MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od zzz »

Ejdou Rotacak píše:(...)Vaše svatá válka za F-16, (...)

No, dovol??? Ty vidíš např. v níže uvedeném příkladu předchozího diskuze nějakou souvislost s Tvým názorem? Jestli v níže uvedené citaci textu vidíš něco o "Vaše svatá válka za F-16", tak já už nevím...


Měl by to dělat moderátor, který ale nechá řádit takové individuum které neustále stáčí diskuzi od faktické k osobnímu vzájemnému napadání... tak to udělám za něj - máš-li zájem, abych na některý Tvůj případný budoucí názor zareagoval, tak se přestaň chovat takhle hulvátsky a začni s ohleduplností!

Možná by Ti pomohlo, kdybyy sis dal tak 24 hodin pohov (já taky 24 hodin do této diskuze reagovat) a pak s chladnou hlavou se možná začneš chovat jako člověk = přestaneš být sobec, který zdejší diskuze používá zejména jako prostor jak "pozvracet" a "pozurážet" ostatní bez toho aby do diskuze vnesl zajímavý fakt nebo jinak obohatil ostatní účastníky diskuze.



zzz píše:
skelet píše:... se do žádného souboje, pokud vím , nedostalo. No MiG-29 ano, ale neprosadila se prakticky nikdy. Prostě není v reálu ,tak hyper super jak se o něm tvrdí.
Je-li řeč o prvních verzích tak situace je poněkud jiná a poněkud komplikovanější - viz níže. Další verze - SMT/M/K/35 - jsou jiný příběh - IMHO jsou nevyužitelné v podmínkách ČR (snaha o provoz jednoho nadzvuku, který zastane skoro všechno) a to zejména s ohledem na podrazy s poprodejní podporou viz osud některých trpících neruských opraven MiLů.

První verze MiG-29 - ty které byly dodávány 1987-1990 do některých zemí Varšavské smlouvy + Jugoslávie + Irák/Irán/Sýrie + Kuba + Severní Korea) 1987-1990 jsou vcelku zajímavé, ale ve smyslu "navrch huj, vespod fuj" zejména ve smyslu užitná hodnota/provozní,modernizační náklady. Proto se těchto letadel téměř všichni snažili zbavit, neboť letadlo vyžadovalo mnohem mnohem vyšší úroveň poprodejního servisu a podpory výrobce než bylo reálně dosažitelné v bankrotujícím Sovětském svazu. S ohledem na pošramocenou pověst citelně klesla prodejní hodnota těchto MiGů, čehož využili v Polsku kde se rozhodli využít velmi nízké ceny za "krám" MiG-29, a to s cílem ušetřit na nákupu a s cílem přinést zakázky pro polské opravárenské firmy. Situci na Slovensku (jednak nákup dalších strojů a druhak snaha o modernizaci plus snaha o přechod na dodávky z ruského leteckého průmyslu Jak-130,... nechám na hodnocení místních). Maďarská cesta dodatečného nákupu MiGů-29 byla IMHO chybou.
Situaci v (téměř) válčících regionech (Jugoslávie, Irák/Irán/Sýrie, Severní Korea, Kuba) popíši níže.

Samostatným příkladem, dosti odlišným, je Indie, která usilovalo o "game-changer" letadlo s ohledem na dodávky F-16 A/B určených primárně proti sovětské imperiální armádě kolonizující jiného pakistánského souseda - Afghánistán resp. (tehdy téměř sovětský Tádžikistán). Do té doby než na další dodávky F-16 zaúčinkovalo americké embargo (proto Pákistánci šli cestou Mirage III/5 rozsáhle modernizovaných ve vlastní režii), tak MiG-29 představoval hádanku, odstrašující efekt pro Pákistánce a pro Čínany - tj. pro předpokládané indické soupeře. Současně se Indie, díky dodávkám jiných, alternativních mašin, nedostala do situace, kdy by byla snadno vydírána dodavatelem MiGů-29, neboť Indie snadno mohla nechat stát -29 v kopřivách a přejít na jiné mašiny, zavedené v Indickém letectvu. Druhým výjimečným faktorem bylo poměrně velké množství provozovaných mašin, plus usilovná indická snaha o přenost technologií, tak aby servis byl do jisté míry nezávislý na rozmarech tehdejší diktátorské junty v Kremlu.

Třetí skupinou regionů kde byl poněkud odlišný osud prvních generací MiGů byly osvobozené státy, které se vymanily z koloniální říše řízené z Kremlu. Osud je velmi rozdílný. Na jedné straně v Bělorusku vsadili na MiGy-29 a to díky zavedenému servisnímu zázemí. Na straně druhé např. v Moldávii se snažili těch letadel co nejvíc zbavit a to s cílem než zastarají, tak aby utržili aspoň pár haléřů.


Po irácko-arabské válce (s podporu demokratických vlád) v 1992 ještě citelněji klesl zájem o vojenské technologie produkované v Sovětském svazu. Spolu s pádem generálské junty, které nevyšel pokus o vojenský převrat, to přineslo poměrně zajímavou změnu pro některé uživatele MiGů-29.
Servisní podpora pro MiG-29 najednou, z podstatné části, přestala být svazována rozmary a vydíracími praktikami z Kremlu. Zajímavou změnou představoval pokles cen MiGů-29 v zánovní kondici, kterých byl na trhu poměrně velký přebytek - a to díky kombinaci: faktického bankotu SSSR a se snahou některých bývalých uživatelů se zbavit sovětské techniky a tím se odstřihnout od reziduí impreiálních aktivit z Kremlu. A dalším pozitivním efektem bylo určité zlepšení nabídky modernizačních balíčků pro první verze MiGů, díky nárůstu nabídky technologií, které byly dříve nedostupné pro uživatele MiGů-29 (s výjimkou Indie, kde jakýs takýs přístup k technologiím přece jen byl).

Dílčí závěr: v závěru 90.-tých let začalo být zajímavou alternativou pořídit MiG-29 v zánovní kondici a užívat si výhodné situace, kdy toto zboží bylo relativně laciné díky předchozí negativní pověsti.
Příkladem z běžného života můžou být jednotlivé generace automobilů prodávaných jako "Renault Laguna". 2. generace tohoto auta téměř úplně srazila ceny zánovních automobilů, neboť zákazníci byli vesměs poprávu velmi nespokojení. Výrobce nehodil flintu do života a v další generaci (Renaul Laguna III) podstatou část chronických závad odstraňoval až se z Laguny III (vyráběné 2007-2015) stalo auto s relativně dobrým poměrem cena/užitná hodnota, neboť u aut vyráběných ve druhé polovině života (cca od 2011) se kvalita poněkud zlepšila ovšem negativní pověst z dřívějška srážela ochotu kupujících se auta v bazaru vůbec dotknout.

Proto si MiG-29, vesměs v prvních verzích, našly cesty do chudších států - Jemen, Eritrea, Peru, Myanmar. A prubli je i v Alžířsku. Ještě byla jedna výhoda, v souvislosti s ukončováním provozu MiGů-29 byli bez práce i někteří lidé z pozemní obsluhy a piloti, takže na trhu byl k "mání" balíček: spousta zánovních letadel, spousta náhradních dílů, zkušení lidé.


Zůstává ještě jedna zajímavá linka příběhu prvních verzí MiGů-29. A to že MiG-29 je dobrou volbou pro některé kupující, neboť pro některého kupující je jedinou volbou (a za nízkou cenu) = jiné zboží si tento konkrétní uživatel nemůže koupit, protože nikdo jiný s ním nechce obchodovat. Typickým příkladem je Irán. Tehdejší iránský zájem o MiG-29 za pár šupů včetně dodávky embardovaných zbraní byl tak hmatatelný, že například americké vládě stálo za to "vyfouknout" MiGy-29 nabízené Moldávií za pár šupů. https://www.flightglobal.com/moldavia-s ... 88.article.

Ovšem později iránský zájem evidentě ochabnul, neboť namísto shánění dalších MiGů-29 (např. z Jemenu či těch z Eritreje) šli cestou evoluce stařičkého F-5 II
https://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Azarakhsh
https://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh
viz zdejší tématické vlákno http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=231&t=4686
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

ježiš marja.....já vůbec nepíšu k tobě. Přečti si co píšu, pak se podivej do občanky, dej si do souvislosti debaty o F-16 v posledních 10 letech a hoď si oraz. :lej:
Nevšiml jsem si, že bych se o tvůj nickname byť jen otřel.

EDIT:
tu citaci na A4 sem znovu dávat určitě nemusíš - lidi si to čtou na mobilu, tak proč to znova duplikovat a jezdit palečkem po displeji jak blbec.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od niko »

Zzz: :up:

Ejdou rotacak: Chlape asi len ty vies o com tu pises. :shock: Takze ty spajas suvislosti debaty z vlakna o F-16 s vlaknom o MIG-29 a vyslo ti toto, hej ? Hmm, OK. Myslim, ze pokracovat v tejto debate s tebou nema absolutne ziaden zmysel. Porozumenie pisaneho textu asi nebude tvoja silna stranka. Ty si asi pospajas hocico.

Inak ako spomenul aj zzz, uz by si ta ako miestneho hulvata mohli vsimnut aj moderatori.
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

ach jo :D :D
tejden zpátky jste se na stranách 6,7,8,9, atd. dohadovali nad teoretickým sestřelem F-16 Migem-29. Já sem hodim odkazy,
že se o tom v době války v Jugoslávii skutečně psalo jako o neověřené informaci a ty nakonec přijdeš s tím, že jste
řešili jen Tornáda a nic jiného. Vždyť se tu Jugoška řešila v půlce topicu, stačí si to znova přečíst.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

Dobře....
Co se na to podívat tak, že Ejdou napsal že na Skeptikově názoru něco být může, a prostě jít dál ?
Osobně, něco na pojmu Svátá válka za F-16 je, ale nikdo se toho prosím nechytejte, jo ?

Můj názor na Mig-29.
Podle mě, je ruská praxe v mnoha případech postavená na tom, že nové (nejen)letadlo se snaží co nejdříve zavést k jednotkám, i když nedosahuje všech předpokládaných parametrů.
Jednotky si nový stroj osahají a po čase jim příjde lepší verze.
V případě Mig-29 tomu podle mě bylo a začátkem devadesátých let měl příjít ten "opravdový " Mig-29 (M).
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Hektor »

Wasp: presne ako to bolo s MiG-23 kde použiteľná bola až verzia M.
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Ionor »

Exportné Mig-29 často nemali BVR schopnosť, alebo štáty nekúpili strely stredného dosahu aj keď mali verziu ktorá ich mohla použiť, podobný problém bol aj u niektorých exportných F-16, plne vybavené pozdejšie Mig-29 s konca studenej vojny vďaka tomu silne prevyšovali osekané-prvé verzie F-16 nielen v boji na blízko (vďaka zameriavaniu IR striel pohľadom) ale aj na dlhšie vzdialenosti. Prvé Mig-29 nemali schopnosť oblbovať prilietajúce riadené strely (ECM) čiže boli hlavne na tréning pilotov podobne ako prvé verzie EF2000 postrádajúce niektoré základné funkcie, ktoré pre tréning neboli tak podstatné, oproti tomu prvé Mig-23 boli úplné zmätky neschopné riadne manévrovať bez ohrozenia integrity draku s krídlami nezvládajúcimi vysoké uhly nábehu, čo bolo napravené až v pozdejších verziách, kde bola taktiež inštalovaná stále vyvíjaná elektronika pre Mig-23 poskytujúca funkcie pozejších Phantomov.
Štáty NATO viedli útoky s podporou špecializovaných radarových lietadiel včasnej výstrahy, ktoré rozvojové krajiny kupujúce sovietske stíhače nemali, nakoľko bojovali proti presile a často bez BVR striel, veľa by to tak či tak nezmenilo a piloti sa občas katapultovali bez poškodenia, alebo odlietali do spriatelených krajín, než by skúšali kamikadze proti presile, alebo Tomcatom zo schopnosťou identifikovať nepriateľa na dlhšie vzdialenosti bez potreby podpory...
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

To se týká Migu 23 S, M už byl celkem vychytaný.
Flogger by věděl více a Pop, ten už asi na palbě není :-(
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 192
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od madrabbit »

https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... 9-40362712

Poláci mají asi o jeden Mig-29 míň. Dotyčný si může připsat sestřel :-D
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od niko »

Super! Takze si MIG-29 po 44 rokoch konecne moze pripisat zostrel stihacky 4. generacie. :lol: :lol: :lol:

Ale nie. Samozrejme velka letecka nekazen, som rad, ze to dobre dopadlo.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1762
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Nesher »

Pánové, nemůžete věřit všemu co se píše, zdrojem té informace je bulvární portál onet.pl. Polské MO to oficiálně dementovalo, rozhodně nedošlo k zásahu projektilem, pilot si poškození ani nevšiml, to zjistil až mechanik po přistání, incident byl vyšetřen a letadlo je už plně funkční. Evidentně to byla nějaká banalita.
https://zbiam.pl/dowodztwo-generalne-de ... tu-mig-29/
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od HONZIK11 »

Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

Nedávno ukončil Mig 35 státní zkoušky
https://www.armadninoviny.cz/ruska-stih ... ml#diskuze
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

Jakou ovladatelnost má MiG 29 v porovnání s F-15 ? Jsou si vlastnostma celkem podobní. Oba stabilní, oba nemají FbW, podobností je více.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wolfhound »

Letos 10 let od účasti MiG-29M2 na SIAF 2012.

https://youtu.be/gzxIp6_lHBk
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Julesak »

Podobná návšteva sa tak skoro nezopakuje.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Flader »

Ach jaj, mohol by si dať niekto prácu a ten text po google prekladači aspoň skontrolovať.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

MiGy 29 se ukazují v celkem dobrém světle na ukrajině. Jde o ty původní, 9-12 co měla ČSSR a mají polsko a slovensko ?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: MiG-33/ MiG-35 Fulcrum Plus

Příspěvek od Wasp »

MiG 29 má AFCS jménem SAU-451, má jít o elektro hydraulické zařízení, ve výkresu popsán jako počítač. Jde o analogový počítač pracující s hydromechanickým okruhem řízení ?
Odpovědět

Zpět na „Letadla“