Juraj Tichý píše: ↑9/3/2022, 18:57
Ja tomu nerozumiem.
Drvivá väčšina krajín Európy a polka sveta k tomu kupuje jednomotorove F-35 a F-16.
Ale Francúzsko, Nemecko a uz ani nestíham sledovať kto ďalší si budu vytvárať vnútornú konkurenciu dvojmotorovych stihacov.
F-35 ani F-16 jak si nejsou určeny pro vybojování vzdušné nadvlády- od toho máš stíhačky F-15, F-22, SU-27, SU-35
jiný koncept nové stíhačky a lacinější neboli méně stealth....
vstupy k motorům již klasické, nemá DSI, zato LEVCON a svislé dvojité plochy...ala F-15 ?
: Letmý pohled na ty přívody vzduchu nám ukazuje, že nevsadili na konfiguraci DSI a pokračují ve svém klasickém distančním designu ohraničení vrstva méně nenápadná a složitější- letoun díky tomuto uspořádání mohl dosáhnout rychlosti hodně přes M2+...
Letoun vypadá jako z 90 let ..asi toto vyberou na další vývoj...
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 8/7/2022, 10:15
od Rase
Hrozí odstoupení Německa z projektu FCAS
Generální ředitel Dassaultu Éric Trappier otevřeně požaduje pro svou společnost roli jediného průmyslového lídra pro vývoj letounu, a to navzdory menšinovému třetinovému podílu na programu, přičemž většina patří Airbusu (Německo a Španělsko). řevnivost mezi firmami nyní hrozí rozbitím celého projektu. Oba giganti spolu soupeří především o vůdčí pozici v klíčových schopnostech jako je řízení letu, schopnosti stealth, rozhraní člověk-stroj a funkční architektura. Ve prospěch Dassaultu hovoří, že byli vždy schopní samostatně vyvíjet stíhačky, kdežto Airbus pouze ve spolupráci s dalšími partnery, což ale chtějí změnit. Pokud má ale program zdárně pokračovat, bude nutné udělat oboustranné ústupky, což ale bude těžko proveditelné. Dle Tappiera musí k hlavnímu rozhodnutí o podepsání zakázky a patřičných smluv dojít ještě letos. Tlaky jsou vyvíjeny rovněž na Airbus, jelikož program FCAS bude v roce 2025 ověřovat německý parlament. Neshody mezi Dassaultem a Airbusem zpožďují zahájení další fáze vývoje a německé ministerstvo obrany varuje, že pokud nebude dosaženo dohody bude spolupráce ukončena. Nemluvě o tom že Německo pořizuje stíhačky F-35, které Francie chápe jako přímou konkurenci svému leteckému průmyslu (viz vyhrožování Belgii když pořizovala tyto stroje). Obecně se dá říct, že Francie chce v programu FCAS pokračovat za každou cenu. Vzhledem k výpadku velké části finančních prostředků by asi musel být letoun méně "revoluční", ale zase by jej samotný Dassault dokázal vyvinout mnohem rychleji (patrně ve spolupráci s dalšími společnostmi). Osobně se mi jejich koncepty líbí mnohem více než od Airbusu.
V pátek bylo dosaženo dohody o pokračování projektu FCAS do další fáze. Oficiální prohlášení nebylo vydané, ale německá MO Christine Lambrecht řekla, že: "Dohoda je báječný posun a, zvláště v této době, závažný signál o třístranné spolupráci." Obdobně se vyjádřili i zástupci Airbusu. To umožňuje projektu postoupit do fáze 1B, jejímž výsledkem by mělo být dokončení prototypu do roku 2027. Není jasné, jestli předchozí tahanice tento termín ohrozily.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 22/11/2022, 23:18
od seabee
Nebyli by to Francouzi, aby do obecného optimismu nehodili vidle. CEO Dassaultu Eric Trappier nazval společné německo-španělské prohlášení "pseudopolitickým aktem" vzniklým pro potřebu Německa, přičemž rozhodující bude teprve ekonomická smlouva. Na otázku RTL Radio France, jestli si myslí, že bude podepsaná odpověděl: "Uvidíme".
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 23/11/2022, 06:55
od Zemakt
Tak zřejmě jsou oni ti realističtější. Prohlášení je prohlášení, ovšem smlouva obsahující mimo jiné i sankční podmínky apod. je přece jen o něčem jiném.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 7/12/2022, 16:48
od seabee
1.12. byla konečně uzavřená smlouva o o vyřešení patentových a ekonomických podrobností pokračování ve vývoji evropského FCAS. CEO Dassaultu Eric Trappier jí označil za "win-win" řešení pro všechny zůčastněné, komentátoři jí ale označují za německou kapitulaci.
Termín startu demonstrátoru byl stanovený na rok 2029.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 7/12/2022, 18:42
od Rase
Tak ani jedna ze stran by projekt nedokázala dotáhnout do konce sama. Francouzi sice mají hodně slušné know-how, ale nemají peníze. Němci mají peníze, ale zase jim chybí politická vůle ("nedokážou být sami"). Tedy tenhle základ je velmi důležitý pro obě zúčastněné strany.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 16/4/2023, 13:33
od Pavel 15
Velmi zajimavy koncept ...nepravdepodobne jako vybran pro dalsi vyvoj [drahe]
jen nemci zverejnily ochotu na projekt do rok 2042 uvolnit 40 miliard euro...
neskutecne drahy to bude letoun... yankeeove za vyvoj NGAD 30 miliard ? jiste vic stat..
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 16/4/2023, 14:01
od Rase
To je daň za přeskočení 5. generace, v USA se můžou opřít o poznatky z vývoje F-22, F-35 a B-21. Evropa nic takového nemá. Pokud se ale na FCAS vykašleme, tak nám ujede vlak.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 16/4/2023, 14:55
od HONZIK11
NGAD. Paklize bude v kratkem obdobi,tak vlak jiz ujel ale je sance ho jeste dohnat a aplikovat jiz vymyslene.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 24/5/2023, 13:48
od seabee
Hlavouni obou konkurenčních evropských programů - FCAS a Tempest (GCAP) nezávazně mluví o sdílení vývojových výsledků a technologií. Francouzský genmjr Maj Gen Jean-Luc Moritz, národní šéf vývoje FCAS sní: Mým snem je, že zítra by mohl Tempest převzít kontrolu nad prostředkem NGWS [zbraňový systém nové generace]," řekl generálmajor francouzského letectva Jean-Luc Moritz, šéf budoucího bojového leteckého systému (FCAS), během summitu o budoucnosti bojového letectva, který dnes pořádala Královská letecká společnost v Londýně.
NGWS zahrnuje tři hlavní části širšího francouzsko-německo-španělského úsilí FCAS, a to stíhací letoun nové generace (NGF), dálkové nosiče (RC), známé také jako věrné bezpilotní letouny (loyal wingmen), a síťovou schopnost Air Combat Cloud (ACC).
Richard Berthon, ředitel Future Combat Air na britském ministerstvu obrany, uvedl, že mezi partnery GCAP a personálem FCAS pokračuje "silná technologická spolupráce", která se týká "některých komunikačních technologií" a budoucích zbraní, ale potvrdil, že požadavky na zbraně pro GCAP ještě nebyly stanoveny.
Že by záblesk racionality v nakládání s veřejnými prostředky? Společnou zbraň pro oba systémy - KS vyvíjí třeba MBDA. (Pozn. přispěvatele)
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 24/5/2023, 13:56
od HONZIK11
Že by záblesk racionality v nakládání s veřejnými prostředky?
Tam to asi nezajiskri. Spis si uvedomili,ze trh neni nafukovaci a naklady budou obrovske..Takze souhra a kooperace alespon v podsystemech by se hodila.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 17/6/2023, 11:42
od seabee
Belgie vážně zvažuje přistoupení k programu FCAS, kde má zatím statut pozorovatele. U managementu FCAS to ale nebudí žádné nadšení. Šéf Dassault Aviation, Éric Trappier řekl, že si nedovede představit spolupráci s lidmi, současně zapojenými do programů okolo F-35 - Belgie má objednaných 34 F-35A. Ale belgická MO Ludivine Dedonder opáčila, že není překvapená takovou pozicí a že ve slovech Tappiera cítí uraženost, nad minulou neochotou Belgie spolupracovat na FCAS. Domnívá se ale, že FCAS je natolik významným programem s potřebou zapojit strukturovaně všechny dostupné High-Tech kapacity, že se bude další vývoj řídit racionálně a ne emocemi managerů. Není také jesné, proč německá a španělská účast v programu F-35 nevadí a belgická by měla.
Každopádně Belgický zájem zatím není oficiální, jedná se spíš o tlak belgických výrobců na vládu, kteří by rádi věděli, kterým směrem se orientovat.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 21/6/2023, 19:52
od seabee
Další hezký modýlek FCAS, tentokrát na Pařížském aerosalónu:
YJTVHES7WJGFBA4WQMMIKXR57M.jpg
Ale i posun na vyšší úroveň koordinace:
Náčelník generálního štábu francouzských vzdušných a kosmických sil generál Stéphane Mille, náčelník generálního štábu německých vzdušných sil generálporučík Ingo Gerhartz a náčelník generálního štábu španělských vzdušných a kosmických sil generál Javier Salto Martínez-Avial podepsali ve středu dopoledne během malého ceremoniálu, který se konal každé dva roky v rámci pařížského leteckého veletrhu, dokument o "spolupráci ve vzdušném boji". Generál francouzského letectva Jean-Luc Moritz, ředitel služby FCAS, popsal dokument jako "společnou operační vizi", která zdůrazňuje hlavní požadavky a úkoly při navrhování "bojového systému nové generace vhodného pro tento budoucí kolaborativní boj".
Švédsko, ústy gen. Larse Helmricha, ředitele úseku "air and space systems" ve Swedish Defence Material Administration - Administraci švédských obranných materiálů tvrdí, že v současné době nevidí potřebu přidat se k žádnému ze dvou programů vývoje letounu 6. generace, ani NGAD (FCAS), ani Tempest (GCAP). Podle něj vede Švédsko v současné době rozsáhlé zkušební a kooperační programy s cílem získat dostatek znalostí, které mu umožní správné rozhodnutí v budoucnu.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Napsal: 5/11/2023, 19:55
od seabee
Poplašnická média řádí: The Times nedávno oznámily, že fáze 1B projektu FCAS je ohrožená, protože německo zvažuje vystoupení z projektu a přistoupení do konkurenčního NGAD/GCAP. Předtím zase proběhla médii zpráva o údajné roztržce mezi Airbusem a Dassaultem kvůli tomu, že Dassault se příliš věnuje dvěma příležitostem na získání nových objadnávek na Rafale od Saudské Arábie a Indie a zanedbává vývoj ve FCAS/SCAF. "Analytici" a média se musí nějak živit, že.