Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Proč ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Abychom zanedlouho nesmejdili po podstavcich ,muzeich a pamatnicich . Abychom neco meli. :D Pak uz jen ty nafukovaci makety a celosvetove oblibene ,nastrazne vybusne systemy.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Rase píše:Dříve nebo později taky zjistí (nebo už zjistili), že cpát peníze do modernizace Milů, znamená je vyhodit oknem.
Ono je asi rozdíl mezi (generální) opravou a modernizací (=vylepšením). A taky záleží na jaké úkoly jsou potřeba konkrétní mašiny.

Trochu víc detailů o vrtulnících zvažované programy Kruk, Perkoz, objednaný AW-101 je v příslušném vlákně, např v části diskutované před půl rokem http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=307 ... 40#p293921

Pokud jde o AČR, tak je-li řeč o "kutání" na nejstarších Hipech viz: http://czechairforce.com/news/pardubick ... iku-mi-17/

A tam mířila moje poznámka, že v Polsku jsou tamní Hipy ještě starší než ty aktuálně vyřazované Hipy z AČR (resp. vyřazované z pardubického CLV)... A přesto v Polsku svoje "přestárlé" Hipy chtějí nějak polacinu dát do kupy, aby ještě mohly sloužit. :lej: :???: :cry:



Širší zamyšlení nad motivací ohledně polských vrtulníkových zakázkách
:
Můj osobní dojem z polského kutání na starých mašinách je v tom, že velkou roli asi hraje, že polská vláda chce zařídit "obživu" pro letecké fabriky v Polsku a to nejen "státní" WZL-1. A to tak aby dlouhodobě fungovala letecká (vrtulníková) výroba v Polsku.

a) V případě Leonarda a jeho polského závodu, to není úplně nereálná strategie. Neboť předpokládám, že bude-li dostatečná poptávka zákazníků, tak za pár roků bude polský závod "chrlit" malý SH-09, tj.nový typ dosud bez italského firemního označení = "kladivo" na Bell 505 případně na Robinson R66 https://www.ainonline.com/aviation-news ... cquisition ... Čímž je patrně vyřešena (=uzavřena) perspektiva SW-4 Puszcyk/AW-009 (jsem si vědom projektu SW-4 Solo, ale IMHO nepřežije). Ohledně W-3 Sokol/Gluszec si netroufnu odhadnout. Nicméně z pohledu perspektivy W-3 Sokolů v AČR, tak doufám, že už se nebude opakovat obrovská chyba s jejich modernizací (=za cenu modernizace šlo koupit nový vrtulník menší třídy).

b) Tj. spíše mám otazník bude-li polská vláda "hrnout" zakázky do polského závodu firmy Lockheed Martin, neboť po rozjezdu turecké výroby Sikorski T-70 si obě výrobní linky (=polská a turecká) svým způsobem konkurují. Ohledně další produkce polského závodu - např. M-28 Bryza (/Skytruck) ... je situace o dost těžší, neboť bývalí uživatelé se zbavují použitých M-28 https://www.spotlightnepal.com/2019/12/ ... pali-army/

c) Jestli v Polsku posílí přítomnost Airbus (/Airbus Heli) je otázkou mj. s ohledem na perspektivu A220, která podstatně změnila spektrum produktů Airbusu ... ovšem na druhé straně - letecká výroba se vyznačuje dlouhou dobou potřebnou na certifikaci výroby díly/podsestav...



Ve srovnání s pohledem dodavatelů (vyrábějících v Polsku), může být dost odlišný pohled uživatele - polských ozbrojenýchg sil
https://www.defence24.pl/dylemat-smiglo ... no-analiza
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3819
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik píše:Pokud jde o AČR, tak je-li řeč o "kutání" na nejstarších Hipech viz: http://czechairforce.com/news/pardubick ... iku-mi-17/

A tam mířila moje poznámka, že v Polsku jsou tamní Hipy ještě starší než ty aktuálně vyřazované Hipy z AČR (resp. vyřazované z pardubického CLV)... A přesto v Polsku svoje "přestárlé" Hipy chtějí nějak polacinu dát do kupy, aby ještě mohly sloužit. .
Ono taky dost záleží co má konkrétní vrtulník odlétáno. Je dost možné že ty "polské" vrtulníky pro CLV stály míň než prodloužení životnosti jejich původních strojů. Pokud je my známo tak CLV patří pod LOM a pochybuji že by nakupovali "nové" Mi-17 pokud by ty původní bylo možné ještě zgeneráklovat. To že si v Polsku moc nedělají ze servisních plánů výrobce a ruskou leteckou techniku servisují dosti svérázným stylem je známé. To má ovšem za následek že jim čas od času nějaký ten veterán spadne.
Mimochodem výroba vrtulníků v Polsku rozhodně nestojí na opravách Mi-17.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Scotty87 píše:(...)Je dost možné že ty "polské" vrtulníky pro CLV stály míň než prodloužení životnosti jejich původních strojů.(...)
@Scotty 87... to cos napsal lze chápat různě. Chceš to malinko víc rozepsat, kvůli (lepší) srozumitelnosti?
Scotty87 píše:(...) Mimochodem výroba vrtulníků v Polsku rozhodně nestojí na opravách Mi-17.
Můj osobní dojem, že jedním z efektů odkládání investic do nových mašin a prodlužování životnosti starých mašin (Mi-2,Mi-8 a případně také Mi-24) je v tom, že polská vláda "udržuje naději" že něco nového koupí.

Asi tak, jak když když se frajárka mnohoslibně usmívá na potencionálního galána... Taky člověk neví jestli to (někdy v budoucnu) dopadne. :) :lol: :D 8-)

A tohle "udržování v naději" v kombinaci s chutí polského státu na placení relativně dost peněz na armádu a v kombinaci s relativně velkýmm trhem ... IMHO funguje jako sněhová koule=do Polska přitahuje výrobce z leteckého průmyslu, resp. udržuje v Polsku leteckou výrobu.
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3819
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Kouzelnik píše:
@Scotty 87... to cos napsal lze chápat různě. Chceš to malinko víc rozepsat, kvůli (lepší) srozumitelnosti?[/quote]
Tak že je výhodnější sehnat vrtulník kterému zbývá ještě nějaký rok do konce plánované životnosti, něž řešit s ruským Milem prodloužení životnosti na dolétané mašině.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Chybí mi stále v těchto úvahách, kritérium zachování stroje s danou bojovou hodnotou za stále rozumnou udržovací cenu. Vlastně ani nevím jaký stroj za rozumnou cenu by se Milum vyrovnal solidně oletany. :rotuj:
U nás také může existovat souběh dvou typů, za přijatelných udržovacích nákladů, Lom je opravuje rutinne.
Na zvětšení flotily totiž jen tak brzo mít NEBUDEME.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Jakou bojovou hodnotu mají Mi-35 s vybavením a výzbrojí na úrovni let osmdesátých?
ObrázekObrázekObrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Ozbrojený doprovod při přesunech vojsk do oblasti střetu. Ostraha letišť a shromáždist. V Sýrii každodenní rutina včetně ochrany již dobitych perimetru. Stále má schopnost vysadku, stále bombardování shozem,stale tam zabezpečuje hlidkovani a podporu útočících nebo branicích se vojsk pomocí nerizenych raket i kanonu 50 let starých a stále účinných za pár slupek.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 12/4/2020, 16:01, celkem upraveno 1 x.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skelet ...IMHO ta otázka nezní jestli dávat peníze do modernizace zastaralých MiLů (ať už Mi-17 či Mi-24/35). Ale co za ty peníze bude dodáno.

Jinými slovy - je velký rozdíl ta "skoro-kusová" modernizace Mi-171 na ŠM (tak probíhaly jednotlivé vlny modernizací v LOMu) a dost jinou otázkou je série několika desítek kusů...zejména ve smyslu investičních nákladů na modernizaci by sériovka měla vycházet o dost líp (...peníze potřebné na provoz se IMHO až tak moc neliší mezi provozem pár kusů a provoz několika tuctů ... s výjimkou profinancování skladu náhradních dílů)

Tj. budou-li fakt Poláci seriózně objednávat modernizaci jejich Hindů, tak AČR by mělo mít oči otevřené a být připraven se zapojit do objednávky ... bude-li polská modernizace za dobré prachy a bude-li garance, že fakt modernizace bude fungovat.

Jsem si vědom, že LOM už před časem připravil projekt na modernizaci Hindů provozovaných v AČR, tak není problém, aby si AČR případně vybírala ze dvou nabídek (LOMu a polské...patrně pod patronací WZL-1).

A když ani jedna z nabídek nebude za dobré peníze resp. nebude garance funkčnosti... tak co se změní z pohledu AČR? Co by AČR riskovala?

Jediné riziko je z pohledu pilotů/techniků u Hindů, bo Ti nejlepší nebudou chtít být u Hindů, bo není jasná perspektiva Hindů v AČR
R.I.P.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Skelet, v niektorých konfliktoch vcelku obstojnú, hlavne v občianskych a asymetrických konfliktoch viď Sýria a Líbya. V otázke perspektívy AČR ale samozrejme oveľa menšiu. Stále ale lepšie ako nič. Ani Poliaci a ani Maďari ich zatiaľ nerušia a to majú ešte verziu Mi-24, nie novovyrobené Mi-35. A tým pádom ich prevádzka a udržanie letuschopnosti stojí viac, ako Vás.
Lietajú ešte vôbec Mi-24 ex ČSLA u Vás, alebo už len Mi-35?
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Pikujuci brizolit píše:(...)
Lietajú ešte vôbec Mi-24 ex ČSLA u Vás, alebo už len Mi-35?
Detailně to rozebíral např. @Starlight. Jestli si dobře vzpomínám, tak v AČR jsou už jen ty Hindy dodané v tomto tisíciletí.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Kouzelnik :up:
Náhodou "by oko" nevie niekto rok vyradenia starých Hindov?
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Takže pánové uvědomujete si, že v našem okolí mají všichni nějaký typ MANPADS, a to nejméně na úrovni Igla, Mistral a Stinger? Ty nemodernizované kusy se hodí jen pro přehlídky, což nám dokázalo ukrajinské letectvo.
Jinak já se nebavím o Mi-17 a ani Mi-171. Mi-17 pamatují ještě ČSLA a bylo by fajn je už nechat odejít do důchodu. Mi-171 budou lítat do třicátých let, včetně (a jejich modernizace nebyla ani drahá)
Původně se měly naše Mi-35 modernizovat společně s Polskem, proto k nim byla v rámci deblokace dluhu dodána i dokumentace. Tato modernizace zdechla na politice. Poláci o modernizace Mi-24 od té doby mluví, mluví a mluví a kde nic tu nic.
AČR po vyřazení Mi-35 nic mít nebude, bude mít UH-1Z a AH-1Z, jejich možnosti jsou neporovnatelně vyšší, než máme nyní.
Jinak používáme pouze Mi-35, Mi-24 skončily v Africe a Afghánistánu.
edit: Mi-24 byly odstaveny s dodávkami nových Mi-35
https://helidat.cz/DB.php?stav=2&uziti=3
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Pikujici brizolit ... projdi si komenty od Starlight. Přes tlačítko Hledání.

Jako klíčové slovo bych zadal "Afghánistán". Bo část těchto ex-českých/ex-česko-slovenských Hindů tam doputovala. V českém LOMu byly uvedeny do provozu (za darované peníze zahraničí) a poté darovány do AFG.
http://www.vrtulnik.cz/mil3/darafghani2.htm

Patrně to souviselo s pozdější dlouholetou zakázkou, kdy v pražském LOMu byly opravovány Hipy provozované v afghánském letectvu (tj. Hipy, které neměly nic společného s ČR) a jejich oprava byla placena z peněz ze zahraničí. Tj. LOM opravoval afghánské vrtulníky, aniž by na tu opravu dávalo české MO peníze ze svého rozpočtu.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/26 ... skym-rukam
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:Takže pánové uvědomujete si, že v našem okolí mají všichni nějaký typ MANPADS, a to nejméně na úrovni Igla, Mistral a Stinger? Ty nemodernizované kusy se hodí jen pro přehlídky, což nám dokázalo ukrajinské letectvo.
(...)
Nejsme ve sporu. BTW pamatuji si to správně, že např.protitankové střely pro Hindy byly spotřebovány už před delší dobou?

skelet píše:(...)Původně se měly naše Mi-35 modernizovat společně s Polskem, proto k nim byla v rámci deblokace dluhu dodána i dokumentace. Tato modernizace zdechla na politice.(...)
@Skelet ... Poprosil o zdroj této informace.

A co by to mělo být za dokumentaci? To mi vůbec nedává smysl (přece např. u Mi-171ŠM šlo o to nahradit např. komunikační vybavení za vybavení kompatibilní s NATO)... tj. ruský výrobce dodal dokumentaci potencionální modernizace včetně dokumentace integrace zařízení/výzbroje , která by bylo možné zamontovat do Hindu provozovaného v AČR?

K té obecné politické situaci ... Možná se mi to plete, ale pokud jsem si to načetl správně: kolem přelomu tisíciletí - před nákupem Hipů a Hindů z RF do ČR v 2003 resp. v 2005 - byl plán, že polské, slovenské, české a možná i maďarské letectvo bude své - už tehdy staré - Hindy (a možná i Hipy) modernizovat společně a společně bude vybírat i jejich nástupce. No a rozhodnutí Zemanovy vlády v cca 2002 o nákupu novější generace Hipů a Hindů do tohoto plánu "hodil vidle" (pro objektivu je nutné doplnit,že se mi nepovedlo ověřit,že tento "skupinový nákup modernizace vrtulníků" existoval v písemné, právně vymahatelné mezistátní dohodě)

skelet píše:(...)Poláci o modernizace Mi-24 od té doby mluví, mluví a mluví a kde nic tu nic.(...)
Hm... jen shrnu fakta:

v polském letectvu mluvili o nákupu menších vrtulníků namísto Mi-2 a jak to dopadlo?

O polském programu Kruk se taky popsalo víc písmenek na klávesnici než jaký byl reálný výsledek
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Předposlední květnový den učinili tři ze čtyř ministrů obrany Visegradské čtyřky zásadní krok k zahájení spolupráce na mezinárodním projektu modernizace bitevních vrtulníků Mi-24. O tom informujeme na jiném místě našeho časopisu. Tento materiál naopak přibližuje zmíněný záměr z technických a operačních aspektů.

Ačkoli společný projekt za účasti České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska rozhodně nebude jednoduchou záležitostí, rozdělení vývojových nákladů mezi čtyři země by mělo přinést významnou finanční úsporu pro každého z účastníků. Hlavním integrátorem se stává polský opravárenský podnik WZL 1 v Lodži a klíčovou funkci v celém programu bude zastávat integrátor výzbroje a avioniky, který vzejde z mezinárodního výběrového řízení. Kontrolu nad celým programem zajistí řídící výbor tvořený řediteli Národních úřadů vyzbrojování všech čtyř zemí. Do poloviny roku 2004 by měl být zhotoven první prototyp, na jehož vývoj a výrobu se počítá s částkou 3,5 až 9 milionů amerických dolarů. Následně získá každá z účastnických zemí za svůj čtvrtinový podíl výrobně-technickou dokumentaci. Vlastní sériovou výrobu si jednotliví partneři v rámci svého obranného průmyslu zajistí sami, přičemž vrtulníky by měly být v maximální možné míře shodné.

Stávající stav a způsob modernizace

Vrtulník Mi-24 je charakterizován kombinací vysoké rychlosti a palebné síly se schopností přepravovat osmičlenný výsadek. Podobný typ na západ od našich hranic chybí, avšak právě takový vrtulník se ukazuje jako velmi užitečný při některých operacích, například při boji se skupinami teroristů v obtížně přístupném terénu. Stroje používané českou armádou mají stanovenu technickou životnost do roku 2005 až 2008. Hodinový nálet je vyčerpán z 53 %. Vrtulníky nemohou plnit veškeré úkoly v noci a za všech povětrnostních podmínek a nemají ani adekvátní prostředky vlastní ochrany. Rovněž i navigační a komunikační prostředky neodpovídají současným požadavkům (a to ani na kompatibilitu se systémy NATO) a navíc část výzbroje - například protitankové řízené střely Falanga a Šturm - se již nevyrábí. S přihlédnutím k těmto skutečnostem byla pro modernizaci vrtulníku Mi-24 stanovena následující hlavní kritéria:
- prodloužení doby technické životnosti stroje o 15 let,
- prodloužit resurs až na 5000 letových hodin,
- zajistit interoperabilitu a kompatibilitu se systémy NATO,
- zásadně modernizovat navigační, přístrojové a komunikační vybavení,
- vybavit vrtulník moderními zbraňovými systémy,
- upravit stroj tak, aby mohl plnit úkoly i v noci a za všech povětrnostních podmínek,
- doplnit výbavu o moderní prostředky vlastní ochrany,
- zajistit odpovídající výcvik personálu,
- vybudovat potřebné logistické zabezpečení.

Vyjádřeno v konkrétnější podobě, modernizovaný Mi-24 by se mohl vyznačovat následujícími novinkami nebo zlepšeními, i když v průběhu přípravné nebo vývojové fáze mohou samozřejmě nastat určité změny.

Drak a hnací skupina - Vrtulník by měl být vybaven novým nosným rotorem s kompozitovými listy, který byl vyvinut pro úderný stroj Mi-28. Sedm strojů Mi-24V, které ČR dostane z Ruska v rámci deblokací pohledávek, by již mělo být těmito rotory vybaveno standardně. Nový vyrovnávací rotor dostane dvojici tandemových listů vzájemně uspořádaných do tvaru písmene „X“ (podobně jako u amerického AH-64 Apache). Nový automat cykliky spolu se snížením celkové hmotnosti (nové listy případně hlava nosného rotoru) zlepší výkonnost a manévrovatelnost.

Pilotní kabina - Počítá s barevnými multifunkčními displeji a případně průhledovým displejem pro pilota. Oba členové posádky dostanou noktovizory, a proto musí být patřičně upraveno i osvětlení kabiny i displejů.

Senzorová věž - Pod příď se plánuje instalovat moderní otočné pouzdro obsahující stabilizovaný infračervený zaměřovač 3. generace, CCD kameru a laserový dálkoměr/značkovač cílů.

Zbraňový systém - Má být řešený tak, aby mohl využívat několik typů protitankových řízených střel nové generace. Kromě toho se počítá se standardizovanými bloky pro neřízené rakety ráže 70 mm, pro vlastní obranu by vrtulník mohl využívat protiletadlové ŘS krátkého dosahu s infračerveným samonaváděním a není ani vyloučena instalace dalšího kanonu či kulometu.

Navigační zařízení - Mělo by obsahovat jak dopplerovský, tak i taktický navigační systém (radiokompas VOR, systém pro přistávání podle přístrojů ILS a satelitní navigační systém GPS).

Taktický systém s otevřenou architekturou - Kromě standardní sběrnice dat MIL Std 1553 by měl obsahovat projektor digitální mapy, taktický počítač, videorekordér a zařízení pro přenos dat.

Komunikační zařízení - Kromě VKV/UKV a KV radiostanic se počítá se zdokonaleným datovým modulem.

Systém vlastní ochrany - Počítá se s potlačením radiolokační (RL) a infračervené (IČ) signatury pomocí chladiče výstupních plynů a v České republice vyvinutými materiály absorbujícími RL paprsky i speciální kamufláže, která maskuje nejen ve viditelném, ale i blízkém IČ spektru. Dále se počítá s instalacemi výmetnic klamných RL/IČ cílů, systémem výstrahy pro případy ozáření vrtulníku radiolokátorem a zvažuje se výstražný protiraketový systém.

Časový harmonogram

Podle současných plánů by ještě v letošním roce měla být nejen zpracována studie zahrnující požadavky uživatele, ale měla by být hotova veškerá zadávací dokumentace pro mezinárodní výběrové řízení. Jeho výsledky se vyhlásí počátkem roku příštího, kdy by měla být uzavřena smlouva s vybraným integrátorem výzbroje a avioniky. Ještě v roce 2003 se počítá se zahájením výroby prototypu. V roce 2004 by prototyp měl absolvovat nejen podnikové, ale i kontrolní a vojskové zkoušky, dále se počítá se schválením průvodní technické dokumentace, certifikací, převzetím výrobně-technické dokumentace i zavedením modernizovaného Mi-24 do používání v AČR. Ještě v roce 2004 by se mohl zahájit vlastní program přestavby, ale ten si budou jednotlivé státy provádět separátně podle svých vlastních plánů a potřeb.
http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=958
Právo, 23.3.2004. Polská vláda v únoru 2004 rozhodla, že britská společnost BAE Systems zmodernizuje pro polské vojenské letectvo vrtulníky Mi-24. Menší modernizace těchto strojů už začala i na Slovensku. Naopak česká armáda stále ještě nemá jasno, co s jejími vrtulníky z časů Varšavské smlouvy bude. Modernizace má přitom umožnit, aby komunikační systémy vrtulníků byly plně interoperabilní s NATO. Na dotaz Práva, kdy tedy bude i v ČR vyhlášeno výběrové řízení, odpověděl včera tiskový mluvčí ministerstva obrany Ladislav Šticha: "Nejprve je třeba dotáhnout jednání s Ruskem o konkretizaci úhrady jeho dluhu vůči naší republice." Pro ČR se totiž rýsuje možnost dostat z Ruska bezplatně zcela nové vrtulníky a ministerstvo obrany chce "postupovat citlivě", aby peníze vynaložené na modernizaci nebyly vyhozeny oknem. Na otázku, kdy bude konečně jasno, jakou cestou se půjde, Šticha uvedl: "Do několika měsíců. Jednání jsou velmi intenzívní. Naši a ruští experti se spolu scházejí každých čtrnáct dní." Jestliže v rámci úhrady ruského dluhu české vojenské letectvo skutečně dostane nové vrtulníky, bude podle Štichy nutné určité množství peněz vynaložit na jejich vesternizaci. Tedy dovybavení potřebnou technikou, aby byly schopny nasazení při operacích NATO. Pokud by se naopak ČR po vzoru Polska a Slovenska rozhodla pro modernizaci už dosluhujících vrtulníků, přineslo by to zakázky českým subdodavatelům a nové pracovní příležitosti. Těžit by z toho mohly nejen letecké opravny, ale zřejmě i pražský Letov nebo vodochodské Aero. To se už léta podílí na výrobě amerických vrtulníků Sikorsky. Nechybějí mu tedy zkušenosti a vzhledem k zastavení výroby letounu L159 ani volné kapacity, jež zoufale potřebuje naplnit. V Polsku bude BAE Systems při modernizaci Mi-24 spolupracovat s WZL Lodž a ruskými firmami. Slovenské ministerstvo obrany zase oslovilo osm zahraničních společností, aby podaly nabídky na modernizaci deseti Mi-24V, která by životnost těchto bojových vrtulníků prodloužila až o patnáct let. Součástí modernizace mají být nové motory i instalace družicových navigačních systémů a protikolizních majáků, splňujících normy NATO. "Slovensko má dvě možnosti. Buď se budeme finančně podílet na modernizaci vrtulníků Mi-24 v rámci projektu celé visegrádské čtyřky s Polskem, nebo sami vyhlásíme tendr na integrátora modernizace. O tom, zda půjdeme s Polskem, nebo sami, rozhodne naše ministerstvo do konce března," uvedl ve slovenských Hospodárských novinách vedoucí oddělení řízení projektů ministerstva obrany SR Vojtěch Lorenc. Rozhodnutí ale už na Slovensku padlo o menší modernizaci vrtulníků typu Mi-24D, přestože budou v roce 2008 vyřazeny ze služby. "Modernizace nám umožní používat do té doby i tyto staré stroje v rámci NATO," informoval Lorenc.
http://www.vrtulnik.cz/mil/modernizace.htm

tou technickou dokumentací jsem nemyslel dokumentaci k Mi-35M, která tehdy byla v prototypu, ale technickou dokumentaci k Mi-24V alias Mi-35, aby se konstruktérům usnadnila práce při modernizaci.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skelet ... aha už chápu... Došlo k nedorozumění... Ty jsi popisoval tehdejší plán v cca ?2003?, který IMHO byl citelně změněn rozhodnutím Zemanovy vlády o nákupu vrtulníků.

Já pokračoval ve zdejší diskuzi o (ne-)/vhodnosti, aby AČR zvážila zapojit se modernizace polských Mi-24 (jestli k něčemu reálnému dojde). A zarazilo mě Tvoje zmínka, kterou jsem chápal tak, Poláci uvažovali o modernizaci jejich Hindů v minulách letech (... IMHO až do loňska byly Hindy v Polsku bezperspektivní)


Nicméně dneska je situace poněkud jiná.

Hindy v AČR trpí neperspektivou (plus otázkou smyslplnosti jejich využití) a to zejména kvůli zhoršení podpory ze strany vyrobce:
"
reorganizace ruského trhu s náhradními díly a nová politika jejich prodeje vedly k nedostatku
náhradních dílů a výraznému nárůstu jejich ceny
přetrvávající technologická závislost na zahraničních kooperacích, nízká spolehlivost některých
kooperovaných agregátů a dlouhé dodací lhůty
zdroj: Výroční zpráva LOM Praha, s.p. za rok 2018

A v Polsku hledají nějaké řešení (poté co byl nedávno "zmražen" program Kruk)... a to je důvodem proč se furt objevují polo-PRtexty o nabídkách polských firem co by bylo možné vylepšit na polských Hindech (výrazně starších než těch Hindy v AČR).
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Ne, o modernizaci se mluvilo i po dodání nových Mi-35. Bylo logické, že se o ní jednalo, protože ty vrtulníky byly úrovní avioniky a výzbroje na úrovni osmdesátých let. Ten vrtulník byl zastaralý během dodání, na tož teď.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skelet ... díky za info. V 2005 jsem měl myšlenky na úplně něco jiného :lol: , než na pokec o military.
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“