Podle dodatku dodatku dodatku dodatku smlouvy se vojskové zkoušky a vyhodnocení systému Pokročilá aktivní ochrana posouvá na začátek přístího roku. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/10284086
Etapa č. 8:
- Vojskové zkoušky (včetně opakovaných), úprava prototypu po vojskových zkouškách;
Výstup: Závěrečná zpráva po vojskových zkouškách, upravený prototyp po vojskových zkouškách;
Termín: 12/2019
Etapa č. 9:
- Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
Výstup: Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
Pěkně do toho zapadá ročenka za loňský rok, kde se zmiňuje, že "Úspěšně proběhly opakované vojskové zkoušky u projektu Pokročilá aktivní ochrana proti účinkům ručních protitankových zbraní a protitankových raket."
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Mimo zájem diváků a médií, se v temném koutu na IDET skrýval systém Pokročilé aktivní ochrany (PAO). Mému pozornému oku ale neunikl a tak se můžete mrknout na pěkně detailní snímky. Na první pohled vypadá systém moc pěkně a kompaktně. Velmi mě překvapilo, že systém byl zaveden do AČR již v roce 2020, což si osobně vykládám spíš jako formalitu (asi jen jedna sada na sklad), jelikož jde nejspíš o zakázku od MO. Reálné rozšíření a nákup většího množství sad se dá předpokládat až s modernizací vozidel Pandur, případně po nákupu nových BVP (byť PAO je jmenovitě na vozidla střední váhy). Zatím ale pěkná práce a pochvala pro konstruktéry.
Naposledy upravil(a) Rase dne 8/10/2021, 20:47, celkem upraveno 1 x.
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
On ten system byl od sameho zacatku konzultovan a overovan prave i s Nemeckym zadanim. Proti sipovitym uranovym ci volframovym podkalibrovanym strelam je ucinny pouze castecne , paklize se energie ulomku strati do zeme, nebo jsou odkloneny mimo vozidlo. Problem byl a je, ve zbytkove energii odkloneneho projektilu, ktere maji dostatecnou energii probit pancir BVP ci OT prakticky vsude.Tankovy pancir je v klidu ,ale lehce a stredne pancerovane konstrukce jiz ne. Kumulativni projektily ten system eliminuje .Energeticke podkalibrovky i kdyby je rozlozil maji jeste stale dostatecnou energii , probit. Jak pisu , pouze zemina a uhly odklonu hraji roli.Takze ano ,princip je stejny , mozna ,ze i celokruhove lepsi, nicmene mnozstvi protivybusniny nemuze byt tak intenzivni a rychly a vydatny nebot by to skrcilo korbu. Laborovalo se s tim dlouho, je to videt i na samotnem uchyceni,harmonice aby to neporusilo pevnost korby a vstrebalo se to do pridavnych konstrukci.
Nicmene , je to prelomova konstrukce aktivniho pancerovani v celosvetovem meritku , ktera dava sance prezit i stredne a lehce pancerovanym konstrukcim. To slovo sance bych podtrhl neb bez referenci v bojovem pouziti je to idea. Ale mame to vyvinute a je to mozne zdokonalovat v praxi. At uz rychlosti ctecich senzoru nebo energii protivybuchu.Furt lepsi nez pridavat tuny dalsiho pancire, likvidovat prevodovky, dimenzovat motory . Proste osadit to timto systemem az bude treba.
Rase píše:Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.
Hej podobal sa mi na ten od Rheinmetall.
Nevýhodou bude neschopnosť reakcie na PTRS smerujúci do rovnakeho segmentu druhýkrát a neschopnosť eliminácie moderných PTRS utociacich zvrchu.
Na ľahké vozidla je určený tiez Iron Fist.
K porovnaniu cien sa neviem, vyjadriť nemám prehľad.
Ale napríklad holandské CV90 dostanu práve Iron Fist. Cena kontraktu 70mil€. Co nie je tak veľa.
Nema venku uz co delat. Stejne tak jako vsechno, co se pohybuje kolem vozidla pujde do kytek. Ulomky, strepiny , energetickych podkaliberek jsou neeliminovatelne pro okoli a ohrozeni posiluje i ucinek ochrannych prostedku proti jinym ohrozenim, treba i protipechotnim ..
A ty utocne projektily nemusi nutne ani probit. Jen z vnitrku vyrazi odpovidajici mnozstvi materialu vuci osadce . Vnitrek vozidel je proto vystelen absorbcnimi vystelkami , kdysi sklolaminatem ,dnes kevlarovymi koberci.
Momentálně existuje pouze jediná prototypová sada PAO pro KBVP Pandur. Systém je konstruován primárně proti kumulativním hlavicím reaktivních granátometů (RPG) a protitankových řízených střel (PTŘS). Není však určen proti podkaliberním tankovým střelám. VVÚ testoval i tuto možnost a pomocí silného efektoru se při testech podařilo rozseknout penetrátor protitankové střely na několik kusů. Avšak i těchto pár kusů měl dostatek energie na proniknutí 100 mm pancíře (což stačí k probití pancíře). Další požadavky na PAO mimo jiné byly:
ochrana proti RPG při vzdálenosti útoku od 30 metrů;
ochrana při stání i pohybu vozidla do rychlosti 40 km/h;
minimálně 90% účinnost ochrany proti RPG (PG-7V, PG-7VM) a PTŘS (např. 9M-113-K-Konkurs)
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 4×4 (Iveco LMV) max. 800 kg;
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 8×8 (KBVP Pandur I) max. 1300 kg;
hmotnost modulů APS včetně blízkého senzoru: max. 70 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
hmotnost trhaviny obsažené v modulech APS: max. 1,8 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
PAO je složen z řady modulů (efektorů) rozmístěných po obvodě vozidla. Každý modul obsahuje dva výbuchem formované projektily – jeden projektil chrání spodní část polosféry (útoky ze země), druhý horní část (útoky ze vzduchu). PAO si tedy teoreticky poradí i s PTŘS odpálenou z vrtulníku – což nebylo testováno. Senzory PAO jsou tvořeny bloky malých radarů, které směřují do stran a kolmo vzhůru. Každý směr je sledován nejméně třemi radary. Centrální řídící jednotka pak z radarového signálu vypočte trajektorii blížící se střely, tj. polohu, rychlost a směr. Systém také určí typ útočící munice. Následně dojde k iniciaci příslušného modulu. Výhodou PAO je snadná instalace, bez nutnosti zasahovat do základní konstrukce vozidla. Moduly se připevňují na masivní lištu rámující obvod vozidla. Všechny moduly jsou propojené kabeláží a ta je svedena do zmíněné řídící jednotky uvnitř vozidla. Jednotka zase komunikuje se systémem řízení boje (SŘB) vozidla. PAO se kompletně vyrábí v České republice. Například trhaviny do efektorů dodává česká Explosia a kabeláž Ray Servise. Na náš přímý dotaz nám bylo potvrzeno, že výroba PAO není nijak závislá na "globálním dodavatelském řetězci" (na dodávkách z Číny). Bezpečná vzdálenost při iniciaci PAO pro živou sílu je pouze pět metrů, což potvrdilo testování dle standardů NATO. Podle zástupců VVÚ ale jde o hraniční a stále rizikovou vzdálenost. Výhodou systému je nízká cena - dle závěrečné zprávy projektu výsledná úspora (domácí vs. zahraniční APS) dosahuje 3,5 milionu na vozidlo.