Stíhací letoun 6. generace NGAD

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 247
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od redy »

Julesak píše:Samozrejme. Je nerealistické, že by to bol kompletne nový typ.
Upravený F-35, pre nejaké nové technológie.
Jeden kanadský bloger to tipoval už v listopadu. Asi se docela trefil. :)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17784
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od skelet »

tak příď jsme asi identifikovali, uvidíme jak překopali zadek F-35, která je její achillovkou (u verzí B/C).
Ale je třeba si připomenout, že letouny "X" jsou často výškrabky poházených dílů z různých fabrik.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Julesak »

U demonštrátora to zase tak nevadí.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3643
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od seabee »

Ale stejně si myslím, že tady mícháme hrušky a jabka - NGAD má být náhrada F-22, ne? Takže vysokovýkoný záchytný stíhač. A druhá věc je náhrada F-16, zjednodušeně "frontový" letoun. Nebo?

A do toho se míchá ta koncepce, zmíněná jinde na webu, omezení počtu pilotovaných stíhaček ve prospěch dronů s AI - Skyborg/Loyal wingman.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od HONZIK11 »

No, ja si stale pod pojmem program NGAD predstavuji system postaveny na letounu s posadkou
a bezpilotnich letounech operujicich v tymech. Nemyslim si , ze by bylo vyvinuto neco specialniho , jen slouceny dohromady navzajem komunikujici jiz existujici systemy. Nu nechame se prekvapit.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3643
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od seabee »

HONZIK11 píše:No, ja si stale pod pojmem program NGAD predstavuji system postaveny na letounu s posadkou
a bezpilotnich letounech operujicich v tymech. Nemyslim si , ze by bylo vyvinuto neco specialniho , jen slouceny dohromady navzajem komunikujici jiz existujici systemy. Nu nechame se prekvapit.
No tak to NGAD určitě bude, tedy jestli bude.

Ale k diskuzi o náhradě F-16 (sorry za OT) Podle tohodle:
https://www.defensenews.com/air/2021/02 ... -the-f-16/
se vede diskuze o nástupci F-16, jako letounu 4,5té, nebo 5- generace, něco mezi f-16 a F35 nebo F-22, říká náčelník štábu USAF gen. Brown. Není zatím příliš přesvědčený, že by to mohla být F-16. Přece jenom je základ ze 70tých a on chce něco s otevřenou digitální architekturou pro spolupráci s vyvíjenými, nebo už na F-35 instalovanými systémy. Říkají tomu "clean-sheet" design, něco jako "začít s čistým stolem".
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Wasp »

F-15EX je také se sedumdesátých let a nově má digitální otevřenou architekturu.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od HONZIK11 »

Jakykoliv vyvoj noveho letounu vyzaduje cas. Neverim v tak rychle reseni bez napr. dlouhodobych unavovych testu draku letounu.. Ale byly tady dva projekty X-47B a MQ 25.
Sloucenim techto by mohlo neco vzniknout,neco co si uz vzalo dostatecne mnozstvi konstrukcniho casu a mohly by tu ideu tymove spoluprace splnovat.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3643
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od seabee »

USAF dál tají veškeré údaje o NGAD. Po informaci, že v září 2020 provedly letový test technologického demonstrátoru v reálné velikosti, nejsou ochotny uvolnit jakékoliv další informace. Jediné, co byly ochotny uvést je, že půjde o "rodinu systémů" sestávající z pilotovaného letadla, dronů a podpůrných systémů, spíš než o tradiční stíhač jako F-35 nebo F-16. Velitel bojovéhu uskupení USAF gen. Mark Kelly ale vyjádřil pochybnosti, že USA dokončí vývboj a rozmístění letounů dřív, než například Čína (že by už "boj o zrno" na rozpočtový rok 2022?).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Wasp »

Však to říkám pořad, že odzvonilo pilotovatelným strojům. Budoucnost a to blízká je v dronech. Třeba jedna F-15EX s operátorem který ovládá tucet dronů. To F-35 a F-22 neumí. Je to taková moje teorie a zatím se potvrzuje. Na lidskou osádku se bude kašlat více a více, protože vlastně jenom prodražuje a omezuje leteckou techniku.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od HONZIK11 »

Procesor nechlastá, nevadí mu 9g , nerozvadí se ,nema výcitky svedomi, nejí nespí , neboli ho zuby.
Samé klady. :D
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3643
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od seabee »

HONZIK11 píše:Procesor nechlastá, nevadí mu 9g , nerozvadí se ,nema výcitky svedomi, nejí nespí , neboli ho zuby.
Samé klady. :D
Jenom občas sklopí příď letadla k zemi a bum. Viz B-737 MAX.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13184
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Rase »

Včera obdržela americká společnost Raytheon Technologies od Centra pro řízení životního cyklu letectva další zakázku v hodnotě 74 mil dolarů na výrobu raket AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). Nejzajímavější informací však je, že tyto zbraně mohou být do konce fiskálního roku 2029 dodány letadlům nové generace amerických vzdušných sil (USAF) a Navy (US Navy). Střelami AIM-120 budou tehdy moci být vyzbrojeny F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35 a letouny nové generace. Dá se tedy skutečně předpokládat, že vývoj NGAD je dál než se občas předpokládá, tak uvidíme.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17784
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od skelet »

pomalu, ale jistě se začínají objevovat omalovánky týkající se NGAD.
Obrázek
https://ukdefencejournal.org.uk/us-reve ... uOLUvHxHf4
ObrázekObrázekObrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3643
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od seabee »

Podle posledního vyjádření Gen. C.Q.Browna, šéfa štábu letectva nemusí nutně program NGAD vyústit pouze v jeden letoun, ale mohou být dva, možná dvě modifikace jednoho. Jeden z nich by měl mít " nějaké protizemní schopnosti, jednak pro schopnost přežít a jednak pro plnění úkolů zadaných veliteli Spojených sil". Jiné hlasy - Gen. Mark D. Kelly, velitel Air Combat Command zase uvádí, že by měly existovat dvě modifikace - jedna s dlouhým doletem a zvýšenou nosností pro nasazení v pacifickém regionu a druhá s kratším doletem pro evropské válčiště.
Obrázek
Představa NGAD od Northrop Grumman. Zdroj: Northrop Grumman
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3643
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od seabee »

Společnosti Pratt&whitney a General Electric vyvíjejí nové motory pro letoun NGAD, modely XA101 a XA100. Motory jsou vyvíjené v rámci programu Adaptive Engine Transition Program - program adptivního průtoku motorem. Princip spočívá v přidání dalšího, řiditelného obtokového kanálu, který reaguje na letový režim a zvyšuje, nebo snižuje obtokový poměr motoru. Vysoký poměr zvyšuje efektivitu při přeletových rychlostech a nízký zachovává výkonové a reakční vlastnosti motoru při startu a bojových obratech. Adaptivní kanál má také umožňovat odběr chladicího vzducho pro stále komplikovanější elektronické vybavení letounů. Rozpočtové orgány tlačí na to, aby tyto motory byly použitelné i pro zástavbu do nových, ale i dříve vyrobených F-35. Oba výrobci se shodují, že AETP motory nebudou použitelné na mariňáckou verzi F-35B.

Princip zde:
https://www.geaviation.com/military/eng ... cle-engine

Zkoušky principu a technologie zahájila GE v prosinci 2020 a na jejich základě byl postavený první prototyp, který se v současné době testuje. Zahájená byla i výroba druhého prototypu. O P&W je známo pouze to, že proběhly zkoušky tříproudového dmychadla na jádře motoru F135.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Skeptik »

Jen na doplnění, dvouproudové motory s proměnným obtokem se vyvíjejí od počátku 80-tých let 20. století, a zatím ne příliš úspěšně.

První, využitý za letu, byl General Electric YF120 pro letouny YF-22 a YF-23. Neúspěšný.

Druhý byl Ljulka AL-41F (pozor neplést s AL-41F1 či AL-41F1-S ... to jsou jiné motory, byť určité části mají mít společné) vyvíjený od roku 1982 pro připravovaný letoun MFI, později MiG 1.44. Neúspěšný.

Třetím byl General Electric/Rolls-Royce F136, upgradovaná verze YF120 pro X-32 a X-35. Neúspěšný.

Čtvrtým je v současnosti vyvíjený motor Izdělije 30 pro Su-57. Upgrade AL-41F. Zatím to vypadá, že by mohl uspět.

Pokud se P&W či GE podaří jejich motory XA101 a XA100 dotáhnout do letových verzí (jsem přesvědčen, že ano) tak to bude pátý resp. šestý pokus o motor s proměnným obtokem.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Wasp »

On ten YF-120 by neměl být neúspěšný, měl být drahý a více riskantní než YF-119.
heder2
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 107
Registrován: 14/10/2019, 11:03

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od heder2 »

Wasp píše:On ten YF-120 by neměl být neúspěšný, měl být drahý a více riskantní než YF-119.
Niečo podobné som čítal aj o AL-41F. Vraj vývoj hotový. Ten motor mal byť väčší než AL-31F a teda s koncom 1.44 ani lietadlo preň nemali.

Je zaujímavé, že premenlivý obtokový pomer ani GE ani Saturn nepoužili v pokročilých variantách motorov F110 a AL-31. Asi to vyžaduje celkom novú konštrukciu motora.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:On ten YF-120 by neměl být neúspěšný, měl být drahý a více riskantní než YF-119.
Neúspěšný ve smyslu, že jeho vývoj nebyl dokončen a nešel do série ... ostatně to platí i o F136 a AL-41F
Ani v jednom případě se nenašlo dost peněz na dokončení vývoje (pro AL-41F nakonec nebylo ani letadlo).

Jak správně píše heder2, proudový motor s proměnným obtokem je zcela jiná kategorie motorů. Mnohem složitější než klasický dvouproudový motor. Uvidíme jak uspějí stávající pokusy ... Izdělije 30, XA-100 a XA-101
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Letadla“