Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Mirek58 »

Tak hloubka brodění závisí na dvou základních parametrech.
/Výška sání, to se dá upravit i doma na dvorku
/Výška odvětrání klikové skříně motoru, zaplavením tohoto prostoru si koleduji o díru v bloku.
Výfuk je poměrně nezajímavý, protože spal.motory umí "chodit" i s protitlakem ve výfukové soustavě, sice blbě, ale brblají i s výfukem pod vodou do té doby, kdy hydrostatický tlak nezastaví vyplachování spal prostoru pístu.
( Vycházím z faktu, že se zde neprobírá motor pro ponorky)
ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

Mirek58 píše:..
Výfuk je poměrně nezajímavý, protože spal.motory umí "chodit" i s protitlakem ve výfukové soustavě, sice blbě, ale brblají i s výfukem pod vodou..
Keď je motor v chode tak nie je problém, nahodil som tu kritickú situáciu, keby sa mu počas hlbokého brodenia zastavil motor a potreboval by znova naštartovať.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Výška odvětrání klikové skříně motoru, zaplavením tohoto prostoru si koleduji o díru v bloku.
Kliková skříň (karter) býval připojen na ssání... takže pokud motor saje vzduch, tak voda v karteru nehrozí. Leda by tam natekla nějakou netěsností, ale tou by zase vytekl už před broděním olej. A jak se na zqaplavení motorového prostoru tváří třeba vrtule chladiče? Nebo dokonce rozpálené válce motoru s chlazením vzduchem? Co na vodu říkají elektrická zařízení? Regler třeba. Takové zaplavení motorového prostoru musí být pro motor a jeho příslušenství docela mňamózní událost... :cry:
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Alfik »

kenavf píše:S tým nastavením vačky "na volnobeh", by som si dovolil polemizovať(možno sa mýlim) ale bežné dízly nemajú v motore žiadne zariadenie alebo mechanizmus ktorý by na povel z počítača "vysunul ventil"(nehovorým o zmene časovania všetkých ventilov v závislosti na otáčkach a výkone). Ten zákaz rozťahovania dízlov je podľa mňa z toho dôvodu, že väčšina je teraz OHC s vačkou hnanou pomocou ozubeného remeňu, pri rozťahovaní a prudkom pustení spojky hrozí že "záber" na vačku je taký prudký, že preskočí remeň o jeden alebo viacej zubov na rozvodovom kole a tým sa zmení časovanie ventilov a tie narazia do piesta(u dízla je tam tak malá medzera, u benziňákov tak malá medzera medzi piestom a hlavou valca(kompresný priestor) nebola preto to nehrozilo). Rozvod OHV nemá rozvodový remeň ani reťaz, preto posunutie a zmena časovania nehrozila.
Sem to blbě popsal. Sorry. Nejde samozřejmě o "vysouvání" ventilu. Jde o to, že řetěz na OHC má z jedné strany napínací kladičku, na pružině, a na druhé straně kladičku vysouvanou povely od toho čipu. Tím se ovládá změna časování ventilů. Jak správně píšeš, hrozí, že řetěz přeskočí, protože není dostatečně napínán z té ovládané strany, a ta pérovací kladička nemusí tlačit dostatečně. No a protože při zastavení bývá jeden výfukový ventil otevřený, tak hrozí, že se žďuchne s dnem pístu.
Ono je to popravdě spíše takové alibistické - viděl jsem takto roztláčet už pár aut a ani jednou k tomu karambolu nedošlo, ale chápu že se takto výrobci jistí.
Celý problém nastává právě jen u těch OHC, které mají ovládání časování (což je samozřejmě velká věc, jen díky tomu "ta filcka táhne vocpoda jak ďas woe" :D jak můžeme slyšívat po knajpách), pokud nemá ovl. časování, tak je ten řetěz našponovaný furt stejně - ať už motor běží nebo ne.
P.PS.
Vodič mohol ovládať predvstrik paliva alebo dekompresný ventil.
Znám díky svému stáří i motory kde řidič/obsluha ovládal časování. Ale ono když máš dýzl který běží víceméně furt v jedněch otáčkách, tak to zas tak není zapotřebí :) dokud se motory vhodné do tanku a traktoru nezačaly montovat do osobních aut, nebylo takových vyfinundací až tak potřeba :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Mirek58 »

No moment, když jde o řetěz, tak tam napínání je kvůli něčemu jinému.
Napínáním se nedá změnit počet, nebo rozteč článků
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Alfik »

Mirek58 píše:No moment, když jde o řetěz, tak tam napínání je kvůli něčemu jinému.
Napínáním se nedá změnit počet, nebo rozteč článků
To taky nikdo nepíše, jen to, že nenapnutý řetěz může přeskočit.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Hunterable Electric Turbine od Linear Labs

Společnost Linear Labs z Texasu aktuálně představila motor zvaný HET (Hunterable Electric Turbine) fungující údajně mnohem lépe všechny dosud používané koncepce. Elektrické automobily s HET podle všeho mohou eliminovat jakýkoli druh převodovek, dále přináší desetiprocentní nárůst dojezdu se zachováním kapacity baterií a ještě k tomu se texaský projekt chlubí až pětinásobným navýšením točivého momentu s dvojitou dávkou výkonu při zachování stejných rozměrů motoru. Elektromotory jsou již známé vysokou porcí newtonmetrů, i proto tvrzení Američanů přitahují pozornost. Firma Linear Labs odhalila pozadí svého vynálezu jen částečně. Efektivnější fungování způsobit nová stavba motoru. Provedené inovace nevyžadují žádné dramatické technologické pokroky při výrobě pohonné jednotky, důležitý je chytrý způsob navržení jednotlivých částí agregátů. Přestože se elektromotory zdají jednoduché a bez komplikací, existuje u nich celá řada problémů. Jedním je potlačení jevů, ke kterým dochází při pohybu cívek v magnetickém poli. Ty působí proti pohybu a musí se překonávat zvyšováním napětí a proudu v jednotlivých cívkách statoru. Texasané se to snaží překonat statorem umístěným uvnitř magnetů se stejnou polaritou orientovanou ve směru rotace. Lorentzova síla i odporová síla vrcholí ve stejný moment při průchodu magnetu rotoru okolo cívky, čímž se minimalizují ztráty. Současně jsou magnetická pole na všech čtyřech stranách nastavována tak, aby byla zajištěna jejich synergie. Nový motor navíc umí přesunout koncové magnety a tím zeslabit magnetické pole statoru, což usnadňuje rozjezd a zvyšuje točivý moment v nejnižších otáčkách. Toto řešení je potenciálně revoluční, neboť kromě výše uvedených výhod nepotřebuje instalaci dalších, někdy složitých, drahých a těžkých zařízení do útrob aut. Zcela zbytečnou se rázem jeví převodovka, vzhledem k rozměrům a nižší hmotnosti je možné učinit konstrukci elektromobilů ještě kompaktnější a lehčí a při vyšší efektivitě je možné použít menší baterie se vším, co s tím souvisí. Mohlo by to tedy i snížit cenu či zvýšit životnost dalších komponentů. Aby se nápad Linear Labs dostal do sériové produkce, musí být dokončeny laboratorní testy a HET zvládnout i nasazení v prototypu automobilu. To vše se má povést do dvou let, jsme na to zvědavi.

http://www.autoforum.cz/predstaveni/ame ... -internetu

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Americká armáda pracuje na vodíkovém pohonu pro pásová vozidla

Americká armáda, GVSC (Ground Vehicle Systems Center) a U.S. Army Research Laboratory, elektrické palivové články pro tanky a bojová vozidla pěchoty. Dle nových informací se americká armáda snaží prozkoumat a vyhodnotit technologie výroby energie z palivových článků, včetně technologie vodíkových palivových článků a jejich podpůrných zařízení, které poskytnou taktické výhody pro pozemní vozidla. Práce probíhají ve spolupráci s komerčními společnostmi, které vyvíjejí vodíkové pohony pro konvenční vozidla. Cílem je vytvořit speciální modul z vysoce stlačeného vodíku, akumulátory, elektromotory atd.

https://defence-blog.com/army/u-s-army- ... tanks.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
czc32324
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 12/9/2014, 19:18

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od czc32324 »

To bude docela problém s logistikou. Standardní palivo jim zhasne když do něj hodí sirku, tohle může mít problémy jak ten vodík dlouhodobě udržet v nádržích.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od KOLT »

V téhle oblasti se jede docela slušný vývoj. Zatím vedou klasické vysokotlaké nádrže. Ale do budoucna se uvažuje především vázání vodíku v nějakém materiálu. Mmj existuje možnost vázat ho přímo v kovu pancíře ;)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

No právě, mě to přijde jako asi nejlepší způsob a zdá se, že i americké vojenské projekty jsou cestou vodíku - zatím jej testují u menších vozidel (4x4). U pásáků je opravdu nejlepším způsobem vázání na pancéřování - ideálně asi něco jako bloky přídavného pancéřování, které jsou snadno sundat.
ps. mě se hodně líbí možnost elektropohonu, že by vojenská technika nemusela klasicky nabíjet, ale jen by dočerpala Elektrolyt - myslím že jsem jej tady už dřív zmiňoval.

Koncem studené války se Britové zabývali plně elektrickým tankem, kdy by byla elektřina využita jak k pohonu, zbrani i pancíři. Pokud jde o elektrický pancíř, tak šlo o výzkumný program ELAV (Electric Armour for Armoured Vehicles) a výsledky byly předány EDA v říjnu 2010. Cílem výzkumu bylo přijít s řešením, které by bylo možno osadit na moderní obrněná vozidla. Tato technologie měla nahradit standardní masivní jednolitý pancíř, dvěma mnohem tenčími pláty, které jsou vzájemně oddělené. Tyto desky jsou elektricky nabité, aby vytvořily kondenzátor. Když těmito deskami proniká střela, uzavře se obvod a dojde ke zničení střely (viz obrázek). Velkou výhodou tohoto řešení jsou výrazně nižší nároky na nosnost vozidla a ta mohou být konstruována mnohem lehčí. Zároveň ale nedojde ke snížení balistické odolnosti. Společnost BMT se rovněž zabývala výhodami a nevýhodami elektrického pancíře, zejména jeho potenciálem ve srovnání s konvenčními a reaktivními pancíři. Zkušebně byl systém osazen na vozidlo o hmotnosti do 30 tun a vypracovala plán pro klíčové technologie. Občas se o elektrickém pancéřování mluví i dnes, tak ta myšlenka nebyla úplně zavrhnuta a spíš se jen čeká na lepší technologie a nové materiály.

https://www.bmtdsl.co.uk/media/6098489/ ... estudy.pdf
http://www.ceptm.iue.edu.ar/pdf/armored.pdf
https://www.bmt.org/news/2010/10/electr ... ce-agency/
http://www.moddb.com/groups/tanks/images/electric-armor

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Česká společnost HE3DA, resp. americká odnož HE3DA USA, se dostala se svou 3D baterií do finále soutěže NASA iTech. Baterie se díky své bezpečnosti a robustnosti hodí nejen pro aplikace ve vesmíru, ale také ve vojenství.

https://www.armadninoviny.cz/he3da-cesk ... hnice.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od KOLT »

Takže asi skutečně nebudou fejk :)
pan pajda
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 3/8/2012, 14:34
Bydliště: Olomouc

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od pan pajda »

Vodik do pancíře radši vážně nee .... :D
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Vod%C3% ... 5%99ehkost
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

pane Pajdo, výše je psáno "kovu", ne oceli. Máte pravdu, vodík je "sviňa"... Výbušnost je fenomenální, kam se hrabe třeba metan. "vodíková křehkost", a co teprve ta maličká molekula, která se protlačí kdejakým těsnění. V kapalinách se rozpouští prachmizerně, tak co s ním?
Prý ale existují nějaké exotické kovy, (????) slitiny (????), ve kterých se ten plyn rozpustí podobně jako acetylén v acetonu. (takový ten trik, jako v lahvích autogenu)... nevím, zda tudy by mohla vésti cesta k řešení.
Tlaková nádrž plná vodíku na bojovém vozidle se mi vůbec, ale vůbec nelíbí.
ono je tu ještě trik, který stojí za zmínku. Energetický obsah, totiž! Jistě, 1kg vodíku obsahuje teoreticky nádherných 33kWh.
Nafta má 13kWh/kg. Ale! Kubický metr vodíku váží 90 gramů...
Tedy jak veliká, těžká by musela být vodíková nádrž,jaký by v ní musel panovat přetlak, aby měla stejný energetický obsah, jako dvousetlitrový sud nafty?? To je oč tu běží...
V jakém exotickém materiálu lze uložit-rozpustit toto množství vodíku?? Kolik stojí takový hypotetický materiál? Je ho dost pro všechny??
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od KOLT »

On by se tam ovšem neskladoval ve formě H, nýbrž H2. Takže problém vodíkové křehkosti by tak nevznikal :)
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“