Projekt 1144 Orlan – bitevný krížnik studenej vojny
Napsal: 4/6/2017, 23:44

Atómové raketové krížniky projektu Orlan (v kóde NATO Kirov, podľa pôvodného mena prvej jednotky) predstavujú veľkostný i technologický vrchol konštrukcie hladinových bojových plavidiel (s výnimkou nosičov leteckej techniky) v bývalom Sovietskom zväze. Dodnes sú ikonou VMF a zrkadlom jeho stavu – v dobrom i v tom zlom.
Trochu histórie
Vývoj toho čo dnes spoznáme pod týmto menom začal v polovici 60-tych rokov v konštrukčnej kancelárii CKB-53, v dnešnej dobe fungujúcej ako „Северное Проектно-Конструкторское Бюро".
Pôvodne šlo o plavidlo strednej veľkosti, s výtlakom cca 9 000 ton. V podstate malo ísť o náhradu raketových krížnikov Projektu 58 Groznyj (v kóde NATO Kynda) a krátko po nich stavaných plavidlách Projektu 1134 Berkut (v kóde NATO Kresta-I), ktoré posilnili stavy VMF behom 60-tych rokov (4ks z každého typu).
Raketový krížnik Admiral Golovko Projektu 58

Raketový krížnik Projektu 1134 Vladivostok

Tieto predstavovali typy určené na boj predovšetkým s hladinovými silami protivníka, čomu zodpovedala aj ich výzbroj v podobe protilodných striel P-35 (dosah cca 500 km podľa verzie). Na účely PVO niesli systém M-1 Volna s dosahom 20-30 km (podľa modifikácie).
Po nich stavané veľké protiponorkové lode Projektov 1134A/B Berkut-A/B(v kóde NATO krížniky tried Kresta-II/Kara) zase niesli protiponorkový systém URPK-3 Metel s dosahom cca 40-50 km, a novší systém PVO M-11 Štorm s dosahom 30km (50 km u modernejších variantov). VMF ZSSR dostal behom 70-tych rokov celkom 17 plavidiel oboch tried (10+7).
Veľká protiponorková loď Projektu 1134B Petropavlovsk.

Nový projekt mal byť na rozdiel od vyššie vymenovaných tried projektom viacúčelovým, schopným pôsobiť proti hladinovým, podhladinovým i vzdušným cieľom. K tomuto účelu mal niesť systémy P-120 Malachit (dolet 120 km), S-300F Fort (dolet 75 km) a už zmienený systém Metel, plus delostrelecký komplet strednej ráže, najprv 57, potom 76 a nakoniec 100 mm. Toto všetko mali doplniť dva protiponorkové vrtuľníky.
Primárnym protivníkom však boli stále nepriateľské strategické raketové ponorky, plavidlo bolo preto pôvodne označované ako atómové veľké protiponorkové lode, neskôr ako atómové protiponorkové krížniky. Hlavným konštruktérom projektu bol B.I.Kupenskij, od roku 1982 zasa V.A. Perevalov.
V tej istej dobe tiež prebiehali konštrukčné práce aj na ďalšej triede raketových krížnikov s jadrovým pohonom, označovanej ako Projekt 1156 Fugas. Informácii o nich je len veľmi málo, ich výzbroj malo tvoriť 30-45 protilodných rakiet najnovšieho systému P-700 Granit a obranu proti vzdušným hrozbám mal zabezpečovať systém S-300 Fort.
Model raketové krížnika Projektu 1165 Fugas

Stavbu dvoch veľkých tried nových plavidiel, s viac či menej sa prekrývajúcimi úlohami a schopnosťami, si však ani ZSSR nemohol dovoliť (navyše, len ťažko si predstaviť že by sa požadované schopnosti pôvodného Projektu 1144 zmestili do výtlaku 9 000 ton, a Projekt 1165 by bol určite ešte väčší).
Preto v auguste 1971 prišlo logické rozhodnutie o pozastavení vývojových prác na oboch typoch, resp. o ich zlúčení do jedného, pod staronovým označením Projekt 1144. Raketový systém Malachit bol vypustený v prospech Granitu, a požiadavky na elektronické a iné vybavenie spôsobili rýchly nárast plánovaného výtlaku. Klasifikácia sa zmenila na ťažký atómový raketový krížnik – „Тяжелый атомный ракетный крейсер“, skrátene TARKR.
Stavba prvej jednotky Kirov, pomenovanej ako všetky jej sestry po komunistickom politikovi, začala na jar 1974 v lodenici Baltský závod S. Ordžonikidzeho a do služby u VMF ZSSR bola zaradená na konci roku 1980.
Behom jej výstavby opäť ožila myšlienka na oddelenie eskortnej (PVO + protiponorková obrana) a údernej (Granit) funkcie, v podobne Projektov 1199(resp. 11990) a 1293 (resp. 12930).
Projekt 12930 bol raketovým krížnikom s jadrovým pohonom, s hlavnou úlohou bojovať proti nepriateľským hladinovým zväzom. Výzbroj mala byť zrejme kombináciou systémov Granit a S-300F. V realite ho zakrátko vytlačil konvenčný Projekt 1164 Atlant (v kóde NATO Slava).
Jedna z predstáv o krížnikoch Projektu 1293

Projekt 11990 Ančar (niekedy označovaný ako atómový torpédoborec) bol zamýšľaný ako sprievod plánovaných sovietskych lietadlových lodí Projektu 1143.5 a ďalších. So zrušením programu ich výstavby bol v roku 1990 zrušený aj on, ale údajne poslúžil ako základ pre neskoršie projekty eskortných plavidiel po rozpade ZSSR, oi. aj vôbec prvej postsovietskej ruskej konštrukcie hladinového bojového plavidla – Projektu 12441 Grom.
Jeden z modelov torpédoborcov Projektu 11990

Ešte pred začiatkom stavby Kirova prišlo k prepracovaniu konštrukcie, a ďalšie jednotky boli stavané podľa zdokonaleného Projektu 1144.2 Od staršej verzie sa líšil predovšetkým modernejšími zbraňovými a elektronickými systémami. Tie boli na jednotlivé lode inštalované podľa toho, ako bol dokončovaný ich vývoj, resp. ako prebiehala ich sériová výroba a dá sa povedať, že ani jedna z lodí Projektu 1144.2 nikdy neniesla plnú plánovanú výzbroj.
Vďaka týmto pomerne zreteľným odlišnostiam vo výzbroji a vybavení (ani dve lode nie sú identické) je jednotlivé jednotky možné pomerne jednoducho od seba odlíšiť a identifikovať.
Poslednú jednotku projektu, už pod menom Peter Veľký, prevzalo na jar 1998, po úpornej snahe o dokončenie, už námorníctvo Ruskej Federácie.
Základné parametre a vybavenie
Lode Projektu 1144 pútajú pozornosť svojimi rozmermi. Niet divu, okrem nosičov leteckej techniky sa jedná o najväčšie hladinové bojové plavidlá na svete, postavené po druhej svetovej vojne. Štandardný výtlak dosahuje cca 24 000 ton, plný je ešte o asi 2 000 ton väčší, rozdiely medzi prvou jednotkou (Projekt 1144) a ostatnými (Projekt 1144.2) sú zanedbateľné (o cca 500 t menší u Proj. 1144 v oboch prípadoch).
Trup je rozdelený do 18 vodotesných sekcií, jeho dĺžka je 250 metrov a ponor 10,3 metra. Od najnižšieho bodu kýlu po najvyšší bod sťažňov dosahuje plavidlo výšku 59 metrov .Na zlepšenie stability v zlom počasí slúži sústava bočných kýlov na každom boku (zhruba na úrovni nadstavieb) a veľkých riaditeľných plutvových stabilizátorov UK-134-6 (jeden na každom boku) medzi nimi kýlmi.
Sústava bočných kýlov na Kirovovi - vidno kýly a bočný stabilizátor

Podobný pohľad na Admirala Lazareva (ex Frunze)

... a na Petra Veľkého

Na modernú bojovú loď neobvyklou črtou je pancierovanie kritických častí plavidla. Úsek so silami riadených striel systému Granat má pancierovú ochranu na bokoch 100 mm nad čiarou ponoru a 70 mm pod ňou, zhora takisto 70 mm. Umiestnenie protiponorkového raketového systému URPK-3 Metel (nachádza sa len na prvej jednotke) je chránené rovnako. Bojové riadiace stredisko, strojovne a kotolne majú bočný pancier o hrúbke 100 mm, stropy 75 mm a a priečne prepážky tiež 75 mm. Hangár pre vrtuľníky, sklad leteckého benzínu, sklad munície pre vrtuľníky a mechanizmy kormidla majú bočný pancier hrubý 70 mm a na strope 50 mm. Celková hmotnosť pancierovania je cca 1 100 ton. Na kritických miestach trupu bola navyše použitá zosilnená obšívka.
Posádku tvorí celkom 760 osôb (u Kirova o jednu menej), z toho 120 dôstojníkov. Dôstojníci a mičmani (práporčíci) sú ubytovaný v jedno- a dvojlôžkových kajutách, poddôstojníci a mužstvo v priestoroch pre 8 až 30 osôb. Posádka má k dispozície tiež dve sauny, bazén, telocvičňu s posilovňou, spoločenské a relaxačné miestnosti a TV štúdio ktoré vysiela vlastný program po káblovej sieti plavidla.
Ubytovanie posádky na Petrovi Veľkom


Nadstavby sú sústredené do dvoch samostatných ostrovov situovaných zhruba v strede plavidla a dávajú „Orlanu“ nezameniteľnú podobu.
Bočný pohľad na Kirova

Pred nimi sa nachádza dlhá paluba ukrývajúca v sebe jadro výzbroje: protilodné, protilietadlové a protiponorkové systémy.
Prednému ostrovu dominuje veľký a jasne rozoznateľný veliteľský mostík, na streche ktorého sa nachádza navádzacia anténová jednotka 3R41 systému PVO S-300F (na Petrovi Veľkom novší typ 3R48 pre systém S-300FM), a za ním hlavný sťažeň nesúci hlavnú časť elektronických systémov, kombinovaný s dvojicou komínov. Tesne pred prvým ostrovom sa nachádzajú na oboch bokoch vyvýšené platformy nesúce protilietadlové systémy blízkeho dosahu (AK-630 u prvých dvoch lodí, Kortik u druhej dvojice).
Za prvým ostrovom sa nachádza druhý, zadný ostrov, nesúci druhý sťažeň s prehľadovým radarom stredného dosahu, zadný strelecký radar systému S-300F, za ním je „riadiaca veža“ pre riadenie leteckých operácií, delové veže (2 ks u Kirova a 1 ks u jeho mladších sestier) a letová paluba so zapusteným výťahom prepravujúcim vrtuľníky z hangáru v podpalubí. Po bokoch výťahu sú na prvých dvoch lodiach opäť vyvýšené platformy s delostreleckým systémom PVO krátkeho dosahu AK-630.
Pohonný systém predstavuje ďalší svetový unikát. Je zapojený v schéme CONAS (Combined nuclear and steam propulsion system) – teda kombinuje jadrové reaktory (2ks typu KN-3 s výkonom 300 MW každý) pre bežnú prevádzku a parné kotle (2 vysokotlaké, typu KVG-2, schopné vyrobiť 115 ton pary za hodinu) pre prípad ich poruchy alebo poškodenia. Obe dvojice slúžia na výrobu pary pre dve turbíny typu GZTA-653 (výkon 70 000 konských síl každá). Tieto roztáčajú hriadele s dvoma päťlistými lodnými skrutkami. Celá táto sústava dokáže plavidlu udeliť maximálnu rýchlosť 31 uzlov. Každý reaktor (situované sú zhruba v strede dĺžky nadstavieb, medzi hlavným a zadným sťažnom) má vlastný pár prívodov chladiacej vody na spodnej časti trupu plavidla.
Detail lodných skrutiek na Petrovi Veľkom



Jeho kotvy tiež nie sú najmenšie

Vytrvalosť plavidla je obmedzená len množstvom zásob pre posádku, ktoré postačujú na 60 dní operácií.
Dosah pri použití primárneho (jadrového) pohonu je neobmedzený, pri použití záložného (jeho inštaláciu si presadil veliteľ VMF admirál Gorškov osobne) je asi 1 000 námorných míľ pri rýchlosti 17 uzlov.
Na výrobu elektrickej energie slúžili dve štvorice turbogenerátorov, prvá s výkonom po 3 000 kW každý poháňaná parou a druhá s výkonom polovičným, poháňaná plynovými turbínami.
Elektronické vybavenie plavidiel Projektu 1144 je veľmi rozsiahle a zodpovedá dobe v ktorej boli jednotlivé lode stavané.
V prípade prvej jednotky – Kirova – zodpovedá viac-menej ešte staršej generácii plavidiel a jeho srdcom je bojový informačný a riadiaci systém (BIUS) Alleja-2. Tento integruje informácie z jednotlivých senzorov plavidla, ktorými sú:
-rádiolokačný komplex MR-800 Flag (v kóde NATO Top Pair), pozostávajúci z hlavného 3D prehľadového radaru MR-600 Voschod (v kóde NATO Top Sail), umiestneného na vrchole hlavného sťažňa resp. nadstavby, a ďalšieho, v podstate záložného 3D prehľadového radaru MR-700 Fregat-M (v kóde NATO Top Steer) s na zadnom sťažni. Voschod pracuje v pásme C (0,5-1 GHz), Fregat v pásmach E a F (2-4 GHz). Dosah oboch sa udáva cca 275 km (pravdepodobne na cieľ väčší než stíhacie lietadlo) a oba kombinujú elektronické vychyľovanie lúča s mechanickým otáčaním antény.
Detail oboch prehľadových radarov na Admiralovi Lazarevovi

- hydroakustický komplex MGK-355 Polinom (v kóde nato Horse Jaw/Horse Tail). Slúži na vyhľadávanie ponoriek, torpéd i námorných mín. Je tiež zdrojom informácie o polohe cieľa pre protiponorkovú výzbroj. V hydrodynamicky tvarovanej hruške na prove sa nachádza nízko- a strednofrekvenčná anténa, anténa s premenlivou hĺbkou ponoru je umiestnená na korme za rozmerným odklopným krytom. Prístrojový dosah systému sa, v závislosti od hydrologických podmienok, udáva do 50 kilometrov. Zhruba na úrovni predných platforiem s kanónmi AK-630 sa nachádza ďalšia, podkýlová anténa určená špeciálne na detekciu torpéd útočiacich na plavidlo.
Detail prednej hrušky so sonarom na Admiralovi Nachimovovi počas modernizácie

Na vedenie rádioelektronického boja slúžia systémy MP-150 Gurzuf-A, MP-152 Gurzuf-B, MR-262 Ograda a systém rádiotechnického prieskumu MRP-52 Koľco. Ich pologuľovité antény sa nachádzajú na bokoch hlavného stožiara. Krížniky projektu 1144 sú tiež vybavené vlečným protitorpédovým rušičom, generujúcim klamné šumy na zmätenie akusticky navádzaných torpéd, bližšie informácie mi ale nie sú známe.
Navigačné radary zastupuje klasický typ MR-212 Vajgač (v kóde NATO Palm Frond) v počte 2 ks.
Na detekciu nepriateľských potápačov sú určené 2 systémy MG-7 Braslet.
Komunikáciu zabezpečuje spojovací komplex Tajfun-2, systém Korall-BN (v kóde NATO Punch Bowl) na príjem družicových informácií o pohybe lodí protivníka, a systém satelitnej komunikácie R-790 Cunami-BN (v kóde NATO Low Ball). Ich antény sú ukryté pod veľkými oválnymi radómami po bokoch prvého ostrova nadstavby.
Navedenie palubných vrtuľníkov Ka-27 resp. Ka-25 na palubu plavidla zabezpečuje systém Privod-B (v kóde NATO Round House), jeho rozmerné diskovité antény sa nachádzajú na hlavnom stožiari plavidla, pred a za anténou hlavného prehľadového radaru.
Detail nadstavieb Kirova. Dobre vidno prakticky kompletnú zostavu elektroniky.

Výzbroj
Veľké rozmery plavidiel Projektu 1144 sú do veľkej miery dané aj rozmermi nesenej výzbroje. Jej hlavnými zložkami sú protilodný komplex P-700 Granit (3K45) a systém PVO ďalekého dosahu S-300F Fort. Tieto dva systémy (P-700 a S-300F) sú spoločné pre všetky jednotky Projektu 1144. U ostatných už nastávajú zmeny.
Autorom systému P-700 Granit (v kóde NATO SS-N-19 Shipwreck) je konštrukčná kancelária NPO Mašinostrojenia Vladimíra Čelomeja. Jeho riadené strely 3M45 majú štartovaciu hmotnost 7360 kilogramov, dĺžku 8,84 metra, rozpätie 2,6 metra a priemer 1,14 metra. Patria tak medzi najväčšie riadené strely svojej kategórie na svete. Rýchlosťou M 2,5 vo veľkých a M 1,6 v malých výškach, schopnosťou vykonávať manévre s preťažením 18G, doletom 200 až 700 kilometrov (podľa profilu letu a typu hlavice) a schopnosťou niesť 750 kilogramov vážiacu konvenčnú alebo 500 kilotonovú jadrovú hlavicu budia rešpekt aj dnes. Od roku 1991 sú strely s jadrovou hlavicou trvalo uskladnené na základe dohôd medzi vládami (vtedy ešte) ZSSR a USA.
Celkom 20 ks je nesených v šikmých silách typu SM-233 so sklonom 47°, zapustených do paluby pred nadstavbami. Silá sú pred štartom zaplavené vodou – je to dôsledok toho že typ bol od začiatku vyvíjaný aj pre ponorky (projekt 949 Granit). Prebíjanie je možné jedine v prístave.
Zdrojom informácií o hladinových cieľoch pre útok strelami Granit môže byť okrem prehľadových radarov hlavne satelitný systém „Legenda“ (popísaný v článku o ponorkách projektu 949), jeho nástupca „Liana“, alebo prieskumné lietadlá (štandardne Tu-95R, ale tie sú už vyradené, možno tiež novšie typy). Na príjem dát o cieľoch z družíc slúži vyššie zmienený systém Korall-BN.
Strely 3M45 sú vybavené 4 digitálnymi počítačmi a majú komplexný program umožňujúci zvoliť najvhodnejší variant útoky na základe známych informácií o polohe a type cieľa či cieľov. Štandardným postupom pri väčšom množstve lodí v cieľovej oblasti býva útok na najväčší z nich, čo by obvykle mala byť lietadlová loď. Strely sú schopné spolu behom letu navzájom komunikovať, jedna z nich môže letieť úmyselne vo veľkej výške a vyhľadávať a zameriavať ciele pre ostatné strely v salve.
Protilodná strela 3M45

Detail síl zo strelami 3M45

Systém S-300 ako taký popísal vo svojom skvelom článku Redboy. Ja teda len stručne zhrniem, že v prípade S-300F (v kóde NATO SA-N-6 Grumble) sa jedná o námorný systém PVO dlhého dosahu, ktorého autorom je MKB Fakel, nesúca od roku 1993 meno P.D. Grušina, a od roku 2002 fungujúca ako súčasť koncernu Almaz-Antej.
Celkom 12 osemnásobných revolverových síl typu B-203A je zapustených do paluby, ešte pred silami systému P-700. nich sú vypúšťané protilietadlové riadené strely typu 5V55RM s kombinovaným povelovým a poloaktívnym radarovým navedením a s minimálnym diaľkovým dosahom 7 km a maximálnym dosahom 90 km. Vo vertikále je rozsah účinnosti 25 až 25 000 metrov. Plavidlá nesú celkom 96 ks riadených striel (všetky v silách).
Na ich navádzanie slúžia dva veľké navádzacie radary označované 3R31 Volna (v kóde NATO Top Dome). Stanica pre prednú polosféru sa nachádza na streche veliteľského mostíka, druhá, určená pre zadnú polosféru zase na pyramídovej konštrukcii hneď za zadným sťažňom. Prístrojový dosah staníc je 93 km.
Detailk navádzacieho radaru 3R31 Volna na streche mostíka Admirala Nachimova.

Detail síl B-203A na Nachimovovi

A pohľad "zospodu", na Petrovi Veľkom

Na blízku PVO slúži systém OSA-M (4K33) (v kóde NATO SA-N4 Gecko). Používa riadené strely 9M33 s doletom do 10 km. Odpaľované sú z dvoch odpaľovacích zariadení ZIF-122, každé má kapacitu 20 ks riadených striel a nachádzajú sa na začiatku prvého ostrova nadstavieb, ešte pred úrovňou veliteľského mostíka. Odpaľovacie zariadenie je zapustené do paluby a zakryté rozmerným okrúhlym krytom, v akcii sa kryt roztvorí a vysunie sa samotné odpaľovacie zariadenie nesúce naraz 2 ks rakiet. Na riadenie streľby slúžia dva navádzacie systémy 4R33, nachádzajúce sa na plošinách po bokoch veliteľského mostíka.
Detail prednej platformy pre zbrane a senzory na Admiralovi Nachimovovi. Vidno slautačný kanón 21KM, radóm radaru MR-352 Pozitiv, oba navádzacie systémy 4R33 systému OSA (na Kirovovi boli inde) i veľký radóm systému Kristall-BK

Na likvidáciu riadených striel atakujúcich nosič, ale aj napr. rýchlych člnov sú určené kanónové systémy AK-630M. Kirov ich nesie celkom 8 ks, usporiadaných do štyroch dvojíc. Dve dvojice sú na vyvýšených konzolách po bokoch síl systému P-700, druhé dva páry na podobných platformách po bokoch letovej paluby.
Ich základom je šesťhlavňový rotačný kanón AO-18M ráže 30 mm. Zásoba munície je 6 000 ks na každý komplet. Dosah proti vzdušným cieľom je 4 000 m, proti hladinovým 5 000 m. Na riadenie ich paľby slúžia štyri radary MR-123 Vympel-A (v kóde NATO Bass Till), dva po bokoch vyvýšenej platformy pre veliteľským mostíkom a dva po bokoch zadného sťažňa.
Ďalšou kľúčovou zložkou výzbroje je protiponorkový systém URPK-3 Metel (v kóde NATO SS-N-14 SIlex). Jeho dvojité odpaľovacie zariadenie MS-82 je situované medzi provou a silami systému S-300F. Celková zásoba riadených striel typu 85R je 10 ks. Ich dolet je do 50 km. Samotná riadená strela obsahuje letový motor + riadiacu elektroniku, v podvesenom kontajneri potom bojovú časť – torpédo AT-2U kalibru 533 mm s akustickým samonavedením. Môže niesť jadrovú alebo konvenčnú hlavicu s hmotnosťou 150 kg, samotné má dosah 8 km. Jeho rýchlosť je 23 uzlov v režime vyhľadávanie a 40 uzlov pri samotnom útoku. Maximálna hĺbka cieľa je do 400 metrov.
OZ systému Metel na prove Kirova

Detail prednej časti Kirova- vidno umiestnenie oi. aj kanónov AK-630M či systému Metel

Pohľad na kormu Kirova. Dobre vidno kryt antény sonaru s premenlivou hĺbkou ponoru, letovú palubu i zostavu výzbroje a elektroniky v zadnej časti plavidla

Podobný detail Frunzeho-Lazarova. Dobre vidno zmeny oproti staršej sestre.

Na boj proti ponorkám, ale aj hladinovým cieľom je možné použiť tiež torpéda. Na ich vypúšťanie slúžia dva 5-hlavňové torpédomety PTA-53-1144 kalibru 533 mm, ukryté za posuvným krytom na bokoch trupu, približne na úrovni zadného ostrova nadstavieb. Náhradná munícia k dispozícii nie je, torpéda sú typov SET-65 alebo starší 53-65.
V prípade typu SET-65 sa jedná o navádzané torpédo poháňané zinkovo-striebornou batériou. Ich dosah je 16 000 m pri rýchlosti 40 uzlov, dĺžka 7,7 metra, hmotnosť 1342 kg, hmotnosť trhavej hlavice je 205 kg. Zapaľovače sú dva: kontaktný a bezkontaktný. Dosah navádzacej hlavice je 800 metrov. Maximálna hĺbka cieľa je 400 metrov. Do výzrboje VMF zaradené v roku 1965.
Torpédo typu SET-65

Torpédo typu 53-65 (prvé číslo udáva kaliber v cm, druhé rok zavedenia do výzbroje) je aktívne akusticky navádzané torpédo určené proti hladinovým cieľom. Dĺžka 7945 mm, hmotnosť 2 070 kg, z toho 300 kg pripadá na výbušnú hlavicu. Dosah 22 km pri rýchlosti 44 uzlov, 12 km pri rýchlosti 68 uzlov, maximálna hĺbka plavby 14 metrov. Ako palivo slúži zmes petroleja, peroxidu vodíka a kyslíka. Spaľovací motor s výkonom 2 000 konských síl (2 500 u vylepšenej verzie) poháňa dve 6-lopatkové skrutky.
Torpédo typu 53-65

Protiponorkovú výzbroj dopĺňajú vrhače hlbinných bômb RBU – 1 typu RBU-6000 Smerč-2 a 2 typu RBU-1000 Smerč-3.
RBU-6000 je 12 hlavňový raketomet, vystreľuje neriadené hĺbkové nálože RGB-60 buď jednotlivo, alebo v dávkach po 2, 4,8 alebo najviac 12. Nabíjanie z podpalubného zásobníka (kapacita 102 ks náloží) nachádzajúceho sa pod samotným odpaľovacím zariadením realizuje (to je na prove pre odpaľovacím zariadením systému Metel) systém 60UP.
Na riadenie paľby slúži systém Purga, využíva informácie z hydroakustického komplexu Polinom. Diaľkový dosah systému je od 350 do 5800 metrov, hĺbkový od 10 do 550 metrov, rýchlosť klesania projektilu vo vode je 11,5 m/s. Samotná nálož RGB-60 má hmotnosť 110 kg, z toho 25 kg pripadá na výbušnú hlavicu, dĺžka je 1,83 m a kaliber 213 mm. Cieľom okrem ponoriek môžu byť aj torpéda alebo potápači protivníka.
RBU-6000 na prove Admirala NAchimova

RBU-1000 je pre zmenu 6 hlavňový raketomet. Lode Projektu 1144 ho nesú v počte 2 ks po bokoch zadného ostrova nadstavieb. Diaľkový dosah systému je od 100 do 1 000 metrov. Celková zásoba nesenej munície je 72 ks, typu RGB-10. Jedná sa opäť o neriadené hĺbkové bomby, kalibru 300 mm, s hmotnosťou 97 kg. Rýchlosť klesania projektilu vo vode je 11,5 m/s, účinná hĺbka od 15 do 350 metrov. Rýchlosť streľby systému je 2 výstrely za sekundu.
RBU-1000 na ľavom boku Petra Veľkého

Delostrelecká výzbroj je tvorená dvoma jednohlavňovými kompletmi AK-100-MR-145 kalibru 100 mm.
Tieto môžu byť použité proti pobrežným, hladinovým i vzdušným cieľom. Rýchlosť paľby jedného systému je 60 rán za minútu, hlaveň je dlhá 59 kalibrov a je chladená kvapalinou. Maximálny dostrel je 21,5 km. Úsťová rýchlosť projektilov je 880 m/s. Veža je opancierovaná.
Systém môže pracovať v automatickom, poloautomatickom i manuálnom režime paľby. Celková zásoba munície je 2 000 ks troch typov: trieštivo-trhavá UOF-58 (jej samotný granát OF-58 váži 15,6 kg), a dva protilietadlové UZS-58 a UZS-58R. Prvý má granát ZS-58 s dištančným zapaľovačom, druhý zase granát ZS-58R s radarovým zapaľovačom. Ten je nastavený na výbuch 5 m od cieľa v prípade paľby proti typu riadenej strele, a 10 m ak je cieľom lietadlo.
Na riadenie paľby 100 mm diel slúži systém T-91-Z, jeho hlavným komponentom okrem TV kanála a laserového diaľkomera je radar MR-145 Lev-218-100, umiestnený na streche veže na riadenie leteckých operácií. Základná informácia o cieľoch je generovaná z prehľadových systémov plavidla, MR-145 zisťuje polohe a azimut cieľov, takisto sleduje vlastné vystrelené projektily pre korekciu paľby. Jeho prístrojový dosah je 40 km.
Delové veže AK-100. Za zadnou vežou vidno okienka veže pre riadenie leteckých operácií a na jej streche anténu systému MR-145

Na čestné salvy slúžia dva salutačné kanóny 21KM ráže 45 mm.
Na ochranu proti navádzacím hlaviciam protilodných striel je určený systém PK-2M. Jeho dva dvojhlavňové 140 mm vypúšťacie zariadenia ZIF-121 sú umiestnené na prove po stranách odpaľovacieho zariadenia RBU-6000. Existujú viacero typov munície troch hlavných skupín – klasický granát s hliníkovými pásikmi rôznych šírok, padákom brzdený projektil s aktívnym radarovým rušičom a IR rušiaci granát/fléra. Riadiaci systém nesie označenie Tercija. Nabíjanie je automatické z podpalubného zásobníka, celková zásoba munície je 400 ks.
OZ typu ZIF-121, v pozadí RBU-6000. Kirov krátko pred začatím rozoberania

Letecká zložka výzbroje, primárne protiponorkovej je tvorená vrtuľníkmi, primárne typu Kamov Ka-27, i keď na prvých jednotkách sa v rámci skúšok objavil aj starší a menší typ Kamov Ka-25.
Tieto operujú z letovej paluby na korme plavidla, hangár pre 2-3 stroje sa nachádza pod ňou, stroje do neho spúšťa výťah ktorý sa nachádza medzi platformami s kanónmi AK-630M.
V prípade protiponorkového Ka-27PL (v kóde NATO Helix-A) ide dvojmotorový typ s protibežnými rotormi, ako je u Kamova zvykom. Môže pôsobiť za všetkých poveternostných podmienok aj v noci až do vzdialenosti 200 km od nosiča. Je vybavený prehľadovým radarom Iniciativa 2KM a systémom A-100 Pachra, ktorý prijíma údaje od hydroakustických bójí RGB-N a RGB-NM-1, tých môže niesť až 36. Nimi môže pokryť plochu až 2000 km2. Súčasťou vybavenia je aj ponorný sonar VGS-3. Získané údaje môže preniesť na materské plavidlo alebo na ďalší vrtuľník. Obvykle operuje v dvojiciach, keď jeden nesie bóje a druhý výzbroj. Pri operáciách väčšieho počtu vrtuľníkov jeden obvykle slúži ako veliteľský a zaisťuje koordináciu skupiny.
Jeho výzbroj (až do 2 000 kg) tvoria hlbinné bomby PLAB-250-120 (do 8 ks), značkovacie bomby OMAB či protiponorkové torpéda UMGT-1 alebo APR-2 Jastreb.
UMGT-1 (Универсальная малогабаритная противолодочная торпеда) je univerzálne ľahké protiponorkové torpédo kalibru 400 milimetrov s elektrickým pohonom a aktívnou navádzacou sústavou s dosahom 1500 metrov. V prípade že nezasiahne cieľ pri prvom útoku ho opakuje až kým neminie kapacitu batérie. Má dosah 8 kilometrov pri rýchlosti 41 uzlov, maximálna hĺbka podhladinového cieľa je 550 metrov. Hmotnosť výbušnej hlavice je 60 kilogramov. Minimálna hĺbka mora musí byť aspoň 100 metrov. Bojová časť môže byť aj jadrová.
Torpédo UMGT-1:

APR-2 Jastreb má kaliber 350 mm, dĺžku 3,7 m, hmotnosť 575 kg, z toho 80 kg váži hlavica s tritolovým ekvivalentom 100 kg TNT. Jeho diaľkový dosah je 2000 m, cestovná rýchlosť 43 uzlov, pri terminálnej fáze útoku až 62 uzlov. Môže pôsobiť proti cieľom do hĺbky 600 metrov. Zhadzované môže byť z nosiča z výšok 300 až 2000 m pri rýchlostiach do 800 km/h. Do vody dopadá pod uhlom cca 17°, následne klesá do hĺbky cca 150 m, pričom jeho sonarová hlavica s dosahom 500 m pátra po cieli. Po jeho zachytení je naštartovaný raketový motor. Keďže tento je veľmi hlučný, pri útoku je torpédo riadené inerciálnym navigačným systémom. Samotný útok od dopadu do vody obvykle trvá do 2 minút, v prípade že nenájde cieľ nasleduje po 20 minútach autodeštrukcia.
Torpédo APR-2 Jastreb:

Okrem protiponorkových Ka-27PL z krížnikov Projektu 1144 operujú ešte záchranné Ka-27PS (v kóde NATO Helix-D). Od základného typu sa odlišuje absenciu priestoru pre výzbroj, ktorý je nahradený ďalšou palivovou nádržou, čo zabezpečilo väčšiu výdrž až štyri a pol hodiny. Nesie pátrací radar s kruhovým prehľadom Osminog, a systém A-811 na lokalizáciu hladinových objektov s rádiolokačnými odpovedačmi/majákmi. Pod chvostovou časťou je inštalované puzdro na signalizačné bóje. Odlíšiť od protiponorkového variantu ho možno tiež vďaka hydraulickému žeriavu LG-300 určenému na vyzdvihovanie osôb z palúb plavidiel alebo z hladiny mora nachádzajúcemu sa na ľavej strane, a podľa výrazného kontrastného červeného pásu na spodnej a hornej časti trupu.
Kamov Ka-27PL a PS:


Toľkokrát zmieňovaná riadiaca veža, na Petrovi Veľkom

Pár záberov z hangáru a výťahu



