Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Systém aktivní ochrany KOSA

Příspěvek od tomas.kotnour »

Podle dodatku dodatku dodatku dodatku smlouvy se vojskové zkoušky a vyhodnocení systému Pokročilá aktivní ochrana posouvá na začátek přístího roku.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/10284086

Etapa č. 8:
  • - Vojskové zkoušky (včetně opakovaných), úprava prototypu po vojskových zkouškách;
  • Výstup: Závěrečná zpráva po vojskových zkouškách, upravený prototyp po vojskových zkouškách;
  • Termín: 12/2019
Etapa č. 9:
  • - Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
  • Výstup: Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
  • Termín: 01/2020
Etapa č. 10:
  • - Návrh technických podmínek;
  • Výstup: Návrh technických podmínek;
  • Termín: 01 až 02/2020
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Systém aktivní ochrany KOSA

Příspěvek od Rase »

Pěkně do toho zapadá ročenka za loňský rok, kde se zmiňuje, že "Úspěšně proběhly opakované vojskové zkoušky u projektu Pokročilá aktivní ochrana proti účinkům ručních protitankových zbraní a protitankových raket."
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od Rase »

Pokročilá aktivní ochrana PAO

Mimo zájem diváků a médií, se v temném koutu na IDET skrýval systém Pokročilé aktivní ochrany (PAO). Mému pozornému oku ale neunikl a tak se můžete mrknout na pěkně detailní snímky. Na první pohled vypadá systém moc pěkně a kompaktně. Velmi mě překvapilo, že systém byl zaveden do AČR již v roce 2020, což si osobně vykládám spíš jako formalitu (asi jen jedna sada na sklad), jelikož jde nejspíš o zakázku od MO. Reálné rozšíření a nákup většího množství sad se dá předpokládat až s modernizací vozidel Pandur, případně po nákupu nových BVP (byť PAO je jmenovitě na vozidla střední váhy). Zatím ale pěkná práce a pochvala pro konstruktéry.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 8/10/2021, 20:47, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od Zemakt »

Rase paráda :up: . Tomuhle příkládám dost velký význam. I uživatelsky to vypadá mnohem přívětivěji než prvotní KOSA.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ale teda podľa obrázkov funguje na inom princípe ako napríklad APS Trophy?
Skôr mi to pride ako evolúcia reaktívneho panciera.
Dobre tomu rozumiem?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od Rase »

Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od HONZIK11 »

On ten system byl od sameho zacatku konzultovan a overovan prave i s Nemeckym zadanim. Proti sipovitym uranovym ci volframovym podkalibrovanym strelam je ucinny pouze castecne , paklize se energie ulomku strati do zeme, nebo jsou odkloneny mimo vozidlo. Problem byl a je, ve zbytkove energii odkloneneho projektilu, ktere maji dostatecnou energii probit pancir BVP ci OT prakticky vsude.Tankovy pancir je v klidu ,ale lehce a stredne pancerovane konstrukce jiz ne. Kumulativni projektily ten system eliminuje .Energeticke podkalibrovky i kdyby je rozlozil maji jeste stale dostatecnou energii , probit. Jak pisu , pouze zemina a uhly odklonu hraji roli.Takze ano ,princip je stejny , mozna ,ze i celokruhove lepsi, nicmene mnozstvi protivybusniny nemuze byt tak intenzivni a rychly a vydatny nebot by to skrcilo korbu. Laborovalo se s tim dlouho, je to videt i na samotnem uchyceni,harmonice aby to neporusilo pevnost korby a vstrebalo se to do pridavnych konstrukci.
Nicmene , je to prelomova konstrukce aktivniho pancerovani v celosvetovem meritku , ktera dava sance prezit i stredne a lehce pancerovanym konstrukcim. To slovo sance bych podtrhl neb bez referenci v bojovem pouziti je to idea. Ale mame to vyvinute a je to mozne zdokonalovat v praxi. At uz rychlosti ctecich senzoru nebo energii protivybuchu.Furt lepsi nez pridavat tuny dalsiho pancire, likvidovat prevodovky, dimenzovat motory . Proste osadit to timto systemem az bude treba.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od Juraj Tichý »

Rase píše:Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.
Hej podobal sa mi na ten od Rheinmetall.
Nevýhodou bude neschopnosť reakcie na PTRS smerujúci do rovnakeho segmentu druhýkrát a neschopnosť eliminácie moderných PTRS utociacich zvrchu.

Na ľahké vozidla je určený tiez Iron Fist.

K porovnaniu cien sa neviem, vyjadriť nemám prehľad.
Ale napríklad holandské CV90 dostanu práve Iron Fist. Cena kontraktu 70mil€. Co nie je tak veľa.
3rmo
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 22/9/2019, 01:30

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od 3rmo »

Tak máme požadavek na osádkovou věž u Bvp. Přežil by velitel Bvp při přepadu v týlu v otevřeném poklopu iniciaci kosy?
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od HONZIK11 »

Nema venku uz co delat. Stejne tak jako vsechno, co se pohybuje kolem vozidla pujde do kytek. Ulomky, strepiny , energetickych podkaliberek jsou neeliminovatelne pro okoli a ohrozeni posiluje i ucinek ochrannych prostedku proti jinym ohrozenim, treba i protipechotnim ..
A ty utocne projektily nemusi nutne ani probit. Jen z vnitrku vyrazi odpovidajici mnozstvi materialu vuci osadce . Vnitrek vozidel je proto vystelen absorbcnimi vystelkami , kdysi sklolaminatem ,dnes kevlarovymi koberci.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Systém aktivní ochrany KOSA a PAO

Příspěvek od Rase »

Momentálně existuje pouze jediná prototypová sada PAO pro KBVP Pandur. Systém je konstruován primárně proti kumulativním hlavicím reaktivních granátometů (RPG) a protitankových řízených střel (PTŘS). Není však určen proti podkaliberním tankovým střelám. VVÚ testoval i tuto možnost a pomocí silného efektoru se při testech podařilo rozseknout penetrátor protitankové střely na několik kusů. Avšak i těchto pár kusů měl dostatek energie na proniknutí 100 mm pancíře (což stačí k probití pancíře). Další požadavky na PAO mimo jiné byly:

ochrana proti RPG při vzdálenosti útoku od 30 metrů;
ochrana při stání i pohybu vozidla do rychlosti 40 km/h;
minimálně 90% účinnost ochrany proti RPG (PG-7V, PG-7VM) a PTŘS (např. 9M-113-K-Konkurs)
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 4×4 (Iveco LMV) max. 800 kg;
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 8×8 (KBVP Pandur I) max. 1300 kg;
hmotnost modulů APS včetně blízkého senzoru: max. 70 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
hmotnost trhaviny obsažené v modulech APS: max. 1,8 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.


PAO je složen z řady modulů (efektorů) rozmístěných po obvodě vozidla. Každý modul obsahuje dva výbuchem formované projektily – jeden projektil chrání spodní část polosféry (útoky ze země), druhý horní část (útoky ze vzduchu). PAO si tedy teoreticky poradí i s PTŘS odpálenou z vrtulníku – což nebylo testováno. Senzory PAO jsou tvořeny bloky malých radarů, které směřují do stran a kolmo vzhůru. Každý směr je sledován nejméně třemi radary. Centrální řídící jednotka pak z radarového signálu vypočte trajektorii blížící se střely, tj. polohu, rychlost a směr. Systém také určí typ útočící munice. Následně dojde k iniciaci příslušného modulu. Výhodou PAO je snadná instalace, bez nutnosti zasahovat do základní konstrukce vozidla. Moduly se připevňují na masivní lištu rámující obvod vozidla. Všechny moduly jsou propojené kabeláží a ta je svedena do zmíněné řídící jednotky uvnitř vozidla. Jednotka zase komunikuje se systémem řízení boje (SŘB) vozidla. PAO se kompletně vyrábí v České republice. Například trhaviny do efektorů dodává česká Explosia a kabeláž Ray Servise. Na náš přímý dotaz nám bylo potvrzeno, že výroba PAO není nijak závislá na "globálním dodavatelském řetězci" (na dodávkách z Číny). Bezpečná vzdálenost při iniciaci PAO pro živou sílu je pouze pět metrů, což potvrdilo testování dle standardů NATO. Podle zástupců VVÚ ale jde o hraniční a stále rizikovou vzdálenost. Výhodou systému je nízká cena - dle závěrečné zprávy projektu výsledná úspora (domácí vs. zahraniční APS) dosahuje 3,5 milionu na vozidlo.

https://www.armadninoviny.cz/pokrocila- ... zidel.html

PAO_2b.jpg
PAO_1b.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“