Lockheed Martin SR-72

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

plus 40leté zkušenosti s programem SR-71 (byť není hypersonik), plus Amíci všechny "X" nezveřejňují.
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

Tak X-51 v roku 2013 uznávam, ale X-15 neuznávam, to bol rakeťák, to by sme museli uznať aj nemcom V2. A pri debatách o hypersoniku sa v týchto prípadoch zjednodušene bavíme o letúňoch ktoré berú kyslík pre spalovanie z atmosféry.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Rase »

Osobně bych to odhadoval minimálně na B-21 Raider, který ještě oficiálně představen nebyl.
Demonstrátor letounu 6. generace by byl snad až moc super aby to byla pravda.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

kenavf: největší potíže dělá strukturální integrita draku. A X-15 byl letoun, V-2 letoun opravdu nebyl.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Ataman »

kenavf píše:to by sme museli uznať aj nemcom V2.
Kromě toho, že ten skopčáckej chrent nebyl letoun, nebyl ani hypersonickej.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

skelet píše:kenavf: největší potíže dělá strukturální integrita draku. A X-15 byl letoun, V-2 letoun opravdu nebyl.
Písal som že X-15 mal raketový pohon, preto je to úplne iná kategoria. Dosahoval Mach 6,7 problém so štrukturálnou integritou asi nemal.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

Ataman píše:
kenavf píše:to by sme museli uznať aj nemcom V2.
Kromě toho, že ten skopčáckej chrent nebyl letoun, nebyl ani hypersonickej.
Niečo hypersonické s raketovým pohonom nás nezaujíma, to je "zvládnuté".
Keď sa bavíme teda o hypersonikoch tak máme na mysli niečo čo si berie kyslík z atmosféry. Ak urobíme ústupok pre X-15, ktorý mal raketový motor, tak to už môžeme akceptovať aj V2, čo na tom že to nie je lietadlo ale raketa, hlavne že sa pohybovala hypersonicky.
V2 dosahovala rýchlosť 5750km/h(3580mph) a výšku 88km(55mi)(prípadne 206km)
https://en.wikipedia.org/wiki/V-2_rocket
X-15 s pilotom Forrest S. Petersen rýchlosť- Mach5.3 3,600mph výška-19.2mi
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15

V2 letela o 20mph pomalšie.
Dosiahla Mach5?

P.S. Možno predstavia ten B-21 Rider. Makety tuším nemajú vo zvyku predstavovať, tak že by letuschopný demonštrátor?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Ataman »

kenavf píše:V2 letela o 20mph pomalšie.
Dosiahla Mach5?
Ne(resp. našel sem jiný hodnoty pro její rychlost).
kenavf píše:Ak urobíme ústupok pre X-15, ktorý mal raketový motor, tak to už môžeme akceptovať aj V2, čo na tom že to nie je lietadlo ale raketa, hlavne že sa pohybovala hypersonicky.
Akceptovat to nemůžem. Vzhledem k tomu, že je řeč o letounech, nikoliv raketách, tak na tom hodně.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

Ataman píše:
kenavf píše:V2 letela o 20mph pomalšie.
Dosiahla Mach5?
Ne(resp. našel sem jiný hodnoty pro její rychlost).
kenavf píše:Ak urobíme ústupok pre X-15, ktorý mal raketový motor, tak to už môžeme akceptovať aj V2, čo na tom že to nie je lietadlo ale raketa, hlavne že sa pohybovala hypersonicky.
Akceptovat to nemůžem. Vzhledem k tomu, že je řeč o letounech, nikoliv raketách, tak na tom hodně.
No a podobne ja neakceptujem X-15 pretože má raketový motor.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Skeptik »

Koukám, že jsem s X-15 rozpoutal debatu :lol:

Takže, reagoval jsem na:
kenavf píše:No, američanom ešte žiadny letúň nezvládol hyperzvukový let až do cieľa ...
Základními pojmy jsou :
letúň (tedy letoun) ... motorové letadlo těžší vzduchu, používající k překonání tíže aerodynamických sil, s pevnými nosnými plochami
hyperzvukový let (hypersonický) ... let rychlostí vyšší než 5 až 10 Machů

North American X-15 jednoznačně letoun byl a nejvyšší dosažená rychlost byla 7.274 km/h (4.520 mph) ve výšce 31.000 metrů, tedy cca 6,7 Machu. Obě dvě podmínky tedy splňoval.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Zcela jiná otázka je otázka pohonu.
Žádné ze současných hypersonických "zařízení" se bez raketového pohonu / urychlovače neobejde.
V současné době neexistuje hypersonický letoun schopný samostatného vzletu.

Nejblíže této metě byl Lockheed YF-12 s rychlostí M3,35 (3.660 km/h) přičemž jeho pohon dosažení hypersonické rychlosti neumožňoval.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Ataman »

Skeptik píše:letúň (tedy letoun) ... motorové letadlo těžší vzduchu, používající k překonání tíže aerodynamických sil, s pevnými nosnými plochami
North American X-15 jednoznačně letoun byl
Žádné ze současných hypersonických "zařízení" se bez raketového pohonu / urychlovače neobejde.
Děkuju ti náčelníku, že si se mě zastal.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

Ale tu nie je o tom aby sa niekto niekoho zastával. Ak by sa všetko bralo podľa základných poučok tak by sa vždy pri debate muselo vysvetlovať presne ktorú kategoriu má človek na mysli pretože tam vznikajú presahy do iných kategorií. Napríklad to že V2 podľa údajov na wiki je hyperzvuková. X-15 síce hyperzvukový je ale nedokáže samostatne vzlietnuť.
Preto sa v momentálnej situácii používa zjednodušenie pre "hypersonický letúň" že sa jedná o niečo čo je schopné letieť pri vodorovnom lete rýchlosťou väčšou ako Mach 5 a ako okysličovadlo si berie do motora vzduch z okolia. A či sa dostal do výšky pomocou vlastnej sily alebo materského lietadla alebo rakety je tiež momentálne jedno, pretože hlavný problém nie je v konštrukcii draku(X-15 nemal problém) ale problém je skonštruovať sramjet motor schopný dlhodobej prevádzky.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

u V-2 je to složitější. V první fázi letu je maximálně supersonická. V sestupné fázi je hypersonická. V každém případě to není letadlo ani v náznaku.
Tak jako tak tvá původní teze neplatí (tedy, že se jim vše rozpadá)
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Wasp »

Nešlo o A-12 místo YF-12 ?
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

Ano,neplatí.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

Rekord drží SR-71 s rychlostí M3,29, ale neoficiální rekord je M3,5 z dubna 1986, kdy posádka SR-71 udělala protiraketový manévr nad Libyí
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

O protiraketovom manévre SR-71 počujem po prvý krát. Môžeš mi ho popísať. Niekde som čítal že maximálne dovolené G-ka u SR-71 je 3G(i keď sa mi to zdá málo ale u daného typu lietadla je to aj možné).
U ostatných stíhačiek nás o pravdepodobnosti použitia protiraketového manévru učili ale u SR-71 nie.(jej obrana je výška a rýchlosť)
SR 71-A Blackbird serial no. 64-17960 during the Mildenhall Air Show in 1986. Every demonstration by the Blackbird is very impressive, but this one was incredible, and a little frightening as well. It was pulling a little to much G's (SR 71's aren't fighters and it has a limit of 3 G.) at moment the oxygen by the inlets is cut off.
SR 71-A Blackbird sériové číslo. 64-17960 počas leteckej výstavy Mildenhall v roku 1986. Každá demonštrácia Blackbirdu je veľmi pôsobivá, ale táto bola neuveriteľná a trochu desivá. V momente, keď je kyslík v prívodoch prerušený, ťahalo to trochu viac ako G (SR 71 nie sú bojovníci a má limit 3 G.).
http://www.sky-flash.com/sr.htm

P.S. Letela niekedy SR-71 hore nohami?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:Nešlo o A-12 místo YF-12 ?
Ne. YF-12 byla stíhací varianta vyvinutá na základě A-12
Maximální rychlost A-12 se udává M3,1 ... logicky, je "první" v řadě.
skelet píše:Rekord drží SR-71 s rychlostí M3,29, ale neoficiální rekord je M3,5 z dubna 1986, kdy posádka SR-71 udělala protiraketový manévr nad Libyí
M3,29 s SR-71 (přesněji 3.529,6 km/h) je oficiální rekord za přítomnosti zkušebních komisařů
M3,35 s YF-12 (3.660 km/h) je neoficiální rekord dosažený Lockheedem při testech YF-12 (prý naměřený, ale bez komisařů)

Pozn. M3,5 s SR-71 je JPP, "urban legend", nijak nepotvrzený ... určitě to nikdo neměřil na určené dráze a ve vodorovném letu dle stanovených pravidel.
Mimochodem obdobná tvrzení, o rychlosti Je-266 (MiG-25), lze nalézt i ve vzpomínkách sovětských pilotů. A mají stejnou míru důvěryhodnosti.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od skelet »

popis toho letu máš zde. Víceméně přidal plyn na doraz a postupně zrchlil M3,3 na M3,5, stím že letadlo mělo tendenci dále zrychlovat. Nicméně k tomu už pak nebyl důvod, tak raději zpomalili.
https://www.thesr71blackbird.com/Aircra ... -blackbird
skeptik: ano, proto jsem psal o tom, že je to neoficiální rekord. Tedy nepotvrzený tak, či onak. (Rozdíl mezi těmi sovětskými a americkými povídačkami je v tom, že SR-71 létal nad M3 běžně, zatímco MiG-25 nikoliv. I přesto nemám důvod těm sovětským nevěřit. Překročit se dá vše, otázkou je jaké to pak má důsledky. U MiG-25 víme, že minimálně motory pak byly na odpis)
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin SR-72

Příspěvek od kenavf »

skelet píše:popis toho letu máš zde. Víceméně přidal plyn na doraz a postupně zrchlil M3,3 na M3,5, stím že letadlo mělo tendenci dále zrychlovat. Nicméně k tomu už pak nebyl důvod, tak raději zpomalili.
https://www.thesr71blackbird.com/Aircra ... -blackbird
..
To je "len únikový manéver" zrýchlenie a zatáčka.
Klasický "protiraketový manéver" obsahuje také zmeny smeru letu a rýchlosti aby to rozhodilo/zamestnalo riadiaci PVO systému vo všetkých troch osiach(stále sa meniace vektory). Raketa má potom problém sledovať ciel a buď nevyberie zatáčku kvôli veľkému preťaženiu a minie cieľ alebo sa zlomí.
To platilo u starých systémov. Či má proti novým PVO systémom nejaký protiraketový manever význam, to neviem, rakety znesú už podstatne väčšie G-čka.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“