Německá armádo kam kráčíš?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11561
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Zemakt »

Bojový vrtulník pane, a nemusí se jednat jen o bojový vrtulník. Nejdřív NH-90, teď Tiger.
Co to je kritická konstrukce? Nejaký priecnik? Pozdlznik? Nie je problém z kompozitu.
Vyrobit jej problém není, problém je ho udržet ve smysluplné službě.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2495
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Práve vyrobiť bezchybný kompozit je veda, súlad (pod) tlaku-vákua, teploty a času je veda, či skôr umenie.
Samozrejme karbón kompozit je materiál náchylný na zaťaženie rázom a vtedy vznikajú poruchy. Je zrejmé, že tento typ zaťaženia môže byť vo zvýšenej miere prítomný práve u vrtuľníkov, obzvlášť bojových. To je pravda.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3607
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od seabee »

Lynx píše: 20/3/2023, 20:07 Práve vyrobiť bezchybný kompozit je veda, súlad (pod) tlaku-vákua, teploty a času je veda, či skôr umenie.
Samozrejme karbón kompozit je materiál náchylný na zaťaženie rázom a vtedy vznikajú poruchy. Je zrejmé, že tento typ zaťaženia môže byť vo zvýšenej miere prítomný práve u vrtuľníkov, obzvlášť bojových. To je pravda.
K pročištění:
V jednom aeroklubu se vyprávělo, že se jim na křídle kompozitového letounu objevila boule. Zavolali renomovanému českému výrobci a uplatnili reklamaci. Ten s kolegou přiletěl, provedl hloubkovou kontrolu pohledem, uznal reklamaci, sedl do toho a odfrčel domů. Protože ještě žije a vyrábí dál, tak měl asi svou konstrukci spolehlivě v paži.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2495
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Pravda, ja som písal o profi kompozitoch, nie o patlosoch co laminovali kanoe maliarskym valčekom a vymysleli si, že budú fusovat do letectva.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3607
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od seabee »

Lynx píše: 20/3/2023, 21:51 Pravda, ja som písal o profi kompozitoch, nie o patlosoch co laminovali kanoe maliarskym valčekom a vymysleli si, že budú fusovat do letectva.
To se ale na toho výrobce, který už přes dvacet let dodává do celého světa silně nehodí.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2495
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Ja som mal na mysli konštrukcie typu winglety pre A350 a podobne,..
Alebo akustický kryt motora(nacelle) pre 787 - ,ktory je taky účinný, že keď dáš do neho hlavu tak cítiš ako ti ta vec vyťahuje zvuk z hlavy.. Co z toho ze sa podarí vyrobiť 1 z 10? To sú aplikácie, o ktorych sa "kovu" ani nesnívalo,alebo kevlarove kompozitné panciere, kompozitné listy rotorové vrtulnikov...

V ČR mate fy Kompo-tech z Klatovy (tuším), ti sa robia také "navijane" diely, - akoby pletacim strojom, ale ich veci sú relatívne ťažké, si myslím.
Naposledy upravil(a) Lynx dne 20/3/2023, 22:42, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Arthur »

HONZIK11 píše: 20/3/2023, 14:23 Nemecku a kooperantum se proste v kompositovych vrtulnicich nedari,
vyřadí bitevní vrtulníky Tiger .
V clanku je zajimavy udaj o cene letovych hodin . Srovnani s nasim budoucim Viperem.

https://www.armadninoviny.cz/nemecko-vy ... h145m.html
Skvelý výber tieto ozbrojené Airbus Helicopters H145M čo sa týka účinnosti, účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti (hodnoty za peniaze).

Hlavne ak sa pozriem na konflikt vysokej intenzity vo forme plnoštábnej vojny na Ukrajine ako tam padajú nielen vrtulníky tak je to veľmi progresívne riešenie v podstate poučenie sa na chybách druhých a analogicky by sme to mohli prirovnať k tankom artiléria / PTRS a drony kedy prišlo k zmene paradigmy týchto zbraní a zbraňových systémov.

Ak by som mal H145M nájsť nejakého fundamentálneho analóga vo svete nadzvukových lietadiel tak je to dozaista KAI FA-50 Fighting Eagle.
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2495
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Ja som tiež veľký fanúšik H145M, najmä s tým 5 listovým rotorom. Je to veľmi šikovný vrtuľník pre medikov, prieskum, kuriérne služby a keď to zvládne aj raketu odpáliť, len plus.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Kompozit.
Jeho hlavni nectnost je starnuti v case. At uz pusobenim UV zareni,vlhkosti ci teploty nebo i poskozenim namahanim. Jakmile dojde k preruseni vlaken uvnitr matrice ztraci uplne sve mechanicke vlastnosti.
Na rozdil od nytovanych duralovych skorepin
nesnasi a spatne pohlcuje vibrace ktere se v nem i neprimerene siri .
Opravitelnost je obtizna ,jelikoz se vzdy jedna o velke celky. Ktere je treba vymenovat komplet s celymi podsestavami.
Zatimco skorepinu z duralu vylisuji za sekundu a mohu pouzit i zaplatu,ze stejneho materialu,oprava kompozitu s porusenou vnitrni strukturou vlaken neni mozna. Skorepinu z kompozitu musim laminovat dny ,vakuovat taktez dny a vytvrzovat taktez dny az tydny.
Pro vrtulnik je to opravdu riskantni technologie.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11561
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Zemakt »

:up: Přesně
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2532
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od palo satko »

To akože naozaj? Kompozity sa už dlhe desatročia použivaju u pretekarskych vozidiel. Prva formula bol McLaren MP4/1 z roku 1981 a dnes prakticky už neexistuje pretekarska formula ktora by bola urobena z niečoho ineho a tiež sa z uhlikoveho kompozitu vyrabaju už dlhe roky nosne "klietky" super vozov napr. Bugatti.
Osobne som videl monokok formuly Indy Car na ktorom jazdil Indianapolis 500 Mario Andretti, kde sa dosahuje priemerna rychlost vysoko nad 300 km/h a bol naozaj prekvapeny ake hrube boli steny monokoku a pritom ako lahka ta formula bola. V pohode sme ju dvaja zdvihli za predne kolesa, aby sa dal namontovat špic s prednym kridlom.
Dodnes mnohe formuly z prveho odbobia jazdia na stretnutiach veteranov alebo na prezentaciach napr. v Goodwoode na Festivale rychlosti. https://www.youtube.com/watch?v=4F9elxzps20
S kompozitom je tak ako so všetkym, bud je urobeny poriadne alebo je to odflaknute a možno už na "rysovacej doske". Kompozitne auta sa opravuju a pri formulach dosť často. Druhym faktom je, že oprava sa neda robit tak ako pri opravach a vyrobe starych Migov, kde platilo: Čo Mig to prototyp!" Naozaj nestači najst na dvore kusok plechu a prinitovat ho a nie je to ani lacne, čo zistila poistovna ked Mr. Bean - Rowan Atkinson roztrieskal svoj superšport Mc Laren F1.
Čo sa tyka lietadiel, tak kompozity sa presadili aj pri dopravnych lietadla a nikto si nekupuje Airbus 350 alebo Boeing 787 s tym, že mu vydrži nejakych 5 rokov, alebo že bude pri nejakej banalnej nehode neopravitelny. A to na tie lietadla naozaj lietaju ked prši, aj je tam kde lietaju velmi zima a aj su dlhodobo a cyklicky namahane na unavu.
Problem tej helikoptery nebude v kompozite.
Obrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Dopravni letoun dnes ma i 80procent uhlikovych kompositu v konstrukci. Je vystaven ale minimalnimu pretizeni ve svem letu. Neni zatizen ani razy pri pouziti zbrani napr . napriklad kanonu ci kulometu,ty mohou i zacit trhat potah i u beznych konstrukci. Ale to je opravitelne.
A uz vubec ne z nevyvazenych rotorovych listu vrtulniku ,napr .vlivem namrazy ci stretu s ptaky nebo poskozenim v boji.
Vrtulnik jako stroj ma i kdyz je v poradku,celkem dost vyrazne vibrace v konstrukci. Proto jsou na korenech rotoru mnohe tlumici prvky a dalsi pak v kolektivech ovladani. Uz jen nez se roztoci hlavni totor do danych otacek ,tak se trepeta jak sulc.
Mnohdy je to takovy problem ,ze i jejich radary a cidla maji velice nizkou zivotnost a hleda se misto ,kde je umistit.
Letadlo a zvlast dopravni neni ani zdaleka tak namahane jako bojovy vrtulnik.
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2532
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od palo satko »

Honzik, ked sa ti pri jazde na aute "odklepe" kontakt ku žiarovke skoro vyždy je problem v konštrukcii kontaktu anie v karoserii auta. Sučasne formuly su plne čidiel. Možno na kilogram vahy ešte viac než bojovy vrtulnik a k otrasom tam dochadza paradnym. A aj tam občas dochadza k poruche čidla. Ale nie je to u všetkych formuly. Podla mna niekto niečo zanedbal, zle spočital, alebo robil to bez dostatku skusenosti.
To že aj pri hi-tech vyrobe občas dochadza k nepodarkom je zakonite.
Obrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

:D Ano to je mozne. Byl konstruovan jeste mnohem drive nez RAH-66 Comanche.
A jak ten dopad vsichni vime i kdyz byl poskladan jinak ,z vice plátu a nebyla to takova skorepinka jako Tiger s hmotnosti 3000kg konstrukcni hmotnosti. Ja ho vzdycky chapal jako letajici vajecnou skorepinku. :D
Jen pro srovnani Viper 5500kg,poctiveho duralu.
Mil 28 7000kg letajici kovadlina.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2495
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Ale prečo trocharite s duralom? (ono ani v letectve sa už nepoužíva dural, ale ALU zliatiny). Keď to chcete solídne, oceľ je cesta 😏
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Vsechny Alu slitiny patri do skupiny takzvaných duralů, což jsou slitiny hliníku s dalšími přísadami.
Kdysi se tak sice nazyvala hlavne slitina s medi, ale dnes je to jen obecna slitina treba s chromem a zve se ,,DURALY skupinou. .
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2495
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Keď chceš byť korektný názve to presne podľa čísla (7020,7475,7075,2024,7050..). Dural je iba historicky zaužívaný názov, keď iné nebolo.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

:lej: Nechci byt konkretni v nazvu,neni to predmetem diskuse o kompozitech A kdyz jsem napsal,, kdysi ,,jedna se tedy o historii .
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Nákup nových samohybných houfnic

Německo plánuje nakoupit až 28 samohybných houfnic, aby tak nahradilo systémy poslané Ukrajině. Vyplývá to z návrhu rozpočtu, podle něhož chce ministerstvo obrany deset obranných systémů již nyní a opci na dalších osmnáct. Rozpočtový výbor německého Spolkového sněmu bude o nákupu houfnic rozhodovat na svém středečním zasedání. Vláda Ukrajině dodala 14 houfnic a původně plánovala, že se se žádostí o nákup náhradních systémů na parlament obrátí až v létě. Ministr obrany Pistorius tak ale učinil již nyní, především kvůli kritice, že doplňování armádních zásob postupuje příliš pomalu.

https://dennikn.sk/minuta/3301998/?ref=mwat

2469189.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3607
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Německá armádo kam kráčíš?

Příspěvek od seabee »

Velitel Luftwaffe generálporučík Ingo Gerhartz strávil týden návštěvou amerických základen USAF a ANG. Spolu s šéfem leteckých Národních gard sledoval provoz USAF a ANG a seznamoval se především s nasazením F-35 s ohledem na připravované cvičení Air Defender exercise, které se bude v Německu konat v červnu 2023 a kterého se má účastnit 220 letounů všech zemí NATO, včetně 60 strojů Luftwaffe, která bude cvičení organizovat. ANG 158th Fighter Wing pošle na základnu Spangdahlem v předstihu šest F-35 pro přípravu leteckých postupů a koordinace provozu.

Mimochodem pan generálporučík Ingo Gerhartz létal F-4, MiG-29, Tornáda, a Eurofighter Typhoony. V Afghánistánu má zaznamenaných přes 50 bojových letů a celkem má nalétaných 2 500 hodin.
GermanyF35AirDefender-900x600.jpg
AirDefenderGermanyF35-1024x766.jpg
Spolu s ředitelem ANG genpor. Michaelem A. Lohnem na Joint Base Andrews Autor: Chris Gordon/Air & Space Forces Magazine
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“