Stránka 4 z 7

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 18/9/2020, 11:35
od Skeptik
Wasp píše:Srpen 1967, vydány nové RFP na jednomístný stíhač. Firmy General Dynamic a Mcdonnell Douglas dostaly zpracovat půl roční studii.
První F-15A dodán 9. ledna 1976.
OK, tak tedy 1967 - 1976 = o dva roky méně, stejně pořád 9 let :wink:

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 18/9/2020, 11:41
od Skeptik
kenavf píše:Takže stačí namiesto pilota, kresla a podpory života tam namontovať 300kg počítačov s doplnenými kamerami o celkovom rozsahu 360° s malým a veľkým rozlíšením, s malým a veľkým ohniskom, prípadne niektoré na otočnej konzole.
Vyhodnocovať obraz už vieme aj teraz, viď automobily Tesla, takže tam by nemal byť problém.
Takže je to všechno "brnkačka" a "s prstem v nose".
Nechápu, proč se s tím ty nadnárodní korporace tak serou ... asi nějaký tajemný záměr :mrgreen:
Sorry kenavf, ale jindy míváš mnohem serioznější názory. Tohle je jak od 17-ti leté blondýnky :razz:

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 18/9/2020, 12:10
od kenavf
Skeptik píše:..
Takže je to všechno "brnkačka" a "s prstem v nose".
Nechápu, proč se s tím ty nadnárodní korporace tak serou ... asi nějaký tajemný záměr :mrgreen:
Sorry kenavf, ale jindy míváš mnohem serioznější názory. Tohle je jak od 17-ti leté blondýnky :razz:
Napríklad X-47:
The drone subsequently completed a second successful arrested landing on George H.W. Bush, but a third attempt was diverted to the Wallops Flight Facility in Virginia after a technical problem was detected, aborting the planned carrier landing.[38] One of the drone's three navigational sub-systems failed, which was identified by the other two sub-systems. The anomaly was indicated to the mission operator, who followed test plan procedures to abort the landing. The Navy stated that the aircraft's detection of a problem demonstrated its reliability and ability to operate autonomously.
"Dron previedol druhé uspešné pristátie na lodi H.W.Bush, tretie pokus bol presmemerovaný na pevninu pretože bol zistený problém. Jeden z troch navigačných subsystémov mal chybu ktorá bola zistená druhými dvomi subsystémami a anomália bola ohlásená operátorovi ktorý dodržujúc testovací plán prerušil pristávanie. NAVY konštatovala že to nasvedčuje schopnosti systému fungovať autonomne."

Takže X-47 tie pristátia robil autonomne na základe zadania tej úlohy a nerobil to ako dialkovo ovládaný letúň. Autonomne dokázal aj tankovať za letu.
Takže časti toho čo popisujem sa už teraz dejú a technologia je schopná to zvládať(test bol v r.2013). https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_ ... ht_testing

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 18/9/2020, 12:32
od Wasp
Skeptik,
ta studie firem GD a MCAIR byla studie, jejiž dopad na F-15 nějaký byl, ale nebylo tam tak zcela určeno jak letadlo bude vypadat.
To se stalo až v prosinci v roce 1969, kdy MCAIR byl vybrán a kdy se začalo na F-15 pracovat. Tedy XII. 1969- I.1976, tedy 6 let do prvního operačního letadla.

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 18/9/2020, 14:06
od Skeptik
kenavf píše: "Dron previedol druhé uspešné pristátie na lodi H.W.Bush, tretie pokus bol presmemerovaný na pevninu pretože bol zistený problém. Jeden z troch navigačných subsystémov mal chybu ktorá bola zistená druhými dvomi subsystémami a anomália bola ohlásená operátorovi ktorý dodržujúc testovací plán prerušil pristávanie. NAVY konštatovala že to nasvedčuje schopnosti systému fungovať autonomne."

Takže X-47 tie pristátia robil autonomne na základe zadania tej úlohy a nerobil to ako dialkovo ovládaný letúň. Autonomne dokázal aj tankovať za letu.
A bylo to "autonomně" na základě vlastních systémů na palubě dronu, a nebo s pomocí systémů letadlové lodě?
Protože lidský pilot by s tím přistál je tak, podle zraku. A nemusel by divertovat na letiště s funkčními systémy (tedy pokud by nebyly podmínky LVO).

Navíc vzlétnout, přistát či tankovat za letu (s pomocí externího navádění) je poměrně jednoduchá úloha, kterou již několik let (tedy s výjimkou toho tankování za letu) zvládají všechny moderní airlinery.

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 19/9/2020, 08:11
od Alfik
Skeptik píše:
kenavf píše: "Dron previedol druhé uspešné pristátie na lodi H.W.Bush, tretie pokus bol presmemerovaný na pevninu pretože bol zistený problém. Jeden z troch navigačných subsystémov mal chybu ktorá bola zistená druhými dvomi subsystémami a anomália bola ohlásená operátorovi ktorý dodržujúc testovací plán prerušil pristávanie. NAVY konštatovala že to nasvedčuje schopnosti systému fungovať autonomne."

Takže X-47 tie pristátia robil autonomne na základe zadania tej úlohy a nerobil to ako dialkovo ovládaný letúň. Autonomne dokázal aj tankovať za letu.
A bylo to "autonomně" na základě vlastních systémů na palubě dronu, a nebo s pomocí systémů letadlové lodě?
Protože lidský pilot by s tím přistál je tak, podle zraku. A nemusel by divertovat na letiště s funkčními systémy (tedy pokud by nebyly podmínky LVO).

Navíc vzlétnout, přistát či tankovat za letu (s pomocí externího navádění) je poměrně jednoduchá úloha, kterou již několik let (tedy s výjimkou toho tankování za letu) zvládají všechny moderní airlinery.
Jestli se nepletu, tak to bylo autonomně na základě zásahu operátora :)
Pokud vím, tak úplně autonomní lety zatím ani v armádních složkách nejsou možné, kvůli zákonům. Vždy je zapotřebí "zodpovědný vedoucí", i kdyby byl jen do počtu (tzn. i kdyby se "něco" stalo, byl by vyviněn). I v nedávném experimentu se "sestřelováním" byly drony suprvizorovány operátory s rozsáhlými možnostmi od odklánění až po dálkovou destrukci.

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 19/9/2020, 10:15
od kenavf
Alfik píše:..
Jestli se nepletu, tak to bylo autonomně na základě zásahu operátora :)
Pokud vím, tak úplně autonomní lety zatím ani v armádních složkách nejsou možné, kvůli zákonům. Vždy je zapotřebí "zodpovědný vedoucí", i kdyby byl jen do počtu (tzn. i kdyby se "něco" stalo, byl by vyviněn). I v nedávném experimentu se "sestřelováním" byly drony suprvizorovány operátory s rozsáhlými možnostmi od odklánění až po dálkovou destrukci.
Ide o tie dve pristátia pred tým, tie boli autonómne. To tretie malo problém že dva systémy upozornili na problém tretieho systému. Mohli mať nastavené že v takom prípade "rozhoduje väčšina"(čo je štandard u redundandných systémov) a pristátie by zrealizovali. Ale pravidla testu prikazovali že (v záujme neohrozenia hodnot) má v takom prípade do toho vstúpiť operátor a urobiť odklon na pevninu.
Ale nás v tomto prípade zaujímajú tie dve predchádzajúce pristátia a tie prebehli autonómne.(predpokladám že v niekoľko kilometrovej vzdialenosti dostal letúň povel k návratu a pristátiu a ten povel vykonal vrátane priblíženia, bez toho aby do toho už operátor zasahoval)

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 19/9/2020, 13:14
od Alfik
No samozřejmě. Je tam jako dozor, "kdyby něco".
Když dokázaly raketoplány přistávat automaticky až z orbity, tak to snad dokáže i dron z několika km :)

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 19/9/2020, 18:14
od Pavel 15
Taková spekulace ohledně podoby toho demonstrátoru https://twitter.com/TheAviationist/stat ... 9379732482

Obrázek

Na vývoj nové stíhačky je prozatím určeno 9 miliard dolarů, vývoj evropského letounu FCAS má stát až 80 miliard euro -včetně vývoje raket a dronů ..

Obrázek
Financování letounu FCAS
Obrázek

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 20/9/2020, 15:34
od Rase
Letový demonstrátor Model 401 od Scaled Composites

Nedávno byl na AN nakousnut experimentální letoun Model 401, který ve spolupráci s Pentagonem postavila a testuje Scaled Composites, dceřiná společnost Northrop Grumman. Model 401 ověřuje některé zajímavé technologie, jako je kompozitní konstrukce nebo vzduchové sací otvory motoru umístěné za pilotní kabinou. Rovněž byl kladen důraz na levné výrobní techniky. Poprvé se vznesl do vzduchu 11. října 2017 a celkem měly vzniknout dva demonstrátory. Trup má rozpětí křídel 11,6 m a identickou délku trupu. Prázdná hmotnost 1 814 kg a zatížení až 3 629 kg. Pohon zajišťuje proudový motor Pratt & Whitney Canada JT15D-5D o tahu 13,54 kN. Maximální rychlost Mach 0,6, výdrž 3 hodiny a dostup 9 100 m. Stroj je stále zahalen tajemstvím, pokud jde o letové schopnosti. Hlavním zajímavým prvkem je bezpochyby umístění sacích otvorů v horní části trupu za kabinou pilota. Tento koncept výrazně snižuje možnost radarových vln odrazit se od lopatek motoru. Konstrukce zadní části trupu (V-tail) je jako u letounu YF-23 od společnosti Northrop Grumman. Zmiňováno je rovněž, že prototyp má podobnou konfiguraci jako dron General Atomics Avenger.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 20/9/2020, 15:59
od kenavf
Rase píše:Tak F-22 je konstrukce z osmdesátých let, to se zkrátka musí někde projevit - pokud jde o konstrukční možnosti, tehdejší výpočetní techniku, simulace a podobně.
Dneska to vozidlo, letoun a podobně, se může pohybovat ve virtuálním prostoru a simulovat všechny možné vlivy vnějšího okolí, různé opotřebení atd. nemluvě o samotném bojovém nasazení.
Tu sa zmieňujú vlastne o niečom podobnom, tiež urobiť maximum v počítači. Aby sa nemuselo robiť viacero vývojových variant a slepých uličiek, a urobí sa vlastne len záverečný lámací/testovací/schvalovací kus/kusy.
Renault a jeho úspory času na vývoji podvozku
https://www.cad.cz/strojirenstvi/38-str ... vozku.html

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 3/10/2020, 23:29
od seabee
Podle webu Military.com USAF již postavila technologický demonstrátor stíhače nové generace a létá s ním. Z vystoupení Dr. Willa Ropera, pracovníka oddělení USAF pro nákup, technologie a logistiku vypývá, že se jedná o součást programu NGAD (Next Generation Air Dominance) - Nová generace vzdušné převahy, který "překonává tradiční kategorizaci generací stíhacích letounů".
Ve vystoupení na virtuální konferenci Space, Air and Cyber uvedl, že koncept NGAD již natolik pokročil, že demonstrátor už skutečně létá. Koncept kybernetické konstrukce, uplatněný v programu NGAD umožňuje pružná kontinuální konstrukční řešení bez dosud obvyklých mezistupňů a integrace uzlů. To umožňuje "přeskočit" obvyklé výrobní postupy. Odmítl ale sdělit, do jaké míry se na programu podílí letečtí výrobci.

US NAVY zatím pracuje na vlastním programu NGAD, jehož výsledkem má být zavedení nové generace letounů do roku 2030.

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 15/10/2020, 23:06
od Rase

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 09:02
od Pavel 15
Obrázek

No konečně NGAD.....zdroj Air Power

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 11:55
od HONZIK11
Podvozek to má tak nízko jak Delfín. :D https://www.army.cz/images/acr/foto/gal ... 3005/2.jpg

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 12:05
od skelet
Pavel 15: překopaná F-35?

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 12:38
od Pavel 15
Skelet
smekám , je to podvozek z F-35 -možná narážka na to , že by letoun z programu NGAD mohl nahradit F-35 ..

HONZIK 11

to bude zcela jistě maketa pro nějaké zkoušky, jak se třeba shazují z letadel.

Jinak je reklama pro program NGAD -při Super Bowl

https://twitter.com/MIL_STD/status/1358605541417828352

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 13:08
od kenavf
Že by mal tak nízke SOP(ocas) že by neboli za kabinou ani vidieť?

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 13:09
od skelet
pavel15: podvozek jak podvozek, ale ten obrys je F-35.

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD

Napsal: 8/2/2021, 15:20
od Julesak
Samozrejme. Je nerealistické, že by to bol kompletne nový typ.
Upravený F-35, pre nejaké nové technológie.