice proto jsou standardem u ADV odhoditelné nádrže na 2 250 litrů.Proto se také přímo hodily a byly používány pro hlídky nad bez letovou zónou kolem Iráku.
ADV je vybaveno silným radarem typu FoxHunter který umožňuje kontrolu krajiny přímo pod letounem a zaměřování pozemních cílů.
Základní výzbrojí ADV je kanon Mauser IWKA ráže 27 mm který má kandenci 50 ran/sec. Je nabíjen standardní municí - vysoce explozivních nebo explozivních protileteckých nábojů.Další jsou rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder,radarové střely Sky Flash nebo 6 střel AMRAAM.
moje oblíbená verze
Tornado ECR - electronic combat and reconnaissance = verze pro elektronický boj a průzkum
Tuto verzi používá jen Německá Luftwaffe,jsou ještě jedny Tornada a to ITECR to jsou italské ECR které se trošičku liší.
ECR je td který by se dal zařadit do skupiny Wild Weasels.ECR je vybaveno řadou systémů umožňující této verzi dokonale plnit své poslání.Jsou to věci jako je třeba infračervená kamera FLIR,nebo pouzdro ELS pro nalezení,identifikaci a zobrazení radarů a radarových vysílačů,taktéž jejich zaměření pro střely jako je AGM-88 HARM,dále ještě ič senzory pro lety v noci.
Tato verze byla nasazena při misích v Bosně.
ECR je vylepšeno o silnější motory které jsou stíněny proti ič vyzařování a mají o 10% vyšší tah než standardní motory u td,dostanou letadlo na rychlost až 2 330 km/h.
Letadlu chybí jeho kanony Mauser,výzbroj tvoří výhradně rakety HARM.Dále bývají podvěšeny kontejnery pro pozorování třeba u ITECR MBB,ještě pak přídavné nádrže a podvěsné výmetnice klamných cílů a rušící pouzdra.
Tornado IDS - interdiction,strike = bitevník,útočná verze,stíhací bombardér
Přesto že byl td plánován jako stíhačka,největší úspěchy začal získávat ihned po svém prvním uvedení jako bitevní verze,ta začala být daleko více prioritní.
V RAF jsou tyto stroje klasicky označeny GR - jako Ground - pozemní verze.V této úloze se td osvědčilo snad nejvíc,je zde naplno účinná a taky je všemi státy které je užívají naplno "ctěna"
IDS může nést širokou paletu zbraní,základem je kanon Mauser,dále je zde možnost podvěšení jak železných-neřízených tak řízených pum,laserem naváděných bomb,různých střel ať už proti-pozemních,protileteckých,nebo proti-lodních - Při požadavku napíšu typy zbraní pže je toho opravdu hodně.
Nejpozoruhodnější zbraní je pouzdro se submunicí JP233 to bývá upevněno pod trupem buď jednotlivě nebo 2 vedle sebe. Pouzdro obsahuje speciální submunici.Pro použití této zbraně musí td letět přesně 60 m nad zemí.Pumičky se z pouzdra dostávají buďto pomocí pružné lamely která je vyhodí ven (to v případě že je potřeba přesné kobercové bombardování např. kolony aut jedoucí po silnici),nebo se pumičky z pouzdra dostávají pomocí malé explozivní výbušky která je vyhodí na podstatně větší vzdálenost - rozptyl.Submunice se na zem snese na padáčcích kde exploze roztrhne a zničí první část (při útocích na letištní plochy asfalt runwaye) a další část - malá mina se tím dostane do kráteru po výbuchu.Tyto miny jsou buďto časované,nebo kontaktní kdy mají přímo ohrožovat opravářské čety!
U IDS je výhoda toho že se těžké náklady mohou dát na trupové závěsníky.
Je vybaveno řadou pomocných systémů jako je třeba DECCA,laserový dálkoměr GEC,palubní radar je speciálně vybaven systémem pro lety podle povrchu což bylo jasně vidět co dokáže při letových záběrech Tornad z války v Perském Zálivu kde létaly skutečně velice nízko,dále stojí za zmínku systém pro elektronické řízení letu FBW které obsahuje stabilizační systém.
Tornada IDS byla z úspěchem nasazena ve válce v Perském zálivu kde jich bylo ale několik sestřeleno.
Technické údaje: Tornado Mk.1
motory: Turbo Union RB 199-34R s přídavným spalováním,tah jednoho je 71,18 kN
max.rychlost: 1 482 km/h
dostup: 24 000 m
dolet: 3 890 km
Rozměry:
rozpětí: max.:13,90 m
min.: 8,90 m
délka: 16,70 m
výška: 5,79 m
plocha křídel: 30 m2

německé ECR v originální kamufláži

tornado s podvěšenými protiradarovými střelami ALARM

systém pro hloubkové lety dokáže letoun udržet bezpečně i v této výšce