Útok na Zeebrugge
Napsal: 14/5/2017, 21:16
Útok na Zeebrugge
Nemecké ponorky počas 1. svetovej vojny spôsobovali spojencom veľké škody. Spojenci na to odpovedali rôznymi opatreniami a akciami. Jednou z týchto akcií bol aj útok respektíve nájazd na Zeebrugge, ktorý sa v anglickej literatúre označuje ako „Zeebrugge Raid“. Jednalo sa o akciu Kráľovského námorníctva pod vedením admirála Rogera Keyesa a jej cieľom bolo zablokovať vstup do belgického prístavu Zeebrugge (niekde označovaný ako prístav Bruges-Zeebrugge). Prístav v Bruggách totiž využívali nemecké ponorky a torpédové člny ako základňu pre ich výpady. Prístav mohol poňať až 30 ponoriek a ešte viac torpédových člnov. Prístav mal výhodné umiestnenie a umožňoval nemeckým plavidlám so základňou v Zeebrugge zväčšiť akčný rádius oproti plavidlám, ktoré vyplávali priamo z Nemecka. Prístav bol s morom spojený kanálom, ktorý do mora ústil v Zeebrugge. Zablokovaním kanálu chceli Briti prístav vyradiť z prevádzky respektíve sťažiť jeho využívanie. Prístav v Bruggách bol spojený s morom ešte cez prístav v Ostende, avšak cesta týmto kanálom bola zložitejšia. Briti sa pokúsili zablokovať aj tento vstup, ale to už je iná akcia a snáď aj článok.

Prístav Bruggy
Vyradiť belgické prístavy sa Spojenci pokúsili niekoľkými bombardovaniami, ktoré však boli neúspešné a operácia Hush, britský plán na vylodenie na belgickom pobreží v 1917, bola zrušená. Následne bol prijatý plán na zablokovanie prístavu Zeebrugge potopením lodí v ústi kanálu. Prvý pokus, 2.4.1918, bol zrušený z dôvodu nevhodných poveternostných podmienok na položenie dymovej clony. Druhý pokus sa uskutočnil v noci z 22. na 23.4.1918 súčasne s podobným útokom na prístav v Ostende.
Nemecká obrana
Do roku 1917 pozostávala nemecká obrana belgického pobrežia z batérie ťažkého delostrelectva Kaiser Wilhelm II umiestnenej v Knocke a batérie Tirpitz umiestnenej západne od Ostendu. Batéria Kaiser Wilhelm II pozostávala zo štyroch 12 palcových (300 mm) diel s dostrelom 37 km a batéria Tirpitz zo štyroch 11 palcových (280 mm) diel s dostrelom 32 km. Na začiatku roku 1917 Nemci pripravili ďalšie dve batérie a obrana bola posilnená mobilnými delami, zákopmi a guľometnými hniezdami.
Britské prípravy
Briti na operáciu pripravili niekoľko plavidiel. Staré krížniky HMS Iphegenia, Intrepid a Thetis, ktoré mali byť potopené v ústi kanálu boli zaťažené betónom a vybavené výbušninami, ktoré ich mali potopiť. Na útok na mólo bol vybraný starší krížnik HMS Vindictive a dve nákladné lode Daffodil a Iris II upravené na útok. Upravené taktiež boli dve staré ponorky HMS C1 a HMS C3, ktoré mali byť použité na zničenie mostu, ktorý spájal mólo s pevninou. Boli naložené piatimi tonami amatolu, ktorý mal byť odpálený časovou rozbuškou. Akcie sa zúčastnilo ešte niekoľko pomocných lodí.

HMS Vindictive

SS Daffodil

HMS Thetis

HMS Iphigenia

HMS Intrepid
Priebeh útoku

Útok na Zeebrugge - situácia útoku
Operácia začala položením dymovej clony a diverzným útokom lodí HMS Vindictive pod vedením kapitána Alfreda Carpentera, Daffodil a Iris II na Zeebruggské mólo tesne pred polnocou z 22. na 23 apríla 1918. Úlohou HMS Vindictive bolo vylodiť 200 príslušníkov námornej pechoty, ktorí mali za cieľ obsadiť pozície nemeckých diel na móle. Pred vylodením však došlo k zmene smeru vetra, ktorý odniesol dymovú clonu preč a HMS Vindictive sa dostal pod ťažkú paľbu nemeckých diel. Loď bola prinútená pristáť ďalej ako bolo plánované a nemohla poskytnúť námornej pechote delostreleckú podporu. Daffodil pod vedením poručíka Harolda G. Campbella pritlačila HMS Vindictive k mólu, aby uľahčila vylodenie námornej pechoty.

Daffodil pláva okolo HMS Vindictive
Iris II vylodila vojakov západne od HMS Vindictive. Tomu však predchádzali veľké problémy s ukotvením lode na mólo. Poručíkovi Hawkingsovi sa skoro podarilo zaháknuť loď na mólo ale bol zabitý. Túto úlohu po ňom prebral veliteľ útočných jednotiek George Bradford, ktorému sa podarilo dostať na mólo a zaháknuť loď. V tej chvíli bol zasiahnutý nemeckou paľbou a padol do mora. Jeho telo nebolo nikdy nájdené. Za svoju statočnosť si vyslúžil Viktóriin kríž. (George Bradford mal štyroch bratov, ktorí bojovali vo vojne. Jeho brat Roland tiež získal Viktóriin kríž, ale vo vojne padol. Tretí brat, James, získal Military Cross, padol pri Arrase v 1917. Vojnu prežil iba štvrtý brat.). Medzitým sa vylodili na mólo jednotky z HMS Vindictive, ktoré viedol Lt. Cmdr. Arthur Harrison. Harrison viedol svojich mužov aj napriek ťažkému zraneniu, zlomenej čeľusti, ktoré utrpel ešte na lodi, keď ho trafil šrapnel. Neskôr bol zabitý na móle guľometnou paľbou. Za svoju odvahu bol posmrtne odmenený Viktóriiným krížom. Viktóriin kríž získal aj námorník Albert McKenzie, ktorý nasledoval Harrisona pri útoku na mólo a útočil na Nemcov svojim guľometom Lewis. Hoci ťažko zranený, akciu prežil. Ďalší Viktóriin kríž si vyslúžil seržant Norman Finch na vrchnej palube HMS Vindictive, ktorý tam ostal ako posledný schopný boja a so svojim guľometom Lewis ostreľoval Nemcov na móle. Po ďalšom zásahu vrchnej paluby ešte stihol odtiahnuť do bezpečia svojho kamaráta predtým ako odpadol. Vojnu prežil a zomrel ako 75 ročný.

Vyvýšena paluba HMS Vindictive, na ktorej seržant Norman Finch získal Viktóriin kríž
Medzitým sa podarilo ponorke HMS C3 pod vedením poručíka Sandforda priblížiť k mostu, ktorý spájal mólo a pevninu a zakotviť ponorku pod ním. Poručík Sandford aktivoval časovú rozbušku a následne on a jeho muži opustili ponorku na malom motorovom člne. Nanešťastie došlo k poruche motora a námorníci sa museli od ponorky vzdialiť veslovaním. Medzitým si ich všimli Nemci na moste a pevnine a spustili na nich paľbu. Dvaja dôstojníci a štyria muži sa ocitli v bezvýchodiskovej situácii, niekoľkí boli zranení, čln bol poškodený ale veslovali ďalej. Keď boli asi vo vzdialenosti asi 275 m od ponorky došlo k výbuchu a časť mosta bola zničená. Nemecká paľba ustala a o pár minút boli vyzdvihnutý väčšou loďou, ktorá ich odviezla na torpédoborec HMS Phoebe. Len pre zaujímavosť, lodi, ktorá previezla mužov na torpédoborec velil brat poručíka Sandforda. Táto akcia súčasne mala zamedziť prísunu nemeckých posíl na mólo a odviesť nemeckú pozornosť od lodí, ktoré mali zablokovať vstup do kanálu. Poručík Sandford bol za túto akciu vyznamenaný Viktóriiným krížom. Možno sa pýtate, kde bola druhá ponorka HMS C1. Tá sa zdržala počas cesty a na akciu dorazila neskoro. Veliteľ ponorky poručík Newbold sa nakoniec rozhodol ušetriť svoju ponorku keď zistil, že akcia poručíka Sandforda sa podarila. Poručík Sandford žiaľ prežil vojnu iba o 12 dní, zomrel na brušný týfus v nemocnici.

Richard Sandford na palube HMS C3

Most medzi pevninou a mólom
Lode určené na zablokovanie kanálu sa medzitým v tichosti plavili na miesto určenia v tomto poradí: HMS Thetis (veliteľ Ralph S. Sneyd), HMS Interpid (poručík Stuart S. Bonham-Carter) a Iphigenia (poručík Edward W. Billyard-Leake). Okolo 00:20 preplávali okolo móla a zrýchlili na maximálnu rýchlosť. Na HMS Thetys sa vzniesla ťažká paľba z batérie umiestnenej na móle, na ktorú opätovala paľbu. Približne v tej chvíli sa dostala do silného prílivového prúdu, ktorý ju zaniesol medzi dve bóje, medzi ktorými bola natiahnutá sieť. Sieť sa zamotala na lopatky a spôsobila, že motory boli zastavené. HMS Thetys sa dostala do ťažkej paľby z móla ale aj z pevniny. Bolo jasné, že sa nedostane na miesto určenia ale námornici ostávali bojovať, aby pomohli ostatným dvom lodiam. Okolo 00:30 prešli HMS Interpid a Iphigenia okolo HMS Thetis. Strojníkom z HMS Thetys sa ešte nachvíľu podarilo sprevádzkovať motor ale bolo jasné, že do kanálu a už nedostane. Kapitán lode vydal rozkaz ma potopenie lode. Posádka začala opúšťať loď a boli evakuovaný pomocnou loďou M.L. 526, ktorá nasledovala lode. Vďaka koncentrovanej nemeckej paľbe na HMS Thetys sa HMS Interpid a Iphigenia bez väčších problémov dostali na určené miesto vo vstupe do kanálu, kde sa snažili natočiť lode tak, aby čo najviac zablokovali kanál. Po zaujatí najvhodnejšej pozície boli odpálené výbušniny a lode sa potopili. Muži z potopených lodí boli zachránení pomocnými loďami: M.L. 526 a M.L. 282, ktoré zachránili okolo 160 mužov. Na tomto mieste je potrebné zdôrazniť, že počas celej tejto záchrannej akcie boli námorníci ostreľovaní nemeckými guľometmi a niekoľko námorníkov zo záchranných lodí bolo zabitých.
Okolo 00:50, 45 minút po pristaní HMS Vindictive, zaznel dohodnutý signál pre námornú pechotu, aby sa stiahla na loď. Pôvodne ho mala vydať HMS Vindictive ale tá mala poškodené všetky sirény. Signál na stiahnutie jednotiek preto zatrúbila Daffodil. Po chvíli napätého čakania sa začali sťahovať všetky útočné jednotky. Okolo 01:11, po uplynutí asi 20 minút od signálu na stiahnutie, HMS Vindictive za pomoci Daffodilu odrazila a odplávala od móla.
Výsledok útoku
Spojenecká propaganda útok využila a propagovala ho ako britské víťazstvo. Hoci boli dve lode potopené v ústi kanálu, ich umiestnenie bolo nevyhovujúce a dokázali kanál zablokovať iba na pár dní. Nemcom sa podarilo kanál rozšíriť a využívať naďalej. Pravdou však je, že Nemci museli alokovať na obranu pobrežia pomerne veľké sily, ktoré im chýbali priamo na fronte a po takejto akcie si boli vedomí toho, že ich nemôžu presunúť inde, takže s prižmúrenými očami snáď môžeme Britom priznať víťazstvo aspoň zo strategického hľadiska.

Potopené lode HMS Iphegenia, Intrepid a Thetis

Nemecká letecká fotografia zachytavajúca potopené lode v prístave Zeebrugge

Výsledok útoku na Zeebruggy
Účastníkom útoku bolo udelených osem Viktóriiných krížov. Na akcii sa zúčastnilo okolo 1700 mužov, pričom približne 300 bolo zranených a 200 mŕtvych (údaje o zranených a mŕtvych sa rôznia v rozličných zdrojoch). Torpédoborec HMS North Star, ktorý svojou paľbou podporoval útok na mólo bol potopený. Nemecké straty boli 8 mŕtvych a 16 zranených. Zablokovaný kanál bol úplne sprevádzkovaný až v januári 1921. HMS Vindictive bola neskôr použitá na zablokovanie kanálu v Ostende, kde bola potopená.

Kapitán HMS Vindictive A. Carpenter s veteránmi útoku

Pohreb jedneho z účastnikov útoku
Videá o útoku sú dostupné na YT (súčasťou videí je aj grafické spracovanie útoku):
Zeebrugge Raid -Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=Q6YdwiRwI_4
Zeebrugge Raid - Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=BkjbpkwDlKA
History's Raiders 07 of 26: The Zeebrugge: https://www.youtube.com/watch?v=os7olqQ131A
Zdroje:
Carpenter, Alfred. The Blocking of Zeebrugge. London: Herbert Jenkins. http://ia600205.us.archive.org/10/items ... 834153.pdf
Zeebrugge Raid: https://en.wikipedia.org/wiki/Zeebrugge_Raid
Smith, Robert Barr. Zeebrugge: A Gallant Raid on Saint George’s Day: http://warfarehistorynetwork.com/daily/ ... orges-day/
The Zeebrugge Raid: http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/ ... .shtml#one
ZEEBRUGGE and FIRST OSTEND RAID - 22nd/23rd April 1918, SECOND OSTEND RAID - 10th May 1918: http://www.naval-history.net/WW1Battle1 ... Ostend.htm
Battles - The Raid on Zeebrugge, 1918: http://www.firstworldwar.com/battles/zeebrugge.htm
Ault, Richard. WW1: "No man left behind" in Zeebrugge commando raid: http://www.stokesentinel.co.uk/ww1-no-m ... story.html
Imperial War Museums: http://www.iwm.org.uk/
Richard Sandford: https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Sandford
Nemecké ponorky počas 1. svetovej vojny spôsobovali spojencom veľké škody. Spojenci na to odpovedali rôznymi opatreniami a akciami. Jednou z týchto akcií bol aj útok respektíve nájazd na Zeebrugge, ktorý sa v anglickej literatúre označuje ako „Zeebrugge Raid“. Jednalo sa o akciu Kráľovského námorníctva pod vedením admirála Rogera Keyesa a jej cieľom bolo zablokovať vstup do belgického prístavu Zeebrugge (niekde označovaný ako prístav Bruges-Zeebrugge). Prístav v Bruggách totiž využívali nemecké ponorky a torpédové člny ako základňu pre ich výpady. Prístav mohol poňať až 30 ponoriek a ešte viac torpédových člnov. Prístav mal výhodné umiestnenie a umožňoval nemeckým plavidlám so základňou v Zeebrugge zväčšiť akčný rádius oproti plavidlám, ktoré vyplávali priamo z Nemecka. Prístav bol s morom spojený kanálom, ktorý do mora ústil v Zeebrugge. Zablokovaním kanálu chceli Briti prístav vyradiť z prevádzky respektíve sťažiť jeho využívanie. Prístav v Bruggách bol spojený s morom ešte cez prístav v Ostende, avšak cesta týmto kanálom bola zložitejšia. Briti sa pokúsili zablokovať aj tento vstup, ale to už je iná akcia a snáď aj článok.

Prístav Bruggy
Vyradiť belgické prístavy sa Spojenci pokúsili niekoľkými bombardovaniami, ktoré však boli neúspešné a operácia Hush, britský plán na vylodenie na belgickom pobreží v 1917, bola zrušená. Následne bol prijatý plán na zablokovanie prístavu Zeebrugge potopením lodí v ústi kanálu. Prvý pokus, 2.4.1918, bol zrušený z dôvodu nevhodných poveternostných podmienok na položenie dymovej clony. Druhý pokus sa uskutočnil v noci z 22. na 23.4.1918 súčasne s podobným útokom na prístav v Ostende.
Nemecká obrana
Do roku 1917 pozostávala nemecká obrana belgického pobrežia z batérie ťažkého delostrelectva Kaiser Wilhelm II umiestnenej v Knocke a batérie Tirpitz umiestnenej západne od Ostendu. Batéria Kaiser Wilhelm II pozostávala zo štyroch 12 palcových (300 mm) diel s dostrelom 37 km a batéria Tirpitz zo štyroch 11 palcových (280 mm) diel s dostrelom 32 km. Na začiatku roku 1917 Nemci pripravili ďalšie dve batérie a obrana bola posilnená mobilnými delami, zákopmi a guľometnými hniezdami.
Britské prípravy
Briti na operáciu pripravili niekoľko plavidiel. Staré krížniky HMS Iphegenia, Intrepid a Thetis, ktoré mali byť potopené v ústi kanálu boli zaťažené betónom a vybavené výbušninami, ktoré ich mali potopiť. Na útok na mólo bol vybraný starší krížnik HMS Vindictive a dve nákladné lode Daffodil a Iris II upravené na útok. Upravené taktiež boli dve staré ponorky HMS C1 a HMS C3, ktoré mali byť použité na zničenie mostu, ktorý spájal mólo s pevninou. Boli naložené piatimi tonami amatolu, ktorý mal byť odpálený časovou rozbuškou. Akcie sa zúčastnilo ešte niekoľko pomocných lodí.

HMS Vindictive
SS Daffodil
HMS Thetis
HMS Iphigenia
HMS Intrepid
Priebeh útoku

Útok na Zeebrugge - situácia útoku
Operácia začala položením dymovej clony a diverzným útokom lodí HMS Vindictive pod vedením kapitána Alfreda Carpentera, Daffodil a Iris II na Zeebruggské mólo tesne pred polnocou z 22. na 23 apríla 1918. Úlohou HMS Vindictive bolo vylodiť 200 príslušníkov námornej pechoty, ktorí mali za cieľ obsadiť pozície nemeckých diel na móle. Pred vylodením však došlo k zmene smeru vetra, ktorý odniesol dymovú clonu preč a HMS Vindictive sa dostal pod ťažkú paľbu nemeckých diel. Loď bola prinútená pristáť ďalej ako bolo plánované a nemohla poskytnúť námornej pechote delostreleckú podporu. Daffodil pod vedením poručíka Harolda G. Campbella pritlačila HMS Vindictive k mólu, aby uľahčila vylodenie námornej pechoty.

Daffodil pláva okolo HMS Vindictive
Iris II vylodila vojakov západne od HMS Vindictive. Tomu však predchádzali veľké problémy s ukotvením lode na mólo. Poručíkovi Hawkingsovi sa skoro podarilo zaháknuť loď na mólo ale bol zabitý. Túto úlohu po ňom prebral veliteľ útočných jednotiek George Bradford, ktorému sa podarilo dostať na mólo a zaháknuť loď. V tej chvíli bol zasiahnutý nemeckou paľbou a padol do mora. Jeho telo nebolo nikdy nájdené. Za svoju statočnosť si vyslúžil Viktóriin kríž. (George Bradford mal štyroch bratov, ktorí bojovali vo vojne. Jeho brat Roland tiež získal Viktóriin kríž, ale vo vojne padol. Tretí brat, James, získal Military Cross, padol pri Arrase v 1917. Vojnu prežil iba štvrtý brat.). Medzitým sa vylodili na mólo jednotky z HMS Vindictive, ktoré viedol Lt. Cmdr. Arthur Harrison. Harrison viedol svojich mužov aj napriek ťažkému zraneniu, zlomenej čeľusti, ktoré utrpel ešte na lodi, keď ho trafil šrapnel. Neskôr bol zabitý na móle guľometnou paľbou. Za svoju odvahu bol posmrtne odmenený Viktóriiným krížom. Viktóriin kríž získal aj námorník Albert McKenzie, ktorý nasledoval Harrisona pri útoku na mólo a útočil na Nemcov svojim guľometom Lewis. Hoci ťažko zranený, akciu prežil. Ďalší Viktóriin kríž si vyslúžil seržant Norman Finch na vrchnej palube HMS Vindictive, ktorý tam ostal ako posledný schopný boja a so svojim guľometom Lewis ostreľoval Nemcov na móle. Po ďalšom zásahu vrchnej paluby ešte stihol odtiahnuť do bezpečia svojho kamaráta predtým ako odpadol. Vojnu prežil a zomrel ako 75 ročný.

Vyvýšena paluba HMS Vindictive, na ktorej seržant Norman Finch získal Viktóriin kríž
Medzitým sa podarilo ponorke HMS C3 pod vedením poručíka Sandforda priblížiť k mostu, ktorý spájal mólo a pevninu a zakotviť ponorku pod ním. Poručík Sandford aktivoval časovú rozbušku a následne on a jeho muži opustili ponorku na malom motorovom člne. Nanešťastie došlo k poruche motora a námorníci sa museli od ponorky vzdialiť veslovaním. Medzitým si ich všimli Nemci na moste a pevnine a spustili na nich paľbu. Dvaja dôstojníci a štyria muži sa ocitli v bezvýchodiskovej situácii, niekoľkí boli zranení, čln bol poškodený ale veslovali ďalej. Keď boli asi vo vzdialenosti asi 275 m od ponorky došlo k výbuchu a časť mosta bola zničená. Nemecká paľba ustala a o pár minút boli vyzdvihnutý väčšou loďou, ktorá ich odviezla na torpédoborec HMS Phoebe. Len pre zaujímavosť, lodi, ktorá previezla mužov na torpédoborec velil brat poručíka Sandforda. Táto akcia súčasne mala zamedziť prísunu nemeckých posíl na mólo a odviesť nemeckú pozornosť od lodí, ktoré mali zablokovať vstup do kanálu. Poručík Sandford bol za túto akciu vyznamenaný Viktóriiným krížom. Možno sa pýtate, kde bola druhá ponorka HMS C1. Tá sa zdržala počas cesty a na akciu dorazila neskoro. Veliteľ ponorky poručík Newbold sa nakoniec rozhodol ušetriť svoju ponorku keď zistil, že akcia poručíka Sandforda sa podarila. Poručík Sandford žiaľ prežil vojnu iba o 12 dní, zomrel na brušný týfus v nemocnici.

Richard Sandford na palube HMS C3

Most medzi pevninou a mólom
Lode určené na zablokovanie kanálu sa medzitým v tichosti plavili na miesto určenia v tomto poradí: HMS Thetis (veliteľ Ralph S. Sneyd), HMS Interpid (poručík Stuart S. Bonham-Carter) a Iphigenia (poručík Edward W. Billyard-Leake). Okolo 00:20 preplávali okolo móla a zrýchlili na maximálnu rýchlosť. Na HMS Thetys sa vzniesla ťažká paľba z batérie umiestnenej na móle, na ktorú opätovala paľbu. Približne v tej chvíli sa dostala do silného prílivového prúdu, ktorý ju zaniesol medzi dve bóje, medzi ktorými bola natiahnutá sieť. Sieť sa zamotala na lopatky a spôsobila, že motory boli zastavené. HMS Thetys sa dostala do ťažkej paľby z móla ale aj z pevniny. Bolo jasné, že sa nedostane na miesto určenia ale námornici ostávali bojovať, aby pomohli ostatným dvom lodiam. Okolo 00:30 prešli HMS Interpid a Iphigenia okolo HMS Thetis. Strojníkom z HMS Thetys sa ešte nachvíľu podarilo sprevádzkovať motor ale bolo jasné, že do kanálu a už nedostane. Kapitán lode vydal rozkaz ma potopenie lode. Posádka začala opúšťať loď a boli evakuovaný pomocnou loďou M.L. 526, ktorá nasledovala lode. Vďaka koncentrovanej nemeckej paľbe na HMS Thetys sa HMS Interpid a Iphigenia bez väčších problémov dostali na určené miesto vo vstupe do kanálu, kde sa snažili natočiť lode tak, aby čo najviac zablokovali kanál. Po zaujatí najvhodnejšej pozície boli odpálené výbušniny a lode sa potopili. Muži z potopených lodí boli zachránení pomocnými loďami: M.L. 526 a M.L. 282, ktoré zachránili okolo 160 mužov. Na tomto mieste je potrebné zdôrazniť, že počas celej tejto záchrannej akcie boli námorníci ostreľovaní nemeckými guľometmi a niekoľko námorníkov zo záchranných lodí bolo zabitých.
Okolo 00:50, 45 minút po pristaní HMS Vindictive, zaznel dohodnutý signál pre námornú pechotu, aby sa stiahla na loď. Pôvodne ho mala vydať HMS Vindictive ale tá mala poškodené všetky sirény. Signál na stiahnutie jednotiek preto zatrúbila Daffodil. Po chvíli napätého čakania sa začali sťahovať všetky útočné jednotky. Okolo 01:11, po uplynutí asi 20 minút od signálu na stiahnutie, HMS Vindictive za pomoci Daffodilu odrazila a odplávala od móla.
Výsledok útoku
Spojenecká propaganda útok využila a propagovala ho ako britské víťazstvo. Hoci boli dve lode potopené v ústi kanálu, ich umiestnenie bolo nevyhovujúce a dokázali kanál zablokovať iba na pár dní. Nemcom sa podarilo kanál rozšíriť a využívať naďalej. Pravdou však je, že Nemci museli alokovať na obranu pobrežia pomerne veľké sily, ktoré im chýbali priamo na fronte a po takejto akcie si boli vedomí toho, že ich nemôžu presunúť inde, takže s prižmúrenými očami snáď môžeme Britom priznať víťazstvo aspoň zo strategického hľadiska.

Potopené lode HMS Iphegenia, Intrepid a Thetis

Nemecká letecká fotografia zachytavajúca potopené lode v prístave Zeebrugge

Výsledok útoku na Zeebruggy
Účastníkom útoku bolo udelených osem Viktóriiných krížov. Na akcii sa zúčastnilo okolo 1700 mužov, pričom približne 300 bolo zranených a 200 mŕtvych (údaje o zranených a mŕtvych sa rôznia v rozličných zdrojoch). Torpédoborec HMS North Star, ktorý svojou paľbou podporoval útok na mólo bol potopený. Nemecké straty boli 8 mŕtvych a 16 zranených. Zablokovaný kanál bol úplne sprevádzkovaný až v januári 1921. HMS Vindictive bola neskôr použitá na zablokovanie kanálu v Ostende, kde bola potopená.

Kapitán HMS Vindictive A. Carpenter s veteránmi útoku

Pohreb jedneho z účastnikov útoku
Videá o útoku sú dostupné na YT (súčasťou videí je aj grafické spracovanie útoku):
Zeebrugge Raid -Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=Q6YdwiRwI_4
Zeebrugge Raid - Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=BkjbpkwDlKA
History's Raiders 07 of 26: The Zeebrugge: https://www.youtube.com/watch?v=os7olqQ131A
Zdroje:
Carpenter, Alfred. The Blocking of Zeebrugge. London: Herbert Jenkins. http://ia600205.us.archive.org/10/items ... 834153.pdf
Zeebrugge Raid: https://en.wikipedia.org/wiki/Zeebrugge_Raid
Smith, Robert Barr. Zeebrugge: A Gallant Raid on Saint George’s Day: http://warfarehistorynetwork.com/daily/ ... orges-day/
The Zeebrugge Raid: http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/ ... .shtml#one
ZEEBRUGGE and FIRST OSTEND RAID - 22nd/23rd April 1918, SECOND OSTEND RAID - 10th May 1918: http://www.naval-history.net/WW1Battle1 ... Ostend.htm
Battles - The Raid on Zeebrugge, 1918: http://www.firstworldwar.com/battles/zeebrugge.htm
Ault, Richard. WW1: "No man left behind" in Zeebrugge commando raid: http://www.stokesentinel.co.uk/ww1-no-m ... story.html
Imperial War Museums: http://www.iwm.org.uk/
Richard Sandford: https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Sandford