Airbus X6 a X9 - těžký vrtulník
Napsal: 19/6/2017, 12:49

Projekt nového těžkého vrtulníku
V roce 2017 schválila Evropská komise dotaci pro společnost Airbus, určenou na vývoj vrtulníku určeného pro přepravu těžkého nákladu. Jedná se o francouzskou a německou vládní pomoc evropskému výrobci letadel Airbus ve výši 377 mil eur (10 mld Kč). Dotaci schválila Evropská komise (EK). Peníze mají přispět k vývoji nového modelu těžkého vrtulníku X6. Podle evropské komise si projekt žádá značné investice do výzkumu a vývoje a zároveň nenarušuje hospodářskou soutěž na jednotném evropském trhu. Francie do něj vloží 330 mil eur a Německo 47 mil eur. Primárně se tedy opět jedná o francouzský projekt a Francie jej bude zastřešovat. Tedy obdobně jako u projektu Airbus H160. Vrtulník Airbus X6 se má stát nástupcem modelu H225 Super Puma využívaného především v ropném průmyslu. Koncepční práce na projektu byly zahájeny již v polovině roku 2015. Právě do dvou let (2017) měla společnost Airbus diskutovat se zákazníky a hodnotit rozličná designová řešení. Nový letoun by se dal využít při těžbě ropy či zemního plynu nebo při pátracích či záchranných operacích. Dvoumotorový X6 a zmíněný H160 (pro středně těžký náklad) jsou nejmladšími přírůstky do rodiny Airbus H. Oba vrtulníky jsou si technicky velmi podobné, využívají plný odmrazovací systém do každého počasí a řídicí systém fly-by-wire. Po skončení koncepční fáze nastává fáze vývojová. Ta byla potvrzena a nastartována právě toto dotací, schválenou Evropskou komisí. Letoun by měl být dokončen a plně k dispozici v letech 2022-2023. Otázkou jen zůstává, zda vznikne i militarizovaná verze tohoto stroje. Vzhledem k zájmu Francouzské armády o H160, je velice pravděpodobný zájem i o jeho většího kolegu. Tyto nové vrtulníky jsou ale jen dílkem skládačky, ve kterém společnost Airbus, pokračuje v modernizaci celého portfólia nabízených strojů. Krom zmíněného modelu X6, vyvinutého jako nástupce stroje Super Puma, probíhají práce i v německém Donauwörthu na projektu X9. Tento stroj patrně nahradí vrtulníky NH90. Dceřiná společnost EADS horečně pracuje na vývoji modelů X3 a X4, a to jak náhrada za stroje EC 155. O projektech X6 a X9 se začal omluvit od srpna 2012, kdy generální ředitel společnosti Eurocopter (nyní Airbus) Lutz Bertling oficiálně oznámil vývoj, další informace ale byly tajeny.
Zdroj:
http://www.flyingmag.com/news/eurocopte ... 9-programs
http://www.elogistika.info/airbus-preds ... tulnik-x6/
https://www.defensetech.org/2015/06/17/ ... elicopter/
http://technowinki.onet.pl/lotnictwo/ai ... slu/p4ny8b
http://zpravy.e15.cz/byznys/podniky-a-t ... ku-1333887
http://www.helicopters.airbus.com/websi ... _1771.html
