Lockheed Martin SR-72

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

v těch výškách a rychlostech si letadlo těžko dovolí něco jiného. Pokud sis představoval nějaké razantní manévry, tak to fakt ne :D
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

Ono v rámci tých 3G a rýchlosti M3,5 už stačí aj tá zatáčka a konštrukcia je na limite.
Mig-31 má tuším limit tiež len 5G.

Inak SR-71 považujem za nanadupanejšie lietadlo, vzhľadom na svoje výkony a dobu, všetkých čias.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od HONZIK11 »

Je to k tématu . Zemřel Chuck Yeager.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Chuck_Yeager
Chuck Yeager testovací pilot letadla Bell-X1 pojmenovaného Glamorous Glennis podle manželky -
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Wasp »

A-12 by měl být z těch letadel nejvýkonější, ne ? Nejlehčí, jenomístný, CIA.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

btw. u Amíků jsme zapomněli i na program X-43
A-12 měla být nejrychlejší, ale nevím jestli tam neměla nějaké omezení s motory. To už si nepamatuju. Oficiálně je nejrychlejší SR-71.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Wasp »

Myslím si že ne. Omezení bylo ze začátku programu, protože motory J-58(?) nebyly spolehlivé. Vzlet prvního A-12 byl s jinými motory ( J-7X něco takového).
Pak nějakou dobu programy A-12 (CIA)a SR-71 (USAF) létaly operačně oba, ale pro finanční dardu a pro to že A-12 patřil výlučně CIA se rozhodlo že bude pokračovat SR-71 pro USAF+CIA.
Myslím si že je možné, že A-12 letěl ještě rychleji, ale prostě CIA je tajnější než USAF, tak to někde třeba leží v trezoru.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Skeptik »

skelet
A není to divné, že pro rychlostní rekord speciálně připravená a odlehčená SR-71 "dá" s plným nasazením M3,29
... a běžná, provozní, a již trochu "olétaná" SR-71 s průzkumným vybavením, druhým pilotem a zásobou paliva na "let domů" udělá M3,5 "a ještě zrychluje" ???

Piloti jsou stejní blafouni jako rybáři ... chceš vědět jak velkej byl ten sumec, co jsem ho hodinu tahal ... a nevytáhl ??? :lol:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od HONZIK11 »

ALE NĚKTEŘÍ MĚLI i CHARAKTER . :D A přiklonii se na stranu slabšího.
http://www.pina.cz/2016/02/18/lockheed- ... rychlosti/
Jinak ten překlad je super.

Tento múj modelářský kolega SR 71 miluje stejně jako Wasp F15. :D Koupit si knihu za 700 dolarů , to musí být už člověk hodně zamilovaný. :)
http://www.pina.cz/tag/sr-71-blackbird/
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 8/12/2020, 14:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17791
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

E-266 taky dokázaly vytvořit rychlostní rekord "jen" M2,75, ale nad Izraelem jim naměřili M3,2. Letadlo bylo ovšem na odpis. Ty tedy víš v jakém stavu následně byla ta libyjská SR-71? případně jakou rychlostí se pak ploužili k tankeru?
Mimochodem ta rekordní SR-71 (61-7958) poprvé vzlétla 15.prosice 1965, tedy 11let před vytvořením rekordu. Držitel výškového rekordu (61-7963) měla v době získání rekordu na hrbu 1604.4 letových hodin. O žádných úpravách jsem nic nenašel, čímž netvrdím, že nebyly. Ty je jistě upřesniš?
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Wasp »

Honziku,
děkuji za zdroj.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od HONZIK11 »

Neni zac. Jsou tam pekne preklady. Ke kterym se clovek jen tak nedostane, treba o tom v jakem radiusu SR zatacelo.
...Před rozpadem jsme zahájili obrat v pohraniční oblasti mezi státy New Mexiko, Colorado, Oklahoma a Texas. Při této rychlosti a v této výšce měl SR-71 poloměr zatáčky přibližně 100 mil (161km), ..
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13198
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

Singapurský nadzvukový dron Arrow

Singapurská letecká společnost Kelley Aerospace oficiálně zahájila koncept nadzvukových bezpilotních bojových dronů a má velké úspěchy. Nejen, že jde o opravdu krásný dron, ale jde především o nadzvukovou zbraň. Bojový dron známý jako Arrow byl navržen a bude vyráběn přímo v Singapuru. Jeho design je doslova unikátní a dron je celý vyroben z uhlíkových vláken. Firma uvádí, že bojové letadlo s posádkou může ovládat hned několik UCAV Arrow dronů, které navíc mohou létat s různou výbavou i municí v závislosti na potřebách mise. Drony ovšem mohou létat i autonomně, nebo mohou být dálkově ovládány ze stíhaček nebo pozemního stanoviště. Kromě misí vzduch-vzduch a vzduch-země může být Arrow nasazen také pro zpravodajské, sledovací a průzkumné úkoly. "Arrow je navržen tak, aby doplňoval letadla s posádkou a byl multiplikátorem síly na vzdušném bojišti," uvádí výrobce. S maximální vzletovou hmotností 16 800 kg je Arrow schopen letět více než 4 810 km rychlostí až 2,1 Mach. Výrobce považuje relativně nízkou pořizovací cenu dronu za jednu z jeho výhod. Jeden dron Arrow bude na trhu k mání za 9 až 16 mil dolarů, což v porovnání cen vojenské techniky obecně není opravdu moc a armádám to umožňuje pořídit hned celou letku k provádění vysoce rizikových misí, protože dron se nemusí nutně vrátit zpět na zem.

https://tech.instory.cz/1394-nejkrasnej ... ukove.html

603e64c00bb9b-1394.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 22/8/2022, 19:06, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13198
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

Naposledy upravil(a) Rase dne 22/8/2022, 19:06, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13198
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

USAF financuje vývoj letounu Quarterhorse

Americké letectvo poskytlo 60 milionů dolarů startupu Hermeus na financování letových testů jejich hypersonického letounu Quarterhorse. Tento letoun by měl mít jak vojenské, tak i civilní využití. Quarterhorse by měl létat rychlostí Mach 5 a mít dolet 7 400 kilometrů. Pohon letounu by měl zajistit motor TBCC (Turbine-Based Combined Cycle), založený na komerčním proudovém motoru General Electric J85. Společnost Hermeus založili bývalí zaměstnanci SpaceX, Blue Origin a Generation Orbit. V tomto desetiletí chtějí uskutečnit demonstrační let Quarterhorse, z něhož by se mohl stát nejrychlejší opětovně použitelný letoun pro běžné lety. Technické detaily zatím nejsou příliš známé. Mluví se o titanové konstrukci pro extrémně rychlý let a vysoce aerodynamickém designu s delta křídlem. Letoun Quarterhorse by měl být prvním strojem s motorem TBCC. Tento pohon je přitom podobný pohonu slavných průzkumných Lockheed SR-71 Blackbird. Právě SR-71 drží od roku 1976 rekord jako nejrychleji letící letoun s lidskou posádkou, s rychlostí Mach 3,29. US Air Force poslední dobou projevují zájem o hypersonické dopravní letouny. Nejde přitom jen o vojenské využití. Hypersonické letouny by se mohly stát novou generací prezidentských Air Force One, které nejen vozí hlavu státu, ale v době závažné krize slouží jako mobilní velitelství. Jak připomíná spoluzakladatel a šéf Hermeusu AJ Piplica, jejich startup těsně spolupracuje i s NASA, čímž potvrzuje, že kromě vojenských aplikací cílí i na civilní využití. První milníkem Hermeusu na cestě komerčním hypersonickým letům by se měl stát letový test malého autonomního letounu, který je plánovaný na rok 2023. Pak by měl v roce 2025 přijít na řadu autonomní letoun střední velikosti, určený k rychlé přepravě kriticky významných zásilek a průzkumu. V roce 2029 by měl vzlétnout hypersonický komerční dopravní letoun.

https://www.osel.cz/11884-americke-lete ... horse.html
https://www.flightglobal.com/defence/us ... 65.article
https://www.aerospacetestinginternation ... -2022.html

qh-close.jpeg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13198
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

Projekt Mayhem s rychlostí Mach 10

Americké letectvo v rámci tajného programu Mayhem vyvíjí bezpilotní stroj, který by létal rychlostí Mach 10. Podle dokumentů, které ovšem samozřejmě neprozrazují rozhodně všechny detaily, má jít o stroj, který bude sloužit jako špionážní i jako útočná platforma. Z toho důvodu to bude stroj, který ponese hned tři druhy zbraňového vybavení. Jinými slovy, nebude to rozhodně hypersonická střela, ale hypersonický dron, který bude svými schopnostmi podobný experimentálnímu SR-72. Podle některých zdrojů totiž Američané vyvíjí nový typ pohonu, který by použili jak pro SR-72, tak v rámci Projektu Mayhem. Mělo by se pravděpodobně jednat o kombinaci scramjetového pohonu s kombinovaným cyklem s klasickým proudovým motorem. Pokud se ho podaří postavit, pak to skutečně bude obrovský technologický skok. Dle indicií je pravděpodobné, že Američané jsou dál, než předstírají. Nicméně není jasné, zda jsou v současné době Projekt Mayhem a SR-72 dva různé projekty, nebo zda už jde o jedno a to samé. Podle některých indicií ale zřejmě oba projekty pracují na plné obrátky.

https://tech.instory.cz/letectvi/1852-z ... ch-10.html
https://www.popularmechanics.com/milita ... ic-bomber/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... ect-mayhem

projectmayhem1-apple-speed-tgm-dw-1658255690.jpeg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Wolfhound »

A Teaser projektu viz Top Gun: Maverick. 🙂
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11570
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Dzin »

Zrovna si říkám, že když nevyjde UAV, tak povolají Mava. :wink:
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3646
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od seabee »

Start-up Hermeus dokončil zkoušky motoru Chimera pro vyvíjený hypersonický letoun Quarterhorse. Motor je kombinací turbínového (turbojet) a náporového (ramjet) motoru. Předmětem zkoušek v Notre Dame Turbomachinery Laboratory byl především přechod z jednoho režimu na druhý a ty bylo úspěšně zvládnuté. Vývoj motoru Chimera trval Hermeusu 21 měsíců a stál 18 mil. USD.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Princip motoru
Zdroj: Vše Hermeus
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13198
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

Programu Mayhem a společnost Leidos

Vojenští vývojáři Air Force Research Laboratory (AFRL) udělili společnosti Leidos kontrakt, jehož cílem je vývoj víceúčelového hypersonického letounu, zřejmě se scramjetovým pohonem, v rámci utajovaného programu Mayhem. Informací je k dispozici poskrovnu, první Mayhemy by se měly objevit v roce 2028.
Zadavatelem kontraktu jsou vojenští vývojáři Air Force Research Laboratory (AFRL). Pokud je známo, kontrakt má strop 334 milionů dolarů (7,6 mld Kč) a americké letectvo za něj očekává blíže neurčený počet letounů programu Mayhem. Vývoj proběhne na letecké základně Wright-Patterson Air Force Base v Ohiu. Kontrakt by měl být splněný do října 2028. První zmínky o programu Mayhem se objevily v roce 2020. Program by měl být zaměřený především na vývoj prakticky použitelného hypersonického pohonu pro bojové letouny, které budou operovat na rozmanitých misích. Podle vyjádření společnosti Leidos budou první desítky milionů dolarů využity k přípravným studiím v prostředí digitálního inženýrství. Leidos uvádí, že systém Mayhem bude mít scramjetový motor, s nímž bude létat hyperosonickými rychlostmi, tedy přes Mach 5. Podle ilustrací poskytnutých Leidosem zřejmě půjde o bezpilotní hypersonický letoun s jedním náporovým motorem, podlouhlým trupem, deltakřídlem a jedinou směrovkou. Je to samozřejmě jen úvodní koncept, finální vzhled letounu Mayhem se může podstatně lišit.

https://www.osel.cz/12647-americke-lete ... ayhem.html

1_191.jpeg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13198
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

NASA se chystá 12. ledna 2024 představit tiché nadzvukové letadlo X-59

Tichý nadzvukový letoun X-59 QueSST je výsledkem spolupráce mezi výzkumníky NASA a Skunk Works společnosti Lockheed Martin. Projekt má demonstrovat schopnost dosáhnutí nadzvukové rychlosti při potlačení aerodynamického třesku. Práce započaly od dubna 2018, kdy byl tým Skunk Works vybrán, aby navrhl, postavil a provedl letové testy demonstrátoru, kterému bylo americkým letectvem přiděleno označení X-59. Výroba prvních částí letounu se rozběhla v listopadu téhož roku. Jde o letadlo se štíhlým trupem se semidelta křídlem. Kromě hlavního křídla má letoun také kachní plochy, které se nacházejí přibližně na konci první poloviny trupu. Letoun má také klasické plovoucí vodorovné ocasní plochy a jednu svislou ocasní plochu na jejímž vrcholu jsou další menší vodorovné ocasní plochy. Základem je podvozek ze stíhačky F-16 a pohon zajišťuje motor General Electric F414-GE-100. Ten je umístěn v ocasní části letounu a nasávací otvor se nachází na vrchní straně trupu. Zajímavostí je, že pilot má k dispozici pouze boční okénka a systém EFVS (Enhanced flight vision system). Roll out demonstrátoru proběhl 19. června 2023, ale při pozemních pojížděcích testech bylo odhaleno nečekané chování v systému řízení letu, což donutilo personál vrátit letoun do hangáru k provedení oprav. NASA plánuje, že letoun podnikne sérii nadzvukových letů nad územím Spojených států počínaje rokem 2024. Při nich bude NASA shromažďovat údaje, které by mohly pomoci zpřístupnit nebe nadzvukovým letadlům nad pevninou. Očekává se, že X-59 poletí cestovní rychlostí 1,42 Mach (1 510 km/h) ve výšce 16 800 metrů. Veřejnosti bude stroj oficiálně představen 12. ledna 2024.

https://tlpnetwork.com/news/2023/12/nas ... -on-jan-12

1702343350946.jpeg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“