Torpédové čluny vybavené pásy - Barchino saltatore
Napsal: 15/5/2017, 11:49

Barchino saltatore - Grillo
Itálie byla před vypuknutím války spojencem Německa a Rakouska-Uherska. Následně ale vyhlásila neutralitu a brzy se přidala na stranu Dohody. V období 1915 až 1917 se italské námořnictvo (Regia Marina) spokojilo s blokováním rakouské flotily v přístavech. Italskou specialitou byly rychlé torpédové čluny MAS (Motoscafo Armato Silurante), obvykle o výtlak 10 až 20 tun. Desetičlenná osádka měla k dispozici výzbroj, jejímž základem byla dvě torpéda, doplněná kulomety a příležitostně i děly malé ráže. Jejich konstrukce v mnohém vycházela z konstrukce civilních motorových člunů, poháněných benzínovými motory. Byly používány v řadě rolí, především při protiponorkovém hlídkování a k útokům na nepřátelská plavidla. Velice se osvědčily při potápění rakousko-uherských bitevních lodí. Dne 10. prosince roku 1917 pronikly dva čluny MAS do Terstu, kde potopily starší obrněnou loď SMS Wien třídy Monarch. Tento úspěch si ale vyžádal i reakci nepřítele, v podobě opevnění vstupů do významných přístavů. Největší námořní základna v Pule, rychle získala protiponorkové a protitorpédové sítě, podvodní překážky a posílené baterie pobřežních děl. Těmito překážkami již běžný člun nedokázal proniknout, italský konstruktér Attilio Bisio a jeho tým, přišli se zcela novou konstrukcí.
Výsledkem byl osmi tunový námořní tank "Barchino saltatore", vybavený pásy s háčky, kterými by se dokázal doslova "přeplazit" nad překážkami. Následně by mohl vplout do vnitřního přístavu, pomocí dvou torpéd zničit nepřátelské bitevní lodě a následně opět zmizet. Celkem byly postaveny čtyři tato plavidla, pojmenovaná Cavalletta, Locusta, Pulce a Grillo. Na začátku května 1918 dva italské torpédoborce, dva torpédové čluny a Grillo, podnikly celkem čtyři nájezdy na Rakouskou stranu Jadranu. U prvních nájezdů, dne 13. dubna 1918, byly dva čluny zničeny palbou pobřežní baterie, ještě před přiblížením se k vnitřnímu přístavu. Konkrétně šlo o čluny Cavalletta a Pulce. Poslední nájezd se konal o měsíc později, v noci ze 13. na 14. května. Pod rouškou tmy se člun Grillo vydal překonat nastražené sítě a další překážky. Osádku tvořil poručík Mario Pellegrini, Giuseppe Corrias a Angelino Berardinelli. Osádka zdárně překonala čtyři pásy tvořené dřevěnými hranoly a drátěnými překážkami (vzdálené od sebe šest stop). Při překonávání poslední překážky, se ale člun zachytil a následně se stal snadnou kořistí pro nepřátelské světlomety a pobřežní obranu. Osádka naskákala do vody a odplavala směrem k pobřeží, kde byla zajata. Člun byl sice potopen, ale zaujal i rakousko-uherské vojáky a tak byly nové překážky uzpůsobeny tak, aby je nebylo možné překonat, pokud by se Italové pokusili útok opakovat. Italská strana ale dala přednost nasazení řízených torpéd Mignatta, díky kterým se podařilo v posledních dnech války potopit bitevní loď Viribus Unitis (20 000 tun) a nedaleko kotvící parník Wien (7 400 tun). Co se týče zbylých člunů, válku přežil snad jen člun Locusta, který byl vyřazen až v roce 1921. Na konci první světové války, nebylo zapomenuto ani na čluny MAS, které čekal mnohem zářnější osud. Jejich konstrukce byla průběžně modernizována a upravována. Při vstupu Itálie do války v roce 1940, mělo italské námořnictvo k dispozici 48 člunů třídy MAS-500, přičemž starší jednotky byly v druhé linii a sloužily především v Italské východní Africe. To již je ale jiný příběh.
Technický popis člunu Grillo:
Výtlak 8 tun
Délka 16,0 m
Šířka 3,10 m
Ponor 0,75 m
Pohon 2 elektromotory o výkonu 10 koní
Rychlost 4 uzly
Dosah až 30 mil
Posádka 4
Výzbroj 2x torpéda ráže 450 mm
Zdroje:
http://www.metropostcard.com/war7a-n.html
https://laststandonzombieisland.com/2013/10/page/2/
https://cs.wikipedia.org/wiki/MAS_(%C4%8Dlun)
http://www.warship.org/naval.htm
http://www.anaim.it/decima/







kapitán člunu Grillo, poručík Mario Pellegrini